Auttamisen vaikea yhtälö - homon suhtautuminen Pelastusarmeijaan
Joulu lähestyy. Tapana on ainakin hetken ajatella yhteiskunnan vähäosaisia. Tämän joulun alla olen miettinyt sitä, että miksi meidän pitää lahjoittaa/lahjoa niitä, joilla jo on kaikkea yltäkyllin. Olemmekin omalla kohdallamme päättäneet suunnata joululahjojen antamista suoraan sellaisille tahoille, joilla lahjoista on oman arviomme mukaan todellista hyötyä. Koetamme viestiä myös sitä, ettemme odota joululahjoja keneltäkään.
Pelastusarmeijan toimintaan kuuluvat joulupadat. Ne antavat kansalaiselle mahdollisuuden muutaman kolikon pudottamisella pataan vapautua huono-osaisempien tilanteen ajattelemisesta. Käsitykseni on se, että Pelastusarmeija on hoitanut ilman väärinkäytöksiä vähäosaisten auttamisen, heitä millään syyllä syrjimättä. Sehän kuuluu Pelastusarmeijan perusperiaatteisiin.
Hankala asia on heidän suhtautumisensa homoihin ja homojen liittoihin. Linja on konservatiivikristittyjen linja. Homojen liitot ovat syntiä. Jokainen voisi hetken miettiä asenteitaan järjestetyn auttamisen tukemisessa. Minne suuntaan oman tukeni?
Hyödyllistä luettavaa on ranneliike.netissä aiemmin ollut uutinen ja myös Pelastusarmeijan sivuilla se, mitä siellä kerrotaan heidän suhtautumisestaan ihmisen seksuaalisuuteen ja ihmisarvoon.
http://ranneliike.net/teema/ruotsi-pelastusarmeija-ja-homoseksuaalit?srt=0&cid=2&aid=5490
"Ranneliikkeessä Pelastusarmeijan suhtautumista on käsitelty vain keskusteluissa. Opillisesti Pelastusarmeijan suhtautuminen on kielteistä. Kuitenkaan ei ole mitään yksilöityä tietoa siitä, että Suomessa jotain homoseksuaalista ihmistä olisi syrjitty tai erotettu. Se tiedetään, että Pelastusarmeijassa on palvellut HLBTI-ihmisiä."
Pelastusarmeija: Ihmisen seksuaalisuus
http://www.pelastusarmeija.fi/index.php?id=20&L=lrjuninmv
Pelastusarmeija: Ihmisarvo
http://www.pelastusarmeija.fi/index.php?id=25&L=1%27%20and%20char%28124%29%20user%20char%28124%29%3D0%20and%20%27%27%3D%27Silloin tällöin olen hiluja heittänyt mikäli käteistä on ollut, kun ei visaakaan sinne voi heittää :)
Ihmetyttää kyllä tuo "virallinen" homovastaislinja. Taino ei se ainakaan tähänmennessä ole ollut mitenkään huomattavaa, mutta konservatiiviryhmä kun on näköjään kyseessä niin kai se on "periaatteen vuoksi" tuo linja? Hyvä etteivät ainakaan mitään marsseja pidä.
Luulen myös että hyväntekeväisyyskohteita ei sinänsä kiinnosta onko rahaa lahjoittanut homo vai hetero, vaan ajatus on pääasia. Jos rahat tuolle yhdistykselle menisi niin sitten tulisi vähän mietittyä että kanattaako sinne nyt sitä rahaansa heittää. Pääasia että hyvään tarkoitukseen rahat menevät ja padoilla ei lue kissan kokoisilla kirjaimilla slogania "Autetaan tänä Jouluna yhdessä! Paitsi homot ja vääräuskoiset, emme tarvitse rahojanne menkää pois". :D
Tuli vielä yksi seikka mieleen. Miksi ihmeessä lahjoja annetaan erityisesti jouluna. No tietenkin siksi, että itämaan viisaat tietäjät Raamatun kertomuksen mukaan kantoivat lahjoja vastasyntyneelle Jeesukselle. Siis me homppelit, jotka olemme pakanoita toimimmekin tuon kristillisen tradition innoittamana. Siitä tavasta pitää tehdä loppu, eikö?
Onhan se lievästi hupaisaa että satukirjasta lähtösin olevasta tarinasta olemme tehneet tradition ja sitä viettää niin ateistit, uskovaiset, jotkut juutalaiset ja muslimitkin (äitini suku on periaatteessa "muslimeja" mutta ei sitä mitenkään päällepäin näe eikä niitä traditioitakaan oikeen vietetä, eikä varsinkaan koraania lueta - supisuomalaisia sanoisinko)
Nykypäivisinhän se on enemmän kaupallinen juhla kuin uskonnollinen, enkä tiedä miksi niitä lahjoja annetaan juuri jouluna. Kai siinä on se tietty tunnelmansa kun jouluna vedetään jouluruuat ja jaetaan lahjat tunnelmallisessa valaistuksessa, ei tuntuisi samalta jos vaikkapa vappuna lahjoja jaeltaisiin :)
On hienoa, että auttamisen halu olisi kokovuotista ja jokapäiväistä.
Mitä tulee Pelastusarmeijan asenteeseen homoja ja lesboja kohtaan, niin katson kuitenkin tähän sopivan - hiukan sovellettuna - laupiaan samarialaisen tarinan. Jumala olkoon ylistetty jokaisessa auttavassa sanassa ja teossa!
Pienenä kevennyksenä liittyen aiheeseen
http://www.youtube.com/watch?v=uC7jTMLkIxw
Jouluna ihmiset antavat toislleen lahjoja siksi että niin tekivät jo muinaiset roomalaiset ja heitä ennen muinaiset kreikkalaiset. Roomalaisilla juhlan ajankohta oli 17.-23.12. ja tästä saamme kiittää enemmän Lucius Cornelius Sullaa kuin Jeesusta. Juhlan ohjelma lyhyesti: ensin suoritetaan uhrimenot Saturnuksen temppelin edustalla, sitten syödään kunnolla ja sen jälkeen vaihdetaan lahjoja. Ohjelmaan kuuluu myös sukulaisvierailuja ja hauskanpitoa (tai vaihtoehtoisesti vain haukanpitoa).
Minä olen ratkaissut tämän ongelman auttamalla jotain henkilöä/perhettä jolla on rahasta tiukkaa. Yleensä olen ennen joulua vienyt kauppaan ja sanonut että osta kori täyteen että edes jouluna ruokaa pöydässä. Silloin menee apu kohteeseen ilman välikäsiä.
Ikinä en ole antanut lanttiakaan näille mielikuvitusolentojen palvontayhdistyksille joita kirkoiksi myös sanotaan, enkä millekkään yhteisölle joka tätä sanomaa vie kehitysmaihin. SPR on joskus lantteja saanut.
Pelastusarmeija on juuri yksi niistä järjestöistä joka esim. kulkee soittamassa laulujaan vaikka vanhainkodeissa ja kukaan ei kysy onko siellä uskonnottomia ihmisiä..
Jesh Ren.
Juhlan nimi oli Saturnalia (Saturnuksen kunniaksi), ja sittemmin kun kristityt hörhöt valtasivat jumaluusmarkkinoita, sitä ruvettiin kutsumaan jouluksi.
Antiikin Roomassakin ihmiset säntäilivät antamaan toisilleen kivoja pikku lahjoja, joista ilmeisesti suosituimpia olivat sokerilla, kanelilla, pippurilla, siirapilla, neilikalla jne. maustetut ihmisen muotoiset piparit...
Nisset ja nasset B.C....
Miksi muuten juuri Sullaa? Miksei Mariusta? Hän oli ainakin helvetin paljon menestyksekkäämpi ja loi Rooman ammattiarmeijan siinä pipareiden leivonnan sivussa.
Nyt ei ymmärrä.
Nimim: From a nerd to another...
Voi taivas. Tämähän alkaa ihan oikeasti vaikuttaa "Rillit huurussa"= "Big bang theory" -keskustelulta...
Saturnaliaa lähempänä meidän jouluamme kylläkin on germaaninen ja skandinaavinen Yule eli Jul, jota vietettiin vuoden pimeimpänä aikana germaanisen kuukalenterin mukaan suunnilleen joulukuun lopulta tammikuun alkuun.
Tietoja juhlan alkuperästä ja sanan etymologiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/YuleEn lahjoita yhtäkään senttiä mihinkään sellaiseen keräykseen, jolla on jotain tekemistä jonkun kirkon kanssa.
Minä olen jo jotenkin menettänyt toivoni, että nämä tietyt uskonsuuntaukset muuttaisivat suhtautumistaan homoihin - ainakaan lähitulevaisuudessa. Olen päättänyt ratkaista asian olemalla välittämättä heidän mielipiteestään. Teen vain oman elämäni hankalaksi, jos kannan vihaa näitä järjestöjä/ihmisiä kohtaan, jotka eivät minua hyväksy. Enhän tarvitse heidän hyväksymistään lopulta mihinkään. Taivaassa hekin eräänä päivänä näkevät, että minä olen siellä heidän kanssaan - kun kerran saman uskon jaan. Tietenkin olen huolissani näiden järjestöjen vaikutuksesta niihin ihmisiin, jotka elävät heidän käsitysmaailmansa vaikutuspiirissä. Sitä asiaa minä voin auttaa puhumalla homoseksuaalisuudesta asiallisesti heidän kanssaan aina kun tilaisuus tulee. Voin kertoa oman tarinani ja ehkä ainakin yksi homoseksuaali ns. inhimillistyy heidän silmiensä edessä. Ei olekaan enää kyse "niistä homoelämää viettävistä homoista siellä jossakin" vaan oikeasta tavallisesta ihmisestä, lähimmäisestä. Eräs ystäväni esimerkiksi muutti konservatiivisen kantansa homoista täysin, kun puhui asiasta kanssani (kävimme useita keskusteluja).
Entä sitten nämä lahjoitukset? Tämän olen ratkaissut omalta kohdaltani näin, että miksi haluaisin rangaista jotakuta vähäosaista omalla vihallani? (Huom: puhun tässä vain itsestäni!) On ilmiselvää, että minussa herättää kaikenlaisia tunteita näiden järjestöjen homofobinen asenneilmapiiri, mutta eihän se ole niiden köyhien vika, jotka sitä apua tarvitsevat. He ovat aivan syyttömiä siihen, mitä tämä auttava järjestö on linjannut periaatteissaan ja raamatuntulkitsemisessaan. Olen siis päättänyt auttaa ihmistä aina kun voin ja antaa rahaa myös Pelastusarmeijalle. He tekevät mielestäni ihmistä kunnioittavaa työtä ja ehkä sielläkin jonain päivänä herätään tajuamaan asioiden todellinen laita. Aivan avoimesti homovihamielisillle en rahaa anna, koska en halua kuitenkaan tukea avointa vihamielisyyttää kannattavia järjestöjä. Esim. jos persuilla olisi oma kristillinen auttamisosastonsa, niin heille en varmasti antaisi penniäkään. Sen verran vihamielistä ja eripuraa aiheuttavaa keskustelua he ovat herättäneet. Lakkasin myös antamasta eräälle kristilliselle taholle rahaa, kun he homoillan jälkeen varsin avoimesti parjasivat homoja lentolehtisissään. Ne tahot, jotka eivät tätä tee vaan tekevät vain sitä lähimmäisen auttamistyötä, saavat kyllä tukeni. Kyllä aina löytyy joku järjestö, jonka kautta voi auttaa.
Näillä ajatuksilla tänä iltana.
Harmony Sister