Provo: Näkyvyys haisee!

  • 1 / 14
  • Pora-liike
  • 18.6.2005 12:22
Näkyvyys ei lisää suvaitsevaisuutta. Jotkut ekshibitionistisesti suuntautuneet hlbt-ihmiset ovat ryhtyneet medipelleiksi ja niin kauan kuin he ovat heteromedian pelleinä heidät hyväksytään.

Mustalaiset ovat näkyviä, mutta mustalaiset hyväksytään ainoastaan kun mustalaiset laulavat ja silloinkin ainoastaan jos laulavat lavalla.

Nämä mediapellet ovat tehneet sen että kaappi hiostaa pahemmin kuin koskaan.

(Silloin kun minä olein vielä identiteetistäni epävarma ja elin ilman minkäänlaista halua luoda suhdetta mihinkään sukupuoleen, minulle tultiin useaan otteeseen vihjailemaan että kyllä taatusti ne naiset sinua kiinnostavat mikä sai minut kiukkuuntuneena vakuuttamaan päinvastaista. Nyt sitten kun naiset kiinnostavatkin, on vaikea tietää tuleeko se kiinnostus itsestä vai kuinka paljon siinä on ollut osuutta heteroiden jatkuvalla painostuksella.
Lesbonakaan ei sitten jätetä rauhaan, vaan heteroiden milestä pitää olla putsi tai femme. Mistähän ovat tuollaisenkin oppineet?)
  • 2 / 14
  • Juksteri
  • 18.6.2005 13:47
En täysin ymmärtänyt, mikä oli kritiikin kärki. Sekö että sinua on painostettu tietynlaiseen käyttäytymiseen? Vaiko se että juorulehdissä paistattelevat homot (onko niissä myös avoimesti lbt-ihmisiä?) eivät ole sinusta hyviä roolimalleja?

Suosittelen jokaiselle ihmiselle sukupuoliseen identiteettiin katsomatta sellaista tyyliä, joka tuntuu itselleen sopivimmalta. Lainahöyhenet ovat aina vähän teennäisiä. Jos persoona on räiskyvämpi, niin miksei sitten voisi olla sellainen? Tai jos arkea arvostavana taviksena on mukava olla, niin on sitten sellainen. Elämän aikana ehtii kokeilla vaikka useampaakin tyyliä, jos se omaksi luultu tyyli oli sittenkin ympäristön painostuksen seurausta.

Olisi kyllä hienoa, jos suomalaiset olisivat hieman rennompia, omalla aidolla tyylillään. Sellainen vali-vali valituskulttuuri ja ryppyotsaisuus tuntuu päällimmäisenä puskevan ainakin niistä medioista, joita itse seuraan. Epäkohtiin on hyvä puuttua, mutta turha olettaa, että maailma olisi koskaan täydellinen.
Olipa hyvä että Pora-liike laitoit otsikkoon selvennyksen vuoksi provo. Pistäisin tähän hymiön perään mutta hymiöinflaation pelossa jätän väliin.

Näkyvyys on hyvästä, ja sääli vaan että ne mediapellet on aina parhaiten näkyvillä. Ei meistä kenenkään anneta olla sellaisia kuin olemme ilman mitään ennakkoasenteita tai tulkintoja ulkonäöstä tai käyttäytymisestä. Eikä kukaan maailmassa niin puhtaalta pöydältä lähde etteikö olisi aikuusuuteen asti päässyt omaksumatta joitakin käsityksiä stereotypioista. Eikös se ole jotenkin elämän tosiasioita? Ehkä meillä valkoiset heteromiehet on ennakkokäsityksistä vapain ihmisryhmä, vaan miestutkimus voisi tästäkin olla eri mieltä. Onnellinen se joka on omaan nahkaansa tyytyväinen
  • 4 / 14
  • Pora-liike
  • 19.6.2005 10:42
"otso
18.06.2005, 16:46 Näkyvyys on hyvästä, ja sääli vaan että ne mediapellet on aina parhaiten näkyvillä. "

Näkyyys ei ole hyvästä silloin kun ihminen nuijitaan väkisin joihinkin mahdollisista kategorioista, jotka vain sattuvat olemaan yleisesti tiedossa sen takia että niitä on media kovin ahkerasti luukuttanut.

Kuten olen toisessa ketjussa sanonut, oman seksuaalisuuteni intensiteetti on ollut vähäinen. Se vain on kovin vaikea heteroiden uskoa, mediaa kun ei kiinnosta ihmiset joilla todellakaan ei ole säpinää eikä salarakkaita.
(Varmasti viisi vuotta aikaisemmin olisin tajunnut lesbouteni jos sitä ei olisi niin ahkerasti tyrkytetty.)

Homojen puolella ei varmaan ole sellaista homojulkkista joka saisi kaikkien hyväksynnän. Oli sitten Teuvo Loman tai Fab5, niin aina tulee kritiikkiä.

Sitten tulee tietysti väkivalta. Kun juttelee ihmisten kanssa niin aika montaa eri seksuaalisen suuntautumisen omaavaa naista on luultu transnaiseksi ja on revitty hiuksista tai suoraan vedetty turpaan. Jos ei olisi HLBT-tietoisuutta niin ei olisi tällaisia väkivallantekojakaan. Uskon lisäksi että aika montaa miestä on vedetty turpiin homoepäilyn takia, oli siihen sitten aihetta tai ei. Heterotuttavani oli samaa sukupuolta olevan ystävän kanssa autiotuvalla Lapissa ja siellä oli yksi pariskunta joka kuiskutteli että oliko nuo naiset lesbopari. En muista törmänneeni tällaiseen aikaisemmin. Televisiosta muistan nähneeni sellaisen mukavan nuoren kaverin, jota kerran homoteltiin koulussa. Kaveri sen jälkeen meni ja ampui itsensä. (Tuntuu siltä ettei ennen homoteltu niin kuin homotellaan nykyään.)
Samaa mieltä olen pora-liikkeen kanssa, lähinnä tuosta julkisuudesta on _MINUN_ mielestäni haittaa. Monen monituista kertaa olen joutunut selittämään että en ole homo, vaikka tyttöystävää ei nyt olekaan. Selitettäköön nyt vielä samaan syssyyn että olen joko aseksuaali tai kaappihomo, todennäköisesti ensimmäinen sillä ehkä koen ehkä 1/10000 miehistä "komeiksi". Jopa sukulaiset ja kaverit utelevat asioita jotka eivät yksinkertaisesti heille kuulu, eikä sen pitäisi heitä kiinostaa millään tavalla. Mutta kaiketi se on joko niin että a) on hienoa kun on homo tuttavapiirissä, tai b) halutaan joku josta juoruilla.
Masturboivatko aseksuaalit? Jos niin kai heillä on joitain mielikuvia kiihokkeena, vai onko?

Minäkin tunnen seksuaalista vetovoimaa about 1:een 10000:sta miehestä, mutta en ole koskaan ajatellut olevani aseksuaali. Eihän kaikista vastaantulevista miehistä voi olla seksuaalisesti kiinnostunut.
  • 7 / 14
  • Möttönen
  • 19.6.2005 21:30
Kun tuo homoseksuaalisuus on tullut poistettua tautiluokituksesta, niin onneksi on sentään sinne jätetty vainoharhaisuus! Sitä näyttää täällä esiintyvän muutamilla henkilöillä siinä määrin, että riittäisi vaikka muillekin jakaa. No. onneksi taitaa olla aika vähän sellaisia jotka sitä huolisivat.
Vaan asiaan! Lienee niin, että tuolla vainoharhaisuudella pyritään selittämään ja puolustelemaan omaa kielteistä kantaa siihen seksuaaliseen suuntaukseen joka henkilöllä itsellään on. Tämä sallittakoon kyseisille heikon itsetunnon omaaville yksilöille. Sitä en sensijaan voi hyväksyä, että he vaativat kaikkia muitakin takaisin kaappiin, niin ettei missään olisi olemassakaan minkäänlaisia seksuaalivähemmistöjä, ettei heitä vain luultaisi kuuluviksi johonkin ko. vähemmistöön.
Mielenkiintoinen keskustelun aihe. Ýhtä yhtenäistä asia yhteyttä ei ole vaan, vaan se on hajotettu useaan eri lohkoon. Kaikki liittyvät kuitankin oman identiteetin kehitykseen ja sen kanssa kasvamiseen.

Jokainen saa sellaiset kortit tässä elämässä käteensä, kun sattumalta saa. Valintoihin voi vaikuttaa vain kasvun ja oman arvomaailman kautta. Kunkin kohdalla ne ovat erilaiset. Omat valintansa, jokainen tekee itse.

Mediassa pyörivät ns. standardi homot ovat pöyristyttävän räikeitä, yleistä pahoinvointia herättäviä narsistisia friikkejä. Eivät edusta millään tavalla tai tasolla valtaväestön homomiehiä tai lesbonaisia.

Mikäli oma henkilökohtainen kaappi alkaa hiostaa tuollaista pelleilyä katsoessa, ei voi olla kysymyksessä muuta kuin oma hatara identiteetti. Tuollaiset pellet eivät tarvitse muuta kuin nyrkin sinne mistä päivä ei paista.

Tämän päivän suomessa voit olla mitä tahansa, kunhat et aiheuta sillä haittaa yhteiskunnalle tai muille ihmisille. Pääasia kuitenkin on, että tekee itselleen selväksi mitkä asiat ovat tärkeitä, minkä normien mukaan aion elää ja kenen joukossa seistä. kenen lippua kantaa.

Omaa seksuaalista suuntautumista ei tarvitse joka paikassa kailottaa.
Kaapista ulos tuleminen tarkoittaa sitä, että on sinut itsensä ja yhteiskunnan kanssa. Seksuaalisuus on vain pieni osa elämää. Tärkeä kuitenkin sellainen. Hyväksy itsesi niin muutkin hyväksyvät sinut omana itsenäsi.
Oma kokemukseni on toinen kuin Pora-liikkeen ja Dion. Mitä enemmän julkisuuteen tulee olemisen vaihtoehtoja, sen helpompi on minun hengittää. Ah niitä 80-luvun aikoja kun tajusin olevani naisista kiinnostunut. Ei ollut roolimalleja tarjolla, ja homoseksuaalisuus oli niin iso tabu ettei koko sanaa saanut punastumatta sanottua. Vaikka juttu ei mediassa ollut esillä, ei se antanut minulle yhtään enempää tilaa olla tai estänyt ihmisten puheita.

Näkyvyys aiheuttaa minusta sitä että erilaisuus ei ole niin valtavan painavaa ja raskasta. Jos siltä tuntuu että toiset ovat teistä liian kiinnostuneita ja laittamassa sellaisiin lokeroihin joihin että halua, niin semmoistahan se on ihmisten kanssa eläminen. Ihmiset on sosiaalisia olentoja, ja siihen kuuluu osana se että toisista ollaan kiinnostuneita ja toisista puhutaan. Ei aina mitenkään myönteiseen sävyyn. Joo, on loukkaavaa kuunnella kommentteja kännisessä taksijonossa. Joo, on olemassa väkivallan vaaraa. Mutta on myös yhä enemmän ihmisiä joiden mielestä homoseksuaalisuus on normaalia. Which is nice. Minä kun saan näppylöitä niistä ihmisistä jotka kyllä homopaikoissa on niin homoja että, mutta muualla ollaan kaapissa ja vain kuiskutellaan asiasta sopivassa seurassa. Mutta meitä on tosiaan moneen junaan. Olin minäkin jossain vaiheessa huolissani siitä että kun lesbous tulee esille, en sen jälkeen ole ihmille muuta kuin lesbo. Että muut persoonallisuuden piirteet jää tuon ominaisuuden alle. En tiedä onko niin käynyt vai ei, tavoitteeni on olla ihan minä vaan.
"Möttönen
19.06.2005, 21:30 Sitä en sensijaan voi hyväksyä, että he vaativat kaikkia muitakin takaisin kaappiin, niin ettei missään olisi olemassakaan minkäänlaisia seksuaalivähemmistöjä, ettei heitä vain luultaisi kuuluviksi johonkin ko. vähemmistöön. "

Minulla on yhtä suuri oikeus kaappiini kun jollain toisella ulostuloonsa.

(Minut on outattu, jonka jälkeen tulin itse kaapista ulos valikoidusti, arvellen että tuli sammuttaisi tulen. Ei sammuttanut. Nyt minä sanon ihmisille, että minun on pakko sanoa olevani lesbo koska jos sanoisin olevani aseksuaali, niin ihmiset pitäisivät sitä suurempana perversiona kuin lesboutta. Ja että loppujen lopuksi minä olen minä enkä määrity sen mukaan kehen satun ihastumaan, eli olen vähän samanlainen bi kuin kysyjäkin, tosin vastaukseeni vaikuttaa se, että tiedän hyvin monen tuttavani olevani bi, enkä haluaisi vaikuttaa erilaiselta, eiväthän hekään.)
"EI
19.06.2005, 21:25 Masturboivatko aseksuaalit? Jos niin kai heillä on joitain mielikuvia kiihokkeena, vai onko?"

Käsitykseni mukaan aseksuaali voi masturboida, mutta mielikuvat eivät voi liittyä kumpaankaan sukupuoleen.

"Minäkin tunnen seksuaalista vetovoimaa about 1:een 10000:sta miehestä, mutta en ole koskaan ajatellut olevani aseksuaali. Eihän kaikista vastaantulevista miehistä voi olla seksuaalisesti kiinnostunut. "

Psykologit eivät edes osaa määritellä aseksuaalisuutta kunnolla, heidän mielestään se tarkoittaa sitä että seksuaalinen kiinnostus lähenee nollaa, kuten sinulla näyttäisi olevan, mutta sellainen ihminen KÄRSII vain seksuaalisesta kylmyydestä. Eihän seksuaalinen kylmyys ole samaa kuin seksuaalinen suuntautumisen puute!

Sen sijaan sinulla on selkeä seksuaalinen suuntautuminen, et voi olla aseksuaalinen.

Aseksuaalinenkin voi siis minun tulkinnan mukaan olla hyvin seksuaalinen, mutta se seksuaalisuus vain ei suuntaudu mihinkään sellaiseen kohteeseen jolla olisi sukupuoli tai joka olis esine, tilanne tms.
Pora-liike siis kaatui tasapainonsa säilyttäen, äänettömästi kopsahtaen puiselle kivilattialleen!
Muistan sellaisen työpaikan (vuosia ennen kuin olin tajunnut lesbouteni), jossa oli eräs (hetero)mies jolla aina oli jotain homoläppää minulle kerrottavana. Hän otti sellaisia esimerkkejä mediasta tai julkisuudesta tai omasta elämästään (esimerkit olivat neutraaleja luonteeltaan) ja tenttasi sitten minua että tiedänkö minä siitä.

Kaiken kukkuraksi sitten siellä oli homo joka tuli minulle ulos kaapista (ilmeisesti sana minun oletetusta homoseksuaalisuudestani oli levinnyt). Minä sanoin hänelle siinä tilanteessa vain "vai niin".

Työpaikalla oli myös eräs lesbo, joka sai kutsun tämän homoasioita utelevan miehen luokse. Minä huomasin tilanteen ja järjestin hänelle aika paljon töitä niin ettei hänen tarvinnut mennä kuulusteluun.
  • 14 / 14
  • mites maalla
  • 25.6.2005 16:43
Yarge: "Tämän päivän suomessa voit olla mitä tahansa, kunhat et aiheuta sillä haittaa yhteiskunnalle tai muille ihmisille. "

Tuo pätee hyvinkin kaupungissa, ja varsinkin suurissa sellaisissa, eläville. Noinhan se pitäisi olla, ainakin teoriassa, mutta...

Valitettavasti tilanne ei välttämättä ole noin ruusuinen Suomen pienillä paikkakunnilla. Jos sinut leimataan homoksi, on aivan sama miten nuhteetonta elämää olet viettänyt siihen asti tai miten hyvä ihminen olet ollut siinä kyläyhteisössä. Paljastumisen/ulostulon jälkeen olet perverssi, pedofiili, transseksuaali tms. Elämää voi olla erittäin vaikea jatkaa käytännön syistä sillä paikkakunnalla, oli sinun identiteettisi kuinka luja tahansa.