Missä on Räsäsen julmuuden näkyvä vastaväittäjä? (juttukommentit)

Missä on lasku Päivi Räsäselle hänen aiheuttamastaan kirkollisveron maksajien vähenemisestä?

Päivi Räsäsen kohupuheiden jälkeen on kirkosta eronnut pahimmillaan kymmeniä tuhansia, jotka sitä ennen ovat kirkollisveronsa maksaneet. Esimerkkinä taannoin uutisoidusta kirkkojen ja muiden seurakunnan rakennusten myymisestä yksityiseen käyttöön koska kirkolla ei ole yksinkertaisesti enää varaa ylläpitää kaikkia rakennuksia.

Vastaukseni tähän; lähettäkää remppalasku Päiville. Hänen pitää kantaa vastuunsa tekojensa seurauksista siinä missä vaikka lapsen viikkorahoista veloitetaan hänen rikkomansa naapurin ikkuna.
  • 2 / 19
  • SaintJudy
  • 14.7.2013 10:55
"Missä on Räsäsen julmuuden näkyvä vastaväittäjä?"

Kirkosta eronneiden alati kasvava joukko.
Kirkon kohdalla on näkyvissä samankaltainen kehitys, kuin aikanaan pankkien ja bensa-asemien kanssa. Joka niemeen, notkoon ja saarelmaan rakennettiin pankin konttori ja bensa-asema. Kustannukset maksoivat asiakkaat - tietenkin. Lauttasaaressa esimerkiksi yhdessä kadun risteyksessä oli kolme pankin konttoria. Pankeilla ei sellaiseen ole enää mahdollisuutta. Tiskin yli palveleminen on osoittautunut kovin kalliiksi. Asiakkaat on pistetty töihin. Me hoidamme itse asioinnin internetissä, jos osaamme.

Kirkon tarjoamat näkyvät palvelut ovat vanhakantaisia ja paikalleen pysähtyneitä. Toisaalta yhteiskunnallisesti tärkeää sosiaalityötä kirkko ei ole osannut markkinoida kunnolla. Nykynuoret eivät halua maksaa jäsenmaksuina jostakin, mistä he eivät koe saavansa mitään vastinetta rahoilleen. Kriisin iskiessä kirkon apu kuitenkin kelpaa.

Kirkon piispoilla on miettimisen paikka, kuinka Räsäsen kaltaisille äänitorville saadaan yhtä kantava vastaääni. Todellisuus on se, että ne, jotka eivät näe kirkon palveluista hyötyä, lopettavat jäsenyytensä. "Sielunhoitoa" tarjoa internet kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa muodoissaan, myöskin näennäis-sellaista. Kirkko myöhästyi internetin kanssa erittäin pahasti.
Kirkon on vaikea olla Räsäsen vastaääni, koska kirkko on asiassa pahasti jakautunut. Joskus tulevaisuudessa meillä on ehkä liberaali kirkko ja erikseen konservatiivien kirkko, jne. Silloin kirkon suhde valtioon ja verottajaan on jo yksityisoikeudellistunut. - Nykyisessä evl-kirkossa liberaalit ovat konservatiivien vankeina.
JuhaniV kirjoitti:
> "Toisaalta yhteiskunnallisesti tärkeää sosiaalityötä kirkko ei ole osannut markkinoida kunnolla."

Kyllähän kirkko yrittää ratsastaa avustustyöllä: "Kuulukaa kirkkoon, sillä teemme paljon hyvää!"

Todellisuus on todellakin aivan muuta: kirkko käyttää menoistaan vain n. 0,7 % diakonia-avustuksiin. Vuonna 2010 tämä oli vain 7,5 miljoonaa euroa.

Kun verrataan tuota summaa esim. Kelaan, on summa vieläkin synkempi. Kelan kokonaismenot vuonna 2011 olivat 12,9 miljardia euroa, josta 12,5 miljardia euroa oli etuusmenoja. Siis

Kirkko: 8 miljoonaa (pyöristetty ylöspäin anteliaasti)
Kela: 12500 miljoonaa

Kirkolla olisi kyllä varaa isompaankin auttamistyöhön, sillä tuo 0,7% on naurettavan vähän. Toisaalta sen avulla kirkko on kyllä pystynyt markkinoimaan itsesään laupeuden tekijänä. Hyvin onnistunut mainoskikka... Eikä erityisen kalliskaan!

Mutta kirkolta palaa rahaa enenevässä määrin henkilöstöön: ihmiset jättävät kirkon, silti työntekijöiden määrää lisätään.

Kotimaa24 kirjoittaa:
> "Esimerkiksi vuosien 2000 ja 2010 välillä kirkkoon kuuluvien osuus väheni 85 prosentista 78,2
> prosenttiin. Samaan aikaan työntekijöiden määrä kasvoi 19 579 ihmisestä 21 458 henkilöön."
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/6862-kirkon-henkiloston-maara-on-kasvanut-jasenluvuista-huolimatta#!kmt-start=10
Blåfield kirjoittaa, että seksuaalisuuden ei tarvitse olla synti tai kipu, kuten Räsänen väittää. "Se voi olla arkinen, tasavertainen osa identiteettiä ja ihmisyyttä. Lahja, joku voisi sanoa."

Juuri näin! Uskonnollisella kielellä: seksuaalisuus - myös homoseksuaalisuus - on armolahja. Se on yksi ihmisyyden hyvä ulottuvuus jakaa ja siinä samalla yhdistää.
Kirkko säästäisi laittamalla osan pk-seudun leipäpapeista työnhakuun työkkäriin uudelle alalle.
Yt-neuvottelut siis.
  • 8 / 19
  • ERKKI - VAASA
  • 14.7.2013 19:49
Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilästä on turha odottaa minkään kaltaista “vastavoimaa” Päivi Räsäselle. Juha Sipilä kuuluu Lestadiolaisen herätysliikkeen yhteen siipeen eli Rauhansanalaisuuteen ja tuon uskonsuunnan vastenmielisyys HLBT - kansaa ja sen oikeuksia kohtaan on yleisesti tunnettu.
Perussuomaisten “menestyksen” pelossa ei myöskään pääministeritehtäväänsä pikkuhiljaa leipääntyneestä Jyrki Kataisesta taikka edes Eurooppaministeri Alexander Subbistakaan saa “räksylle” sopiva vastapainoa.
Siispä varmaa on että “räksy” saa jatkossakin mesota kuin rakkikoira ellei ihmettä tapahdu. Monessa Euroopan maassa ministeritason henkilö saisi jo hatkat hommistaan jos hän puhuisi samalla tavoin kuin “räksy” mutta täällä ei tietenkään niin tapahdu. Siinä mielessä Suomi ei ole “Länsimaa” vaan muistuttaa tyypillistä Itä-Euroopan maata!
  • 9 / 19
  • Olli Stålström
  • 15.7.2013 0:24
Minusta Kirkonkellari -verkkolehti on viisas ja vastuullinen vastaväittäjä uskonnolliselle fundamentalismille:

http://kirkonkellari.fi/

Siellä on korkeatasoista journalismia, älykästä ja älyllistä argumentointia ihmisoikeuksien puolesta.

Minun mielestäni myös lhbti-väen nettilehdistö voisi hyötyä samanlaisen asiallisen tiedottamisen oppimisesta.

Kommenttia muokattu: 15.07.2013 klo 00:24
Ainakin SETAn pitäisi olla vastaväittäjänä - ja mieluiten erittäin ärhäkkänä ja nopealiikkeisenä. Vai onko SETAsta tullut täysin hampaaton tavoitellessaan salonkikelpoisuutta valtaapitävien silmissä?

Kommenttia muokattu: 15.07.2013 klo 01:20
"Minun mielestäni myös lhbti-väen nettilehdistö voisi hyötyä samanlaisen asiallisen tiedottamisen oppimisesta."

Seuraan maailman hlbt-verkkolehtiä päivittäin Uudesta-Seelannista maailman ympäri Kaliforniaan. Näin olen tehnyt vuosia. Hlbt-verkkolehdet ovat luotettavimpia ja asiallisimpia medioita maailmassa, jotka kertovat rehellisesti hlbt-kansalaisten oikeuksista ja toimivat yhdenvertaisuuden puolesta.

Uskovaisten nettilehdet ovat surkeimpia. Ne ovat täynnä valheita ja vääristelyjä. Se on tietenkin ymmärrettävää, sillä kiihkouskovaisten maailman- ja ihmiskuva perustuvat valheeseen, että muka jokin jumala on jotain sanonut jne.

Kirkonkellari-verkkolehdestä voin sanoa, että siellä Raamatun satuihin uskovat kirjoittavat mukatieteellisiä juttujaan ja teorioitaan kun eivät mitään järkevää tekemistä keksi.
  • 12 / 19
  • Olli Stålström
  • 15.7.2013 9:15
Vastaan vielä nimimerkille Havainnoija ennen kuin lähden pitkälle kesälomamatkalle ulkomaille. Minäkin olen seurannut lhbt-verkkolehtiä, painettuja lehtiä ja kirjoja Uudesta Seelannista ja Australiasta (jossa olin aids-työssä 1986 New Yorkiin ja Pariisiin (joissa olen julkaissut artikkeleita homouden demedikalisoinnista ja aids-ilmiöstä sekä verkkolehdissä että tieteellisissä painetuissa lehdissä.

Olen samaa mieltä kuin nimimerkki Havainnoija siitä, että suuri osa niistä on luotettavia ja ammatillisesti toimitettuja. Esimerkiksi Setan, HeSetan ja Pirkanmaan Setan nettisivuja pidän korkeatasoisina.

Sen sijaan ranneliike-saitin kaikkea uutisointia ei mielestäni voi pitää ammatillisesti ja pätevästi toimitettuna. Osa ranneliikkeen tavasta käsitellä uskontoja ja kirkkoja on ollut lähinnä henkilökohtaiseen kaunaan ja ymmärtämättömyyteen perustuvaa kivien heittelyä, jopa verkkolehden toimittajaksi nimettyjen henkilöiden taholta.

Koska olin piispa Askolan kannattajajoukoissa alusta saakka ja tällä hetkellä istun Kallion seurakuntaneuvostossa, minulla on säännöllinen kontakti kirkollisiin päättäjiin ja toimijoihin eri tasoilla. Seuraan säännöllisesti Kotimaa24 -verkkolehteä, jonka kolumnistina olin aikoinaan pitkään.

Minusta paras julmuuden vastustajataho on kirkon sisällä, juuri Kotimaa 24-verkkolehti. Erityisen hyvin on ansioitunut piispa Irja Askola, joka viimeksi tänä aamuna (15.7.2013) esitti hyvin tiukkaa, eriytynyttä ja analyyttistä kritiikkiä ministeri Räsäsen puheita kohtaan.

Mielestäni näiden tahojen kanssa on syytä liittoutua. Kannattaa seurata piispa Askolan esimerkkiä "erimielisyyden etiikasta".

Nyt lähden Pariisiin pitkälle työlomalle, enkä luekaan nimettömien homo- tai fundis-änkyröiden puskista ampumia vihaviestejä.
Ranneliikkeen uutisointi menee pikemminkin tuonne bloggailun puolelle, kuin ammatillisesti toimitetuiksi uutisiksi.
hauskaa kun googleen laittaa Päivi Räsänen, niin alkaa tulla
"haluaa kieltää"
"kieltää"
"kieltäisi"
Kyllä minä ainakin olen saanut Ranneliikkeen ihmisiltä paljon tukea ja apua. Kaikki eivät voi, eivätkä halua esim. omia alaikäisiä lapsiaan suojellakseen, tms. syistä esiintyä omalla nimellään.
Tietysti minulle, kun nämä tällaiset asiat ovat uusia, niin Ranneliike ja SETA ovat ne ainoat tietolähteet ja niiden edustajat. Paha vertailla, kun muusta ei tiedä.

Kommenttia muokattu: 18.07.2013 klo 22:17
Mistä löytyisi Räsäselle vastaväittäjä? Olen tätä asiaa miettinyt kovasti.

Minä en usko, että pelkän politiikan piiristä sellaista voisi löytyä, koska Räsäsen ulostulot homoasiassa liittyvät Räsäsen hengelliseen maailmankatsomukseen - siis hyvin fundamentalistisiin uskonkäsityksiin perustuviin Raamatun-tulkintoihin.

Ongelma tulee siinä, että Räsänen sekoittaa uskonnolliset käsityksensä maallisen yhteiskunnan lainsäädäntötyöhön. Lisäksi hän tekee ulostulonsa erilaisissa rooleissa - vaikka luonnollisesti on kuitenkin aina yksi henkilö, riippumatta esiintymisareenasta. Tämän Räsäsen jonkinlaisen "pyhän" moniulotteisuuden vuoksi ainoastaan uskonnollisista ympyröistä voi tulla sellaisia puheenvuoroja, jotka todella voivat haastaa Räsäsen näissä asioissa.

Vaikeusastetta lisää se, että Räsäsen oma uskonnollisen viiteryhmä kokee edustavansa (kristin)uskoa puhtaimmillaan, jolloin Räsänen saattaa oman uskonnollisen yhteisönsä kautta ylentää itseään siten, että hän kokee omista uskonkäsityksistään kumpuavien eettisten näkemysten edustavan jotenkin muita suuremmin erehtymättömyyttä.

Haasteellinen tilanne lähteä puimaan vaikkapa avioliittoasiaa puhtaasti asiapohjalta Räsäsen kanssa.
  • 19 / 19
  • Havainnoija
  • 27.11.2013 21:11
Räsänen on käynyt puhumassa homovastaisen Suomen Raamattuopiston tilaisuudessa. Raamattuopiston johtaja Timo Junkkaala johti sitä homovastaista porukkaa, joka yritti estää miesparin valitsemisen lähetystyöhön.

Tällä kertaa Räsänen kertoo surevansa sitä, että häntä pidetään teokratian (=valtiomuoto, jossa uskonnollisilla johtajilla suurin päätösvalta) puolestapuhujana. Räsänen kertoo myös, että "uskonnollinen lukutaito ja osaaminen ovat rapistuneet" ja niin edelleen.
(Jos joku teistä tietää, mitä on "uskonnollinen lukutaito", niin kertokaa.)

Juttu todistaa mielestäni taas kerran, että Räsänen on kehityskelvoton ja sopimaton sisäministeriksi.

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/rasanen-suree-teokratia-syytoksia/

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3943/rasanen_suomi_on_yha_enemman_lahetyskentta

Kommenttia muokattu: 27.11.2013 klo 21:27