Natsien uhriksi joutuneiden homoseksuaalien muistomerkki paljastettiin Israelissa (juttukommentit)

Hyvä muistomerkki.

Mutta... mikäli uskontovaltio-Israelin uskomuskirjaseen joittenkin miesten sepustamassa Sodoma&Gomorra-tarinassa, sekä parissa muussa, homoseksuaalisuutta ja lesboja käsittelevässä kohdassa juutalaisten uskonkirjoja, ylipäätään puhutaan homoista, eikä esim. lapsiinsekaantujista tms., niin Israelin olisi hyvä samalla tunnustaa ja pyytää julkisesti anteeksi oman uskontonsa taannoiset synnit homoja ja muitakin emotionaalisseksuaalivähemmistöjä kohtaan - eikä ihan liikaa leikkiä "puhdasta pulmusta", mitä se itsekään ei ole. Kaikilla abrahamisilla uskomuksilla on samantyylisesti suuntautuneet vaikeutensa monimuoitoista ihmisluontoa kohtaan.

Homosexual behavior and Judaism
http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality_and_Judaism

Muutamia elokuvia ortodoksi-juutalaisuuden homosuhteesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Trembling_Before_G-d
http://en.wikipedia.org/wiki/Keep_Not_Silent
http://en.wikipedia.org/wiki/And_Thou_Shalt_Love
http://en.wikipedia.org/wiki/Say_Amen

2009 Tel Aviv gay centre shooting
http://en.wikipedia.org/wiki/2009_Tel_Aviv_gay_centre_shooting

Kommenttia muokattu: 12.01.2014 klo 12:42
Hmmm, milloinkahan saammekaan Suomeen muistomerkin niille yli 1 000 miehelle ja naiselle, jotka täällä tuomittiin jopa kahden vuoden vankeusrangaistukseen syytettyinä ja tuomittuina saman sukupuolen kanssa rakastelusta, Suomen itsenäisen historian aikana, vuoteen 1971 asti, jolloin erään kauniin päivän aamuna 15.1.1971 emme enään olleet täkäläisen lain mukaan rikollisia ja jolloin sai vapaasti, laintuomiotta, rakastella miespari tai naispari myös.

Suomessa tuo tuomiolaki, jossa homoseksuaalisuus sisällytettiin avioliiton ulkopuoliseen haureuteen, perustui raamattu-uskomuksen ihmisrakkaudettomiin uskomuksiin. Laki sorvattiin jo 1880-luvulla ja säilytettiin Suomen laeissa sitten myöhemmin.

Lapin yliopistosta löytyy hyvä Pro gradu -tutkielma:
"Kriminalisointien elinkaari säätämisesta dekriminalisointeihin, Mikä muuttui ja miksi?", jossa käsitellään omana pääkohtanaan homoseksuaalisuuden kriminalisointi.
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/63930/Hagstr%C3%83%C2%B6m_Marjukka.pdf?sequence=1

Tuolloin Suomessahan säädettiin rikolliseksi sekä miestenkeskinen rakastelu, että yhtä lailla myös naistenkeskinen rakastelu. Osassa muista maita vain miestenkeskinen rakastelu oli rikollista.

Kommenttia muokattu: 12.01.2014 klo 13:24
Israel ei ole sen enempää uskontovaltio kun esim Suomikaan.
Logiikkasi mukaan Suomenkin pitäisi siis pyytää anteeksi kaikkia kristinuskon suhtautumisia homoihin eikö vain? Onhan Suomi sentään virallisesti kristillinen valtio. Valtion ja kirkon eroa kun ei meillä ole.

Ortodoksijuutalaiset ovat Israelissa 8% vähemmistö. Sattumoisin täysin sama prosenttimäärä suomalaisista ilmoittaa olevansa "vahvasti uskovaisia" http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Finland#Features_of_Finnish_religiosity
Tulisiko kellään mieleen linkittää Suomea käsittelevään artikkeliin jotain fundamentalistikristittyihin liittyviä artikkeleita tai kutsua sitä uskontovaltioksi, jonka pitää pyytää kaikkia kristittyjen tekoja anteeksi?
Tämä siis kertoo siitä, kuinka vähän nimimerkki human Israelista teitää, mutta silti pakonomaisesti kommentoi jokaista ko. maahan liittyvää artikkelia.

Samansukupuolisille pareille on Israelissa olemassa järjestely nimeltä Yadua beTzibur ("tiedetty julkisesti" eli viittaa siis pariskuntaan joka haluaa "julkistaa" vakavan suhteensa). Samansukupuolisille pareille se on ollut mahdollista jo vuodesta 1994! Tämä virallistettu parisuhde on suppeampi kuin esim. Suomen rekisteröity parisuhde, mutta Israelissa muutamat asiat, kuten perheen sisäinen adoptio on ollut mahdollista homopareille jo Suomea ennen. Homoparien ulkomaiset puolisot voivat myös saada oleskeluluvan Israeliin, sillä myös avoparit lasketaan Israelissa perheeksi. Myös perheen ulkopuolinen adoptio on olemassa, mutta siitä pitää erikseen saada tapauskohtainen päätös.

Kuten artikkelissa mainitaan Israelissa samansukupuolisten ulkomailla solmitut avioliitot myös tunnustetaan, joten en tiedä kuinka yleinen tämä Yadua beTzibur on paremmankin vaihtoehdon ollessa olemassa.

Kommenttia muokattu: 12.01.2014 klo 13:17
Älä Ilan hermostu ihan turhaasi aina, jos Israelistakaan ei maalata ihan vain pelkkää sinun haluamaasi utopistista ja epärealistista kiiltokuva-kuvaa.

Omat ongelmansa Israelilla ja juutalaisillakin kun toki ovat.

Sitäpaitsi Ilan, jos viitsit lukea edellä kaksi kommenttiani ja jos jaksat ne ymmärtää, olen tälläkin kertaa sinua realistisempi ja tasapuolisempi kommenteissani.

Höllennähän Ilan vähän fanaattisuuttasi : )
En aio lukea privaviestejäsi ja vaatimuksiasi siitä, että sinun mielestäsi Israelista pitäisi kirjoittaa vain sensuroidun ylistävästi - pidetään nyt kuitenkin monimuotoisesta avoimuudesta kiinni mieluummin tässäkin asiassa.
Juutalaisuskontovaltio-Israelilla kun on ne syntinsä alueen alkuperäisasukkaita, palestiinalaisia kohtaan kuitenkin. 2000 vuotta sitten maasta roomalaisten karkottamille kun ei mitenkään voi repiä kotia toisten ihmisten, sukupolvien ajan koteina olleista alueista, vaan se on kiistaton vääryys ja pahanteko.
- vai onko sinulla Ilan parempaa tietoa, onko Israelissa paljonkin muistomerkkejä kodeistaan ja kotimaastaan pois ajetuille palestiinalaisille ihmisille? Vai onko siellä vielä se sama tilanne palestiinalaisia kohtaan, kuin natsi-Saksan kodeistaan pois ajamilla juutalaisilla oli? Eli tuliko vainotuista itse niitä vainoajia ja koston kierre toisia, viattomia ihmisiä kohtaan?

Kommenttia muokattu: 12.01.2014 klo 13:48
Luin uudelleen kommenttisi ja en edelleen ymmärrä miten Israelin valtio on velvollinen selittämään juutalaisen uskonnon asioita sen enempää kun Suomen pitäisi selittää kristinuskon asioita. Et edelleenkään valaissut asiaa sen kummemmin.

Voitko laittaa lainauksen jostain viestistäni missä olen vaatinut sinua kommentoimaan millään tietyllä lailla.
Niinpä... Sitähän minäkin ;)

Privaviestissäni kysyin, mikä mahtaa olla syynä siihen, että jaksat nähdä näin paljon vaivaa tietyn mielikuvan luomiseen, joka ei perustu mihinkään faktatietoon. Itseäni ihan oikeasti kiinnostaisi tietää mistä tällainen tarve kumpuaa, sillä olen nähnyt kommenttejasi lähes jokaisessa Israel- aiheisessa artikkelissa. Itselläni on henkilökohtaista kokemusta kyseisestä valtiosta, joten siksi halusin tietää miksi henkilö, joka tietotasonsa perusteella ei ole siellä koskaan käynyt eikä juuri asiaan perehtynytkään, kokee näin suurta tarvetta levittää jotain erikoista kuvaa ko. valtiosta.
Lisäksi lähes poikkeuksetta vedät mukaan ortodoksijuutalaisen vähemmistön, usein myös amerikkalaisen sellaisen jolla ei ole mitään tekemistä Israelin valtion kanssa.
Kuten aiempana mainitsin, Suomessa löytyy suhteessa ihan yhtä paljon uskovaisia, joten kutsutko siis Suomeakin uskontovaltioksi?

Toinen asia minkä otat esille lähes yhtä usein on Lähi-Idän konflikti, jolla ei ole Israelin homotilanteen kanssa mitään tekemistä, muuta kuin ehkä korkeintaan sen kanssa, että Israeliin pakenee palestiinalaisalueilta jatkuvasti homopakolaisia vainon tieltä.

Minun puolesta saat ihan rauhassa kritisoida Israelia, mutta kuvitelmien ja mielikuvien sijaan kannattaisi tarttua johonkin todelliseen, niin ettei tarvitse niitä jenkkijuutalaisia ottaa mukaan joka viestiin. Miksi siis Israelin homomyönteisyys on sinulle niin vaikea asia?

Jos haluat keskustella tähän aiheeseen liittymättömästä konfliktista voimme sen tehdä muualla, kun tämän artikkelin alla.
Sen verran täytyy sanoa, että itse en nyt ihan ymmärrä miten normi Israelilainen on keneltäkään mitään varastanut yksinkertaisesti syntymällä kotimaahansa. Enemmistö israelilaisista kun on ns. sabroja eli maassa syntyneitä juutalaisia. Yhtä paljon voisin sinua syyttää vaikka talvisodassa kuolleista venäläisistä.
Järkytyksenä sinulle saattaa tulla myös se, että juutalaiset käsittivät jo 1947 alueen väestöstä 37%, tämä siis ennen, kun ketään oli "revitty" yhtään mistään.
Ei sovi unohtaa, että arabit itse potkivat pellolle samaan aikaan 900 000 juutalaista, eli suurempi määrä kuin 700 000 palestiinalaispakolaista.

Ja kyllä, Israelista löytyy aika paljonkin muistomerkkejä ko. ihmisille. Mm. juutalainen kansallisrahasto on pystyttänyt itsenäisyyssodassa tuhoutuneiden arabikylien paikoille muistolaattoja.
  • 7 / 11
  • puppeliassi
  • 12.1.2014 17:07
Käsittääkseni israelissa ihan eri meininki tel avivissa kuin syrjemmällä mitä tulee homojen suvaitsemiseen.

Se on sitä pinkkipesua että näytetään muille maille että ollaan suvaitsevaisia mutta sitten tel avivin ulkopuolella voi käydä huonosti jos joku saisi tietää että on homo.
Puppeliassi: tässähän se ongelma onkin, puhutaan käsityksistä eikä faktatiedosta.

Juuri julkaistun tutkimuksen mukaan Israelissa on Suomea korkeampi homoliittojen kannatus. http://www.timesofisrael.com/poll-70-of-israelis-support-recognition-for-gays/ Avioliittoa sillä nimellä varustettuna tukee 59% kansasta, yleisesti ottaen laillista tunnustusta tukee 70%
Odotetusti ainoa ryhmä jossa on selkeää vastustusta on ultra-ortodoksivähemmistö. Erityisesti adoptio-oikeuden kannatus on korkeimpia koko maailmassa. Tähän asti olen löytänyt ainoastaan Alankomaissa olevan sille korkeampi kannatus.

Itse olen siis viettänyt aikaa sekä Tel Avivissa, että sen ulkopuolella.

Maassa on n. 8 milj. asukasta, mutta se on n. Uudenmaan läänin kokoinen. Kaikki on siis siellä hyvin paljon tiheämmässä. Tel Aviv taas vastaa kooltaan Helsingin kantakaupunkia. Tel Avivin hallintoalue on n. Helsingin kaupungin kokoinen ja se sisältää itse Tel Avivin lisäksi 11(!!!) sen naapurikaupunkia. Sitä ympäröivä Keski-Israelin hallintoalue on hiukan pääkaupunkiseutua isompi ja nämä alueet yhdessä muodostavat Tel Avivin metropolialueen, joka tunnetaan myös nimellä Gush Dan, jossa asuu 42% Israelin väestöstä ja n. 60% Israelin juutalaisista.

Tel Aviv ei siis kellu missään kaukana jossain erillään muusta maasta vaan on koko modernin Israelin valtion keskus. Suurin osa Israelin juutalaisista siis asuu joko siellä tai sen välittömässä läheisyydessä.
Valtion pienuudesta johtuen se on työmatkan päässä suurimmasta osasta koko muutakin maata.
Useimmissa maissa suurimmat kaupungit ovat kaikkein homoystävällisimpiä ja tiettyyn pisteeseen asti tämä pätee myös Israelissa. Helsingissä koen olevani aika rauhassa homona, mutten väitä että esim lahdessa tulee samantien turpaan. Puhumattakaan suuremmista kaupungeista esim. Tampere, Turku yms. Ero on havaittavissa myös Israelissa, mutta eipä ole koskaan turpaan tullut. Joku Haifa tai Beer Sheva ovat ikäänkuin Israelin "Tampere" ja "Turku"
Liberaalipuolue Meretz, joka kannattaa homoliittoja saa muuten joka vuosi suurimman äänisaaliin Israelin kibbutzeilta, eli maatalousyhteisöiltä. Siinä mielessä Israelin maaseutu on itseasiassa hyvinkin liberaalia seutua. Toisin on kepu-Suomen maatiloilla.

Jerusalem on ainoa Israelin suurimmista kaupungeista, jossa uskonnollisuus selkeästi tuntuu suuren arabi- ja ultra-ortodoksiväestön takia. Jos joku kaupunki on kuin oma maailmansa, se on Jerusalem. Jerusalemin väestöstä n. kolmasosa on sekulaarisia Israelilaisia, jotka muualla maassa ovat enemmistönä. Pääkaupunkistatuksen takia Israelin kaikki hallintoelimet ja korkein oikeus sijaitsee Jerusalemissa. Kaikki Israelin homomyönteiset lait on siis siellä säädettyjä.

Väestöjakauman ja maantieteen lisäksi Tel Avivin keskeisyys näkyy koko maassa viihteen kautta. Samaan tapaan kun Helsingissä kuvataan salkkareita jossa Lari ja Elias muhinoivat, se nähdään koko maassa. Samaan tapaan kun (pääosin)Tel Avivin alueella kuvattu Ima veAbaz (äiti ja isät) sarjan homopari on hankkimassa lasta, katsotaan sitä myös Jerusalemissa. Ohessa hot- kanavan traileri sarjalle http://www.youtube.com/watch?v=tq4b_4PV6Mc
Suomen telkkarissa hlbt-hahmot vaan ovat paljon harvinaisempia kuin Israelissa, puhumattakaan kokonaan hlbt aiheisista tv- sarjoista jotka täältä puuttuvat kokonaan, toisin kuin Israelista.

Kyllä Israelistakin konservatiivista porukkaa löytyy, mutta valtavirtakulttuuri on kovin hyväksyvää. Siitä on mustaa valkoisella aiemmin linkittämässäni tilastossa, joten tämä ei ole mikään mielipidekysymys.
Israel ei missään nimessä ole mikään ongelmaton valtio, mutta se, että väkisin yritetään esittää 8% vähemmistöä enemmistöksi menee kyllä minulta yli hilseen. Miksi ihmeessä? Saa kritisoida sitä mitä kritisoitavissa on, mutta miksi pitää yrittää itse vääristellä tilannetta? Jos haluaa esittää kritiikkiä sille 8% vähemmistölle, sen voi suunnata sille, eikä antaa ymmärtää koko Israelin olevan osa sitä.

Mielenkiintoni nimimerkin human käytökseen on herännyt mielestäni ihan syystä. Jos näkisitte miten joku kirjoittaa päivästä toiseen jollekin ulkomaiselle sivustolle ”kamalan uskovaisesta Suomesta” ja laittelee sekaan vähän linkkejä Nokian herätyksestä, Lestadiolaisista sekä sekaan pari jenkkien raamattuvyöhykkeen porukoiden tempauksia. Eikö siinä maan itse hyvin tuntemana heräisi kysymys, että miksi joku näin tekee?

Kommenttia muokattu: 12.01.2014 klo 19:29
Ärsyttää nämä puppelianssien ja humaneiden perustelemattomat Israel-mielipiteet.
Itse olen lukenut israelin pinkkipesusta täältä. Eli jos ranneliikkeessä ollut väärää tietoa valittakaa sivuston toimitukselle, itse en ole kuullut muualtakaan mitään mairittelevaa isralelista.

Itselläni ei ole mitään idealogiaa israelin puolesta tai vastaan.

Edit ja ilan olen katsonut sun kommentteja muihin israeliin liittyvissä uutisissa täällä ja aika vahvasti tuntuu että sulla on agenda jota ajat täällä, en ole nähnyt sun kommentoivan mihinkään muuhun uutiseen jossa ei olisi israelista ollut puhetta.

Kommenttia muokattu: 12.01.2014 klo 21:41
Niin kauan kun ihmisillä on käsitykset Israelista aivan päin mäntyä, niin koen tarpeelliseksi kommentoida asiaa. Harvemmin ylipäänsä kirjaudun sisään tälle sivustolle. Yleensä vaan tyydyn katselemaan ja lueskelemaan.

En sano että kaikkien pitäisi tietää jonkun pienen Lähi-Idän maan ongelmista tai hyvistä puolista, eikä se varmaan suurinta osaa edes kiinnosta. Mutta siinä vaiheessa, kun ihmiset joilla ei edes perustiedot näytä olevan hallussa jakavat "asiantuntevasti" tietojaan muille tekee mieli puuttua asiaan. Tämä minun "agendani" syntyy siis vastareaktiona monien muiden tällä sivustolla kirjoittelevan tyypin viesteille.

Tämä nyt vaan sattuu olemaan aihe, josta itse tiedän poikkeuksellisen paljon.