Homo vai hetero?

  • 1 / 9
  • Juksteri
  • 21.6.2005 0:54
New York Timesin juttu (Gay or Straight? Hard to Tell) kertoo, miten homo- ja heteromiesten erottaminen toisistaan on nykyään entistä vaikeampaa.

http://www.nytimes.com/2005/06/19/fashion/sundaystyles/19GAYDAR.html

Heteromiesten muoti on perinteisesti seurannut viipeellä homomiesten trendejä, mutta nyt heteromiehet ovat kuroamassa eroa umpeen, eikä homotutka toimi enää yhtä luotettavasti kuin ennen. Syitä on useita. Heteromiehet ovat entistä kiinnostuneempia tyylistään. Vuonna 1985 USA:ssa miesten vaateostoksista miehet tekivät itse vain 25%, viime vuonna jo 69%. Toisaalta osa homomiehistä, etenkin nuoremmista, ei enää välitä erottua heteroista.

Kieli poskella esimerkkejä tämän hetken trendeistä skaalalla selvä hetero - epäselvä tapaus - selvä homo:

Alusvaatteet: Tommy Hilfiger (hetero), 2xist (epäselvä), Baskit (homo)
Farkut: Gap Relaxed Fit (hetero), Diesel (epäselvä), Rufskin (homo)
Pinkki pikeepaita: XL (hetero), M (epäselvä), XS (homo)
Nahka-asuste: vyö (hetero), kaulanauha (epäselvä), käsivarsinauha (homo)
Cola-juoma: Coca-Cola (hetero), Coca-Cola light (epäselvä), Coca-Cola light lemon (homo)
Koira: Bostoninterrieri (hetero), ranskanbuldoggi (epäselvä), Jack Russell terrieri (homo)
TV: America's Most Wanted (hetero), American Idol (epäselvä), America's Next Top Model (homo)
Naisartisti: Norah Jones (hetero), Karen O (epäselvä), Kylie Minogue (homo)

Näin siis USA:ssa. Miten lienee Suomessa?
  • 2 / 9
  • arkadas
  • 21.6.2005 6:54
apua, olenkin tuolla luokituksella hetero ;)

Tosiaan, juksteeri on oikeassa - eipä näistä muodin oikeuista pysty selvittämään, onko joku homo vai hetero. Suomessa tosin miehistäkin suurin osa taitaa ostaa vaatteensa itse - siinä suhteessa täällä ei olla ihan yhtä avuttomia kuin tuolla rapakon takana.
  • 3 / 9
  • peter
  • 21.6.2005 10:08
Amerikkalainen kaverini sanoi, ettei homotutkansa toiminut enää ollenkaan sen jälkeen kun muutti Müncheniin ja nousi ensimmäistä kertaa U-Bahnista Marienplatzille. Saksassa alkaa olla noita epäselviä tapauksia jo ihan harmiksi asti.

Tai kuten minulle kävi Kölnissä muutama viikko sitten:
Silmiini osui U-Bahnia odottava nuori mies. Kahteen sävyyn värjätyt, viimeisen päälle laitetut hiukset, tyyli kuin viimeisestä Vogue Hommesta. Hoikka, hyvännäköinen, ja erinomaisen tietoinen habituksestaan. Tässä vaiheessa kenen tahansa gaydar alkaisi jo ulvoa, mutta sitten huomasin että tyyppi kulkee käsi kädessä nuoren neidin kanssa.

Ei näistä tosissaan enää ota selvää.
  • 4 / 9
  • sunshine
  • 21.6.2005 10:48
Ai vyönsoljesta tai habituksestako se toionhomo päätelmä tehdään? No siinä tapauksessa kaikki tietää et mä oon :) Kyllähän ne kiinnittää huomion, mutta juuri muiden edellä mainitsemista syistä paremman lopputuloksen näkee silmistä, katseesta. Tosin sekin on hankalaa, monet kun pitävät huomion kohteena olemisesta, mutta kyllä se pian paljastuu.

Toisaalta, ei mulle ole niin tärkeää onko joku ihku misteri homo vai hetero. Silmänilo paras ilo. Se on tärkeää vasta sitten jos oikea kiinnostus herää - ja silloinhan eteenpäin pääsemiseksi tarvitaan myös sen toisen kiinnostus mua kohtaan joten ...
  • 5 / 9
  • daffodilli
  • 22.6.2005 3:38
Onkohan teillä mennyt jotenkin sekaisin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä nuorukainen ja homomies? Mitenkähän nuo kaksi muuten erottaisi toisistaan?? Ja löytyisikö jostakin vielä (nuoria) miehiä, joitten päätä eivät mainokset ja merkkituoteet ihan täysin olisi sekoittaneet?!
  • 7 / 9
  • miesmies
  • 22.6.2005 18:23
Olen huomannut tuon saman asian ja se on todella ärsyttävää. Homoja ollaan kyllä valmiita syrjimään samalla kun heitä apinoidaan.

Homojen pitäis nyt kyllä keksiä joku uus oma juttu.

En missään nimessä haluaisi vahingossa yrittää pokata heterokundia.

Heteromiehet ovat muutenkin niin angstisia ja skitsoja et JOKU RAJA saisi kyllä olla olemassa meidän ja heidän välillä, mikä myös näkyy.
  • 8 / 9
  • jesse .
  • 22.6.2005 20:07
Meiltähän nuo heterot ovat omineet jopa tuon otsahiusten töyhtömuodin , samoin kun tuon tosi typerän kaljumuodin .

Mutta kaippa me ollaan sitten jollainlailla enemmän muotitietoisia heteroiden mielestä , kun ne niin innokkaasti meitä melkein kaikessa matkii ja kopio .
Minusta oli hupaisaa tässä jokin aika sitten kuulla yhdeltä yläasteikäiseltä pojalta, että minä olen kuulemma homo (samaan yhteyteen liittyi, että olen kuulemma myös kiinnostunut alaikäisistäkin). Minun oli kuitenkin vaikea ottaa tätä raivonpurkausta vakavissani, kun poika itse kulkee hyvin siisteissä vaatteissa, värjää tukkaansa, näyttää kevyesti ruskettuneelta ja hiukan sellaiselta turhan huolitellulta. Kun minä olin yläasteella tuollaisista merkeistä olisi tuomittu niin hintiksi, niin hintiksi. =) Ja siitä ei sentään ole kuin viisi, kuusi vuotta.