Köln: hetero ei saanut työtä (juttukommentit)

  • 1 / 17
  • Vermillion
  • 28.10.2008 10:40
Voi luoja että ihmiset osaavat olla tyhmiä.

EDIT: Lue: työnantaja.
  • 2 / 17
  • Irokeesi
  • 28.10.2008 14:32
Onneksi meillä Suomessa ei tuollaisia ongelmia ole – ainakaan noin päin. Jos en aivan väärin muista niin lähes kaikissa helsinkiläisissä glbt-ravintoloissa on ollut heteroita tai ainakin heterosuhteessa eläviä työntekijöitä, ilmeisesti myös esimiesasemassa.

Miten muistuikin mieleeni erään suuren ravintolayhtiön nykyisen johtajan näkemykset homotyöntekijöistä kymmenen vuoden takaa. Olimme tuolloin yhdessä tekemässä rekrytointipäätöksiä useamman yksikön päälliköistä. Erään kandidaatin kohdalla tuli vastaan sellainen iso riskitekijä, joka melkein esti nimittämisen: …”no, kun se on homo”. Homoja ei kuulemma voinut ylentää kuin enintään vuoropäällikkötasolle. En koskaan saanut vastausta kysymykseeni, mikä riski homopäälliköihin liittyy.

Henkilökohtaisesti en näe kenenkään työntekijän seksuaalista suuntautumista sen enempää haittana kuin etunakaan olipa sitten kysymys hetero- tai homoravintolasta. Avoimesti homofobista tai –vihamielistä ihmistä pidän sen sijaan täysin asiakaspalveluammatteihin sopimattomana millä tahansa alalla siinä missä avoimesti rasistista henkilöäkin.
  • 3 / 17
  • mapleapple
  • 28.10.2008 17:10
"Henkilökohtaisesti en näe kenenkään työntekijän seksuaalista suuntautumista sen enempää haittana kuin etunakaan olipa sitten kysymys hetero- tai homoravintolasta. Avoimesti homofobista tai –vihamielistä ihmistä pidän sen sijaan täysin asiakaspalveluammatteihin sopimattomana millä tahansa alalla siinä missä avoimesti rasistista henkilöäkin."

Tässä olen täysin samaa mieltä, mutta voisin vielä lisätä, että avoimesti homo- tai h e t e r ofobinen ihminen on sopimaton asiakaspalveluammattiin. Anteeksi jos kuulostaa pilkunnussimiselta, mutta heterofobiastahan tapauksessa ilmeisesti oli kyse :)
  • 4 / 17
  • Blueriver
  • 28.10.2008 18:45
Höh, verratkaapa tapausta niin rakastamaanne lesbisen taistelun edelläkävijään Johanna Korhoseen. Laittakaa hänet cockin paikalle ja homobaarin johtajaksi Almamies. Teidän setasuvaitsevaisuutenne on JUURI tätä tasoa. Vermillionin kommentistakin se loistaa läpi. Hävetkää.
Diskriminointia se on positiivinenkin diskriminointi. Aika kapea kuva on homoraflan pitäjällä ollut hetskuista, jos kokin seksuaalisuus on noin paljon huolestuttanut.

Edit: Alkuperäisessä uutisessa ei mainittu missä baari on ja minkälaista asiakaskuntaa siellä käy, joten en voi tarkistaa tätä. Jos kyse on sex clubista homoille, niin ymmärrän clubin isännän huolen vähän paremmin.
  • 6 / 17
  • Ilopilleri
  • 28.10.2008 19:52
Täällä on kyllä yksiselitteisesti tuomittu tuollainen syrjintä, minkä Kurajokikin aivan varmasti tietää. Piti ilmeisesti vain päästä "käsittämään väärin".

:P
Blueriver, minäkään en häpeä. Diskriminointi tarkoittaa aiheetonta syrjintää. Eli sitä, että tehtävän hoitamisen kannalta epäolennaista ominaisuutta ei saa nostaa olennaiseksi. Voi hyvin olla, että homobaarin kokin (en ole perehtynyt siihen, mikä asema ja mitä tehtäviä juuri kyseisellä työnhakijalla olisi toimessaan ollut, mutta luotan faktojen osalta kanssaihmisiini) tehtävien kannalta olisi ollut täydellisen yhdentekevää, mikä pihvinpaistajan seksuaalinen suuntautuminen on. Jolloin ilmiselvästi olisi kyse syrjinnästä.

Mutta ihan perustellusti on tehtäviä, joiden hoitaminen vaatii tiettyjä ominaisuuksia tai käsityksiä asioista. Silloin arvioidaan sitä, millaiset ominaisuudet vastakkaisesti estävät tehtävän menestyksellistä hoitamista. Vammaisten syrjiminen on kiellettyä, mutta varmaankaan käsienhoitotuotteita mainoksissa markkinoimaan ei tarvitse syrjintäsyistä valita kädetöntä, niin julmalta kuin se kuulostaakin. Voi ehkä myös ajatella, että sarjaan, jossa pääosassa on unelmien poikaMIES, ei tarvitse hyväksyä sukupuoleen kohdistuvan syrjinnän pelossa naispuolista hakijaa.

Mitenkäs muuten itse ajattelet, kun meitä häpeämään kehoitat, olisiko sinusta häpeällistä olla valitsematta seurakunnan pastoriksi ateistia? En uskalla kysyä homosta mitään, sillä viittauksesi Korhoseen antaa olettaa, että sinusta homous muodostaisi erityisen esteen mahdollisesti moniinkin toimiin...
  • 8 / 17
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 28.10.2008 20:09
Tunnen yhden heteromiehen, joka on ollut töissä homokapakassa. Hän ei ole ikinä valittanut millään tavalla työolosuhteistaan. Olen jopa asiaa häneltä kysynyt. Taisi mainita, että homot antavat paremmin tippiä kuin hetskut.
  • 9 / 17
  • Vermillion
  • 28.10.2008 21:11
>>Blueriver "Höh, verratkaapa tapausta niin rakastamaanne lesbisen taistelun edelläkävijään Johanna Korhoseen. Laittakaa hänet cockin paikalle ja homobaarin johtajaksi Almamies. Teidän setasuvaitsevaisuutenne on JUURI tätä tasoa. Vermillionin kommentistakin se loistaa läpi. Hävetkää."

Oletko aivan idiootti?

Luitko edes kommenttini ennenkuin kommentoit?

Kuinka KEHTAAT sanoa yhtään mitään minun suvaitsevaisuudestani? Tiedoksesi: minä olen näillä foorumeilla, kuten muuallakin, jatkuvasti ottanut kantaa vastaavanlaisiin heterofobisiin tilanteisiin. Olen järjestänyt boikotteja useampaa homobaaria vastaan juuri nimenomaan työntekijöiden heterofobian takia. Kyllä, minä olen omassa toiminnassani yrittänyt puolustaa myös sinunlaistesi ääliöiden oikeuksia, koska uskon että minulla ja sinulla on samat oikeudet.

Häpeä itse.

Homo työnantaja kieltäytyessään palkkaamaan heteroa tekee aivan yhtä väärin kuin hetero kieltäytyessään palkkaamaan homoa. En missään tapauksessa ollut tässä työnantajan puolella.

Johanna Korhosen tapausta ei voida edes verrata tähän. Korhonen sai POTKUT kun työnantaja sai tietää hänen seksuaalisesta suuntautumisestaan, ilman mitään muuta syytä.

Pistetäänpä, kuten pyysit, Johanna Korhosen tapaus samaan raamiin; heteroravintoloitsija palkkaa kokin. Ravintoloitsija saa tietää että kokilla on samaa sukupuolta oleva puoliso. Ravintoloitsija irtisanoo kokin, koska ei voi enää luottaa tämän kykyyn laittaa ruokaa koska tämä elää parisuhteessa samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa. Vaihtehtoisesti irtisanomisen syynä voi olla että homokokki ei sovi heteroravintolaan.

Onko tämä mielestäsi oikein? Minusta se ei ole. Minun mielestäni seksuaalisella suuntautumisella ei saisi olla tällaisiin asioihin vaikutusta.

Valitettavasti juuri sinunlaistesi ihmisten takia sillä on.
Hassua... itsekin tulkitsin Vermillionin kommentin juurikin niin päin, että että tämä hetero työnhakija on tyhmä. En kyllä osaa sanoa, miksi. :P
Dragon-85 kirjoitti: "Hassua... itsekin tulkitsin Vermillionin kommentin juurikin niin päin, että että tämä hetero työnhakija on tyhmä. En kyllä osaa sanoa, miksi. :P"

Muokkasin kommenttiani, jottei tule lisää väärinkäsityksiä.
Hmm... Tunnen monta heteroa, jotka ovat homobaareissa töissä. Samoin tunnen monta homoa, jotka ovat heterobaareissa töissä. Toki tunnen myös homoja, jotka ovat homobaareissa töissä ja heteroita, jotka ovat heterobaareissa töissä. Eikä kenelläkään heistä ole ongelmia työnantajansa kanssa seksuaalisesta suuntautumisestaan. Kyllä heidät on ihan ammattitaitonsa takia töihin otettu. Eli minusta ihan oikein kölniläinen hetero on tehnyt, kun on haastanut tuon baarinpitäjän oikeuteen syrjinnästä. Toivottavasti voittaa jutun!
Teidän suvaitsevaisuutenne on suorastaan tukahduttavaa ;))) Toivon vain että yhteiskuntamme keski-ikäiset kukkahattutädit tulisivat järkiinsä ja näkisivät homokulttuurin todellisen luonteen joka täälläkin rivien välistä selkeästi paljastuu.
Mitähän jos kertoisit meillekin, mikä se homokulttuurin todellinen luonne on! Kukkahattusetäkin tahtoo tietää!
Blueriver kirjoitti: "Teidän suvaitsevaisuutenne on suorastaan tukahduttavaa"

No voisiko Teidän Suvaitsevaisuutenne ystävällisesti täsmentää hieman väitettään ja samalla pohtia omien viestiensä todellista luonnetta?
Kurajoki lukee rivien välistä kun ei tahdo pysyä riveillä. Taitaa olla jokin lukihäiriö.
Tai sitten ihan vain jonkin sortin karsastusta. Silmälääkäri voinee auttaa.