Poikaa ei hyväksytty Ruotsissa Luciaksi (juttukommentit)

  • 1 / 6
  • Dragon-85
  • 2.12.2008 16:34
On tämä nykymaailma ihmeellinen... "Miksei mies muka voi näytellä naista?" Jaa-ah... :P

Mitä itse perinteeseen tulee, niin en voi käsittää, miksi protestanttisessa Ruotsissa (ja Suomessa) juhlitaan italialaista pyhimystä.
  • 2 / 6
  • ChowS
  • 2.12.2008 22:04
Lucia on femiini sanasta Lucius. Meidän koulussa Lucia on tänä vuonna todennäköisesti poika, tai sitten sitä ei ole ollenkaan.
Ensi alkuun koko juttu tuntui naurettavalta, mutta luettuani Hesarin mielipidesivulta tänään mielenkiintoisen ajatuksen, mielipiteeni muuttui. Että miksi miespuolinen Lucia oli yhtään sen pahempi kuin naispuoliset tiernapojat?
  • 4 / 6
  • Pora-liike
  • 3.12.2008 10:04
Dragon-85 kirjoitti: "On tämä nykymaailma ihmeellinen... "Miksei mies muka voi näytellä naista?" Jaa-ah... :P "

Se johtuu effemimaniasta.
Koska hujari nimeltä Freud keksi peniskateuden, miespuoliseksi syntymässä määrätty henkilö ei voi aidosti haluta olla nainen, ellei kysymys ole seksuaalisesta perversiosta. Seksuaaliset perversiot taas nähdään lähinnä miespuoliseksi syntymässä määrättyjen ongelmina.
Kun Lucia siis on pyhimys, pyhimys ei voi olla perverssi.

Keskiajalla, jolloin ei maailmaa ollut kohdannut onnettomuus nimeltä Sigmund Freud vaan uskottiin yhtä päättömiin teorioihin litteästä maasta, ihmisten sukupuolta ei nähty perversioiden kautta. Tiia Aarnipuun gradu käsittelee asiaa laajemminkin.
  • 5 / 6
  • ChowS
  • 3.12.2008 15:39
Mies on ylempänä kuin nainen. Nainen pukeutuessaan mieheksi ylentää itsensä, mies pukeutuessaan naiseksi alentaa. Litteän maan ajatus keksittiin vasta 1800-luvulla.
  • 6 / 6
  • Niisku
  • 3.12.2008 19:03
Olin itse viime vuonna koulun Lucia. Tosin koulussa on lahinna aikuisia britteja joista suurin osa vain ihmetteli etta mita tuo oikein tekee kynttilat paassa naiseksi pukeutuneena ruotsalainen tytto mukanaan jakelemassa sahramipullia. Kukaan ei tosin kertonut mulle etta Lucia itse ei saa osallistua lauluun kunnes oli liian myohaista, kun en kaynyt peruskoulua (tai kavin sen kotona) niin miten se olisi pitanyt tietaa.

Upea puku oli tehty viime hetkessa naiskaverini tiukasta mekosta ja koulusta sattumalta loytyneesta joulupakettinarusta. Rinnat villapaidasta ja tukka valkoisesta pyyhkeesta, naytti lahinna nunnan hupulta. Nykyaan loytyisi vahan parempi valikoima drag-tavaraa.

Hauskaa kuitenkin oli, ehka tana vuonna uudestaan. Harmi vaan ettei ruotsalaista tai suomalaista side-kickia loydy tana vuonna...