Väkivaltaa Bukarestissa (juttukommentit)

  • 2 / 6
  • vaeltaja2006
  • 10.6.2007 18:52
Poliisi pidätti 108 vastamielenosoittajaa, heistä puolet oli alaikäisiä. Monet olivat naamioituneita. Priden osanottajista kenenkään ei tiedetä loukkaantuneen.
Vastamielenosoituksen järjesti luultavasti "Noua Dreapta" -järjestö ("Uusi oikeisto").
(Queer.de)
  • 3 / 6
  • vaeltaja2006
  • 12.6.2007 8:19
Romanian poliisille kiitosta
--------------------

International Gay and Lesbian Human Rights Commission (IGLHRC) kiittää Romanian poliisia tehokkaista turvajärjestelyistä. Pidätetyiltä vastamielenosoittajilta on löytynyt mm. kotitekoisia savupommeja.
--------------------

Pridekuvia:
http://www.adevarul.ro/articole/galerie-foto-gay-fest-2007/315192

No-pride -kuvia:
http://www.nouadreapta.org/actiuni_prezentare.php?idx=155

Kun katsoo vastustajien kuvia, näkee selvästi, että he ovat napanneet kansallislipun oman asiansa ajamiseen. Homojen ja lesbojen mielenosoitukissa tulisi vastavetona käyttää yhä enemmän samoja kansallisia lippuja, siis Suomessa Suomen lippuja. Tämä on ehdotukseni Helsinki Prideen: mahdollisimman paljon pieniä Suomen lippuja käsiin, hinta 3-4 euroa.

Riian pridellä en muista nähneeni ainoatakaan Latvian lippua (paitsi vastamielenosoittajilla).

----------------------

Olisikohan suomalaistenkin järjestöjen pitänyt lähettää kiitoksensa Riikaan poliisille?
  • 4 / 6
  • vaeltaja2006
  • 12.6.2007 11:43
ILGA-Europen sivuilla Maxim Anmeghichean kertoo silminnäkijänä tapahtumista Bukarestissa. Vastamielenosoitus oli lauantaiaamuna. Siihen osallistui 300 uusnatsia, äärioikeistolaista ja ortodoksipappia rinta rinnan. He törmäsivät reitillään vasemmistoaktivisteihin, jotka puolustivast pride-marssia. Siitä syntyi käsikähmää.

Itse pridemarssi alkoi sunnuntaina klo 17 ja kesti 1,5 tuntia. Osanottajia oli n, 400, poliiseja 800. Poliisi esti kaikki yritykset häiritä marssia. Toisella puolella olivat suojana poliisin autot, toisella puolella poliisien rivistöt. Ennen kuin marssijat päästettiin lähtemään kotiin, metroasema tyhjennettiin kaikista uusnatseista. Poliisi oli vahvasti läsnä metrossa.
  • 5 / 6
  • Pora-liike
  • 12.6.2007 13:30
Suomessa on tavanomaista pitää kulkueen kärjessä Suomen lippua. Näin on vappumarssissa ja tietääkseni myös Pridessä. Mainittakoon, että vappumarssilla on usein myös Pohjois-Korean ja Derkkulan liput.

Minä pidän Suomen rosvovaltiota orjuuttajana ja Suomen historiallisen alueen miehittäjänä. Minä en kulkisi orjalipun kanssa. Minä en myöskään kulkisi Derkkulan enkä Pohjois-Korean lipun kanssa. Meillä on meidän omat tunnuksemme.
  • 6 / 6
  • vaeltaja2006
  • 12.6.2007 15:11
Priden vastustajat ovat ryöstäneet kansalliset liput omiin propagandatarkoituksiinsa ja ajattelin vain, että vanha keino käydä informaatiosotaa on varastaa vastapuolen symbolit ja antaa niille uusi merkitys.

"Homo" on ollut ikävä haukkumasana, mutta homot ryöstivät sen itselleen ja alkoivat kutsua itseään homoiksi. On se kai vähän vähentänyt homo-sanan haukkuma-arvoa.