Äärikristilliset haluavat ´sateenkaaren takaisin´ (juttukommentit)

Eikö tuon "homo-ongelmainen" sanan tilalla voisi käyttää mitään fiksumpaa sanaa? Se alkaa tulla jo korvista ulos.
  • 2 / 9
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 21.4.2012 11:15
Ehtaa kateutta onnistuneesta symbolin valinnasta. Herra Hutchison on pikkuisen myöhässä vaatimuksineen. Mitä enemmän hän asialla metelöi, sitä enemmän symboli liitetään HLBTI-yhteisöön, eli tunnettuus kasvaa.
  • 3 / 9
  • jnsto
  • 21.4.2012 11:15
Katukuvassa sateenkaaritunnukset voivat hämätä. Kaverini taloa vastapäätä Collegella Torontossa on suuri päiväkoti, jonka nimikin on Rainbow Daycare, näyttävine sateenkaaritunnuksineen. Päiväkoti ei ole mikään sateenkariperheiden hanke, vaan sitä pitää yllä katolinen kirkko. - Sellainen puolen sekunnin harha ja sen korjaus kulkee läpi pään, kun avaa aamulla verhot. (Kunnallista päivähoitoa ei siinä provinssissa juuri ole, ja siten esim tuohon sateenkaaripäiväkotiin on kuulema pitkä jono.)
  • 4 / 9
  • vaeltaja2006
  • 21.4.2012 11:17
Sateenkaari on Raamatussa vedenpaisumuksen jälkeisissä tapahtumissa. Jumala asetti merkiksi vedenpaisumuksen jälkeisestä liitosta luomakunnan kanssa sateenkaaren

Jumala sanoi vielä: "Tämä on merkkinä liitosta, jonka minä teen teidän sekä kaikkien maan päällä elävien olentojen kanssa kaikkiin tuleviin sukupolviin asti: 13 minä asetan kaareni pilviin, ja se on oleva merkkinä minun ja maan välisestä liitosta. 14 Kun annan pilvien nousta taivaalle ja sateenkaari näkyy pilvissä, 15 muistan liiton, jonka olen tehnyt kaikkien elävien olentojen, kaiken elollisen kanssa
  • 5 / 9
  • Homopallero
  • 21.4.2012 11:22
Fundiksilta ei itsekriittisyys taaskaan onnistu. Kristinuskohan on itse plagioinut ja ominut lukemattomia symboleja ja käsitteitä muilta uskonnoilta. Oikeastaan kristinuskosta on vaikea löytää mitään omintakeista. Mutta helppohan tuosta tosiasiasta näköjään on irtisanoutua. Kunhan vaan sanoo uskovansa sokeasti ja irtisanoutuu omien aivojen käyttämisestä. Eri asia on sitten ottavatko normaalit ihmiset heitä ikinä vakavasti.
  • 6 / 9
  • jnsto
  • 21.4.2012 11:32
Itse asiassa teologinen ja folkloristinen tietämys on amerikkalaisissa evankelikaalipiireissä usein ohutta ja sattumanvaraista. Ja ne, jotka tietävät, eivät halua sotkea hyvinkin perille menevää markkinointiviestintää turhalla akateemisella taustoituksella.

Kommenttia muokattu: 21.04.2012 klo 11:38
  • 8 / 9
  • human
  • 22.4.2012 21:52
raamatussahan siinä toisessa niistä sen kahdesta erilaisesta luomiskertomuksesta (1. Moos. 1:1-31 vs 2. Moos. 2:4-25) se satu-jumala luo valoisan ja hämärän ajankin hetimiten... ja sitten vasta kolmen päivän päästä auringon, joten taisivat niiltä dementiajumalastaan tarinarullia kirjoittaneet vain ripotella sateenkaaren sitten myöhemmin johonkin kohtaan.

Myöskin vedenpaisumuksesta ja siitä arkistakin on raamatussa kaksi varsin erilaista tarinaa, joissa mm. eroaa se, montako paria mitäkin arkkiin otetaan mukaan. 1. Moos. 6:19-20 vs 1. Moos. 7:2-3
Toisessa otetaan kaikkia lajeja pari, mutta toisessa "hyviä" eliöitä 7 paria ja "huonoja" eliöitä vain yksi pari. Eli paatilla on ollut varsin erilaiset kootkin noitten eri määrien kanssa. Toki tuostakin taidetaan kertoa koulun uskonnonopetuksessa vain toinen versio, siellä ala-asteen satutunneilla.
Matelijathan eivät kuulu raamatun hyviksiin, vaan niitä pidetään siellä pahoina - varmaankin siksi, kun käärmeet metsästävät ihmisten viljaa syöviä jyrsijöitä.
Puhumattakaan siitä, miten sisäsiittoisiksi arkki-tarina kristinuskovaiset tekeekään, kun siellä on jo pohjalla se aatami&eeva-vanhemmat ja lapsensa jatkavat jollain lailla keskenään sukuaan -perhepiirissä lisääntymisalkutarina.

raamatussahan suositaan aika kaikesta montaa keskenään erilaista tarinaversiota, evenkeliumien ristiinnaulitsemisaikoja myöten, joten tuskinpa äärikristitytkään pääsisivät keskenään yhteisymmärrykseen siitä, mitä kaikkia värejä heidän sateenkaaressaan olisi, heidän arvoilleen olennaisen mustan ja valkoisen "värin" lisäksi.

kristinuskomus todellakin on parsinut palasen sieltä, palasen tuolta, uskomukseensa.

Toki, äärimmäisen kristinuskovaiset ovat tervetulleita kaikkien rakkauden pariin, etenkin kun hehän julistavat vaatimusta että kaikkien uskovaisten, siis myös miesten, pitää yli kaiken rakastaa vain miespuolisiksi kuvattuja kolmi-naisen jumaluutensa isää ja poikaa.

Jos raamattu-uskomuksessa olisi oikeasti siirrytty yksijumalaisuuteen, aiemmista monijumaluuksista, auringon jumalan 3-olemuksesta, sekä Babylonian aurinko (maskuliini) - ja kuu (feminiini) -palvonnasta, olisi se tehnyt jumalastaan selvemmin sukupuolettoman - eikä vain työntänyt naispuolista jumaluutta kärryistään pois.

Kommenttia muokattu: 22.04.2012 klo 23:44
  • 9 / 9
  • human
  • 22.4.2012 23:39
Muutama yleiskristillinen kysäri, joihin vastausvinkkejäkin mukana:

Toiko jesse sotaa, vaiko rauhaa, vai molempia?

- Joh. 14:27 "Rauhan minä (jesse) jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille."
- Matt. 26:52 jesse: "... Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat."
- Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (jesse) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa,vaan miekan."
- Luuk. 12:49-51 jesse: "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."


Miten kristuksen seuraajan pitäisi suhtautua veljeensä?

- Luuk. 14:26 (Jeesus julistaa) "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
- 1. Joh. 3:15 "Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi."
- 1. Joh. 4:20-21 "Jos joku sanoo: Minä rakastan Jumalaa, mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija ... joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä."

Miten kristinuskovaiset pääsevät jumalansa tai jessensä luokse?

- Joh. 6:44 jesse: "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä."
- Joh. 14:6 "jesse sanoi hänelle: Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Sitten kevyempi kysäri: Missä järjestyksessä ehtoollisella viini ja leipä?

- Matt. 26:26-29, Mark. 14:22-25 -- Ensin leipä, sitten viini.
- Luuk. 22:17-20 -- Ensin viini, sitten leipä.

Noh, toki "loogisessa" raamatussa voi olla käännösvirheitäkin...