Tampereen Mixein juttu oikeudessa (juttukommentit)

Toivottavasti juoruja levittelevät homot saavat päin naamaa,
asioita joita ovat levittellet itse parempaa tietoa ja ne jotka ovat joutuneet "kärsimään "jo vuosia
Mixein ympärillä sbegloiduilla juoruilla saavat vihdoin "Homojen suuren armahduksen" ja puhtaan maineen.(jos sititä enään on?)
Homo osaa olla julma (varsinkin nyky nettimailmassa) ja se on aika "itse ironista mutta totta,katkeruuttako vai oman elämän puutetta?
Herra heitä auttakoot joille joille "homo terrori"on tullut valitettavasti tutuksi,ja Mixein historiassa niitä on useita.
Tä?

Viestiä kannattaisi muokata vielä lisää niin jossain vaiheessa myös muille kuin Mauricelle itselleen saattaisi selvitä mikä on hätänä.
Minulle kyllä on selvillä mitä olen kirjoittanut,viestimuokkaus johtui VAIN siitä että yhdessä lauseessa oli kirjoitusvirhe.
Eikä minulla ole minkäänlaista korjattavaa kirjoitukseeni.
En minä kirjoitusvirheistä ja jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta itse viestin Nostradamusta kryptisempi sisältö jäi hieman tulkinnanvaraiseksi.

Pari vuotta sitten, kun ko. tapahtuma alkoi purkaantua niin lueskelin hämmentyneenä Tampereen Setan nettifoorumin "keskustelua" asian tiimoilta. Tai lähinnä kilpailua siitä kuka huutaa kovimmin puskasta. Rahaa ilmeisesti ehti kadota yli 100 000 € ennen kuin kukaan huomasi, että kaikki ei ole kohdallaan. Jos Tampereen Setan kokoisessa yhdistyksessä muutamassa vuodessa katoaa 100 000 € niin paljonko mahtaa kadota isommissa järjestöissä tai säätiöissä, joissa on isännätöntä rahaa huomattavasti suurempia määriä.
..niinpä niin,kirjoituksestasi paljastuu juuri se minun kirjoitukseni YDIN, eli sbegulointia asialla josta on vain LUETTU mutta ei tiedetty.
mutta onne sinulle valitsemallasi tiellä,onhanse kiva että joku vielä lukee, ja niin moni vielä uskookin asioihin varsinkin toisen käden kertomaan ja tietoon.
Tuskin tämä keskustelu tuo tilanteeseen yhtään mitään uutta. Eikös odoteltaisi nyt oikeuden ratkaisua?
Kavalletuksi epäilty summa on 111 000 euroa, ja jutussa todetaan: "Rahoilla on osteltu ainakin juustoja, sukkia, pyykkipoikia, koirankuppi, mortteli ja tupakkaa".

Onkohan syyttäjällä vai lehtijutun kirjoittajalla suhteellisuudentaju hukassa?
  • 8 / 15
  • Geschwitz
  • 13.1.2009 7:03
Tai sitten jollain on todella huumorintajua. Mauricen viestejä en kyllä minäkään ymmärrä. Kirjoitusvirheet vilisevät silmissä ja logiikka on hukassa.
ihanaa kun keskusteluun liittyy lisää asiantuntioita niitä homojuoruakkojen eliittiä jotka ovat perehtynyt oikein sanatarkasti asiaan..
Ei tässä ketjussa ainakaan toistaiseksi ole ollut tarvetta solvata ja nimitellä toisia kuin yhdellä keskustelijalla.
Helsingin Sanomat: Kavallus yli 100 000 euroa

Mixei-ravintolasta on kavallettu yli 100 000 euroa Tampereen käräjäoikeuden mukaan. Eilen oikeus katsoi, että rahaa otettiin kassasta lähes 96 000 euroa ja laittomina tilisiirtoina häsivi 11 000 euroa. Teot tapathuivat vuosina 1998-2002. Oikeus tuomitsi talousasiosita vastaavan miehen vuodeksi ehdolliseen vankeuteen törkeästä kavalluksesta ja kirjanpitorikoksesta. Hänet tuomittiiin myös liiketoimintakieltoon.

Tampereen Seta myi ravintolatoimintaa harjoittaneen yhtiönsä vuonna 2006.
(HS/STT)
Kommentoidaanpa nyt silläkin uhalla, että Maurice haukkuu minut taas lyttyyn...

Tällaisissa tapauksissa kavalletuille rahoille juoksee 9 prosentin viivästyskorko, jonka laskeminen aloitetaan siitä hetkestä, jolloin rahat on siirretty eli vuosia sitten. Voipi olla hankala saada tuota summaa koskaan maksettua, ellei tuomittu henkilö ole hyväpalkkaisessa työssä. En ole varma millainen menettelytapa on, mutta olettaisin Setan kuitenkin saavan kyseisen summan Valtiokonttorilta, joka sitten perii sitä tuomitulta. Tai itse asiassa en ole varma menevätkö rahat sitten Setalle vai sille yhtiölle josta ne on kavallettu, ja jonka siis omistaa nykyisin joku muu. Hyvä joka tapauksessa, että prosessiin saatiin päätös (ellei joku osapuolista valita hovioikeuteen).

Sinänsä talousrikostuomiot ovat Suomessa kovat verrattuna muihin rikoksiin: jos tapat jonkun, istut muutaman vuoden ja se on sillä sovitettu. Jos otat luvattomasti rahaa, saatat menettää luottotietosi ja työpaikkasi loppuelämäksesi, ja ulosottokin lakkaa vasta 20 vuodessa. Rikos on tietenkin aina rikos, ja rangaistus siitä pitää langettaa.
Asianomistajana ao. oikeuden käynnissä oli Orasso Oy (ravintola Mixei), jonka koko osakekannan ja liiketoiminnat Tampereen SETA ry myi (Mixein) ravintolapäällikölle vuonna 2006 jäsenkokouksen päätöksellä. Tampereen SETA ry:llä ei ollut oikeudenkäynnissä mitään vaateita.
http://www.treseta.fi/liitteet/Tiedote_Orasso.pdf
Etteivät virheelliset tiedot jäisi elämään, kommentti Nermalin sanomaan.

Nermal kirjoitti: "Tällaisissa tapauksissa kavalletuille rahoille juoksee 9 prosentin viivästyskorko"

Korkolain perusteella vahvistettuun viitekorkoon lisätään 7% lisäkorko. Ne yhdessä muodostavat nk. viivästyskoron. Se on vaihdellut vuosina 1995-2008 välillä 13%-9,5%. 1.7.2008-31.12.2008 se oli 11,5%. 1.1.2009 alkaen viivästyskorko on 9,5%.

Suomen Pankkin viitekorkotaulukko avautuu parhaiten IE-selaimella osoitteessa:
http://www.suomenpankki.fi/Stats/default.aspx?r=/tilastot/markkina-_ja_hallinnolliset_korot/viitekorko_fi

Korko voi olla myös toinen. Silloin puhutaan sopimuskorosta. Se perustuu velallisen ja velkojan väliseen sopimukseen. Esimerkiksi Visa-laskun viivästyskorko on edellä olevan mukainen, mutta Eurocard-laskusta Luottokunta periikin 16% koron. Se perustuu yrityksen ja Luottokunnan väliseen sopimukseen.

*************

Nermal kirjoitti: "... olettaisin Setan kuitenkin saavan kyseisen summan Valtiokonttorilta, joka sitten perii sitä tuomitulta. "

Tuo väite on virheellinen. Valtiokonttori korvaa henkilövahinkoja esimerkiksi pahoinpitelyn uhrille. Valtiokonttori ei korvaa liiketoiminnassa syntyneitä menetyksiä, vaikkapa kavallusta. Ne ovat yrittäjän omalla riskillä. Valtiokonttorin verkkosivulla todetaan:
"Oikeushenkilö voi saada korvausta vain henkilövahingon kärsineen työnantajan roolissa
tai
toimiessaan yhdyskuntapalveluun tai nuorisorangaistukseen tuomitun palvelupaikan tai työelämään ja työn tekemiseen liittyvän perehtymispaikan järjestäjänä."

Oikeushenkilöllä tuossa tekstissä tarkoitetaan esimerkiksi liikeyritystä. Kun lukee Valtiokonttorin ohjeita, harvassa ovat ne tapaukset, joissa korvausta myönnetään.

Asiasta tarkemmin Valtiokonttorin sivustolta kohdasta: Vahingonkorvaukset

http://www.valtiokonttori.fi/Public/Default.aspx?

Haastattelemani asiantuntija totesi, että kavalletut varat jäävät varsin usein takaisin saamatta.