Maanjussille ´sulhanen´ (juttukommentit)

Pahoitteluni heti alkuun, että tämä menee hiukkasen sivuun aiheesta, mutta mahtunee kuitenkin tämän otsikon alle.

Peterillä on vain yksi toivomus mahdolliselle kumppanilleen, nimittäin ajokortti. Se toive on perusteltu. Aivan toisenlainen asenne oli mäännäviikolla tapaamallani Peterin ikäisellä naisella. Hänellä on ero takanaan. Nyt hän odottaa tulevalta mieheltään niin paljon merkittäviä ominaisuuksia, että minua alkoi hengästyttää pelkkä kuuntelukin. Uljas prinssi valkoisen ratsun selässä ei hänelle riittäisi alkuunkaan.

Pointtini on se, että mielestäni parisuhdetta pitäisi lähteä suunnittelemaan täysin päinvastaisella tavalla. Pitäisi miettiä, mitä minulla on annettavana tuohon tulevaan ja toivottuun parisuhteeseen. Muu (kumppanin ominaisuudet) tuleekin sitten ikään kuin lisänä.

**********

Vaeltajan tänne referoima tarina on kiinnostava ja mukavaa olisi kuulla jatkotapahtumistakin.
  • 2 / 12
  • vaeltaja2006
  • 9.10.2008 6:48
Illalla se alkoi. Itse en nähnyt, mutta onneksi QX raportoi.

Peter on on nyt yksi niistä neljästä, jotka ovat mukana kisassa. Hän uskoo, että tv-ruudulla hänestä syntyy varsin oikea kuva. Hän kovasti kehuu tv-tiimiä.

Juontaja Lisa Isacsson toi hänelle 137 kirjettä, joista sitten alkoi valinta. Tuontiinkin liittyi pieni episodi. Lindan piti tulla maanantaina, mutta kamera oli mennyt rikki ja ryhmä kääntyi takaisin kesken matkaa tulematta perille. Uudelleen tultiin perjantaina, joten se tapaaminen oli aito ensi tapaaminen.

Monet kirjeet olivat pitkiä, ja tuli tunne, että ehdokkaat todella yrittivät "myydä" itseään parhaalla mahdollisella tavalla. Erään kaverinsa kanssa hän kävi läpi ja sortteerasi kirjeitä niin, että jäljelle jäi 20 kiinnostavinta. Ja sitten hän valitsi niistä 10 ja ne nähdään ensi jaksossa.

Kirjeitä tuli kaikenlaisilta ihmisiltä. Mukana oli 15 naista, mutta he putosivat heti. Vanhempia oli vähän, aika nuoria enemmän. Nuorin oli 17, mutta sekin putosi, koska Peter ei etsi itselleen omaa poikaa (nauraa). Oli myös "runkkukirjeitä". Nekin putosivat esikarsinnassa.

Peter kertoo, että koko touhu on ollut melkoista terapiaa. Saa olla mikä on. Ikävää aiheuttaa pettymys monille, joita hän ei valinnut, mutta se on tässä ohjelmassa ideana. Varmaan on ollut myös kyyneleitä!

--

(Vaeltajan oma huomatus: Referoin tätä aihetta, koska tv4 näkyy ainakin pääkapunkiseudulla vain maksullisena. Muutenkin olen huomannut, että ruotsin kieltä osataan yhä vähemmän ja vähemmän ja sen vuoksi olen alkanut nostaa ruotsalaisia uutisia esiin)
JuhaniV> "Peterillä on vain yksi toivomus mahdolliselle kumppanilleen, nimittäin ajokortti."

:D Tuosta tulee mieleen vanha irlantilaisvitsi:

Note from Irish farmer to matchmaking agency: "I wish to marry a fine woman who owns a tractor. Please include photo of tractor."
  • 5 / 12
  • vaeltaja2006
  • 8.12.2008 20:57
Mtv:n ohjelmassa ne ehkä ovat maajusseja, mutta maalla yleisesti puhutaan maanjusseista ihan niin kuin maanviljelijöistäkin. Saattaa olla eroja murteittain. Olen maalta ja siellä on iät ajat puhuttu maanjusseista.
  • 6 / 12
  • vaeltaja2006
  • 9.12.2008 11:59
>>Heppuli kirjoitti: "Ai jassoo - luulin, että olet ruotsinkielinen >>

???
  • 7 / 12
  • vaeltaja2006
  • 12.12.2008 17:24
Millaisen kukon saankaan koriini?


Marco (34) on ensimmäinen homo RTL:n maanjussi-kisassa. Pituus 170, paino 58 kg. Kahdeksaan vuoteen hänellä ei ole ollut vakintuista kumppania. "Alkaa ikävystyttää olla aina yksin". Hänellä on yksi kukko, 15 kanaa ja 300 kasvatussikaa.

Maalla homon on aika vaikeaa, koska ennakkoluulot jylläävät. Sen vuoksi monikaan maalla ei uskalla tulla kaapista, sanoo Marco.

Kuvia (diasarjassa on kuvia muistakin kilpailijoista)
http://www.bild.de/BILD/unterhaltung/TV/2008/12/12/bauer-sucht-mann/landwirt-marco-ist-der-erste-schwule-tv-bauer.html
  • 8 / 12
  • arosusi
  • 12.12.2008 22:46
Offtopic: Googlessa "maajussi" 258 000 osumaa, "maanjussi" 167 osumaa. Kyllä se maanjussi taitaa olla erittäin harvinainen murremuoto ;)
Eikö kuitenkin tärkeintä ole tulla ymmärretyksi ilmaisulla taikka toisella?
On toki .... tämä karkasi sivuraiteille .... vaan ei kai sekään niin vaarallista ole .... söpö maajussi kun ois vielä kainalossa (tai vaikka joku muu söpöliini) ....
Heppuli kirjoitti: " .... .... .... ...."

Kun tartuit Vaeltajan käyttämään terminologiaan, niin sinulle palautteena, että kolmea (!) pistettä käytetään suomen kielessä Wikipedian mukaan:

* Kaunokirjallisissa tai tuttavallisissa teksteissä merkitsemään puuttuvaa lauseen tai ilmauksen alkua tai loppua. Esimerkki: Myymme pullia, kakkuja, leivoksia, viinereitä…

* Luonnontieteellisissä ja teknisissä teksteissä erottamaan raja-arvoja toisistaan, esimerkiksi -10…+10 °C.

ja

Virke koostuu vähintään yhdestä päälauseesta, jonka lisäksi siinä voi olla useita muita pää- ja sivulauseita. Virke alkaa isolla kirjaimella ja loppuu lopetusmerkkiin eli pisteeseen, huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin.
Nykysuomen sanakirjaa ei ole kai uudistettu sitten 1960-luvun. Kielitoimiston äskettäin päivitetty sanakirja tuntee sanan maajussi ("maajussi": leik., us. halv. maanviljelijä), mutta ei maanjussia. Näin se kieli uudistuu :)

PS Itse kyllä pidän vanhoistakin sanamuodoista, eikä minulla ole mitään maanjussiakaan vastaan ;)