Reaktioita sateenkaarilippuuni autossani

• 1 / 7
  • JAMPPA
  • 2.8.2014 20:11
Pidän aina silloin tällöin (aika usein) sateenkaarilippua autossani: roikkuu taustapeilin pidikkeestä. Aika harvoin olen nähnyt muiden näyttävän, mitä ovat siitä mieltä, mutta tänään viimeksi sain "kommentin" joten ajattelin jakaa ne harvat kerrat kun olen nähnyt jonkun huomanneen ja reagoineen lippuuni.

Tänään reaktio oli todella positiivinen ja siitä tuli todella hyvä mieli: olin ajelulla Etelä-Helsingissä kun tietyömaa alueella ehkä vähän hidastelin/törttöilin kuskina kun merkinnät olivat vähän sekavia. Pysähdyin antamaan tietä suojatiellä jalankulkijalle ja samalla ihemettelin, että eikä oikealta tuleva tilataksin kuljettaja tulekaan vaikka olin antamassa hänellekin tietä. No, sitten huomasin että tilataksin kuljettaja viittilöi minulle ja samalla hetkellä huomasin että hänellähän on kärkikolmio joten minä olisin voinut mennä ensi. Kun nyt kuitenkin olin jo pysähtynyt suojatiellä kulkijoita varten, viittilöin taksikuskille että "mene vaan". Taksikuski jatkoi hitaasti eteenpäin ja viittilöi minulle... ihmettelin, että mitä nyt. Ja pakko sanoa että negatiivisyyden kautta ajattelin että varmaan viittilöi keskisormea, kun en tajunnut ajaa eteenpän kun hänellehän se kärkikolmio oli. Ihan sitten kohdallani kuitenkin näin leveän positiivisen hymyn taksikuskin kasvoilla ja nopeasti ehdin rekisteröidä että hän osoitti sateenkaarilippuani ja näytti yläpeukkua. Ehdin vain nopeasti hymyillä hänelle palautteeksi ja nyökätä. Olisipa arvannut kuinka arvostin tuota elettä ja reaktiota!

Negatiivinen reaktio parin vuoden takaa: olin ajamassa töistä kotiin kun liikennevaloissa taakseni tuli joku hädin tuskin parikymppinen jätkä teiniautollaan. Minulla taas sateenkaarilippu roikkumassa. Taustapeilistä luin huulilta jotakuinkin "voi v***u, v***n homo, voi v***u s**tana" ja ilme oli sanoihin sopiva. Itseäni vähän hymyilytti. Nuorihan tuo kuski oli ja voi olla että kasvaa vielä ihan hyväksi aikuiseksi mieheksi.

Samoin pari-kolme vuotta sitten olin tulossa Turun väylää Helsinkiin, kun ihan sen loppupäässä vasemmalla kaistalla ollut volvo halusikin ryhmittyä keskikaistalle jolla itse ajoin. Kuski näytti vilkkua, ja koska liikennettä ei ollut paljoakaan annoin volvolle selkeästi tilaa tulla eteeni jotta pääsi haluamalleen kaistalle. Volvon kuski selvästikin näki taustapeilistään sateenkaarilippuni, koska taustapeilistä asti näin ihan hurjan leveän hymyn joka jatkui ja jatkui, samoin kuin kuskin taustapeiliin vilkuilukin. Tämänkin tulkitsin positiiviseksi: oli ehkä vähän sellainen "voi jössus, tuossahan ajaa HOMO, ei h**vetti, ihka oikea homo!", mutta hymy oli kuitenkin positiivinen.

Pari muutakin reaktiota nähnyt: nekin olivat ihan positiivia (aikakin yksi leveä ystävällinen hymy nuorelta naiskuskilta ja joku viittilöinti mieskuskilta Turun väylällä.. tosin siitä en ihan saanut selvää mitä hän halusi viestiä).
  • 2 / 7
  • Aingeal
  • 2.8.2014 20:21
Siis vaikuttaa sille, että suurin osa kokemuksista on ollut ihan positiivisia. :) Hyvä niin päin.
Olisi varmasti helppo sanoa, että "satunnaisotannalla on vaan valikoitunut joukko mukavia ihmisiä", mutta toisaalta taas. Voisiko olla niin, että asenteet ovat positiivisempia kuin aikaisemmin?

-A-
  • 3 / 7
  • JAMPPA
  • 2.8.2014 20:29
Kyllä, ehdottomasti positiivisia kaikki paitsi se nuori kuski liikennevaloissa! Ja kyllä mä sillekin toivoa annan... itsekin olin aika tomppeli sen ikäisenä (ihan rehellisesti sanottuna, olin silloin aika rasisti. Mutta elämä opetti pois rasismista, joten en tuomitse tuota nuorta kuskia).
  • 4 / 7
  • JAMPPA
  • 2.8.2014 20:38
Ja Aingeal, kyllä ehdottomasti asenteet muuttuvat koko ajan parempaan suuntaan. Uskon siihen.
  • 5 / 7
  • tokyo84
  • 2.8.2014 22:04
Ulkomailla näkee autoissa enemmän sateenkaarilippuja, osa on tarrana auton puskurissa/takalasissa tms. Etenkin Yhdysvalloissa on bumper stickerejä autoissa huomattavasti enemmän, joissa ilmaistaan mm. poliittista kantaa, valtioiden/osavaltioiden lippuja ja monenmoista muuta asiaa. Monissa maissa myös autojen rekisterikilpiin on mahdollisuus laittaa erilaisia suoria tai epäsuoria ilmaisuja.

Olen nähnyt Suomessa muutamia autoja, joissa rekisterunumero on alkanut kirjaimillä GAY-XXX. Näitä ilmeisesti autoista päätellen jaettiin 80-luvun loppupuolella, samoin FAG-XXX -kilpiä näkyy vielä joskus liikenteessä. :D

Tiesithän, ettei auton taustapeiliin saa laittaa roikkumaan Wunderbaumeja, cd-levyjä tai sateenkaarilippua roikkumaan. Siitä voi saada jopa sakot ja katsastuksessa inssi voi huomauttaa asiasta. Itsellä vuosia sitten oli harrasteautossa pienen pieni tuuletin imukupilla kiinnitettynä tuulilasiin, eikä se edes juuri haitannut näkyvyyttä. Tavallisessa puhallusratsiassa sitten ystävällinen poliisi pyysi poistamaan em. laitteen tai antaisi sakon asiasta. Sama koskee em. roikkuvia juttuja kuljettajan näkökentässä.
  • 6 / 7
  • JAMPPA
  • 3.8.2014 20:06
tokyo84, joo, olen kyllä arvellut että huomautus voi tulla jos poliisi pysäyttää. Mulla lippu roikkuu sellaisella liitäntäsysteemillä, että saan sen vetäistyä irti sekunnissa jos ratsia näkyy edessä ;)
Jeah. Meilla niita stickers nakyy paljon autoissa, scoottereissa jne. Myos kauppojen, kirkkojen ilmoitustauluilla jne. Pride aikana niita on jokapuolella valitettavasti jotkut businekset ottavat ne pois kun ei ole enaan satojatuhansia asiakkaita.