Huffington Post: Kaksikansallinen lesbopari haastaa DOMA:n Yhdysvalloissa (juttukommentit)

  • 1 / 3
  • Poris
  • 14.11.2011 9:37
Tuo oleskeluluvan sitominen avioliittoon tai mihinkään liittoon on todellinen hirttoköysi, jolla toinen puoliso voi kiristää toista tottelevaisuuteen.
Itse jouduin vasten tahtoani pois Yhdysvalloista kun heteroliitto ajoi karille.
  • 2 / 3
  • Public eye
  • 14.11.2011 11:39
Oleskeluluvan jättäminen myöntämättä pariskunnan toiselta osapuolelta on aivan käsittämätöntä valtion puuttumista ihmisten yksityiselämään.

Toisaalta - Poriksen tapaukseen viitaten - on mielestäni varsin luonnollista, että jos oleskeluluvan peruste on parisuhde, ja tuota suhdetta ei enää ole olemassa, myös oleskeluluvan peruste lakkaa. Muussa tapauksessa syntyisivät varmasti valtaisat pika-avioliittomarkkinat, jossa kertakäyttöliittoja solmittaisiin kohtuullista korvausta vastaan oleskeluluvan anomista varten, ja luvan tipahdettua heti eropaperit vetämään, että uusi liitto saadaan myydyksi uudelle asiakkaalle.

Jos avioliitto ei kestä tarpeeksi kauaa jonkin muun oleskeluperusteen syntymistä varten, ei voi kuin todeta että liitto oli ilmeinen erehdys.
  • 3 / 3
  • Vermillion
  • 14.11.2011 21:50
Juuri samaisen lainsäädännön takia olemme muuttamassa mieheni kanssa Suomeen. Minulla lisäksi opiskelijaviisumin johdosta voisi pelkästä naimisiin menosta rapsahtaa karkoitus, johtuen siitä ettei liittovaltio tunnusta homoavioliittoja tai meidän osavaltiossa voimassa olevia rekisteröityjä parisuhteita - periaatteessa minulla on lupa olla täällä ainoastaan opiskelua varten.

Siis ihan hillittömän epäreilu ja tekopyhä järjestelmä.