Punaisen Ristin Veripalvelu puhuu mainoksessaan palturia
Hesarin verkkosivuilla pyörii Punaisen Ristin Veripalvelun mainos sloganilla: "Jokainen pisara on tärkeä".
Ei muuten ole! Homomiehen veri ei kelpaa edelleenkään. Heteromiehen veri kelpaa, vaikka tämän seksielämä saattaa olla homomiehen seksielämään verrattuna paljon vauhdikkaampaa.
Punaisen Ristin Veripalvelu voisi poistaa tuon mainoksensa. Ainakin minua se loukkaa.
Tuo jaottelu ei edes jaa miehiä homoihin ja heteroihin, vaan ihmisiin, joilla on joskus ollut samasukupuolista seksiä ja niihin joilla ei ole. Se siis sulkee pois jopa 11-vuotiaana koulun vessassa kaveria tumputtaneen, vaikka tautien tartuntariski oli nolla.
Verenluovutuspuolella voidaan nirsoillakin, koska pula ei ole niin huutava. Itseäni suututtaa se, että veritautipotilaita kuolee ympäri maailmaa sopivien kantasoluluovuttajien puutteen vuoksi, vaikka rekisterit luovuttajista ovat kansainväliset. Kuitenkin on varaa sulkea pois terveitä nuoria miehiä typeriin asioihin vedoten. Nimenomaan miesluovuttajille on suuri tarve. Kuitenkaan kantasoluluovuttajia ei testata sytomegaloviruksen varalta, joka voi hyvinkin tappaa siirteen saajan, ja perusteluna on juuri se, että luovuttajista on niin valtava pula.
Jos itse saisin valita, ottaisin kantasolusiirrossa mielummin HI-virusta kuin sytomegalon.
Kaikesta huolimatta kiitos Punaiselle ristille siitä, että olen yhä elossa.