SDP:n puheenjohtajakilpailu

Hei!

Mitä mieltä olette, kenestä olisi eniten hyötyä vähemmistöille SDP:n puheenjohtajana? Ehdokkaathan ovat:

- Arja Alho
- Tuula Haatainen
- Eero Heinäluoma
- Johannes Koskinen
- Erkki Tuomioja

Olen ymmärtänyt, että he kaikki ovat myönteisiä esim. seksuaalivähemmistöjä kohtaan, kun taas heillä on erilaiset ponnistelut asioiden suhteen.

Samalla ratkaistaan demarien seuraava pääministeriehdokas periaatteessa. Puoluekantaan katsomatta, kenet näkisit mieluiten SDP:n puheenjohtajana?

Itse luultavimmin kannatan Tuomiojaa, sillä hänessä on tietoviisautta ja arvokkuutta, tietotaitoa ja uskallusta olla oma itsensä. Samoin Haatainen on ymmärtääkseni ponnistellut paljon esim. sateenkaariperheiden eteen.
Johannes Koskinen, ehdottomasti mutta valitetavasti en viitsi kertoa syitä koska ne eivät ole mitenkään kovin poliittiset.
Johannes Koskinen on mies paikallaan vaikka sitten SDP.n puheenjohtajaksi.
Itse SDP:n vastustajana toivoisin, että puolue valitsisi puheenjohtajakseen Arja Alhon, hän on sen verran heikko ja pätemätön, ettei puolueesta olisi varmasti vastusta/uhkaa/kilpailua hänen puheenjohtajakaudellaan. Vaikka en usko, että Alho on itsekään vakavissaan mukana pelissä, todennäköisemmin hän vain haluaa ehdokkuudellaan kerätä huomiota, jota voi sitten hyödyntää eduskunta- ja kunnallisvaaleissa.

Vakavammin otettavia kandidaatteja on nähdäkseni kaksi, Heinäluoma ja Tuomioja.

Heinäluoma on oikea kettu, ja on mahdollista, että hän pystyisi jollain ovelalla taktiikalla velmuilemaan SDP:lle vaalivoiton, mutta toisaalta liika opportunismi voi kääntyä SDP:tä vastaankin, jos se vieraannuttaa kannattajia puolueesta. Toisaalta ainakin ammattiyhdistysväki olisi varmasti tukevasti hänen takanaan. Heinäluoma osaisi pelinpoliitikkona varmasti pitää SDP:n puolia hallitusneuvotteluissa, mutta toisaalta en tiedä, mitä SDP ja Heinäluoma tekisivät tuolla vallalla, sillä Heinäluomalla ei varmaan ole juuri muita tavoitteita kuin pysyä vallassa, ja silloin ei tuota valtaa kannata käyttää juuri minkään uudistusten tai sellaisten läpiviemiseen, vaan on pyrittävä olemaan ärsyttämättä juuri ketään, mikä tarkoittaa matalaa profiilia.

Tuomioja on sitten kaikkea sitä, mitä Heinäluoma ei ole. Enemmän aatteellinen kuin taktikko, enemmän vasemmistoälymystön kuin ammattiyhdistysliikkeen suosiossa, voisi aatteellisuudellaan houkutella joitain uusia äänestäjiä vasemmalta, ja samalla karkottaa maltillisempia kannattajia. Sivistyneenä hän ei ehkä pystyisi hallitusneuvotteluissa pitämään SDP:n puolia yhtä hyvin kuin Heinäluoma, mutta jos SDP hänen johdollaan ylipäänsä pääsisi hallitukseen, hänen ja puolueen toiminta siellä varmaan miellyttäisi vasemmistoa ja ärsyttäisi oikeistoa.

Joten demarit joutuvat tekemään myös linjavalinnan.
Ai niin, Haatainen olisi SDP:lle melkein yhtä tuhoisa kuin Alho. Hän ei ehkä ole yhtä pätemätön, mutta hänen esiintymisensä on todella kuivaa ja ikävystyttävää, ja häneltä puuttuu kokonaan johtajalta vaadittu karisma. Olin kerran pride-juhlissa kuuntelemassa hänen puhettaan ja se kesti kuin nälkävuosi, ja tuntuikin yhtä kurjalta. Vaikka siinä tapauksessa että hänet valittaisiin, SDP:n imagonikkarit varmaan passittaisivat hänet koulutukseen, kuten tekivät Tarja Halosellekin ennen presidentinvaaleja, ja saisivat ehkä hiottua ainakin pahimpia vikoja, joten sikäli hän ei olisi aivan yhtä toivoton tapaus kuin Alho.
Näistä ehdokkaista minä kannattaisin oikeastaan ketä vain paitsi Heinäluomaa. Syykin on selvä: kaikki pitävät itsestäänselvänä että Heinäluomasta tulee seuraava puheenjohtaja. Mistä se Heinäluoma edes yhtäkkiä on putkahtanut? Ei tarvita paljon medialukutaitoa huomatakseen että mediakin on leipomassa Suomelle uutta pääministeriä.

Tuomiojasta pidän ja Arja Alho voisi olla rohkea ratkaisu. En usko että sekusaalivähemmistöön kuuluvana tarvitsee olla huolissaan vasemmistopuolueiden tai vihreiden linjauksista nyt tai tulevaisuudessa. Eivätkö he aina ole tasa-arvon heikomman puolella, jos ei muuten niin virallisesti.
Kun tuntee kaikki ehdokkaat henkilökohtaisesti, Koskisen huonoimmin, voivat puolueen puheenjohtajan tehtävien hoidon kannalta toissijaiset seikat vaikuttaa arviointiin. Asioiden hallinnan suhteen Tuomioja on ylivoimainen ykkönen, mutta onko hän hyvä puolueorganisaation johtaja, sitä on vaikea sanoa. Heinäluoma taas osaa tämän puolen, mutta mitä hänen päässään liikkuu, siitä hän ei juurikaan ole pukahtanut. Alho osaa asiat, mutta entä johtaminen (?). Koskinen ei vakuuta, aiheutuneeko vähän takkuisesta ulosannista. Haataiselta kyllä puuttuvat puoluejohtajan mitat.

Arvelen Heinäluoman tulevan valituksi ay-väen tuella ja median suopeasti avustamana. Mutta Tuomiojasta on Heinäluomalle tiukempi vastus kuin Lipposelle kolme vuotta.
Erkki Tuomiojaa noista itse äänestäisin. Tästä Heinäluomasta en oikein edes tiedä mitään.
Koskinen ajaa prostituution kriminalisointia. En oikein pidä mistään sellaisesta laista, jolla rajoitetaan täysivaltaisten aikuisten keskinäistä seksuaalista kanssakäymistä. Hittoako se Koskiselle kuuluu, vaikka raha samalla vaihtaisi omistajaa.

Naiskauppaan tulee toki puuttua, mutta asioita ei varmasti paranna se, että sellainenkin prostituutio, johon prostituoitu on lähtenyt vapaaehtoisesti, omasta vapaasta tahdostaan, ajettaisiin maan alle. Päinvastoin se tarkoittaa, että rikollisliigat ottavat koko alan haltuunsa.
Puheenjohtajakilpailu näyttää aika ratkenneelta (ei siis sillä tapaa, kuin esim. housut ratkeavat, tosin) Heinäluoman eduksi. No, ei Heinis mun miehestä nyt niin paha ole ja uskon, että Heinäluomalla on (vastoin sitä, mitä Arja Alho on sanonut) oma poliittinen linjansa. Kuitenkin mun näkemyksen herran parhaat lahjat ovat strategian puolella, joten kannattaisin Tuomiojaa pj:ksi ja Heinäluomaa puoluesihteeriksi jatkamaan. Alkuperäinen suosikkini oli Tarja Filatov, joka ikävä kyllä ei lähtenyt kisaan.

Opiskelijaliitto SONK on esittänyt puolueen varapuheenjohtajaksi puheenjohtajaansa Esa Suomista. Esa on ottanut kampanjansa asialistalle avarakatseisuuden mm. seksuaalivähemmistöjä ja maahan muuttaneita kohtaan. Jos linkit sallitaan, niin miehen ajatuksia voi käydä katsomassa osoitteessahttp://www.esasuominen.net.
Huolestuttavinta demareiden pj-kisassa on se, että siinä punainen ay-liike valitsee oman äänitorvensa. Tervemenoa se pieni järjenhäivähdys, mikä vielä Lipposen ja Sailaksen johtamalla sdpllä takavuosina oli. Jos tuosta ukosta tulee joskus pm, niin Suomi siirtyy piirun verran vasemmalle, ja helvetin monta taaksepäin!
Mä en itse usko, että vaikka Heinis onkin SAK-taustainen henkilö, niin SAK:n valta kauheasti tulee SDP:n sisällä kasvamaan, ja todellakaan en usko siihen, että SDP tai yhteiskunta ottaa takapakkia. Kalliomäki taisi kannattaa Heinäluomaa siksi, että tämän johdolla ay-liike helpommin saataisiin tekemään vaikeita muutoksia. No, asioita on vaikea ennustaa.
Puheenjohtajakiertue jatkuu vielä...

Maanantai 16.5. Kouvola
17.30-19.00 Yleisötilaisuus, Vanha varuskunta-alue, Kasarmiauditorio,
Paraatikenttä 5
- Teema: Työelämäasiat

(Johannes Koskinen ei virkamatkan vuoksi osallistu tilaisuuteen.)

Lauantai 21.5. Helsingin työväentalo
10.30-11.30, Paasivuorenkatu 5 B
Tilaisuus järjestetään Sosialidemokraattisen naisten liittokokouksen yhteydessä.
- Teema: Tasa-arvo

(Johannes Koskinen ei virkamatkan vuoksi osallistu tilaisuuteen.)

Maanantai 30.5. Kuopio
16.30 Toritapahtuma, Kuopion tori
17.30- 19.00 Yleisötilaisuus, Savonia ammattikorkeakoulu, Sammakkolahdentie 2
- Teema: Kunta- ja alueasiat

(Arja Alho ei virkamatkan vuoksi osallistu tilaisuuteen.)