Julma asenne homoihin

  • 1 / 11
  • miesvaan
  • 17.5.2005 22:12
Luin mielipiteitä koskien seksuaalivähemmistöille ehdotetusta liputuspäivästä ltalehden online mielipidesivuilta. Täytyy tunnustaa, että tuli itku silmään. Ei siksi, että liputuspäivällä olisi itselleni joku merkitys vaan sillä, että ihmisten asenteet ovat julmia. Vastaavanlaisia kirjoituksia ovat mielipideosastot täynnä koskien seksualivähemmistöjä. Tunnen itseni todella huonoksi ihmiseksi, jolla muiden mielestä ei ole oikeutta elää. Verrataan pedofiileihin, mielisairaisiin ja ties vaikka mihin. Eräskin kirjoittaja oli sitä mieltä, että kohta voidaan pitää täysin normaalia sitäkin, että ihminen käyttää eläintä seksuaalisesti hyväkseen. Ihminenhän tietyllä tapaa kirjoittajankin mukaan on eläin.

Ihmisten julmat mielipiteet hlbt-ihmisiä kohtaan saa minut yhä useammin miettimään onko elämä homona elämisen arvoista vai pitäisikö tämä maallinen taival jättää vain heterojen planeetaksi?
  • 2 / 11
  • Sagittara
  • 17.5.2005 22:23
Itse luin noita mielipiteitä myös ja todella inhottava olohan niistä tuli. Sitä olettaisi, että ihmiset olisivat edes jollain lailla oppineet suvaitsemaan erilaisuutta, mutta noiden mielipiteiden perusteella näyttää kyllä pahalta. Uskon ja toivon, että tuonne kirjoittelee kuitenkin juuri se osa väestöstä, jolla on ongelmia vähän kaiken muunkin suhteen, siltä se ainakin vaikuttaa.
  • 3 / 11
  • Public eye
  • 17.5.2005 22:57
Itse olen jo vuosikymmenet sitten huomannut, ettei jokaisen mielipiteistä todellakaan kannata ottaa itselleen paineita. Maailmaan mahtuu niin paljon ääliöitä, joiden ajatuksilla ei ole pienintäkään merkitystä muuten kuin osoituksena heidän oman sisäisen maailmansa tyhjyydestä ja mitättömyydestä.

Ja eivät seksuaalivähemmistöt suinkaan ole ainoa ryhmä, johon nämä onnettomat hengenheimolaisineen purkavat omia patoutumiaan tunteakseen olevansa parempia kuin edes joku toinen. Samanlaista soopaa suolletaan julkisuudessa naisista, ruotsalaisista/venäläisistä/virolaisista/amerikkalaisista/mistä tahansa kansallisuudesta, romaneista, muslimeista, juutalaisista, arabeista, mustaihoisista, maanviljelijöistä, suomenruotsalaisista… you name it.

Useimmissa tapauksissa tuollaiset 'mielipidekirjoitukset' vaikuttavat juuri päinvastoin kuin niiden kirjoittaja on ajatellut. Yhä useampi ihminen huomaa, miten älytöntä heidän ajatuksenjuoksunsa on, ja alkaa oikeasti pohtia asian todellista laitaa.
Tämä homofobian vastainen päivä on saanut eri medioissa paljon keskustelua. Usein keskustelun taso on sellainen, ettei niihin aina edes viitsi osallistua taikka edes lukea.

Olen pitkään seurannut noita nettikeskusteluja. Vuodesta toiseen toistuvat samat teemat ja niihin ennakkoluuloiset perustelut. Tuntuu kuin mikään ei muuttuisi, eikä järkevät perustelut mene jakeluun.

Katson, että liikkeellä on melko äänekäs, mutta pieni joukko ihmisiä, joilla itsellään on vaikeuksia elämässään. He eivät koe tulevansa hyväksytyiksi esimerkiksi missään ryhmissä siksi, ettei kukaan jaksa kuunnella heidän jyrkkiä mielipiteitään, jotka toistuvat uraan juuttuneen levysoittimen tapaan. Joillakin on myös vaikeuksia oman seksuaalisuutensa hyväksymisessä. Joillakin on myös oikeasti mielenterveyden ongelmia.

Keskusteluryhmät ovat sellaisia, joissa he voivat anonyymisti tilittää omia pelkojaan ja harhojaan. Kohteeksi kelpaa mikä tahansa "muu" ryhmä. Olette varmaan huomanneet, että lesbonaiset saavat olla kutakuinkin rauhassa näiltä hyökkäyksiltä. Jostakin syystä homomies on kovin kiinnostava kohderyhmä.

Ymmärrän hyvin, että kohteeksi joutunut kokee helposti mielipahaa.

Pidän kuitenkin parempana, että nuo ihmiset rankkoine mielipiteineen voivat edes jossakin purkaa tuntojaan. Pelkään, että ellei edes tuollaista mahdollisuutta ole olemassa, voivat he toteuttaa jotakin ei-suotavaa.

Suosittelen keskustelujen jättämistä lukematta, ellei ole paksu nahka.

Äitini totesi: "Ei haukku haavaa tee." Näin totean minäkin.

Juhani
Miesvaan, älä hölmöjä pohdi! Periksiantaminen ja alistuminen on juuri sitä, mitä kiusaaja uhriltaan odottaa. Kiusaamistahan tuo öykkäröivä puhe vain on.

Asioita ei pidä ottaa liian vakavasti, ei edes oma seksuaalisuuttaan. Lue hauskan brittikoomikon Eddie Izzardin standup-showsta kohta, jossa hän käsittelee transvestiittiuttaan. Se kun aiheuttaa samantapaisia törmäyksiä ennakkoluuloisen ympäristön kanssa, kuin mitä homot ja lesbot joutuvat kokemaan (9. Oy, Darling, 10. Discrimination ja 11. Fear).

http://www.auntiemomo.com/cakeordeath/unrepeatabletranscript.html#oy

Back to Russia!
  • 6 / 11
  • Johan_man
  • 18.5.2005 7:24
Niinpä, minua nuo nettipalstoilla olleet mielipiteen huvittivat. Tuntuu uskomattomalta, että on nykypäivänä niin tyhmiä ihmisiä jotka vertaavat homoutta mielisairauteen, eläimiin sekautumiseen jne...
Mä kyllä asetin itseni selkeästi noiden kirjoittajien yläpuolelle :-)
Homovastaisten kommenttien taso tuntuu yleisesti olevan suunnilleen luokkaa: "siis hei yöx se on ihan luonnotonta ku kax miestä nussii". Eihän tuommoista voi ottaa kovin vakavasti. Minun kissanikin esittää ajatuksensa fiksummin, eikä minua juurikaan kiinnosta joidenkin imbesillien mielipiteet.
Uskokaa tai älkää - työskentelen hyvin homofobisessa työyhteisössä - koskaan ei ole ollut ajanjaksoa, jossa olisin kuullut vähemmän niitä iänikuisia homovitsejä ja kommentteja "voi v...n homo", kuin sen jälkeen kun luin ensimmäisen kerran 17.5. päivästä.

Muutenkin nykyisin on ollut hiljaisempaa. Suomen Fab5:stä en ole kuullut yhtään kommenttia vaikka olisin halunnut, etenkin Mikosta ;) (eivät vaan voi sanoa ääneen, että katsovat ohjelmaa), Kymppikerhoa ei enää kukaan kommentoi. Teuvosta joku mainitsi levyn julkkarin aikaan jotain ja sekin ohitettiin hyvin huomaamattomasti.

Moneen kuukauteen ainut mitä olen kuullut on, kun yksi niin hetero mies todisteli toisille ympärilläoleville kuinka "homot on pääosin paljon ystävällisempia ja kohteliaampia toisia ihmisiä kohtaan kuin me heterot".

Kukaan ei ole minulle maininnut homoudesta sanaakaan, vapaa-aikaa en työkavereiden kanssa vietä, eikä ole valtellyt hoitaa työasioita kanssani. Ja hitto, en ole edes kaapissa!
Miesvaan älä masennu nuo mielipiteet ovat vain mielipiteitä. Eivät ne kerro muusta kuin lausujan asenteesta mielikuviinsa. Se vitun homo on mielikuva ei todellinen henkilö jonka tuntee. Meistä itsestämme riippuu miten toiset meihin suhtautuvat.
"JuhaniV
17.05.2005, 23:01 Katson, että liikkeellä on melko äänekäs, mutta pieni joukko ihmisiä, joilla itsellään on vaikeuksia elämässään. He eivät koe tulevansa hyväksytyiksi esimerkiksi missään ryhmissä siksi, ettei kukaan jaksa kuunnella heidän jyrkkiä mielipiteitään, jotka toistuvat uraan juuttuneen levysoittimen tapaan. Joillakin on myös vaikeuksia oman seksuaalisuutensa hyväksymisessä. Joillakin on myös oikeasti mielenterveyden ongelmia."

Olen jotakuinkin samalla linjalla tässä sikäli että kyseessä on pieni joukko ihmisiä (miehiä) ja ettei heidän fanaattiset ylilyöntinsä saa kaikupohjaa. Mutta heillä on kuitenkin omat hiljaiset hyväksyjänsä minkä takia he jaksavat vuodesta toiseen. Jos nuo rääväsuut ovat koulunpihan kiusaajia, niin nuo hiljaiset hyväksyjät ovat niitä jotka katselevat sivussa mutta eivät puutu asioiden kulkuun mitenkään.

"Olette varmaan huomanneet, että lesbonaiset saavat olla kutakuinkin rauhassa näiltä hyökkäyksiltä. Jostakin syystä homomies on kovin kiinnostava kohderyhmä."

Lesboihin kohdistuva fobia on luonteeltaan seksististä eikä niinkään suora hyökkäys seksuaalitapoja vastaan. Kummatkin ovat uhka seksistiselle järjestykselle jossa mies on se, joka määrää naista. Näin näiden miesten mielissä heistä kurjinkin on automaattisesti ylempi kuin yksikään nainen. Se, että voi olla tasa-arvoa tai tasapuolinen suhde saman sukupuolen rakastavaisten kesken ei sovi heidän maailmankuvaansa.

"Pidän kuitenkin parempana, että nuo ihmiset rankkoine mielipiteineen voivat edes jossakin purkaa tuntojaan. Pelkään, että ellei edes tuollaista mahdollisuutta ole olemassa, voivat he toteuttaa jotakin ei-suotavaa. "

Kuten ruveta haukkumaan muslimeita?
Mielestäni jotkut tahot yhteiskunnassa kohtelee naimattomia ja eronneita aika huonosti. Elämässä on pääasia lisääntyminen ja siten ne jotka eivät saa lapsia ovat toisenluokan kansalaisia. Jopa nekin jotka ovat yrittänyt saada lasta ovat kelvottomia.
Liputuspäivästä: Jos on äitien- ja isänpäivät liputuspäiviä niin yhtälailla naimattomatkin kansalaiset rakentavat kansakuntaa. He maksavat raskaita veroja joilla taas tuetaan lapsiperheitä.