Bi-miehet - totta vai tarua?

  • 1 / 24
  • Juksteri
  • 18.7.2005 23:41
New York Times sohaisi ampiaispesää, kun se heinäkuun alussa julkaisi tiedeosiossaan ennakkotietoja lähiaikoina valmistuvasta tutkimuksesta, joka kyseenalaistaa biseksuaalisuuden ainakin miesten keskuudessa.

Tutkimukseen osallistui 101 nuorta aikuista miestä, joista 33 määritteli itsensä biseksuaaliksi, 30 heteroksi ja 38 homoksi. Koehenkilöille esitettiin eroottisia filmejä, joista osassa esiintyi vain naisia ja osassa vain miehiä. Filmien aiheuttamaa seksuaalista kiihottumista mitattiin penikseen kiinnitetyllä laitteella. Heteroilla ja homoilla tulokset olivat odotetunlaisia. Biseksuaaleilla sen sijaan tulokset jakautuivat kahteen luokkaan: kaksi kolmasosaa reagoi kuten homomiehet ja kolmasosa kuten heteromiehet.

Toisin sanoen biseksuaalit eivät lainkaan erottuneet omaksi ryhmäkseen. Löytyi vain kaksi toisensa poissulkevaa ryhmää: miehistä pitävät miehet ja naisista pitävät miehet.

Tutkimus on saanut glbt-tahot takajaloilleen: yhdellä tutkimuksen tekijällä on takanaan tieteellisesti kyseenalaisia tutkimuksia, seksuaalista kokemusta ei voi mitata näin yksinkertaisilla menetelmillä, peräti kolmasosa tutkituista ei reagoinut filmeihin mitenkään jne. Lisää uutisesta ja sen herättämistä reaktioista:

http://news.google.com/news?hl=en&ned=&q=bisexuality+revisited&btnG=Search+News

Onko ranneliikkeellä biseksuaaleja lukijoita? Olisi mielenkiintoista kuulla erityisesti bi-miesten omia käsityksiä aiheesta. Biseksuaalien naisten seksuaalisuutta ei ilmeisesti ole vielä aivan vastaavalla tavalla tutkittu.
"Onko ranneliikkeellä biseksuaaleja lukijoita?"

On, ja kyllä on omituinen tutkimustulos. Toisaalta, enpä minä tiedettä tarvitse omia taipumuksiani todistamaan.
Tarvittaisiin ainakin toistettuja samanlaisia tutkimuksia, samanlaisin lopputuloksin, ennen kuin päätelmät voitaisiin ottaa todella vakavasti. professori Bailey, tämän tutkimuksen tekijä, on saanut kyseenalaista mainetta aikaisemmin transsukupuolisiin liittyvällä tutkimuksella, joka on leimattu roskatieteeksi.

http://www.advocate.com/news_detail.asp?id=18543

Bi-tutkimuksen menetelmin tehtiin tutkimus itsensä homofobisiksi määritteleville miehille joskus kymmenisen vuotta sitten. Tutkija oli aivan eri henkilö. Suurimmalla osalla näistä homofobisista miehistä todettiin "viisarin" värähtävän, kun heille esitettiin eroottisia kuvia miehistä. Sitäkään tutkimusta en ole kuullut toistetun, enkä juurikaan siteeratun.

Juhani
Homo
Miten olisi värähtänyt viisari meidän bisseillä? Mun viisari värähtää vain tiettyjen miesten kohdalla.
>Miten olisi värähtänyt viisari meidän bisseillä? Mun viisari värähtää vain >tiettyjen miesten kohdalla."

Jaa-a kuule, voi olla että olisi värähtänyt koko ajan tai ei ollenkaan. Niin jännää on biseksuaalisuus.
Kummallinen viisari on bisseillä, sanompa vaan. Bisset eivät ole saanet muun viisaria koskaan värähtämään.
Yksi bissetuttu ylisti itseään hiton monipuoliseksi seksuaalisuutensa vuoksi, voi mennä miehiin, voi mennä naisiin, milloin haluttaa, milloin on sillä päällä. Seurusteli silloin miehen kanssa, pinnallista seurustelua kesti pari kuukatta. Sitten seurustelua naisten kanssa.
Sen vuoksi en seurustelu bissen kanssa.
Niin no sä voit leimata kaikki biseksuaalit ihan samalla tavalla kuin sut voidaan homona leimata juuri tietynlaiseksi.
Homoista tiedän, että mies on vain miehiin päin. Makunsa kullakin, minulla tietyt miehet, joiden kohdalla viisari värähtää. Naisten kohdalla viisarini ei ole koskaan värähtänyt.
Tämä bissetuttu on jo isä. Nyt suunnittelee loistavan parin kuukauden avoliiton jälkeen loistavaa avioliittoa, kruunaten ne häillä. Kun kyllästyttää, loikkaa _taas_ miehiin ja toisiin naisiin. Onhan tällaisia tyyppejä myös homoissa ja heteroissa.
Mistä en yhtään pidä, ne ovat kaapissa olevat ukkomiehet, jotka chatissa hakevat poikaa tai miehestä. Ukkomiehet, jotka eivät yhtään tiedä, mitä ne oikeastaan haluavat.
Ja sitten on niitä bissejä, jotka ovat seurustelleet vain samaa sukupuolta olevan kanssa - tai vain eri sukupuolta olevan kanssa. Ja on kaappibissejä - ts. elävät vain homona tai heterona. Tietävät ehkä itse kuitenkin bisseksi.

Voin kyllä kuvitella, että bissenä on joskus aika ahdistavaa olla. Homolle et ole oikea homo, ja heterolle olet puolikummajainen - jos aukaiset kaapin oven. Ja kai bi-seksuaalisuudessa on "aste-erojakin"?

Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi siitä, että pystyykö sitoutumaan toiseen ihmiseen. Ja uskoisin, että seksuaalinen suuntautuminen ei määritä sitoutumiskykyä sinänsä, oli sitten homo, hetero tai jotain siltä väliltä.

T. Umpihomo
Noinhan se juuri on, smo. En koe minkäänlaista tarvetta pörrätä vieraissa, kun seurustelen. Ei biseksuaalisuus tarkoita sitä, että tarvitsee molempia sukupuolia, vaan että sukupuoli ei ole kumppanin kriteeri.
Taas näitä tutkimuksia joissa otos on sata ja heti ollaan julistamassa tuloksia jotka muka on "se totuus" noin väkisin suomennettuna. Toistakaa koe. Toistakaa uudelleen pari kertaa otoksella joka on luokaltaan useita tuhansia (mä voin tulla avustamaan mittalaitteiden asennuksessa). Ja viimeseks, ei kannata luottaa tutkimuksiin joissa määritetään mieleen liittyviä asioita "jormaan" kiinnitetyllä mittarilla.
Ja lisätään vielä että oon ite umpparihomppari ja smo tosiaan sanoi asian hyvin!
"Koehenkilöille esitettiin eroottisia filmejä"

Ja eroottiset filmitkö ne sen seksuaalisen kiinnostuksen paljastavat? Hyvin paljon on niitä ihmisiä, jotka eivät kiksejä filmeistä saa lainkaan. Kaikki eivät ole niin visuaalisesti suuntautuneita. Kuulostaa kyllä hömppätieteeltä parhaimmillaan koko asia...
Oivallista smo, oivallista. Asia on juuri noin yksinkertainen, mutta silti monille yllättävän vaikea ymmärtää. Kiitos osuvasta kirjoituksestasi.
SMO:

"Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi siitä, että pystyykö sitoutumaan toiseen ihmiseen. Ja uskoisin, että seksuaalinen suuntautuminen ei määritä sitoutumiskykyä sinänsä, oli sitten homo, hetero tai jotain siltä väliltä."

Näin juuri!

Joskus ajattelin että jos sittenkin olisin homo tai hetero, mutta pakko se on myöntää että olen edelleen Bi, ja olen aina ollut.
Mandragora kirjoitti: "...on niitä ihmisiä, jotka eivät kiksejä filmeistä saa lainkaan...."
Hyvä pointti. Tämä on yksi ilmeinen virhelähde tuohon mainittuun tutkimukseen. Voipi siis olla homofobikoista vieläkin suurempi joukko homokiinnostuneita, kuin mitä "viisarin" liikahduksista koetilanteessa saatettiin päätellä, eli ne joilla visuaalinen aineisto ei ole eroottisen kiihokkeen lähde.

Juhani
Oli niin tai näin, monen ns. bi-seksuaalin heteroseksuaalisuus on pelkästään kulttuurinen kongitio. Eli kyse on pohjimmiltaan siitä, että homoseksuaalisuus koetaan jollain tavalla pahaksi asiaksi, vääränlaiseksi elämäntyyliksi. On hienompaa, vähemmän pelottavaa luokitella itsensä bi-seksuaaliksi kuin rehellisesti myöntää puhdas kiinnostus samaan sukupuoleen. Ainakin olen saanut sen käsityksen, että esim. nämä huoraavat ukkomiehet ovat ajautuneet heteroseksuaaliseen elämäntyyliin, vaikka ovat jo nuorena tunteneet vetovoimaa ainoastaan samaan sukupuoleen. Eli silloinhan heteroseksuaalisuus on opittua käyttäytymisestä. Ja arvatenkin silloin ahdistaa ja viina maistuu.
Chiron, varmasti on tuollaisiakin ihmisiä. Mutta on myös meitä ehtoja biseksuaaleja. Itse olen monesti ajatellut, että helpompaahan se olis kieltää seksuaalisuutensa ja yrittää olla homo tai hetero. Mutta minkäs tälle voin, enkä kyllä haluakaan voida.
Chiron: Ihan asiaa, mutta

jos (ja kun?) täysin homoseksuaali ihminen tuntee vetovoimaa vain ja ainoastaan oman sukupuolensa ihmisiin,
mitenkäs bi-isien lapset ovat alkunsa saaneet??
Ovatko kaikki kaappihomojen liitot naisten kanssa seksittömiä?
Bisse on monipuolinen seksuaalisena ihmisenä. Bisset ovat mielenkiintoisia voipi sanoa että mielenkiintoisempia kuin muut. Bisseillä on enemmän tunteita. Bisseillä enemmän näkökulmia ja kokemusta. Bisset ovat parhaita rakastajia. Bisset ovat kokeilunhaluisempia. Bisset ovat jännittäviä. Bisse on linkki homojen ja heteroiden välillä. Tämä totta.

Tämä ei totta: bisset muka pinnallisia. Bisset muka ailahtelevia kuin muut. Bisset eivät kykene pitämään yllä suhdetta tai eivät voi elää yhdessä toisen kanssa. Bisset uskottomia. Bisset epärehellisiä.
"Bisse on monipuolinen seksuaalisena ihmisenä. Bisset ovat mielenkiintoisia voipi sanoa että mielenkiintoisempia kuin muut. Bisseillä on enemmän tunteita. Bisseillä enemmän näkökulmia ja kokemusta. Bisset ovat parhaita rakastajia. Bisset ovat kokeilunhaluisempia. Bisset ovat jännittäviä. Bisse on linkki homojen ja heteroiden välillä. Tämä totta."

Höpön löpön. Järkyttäviä yleistyksiä. Ehhhh.
Ja tässä sekoaa paljolti biseksuaalisuus ja polyamorisuus/-seksuaalisuus/-gamisuus. Vaikka ne tuppaavatkin kai aika usein esiintymään yhdessä. Itsessänikin tunnistan jonkin verran sellaista ominaisuutta.