Puolustusvoimatkin kehittyvät hiljalleen

Olin tänään kutsunnoissa. Ihan oikeasti!

Tarkemmin ottaen olin sisarenpoikani tulkkina. Kävin siis kutsunnat läpi pitkän kaavan mukaan lääkärintarkastuksineen, kutsuntalautakunnan tapaamisineen jne. Oli tosi mielenkiintoista verrata sitä mitä olin kokenut "muutamia" vuosia aikaisemmin.

Meidän aikaamme kutsunnoista ei myöhästytty. Nyt viimeiset vääntäytyivät paikalle tunninkin myöhässä. Se ei näyttänyt ketään haittaavan. Informaatiota tuli moninkertainen määrä aikaisempaan verrattuna. Tämä oli samalla puolustusvoimien markkinointitilaisuus, jonka kouluttajat hoitivat varsin mallikkaasti. Ei sen tarvitsisi ihan noin tehokasta olla, sillä sisarenpoikani aikoo tulla Australiasta saakka varusmiespalvelukseen. Mielestäni se on yhteiskunnalle täydellistä rahan hukkaan, mutta näinhän laki määrää. Muuten, jos ulkomailla oleskeleva miespuolinen Suomen kansalainen ei hoida ennakkoon asioitaan kuntoon, voi maahan tullessa häkki heilahtaa ja sakot päälle kutsuntoihin saapumattomuudesta.

Aikanaan omat kokemukseni kutsunnasta olivat karskin tylynlaiset. Lisäksi taskussa silloin vielä poltteli psykiatrin lausunto, jolla olisin automaattisesti välttänyt varusmiespalveluksen seksuaalisen identiteettini vuoksi. En paperia esittänyt ja hyvä niin. Tänä päivänä sellaista syytä ei ole ja asiat sujuivat muutenkin jouheasti. Hieman monimutkaiseen tilanteeseemme saimme selkeät ja asialliset ohjeet. Meinasin pudota takalistolleni kun kaiken päätteeksi kutsuntoja valvova upseeri ojensi käyntikorttinsa ja kehotti ottamaan yhteyttä sähköpostilla, jos mitä tahansa kysyttävää tai ongelmia ilmenisi. Toki saimme erityiskohtelua monimutkaisen tilanteemme vuoksi. Kiitokset menevät kohta hänelle.

Varsinaisen syyn tähän kirjoitukseen sain siitä, kuinka homot ovat ilmestyneet puolustusvoimien puhujien sanastoon, vaikkakin vasta epäsuorasti. Avauspuheen pitänyt upseeri viittasi nuorten miesten parisuhteisiin maininnalla "...tyttöystävät ja vastaavat...". Tämä on tähän mennessä kekseliäin kiertoilmaisu mitä olen kuullut. Minulla oli vaikeuksia pysyä vakavana. Varsinaisen tietoiskun pitänyt upseeri sanoi asian näin: "Sulkekaa puhelimet. Tauolla voitte soittaa tyttöystävillenne ja kavereillenne." Pitäisiköhän kertoa puolustusvoimien kouluttajille, että kielessämme on sukupuolineutraali sana "kumppani".

Itse luentotilaisuudessa ei ollut ainuttakaan naista. Edelleen puolustusvoimien käsitteistössä miehellä on pääsääntöisesti tyttöystävä. Joissakin aivan erityistapauksissa parisuhde voi olla myös jotain muuta.

Hiljalleen puolustusvoimissa asenteet muuttuvat. Tuskin enää kuulee mitään samaa, kuin minun aikanani upseerikerholla kuuden kupin kumarassa olleelta kantapeikolta: "Muuten olen sitä mieltä, että kaikki homot pitäisi tappaa!" Tuo episodi tapahtui joskus vuonna 1966.

Juhani
Kiva kuulla Juhani!

Jos olet lukenut kommenttejani aiheesta täällä, niin varmaankin tiedät että se on ollut aika pitkä prosessi... Omalta osaltani onnistunut.
Pete, ainakin minun toiveeni on, että puolustusvoimien kouluttaja voisi ihan suoraan puhua tyttö- ja poikaystävistä. Kiertoilmaisu tarkoittaa kouluttajan olevan tuon asian kanssa kaapissa. Kuulostaa hieman samalta kuin tiukasti kaapissa oleva ystäväni, joka pilailee itsestään, että SE sana ei tule koskaan putoamaan hänen ruusunnuppuhuuliltaan.

Vertasin kutsunta-avauksen puhetta kuunnellessani Ruotsin armeijaan. Siellä tuskin on aikohin kiemurreltu enää tällaisten seikkojen kanssa. Muistan nähneeni siellä varuskunnissa esillä olleen, henkilökohtaista hygieniaa markkinoineen julisteen, jossa nuori mies oli kuvattu edestä täysin alasti. Julisteen tekstit kertoivat kuinka mikäkin paikka kropassa on syytä siivota. Enpä usko täällä sellaista vieläkään uskallettavan.

Henkilökohaisesta hygienista vielä. Eilisessä tilaisuudessa oli paikalla ehkä 200-300 nuorta miestä. Nenäni kertoi, että joillakin henkilökohtainen hygienia oli pahasti jäänyt hoitamatta. Meidän varusmieskandidaattimme sai minulta käskyn käydä suihkussa ja vaihtaa puhtaat kalsarit ja sukat ennen kutsuntoja.

Juhani
Pari seikkaa vielä eilisistä kutsunnoista verrattuna vanhaan hyvään aikaan, jolloin näistä seikoista ei puhuttu sanaakaan.

Fyysisen kunnon kohottamista ennen armeijaa pidettiin hyvin tärkeänä.

Puolustusvoimien kielteinen suhtautuminen huumeisiin tehtiin myös selväksi alleviivatusti ja huutomerkeillä. Se myös perusteltiin hyvin mm. turvallisuusseikoilla. Huumekoirat ovat kuulema uusia alokkaita vastassa ja yllätystestejä tehdään varuskunnissa. Noin jämäkkää puhetta huumeista toivoisin kuultavan muuallakin.

Juhani
  • 5 / 27
  • nordstar
  • 10.9.2005 15:02
Itse intissa kylla puhuttiin virallisesti seka tytto- etta poikakavereista mutta syyna tosin lienee siella vapaaehtoisesti palvelevat naiset. Jos joukossa oli selvasti vain miehia, niin silloin poikakavereiden maininta kylla jai...

Kutsuntani hoiti konsuli, joten kutsunnoissa visi vuotta sitten kaytettya kielta en voi kommentoida.
  • 6 / 27
  • Oskari V.
  • 11.9.2005 0:41
Sotavoimien pr-toiminta on varmasti kehittynyt viime vuosina, mutta mikä mahtaa olla todellisuus laitoksen sisällä ?

Muutamien viime aikoina armeijassa palvelleiden nuorten miesten kanssa keskustellessani olen voinut todeta, että kyseessä kuitenkin on edelleen ns. koirakoulu, jossa yksilön oikeudet ja mahdollinen erilaisuus alistetaan edelleen sen suuren päämäärän alle. Valitettavasti.
Sotavoimien pr-toiminta on varmasti kehittynyt viime vuosina, mutta mikä mahtaa olla todellisuus laitoksen sisällä ?

Todella olennainen kysymys! 19 vuotta sitten lyhyesti asiaa kokeneena voin kertoa, että minä kehoitin erästä hyvää miespuolista ystävää laittamaan runsaasti hajuvettä minulle lähettämiinsä kirjeisiin. Niin hän tekikin! Nå, tämä lienee bagatelli, mutta hauska sellainen!
Ruotsalaisen homoille ja lesboille suunnatun QX-lehden syyskuun numerossa sivulla 35 on Ruotsin puolustusvoimien kokosivun ilmoitus, jossa annetaan sangen positiivinen signaali armeijassa palvelevia homoja kohtaan. Lehden PDF-versio: http://qx.se/pdf/QX20059.pdf

Tämä oli sen verran yllättävää, että piti tutkia, löytyisikö Ruotsin puolustusvoimien kotisivuilta tarkempaa tietoa. Ruotsin puolustusvoimat määrittää avoimesti arvopohjan, joka korostaa tasa-arvoisuutta ja suvaitsevaisuutta varusmiespalvelun aikana (vapaasti käännettynä):

"Puolustusvoimat kannattaa samanarvoisuutta ja aktiivisesti vastustaa solvaamista, simputusta ja epädemokraattisia arvoja. On tärkeää, että osoittaa kunnioitusta toisia kohtaan ja suvaitsee erilaisia luonteenlaatuja ja mielipiteitä riippumatta henkilön sukupuolesta, iästä, etnisestä taustasta, uskonnollisesta vakaumuksesta, seksuaalisesta suuntautumisesta, ihonväristä, sotilasarvosta yms." -- http://www.mil.se/article.php?id=12903

Kun tätä vertaa vastaavaan Suomen puolustusvoimien varusmiehille tarkoitettuihin ohjeisiin, ero on melkoinen. Arvoista ei puhuta mitään, mutta erilaisten ongelmien mahdollisuus tiedostetaan. Niihin tarjotaan ratkaisuksi kahdenkeskisiä keskusteluja esimiehen, sosiaalikuraattorin, lääkärin tai papin kanssa. -- http://www.mil.fi/varusmies/vmtk/sosiaalioppaat_fi.dsp#28 -- Mitäpä suotta määrittämään kaikille etukäteen, mikä on armeijan mielestä suotavaa ja mikä ei. Katsotaan sitten tapauskohtaisesti, kun ongelmia ilmenee.
Ikävä pilata JuhaniV:n hyvä tunnelma mutta "tyttöystävät ja vastaavat" voi viitata myös kihlattuun, avovaimoon tai vaimoon. Kavereillakaan tuskin tarkoitettiin homoja, vaan kaveri ihan tarkoittaa kaveria. Voi tietenkin toisinkin olla, mutta useimmat vieläkin luulevat, että homot menevät järjestään sivariin.

Armeijassa on yhä paljon homofobiaa, mutta osa tietenkin hyväksyy nuoremmista ihmisistä. Eipä sitä siellä voi silti oikein esiin tuoda, kun sitä ei voi kertoa mitenkän osalle porukasta. Mutta eipä naisenkaan seksuaalisuus kuulu armeijaan (flirttailevat naiset aiheuttavat kovasti levottomuutta ja eripuraa siellä) miksipä sitten homon.

6-12 kk se vain on, kyllä sen kestää.
Minun tukkani nousi pystyyn kauhusta kun luin nimimerkki Hmm:n viestin. Sehän on samanlaista tanttamaista moralisointia kuin kristillisen liiton. Se kuvastaa myös sitä sotkua, jonka on aiheuttanut se, että meistä yhä vielä suomenkielessä käytetään termiä "homoseksuaali".

Nimimerkki Hmmm on joutunut tämän termin harhaanjohtamaksi varoittaessaan, että seksuaalisuus ei kuulu armeijaan. Tämä on tietysti totta, mutta sitä ei voi käyttää argumenttina, jolla pakotettaisiin lesbot ja homomiehet salaamaan seksuaalinen suuntautumisensa kaikin keinoin.

Pitäisikö taas vääntää rautalangasta, että jos ei koe tarvetta salata ja hävetä itseään, se EI ole samaa kuin seksuaalisuuden tyrkyttäminen tai esilletuominen.

Mielestäni on välttämätöntä saada suomenkieleen juurrutettua jokin muu termi kuvaamaan ihmisiä, joiden eroottiset tunteet kohdistuvat yksinomaan tai pääasiassa samaan sukupuoleen. Liite "-seksuaali" antaa aivan ylikorostuneen mielikuvan meidän kaltaisten ihmisten elämäntavasta.

Seksuaalisuus on hieno ja tärkeä asia. Mutta mielestäni on harhaanjohtavaa tehdä siitä ihmistä tai ihmisryhmää kokonaisuudessa
määrittelevä termi. Lisäksi koko termi "homoseksuaali" on jäänne psykoanalyyttisestä sairaaksi leimaamisesta, josta termi akoinana yleistyi arkikieleen.

Tuollainen kielen sisäänrakentuneen leimaamisen ja syrjinnän poistaminen on ollut tasavertaisuusaktivistien yhtenä tavoitteena aivan toiminnan alkuvuosista lähtien. Vanhat termit vain istuvat yhtä sitkeässä kuin perisynti. Kai Sieversin kanssa yritin teoksessamme Rakkauden monet kasvot (1984) saada termin "homoseksuaali" korvattua lyhyellä ja ytimekkäällä käytännöllä, joka myös ottaisi tasavertaisesti huomioon naiset. Ehdotimme tilalle sanoja "homo" ja "lesbo".

Tämä käytäntö on saanut jonkin verran hyväksyntää. Mutta samaan aikaan ehdotuksemme kuitenkin herätti kiivasta vastustusta mm. seksitutkijoiden Kontula ja Haavio-Mannila taholta. Kontula kävi julkisuudessa kiihkeään hyökkäykseen ehdotusta vastaan. Näiden seksitutkijoiden kannalta on tietysti sitä parempi, mitä enemmän "seksistä" puhutaan julkisuudessa, erityisesti iltapäivälehdissä.

Mitä enemmän "seksistä" puhutaan, sitä enemmän heidän kirjojaan myydään. Minua huolestuttaa se pinnallisuus ja kaupallisuus, jolla näidenkin taholta on ryhdytty käsittelemään ihmisten syvimpiä tunteita ja latistamaan ne pelkiksi "yhdyntäfrekvensseiksi".

Mielestäni Haavio-Mannilan ja Kontulan pinnallisuus ja kaupallisuus kiteytyvät yhden heidän uusimman teoksensa nimessä "Seksin trendit". Tämä antaa harhaanjohtavan mielikuvan, että ihmisten välisissä suhteissa olisi kysymys muodeista ja valinnoista.

Mielestäni meidän tulisi uskaltaa nousta protestoimaan tuollaista kaupallistamista ja pinnallistamista vastaan. On huolestuttavaa miten markkinointikieli ("trendit", "brändit") alkaa vallata alaa jopa ihmissuhteita koskevassa kirjoittelussa.

Myönteistä kehitystä on kuitenkin tapahtumassa jopa yhdysvaltalaisessa psykiatriassa, joka aikoinaan oli hyvin merkittävä kielellisen, teoreettisen ja yhteiskunnallisen syrjinnän lähde. Siellä on myös käyty ankaraa taistelua viimeiset 30 vuotta, johon olen osaltani osallistunut.

Tiedän kirjoitettuani artikkeleita viime aikoina kansainvälisiin psykiatrian alan julkaisuihin, että siellä ei enää hyväksytä termiä "homosexuality" ihmisiä koskevana substantiivina. Jo pitkään on käytetty termejä "gay" ja "lesbian".

Jos haluaa käyttää tuota termiä ihmisestä, se on laitettava lainausmerkkeihin ("homosexual") sen merkiksi, että halutaan kyseenalaista koko termin pätevyys ja sisältö.

Lopuksi haluaisin empiiristä seksuaalitutkimusta itsekin tehneenä ja siitä paljon kirjoittaneena muistuttaa siitä, että kaikesta pintajulkisuudesta ja steretypioista huolimatta seksillä mässääminen koskee vain pientä osaa meistä. Tutkimus on osoittanut, että kun otetaan huomioon kaikki ikäryhmät, maantieteelliset alueet ja osakulttuurit, eroottinen yksinäisyys ja puute ovat ehkä vieläkin suurempi ongelma kuin seksillä mässääminen.

Esimerkiksi Kinsey-instituutin (Bell & Weinberg) tutkimuksessa löydettiin luokat, joille annettiin nimet "dysfunctionals" ja "asexuals".
Saman suuntainen tulos saatiin myös suomalaisessa tutkimuksessa
Näihin luokkiin sijoittui ehkä viidesosa vastaajista, yksilöt joilla oli puutetta eroottisista ihmissuhteista tai ongelmia seksuaalisuutensa toteuttamisessa.

Tämäkin esimerkki toivottavasti osoittaa miten harhaanjohtava sana "homoseksuaali" on. Jos käytämme tuota termiä, meidän olisi siis pakko todeta, että "...monien homoSEKSUAALIEN SEKSUAALIelämä on puutteellinen tai olematon".

Onko jollakin viisaammalla reseptiä tähän kieliongelmaan?
Edellä olevassa kirjoituksessani tarkoitin tietysti, ettei ihmistä koskevana substantiivina hyväksytä termiä homosexual. (Siis ilman lainausmerkkejä)
Samaa mieltä hmm.:n kanssa siitä että tuskin kysymys oli kiertoilmauksista.

Ulkomailla oleskelevia on myös uhattu sillä ettei passia uusita ellei kutsuntoihin tulla.
Varmaa on, että armeijassa, hyvin miehisessä ympäristössä on homofobiaa. Homothan ovat uhka niin siellä kuin muuallakin omasta maskuliinisuudestaan epävarmoille miehille.

Puolustusvoimat on virallisesti linjannut tasa-arvon toimintaperiaatteekseen, johon ei kuulu naisten tai homojenkaan syrjintä. Eihän puolustusvoimien tautiluokituksissakaan ole enää sitä vanhaa numeroa, ainoastaan enää "itseään häiritsevä homoseksuaalisuus", jonka perusteella voi saada vapautuksen rauhanajan palveluksesta. Sen numeroa en nyt muista.

Arka asia homous on puolustusvoimissa edelleen. Seta ei tietääkseni ole saanut ainuttakaan koulutuskutsua esimerkiksi kantahenkilökunnan koulutuksiin. Sitä on toki ehdotettu. Poliiseillehan tätä koulutusta on jo jonkin aikaa annettu.

Olen parhaillaan availemassa koulutusyhteistyötä erääseen täysin uuteen viranomaistahoon, henkilöstön kouluttamiseksi näistä asioista. Merkit ovat myönteisiä.

Täytyypä miettiä kutsuntakokemukseni perusteella tämän teeman ottamista esille puolustusvoimienkin kanssa. Kutsuntojen kolmensadan miehen porukassa on ehkä parikymmentä homoa ja biseksuaalit päälle. Kyllä viestin tasa-arvosta tulisi kuulua nykyistä selkeämmin.

Juhani
Sisarenpoikieni kanssa en ole törmännyt kertaakaan Pora-liikkeen esittämään väitteeseen.

Kansalaisuuden säilyttämiseen riittää kirjallinen ilmoitus 18 vuotta täytettyä, että haluaa säilyttää Suomen kansalaisuuden 22 vuotta täytettyään tai esimerkiksi varusmiespalvelus Suomessa.

Asiasta tarkemmin:
http://www.uvi.fi/netcomm/content.asp?path=8,2477,2551

Maistraatti ei tiennyt, että sisarenpoikani aikoo osallistua kutsuntoihin. Maistraatissa meni vajaat viisi minuuttia paperin allekirjoitukseen, jolla kaverin kaksoiskansalaisuus ja Suomen passi varmistettiin.

Pora-liike, voisitko ystävällisesti lopettaa epämääräisten huhujen ja epätiedon levittelemisen milloin mistäkin asiasta.

Juhani
Olli S kirjoitti asiaa.

Minulla on G, A ja Y puisina kirjaimina, jotka ostin alennusmyynnistä lasten lelukaupasta ja ajattelin liimata ne ulko-oveeni. Onko se liian provoa?

Homo/hintti ovat minusta samanlaisia "haukkumasanoja" kuin "nigger" tai "nigga" mustilla amerikkalaisilla.

Totta tuo seksittömyyskin. Minulla se johtuu ehkä siitä, että mies on minulle tietyllä tavalla fetisismi. En ehkä halua elää miehen kanssa suhteessa. Suhde tarkoittaa omista tavoitteestaan kompromissien tekemistä. En ole varma.
Suomessa edelleen varotaan ottamasta kantaa asioihin. En tiedä kuinka moni puolustusvoimien palkoilla oleva on valmis sanomaan kannattavansa epädemokraattisia arvoja ja kannustavansa solvaamiseen jne. Mutta päinvastaistakaan ei uskalleta sanoa. Vaikka arvojen kirjaamisesta tulee helposti kevyen oloista sanahelinää, olisi niiden julkaiseminen kuitenkin tärkeää. Olisi sitten jotain mihin vedota kun asiat eivät menekään niin kuin pitäisi.


Olli S:n kirjoitukseen muutama kommentti. Se asia mikä homoseksuaaleille on yhteistä on seksuaalinen kiinnostus omaan sukupuoleen. Ihan hirveästi muuta yhteistä meillä ei ole. Kuullostaa epäilyttävältä kikkailulta häivyttää seksuaalisuus kokonaan termistä jonka tarkoitus on kuitenkin kertoa mikä ihmisen seksuaalinen suuntautuneisuus on. En psykiatrista termistöä hyvin tunne, mutta uskaltaisin väittää että yhtä vähän kuin heteroseksuaalinen tekee eroa sukupuolten välillä niin yhtä vähän homoseksuaalinen erottaa kummasta sukupuolesta on kyse. Tältä perusteelta minua joissain yhteyksissä myös ärsyttää puhuminen homoista ja lesboista. Sävy on se että armollisesti naisetkin lasketaan poppooseen mukaan. Kuulostaa vähän turhan alentuvalta kun ihan "tasa-arvoisesti" pyritään käyttämään termejä jotka laskee naisetkin mukaan kun termit on jo olemassa.

Siinä olen samaa mieltä että kun meistä puhutaan sosiaalisista ja kulttuurisista lähtökohdasta on seksuaalisuus-päätteen käyttö turhaa. Ja homo ja lesbo sanoille on myös käyttönsä.
  • 17 / 27
  • Homo intissä
  • 11.9.2005 18:42
Itse olen huomannut puolustusvoimien nykysuhtautumisen homoihin olevan varsin hyvä.

Olen intissä, mutten ole tullut kaapista.

Kuitenkaan esimerkiksi kutsunnoissa eikä p2 kokeessa ole viitattu tai kysytty millään tavalla homoseksuaalisuudesta, kuten ennen on tapahtunut.

Ainut perustelu vapautukselle on tosiaan tuo ns. itseään häiritsevä homoseksuaalisuus.

Kun meillä järjestettiin parisuhdetilaisuus viitattiin tyttö- tai poikaystäviin jotka voi tuoda mukanaan =) (komppaniassamme ei ole varusnaisia)

Tiedän myös varmuudella että komppaniassamme on lisäkseni ainakin yksi homo. (ja toivottavasti yksi toinenkin on =)

YLEn tv-uutisissakin on kerrottu että valtaosa ikäluokan homoseksuaaleista suorittaa nykyisin asepalveluksen. Kiusaamistapauksia ja ongelmia homoilla on esiintynyt vain harvoin.

Nyky-yhteiskunnassa ei armeijakaan saa olla vanhanaikainen vaan sen on noudatettava tasa-arvoa toiminnassaan. Ehkä vielä jossain vaiheessa armeijassa voi olla täysin avoimestikin homo, mutta siellä kuten muuallakin yhteiskunnassa on ihmisillä tietysti jonkinlaisia ennakkoluuloja.
"Kun meillä järjestettiin parisuhdetilaisuus viitattiin tyttö- tai poikaystäviin jotka voi tuoda mukanaan =)"

Oisko ollu painovirhepaholainen vai onko Suomena armeija todellakin tuollaisen tekstin kirjoittanut! Wau sanon minä.
Kävin reserviupseerikoulun Haminassa tänä kesänä ja täytyy sanoa, että siellä kyllä yllätyin positiivisesti henkilökunnan ja myöskin muiden varusmiesten suhtautumiseen ainakin lesboja kohtaan. Kyseisen kurssin kurssijuhlassa oli useampia naispareja, enkä ainakaan itse sivustaseuranneena huomannut, että heitä olisi mitenkään "vierastettu". Luultavasti on kuitenkin niin, että homoparien kohdalla tilanne ei olisi ollut aivan yhtä hyvä...
Mun mielestä oli tosi hienoa, että kyseiset parit uskalsivat reilusti sinne tulla ja olla julkisesti yhdessä, itse en luultavasti olisi siihen ryhtynyt. Huomasin vaan, että ainakin siinä tilanteessa taisi ennakkoluulot olla enemmän minun mielessäni kuin kantahenkilökunnan tai muiden varusmiesten...
Kuvaavaa. Eipä tietenkään miesparia olisi voinut olla.

Olin myös Haminassa. Ei kyllä puhettakaan että sinne mitään poikakaveria olisin voinut tuoda tai hiiskua sanallakaan inttivuonna mikä on, vaikka olin ihan suht koht pidetty ja arvostettu sekä kantahenkilökunnan että varusmiesten kesken. Kurssijuhlassa tanssin naispuolisen kaverini kanssa, vaikka poikakaverikin olisi ollut.
Taistelin tuon vuoden hampaat irveessä ja sisulla, mutta monivuotinen ura / työpaikka vastaavissa oloissa olisi aika kestämätön ajatus.
Hei kaikki!

Toimin Tarinatalon toimittaja Heli Koskelan apulaisena hänen yrittäessään löytää erilaisia kohderyhmiä ensi keväänä esitettävään televisiodokumenttiin Suomen lesbo- ja homohistoriasta.

Yksi ammattiryhmä, johon kuuluvia Heli Koskela haluaisi saada haastateltaviksi, on Puolustusvoimissa toimivat/toimineet miehet/naiset, jotka rakastavat samaa sukupuolta.

Itse haastateltavana olleena tiedän, että Heli Koskela tekee perusteellista ja luotettavaa työtä ja voin suositella ilmoittautumista hänelle.

Voit ilmoittautua joko minun kauttani: olli.stalstrom@pp.inet.fi / puh 040-766 1211 tai suoraan

heli.koskela@tarinatalo.fi / puh 050-544 7830
Tinke kertoi mukavia kuulumisia. Nyt olisi miesten aika toimia samoin. Näkyvyyden kautta hyväksyminen hankitaan.

Englannin puolustusministeriö on ilmoittanut virallisesti, että samaa sukupuolta olevat parit voivat saada puolustusvoimien palveluksessa perheasuntoja siinä missä heteroparitkin.

Englannissa rekisteröidyt parisuhteet tulevat mahdollisiksi 5.12.2005.

Hallitus lopetti neljä vuotta sitten homojen syrjimisen armeijassa. USA:ssa avoimesti homojen ei edelleenkään sallita palvelevan armeijassa.

Olisikohan Suomessa enää mikään juttu, jos joku kantahenkilökuntaan kuuluva eläisi samaa sukupuolta olevassa parisuhteessa armeijan asuinalueella. Toki sekin asia väännettäisiin ensin kantahenkilökunnan juorumyllyssä. Suljetut yhteisöt ovat aikamoisia juorupaikkoja. Seurasin muutaman kuukauden sellaista oman varusmiespalvelukseni aikana esikunnassa. Minun mielestäni pataljoonan pahimmilla juoruämmillä oli munat.

Juhani
Ei oo vertailukelpoista. Lesbous sinällään ei oo kuin oikeastaan etu intissä. Poikien on helpompi olla kun tietää ettei tarvitse tehdä vaikutusta tai ujostella leiriolosuhteissa missä intimiteettiä ei ole, ja on rentoa kaverimeininkiä. Lesbot on varmaan keskimäärin topakampiakin kuin heterotytöt, eli parempaa sotilasainesta.

Homo taasen saa kaikki pelkäämään, että "millloin se kourii, voiko mennä suihkuun, mitä jos se alkaa iskeä, osaanko olla luontevasti, miksi sen pitää minun seuraani tunkea, luulevatko muut minua homoksi jos juttelen sille... jne. jne". Homofobiaahan se, mutta aina löytyy muutama idiootti jotka pitävät huolen homojen maineesta iskemällä / jopa puristelemalla heteromiehiä baareissa. Yksi dorka pilaa kymmenen asiallisen maineen.

Armeija on tyhmin mahdollinen paikka tulla kaapista koska siellä ei ole naisia kuten normaaliyhteiskunnassa. Pelkkiä miehiä, joista lähes kaikki heteroita tai kaapissa. Turhaa vaikeuttaa omia asioitaan kertomalla intissä. Initin jälkeen on sitten aika tulla kaapista.
Viime vuonna terveydenhoitaja pisti eteen kutsuntatarkastuksessa lapun jossa kysyttiin mm. pidänkö tytöistä (!). Mitäköhän tälläkin nyt sitten ajettiin takaa (kuulemma sama lappu kaikilla)? Vastasin kyllä, koska en halunnut että sitä otettiin esille keskustelussa.
Olisi kiinnostavaa tietää hieman tarkemmin tuosta kyselystä. Itselläni on sellainen mielikuva, ettei seksuaalisen identiteetin selvittäminen suoraan tai epäsuoraan ei pitäisi olla sallittua. Tämä erityisesti siksi, ettei seksuaalisella identiteetillä pitäisi olla mitään tekemistä varusmiespalveluun kykenevyyden kanssa, muutamaa harvaa tapausta lukuunottamatta. Jos tällaiset seikat vielä dokumentoidaan, asia vaikuttaa minusta aika arveluttavalla.

Tiedossani on nyt vain sinun kommenttisi. Kertaakaan tätä ennen ei asia ole tullut esille. Kertokaa ihmeessä, jotka olette äskettäin kutsunnoissa käyneet, mitä asioita siellä esille otettiin.

Juhani
No, ei se virallinen lappu ollutkaan, kuten terveydenhoitaja sanoi. Siinä vain oli kysymyksiä mihin piti vastata kyllä tai ei, yksi niistä oli "pidätkö tytöistä".