Puppeliassi: tässähän se ongelma onkin, puhutaan käsityksistä eikä faktatiedosta.
Juuri julkaistun tutkimuksen mukaan Israelissa on Suomea korkeampi homoliittojen kannatus.
http://www.timesofisrael.com/poll-70-of-israelis-support-recognition-for-gays/ Avioliittoa sillä nimellä varustettuna tukee 59% kansasta, yleisesti ottaen laillista tunnustusta tukee 70%
Odotetusti ainoa ryhmä jossa on selkeää vastustusta on ultra-ortodoksivähemmistö. Erityisesti adoptio-oikeuden kannatus on korkeimpia koko maailmassa. Tähän asti olen löytänyt ainoastaan Alankomaissa olevan sille korkeampi kannatus.
Itse olen siis viettänyt aikaa sekä Tel Avivissa, että sen ulkopuolella.
Maassa on n. 8 milj. asukasta, mutta se on n. Uudenmaan läänin kokoinen. Kaikki on siis siellä hyvin paljon tiheämmässä. Tel Aviv taas vastaa kooltaan Helsingin kantakaupunkia. Tel Avivin hallintoalue on n. Helsingin kaupungin kokoinen ja se sisältää itse Tel Avivin lisäksi 11(!!!) sen naapurikaupunkia. Sitä ympäröivä Keski-Israelin hallintoalue on hiukan pääkaupunkiseutua isompi ja nämä alueet yhdessä muodostavat Tel Avivin metropolialueen, joka tunnetaan myös nimellä Gush Dan, jossa asuu 42% Israelin väestöstä ja n. 60% Israelin juutalaisista.
Tel Aviv ei siis kellu missään kaukana jossain erillään muusta maasta vaan on koko modernin Israelin valtion keskus. Suurin osa Israelin juutalaisista siis asuu joko siellä tai sen välittömässä läheisyydessä.
Valtion pienuudesta johtuen se on työmatkan päässä suurimmasta osasta koko muutakin maata.
Useimmissa maissa suurimmat kaupungit ovat kaikkein homoystävällisimpiä ja tiettyyn pisteeseen asti tämä pätee myös Israelissa. Helsingissä koen olevani aika rauhassa homona, mutten väitä että esim lahdessa tulee samantien turpaan. Puhumattakaan suuremmista kaupungeista esim. Tampere, Turku yms. Ero on havaittavissa myös Israelissa, mutta eipä ole koskaan turpaan tullut. Joku Haifa tai Beer Sheva ovat ikäänkuin Israelin "Tampere" ja "Turku"
Liberaalipuolue Meretz, joka kannattaa homoliittoja saa muuten joka vuosi suurimman äänisaaliin Israelin kibbutzeilta, eli maatalousyhteisöiltä. Siinä mielessä Israelin maaseutu on itseasiassa hyvinkin liberaalia seutua. Toisin on kepu-Suomen maatiloilla.
Jerusalem on ainoa Israelin suurimmista kaupungeista, jossa uskonnollisuus selkeästi tuntuu suuren arabi- ja ultra-ortodoksiväestön takia. Jos joku kaupunki on kuin oma maailmansa, se on Jerusalem. Jerusalemin väestöstä n. kolmasosa on sekulaarisia Israelilaisia, jotka muualla maassa ovat enemmistönä. Pääkaupunkistatuksen takia Israelin kaikki hallintoelimet ja korkein oikeus sijaitsee Jerusalemissa. Kaikki Israelin homomyönteiset lait on siis siellä säädettyjä.
Väestöjakauman ja maantieteen lisäksi Tel Avivin keskeisyys näkyy koko maassa viihteen kautta. Samaan tapaan kun Helsingissä kuvataan salkkareita jossa Lari ja Elias muhinoivat, se nähdään koko maassa. Samaan tapaan kun (pääosin)Tel Avivin alueella kuvattu Ima veAbaz (äiti ja isät) sarjan homopari on hankkimassa lasta, katsotaan sitä myös Jerusalemissa. Ohessa hot- kanavan traileri sarjalle
http://www.youtube.com/watch?v=tq4b_4PV6Mc
Suomen telkkarissa hlbt-hahmot vaan ovat paljon harvinaisempia kuin Israelissa, puhumattakaan kokonaan hlbt aiheisista tv- sarjoista jotka täältä puuttuvat kokonaan, toisin kuin Israelista.
Kyllä Israelistakin konservatiivista porukkaa löytyy, mutta valtavirtakulttuuri on kovin hyväksyvää. Siitä on mustaa valkoisella aiemmin linkittämässäni tilastossa, joten tämä ei ole mikään mielipidekysymys.
Israel ei missään nimessä ole mikään ongelmaton valtio, mutta se, että väkisin yritetään esittää 8% vähemmistöä enemmistöksi menee kyllä minulta yli hilseen. Miksi ihmeessä? Saa kritisoida sitä mitä kritisoitavissa on, mutta miksi pitää yrittää itse vääristellä tilannetta? Jos haluaa esittää kritiikkiä sille 8% vähemmistölle, sen voi suunnata sille, eikä antaa ymmärtää koko Israelin olevan osa sitä.
Mielenkiintoni nimimerkin human käytökseen on herännyt mielestäni ihan syystä. Jos näkisitte miten joku kirjoittaa päivästä toiseen jollekin ulkomaiselle sivustolle ”kamalan uskovaisesta Suomesta” ja laittelee sekaan vähän linkkejä Nokian herätyksestä, Lestadiolaisista sekä sekaan pari jenkkien raamattuvyöhykkeen porukoiden tempauksia. Eikö siinä maan itse hyvin tuntemana heräisi kysymys, että miksi joku näin tekee?
Kommenttia muokattu: 12.01.2014 klo 19:29