Kunnallisvaalit 2012 sateenkaarinäkökulmasta

Seuraava
Ilmeisesti tassa Homopalleron pakkoruotsin esiintuomisessa on kyse vaalit havinneen pikkupuokueen kannattajan kokemasta tappiotuskasta. Kylma fakta on se, et Venaja oli lahinna iso takapajula eika se siten ois pystyny venalaistaan Suomee. Suomalaisii ruotsalaiset kaytti puolestaan vuosisatojen ajan puskurina venalaisii vastaan. Ilman vaenottoi Suomesta ruotsista ei ois ikina kehittyny suurvaltaa. Homopalleron ajattelutapa kuvastaa laajemminkin vihervasemmistolaista ajatteluu, jossa kaikki muu nahdaan automaattisesti parempana ku suomalaisuus. Samaan aikaan Homopalleron edustama vihervasemmisto potee ilmeisesti jonkinlaista kroonista maailmantuskaa ja siihen liittyvaa tarvetta leikkii globaalii vastuunkantajaa brittien ja ranskalaisten entisissa siirtomaissa aiheuttamista ongelmista.
Ollaan vaan erimielisiä Kauneuspilkku. Ei meissä oikeastaan ole suurta eroa. Näemme saman asian vähän eri tavalla ja minua ei haittaa pakkoruotsi ja se, että Suomi on kaksikielinen lähinnä perinnesyistä.
Ihan kuin täällä olisi jollain jäänyt joku levy pyörimään. En ole missään vaiheessa sanonut tai edes vihjannut pitäväni suomalaisuutta huonompana. Älä laita sanoja suuhuni.

Riquman, sinä itse aloitit pakkoruotsista puhumisen, en minä. En myöskään pode erityistä maailmantuskaa Britannian ja Ranskan entisistä siirtomaista toisin kuin sinä islamista. Minulla on muutakin elämää.

Mitä poliittiseen suuntaukseeni tulee en ole sitä täällä hirveästi kuuluttanut, toisin kuin eräs. Sen verran voin paljastaa että olen sosiaaliliberaali. Sosiaaliliberalismi kannattaa laajaa henkilökohtaista vapautta ja tasa-arvoa lain edessä sekä mahdollisuuksien tasa-arvoa, jota valtio tukee toimillaan. Ja ennen kuin aloitat taas: valtion aktiivinen rooli ei suinkaan tee sosiaaliliberalismista fasismia, natsismia tai edes kommunismia.
Hai hou Pallero ja Pilkku,

Älkää pliis viitsikö tapella keskenänne historiantulkinnoista (Tosin tiettävästi runsaastikin suomalaisia osallistui varjagien retkiin, ja Irlannissa iirin kielen sana "finn" tarkoittaa "soturia". Äh, en nyt viitsi jatkaa tästä sen enempää...).

Eiköhän keskitytä kaikki kimpassa työntämään Riqulle ja hänen hengenheimolaisilleen sukka suuhun sen sijaan, että riitelisimme keskenämme triviasta.

Minä olen muilla threadeilla kirjoittanut aiheesta paljonkin parhaan tietoni mukaan, ja olisi ihan hauskaa jatkaa kyseisiä juttuja; suomalaisten alkuperä, "rotupuhtaus", "maahanmuuttajien tuottama uhka", jne.
Jep, maailmassa on paljon ajankohtaisempiakin asioita. Paha taipumus jumittaa näissä historiakysymyksissä. havainnoijan kommenttia siitä, miten jokaisen pohjoismaalaisen tulisi osata ruotsia, en ymmärrä alkuunkaan. Mikä helvetin yleiskieli ruotsi muka on?
Pohjoismainen yhteistyökin on enimmäkseen, no ministeriä Stubbia lainatakseni, helvetti mitä P:aa. Päin vastoin suomalaisten pitäisi kaikissa pohjoismaisissa yhteistyökokouksissa käyttää maan pääkieltä, suomea.

Kuntavaaleissa muuten kaiketi maahanmuuttajien äänestysinto kasvoi, tätä lienee vaikea jotenkin eksplisiittisesti todeta. Useampia maahamuttajataustaisia henkilöitä, eri puolueista(!), tuli kuitenkin valituksi.

Jotkut uussuomalaiset äänestivät ensimmäistä kertaa vapaissa valeissa, tai yleensä. Se on ainakin kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Moni kantasuomalainen kun ei vaivautunut äänestämään. Sinänsä ehkä monella on kokemus, että ääni ei vaikuta mihinkään ja varmaan se on ihan tosikin.

Puolueista lähes kaikki esiiintyivät liikuttavasti voittajina, oikeasti perussuomalaiset olivat sellaisia, kuntavaaleissa. Mutta sekään ei kerro koko totuutta. Tuskinpa homoille tällä vaalituloksella on sen suurempaa merkitystä.
Pete on oikeassa. Ihan samantekevää keiden esi-isät tulevat mistä ja milloin jonkun esi-isät asuivat missä. Suomalaisia on kaikenkielisiä ja -karvaisia. Ja sitten on niitä karvattomia. :)

Pohjoismaisesta yhteistyöstä sen verran, että se on tärkeää. Minusta Suomen on parempi pyrkiä pysymään tiukasti siinä viisikossa. Pohjoismaat ovat maailman parhaimpia maita elää ja siitä on syytä olla ylpeä. Pohjoismaiden neuvostossa ei virallisesti puhuta islantiakaan, mikä on epäreilua. Ruotsin merkitystä pohjoismaisena yleiskielenä ymmärrän siinä mielessä, että sitä ymmärtävät sekä tanskalaiset, norjalaiset että suomalaiset - islantilaiset ehkä norjan kautta. Ja tietysti ruotsalaiset myös. :) Kyllä pohjoismaiden neuvostossa pitäisi voida puhua suomea, mutta joustaakin täytyy kanssakäymisessä sillä muut pohjoismaalaiset eivät vain kertakaikkiaan lähtökohtaisesti ymmärrä suomea. Sitä sattuu, mutta ei siihen pidä hirttäytyä eikä siitä kannata vetää herneitä nenään.
Pallero,
Sori, mutta olen kyllä eri mieltä ihan kokemuspohjalta.
Kävin opiskeluaikanani pohjoismaisilla merikadettipäivillä sekä Tanskassa että Norjassa.
Tanskassa ollessani istuin yhdessä kapakassa täydellisen kirjon kanssa; meitä oli suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia.
Ihmettelin, kun ruotsalaiset puhuivat tanskalaisten kanssa englantia, ja kysyin syytä.
Ruotsalaiset vastasivat, etteivät ymmärrä hölkäsen pöläystä tanskalaisten puheesta. Norjalaiset taas vaihtelivat "skandihuuviskan" ja englannin välillä tanskalaisille puhuessaan.
Mietin hetken, olisivatko naapurimme vain kohteliaita meitä ei-skandinaavista kieltä puhuvia kollegoita kohtaan, mutta ei.
Suomalaiset kaverini olivat jo lähteneet jonnekin muualle Odensen yöhön, ja minä olin jäänyt yksin maatani edustamaan. Käväisin keventämässä, ja takaisin pöytään tullessani kuulin keskustelun käyvän edelleen kiivaana. Englanniksi.

Itse puhun täysin sujuvaa ruotsia ja myös käännän sitä työkseni sekä suomeen että englantiin ja päinvastoin. Silti olen sitä mieltä, että "pakkoruotsi" pitäisi lopettaa ehdottomasti.
Kielen opintojen tulee olla oppijan omasta halusta kiinni. Ei pakosta.
SVT: lläkin on muuten suomenkieliset uutiset.
Itse olen (alunperin umpisuomenkielisenä) hyötynyt kuitenkin huimasti siitä, että aloitin aikanaan koulussa ruotsin, kun muut aloittivat englannin. Germaaninen kieli tuki hulppeasti englannin opiskelun alkua, ja vajaassa vuodessa huitaisin englannilla aloittaneiden edelle kirkkaasti. Mitään vahinkoa ei siis tapahtunut.

Nykyisin kotikieleni on ollut englanti jo 10 vuotta, ja pyydänkin anteeksi, mikäli tekstissäni näkyy "anglikaanisuutta" esim. välimerkkien käytön suhteen.
Olen samoilla linjoilla Peten kanssa.

Kokemuspohjalta myöskin, tanskalaiset eivät ymmärrä ruotsia eivätkä ruotsalaiset tanskaa mitenkään automaattisesti ja norjalaiset ovat siinä välimaastossa. Menepä ehdottomaan tanskalaisille, että heidän pitäisi opetella ruotsia ..:)

En vaan ymmärrä moninkertaisen ja päälekkäisen yhteistyön tarvetta, mitkä ovat ne konkreettiset asiat mistä pohjoismaat enää keskenään päättävät? Ai, niin Islannin ilmapuolustus, sepä onkin todella tärkeää.

Me täällä pohjoismaissa ollaan sitä mieltä, että olemme erinomaisia, ehkä joku muukin on jossain samaa mieltä...

Suomi on littynyt euroon, mitä mokaa ruotsi ja tanska eivät tehnee. Kaikkein fiksuimpia olivat norjalaiset, joilla on siiihen varaa. Pohjoismainen yhteys on nykyään niin ja näin. Tavallaan näin yksilötasolla, toine pohjoismaa tuntuu hyvinkin tutulta ja helpolta. Mutta valtiotasolla sitoumuksissa on suriakin eroja. Suomelle oli kylmän sodan aikana tärkeää osoitta olevasa "länsimaa", mutta se tilanne on muuttunut kauan sitten.

Minusta englanti kävisi kaikissa kansainvälisissä ympyröissä, EUssa, pohjoismaiden neuvostossa, YKssa jne
Yksi kieli, jota kaikki toivottavasti vaivautuisivat opettelemaan.
Kuunnallispoliittisesta (sic) jälkiviisaudesta sen verran, että aivan yhtä suuri ellei vielä suurempi moka olisi suomalaisille ollut mummonmarkasta kiinnipitäminen kuin Ruotsille (tai varsinkin Norjalle) euroon liittyminen. Tanskan tekemän päätöksen viisaudesta tai hölmöydesta en ole ihan varma...
Komppaan tässä Pilkkua. Englannin tulisi olla virallinen toinen kieli. Ei ruotsin.
Tämä keskustelu on karannut jo aika kauas kunnallisvaaleista, mutta olkoon...

Maailma muuttuu, ja niin myös kielet ja kulttuuri.
Kun roomalaiset valloittivat Britannian, he toivat koko hallintonsa ja byrokratiansa ohella latinan puhekieleksi. Toki kelttiläisiä kieliä säilyi, mutta silti koko homma loppupeleissä toimi latinaksi.
Koko Wales pelasi latinaksi virallisissa asiakirjoissa, ennen kuin englantilaiset (normannit) sen valloittivat. Se oli itse asiassa viimeinen Rooman provinssi, joka valloitettiin.

Kuten jo aiemmin sanoin, olen itse puhunut englantia työssä ja kotona (sori, edellisessä taisin ilmoittaa väärin) vuodesta 1995.

Minulla ainakaan ei olisi mitään sitä vastaan, että englannista tulisi EU:n virallinen kieli.

Höm... Taidanpa kuullostaa melkoiselta isänmaanpetturilta. No siitä vaan. Kannatan Euroopan Yhdysvaltoja.
Onks Homopallero koskaan kuullu sanaa simultaanitulkkaus? Sitä voidaan käyttää pohjoismaisissa kokouksissa, ihan niin ku EU:ssakin käytetään 23 virallista kieltä.
Minulla on erilaisia kokemuksia äidinpuoleisista tanskalaissukulaisista. He ainakin ymmärsivät ruotsia. Toisaalta olin silloin palosammuttimen kokoinen, joten tässä on tulkinnanvaraa. Norjassa olin kerran erään silloisen ystäväperheen luona kylässä ja keskustelin kokoajan ruotsiksi vanhimman tyttären kanssa. Ymmärsimme toisiamme. Yritin tehdä selkoa tuohon yleiskieliväitteeseen. On todennäköisempää, että esim. suomalainen ja tanskalainen ymmärtävät molemmat ruotsia kuin mitään muuta pohjoismaalaista kieltä. Toki englanniksikin voi puhua. Ja simultaanitulkkauskin on tuttu termi, joskin se on varsin kallis ja resursseja vievä. EU:ssa se on välttämätön, mutta Pohjoismaiden neuvostossa ei ehkä niinkään. :)
Homopallero, toi sun ajattelu edustaa tollasta hyvin tyypillistä minä-minä-ajatteluu. Se, et sulla on sukulaisii Tanskassa ei oo mikään peruste pakkoruotsille. Kas ku sä et seuraavaks vaadi pakkotanskaa. Mun venäläinen kaveri esim. on sitä mieltä, et pakkoruotsi pitäs korvata pakkovenäjällä vaan siks, koska just SE puhuu sitä ja venäläiset on Suomen nopeimmin kasvava kieliryhmä, samoin virolaiset.

Mä taas ite puolestani oon asunu Ruotsissa enkä silti oo vaatinu niille pakkosuomee, koska mulla on sukulaiset täällä. Ja edellenkään kaikki suomalaiset ei osaa ruotsii. Suurin osa ei osaa - eikä tarvii.

Ja Homopallero, jos sulla on tosiaan sukulaisii Tanskassa, eiks sun pitäs nimenomaan puhuu TANSKAA eikä ruotsii? Taisit vaan keksii koko jutun.
Riquman, onko sinulla lukihäiriö? Usko nyt ihan huviksesi, etten minä todellakaan vaatimalla vaadi pakkoruotsia. En ole myöskään perustellut sitä sillä, että minulla on koirankumminkaimoja Tanskassa. Millä logiikalla vedät tuollaisia johtopäätöksiä. Olen vain ja ainoastaan sanonut ettei se HAITTAA minua. Onko sinun vaikea hyväksyä se asia? Miksi laitat suuhuni sanoja? Onko se sinun tapasi keskustella? Yksinäsi vai?

Enkä ole keksinyt koko juttua. Sinä et tiedä minusta sen vertaa, että voit tuollaista väittää. Äitini setä muutti Tanskaan sotalapsena ja jäi sinne. Minulla on myös vastaavia sukulaisia Ruotsissa ja ruotsinkielisiä naapureita, joilla on puolestaan sukulaisia Norjassa. Heidän kaikkien kanssaan olen puhunut ruotsia.

Sinulla on taipumus väittää asioita ja puhua asioista, joista et tiedä yhtikäs mitään tai todella vähän. Annat itsestäsi todella epäkohteliaan ja ylimielisen vaikutelman. Ei ole mikään ihme, että olet riidoissa melkein joka ainoan muun keskustelijan kanssa täällä Ranneliikkeessä. Olet törkeä.
Sähän nimenomaan oot täällä turpä vääränä puolustanu ruotsalaisii sekä pakkoruotsii.

Sulla on siis ruotsinkielisii naapureita, joiden sukulaisii sä käyt Norjassa tapaamassa? Mielenkiintosta.

Jos joku tässä antaa itestään kaikkitietävän ja ylimielisen kuvan, niin se oot sä eikä kukaan muu. Sähän täällä oot mm. väittäny, et ruotsii on puhuttu Suomessa yhtä kauan ku suomee, vaikka sun löpinät on täällä mun ja parin muun keskustelijan toimesta kumottu. Ruotsinkieliset tuli Suomeen 1100-1300-luvuilla. Esim. Ahvenanmaan nimikin tulee suomen kielen sanasta ahvena (eli ahven) ja sitä asutti alkujaan suomenkieliset, kunnes ruotsinkielinen asutus työns suomenkielistä asutusta enemmän sisämaahan päin.

Kenen kanssa mä oon täällä riidoissa? Sun, Peten, Jakorasian ja parin muun provon, en juuri muiden. Ja kiivas keskustelu kuuluu demokratiaan, vai onks Ranneliikkeessä joku konsensuspolitiikka, jonka mukaan kaikkien pitää olla samaa mieltä asioista eikä mielipiteitä saa esittää? Tässähän mä oon just ollu pakkoruotsikysymyksestä samaa mieltä mm. Kauneuspilkun ja ilmeisesti myös Peten kanssa.
Sinä, joka et osannut lopettaa edellisen viestini jälkeen ja joka et osaa lopettaa tämänkään viestini jälkeen. Varsinkaan kun muokkaan sitä vähän:

Et mitään muuta yritäkään kuin haastaa riitaa. Olet itse koko ajan provosoimassa ja laittamassa sanoja suuhuni. Pidä se oma kärsäsi kiinni vaihteeksi ja kasva aikuiseksi. Minä en ole puolustellut ruotsinkielisiä muulta kun sinun mielivaltaiselta vääristelevältä paskanjauhannaltasi. Kaikissa asioissa ei tarvitse olla puolesta tai vastaan. Sinä olet puolueellinen ja aina jotain vastaan. Demonisoit toisen osapuolen kokonaan, etkä kestä mitään arvostelua. Luuletko, etteivät kaikki muka huomaa kuinka tästä "demokraattisesta keskustelusta" on tipahtanut pois kaikki sellaiset todetut tosiasiat, joilla sinun aiemmat syytöksesi on lyöty lättänäksi? Vai tulee Ahvenanmaan suomenkielinen nimi ahvasta, joka ei muuten tarkoita ahventa vaan vettä (aqua) ja on muinaispohjoismaista perua. Soma yksityiskohta, joka ei nyt sitten palvellutkaan sinun yritystäsi kieltää ruotsinkielisten alkuperä Suomessa. Viimeisen kerran: Suomeen saapui Ruotsin alueelta väkeä ja kulttuurivaikutteita jo pronssikaudelta lähtien. Nämä ihmiset puhuivat mitä ilmeisimmin jotain muinaisruotsia. Idiootinvarmoja ollaan siitä, että ruotsinkielinen väestö oli VIIMEISTÄÄN saapunut Suomeen Ruotsin ajan alussa, koska se oli arvatenkin siellä koko sen ajan ja sen jälkeenkin. Vai luuletko, että skandinaaviset kulttuurivaikutteet lensivät tänne itsestään lahden yli ilman että muinaisruotsalaiset tulivat mukana? Täällä on asunut ruotsinkielisiä ties kuinka kauan. Se ei ole perustelu pakkoruotsille, enkä ole sitä väittänyt, joten älä laita sitäkään suuhuni. Minun ei tarvitse puolustella pakkoruotsia. En vastaa siitä vain siksi koska en vastusta sitä.

Olet itse kaikista suurin provo koko Ranneliikkeessä. Et sinä mitään keskustele, vaan vääristelet, syyttelet, panettelet, provosoit, haukut ja yrität kaikin puolin hallita keskustelua, pudottaen pois aiheita ja kysymyksiä joihin et osaa vastata ja vetäen hatusta esiin asioita, jotka eivät kuulu varsinaiseen aiheeseen, yksittäisiä pikkuseikkoja jotka jollain tapaa sopivat propagandaasi tai laittamalla sanoja toisen suuhun. Koko tämä juttu alkoi tuolla ylhäällä siitä, että sinä keksit persujen laimeasta vaalimenestyksestä provosoituneena kutsua vihreitä fasisteiksi. Kerjäät huomiota käyttäytymällä mahdollisimman provokatiivisesti ja tyylirikosti. Kadun, että lankesin siihen ansaan, että ylipäätänsä huomioin sinut alunperin tässä keskustelussa. Enää en sitä tee. Saat riidellä ihan yksiksesi ja jättää minut rauhaan.
Tulihan se sieltä. Mä oisin todellakin ollu valmis lopettaan ton sun viimesen aivopierun jälkeen, mut sä vaan jatkat edelleen tota samaa ja oikein kerjäät huomioo. Pikku neuvo: lakkaa haastamasta riitaa ja opettele keskusteleen provosoitumatta. Sä oot puolustanu ruotsin asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa historiallisista ja muista syistä, vaikka ne sun lörpöttelyt on täällä jo moneen otteeseen kumottu. Silti jätkä vaan jatkaa inttämistä. Voi olla, et täällä asu pienii määrii muinaisruotsalaisii, onhan täällä asunu pieni määrä myös venäläisii, mut merkittävä määrä ruotsalaisii tuli tänne vasta 1100-1300-luvuilla. Ahvenanmaan nimikin tulee muinaissuomalaisesta sanasta ahvena, joka siis tarkottaa ahventa.

Sähät oot täällä rinnastanu Persut mm. IKL:n muiluttajiin, vaikka täällä on jo moneen otteeseen todettu sun (propagandistiset) väitteet yksinkertasesti paikkansapitämättömiks. Persujen juuret on SMP:ssä, ei IKL:ssä. Sen sijaan, mitä Vihreisiin tulee, niin fasismii on monenlaista: ympäristöfasismii, elämäntapafasismii, monikulttuurifasismii sekä ihan "oikeeta" fasismii.

Kuka tässä ei osaa lopettaa? Ilmeisesti kuitenkin jätkä, joka raapustaa viestinsä yöllä klo 3...
”Kokemuspohjalta myöskin, tanskalaiset eivät ymmärrä ruotsia eivätkä ruotsalaiset tanskaa mitenkään automaattisesti ja norjalaiset ovat siinä välimaastossa. Menepä ehdottomaan tanskalaisille, että heidän pitäisi opetella ruotsia ..:)”

Kolmen vuoden päivittäisellä kokemuksella ruotsalaisten ja tanskalaisten kanssa voin todeta, etten koskaan kuullut heidän puhuvan keskenään englantia enkä itse ole koskaan puhunut englantia tanskalaisten, norjalaisten ja islantilaisten kanssa. Tanskalaisetkin ymmärsivät vallan hyvin suomalaisittain puhumaani ruotsia.
En ole myöskään huomannut, että tanskalaiset olisivat suhtautuneet vastahakoisesti ruotsin kieleen. Kaikkea vastustavia yksilöitä toki löytyy, kuten tälläkin foorumilla on havaittavissa. Ilmeisesti tietyt nimimerkit saavat siitä suuren tyydytyksen.
Havainnoija, meillä on selvästi erilaiset kokemuspohjat:)

En tarkoittanut, että tanskalainen keskimäärin vastustaisi ruotsin opiskelua, mutta ei välttämättä näkisi sille mitään tarvetta, mutta se siitä. Se, että ei kannata jotain asiaa, kuten vaikkapa pakollista kouluruotsia, ei tarkoita, että vastustaa kaikkia asioita yleisesti.

Kunnallisvaaleihin liittyen vastustan sitä, että kuntien palvelutoimintaa siirretään yksityisille ns ideologisista syistä tai arvovalintana ilman, että oikeasti tarkaan mietitään parantaanko tämä kustannustehokkuutta tai palveluiden saatavuutta ja laatua todellisuudessa. Kuntia on monelaisia ja nilillä on erilaisia tarpeita, joten tämäkään kysymys ei ole mustavalkoinen.

Kielikysymys liittyy sikäli tähän, että minkäkokoiselle vähemmistölle on taattava palvelut sen kielellä ja mitkä palvelut.

Yleisesti, en haluaisi, että yhteiskunta menee siihen suuntaan, että kaikki on yhtiöitetty, myyty kansainvälisille yhtiöille tai pääomasijoittajille (kuten vaikkapa muutama kunnallinen energiayhtiö tai digita) ja siten luovuttu määräysvallasta tärkeisä infrastruktuuria koskevissa asioissa.
Eli kannatan sitä, että päätöksenteko pysyisi mahdollisimman lähellä kansalaista, oli sitten kysymys kunta- tai valtiotasosta. Siksi suhtaudun kriittisesti myös EUhun. En kiistä, etteikö EUsta olisi ollut myös hyötyä, mutta en toivo liittovaltiota, mieluiten löyhepää yhteistyötä kuin nyt.

Netitkeskusteluissa tulee ilmaistua itseään usein mustavlkoisesti, pahoittelut kaikille siitä.
Mä en kyllä sanos pakkoruotsin vastustajii "kaikkee vastustaviks yksilöiks", koska kyse ei oo enää yksilöistä eikä edes vähemmistöstä, vaan enemmistöstä. Meidän pitäs muutenkin suunnata enemmän meidän eteläisen sukulaiskansan pariin sekä muihin Baltian maihin.
Kun tämä nyt vaikuttaa olevan kunnallispolitiikan sijaan keskustelu kielipolitiikasta (plus eräiden osallistujien tavasta "keskustella"), oma vaatimaton mielipteeni, perustuen Suomessa tärkeiksi katsottaviin kieliin:

Ensimmäisenä koulun pääopetuskielen (suomi tai ruotsi) lisäksi opiskeltavana kielenä tulisi olla kaikille englanti. Sen jälkeen saisi valita toiseksi pakolliseksi kieleksi ruotsin/suomen tai venäjän, joiden opiskeluun kaikissa kouluissa täytyy olla mahdollisuus, joko omien opettajien tai etäopetuksen keinoin. Muut kielet vapaavalintaisia oman kiinnostuksen ja tarjolla olevien mahdollisuuksien mukaan.

Vaatimuksena valtion virkoihin ja kaksikielisten kuntien virkoihin tulisi olla suomen ja ruotsin kielen taito. Jos joku ei ole välittänyt opetella jompaakumpaa näistä kielistä, ammatinvalinta osuu sitten johonkin muuhun tehtävään.
Mä taas puolestani muuttasin Suomen ykskieliseks maaks, jossa on 5 virallista vähemmistökieltä: ruotsi, saame, romanikieli, viittomakieli sekä karjalan kieli. Vähemmistökieltä käytettäs kuntien hallintokielenä suomen kielen ohella, jos vähintään 10 % asukkaista tai vähintään 10 000 asukasta puhus vähemmistökieltä. Eduskunnan ja valtionhallinon työkielenä käytettäs suomee ja kakskielisten kuntien asioita koskevissa päätöksissä myös vähemmistökieltä.

Valtion virkoihin vaadittas suomen kielen taitoo sekä kakskielisissä kunnissa sekä suomen et vähemmistökielen (yleensä ruotsin) taitoo.

Kouluissa käytettäs opetuskielenä joko suomee tai vähemmistökieltä, kuitenkin niin, et suomen kieltä ja suomalaista kulttuurii koskeva opetus annettas suomeks. Kouluissa opetettas pakollisena aineena vähintään yhtä vierasta kieltä (englanti, saksa, ranska, venäjä, espanja) sekä valinnaisena kielenä vähemmistökielii tai vieraita kielii. Suomen kieli ja suomalainen kulttuuri ois kaikille pakollisii oppiaineita.

Ruotsin-tyyppinen kielilaki siis. Erona tosin se, et ruotsin kielellä ois edelleen täällä parempi asema ku suomen kielellä siellä.
Kun nyt tähän keskustelun taas ajauduin, niin jatkanpa kunnallisteemasta. Sateenkaariteemaa minulla ei juuri hirveästi kyllä ole tähän asiaan.

Kotikaupungissani Helsingissä kannatan viheralueiden säilyttämistä viheralueina, varsinkin kantakaupungisssa ja siihen välittömästi liittyvillä alueilla kuten keskuspuisto, alppipuisto, Vallilanlaakso. Tässä mielessä vaalitulos ei näytä ollenkaan hullummalta, sillä kokoomus ei onneksi lisänyt kannatusta.
Kanatan kaikkia toimenpiteitä, jotka johtavat yksityisautoilun vähenemiseen, ruuhkamaksuja/tietulleja, julkisen liikenteen kehittömistö jne.

Kannatan kaikkea mikä lähentää kuntalaisia päätöksentekoon, on se sitten pormestarivaali tai "kansanäänestys", jostain tärkeästä asiasta.
Riquman,
Karjala???!!!
Mitä ihmettä sie oikeen virkat??? Myö on ihan oikiasti hyvin pärjäilty tällä meijän murteella, ja se ei oo erillinen kiel.
Kuten arvelinkin, Riquman ei osaa lopettaa. Hänellä on kyltymätön pätemisentarve. Täytyy myöntää, että minussa on jossain aiheissa samaa vikaa.

Sinä olisit itse voinut olla aivan aluksi aloittamatta riidan haastamista syyttelemällä fasismista. No niin löysimme vihdoin ja viimein yhteisymmärryksen: minä kumosin sinun virheellisen väitteesi siitä, että ruotsinkieliset tulivat kokonaan tänne vasta Ruotsin ajan alussa. Siitä oli koko ajan kyse. Kiva, että myönsit sen.

Ahvenanmaasta sen verran, että sanat "Ahvenanmaa" ja "Åland" tulevat molemmat joko latinaan pohjautuvasta muinaisskandinaavisesta sanasta "ahva" tai sitten suomen kielen sanasta "ahven/ahvena". Molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia. Ahvenanmaan nimi ei itsestään selvästi tule suomesta.

Sinä et ole kertaakaan ottanut koko persut-IKL -suhdetta esiin sen jälkeen kun totesin, että ne ovat samaa perua. Keksit vain, että mainitsemani ruotsinvastaisuus on sama kuin nykypäivän keskustelu pakkoruotsista ja siitä pääsimme tähän. Kukaan ei ole kumonnut, et ainakaan sinä, eikä kukaan muukaan että persujen ja SMP:n juuret ovat IKL:ssä. Se johtuu siitä, koska se on totta. Luepas vaikka nimimerkki Geschwitzin kommentti tuolla ylempänä niin ehkä ymmärrät mikset voi rinnastaa Vihreitä ja vasemmistoa fasismiin ja miksi persut ovat fasisteja lähempänä.

Sinulle kävi tuuri: Kun heräsit aamulla toivonrikkaana (ja riidanhaluisena) ja avasit suoraan tietokoneelta tämän keskustelun, olinkin ylipitkän pänttäysillan jälkeen raapustanut sinulle vielä lisäviestin. Minäkin annan sinulle neuvon: Sinulla on monista asioista erittäin vahvoja ja usein värittyneitä mielipiteitä, niin minullakin. Älä esitä väitteitä kuten "vihreet on fasistei", "ruotsinkieliset valloitti tän maan ja vei meiltä kansalaisoikeudet" tai "vasemmisto on sama kuin natsismi ja kaikki, jotka sitä kannattaa on vastenmielisii", äläkä vedä tällaisesta sanomastani kuten "minua ei haittaa pakkoruotsi" ja "ruotsinkielisiä on muuttanut tänne paljon aikaisemmin kuin Ruotsin ajan alussa" sellaisia johtopäätöksiä, että minä "turpa vääränä" puolustelen pakkoruotsia tai että vihaan suomalaisuutta, koska nimeän nationalismin yhdeksi IKL-SMP-Persut -aatesuunnan peruspiirteeksi. Sillä tavalla sinä vääristelet ja provosoit ja uskon että se on tuottamuksellista. Halusit ärsyttää.

Olen kyllästynyt riitelemään kanssasi. Tehdäänkö rauha?
En nyt oikein tiedä, mitä tästä keskustelusta pitäisi ajatella. Tunteet pöllyävät puolin ja toisin, ja huomaan joskus olevani samaa mieltä isosti inhoamani ( ;-P) Riqun kanssa, ja kovasti arvostamani Palleron historialliset faktat eivät ole ihan (lainkaan) kohdallaan.
Sen verran nyt kumminkin tiedän, että Ahvenanmaan ruotsinkielinen nimi 'Åland' tulee yksinkertaisesti ruotsin sanoista 'å' =joki ja 'land' =maa. Jokimaa.
Ahvenanmaan saariston kapeat saarten väliset salmet erehdyttivät viikinkipurjehtijat luulemaan niitä joiksi. (Tosin meidän ei ehkä pitäisi ehkä kutsua heitä viikingeiksi, koska n.k. viikingit olivat sen ajan skandinaavisen yhteisön M.C. Cannonball -porukkaa. Loppu populaatio oli ihan rauhanomaista maatalous-, käsityö- ja kauppiassakkia.)

Hupaisaa kyllä, oma sukunimeni on 'Ålander', ja koko sukumme historian ajan lähes tähän päivään saakka olemme kuvitelleet olevamme alunperin sieltä kotoisin.
Uusin (jonkun kaukaisen pikkuserkun tekemä) sukututkimus kuitenkin osoittaa, että nimemme on itse asiassa "suomennos/ruotsinnos" sukunimestä Fraser of Allander.
Klaani läheltä Glasgowta, Skotlannissa.

Että tällaisia ihkaoikeita suomalaisia tässä nyt sitten ollaan. Revi siitä Riqu.
Tarkistin asian uudestaan - jälleen, jos joku kyttäilee moderointejani:

Pete, Ahvenanmaan ruotsinkielisen nimen alkuosan, Å:n, arvellaan tulevan mahdollisesti sanasta "ahva", sillä Ahvenanmaalla ei ole jokia. Se ei tarkoita siis välttämättä lähtökohtaisesti jokimaata. Mistä muuten tiedät, mitä viikingit luulivat löytäessään Ahvenanmaan?

Oliko tuo ainoa historiallinen faktani, josta löydät ongelmallisuuksia? Vai puhutko yhdestä asiasta monikossa? Kaikella kunnioituksella, minusta kritiikkisi jää puolitiehen jos sanot historiallisia tietojani puutteellisiksi avaamatta asiaa ollenkaan enemmän. Se on myös ristiriidassa sen arvostuksen kanssa, jota minua kohtaan sanot tuntevasi.
Kuule, Pete, myös mun suvussa on ollu monella äijällä historian saatossa venäläisii vaimoi, jotka on sitten suomalaistunu ja lapset on omaksunu suomen kielen. Pitäskö mun nyt sitten pitää itteen venäläisenä, vai? Häh?

Ahvananmaan suomenkielinen nimi tulee suomen kielen sanasta ahvena, joka tarkottaa ahventa. Ahvenanmaa oli alkujaan täysin suomenkielistä aluetta, jottas sen tiedätte.
Ahvenanmaan suomenkielinen nimi voi tulla joko ahvasta tai ahvenesta. Kumpaakaan ei voida todistaa. Minusta kumpikin on mahdollinen, sillä ahva kuulostaa samanlaiselta. Riqumankin luuli sitä aluksi suomenkieliseksi sanaksi. Toisaalta myös ahven kuulostaa uskottavalta. Kumpaakaan ei kuitenkaan voi todistaa.

Saariyhmän alkuperäisen väestön kielestä on vaikea saada selkoa. Kieltä ei kronikoitu esineisiin. Toki on mahdollista, että se oli suomensukuinen. Onhan Ahvenanmaalla paljon suomensukuisia paikannimiä. Ahvenanmaalle saapui kulttuurivaikutteita sekä Ruotsista että Suomesta. Ahvenanmaa kuitenkin ruotsalaistui rautakaudella 800-luvulla ja oli siitä eteenpäin osa ruotsalaista kulttuuripiiriä. Suomenkielisiä saattoi kuitenkin asua saarilla vielä pitkään sen jälkeenkin. Joka tapauksessa saaret ovat nyt ruotsinkielistä aluetta ja ovat olleet sitä jo ainakin lähemmäs tuhat vuotta.
Pallero. Minähän nimen omaan sanoin, että viikingit LUULIVAT kapeita salmia joiksi.
Enkä minä Erik Erikssonin tai Thorbjörn Isakssonin aivoituksia tiedä. Tämä Å Land -selitys nyt vaan sattuu olemaan historioitsioiden yleisesti hyväksymä.
Asia selvä. Se ei siis sulje pois minun esittämääni vaihtoehtoista teoriaa, eikä näin ollen varmaankaan vie minulta kaikkea uskottavuutta. Minusta tuo salmiteoria kuulostaa vähän kuvitellulta. Miten ihmeessä sellaiseen on päädytty? Kieli on muuttunut niin paljon, ettei ole mitään syytä olettaa nimen "Åland" olevan saarten nimen alkuperäinen muoto. On todennäköisempää, että se on vaan ajan saatossa lyhentynyt sellaiseksi jostain "Ahvaland"-nimestä, josta minun mielestäni myös "Ahvenanmaa"-nimi voisi olla peräisin, ellei nyt sitten siitä ahvenesta.
Mutta miksi siinä sitten olisi suomenkielinen "ahva" tai "ahven" -alku, ja ruotsinkielinen "land=maa" loppu?

Ei mene minulle läpi.

Ja muista pls, että puhun nyt itselleni huomattavankin tärkeästä asiasta, josta olen vaivautunut ottamaan selvää ihan oman identiteettinikin vuoksi. (Onneksi suku osoittautui tulevan muualta. En ole ikänä käynyt Ahvenanmaalla tai edes tavannut ketään ahvenanmaalaista, eikä se näin neljäänkymmeneenseitsämään vuoteen ole paljon haitannut...).

Jos asiaa ryhdytään tällätavoin Riqun ajatusmaailman mukaan pähkimään, niin koko pohjois-Ruotsinhan pitäisi Kemijokea (siis Ruotsin Kemijokea; laskee Pohjanlahteen jossakin Uumajan tienoilla, olettaakseni...) myöten olla Suomen aluetta. Sen alueen asukkaat ovat perinteisesti olleet suomen- ja saamenkielisiä.

P.S. Käytännössä siis koko Norrbotten.

P.P.S. Minusta on melkoisen selvää, että saaristolla on kaksi toisistaan poikkeavaa nimeä; "Åland" ja "Ahvenanmaa". Toinen tulee viikingeiltä, jotka luulivat salmia joiksi, ja toinen alkusuomea puhuvilta kalastajilta, jotka kait sitten saivat sieltä paljon affenia...
Ihan samalla laillahan on "Falkland islands" ja "Islas Malvinas". Korfu on englanniksi Corfu ja kreikaksi Kerkira. Santorini on italialainen nimi kreikkalaiselle Theran saarelle jne.

Muuten Riqu: Parempi skotti kuin ryssä, njänjänjäää ;-PPP
Olen hämmästynyt. Riqumanin suku onkin venäläinen. Oletko riquman puhdas suomalainen? Puhutteko venäjää venäläisen poikaystäväsi kanssa?
Jakorasia ei oo tavaran jakamisen ohella ehtiny opetella lukeen? Mä nimittäin sanoin, et mun suvussa on pari äijää menny joskus aikanaan (1700- ja 1800-luvuilla) naimisiin venäläisten naisten kanssa. Kaikilla itäsuomalaista sukuu olevilla on todennäkösesti venäläisii suvussa. Nää venäläisten naisten jälkeläiset on kuitenkin suomalaistunu eikä kukaan mun lähisuvussa puhu venäjää. Mä en puhu venäjää paljon parii sanaa enempää, mut oon kyllä harkinnu opettelemista. Mulla on vaan harvinaisen huono opettaja. Mun kaveri kyllä puhuu suomee täydellisesti, koska se on tänne pienenä muuttanu. Se toimii mun "kotiryssänä".

Mut hauska huomata, et meidän piparii rasiastaan jakava pikku provo on tullu takas. Mitäs sun Lähi-Idästä kotosin olevalle mielikuvituspoikaystävälle kuuluu?

Mitä tohon Ahvenanmaa-kysymykseen tulee, niin Ahvenanmaa oli aikoinaan täysin suomenkielistä aluetta, jolla oli suomalainen nimi. Sen jälkeen ku svedut tuli sinne, niin todennäkösesti ne keksi sille ruotsinkielisen nimen Åland.
Pete,

Voihan se olla niin, että "Ahvaland" on lyhentynyt "Ålandiksi" ja sitten siitä on väännetty suomeksi "Oolanti" ja lopulta se on suomennettu "Ahvenanmaaksi". xD

Sama kehitys koskee mm. Sveaborg-Viapori-Suomenlinnaa.

No jaa, näin joku svekomaani voisi selittää ja fennomaani kiistää suu vaahdoten. Kuka tietää mistä ne nimet ovat lopulta tulleet. Olennaisempaa on, että tiedetään mistä puhutaan.

Minä kävin pari vuotta sitten Ahvenanmaalla. Oli kuin ulkomailla ja aika tuppukylämäistä rehellisesti sanottuna.
Ahvenanmaahan on rehellisesti sanottuna aika pieni paikka, reilu 30 000 asukasta ja Maarianhaminassakin vaan 10 000. Siellä on kuitenkin erittäin kauniit maisemat. Turistei ainakin Maarianhaminassa joka paikka täynnä. Suomee ja ruotsii kuulee sekasin, ja satunnaisesti muitakin kielii.
Hei riqu. Et maininnut aikaisemmin, milloin mamut ovat tulleet sukuusi :) joka tapauksesa en pidä sinua "aitona" suomalaisena enää. "Verenperintösi" on sekoittunut.

Kiitos kysymästä. Rekisteröidylle puolisolleni kuuluu hyvää. Hän vie edelleen "aitojen" suomalaisten koulutuspaikat ja tuo vaarallista lähi-idän kulttuuria suomeen.

Mitä lesbotyttöystävällesi kuuluu?

Ystävällisin terveisin,
Jakorasia
Se, joka puhuu suomee, on suomalainen, riippumatta geeneistä. Jos äidinkieli on muu ku suomi, ei voi olla suomalainen. Mä oon aito, pesunkestävä suomalainen, jonka isoisät oli aikanaan sodassa meidän "rakasta" itänaapurii vastaan. Eiköhän siinä oo suomalaisuutta ihan tarpeeks.

Ai sulla on nykyään jo lesbotyttöystäväkin? Tää menee jo mielenkiintoseks. Eiks sulla äsken vielä ollu joku miespuolinen hoito Lähi-Idästä? Vai kasvatatteks te yhdessä lapsii tän sun lesbopuolison kanssa? Kulissiliitto?
Yksi kysymys Riquman:

Olet aikaisemmassa keskustelussa pitänyt suomenruotsalaisia suomalaisina. Miten se sopii yhteen tuon väitteen kanssa, että suomalainen puhuu suomea?
Riqun-kultani. Luepa nyt kunnolla vai onko suomenkielesi mamutaustastasi johtuen heikkoa. Kysyin SINUN tyttöystävästäsi. Olet aikaisemmin kertonut laveasti, että sinulla on tyttöystävä, koska olet biseksuaali, mutta ette aio hankkia kenties lapsia. Muistelepa nyt mitä kirjoittelet.

Toinen asia. Kertoo kovasti maailmankuvastasi, että puhut "hoidoista". Minulla on puoliso eikä "hoitoja".
Ilmeisesti sulla on Lähi-Idän lahjan kanssa seurustellessa ilmeisesti unohtunu noi lukulasit jonnekin Bagdadiin. Missä kohtaa, mä oon sanonu, et mulla on tyttöystävä? Mun kaveri (miespuolinen vironvenäläinen) on on kylläkin bi eikä me olla hankkimassa lapsii yhdessä (miten se ois edes mahdollista?). Lapset hankitaan naisten kanssa ja hauskaa pidetään miesten kanssa.

Sulla on siis oikein rekisteröity hoito Lähi-Idästä? Sun nimimerkistä mä nimen omaan päättelin, et sä oot sille vaan joku hoito. Toivottavasti sä voihkit nautinnosta oikein kunnolla, kun se antaa sulle moloo p*rseeseen!

Mitä tulee suomenruotsalaisiin, niin Suomessa on kolme kansallista ryhmää: suomalaiset, ruotsalaiset ja saamelaiset. Kaikkii niitä kai voidaan pitää suomalaisina. Suomalainen identiteetti kuitenkin rakentuu vaan yhden kansalliskielen, eli suomen varaan. Eli suomalainen ei voi olla puhumatta suomee.
Riquman, tuo kaikki on niin pohjattoman asiatonta että katso edes kerran peiliin.

Jonkin lapsellisen ilmiantamisen sijaan toivon että tuo ylläoleva viesti jää tuohon luettavaksi ikuisiksi ajoiksi.
Koska jonain päivänä jopa sinä kasvat aikuiseksi.
Ja sitten häpeät.
" Lapset hankitaan naisten kanssa ja hauskaa pidetään miesten kanssa. "

Naisparat.
Pikemminkin lapsiparat, koska täällä jotkut homot on avoimesti kannattanu homoille oikeutta hankkii lapsii.

Mä en ymmärrä, mitä pahaa siinä on, jos perustaa perheen naisen kanssa. Sehän vaan osottaa sen, et on arvot kohdallaan. Lapsella kuuluu olla isä ja äiti.

Sitä paitsi aika moni homokin harrastaa irtoseksii toisten miesten kanssa. Jos te kuvittelette tosiaan, et eka teidän baarissa tapaama mies muuttas teidän kanssa yhteen, niin te ootte sairaita ja elätte jossain harhasessa maailmassa.

Ja sitä paitsi, ihan kaikkii nettiin kirjotettui juttui ei kannata ottaa kirjaimellisesti. Jotkut mun jutut ampuu pikkusen yli ja mä myönnän, et mun tarkotus on provosoida. Suurin osa mun jutuista on kuitenkin ihan mun omii mielipiteitä (vähän kärjistettyi tosin).
Minä en kyllä kovin mieluusti ottaisi isää, joka olisi vain velvollisuudesta äitini kanssa ja kävisi välillä panemassa miehiä baareissa :D
"Suurin osa mun jutuista on kuitenkin ihan mun omii mielipiteitä (vähän kärjistettyi tosin)"

Riquman hallitsee sarkasmin. Meissä on sittenkin jotain yhteistä. xD
Eiks mä oo jo tarpeeks monta kertaa sanonu, et SILLON, kun ollaan parisuhteessa, ei paneskella toisii. Mä EN kuitenkaan oo tällä hetkellä parisuhteessa. Mun kaverilla kuitenkin on tällä hetkellä joku tyttö kainalossa. Ei oo mun päänsärky.

Mitä sarkasmii?
"Eiks mä oo jo tarpeeks monta kertaa sanonu, et SILLON, kun ollaan parisuhteessa, ei paneskella toisii. "

Noh, ehkä ilmaisin vain mielipiteeni vähän kärjistetysti. Mutta usko pois, myöt bit pystyvät muunkinlaiseen suhteeseen saman sukupuolen kanssa, kuin pelkkään hauskanpitoon. Vaikkei se sinulta onnistuisikaan.
"Niin, siis mikä sarkasmi ja missä?"

Kuolen nauruun!!! xD

Mut joo, siis tuo että kirjoituksesi ovat "vähän kärjistettyjä".
"Noh, ehkä ilmaisin vain mielipiteeni vähän kärjistetysti. Mutta usko pois, myöt bit pystyvät muunkinlaiseen suhteeseen saman sukupuolen kanssa, kuin pelkkään hauskanpitoon. Vaikkei se sinulta onnistuisikaan."

Ehkä, mut mä en oo löytäny jätkää kenen kanssa mä voisin olla "vakavissani". Aikaa on...
"No, mun kirjotuksethan on lievästä sanottuna "vähän kärjistettyi."

Joo, ihan pikkiriikkisen... xD

Hyvä että myönnät sen, mutta kannattaa silti olla varovainen. Kaikilla ei ole samanlainen huumorintaju. Voit oikeasti loukata jotakuta noilla molo p*rseeseen -jutuilla. :(
Olisipa lystiä nähdä se päivä jolloin Halla-aho on persujen puheenjohtaja ja Riqu vaikkapa sihteeri....
Valitettavasti Riquman ei kuulu persuihin. Täällä sen sijaan moni varmaan mielellään toimis Vihreiden puheenjohtajana tai sihteerinä. Siinä ois kaikki katastrofin ainekset kasassa...
Jonain päevänä Riquman on vielä PS:n, eli Punavihreiden Setahomojen perustajajäsen ja elinikäinen puheenjohtaja. ;)
Setan hallitukseen etsitään uusia jäseniä. Riqu olisi hyvä ehdokas muuttamaan setan "punavihreää fasistista" linjaa. Saisimme kunnon järjestön joka vastustaa homojen oikeuksia :)
SETA:n tilalle pitäs oikeestaan perustaa uus järjestö, jonka nimi ois edelleen SETA, mut joka tulis sanoista Saan Erityistä Tyydytystä Antaessani. Jakorasia vois toimii sen puheenjohtajana.
"Ehkä, mut mä en oo löytäny jätkää kenen kanssa mä voisin olla "vakavissani". Aikaa on..."

Niinhän sitä on. Sitten, kun tapaa, muuttaa aika helposti käsitystään perhemuodoista. Suosittelen.
Riquman-kulta. Senkö takia olet niin ärtyisällä mielialalla koko ajan, koska venäläinen hoitosi (= eiparisuhde) on jonkun muun kanssa "silleen" ja siksi "molo-ongelma" nousee esiin kirjoitelmissasi kovin usein?

Huom. Tämä oli nyt vain sellainen "kärjistys" kuten meille opetit :)
Päinvastoin. Me ollaan molemmat vapaita sielui, saadaan tehdä niin ku halutaan. SULLA sen sijaan taitaa olla vakavii ongelmii sun Lähi-Idän panon kanssa, kun sä jaat niin auliisti neuvoi toisille ja leikit parisuhdeterapeuttii, niin ku sä oot joskus tuolla aiemmin ilmottanu mun tekevän.

Et sä oo muistanu antaa sun panolle tarpeeks usein?
PS. Taisit kysyä tuossa yllä, että onko minulla "rekisteröity hoito lähi-idästä "? Minulla ei ole rekisteröityjä hoitoja vaan rekisteröity puoliso, mikä on tuntuu olevan sinulle ihan mahdoton käsittää. Ilmeisesti sinulla on vain molosuhteita.

Huom. Tämä oli taas sellainen riquman-tyyppinen "kärjistys".
Pano se on rekisteröity panokin - tai ehkä sittenkin ihan vaan mielikuvituspano. Toivotavasti sä saat hyvin nukuttuu sen jälkeen, kun sä oot lauennu sun mielikuvituspanolle. Öitä!
Minä kun olen herkkäuskoisena aina ollut siinä käsityksessä, että biseksuaalit nauttivat seksistä sekä oman että vastakkaisen sukupuolen kanssa. Että homosta ei teekään vielä biseksuaalia se, että hän kuvittelee ehkä kykenevänsä menestyksekkäästi suoriutumaan vastakkaisen sukupuolen edustajan hedelmöittämisaktista ajattelemalla samalla oikeaa hauskanpitoa samaa sukupuolta olevan partnerin kanssa.

Olen myös kuullut biseksuaaleista, joilla on ollut ihan aitoja seurustelu- ja jopa parisuhteita sekä miehen että naisen kanssa (siis yhden kerrallaan).

Mutta ilmeisesti on sitten niin, että biseksuaalistatukseen riittää homoseksuaaliset sarjairtopanot toisen biseksuaaliksi esittäytyneen kanssa (homon kanssa se olisi liian epäilyttävää - ja nehän on niin naismaisiakin) ja haaveilu sellaisen naisen löytämisestä, joka tyytyy kulissivaimon rooliin ja lasten kasvattamiseen sekä lapsilisäpäätösten lukumäärää vastaaviin yhdyntäkertoihin (ajoitus täytyy olla todella tarkka, että pulla saadaan joka kerta laakista uuniin).

Tai sitten kyseessä ovat vain nykypäivän politiikastakin tutut löysät freudilaiset lipsahdukset, joiden voidaan seuraavana päivänä todeta olleen ihan vaan vitsejä (ihme tosikoita kun ne ei heti tajunneet) ja jotka voidaan vuolaalla selittelyllä muuttaa vielä hämmästyttävämmiksi...
Hyvä yleisö, tässä siis kunnallisvaalit sateenkaarinäkökulmasta. Onnea, Suomen kunnat!
Public eye kirjoitti: "Minä kun olen herkkäuskoisena aina ollut siinä käsityksessä, että biseksuaalit nauttivat seksistä sekä oman että vastakkaisen sukupuolen kanssa. Että homosta ei teekään vielä biseksuaalia se, että hän kuvittelee ehkä kykenevänsä menestyksekkäästi suoriutumaan vastakkaisen sukupuolen edustajan hedelmöittämisaktista ajattelemalla samalla oikeaa hauskanpitoa samaa sukupuolta olevan partnerin kanssa.

Olen myös kuullut biseksuaaleista, joilla on ollut ihan aitoja seurustelu- ja jopa parisuhteita sekä miehen että naisen kanssa (siis yhden kerrallaan). "

Juu, Riquman antaa vähän oudon kuvan biseksuaaleista. Mutta todennäköisesti se menee ohitse aikanaan. Harva se jaksaa kuitenkaan kauaa elää pelkällä hauskanpidolla ja kulissielämällä.
Draconfly. Olen kyllä nähnyt 5-kymppisiä riqumaneja, joilla on kulissiliitto naisen kanssa + lapset ja sitten isi lähtee välillä "pitämään hauskaa" kavereiden kanssa. Tosi hyvä kasvuympäristö lapselle, kun isi käy välillä moloilemassa kavereita ja äiskä jää kotiin odottamaan, milloin isi tulee takaisin "aviovuoteeseen".
Riquman: mikä kertoo sateenkaarikansasta mitä? Eiköhän tämä kerro sinun ajatusmaailmastasi kaiken.
Niin, mähän tätä keskusteluu oon täällä yksin vetäny. Jakorasian ajatusmaailmasta kertoo puolestaan kaiken olennaisen se, et kyseinen lähi-itäläisen mielikuvituspoikaystävän omaava tyyppi ei oo koskaan osallistunu ite keskusteluun eikä varsinkaan keskustellu ite aiheesta, vaan työntäny väliin lähinnä mua mollaavii kirjotuksii. Nimimerkki taitaa olla ainakin provosoivasta nimestä päätellen luotu lähinnä nettiprovoks?
Ai sä oot, Jakorasia, oikein nähny sellasii "viiskymppisii Riqumanei", jotka käy välillä "moloilemassa". Oot sä oikein ite päässy näiden "Riqumanien" rattopojaks? Oliks hyvät kyydit ja sait sä tarpeeks "moloo" perseeseen? Kai sä muistit voihkii tarpeeks nautinnosta? Muistitteks te ehkäsyn? Tietääks sun Lähi-Idän lahja tästä vai onks sekin yks sun "asiakkaista"?
Vihdosta viimein Vinokinon, jäsenlehden ja muun yhdistystouhun lomassa saimme laskettua tulokset:

Kaikki yhteen ääneen: Kuntavaalit Pirkanmaalla – 300 kuntavaaliehdokasta sitoutui toimimaan yhdenvertaisuuden puolesta!

Pirkanmaan SETA ry haastoi pirkanmaalaiset kunnallisvaaliehdokkaat allekirjoittamaan lupauksen yhdenvertaisuuden ja avoimuuden edistämisestä. Haaste on otettu vastaan eri puolilla Pirkanmaata yli puoluerajojen. Noin 300 ehdokasta Pirkanmaan 22 kunnasta teki vaalilupauksen yhdenvertaisuuden puolesta. Allekirjoittajia oli seuraavien puolueiden piiristä: Keskusta, Kokoomus, Piraattipuolue, SDP, Suomen Kommunistinen Puolue, Vasemmistoliitto, Vihreät sekä lisäksi muutama sitoutumaton.

Ehdokkaat tekivät seuraavan vaalilupauksen:
”Allekirjoittamalla lupaan edistää lakisääteistä yhdenvertaisuutta ja avoimuutta kaikissa kotikuntani palveluissa ja päätöksenteossa etnisestä taustasta, uskonnollisista ja poliittisista näkemyksistä, terveydestä tai vammaisuudesta, sosiaalisesta asemasta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai sukupuoli-identiteetistä riippumatta.”

Yhdenvertaisuuslupauksen tehneistä pääsi valtuustoihin eri kunnissa ja kaupungeissa seuraavasti: Akaa (4), Juupajoki (1), Kangasala (2), Kihniö (1), Lempäälä (2), Mänttä-Vilppula (2), Nokia (5), Orivesi (2), Parkano (1), Pirkkala (2), Ruovesi (2), Sastamala (3), Tampere (20), Urjala (1), Valkeakoski (2), Virrat (2) ja Ylöjärvi (2).
Myönteistä oli huomata, että yhdenvertaisuuden puolustajia löytyi kaikista pääpuolueista perussuomalaisia lukuun ottamatta. On kuitenkin tiedostettava, että kysely ei ole tavoittanut kaikkia ehdokkaita, sillä lupauksen tehneiden joukosta puuttui myös muutamia tunnustautuneita yhdenvertaisuuden puolustajia. Tulokset ovat kuitenkin omiaan ruokkimaan spekulointia siitä, miksi kysely jäi kokoon huomiotta muutamissa kunnissa tai miksi juuri puolueet tekivät lupauksia eri kunnissa niin vaihtelevin tuloksin. Tästä olisi aineksia pienelle opinnäytteelle kuntapolitiikasta kiinnostuneille.

Sosiaalista pääomaa ja tervettä taloutta

Pirkanmaan SETA haluaa tietoisesti olla edistämässä kunnallispolitiikkaa, joka huomioi yhdenvertaisuuden toteutumisen riippumatta mistään tekijästä. Sateenkaari-ihmisiä löytyy kaikista kunnista, kaikista ikäryhmistä, puolueista, uskontokunnista ja etnisistä ryhmistä. Jokaisella meistä on seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuoli-identiteetti. Tämä on kaikkien asia.

Yhdenvertaisuutta lisätään kunnissa sekä isoilla että pienillä teoilla. Päätöksenteon ja toiminnan lähtökohtana kunnissa tulee olla ihmisoikeuksien toteutuminen. Rikastuttava moninaisuus on perusteltua tunnistaa niin päiväkodeissa, terveyskeskuksissa, kouluissa, työpaikoilla, virastoissa kuin vanhainkodeissakin. Ehdokas, joka kyseenalaistaa ihmisarvon merkityksen, kyseenalaistaa samalla Suomen lainsäädännön. Voidaan hyvällä syyllä kysyä, käykö tällainen henkilö ajamaan kuntalaisten yhteisiä asioita.

Oikeuksien turvaaminen on taloudellisesti kannattavaa, koska kuntalaisten hyvinvoinnin kohentamineen, laskee suoraan kuntien välillisiä kustannuksia mm. terveydenhuollossa. Yhdenvertaisuuden lisääminen ehkäisee mm. lasten ja nuorten syrjäytymistä, turvatonta vanhuutta ja vahvistaa kaikkien kuntalaisten hyvinvointia. Kunnat, jotka takaavat hyvät elinolosuhteet monenlaisille ihmisille, ovat houkuttelevia asua.
Esimerkiksi nk. eheytyshoitokohun myötä on hyvä korostaa, että kaikkien ihmisarvoa ja koskemattomuutta arvostava kunta ei myönnä avustuksia yhteisöille, jotka esimerkiksi lietsovat vihapuheilla, harjoittavat eheyttämistä tai muuta henkistä pahoinvointia ja yhdenvertaisuutta kyseenalaistavaa toimintaa. Esimerkiksi Tampereen kaupunki on linjannut, ettei se voi tukea kuntalaistensa vahingoittamista. Muiden kuntien tulee ottaa tästä mallia.
Yhdenvertainen kunta on mahdollisuus. Vaikuttamalla myönteisesti asenteisiin muuttotappioluvut pienenevät, työpaikka- ja koulukiusaaminen vähenee, sairastavuuskulut laskevat ja yhteisöllisyyden tunne nousee.
Seuraava