Suuri valiokunta puoltaa avioliittolakialoitetta (juttukommentit)

  • 2 / 16
  • Havainnoija
  • 3.12.2014 16:15
Äänestys sujui odotetusti. Tähänastisista äänestystuloksista se vastasi parhaiten kansan tahtoa.
---
Tiukalle menee, jos oikein ymmärsin
Eduskunnan istuntosuunnitelmassa todetaan, että tällä vaalikaudella käsiteltävät asiat on annettava eduskunnalle viimeistään 4.12. eli huomenna. Suuri valiokunta on lähettänyt hyväksymänsä aloitteen eduskuntaan, joten täysistunnon on käsittääkseni äänestettävä siitä vielä tällä vaalikaudella. Istuntosuunnitelmassa ei toistaiseksi ole asiaa mainittu.

http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/taysistunto/istuntosuunnitelma.htx
---
Lisäys

Eduskunnan täysistunnossa jatkuu huomenna ensimmäiseen käsittelyyn kuuluva vaihe, josta oli puhetta aiemmin:

http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/taysistunto/seuraavapaivajarjestys.htx

Kommenttia muokattu: 03.12.2014 klo 18:14
Havainnoijalle: Ei mene tiukille. Istuntosuunnitelman deadline 4.12. koskee nimenomaan eduskunnalle annettavia uusia asioita, esim. hallituksen esityksiä jotka halutaan käsitellä tällä vaalikaudella eli ennen kevään vaaleja. Kansalaisaloite on ollut eduskunnan käsiteltävänä myös sen ajan jonka se on ollut valiokunnissa, ja täysistunto tekee lopullisen päätöksen ennen joulua. Niinistö allekirjoittaa ennen vuodenvaihdetta.
Myös toisen äänestyksen läsnäololla on merkitystä: jos moni ensimmäisen äänestyksen kannattaja on poissa toisesta äänestyksestä, voi aloite tyssätä.
  • 5 / 16
  • Havainnoija
  • 3.12.2014 19:28
Samaa asiaa olen pohtinut, enemmän kuin hieman huolestuneena. Toivottavasti tasa-arvoa kannattavat tulevat äänestykseen, vaikka olisi jalka paketissa tms.
  • 7 / 16
  • Havainnoija
  • 3.12.2014 19:54
"Mitä hyötyä itse asialle on noista pohdinnoista?"

Enpä ole pohtinut.
Onhan tuo lopulliseen äänestykseen liittyvä asia tietysti ajatuksia herättävä, ja toki huolen voi tuoda esiin.

Noin yleisesti ottaen; tämä aihepiiri on esillä joka tapauksessa kevään vaaleissa. Homorummutuksen jatkumisesta on kiittäminen erityisesti Päivi Räsästä, Timo Soinia, Mika Niikkoa ja Sirkka-Liisa Anttilaa - koskapa ovat aika rajusti hyökänneet uudistusta vastaan.
  • 9 / 16
  • missäpersu?
  • 4.12.2014 12:05
Miksi nimim. Riqumania ei näy missään? Onko saanut porttarit vai poteeko kusi sukassa harmistustaan kun tappio tuli?
Entäpä "ei_avioliittoa_homoille"? Missäs hän luuraa. Ei ole kommentoinut sitten hyväksymisen ja hänen monet "varmat äänestystiedot" eivät pitäneet paikkansa.
Poissaolot täysistunnon äänestyksistä taitavat olla aika vähäisiä. Käsittääkseni äänestykset on koottu perjantaipäiville, koska hallituksella on niin pieni enemmistö. Jo kerranhan oltiin lähellä "arpa ratkaisee" -äänestystilannetta.

Lain vastustajat voisivat vaikka boikotoida toisen käsittelyn äänestystä olemalla paikalla, mutta jättämällä painamatta nappia, jolloin merkitään poissaolleeksi. Argumentoinnin taso on kuitenkin vastustajien leirissä ollut sitä luokkaa, että varmasti haluavat hävitä toisen äänestyksen, sitten vedota tasavallan presidenttiin ettei allekirjoittaisi lakia, leikkiä pikkuisen marttyyria ja sen sellaista. Käsittääkseni missään muussa Pohjoismaassa ei tasa-arvoiseen avioliittolakiin liittynyt näin heikkolaatuista kesäteatteria, eikä myöskään sukupuolesta ja iästä riippumattomia prinsessaraivareita.
Ai että pikkusen marttyyriä niin kun kokevat olevansa. Minä epäilen, että uhriutuminen taitaa olla aika megaluokkaa. Kun se Maaselän "Tahdon kovempaa" -kampanja ei toteudu juuri tähän hätään niin ehkä näille wannabe-martyyreille pitäisi järjestää oma taphtuma jossain torilla. Ja siellä ne kaikki voisivat yhdessä laulaa Apulannan Vääryyttä yhä uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.

"Vääryyttä perkele
Ei tehty niin kuin tahdon
Itkettiin, raivottiin
Tuomittiin kuolemaan
Vääryyttä perkele
Minähän olen uhri tässä
Anteeksi en antaa voi koskaan enkä tahdokaan

Sydänkammion seinämät pumppaa voimaa ja oikeudensanomaa
Sitä säteilen janoisten sielujen ylle
Minä suorastaan hehkun ja loistan
Olen kompassi, lyhty ja vapaus
Pieneltä sun elämäsi näyttää kun tätä katsoo
Pyhimys ja marttyyri
Yli-ihminen joka suhteessa
Puoliksi jumala"
Täysistunnon ensimmäinen käsittely todettiin tovi sitten päättyneeksi.
Kaverini ja alaiseni (reservissä; minä majuri ja hän luutnantti evp.) Marko Salomäki tulee juuri näillä minuuteilla ulos kaapista "Erilaiset perheet" -ohjelmassa polyamorisuutensa takia.
Väännettin tässä juttua pitkään aiheista meidän molempien osallistuminen TV-ohjelmaan ja Iltalehden juttuun. Itse olin lisäksi Hesarissa, mistä pääsin Markolle vittuilemaan.
Todettiin vaan, että meidän militääripervojen kannattaa jatkossakin pitää yhtä...

Tähän lisäksi ihan oikea Marttaliiton esitys joulusiivoukseen (sanoisin, että unindentionally camp -tai sitten ei- mistä niistä Martoista tietää):

"Kaapin siivoaminen joulusiivouksen yhteydessä on hieno idea, mikäli aiot viettää joulusi siellä kaapissa."
P.S. Todettiin myöskin se sama ilmiö, että upseerikaverit pysyvät "kaapista ulostulon" jälkeen kavereina/ystävinä -minulla suhteet muutamiin jopa tiivistyivät- , mutta lapsuuden siviilikaverit ja sukulaiset sen sijaan saattavat karkota.

Itselläni ei ole muita verisukulaisia jäljellä kuin äitini, ja puolisoni välit perheeseensä ja sukulaisiinsa ovat katkenneet siinä määrin, että etsimme keinoja usuttaa poliisi heidän kimppuunsa. (huumekauppaa jne. Puolisoni on koko perheen ainoa tohtorin(masters) arvon saanut -sekä Edinburghin että Helsingin yliopistoista- , siis se "hyvä jätkä". Muut klaanista ovat huumerikollisia ja ammattityöttömiä.

Äitinsä on dementoitunut ja täysin näiden sisarusten vietävissä.
Monen kymmenen tuhannen Eken arvoinen omaisuus uhkaa mennä vääriin käsiin, jos apua ei saada.

Tuttuni CID/Metropolitan Policesta sanoi, ettei voi tehdä mitään, koska toimivalta ei ulotu Skotlantiin.

AAPUVA!!!
Ossi, edellisen kommenttini jälkeen olen yrittänyt lukea hieman lisää siitä, mikä toisen käsittelyn tilanne tulee olemaan. Taidat olla avain oikeassa: eiköhän toinen käsittely mene ihan ok.