Suomen RFSU: Vähemmän heteronormatiivisuutta seksiopetukseen (juttukommentit)

  • 1 / 3
  • Wärbel
  • 4.4.2012 21:31
Itse muistan oman yläasteeni seksivalistuksen olleen mielestäni erittäin monipuolista. Sitä varten varattiin kokonainen teemapäivä, ja kierrettiin luokasta toiseen ja joka luokassa kerrottiin jostain eri aiheesta. Toki siellä oli perinteiset jutut ehkäisystä ja taudeista, mutta puhuttiin myös raiskauksista (että ei on aina ei ja lyhyt hame väärässä paikassa ei ole tekosyy), esileikistä ja siitä ettei penetraatio ole ainoa tapa harrastaa seksiä. Viimeisessä huoneessa oli pari tyttöä kertomassa seksuaalivähemmistöistä. Se oli ensimmäinen kerta, kun kohtasin jonkun, joka puhui aiheesta positiiviseen sävyyn ja harmitti, etten saanut tavata heitä yksin, sillä olin kaapissa kavereille enkä uskaltanut kysellä mitään muiden kuulten.
  • 2 / 3
  • heihaloo
  • 4.4.2012 21:40
Jos kyse on valistuksesta ja ilmaisesta videosta, miksi se pitää tilata kouluihin? Voisi ehkä jo tänä päivänä ladata hd:nä YouTubeen ja valistaa myös sitä kautta???
  • 3 / 3
  • human
  • 4.4.2012 23:00
Opetuksessa olisi hyvä päästä myös "seksi"- ja "seksin harrastaminen" -keskeisestä kerrontatavasta puhumaan enempi rakastelusta.

"seksistä" ja "seksin harrastamisesta" puhuminen esineellistää, välineellistää ja vetää asiaa liikaa fyysisen suorittamisen puolelle ja jättää tunneasioita sivuun. Tunneasioissahan rakastelu on hyvin sukupuoliriippumatonta ja voidaan puhua yhteisestä nautinnosta, eikä vain "omien tarpeitten tyyddyttämisestä seksiä harrastamalla", kuten niin usein nykyään tehdään.

Rakastelu on hyvää, yhteistä iloa ja nautintoa, sekä henkisiä että fyysisiä yhdessä jaettavia orgasmeja.

Etenkin nuorten opetuksessa olisi hyvä tuoda tänä päivänä esiin se asia, että rakastelussakaan asioilla ei ole missään mitään hirmu kiirettä. Kaikki mulle heti nyt -asenteella kannattaa miettiä sitä tosiasiaa, että ihmiset elävät koko ajan pidempään, tänä päivänä todennäköisesti ainakin 80-vuotiaiksi, joten etenkään 13-vuotiaana, saatika 2-kymppisenäkään ei ole mitään kiirettä kokea ihan heti kaikkea, eikä etenkään pelkän "seksin harrastamisen" mielessä, tunnepuolet sivuuttaen ... sillä mitäs sitten aikoo tehdä koko loppuelämänsä ja mistä ammentaa uutuudenviehätystä sitten myöhemminkin? Rakastelu ja hyvä seksi lähtee aina tunteista ja yläpäästä, yhdessä rakastelukumppanin kanssa, se on syytä oppia ja ymmärtää.

Rakastelu on myös erityisen paljon asia, mikä ei kaipaa ketään "kokeneita" käytännön opettajia, eikä etenkään ketään vanhempia "käytännössä opettajia", vaan rakastelukin on aika pitkälti kuten muukin elämä tai oppiaineetkin, eli parasta sanallisten perusneuvojen jälkeen ihan itse vähitellen oppien ja opetellen, toisen samanikäisen "elämän luokkakaverin" kanssa.

Etenkin nuorille tuppaa olemaan nykyään seksi-tuputusta vuosikymmeniä "luokalleen jääneiltä", mutta heidät kannattaa nuorten jättää elämään ja nauttimaan ikäistensä kanssa - se on heillekin tervehenkisintä ja opettavaisinta, jos heillä on jäänyt rakastamisen perusasiat ja tervehenkinen asenne nuorena oppimatta.

Kommenttia muokattu: 04.04.2012 klo 23:16