Poliittisesti korrektit nimitykset

Aika-ajoin tulee saatua kommenttia siitä, että on käyttänyt jostain seksuaali- tai sukupuolivähemmistöstä (etenkin jälkimmäisestä) jotain nimitystä, jonka ko. vähemmistöön kuuluva kokee loukkaavaksi. Silloin harmittaa vietävästi, kun ei ole todellakaan halunnut loukata ketään. Toisinaan kyseessä on huolimattomuus- tai käännösvirhe, toisinaan ei vain voi tietää - ja uskoisin, että ns. valtamedian puolella termistö on oikeasti välillä aika hakusessa - joka tietysti aiheuttaa sen, että koko teemasta on aika hankala kirjoittaa.

Viimeisin omalle kohdalleni sattunut tapaus oli tänään. Käänsin virosta tekstiä suomeen, enkä heti löytänyt mielessäni sopivaa termiä ilmaisulle 'transseksuaalide vaidlusklubi' ja jätin kohdan auki. Myöhemmässä vaiheessa onnellisesti asian unohtaneena sana 'transseksuaalin' jäi kummittelemaan, ja aika nopeasti joku siihen sitten ottikin kantaa.

Itse olen päätynyt puhumaan/kirjoittamaan 'trans-ihmisistä', koska ilmaus mielestäni on lyhyt ja napakka. Haluaisinkin nyt tietää, onko käsite korrekti, vai onko se loukkaava. Olen yrittänyt kysellä, mikä ilmaus olisi mieluisin em. ihmisille itselleen. En ole kuitenkaan koskaan saanut selkeää vastausta tai käsiini mitään dokumenttia, missä olisi listattuna ns. poliittisesti korrektit nimitykset erilaisista sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä.

Mitä nimitystä homot, lesbot, biseksuaalit ja transsukupuoliset ihmiset käyttävät itsestään silloin kun pitää määritellä oma seksuaalinen tai sukupuolinen suuntautuminen tai sukupuoli.

Tämä keskustelu ei muuten sitten ole sitä varten, että pitäisikö yleensäkään suuntautumista määritellä vai ei, sen asian kun joku kumminkin nostaa esiin. Fakta on kuitenkin, että määritelmiä käytetään. Sitä vastaan kapinoiminen ei ole tämän keskustelun aihe.
  • 2 / 3
  • -Mobile-
  • 29.5.2005 20:55
Hyvä kysymys jota itsekin olen pohtinut. Homo, bisse ja lesbo ovat itse käyttämiäni nimityksiä (olen itse homo) mutta suuri hämmennys vallitsee heistä, jotka
a)pukeutuvat vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin (transvestiitti?)
b)kokevat olevansa eri sukupuolta (transseksuaali?)
Onko vielä jokin jonka unohdin?

Oma uskomukseni on, että suurimmat hämmingit tulevat juuri trans-ihmisten kohdalla ja osaksi varmaan siksi että asia on jopa sateenkaarimaailmassa vähän vieras tai epäselvä.

Setan sivuiltahan kai löytyisi informaatiota mutta asianosaisilta itseltään olisi mukava saada kommentteja.
  • 3 / 3
  • asianosainen
  • 29.5.2005 21:56
http://www.transtukipiste.fi/sukupuoli/ttp0202.php

Tuosta löytyy hyvä sukupuolivähemmistökäsitteistö. Transu-sana selvästikin on sellainen, josta harva transihminen tykkää - kannattaa välttää käyttämästä. Tranua on yritetty lanseerata sille omaehtoiseksi vastineeksi, mutta ei tunnu sekään saavuttaneen suosiota.