Taviksen oikeudentaju

Jälleen kerran saimme lukea lehdestä, kuinka raiskauksesta tuomitun rankaisua lievennettiin - perusteina mm. se, että raiskaaja oli tekohetkellä raiskatun "poikaystävä".

Tätä kohtaa en ole koskaan tajunnut, enkä tule koskaan tajuamaan - miten lähipiirissä tehty raiskaus/pahoinpitely alentaa tuomiota?

Jos täysin tuntematon henkilö pahoinpitelee tai raiskaa on rangaistus kovempi vaikka teko on moraalisesti lievempi. Lähimmäisen raiskauksessa ja pahoinpitelyssä tekijä syyllistyy kahteen tuomittavaan tekoon, 1. itse pahoinpitely ja/tai raiskaus ja 2. luottamuksen väärinkäyttöön - miten uhri voi olla heikommassa asemassa kun tekohetkellä sekä hänen luottamustaan, että uskoa toisen hyvyyteen on rikottu ja päälle saa vielä mustan silmän?

Tässä ilmainen vinkki kaikille:

Hakeudu uhrisi suosioon. Valitse sopiva kandidaatti huolella - esitä kiinnostunutta ja lämmitä välejä. Kun aikanaan olet uhrisi kanssa niin läheisiä, että voidaan puhua jo seurustelusta voit aloittaa harrastuksesi. Raiskaa, mukiloi tai pahoinpitele henkisesti uhriasi, se on lähipiireissä varsin sallittavaa. Jos kuitenkin käy niin hassusti, että jäät kiinni ja joudut tuomittavaksi voit huokaista helpotuksesta - yhteiskunta suosii sinua, sillä sinä, rakastavana "poikaystävänä" olet oikeutettu hieman näyttämään nyrkillä elämänsuuntia ja tuomiosi lievenee huomattavasti. Vetoa vielä vaikkapa juomaasi alkoholiin niin heps, jopa voi olla, että olet mäiskimässä seuraavaa uhria nopeammin kuin uskotkaan!
Oikeusministeriö esittää, että lapsiin kohdistuvien vakavimpien seksuaalirikosten vanhentuminen alkaisi vasta uhrin tultua täysi-ikäiseksi.

Nykyään seksuaalirikoksen vanheneminen alkaa tekopäivästä. Oikeusministeriö kuitenkin katsoo, että lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset saattavat tulla ilmi vasta pitkän ajan kuluttua. Tällöin rikos on voinut jo vanhentua.

Lisäksi ministeriö perustelee esitystään sillä, että samanlainen laki on voimassa monissa muissa maissa, mm. Pohjoismaissa.

Rikoslain mukaan törkeissä lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvissä tapauksissa teko vanhenee 20 vuoden kuluttua ja muissa tapauksissa 10 vuodessa.
joo kyllä muakin kieltämättä joskus huvittaa lukee noita , pahoinpitely ja raiskaustuomioiden perusteita .

paras juttu oli . kun kaveri oli saanut ehdollisen muutaman kuukauden linnatuomion raiskauksesta ja valitti siitä hoviin , niin siellä tuomio mitätöitiin ja annettiin vaan sakot.

perusteluna et kaverilla on vakituinen työpaikka , ei rikosrekisteriä , ei juoppopidätyksiä eikä alkoholiongelmaa .
  • 4 / 12
  • ihmiäinen
  • 12.3.2005 17:30
jesse mua ei huvita... tajuan kyllä ettet tarkoittanut sitä niin, ehkä tulee sellainen "itkeäkö vai nauraa"-avuttomuus-raivo-reaktio. ainaski mulle.

nää on niin näitä, "lieventäviä" asianhaaroja keksitään, vaikka rikos on täysin sama. luulen että tässä asiassa "kansan" oikeustaju ja lainsäädäntö ovat aika erilaisia.
Muistaakseni Suomen laki ei tunnistanut avioliitossa tapahtuvaa raiskausta vielä vuoteen 1994 asti, eli tätä aikaisemmin oli kyse pahoinpitelystä tms. Muissa Pohjoismaissa avioliitossa tapahtuva raiskaus tuli tuomittavaksi jo 70 –luvun puolivälissä. Tämä yksityiskohta kertookin jo paljon suomalaisen yhteiskunnan ns. tasa-arvoisuudesta?
Entinen radiojuontaja TIMO "TIMPE" SALONEN on tuomittu Helsingin käräjäoikeudessa lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä puoleksitoista vuodeksi vankeuteen. Kiss FM:n Aamutiimin entinen vetäjä joutuu maksamaan lisäksi uhreille 18 000 euron korvaukset. Hyväksikäytetyt tytöt olivat tekojen aikana 13-15-vuotiaita.
  • 8 / 12
  • Rokkihomo
  • 16.3.2005 17:46
Harrastin seksia ensimmaisen kerran 13-vuotiaana tyton kanssa, ja 15-vuotiaana pojan. En ollut lapsi vaan teini-ikainen, ja vallan valmis moiseen.

Vaikka ikarajat olivatkin silloin 16 JA 18. Laki ja oikeus, joo...
No noita suojaikärajoituksia on aina tulkittu vähän toisin. Esim. Kahden samanikäisen ihmisen välisestä seksistä ei kai yleensä rankaista, olivat ihmiset minkä ikäisiä tahansa. (Paitsi varmaan tietysti homoja silloin kun laki vielä kielsi homoseksin.)
niin, mäkin mietin tän juontajan ikää silloin? vaikka en missään tapauksessa lasten hyväksikäyttöä puolusta. tietysti näin maalaisjärjellä tuntuu että jos ihminen jatkuvasti kiinnostuu itseään paljon nuoremmista (alaikäisistä), niin joku mättää...

luulen, että tapauksissa jossa ikäraja sattuu just siihen väliin (tyyliin 15-v. ja 18-v.), asia on yleensä vanhempien oikeuteen vetämä. luulen tai muistelisin joistain tapauksista, että harkintaa käytetään tällöin... ei kaikkia tuomita.

t. itsekin "laitonta homoseksiä" nuoruudessaan pitkään harrastanut
niin, green, samanikäiset saavat harrastaa lain mukaan seksiä keskenään, siitä ei voida tuomita, ellei ole näyttöä jostain muusta rikollisesta. näin olen käsittänyt.
Moi,

"samanikäiset saavat harrastaa lain mukaan seksiä keskenään, siitä ei voida tuomita, ellei ole näyttöä jostain muusta rikollisesta. näin olen käsittänyt."

Yleisesti ottaenhan ei nuorten keskinäistä sekstaamista tietenkään kannata ryhtyä rikosoikeudella vahtaamaan. Miksei saman tien karkinsyöntiä ja tietokonepeliaddiktiota? (Olisin paljon mieluummin aloittanut tosi nuorena seksin harrastamisen kuin karkkien syömisen.)

Useiden alle 16-vuotiaiden kohdalla asia ei edes ole kovinkaan relevantti, sillä alle 15-vuotiastahan ei voida tuomita lainkaan rikosoikeudellisesti.

15-vuotiaiden kohdallakin rikoslaki sulkee pois tietyt tapaukset, eli kahden (eli lain kielenkäyttöä suomentaakseni varmaan useammankin ;-) 15-vuotiaan tai 15- ja 14-vuotiaiden lasten keskinäisen seksin. Syyttäjä voi myös jättää syyttämättä esim. 16 vuotta täyttäneen 14-15 -vuotiaan kanssa harrastetusta seksistä, ikäero tai ruumiillisen ja henkisen kehityksen ero on katsottava vähäiseksi. (En tiedä, menisikö tämä myös yleisten syyttämättömyysperusteiden alle, jolloin edellytyksenä on muistaakseni, että teko on katsottava merkitykseltään vähäiseksi ja siitä ei ole odotettavissa sakkoa ankarampaa vankeusrangaistusta.) Alle 14-vuotiaan kanssa harrastetusta seksistä tällaista poikkeamisoikeutta ei syyttäjällä käsittääkseni ole, vaan kyse on tällöin aina törkeästä rikoksesta.

Toivon tietysti, että tämä rajaton kiinnostus lasten väliseen seksiin juontaa juurensa jostain muusta kuin aikuisten hekumoinnista päästä siitä osalliseksi. ;-)