A-piste sukupuolenkorjausleikkauksista

  • 1 / 4
  • Public eye
  • 11.2.2005 21:10
Raportti tuli tänään klo 21.00, uusintana maanantaina ip. klo 15.55 ja on nähtävissä netissä sivulla
http://www.yle.fi/apiste/
linkistä "katso uusin a-piste".

Ohjelmassa pohditaan oikeaa sukupuolenkorjausleikkauksen ajankohtaa, "oikean" sukupuolen määrittämisen vaikeutta ja asiaan liittyviä eettisiä ongelmia.

"Suomessa syntyy vuosittain 5-10 lasta, joiden sukupuolta ei saada selville. Onko leikkaus oikea hoito? Millaista on elämä intersukupuolisena?"
  • 2 / 4
  • Jacqueline.N.
  • 11.2.2005 23:00
Katsoin dokumentin ja ei voi muuta sanoa kuin että aivan ehdottomasti itse pitää saada päättää mitä omalle keholle tehdään. On sitten vain vanhempien tai muun heikkoutta jos on pakko mennä leikkelemään. Ongelmiahan siitä hyvinkin saattaa tulla jos ihminen kasvaessaan huomaa, että olisi itse valinnut toisin jos olisi saanut päättää. Hän voi miettiä sitäkin, miksi vanhemmat halusivat hänestä juuri tytön/pojan ja jos hän haluaa olla muuta niin tulee varmasti olo, etteivät he varmaan hyväksy häntä enää jos hän haluaa olla muuta kuin miksi hänet on nimitetty. Ja ettei hän kelvannut sellaisena joksi hän syntyi. Vanhemmat varmasti voivat olla hämillään jos oma lapsi syntyy intersukupuolisena ja he voivat lääkärin suosituksesta tehdä leikkauspäätöksen. Heitä voi pelottaa, että lasta kiusataan hänen "erikoisuutensa" vuoksi ja siksi päättävät leikkauttaa. Leikkauksellahan ei voida kiusaamista estää. Kyllä jokainen on varmasti saanut tuntea miten toiset keksivät kiusattavaa vaikka mistä. Jos vanhemmat kuitenkin suhtautuvat kannustavasti intersukupuoliseen lapseen niin kiusaaminen on varmasti voitettavissa.
Lapsenahan ja vielä enemmän vauvana sitä on vähän vaikea sanoa millainen haluaa olla ja leikkaus on kuitenkin lopullinen..Kyllä hänen pitäisi itse olla päättämässä leikkauksesta.
  • 3 / 4
  • Public eye
  • 14.2.2005 10:54
Yllättävää kyllä, islamistinen Iran on varsin edistynyt sukupuolenkorjausleikkausten alalla, vaikka sikäläisessä(kään) yhteiskunnassa ei kovin yleisesti tätä aihealuetta ongelmaksi tunnusteta.

BBC:n videoraportti transseksuaalien mahdollisuuksista saada hoitoa Iranissa on osoitteessa (leikkaa ja liimaa):
http://news.bbc.co.uk/nolavconsole/shared/player/player.stm?title=Iran ahead in treatment of transexuals&clipurl=http://news.bbc.co.uk/media/news_web/video/40825000/nb/40825065_nb_16x9.ram&cs=news

tai osoitteesta http://news.bbc.co.uk/
linkki BBC News: Video and Audio > Video > Health > Transexuals in Iran
Being Brenda

They were meant to show that gender was determined by nurture, not nature - one identical twin raised as a boy and the other brought up as a girl after a botched circumcision. But two years ago Brian Reimer killed himself, and last week David - formerly Brenda - took his life too. Oliver Burkeman and Gary Younge unravel the tragic story of Dr Money's sex experiment

Wednesday May 12, 2004
The Guardian

Ja minä taas ihan uskon tuohon että jos minä olisin mies ja joku olisi vienyt minulta pelit ja vehkeet mä varmaan tappaisin itseni. Ihmettelen että noinkin kauan kykeni selviytymään, vaikka kuolikin epäselvissä olosuhteissa.

Vuonna 1998 olin BiCon 98 ssa Harwardissa ja osallistuin kaikkiin IS work shoppeihin ja tutustuin lukuisiin ISNAn tyyppeihin ja toimme exäni kanssa SETAan viestin et pitäis tehdä jotain mut sinnepä hukkui hääkiireiden alle nuo silpomiset . Musta on ihan sama mikä on todellinen syy Davidin kuolemaan mut tuollaisiin asioihin pitäisi kyllä puuttua ihan kunnolla eikä jotain puheita pitää vesisateessa missä kukaan ei ymmärrä puoliakaan kuulemastaan.
Vain yksi lehti reagoi pj A:n puheeseen ja sekin ymmärrettiin ihan väärin, kuten olin vähän arvaillutkin että tulisi käymään.
Koirienkaan häntiä ja korvia ei saa typistää ja jos joku niin tekisi heti nousisi hirveä älämölö mut lapsiahan saa leikellä. Upeetaa mahtavaaa....!!! Oikeasti hyi helvetti!

Minuakin on joskus vähän vituttanut kun äitini dumpattiin täyteen synteettisiä 40-luvun hormooneja (DES) ja sen takia musta on ehkä tullut tällainen mut huom ehkä. Jos mä olisin biologinen nainen ja ranskalainen mä olisin saanut ainakin kunnon korvaukset siitä, et mun äiti dumpattiin täyteen hormooneja, jotka aiheuttivat tyttösikiöissä pysyvää lapsettomuutta aikuisena. Ranskassa näin on jo menetelty et uhrit ovat saaneet korvauksia. Milloin Suomessa?

Elämä on