Rosa Meriläinen: Homoille liputuspäivä

Kansanedustaja Meriläinen ja europarlamentaarikko Satu Hassi ratsastavat tuoreella tiedotteellaan homojen liputuspäivästä. Kuinka ollakkaan, "omana ajatuksena" sattuu olemaan juuri Kansainvälisen homofobian päivä - 17.5.

Lehtiartikkelin mukaan " Ja liputetaanhan ruotsalaisuuden päivänäkin, vaikka Suomessa on varmasti enemmän homoja kuin ruotsalaisia, Meriläinen sanoo."

(Lähde IL On Line )

Jotenkin tuntuu taas siltä, että poliitikot yrittävät myydä jo valmista ajatusta omanaan. Toki on ihan hyvä saada poliittistakin tukea tällaiselle asialle, mutta tiedotteen ajoitus kyllä tukisi enemmän ahaa- elämystä, kuin jo ennakkoon harkittua kantaa. Vai mitä mieltä muut ovat?
Taas tulisi yksi turha liputuspäivä almanakkaan.

Olisi älytöntä kulkea pitkin kylänraittia ja katsella, kuinka koko valtakunta liputtaa homoille. Voi Pyhä Sylvi! Tällä vihreällä haihattelijalla riittää älynväläyksiä ja tempauksia näköjään ehtymättömiin.

Ehdotan omaa liputuspäivää lisäksi ainakin mustalaisille, venäläisille, saamelaisille, evakkojen ensimmäisen polven jälkeläisille, evakkojen toisen polven jälkeläisille, evakkojen kolmannen polven jälkeläisille, ADHD-lapsille, skitsofreenikoille, CP-vammaisille, ontujille, syljen liikaerityksestä kärsiville, heinänuha-allergikoille, silmälasien tarvitsijoille, ripulin uhreille, alikersanteille, autokoulun kirjallisissa kokeissa reputtaneille, rytmihäiriöpotilaille, migreenistä kärsiville, jauhoallergikoille, pankkien palvelumaksuihin turhautuneille ja tequilan juojille.
No jaa, ajoitus antaa vain pontta tälle ajatukselle. Ja toisaalta, pääasia että tekivät ehdotuksen näinkin myönteisestä asiasta.
  • 4 / 52
  • Pora-liike
  • 17.5.2005 13:41
Roistovaltio Suomen lippu häpäisee homofobian vastaisen päivän niin kauan kun Suomen historian ja nykyisyyden ihmisoikeusloukkaukset homoseksuaalien suhteen pysyvät suurelta kansalta pimennossa.

Historiaa ei voi peittää nostamalla lippu salkoon eikä voitonpäivää juhlimalla.
  • 5 / 52
  • Public eye
  • 17.5.2005 13:56
Tuli heti mieleen kysyä Pora-liikkeeltä kahta asiaa, joten miksipä en kysyisi:

Miten määritellään 'roistovaltio', ja mitä muita valtioita tähän kategoriaan näin ollen kuuluu Suomen lisäksi?

ja:

Miksi nämä ihmisoikeusloukkaukset pysyvät suurelta kansalta pimennossa, kuka tai mikä estää niiden julkistamisen? Eikö meillä olekaan vapaa tiedonvälitys, jossa tärkeät asiat saadaan edes jonkin kanavan kautta julkisuuteen, kun joku vain vaivautuu ne ymmärrettävässä muodossa esille tuomaan?
  • 7 / 52
  • Minä vaan
  • 17.5.2005 14:14
Tuli mieleen tuosta Pora-liikkeestä, ja hänen kommenteistaan tälle foorumille ylipäätään, että taidat olla Sirola-opiston kasvatti, vai kuinka?
  • 8 / 52
  • Pora-liike
  • 17.5.2005 14:53
"Miten määritellään 'roistovaltio', ja mitä muita valtioita tähän kategoriaan näin ollen kuuluu Suomen lisäksi?"

Roistovaltio on valtio joka asettaa jonkin kansanryhmän alisteiseen asemaan sekä on luonteeltaan epädemokraattinen.

Valtio, niin kuin nimi vihjaa, haluaa valtaa, loputtomasti. Oli mikä tahansa valtionalku maailmassa niin se haluaa automaattisesti kytätä ja rekisteröidä kansalaisiaan ja syynätä maassa vallitsevaa rahaliikennettä. Valtio lisäksi haluaa rajoittaa ihmisoikeuksia ja etenkin valtion itsensä arvostelua. Yleensä valtion pääsyä tähän pisteeseen rajoittavat resurssit (kuten vaikkapa DDR:ssä) tai ylimysluokan halu huseerata valtiosta vapaana. Yleensä, koska jälkimmäisillä on myös todellista valtaa valtiossa, syntyy jonkinlainen kauhun tasapaino eliitin ja valtion valtapyrkimysten välille. Näin on esimerkiksi täällä.

Valtio on siis luonteeltaan aina roistovaltio. Valtio joka on hajoamispisteessä tai budjettikriisissä niin ettei se voi keskittyä vallan kahmimiseen merkittävissä määrin voi olla ainoa jota En nimittäisi roistovaltioksi.

"Miksi nämä ihmisoikeusloukkaukset pysyvät suurelta kansalta pimennossa, kuka tai mikä estää niiden julkistamisen? Eikö meillä olekaan vapaa tiedonvälitys, jossa tärkeät asiat saadaan edes jonkin kanavan kautta julkisuuteen, kun joku vain vaivautuu ne ymmärrettävässä muodossa esille tuomaan?"

Yleinen konsensushenkisyys estää kaiken kielteisen julkaisemisen Suomesta. Toimittajat ovat aika suurelta osin niitä jotka kumartelivat tuonne Moskovaan päin sen sijaan että olisivat harjoittaneet vapaata järjestelmäkritiikkiä. Ilahduttavasti on kuitenkin noussut nuori toimittajasukupolvi joka on tuonut esille vaikkapa poliisin tekemiä väärinkäytöksiä, jotain mitä ei voitu edes kuvitella tehtävän aikaisemmin.

Setalla ei ole intressejä julkistaa ikäviä asioita. Eräs homo ollessani siellä kuitenkin sanoi ne julki, mikä sai minut melkein sydänkohtauksen partaalle. Hän selitti ettei asioista puhuta koska joillakin homoilla on intressi näyttää sukulaisille/vanhemmille tms. ryhmille että "hyvin menee".
Ihan kiva ajatus, mutta tämä ei tule koskaan menemään läpi tietäen suomalaisten vahvan homofobisen asenteen - se näkyy jo Iltalehden äänestyksestä.
"Minä vaan
17.05.2005, 14:14 Tuli mieleen tuosta Pora-liikkeestä, ja hänen kommenteistaan tälle foorumille ylipäätään, että taidat olla Sirola-opiston kasvatti, vai kuinka? "

Minuun pätee se kommentti joka Tuntemattomassa oli Lehdosta: "Ei kelvannut edes kommunistiksi koska ei sietänyt ihmisiä lähellään" tjsp.

En ole marksisti-leninisti joten sirolalaisten mukaan olen vahvasti vääräoppinen. Anarkistiksi olen liian lähellä amerikkalaista individualistia. Amerikkalaisen individualistin mielestä minä olen taas "Friggin' pinko hippie commie".
Iltalehden korketasoisen, valistuneen ja avarakatseisen lukuijakunnan ja... no niin ei kai Iltalehden nettikyselyille kannata antaa paljon arvoa, sillä niihin osallistuvat lähinnä kai ihmiset, joita asia eniten ärsyttää.

Mutta "paras" perutelu liputupäivää vastaan oli se, että taloyhtiöiden budjetit menevät nurin. Ja sitäpaitsi lippuhan kuluu liiallisesta käytöstä.
Parahin Pora-liike...
Roistovaltio määritelmäsi sopii pikaisesti arvioituna ainakin 196 valtioon - enempää niitä ei taida tällä hetkellä olla. Itse en ole kuullut nimittäin yhdestäkään valtiosta joka ei sanojesi mukaan: "Roistovaltio on valtio joka asettaa jonkin kansanryhmän alisteiseen asemaan sekä on luonteeltaan epädemokraattinen. " (Tosin voin olla väärässä), tai edelleen sanojasi lainaten: "Oli mikä tahansa valtionalku maailmassa niin se haluaa automaattisesti kytätä ja rekisteröidä kansalaisiaan ja syynätä maassa vallitsevaa rahaliikennettä. Valtio lisäksi haluaa rajoittaa ihmisoikeuksia ja etenkin valtion itsensä arvostelua. Yleensä valtion pääsyä tähän pisteeseen rajoittavat resurssit (kuten vaikkapa DDR:ssä) tai ylimysluokan halu huseerata valtiosta vapaana. Yleensä, koska jälkimmäisillä on myös todellista valtaa valtiossa, syntyy jonkinlainen kauhun tasapaino eliitin ja valtion valtapyrkimysten välille."

Missä siis olisi valtio, joka täyttäisi ehtosi?
Olen homo ja ylpeä siitä ilman mitään liputuspäiviä. En todellakaan ole mikään "suurmies" homouteni tähden. Liputetaan heille, jotka ovat sen ansioillaan ansainneet.

En tarvitse muiden mielipiteitäni elämäntapaani. En erityistä juhlapäivää siihen, että voin vapaasti valita seuran ja paikan missä aikani vietän. Siihen minulla on onnekseni 365, joskus jopa 366 päivää vuodessa mahdollisuus.

Satu Hassin mainintaan " - Tämä ei tarkoita, etteikö meillä Suomessa olisi vielä paljon tehtävää. Esimerkiksi olen todella huolissani nuorten homoseksuaalien vaikeuksista pienillä paikkakunnilla. On pitkä matka siihen, että todella ymmärretään ongelman olevan homofobia, ei homoseksuaalisuus", on helppo yhtyä. Satu, olet ääneni ansainnut.

Näissä homot vapaaksi- keskusteluissa osa haluaa paeta uskonnollisiin syihin, olkoon heillä oikeus siihen, osa epäluonnollisuuteen, olkoon heilläkin oikeutensa siihen. Mitä minä pyydän heiltä on, että he antavat minulle minun oikeuteni, oikeuteni olla se miksi olen syntynyt, oikeuteni rakastaa sitä ihmistä johon olen oikeasti rakastunut. Oikeuteni siihen, että minun ei tarvitse selitellä suuntautumistani.

On hyvä, että asioista puhutaa, myös homoudesta ja homofobiasta. Julkisen keskustelun ja Suomessa näytettävien tv-formaattien kautta homoudesta on tullut jokapäiväinen esillä oleva asia.

Meillä Suomessakin asiat ovat edenneet huomattavasti parempaan suuntaan. Jos kehitys tässä asiassa etenee samaa vauhtia saa seuraava sukupolveni jo elää lähes kuten heterotkin. Pidetään homot keskustelua yllä, valitaan Sadun ja Oraksen tyyppiset ihmiset niille paikoille missä asiat saavat päivänvalon. Me jokainen voimme tehdä asiassa pienen osamme, kuka kaapissa kuka ei, sillä ei ole väliä.

Onnea meille kaikille 17.5. johdosta.
Kiitos nimimerkille Vapaa erinomaisista ajatuksista. Pidin niistä.
Juhani
Olet aivan oikeassa. Ainoa oikea tapa on elää omaa elämäänsä ja näyttää että muiden mielipide ei sitä ohjaa. Tasa-arvo on "otettava" ei sitä kerjäämällä saa. Kunnioittakaamme itseämme niin muiden kunnioitus on itsestän selvä.
Jussi kirjoitti: "Olet aivan oikeassa. Ainoa oikea tapa on elää omaa elämäänsä ja näyttää että muiden mielipide ei sitä ohjaa. Tasa-arvo on "otettava" ei sitä kerjäämällä saa. Kunnioittakaamme itseämme niin muiden kunnioitus on itsestän selvä."



Juuri näin, tätä olen itsekkin tehnyt ja huomannut että homma toimii.
Jussi kirjoitti: "...elää omaa elämäänsä ja näyttää että muiden mielipide ei sitä ohjaa"

Juu, näin se on minullakin ja hyvin menee. Henkilökohtainen pride, voisi kai sanoa.
Onpa somaa että kaksi heteroa soisi minulle homoseksuaalille oman liputuspäivän, että olisin ihan valtiovallan erityisessä suojeluksessa ja juhlinnan kohteena niinkuin esim äidit ja suomenruotsalaiset ;) Samalla poliitikkojen profiilia on taas nostettu.. Oikeastaan hauska idea, mutta mutta. Ei voi kuin olla viiden edellisen kommentoijan kanssa samaa mieltä.
"arkadas
17.05.2005, 17:29 Missä siis olisi valtio, joka täyttäisi ehtosi? "

Miten olisi Irak? Bagdadin hallinto ei selkeästikään pysty hallitsemaan koko maata, hyvä että pysyvät hengissä omassa hallintokompleksissassan. Siellä tosin on varjopuolena se, että ne jotka hallitsevat siellä ovat ihan yhtä ilkeitä kuin Irakin hallitus itse.

Keski-Aasian valtiot alkavat kuulua samaan kategoriaan ehkä Turkmenistania lukuunottamatta. Jos pystytät telttasi sinne ja kasvatat oopiumia ja lampaita elääksesi, kukaan ei tule häiritsemään sinua ikinä.

Venäjästä on huomattava se, että siellä oli kyliä Siperiassa, joiden olemassaolo paljastui vasta Stalinin terrorin aikana. Kylän asukkaille oli uutinen että tsaarinvalta oli kaatunut. Asiaa voisi yrittää uudestaan.

Los Angelesissa elää miljoona ihmistä joista ei ole olemassa minkäänlaista dokumenttia. Tämä maassa joka niin kovasti tykkää syynätä maahantulijansa.

Beach-leffassa oli tällainen valtion kontrollin ulkopuolella oleva yhteisö Thaimaassa. Ehkäpä vastaavanlaisia paratiiseja löytyy sieltä, mene tiedä. Tuskin nuo väkirikkaat valtiot kovinkaan paljon syynäävät asukkaitaan muutenkaan.

Tekosyy siihen miksi ihmiset ovat menettäneet vapautensa on Pohjoismainen hyvinvointivaltio, mutta Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio, vaan rupeaa armeijan asein varustettuine poliiseineen muistuttamaan pahinta koskaan keksittyä poliisivaltiota.

Ihanne on se, että voisi tehdä työtä ja jos rupeaa kuulemaan homofobista läppää niin voisi haistattaa paskat koko jengille ja valita toisen duunin. Mutta kenelläpä on nykyaikana kymmentä duunia takataskussa? Ei, putoat työttömäksi jonka jälkeen sosiaalikytät kyyläävät jokaista liikettäsi ja tiliotettasi. Et voi edes tehdä pientä sivubisnestä ilman että isoveli tarkkailisi sinua. Olet täysin järjestelmän pihdeissä teit niin tai näin.

Ennen maailma oli kristillinen, se oli joskus tiukan homofobinen, mutta Raamatusta oli luettu myös se kohta missä lähimmäistä rakastetaan. Nyt lähimmäisenrakkaus on yks paskan hailee ihmisille, tärkeintä on oma menestys ja kilpailu eikä ne suinkaan häpeile kampittaa sinua tai minua vaikka seksuaalisen suuntautumisen takia.
Menettäneet vapautensa? Siis ennen hyvinvointivaltioprojektia suomalaiset siis olivat vapaita kuin kanat luomutilalla? Suomi muistuttaa pahinta koskaan keksittyä poliisivaltiota? Päivitä nyt hyvä Pora-liike vähän politiikan tuntemustasi esmes valtion ja taloudellisten yksikköjen suhteista ja argumentoi sanomisiasi... Vaikka hyvähän se on tietysti joskus tuulettaa. Emme ilmeisesti elä samassa maassa.

G
Siinähän Pora-liike itse listasikin mielipaikkansa maailmassa - joskin viittaus Beach - leffaan pudotti pisteitä; sehän meni jo pahasti fiktiiviselle puolelle...

No joo, jokainen suhtautuu valtioon omalla laillaan, ei tämä koto-Suomi yhtään pahempi paikka ole. Joka paikasta, asiasta, ihmisestä löytyy hyvät/ huonot puolensa jos kaivelemalla kaivelee... Ja kuka sitä jaksaa alkaa hiuksia halkomaan ( paitsi byrokraatit).

Onnea ja menestystä valitsemallasi uralla ;)
Pora-liikkeen mielestä ilmeisesti oikeaoppinen valtio on olematon valtio, siis totaalinen anarkian tila. Tosin totaalista anarkiaa tuskin koskaan on ollutkaan, sillä ihmiset pyrkivät itseään, omaisiaan ja omaisuuttaan suojellakseen järjestäytymään vähintäänkin jonkinlaisiksi kyläyhteisöiksi.

Olisiko siis ihannevaltio sellainen, jossa vallitsisi vahvimman oikeus ja jossa jokainen saisi tehdä _ihan_ mitä haluaa, jos vain on tarpeeksi ovela ja/tai voimakas sen tekemään? Olisiko siis ihannevaltio sellainen, jossa jokainen saisi tasan sen verran, mitä pystyisi itselleen anastamaan?
Mä en tosta liputuksesta tiedä.

Saattaa olla, että Satu ja Rosa tekivät aloitteen vain päästäkseen läpi mediassa. Mikä on tietenkin hyvä, että homofobian vastainen päivä tulee noteeratuksia lehdistössä ja asiasta keskustellaan.
Vastaan faery:lle
Aivan olen samaa mieltä että liputuspäivää ei tarvita. Satu Hassin ja Meriläisen motiveja en tiedä Kyllä he ovat saattaneet tarkoittaa asian ihan vilpittömästi tueksi.
Pride marssit ja tilaisuudet pitvät asian esillä valtaväestön keskuudessa paremmin kuin vaitiolo.
Silti olen sitä mieltä että tasaarvo otetaan sitä ei anneta. Kun muistaa pitää puoliaan siten että seksuaalinen suuntaus ei ole kriteeri silloin kun se ei asiallisesti liitty aiheeseen. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty. Täytyy muistaa että jos haluat kunnioitusta niin sinunkin täytyy kunnioitaa toisia. Homovastainen asenne ei käänny myönteiseksi inttämällä ja todistamalla että toinen on väärässä. Pidät vain huolen siitä että saat oikeutesi siitäkin huolimatta että asenne on mikä on.
"Habitus
18.05.2005, 20:13 Olisiko siis ihannevaltio sellainen, jossa vallitsisi vahvimman oikeus ja jossa jokainen saisi tehdä _ihan_ mitä haluaa, jos vain on tarpeeksi ovela ja/tai voimakas sen tekemään? Olisiko siis ihannevaltio sellainen, jossa jokainen saisi tasan sen verran, mitä pystyisi itselleen anastamaan? "

Nyt elämme sellaisessa valtiossa/maailmassa jossa vahvin saa tehdä lähes kaiken mitä tahtoo, mutta heikommilta tämä oikeus on rajattu. Yksinkertaistettuna jos olet sossun asiakas, siellä syynätään kyllä joka kuukausi tiliotteestasi että onko tullut ylimääräisiä tuloja, mutta joku Sonera saa pistää miljoonia euroja menemään ilman että kukaan olisi suuremmin valvonut asiaa.

Yhdysvalloissa ihailin sitä että yksityiselklä ihmisellä oli lähes rajattomat mahdollisuudet ansaita elantonsa valitsemallaan tavalla. Suomessa se törmää byrokratiaan: myydäkseen lasin olutta pitää täyttää 60-sivuinen lomake. Olenpa nähnyt sellaisenkin lomakkeen että ravintoloitsijan pitää tehdä selkoa WC-tiloista, että kuinka monta eriötä on ja kuinka monta urinaalia jne. Firmassa kuin firmassa kolmannes tehollisesta työajasta menee paperinpyöritykseen viranomaisten kanssa. Ei kannata ellet ole masokisti. Lomakylän tiedetään pysyvän pystyssä kahden konkurssin jälkeen, eli kaksi ihmistä tuomitaan ikuiseen velkavankeuteen ensin ja vasta sitten rupeaa elanto tulemaan.

Eli siis kohtuttoman vaikeaksi on tehty yksityisen kansalaisen elämä siinä tapauksessa että työilmapiiri muuttuu ahdistavaksi ja pitäisi ruveta katselemaan muita hommia. Kaiken kukkuraksi jos jättäytyy töistä pois niin saa vielä karenssit sun muut rangaistukset niskaansa.
"Geschwitz
18.05.2005, 14:57 Menettäneet vapautensa? Siis ennen hyvinvointivaltioprojektia suomalaiset siis olivat vapaita kuin kanat luomutilalla?"

Voit mennä vaikka kansallisarkistoon tutustumaan suomalaisten vapauteen ennen hyvinvointivaltioprojektia. Suomalaiset ovat aina olleet orjakansaa ja aina tulevat olemaan orjakansaa. Ihmisiä sai riistää vapaasti kun tämä oli kahden imperiumin heittopussi, jota ei tarvinnut suuremmin kehittää eikä hoitaa, riitti kuin nyhti mahdollisimman paljon irti tavallisista maajusseista.

Nämä orjat sitten tapattivat itsensä Mitron tienhaarassa, Kollaala, Summassa, Taipaleenjoella ja Raatteen tiellä lapsenuskoisina lännen apuun eikä kukaan koskaan kysy "miksi". Kun vastapuoli juoksi joukolla kaatuakseen suomalaisten luoteihin, oli heillä sentään ilmainen viina työsuhde-etuna, mutta suomalaisilta meni kaikki.

Sotien jälkeen sitten nöyristellään. Venäjän hävittäjät lentelee vapaasti Suomen ilmatilassa ja Moskovaan mennään lakki kädessä sen sijaan että niitä ammuttaisiin tykillä.

Nyt taas ollaan kovasti länteen päin lääpällään. Mitään sieltä ei saatu talvisodassa, mitään ei tule nytkään. EU-uskovaiset ulvovat kuin oven taakse jätetyt koirat, kun työpaikat katoaa Kiinaan ja suomalaiset ovat euroopan loppuunpalanein kansa.

"Suomi muistuttaa pahinta koskaan keksittyä poliisivaltiota?"

1. Kuinka monessa muussa maassa rekisteröidään ravintoloiden WC-paikkoja?
2. a) Kerranpa tuli Helsinkiin katukuvaan anarkistien tarroja, joissa kehotettiin hirttämään Esko Aho. Poliisi teki kotietsintöjä ympäri maata. Koti nurin ja tietokone asemalle. Sitten kaikki tavarat palautettiin. Tiettävästi koskaan ei saatu selville tarrojen levittäjää. Pelkkä poliittinen kanta riitti kotietsinnän syyksi.
b) Kerran pisti yksi tyyppi eläinkoelaitoksen työntekijän kodin hyrskyn myrskyn. Taas tehtiin kotietsintöjä ja tietokoneita takavarikoitiin ja pelkästään sillä syyllä että oli anarkisteja. Ja anarkistit olivat kaiken lisäksi tuota iskua vastaan!
c) Harley Davidson porukka joutui jatkuvasti poliisien kanssa tekemisiin kun Suomessa oli HD-miitti. Poliisien urkinta oli sitä luokkaa etteivät HD-porukat kuulemma tule enää koskaan Suomeen pitämään kansainvälistä tapaamista.

...pitääkö jatkaa? Voin suositella tutustumaan esimerkiksi Voima-lehden vuosikertoihin.

"Emme ilmeisesti elä samassa maassa."

Niin ei Stalinin terrorinkaan aikana ihmiset tunnustaneet asioiden oikeaa tilaa ennen kuin omalle kohdalle sattui. Naapurit vain käytiin yöllä hakemassa pois asunnoistaan. Ja nyt kun siitä on aikaa kulunut jonkin verran, niin joidenkin mielestä se yhä oli kovin oikein.
No voi herran jumala!!! Siis ei mun mielestä tarvita enää yhtään enempää liputuspäiviä... Ja kyllä sitä mielestäni parempiakin ideoita olisi kuin valtakunnalinen homo-päivä... eihän sitä liputeta heteroillekaan...
hohhoijaa, eipä näytä politiikoilla olevan parempaa tekemistä...
Ehkä tuota poliitikkojen aloitetta ei pitäisi ottaa aivan kirjaimellisesti.

Olen mieltänyt aloitteen symboliseksi. Sen tarkoituksena oli kiinnittää huomiota yleisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin suhtautumiseen Suomessa. Se oli keskustelun avaus ja sitä on nyt todella piisannut.

Olen huomannut hauskan seikan noissa nettikirjoitteluissa. Kun joku uskaltaa tuomita homofobian, niin eikö vain välittömästi liuta homofoobikoita todista väitettä alleviivatusti oikeaksi kannanotoillaan. He lähtevät liikkelle kuin napista painaen, eivätkä tajua todella mitä ovat tekemässä.

Juhani
Nyt olisi sopiva aika pistää pystyyn keräys. Kerätään menolippu Poraliikkeelle pois tästä maasta, joka on hänelle niiiin epäoikeudenmukainen. Olisiko Amerikka sellainen jonne voisit matkustaa? Entäpä Venäjä? Sielläkin kunnioitetaan vähemmistöjen oikeuksia paremmin kuin Suomessa?
Etta kun mainittu P. kritisoi, niin pois maasta -?
Vitsinakin aika huono, mun mielesta.

Vaikka olisi "lottovoitto syntya Suomeen" (ehka on, ehka ei),
kritiikki Suomea kohtaan voi olla paikallaan, karjistettykin sellainen.
Ei tarvita mitään liputuspäiviä. Eihän heteroillekaan erikseen liputeta. Mieti Rosa tarkkaan mitä ehdotat, ei homojen tarvitse koko ajan olla esillä samanalaisia ihmisiä meidän pitäis olla. Ne on ne itseään etsivät ja epävarmat homppelit jotka haluaa olla koko ajan esillä. Tampereelta
niitä voi bongata esim tretan ja mixein sivuilta.
Liputtamisella ei saavuteta sitä tavoitetta mikä päivän vietolla tulee saavuttaa - hyväksyntä! Itse asiassa jokainen päivä on liputuspäivä.

Liputus on perusteltua historiallisista syistä (6.11.) ruotsalaisuuden päivänä, mutta niinkin arkipäiväinen asia kuin homous on ei ole syy moiseen kansasteluun.

Sitten kun meille tulee ensimmäinen historiallinen suurmies joka on homppeli niin niputetaan bileet yhteen ja liputetaan kahdesta syystä - henkilölle ja homoudelle!
Etpä näytä tuntevan Suomen historiaa kovinkaan hyvin. Vihjailusi ovat varmaankin joko tietämättömyyttäsi tai typeryyttäsi - ehkäpä molempia. Suomea on turha nostaa syntipukiksi asioista joiden kaltaista sairaaksileimaamista on tapahtunut kaikkialla ja tapahtuu yhä.

Toki hyvänä puolena on meillä se että sinäkin saat esittää mielipiteesi eikä valtiollinen poliisi ole ronkkimassa konettasi kuten eräässä rapakontakaisessa valtiossa tai lähinaapurissamme.

Pohjoismainen demokratia, joho me kuulumme on esikuvana yksilön (sanan ja mielipiteen) vapaudesta ja järjestelmän sosiaalisesta turvaverkosta
"Pohjoismainen demokratia, joho me kuulumme on esikuvana yksilön (sanan ja mielipiteen) vapaudesta ja järjestelmän sosiaalisesta turvaverkosta"

Sinähän lasket leikkiä ihan vakavalla naamalla.
On se jännää miten toisia potkitaan koko ajan päähän, joutuvat sorretuksi, kotietsintöjä tehdään, putkaan heitetään,pahoinpidellään viranomaisten toimesta jne. Jotenkin minä en ole kokenut missään sotilasdiktatuurissa eläväni, mutta ehkä minut onkin aivopesty! Pora-liike tietää absoluuttisen totuuden.
Heittäpä paremmaksi!

Yliopistomaailmassa vaikuttavan ystäväni kotitietokone takavarikoitiin jenkeissä täysin mitättömin perustein, syynä oli oleskeluluvalla olevan tutkijan sähköpostiliikenne (akateeminen kirjeenvaihto) USAn vihollisvaltioon toiselle kollegalle. Eipä ole täällä kovin tavallista meillä.
"Kilttip
26.05.2005, 18:17 On se jännää miten toisia potkitaan koko ajan päähän, joutuvat sorretuksi, kotietsintöjä tehdään, putkaan heitetään,pahoinpidellään viranomaisten toimesta jne. Jotenkin minä en ole kokenut missään sotilasdiktatuurissa eläväni, mutta ehkä minut onkin aivopesty! Pora-liike tietää absoluuttisen totuuden. "

Se sotilasdiktatuuri on vielä tuloillaan, mutta eiköhän sekin pian saada tänne, kun tätä sosiaalidarwinistisen puolueen diktatuuria koettu jo viimeiset 60 vuotta niin muutosta tuskin tulee huomaamaan!
"NFC
27.05.2005, 12:53 Heittäpä paremmaksi!

Yliopistomaailmassa vaikuttavan ystäväni kotitietokone takavarikoitiin jenkeissä täysin mitättömin perustein, syynä oli oleskeluluvalla olevan tutkijan sähköpostiliikenne (akateeminen kirjeenvaihto) USAn vihollisvaltioon toiselle kollegalle. Eipä ole täällä kovin tavallista meillä. "

Niin, Suomella ei ole vihollisvaltioita, Suomella on vain ystävävaltioita, jotka osoittavat ystävyyttään lennättämällä hävittäjiään Suomen ilmatilassa.

Kun kerta niitä Voima-lehtiä täällä luetaan, niin niistä kannattaa etsiä kaikki maininnat poliisista vuosien varrella. Ongelmahan on se, ettei tässä maassa viranomaisvalvonta pelaa lainkaan, vaan viranomainen on sellainen satraappi, että kumileimasin-oikeusgangsteri hyväksyy mitkä tahansa väärinkäytökset.

Kaikkia väärinkäytöksiä, valheita ja juonitteluja on sitten kerääntynyt vuosikymmenten mittaan niin, että vain yliopistoissa pystytään Suomen historian kokonaiskuva hahmottamaan. Ihan kaikkien tuntema kusetus on se, että suomalaisten alkuperäksi kerrottiin silloin kerran olevan Volgan mutkan, mutta kun politiikka muuttui niin nyt sanotaankin että suomalaiset ovat Euroopasta.

Kun suomalaiset eivät tunne oman maansa historiaa, niin he luulevat että me elämme jonkinlaisessa puhtoisessa oikeusvaltiossa. On jotenkin kuvaavaa että tälläkin palstalla joillekuille tuli yllätyksenä että 1950-luvulla homoja kastroitiin tässä maassa. Ei ole siis edes oman väen historia hallussa.

Starat tulevat minulle puhumaan että "ennen oli asiat hyvin, nyt ovat huonosti", niin kuin starat aina puhuu, mutta sitten kun minä sanon, että kuinka laajamittaista oli huumeiden käyttö ja prostituutio ja köyhyys, niin he ovat sitä mieltä että minä puhun totta vaikka en itse noina aikoina elänytkään. Itse asiassa Suomi on nyt puhtoisempi ja kiiltävämpi kuin koskaan, mutta lisää rajoituksia kansalaisille halutaan koko ajan.

Kaikkein törkeintä on se, että joukkohaudoista vaietaan noin yleisesti. Mitäs siitä jos sodan kriittisissä oloissa ammutaan vajaa tuhat sen takia että he niskoittelevat päällystön käskyjä ja kieltäytyvät aseista, vaikka joidenkin mielestä sekin oli väärin, mutta että asiasta vaietaan seuraavat 60 vuotta?

Jos tämä maa pitää menestyksekkäästi joukkohaudat salassa niin mitä muuta salattavaa tällä maalla oikein on?
Pora-liike kirjoitti: ""NFC
27.05.2005, 12:53 osoittavat ystävyyttään lennättämällä hävittäjiään Suomen ilmatilassa. -> tarkoittanet suurta naapuria - ei ystävää!

Kielemme alkuperä on Volgan mutkasta, mutta geeniperimältämme ole olleet lähinnä Benelux-maita, siis kesieurooppalaisia. Tämä on tiedetty jo kauan.

Taidat sotkea asioita!
"NFC
02.06.2005, 13:18
Kielemme alkuperä on Volgan mutkasta, mutta geeniperimältämme ole olleet lähinnä Benelux-maita, siis kesieurooppalaisia. Tämä on tiedetty jo kauan.

Taidat sotkea asioita!"

Minä en sotke asioita, mutta minun ollessani koulussa kyllä kerrottiin vain se, että suomalaiset ovat Volgan mutkasta ja että sukulaiskansamme asuvat siellä eli opettaja puhui nykytietoon verrattuna puuta heinää.

Nyt taas sattuneesta syystä on modernimpaa puhua geneettisestä alkuperästä kuin kielisukulaisuudesta.
Moi!

Geeniperimältämme olemme itse asiassa lähinnä aika tavallisia eurooppalaisia. Joitakin itäisiä geenejä löytyy, mutta aika vähän.
Nykyisin Suomena, Eestinä, Karjalana, Inkerinmaana jne. alueet asutettiin suomalais-ugrilaisten heimojen toimesta noin 6000 ekr.

Kuitenkin väkeä valui hiljakseltaan mutta runsain joukoin myös muualta, erityisesti Friisein saarten alueelta (nk. vasarakirveskulttuuri), pohjois-Saksasta sekä nykyisen Ruotsin alueelta.
Maahanmuutto ei kuitenkaan ollut mikään valloitus, vaan uudet tulokkaat pikku hiljaa sulauttivat kasvavalla lukumäärällään alkuperäiset suomalais-ugrilaiset omaan kulttuuriinsa (maanviljelys, verrattuna metsästäjä-keräily -kulttuuriin, jota suomalais-ugrilaiset harrastivat.)

Tulokkaat yksinkertaisesti tulivat vähän kerrallaan, mutta heitä tuli paljon. Seka-avioliitot yleistyivät ja hups! Tässä meillä on suomalaisten geneettinen koodi: 97 prosenttia länsieurooppalaista ja loput nk. "suomalais-ugrilaista".

Mutta kieli säilyi. Huolimatta tästä "vieraasta" vaikutuksesta, tai itse asiassa sen takia, että maahan muuttavat ryhmät olivat pienempiä kuin jo paikalla oleva väestö, nämä joutuivat sopeutumaan heidän kieleensä.
Suomea puhuvat siis nykyisten saksalaisten, ruotsalaisten, hollantilaisten ja herra ties keiden muiden geneettiset sukulaiset, jotka aikoinaan vaivautuivat rämpimään tänne.

Lisäksi ovat tietysti uudemman ajan maahanmuuttobuumit. Mistäs luulette Finlaysonien, Bruce -suvun jne. tulleen? Skotlannista. Ensin palkkasotureina ja sittemmin liikemiehinä.
Puoliskonkin tuli Glasgow:sta töihin Nokialle, mutta häntä ei ehkä lasketa....
Me olemme siis mitä melkoisin sekoitus. Itsellänikin on todistettavasti sekä ruotsalaista (1800 -luvulta) että Saksan juutalaista (1600 -luvulta) verta perimässäni. So what?
Pete!

Tässä olet oikeassa periaatteessa. Onhan nimittäin kyseenalaista jo sekin, että mikä on "suomalaista", "ruotsalaista", "saksalaista" jne. Ainoa, mikä voi määrittää jonakin tiettynä hetkenä (hienosti ajoitatkin omat sukujuuresi tietylle ajalle), on silloinen asuinpaikka. ihmiset ovat siis kautta aikojen liikkuneet. Koska liikkumista on tapahtunut KAIKKINA aikoina, on mahdotonta asettaa jollekin ajalle "puhdasta" geeniperimää - korkeintaan näin voi tehdä täysin summittaisesti.

Erääseen seikkaan on minun kuitenkin kriittisesti kiinnitettävä huomiota periaatteellisesti erittäin hyvässä kirjoituksessasi. Kielet voivat vaeltaa ja siirtyä. Näin ollen on hyvin vaikea tietää, mikä kansa on ollut se, mikä on esihistoriallisina aikoina käyttänyt tiettyä kieltä. Itse asiassa kielellä ei ole heimoyhteyden kanssa suoranaisesti mitään tekemistä. Emme voi puhua suomalais-ugrilaisesta heimosta. Myöskään se kieli, jota suunnilleen nyk. Suomen alueella puhuttiin esim. 8000 vuotta sitten ei ollut suomalais-ugrilaista. Tähän ei yksinkertaisesti ole todisteita eikä johtopäätösten tekoa voi ajallisesti venyttää kovin pitkälle taaksepäin. Tutkijoiden keskuudessa ei ole edes yksimielisyyttä kieliperheiden syntymisestä hajautumalla ja eriytymällä. Se onkin hyvä! Itse pidän kyseistä teoriaa hyvin ongelmallisena. Pikemminkin voisin kuvitella ennen neoliittista aikaa (maanviljelyskulttuuria) syntyneiden kielten olleen paikallisia vailla suurta kosketuspintaa muihin kieliin. Tarkoitan siis, että en usko suurilla alueilla puhutun samaa kieltä ja että en usko esim. todisteita löytyvän suomalais-ugrilaisen kieliperheen syntymisestä juuri täällä.
Roosa Meriläisen ehdottamasta liputuspäivästä homoille olen kyllä täysin eri mieltä. Eihän liputeta heteroillekaan - nyt on taas joku hullutus menossa. Järkiintykää kaikki muutkin, ei kannata nostaa meitä tai teitä mihinkään erityisasemaan ollaan ihan omassa kuoressa ihan normaaleja... Moni haluis itse olla joku esikuva tai jokin parempi kuin muut- näitä on havaittavissa ainakin Tampereella - luuleevatkin vielä et he ovat jotain parempaa. Peiliä suosittelen monille niin paikal-
lisen homppeliyhdistyksen kuin baarin henkilökunnalle - valskaa pirun paljon molemmissa.
Niiin, ei näköjään keskustelua ilman Tampereen homojen keskinäisiä kärhämiä...

Ja Justukselta on tainnut jäädä huomaamatta, että niiitä homppeliyhdistyksiä on Tampereella kyllä peräti monikossa eikä yksikössä.