16 vai 18?

  • 2 / 37
  • Public eye
  • 29.6.2004 10:49
Näissä asioissa kannattaa luottaa kotimaisiin lähteisiin.

Asiasta kerrotaan esim. Setan sivuilla osoitteessa
http://www.seta.fi/fi/setafi66.htm
näin: "… Seuraavassa vuoden 1999 alusta voimaan tulleessa rikoslain uudistuksessa ns. kehotuskielto kumottiin ja suojaikäraja päätettiin samaksi (16 vuotta) sekä hetero- että homosuhteissa."
  • 3 / 37
  • Zeppelin
  • 29.6.2004 10:50
Lepo vaan...tuo 18v suojaikäraja on vanhentunutta tietoa Suomen osalta.
  • 4 / 37
  • Rokkihomo
  • 10.8.2004 19:08
...entä jos on 16?

Eli kun on kumminkin alaikäinen ja asuu lapsuudenkodissa vanhempiensa kanssa vielä?

Entä jos se toinen on kolmekymppinen? Mikä laki, mikä moraali? Mitä mieltä olette?

Tuumin tuossa ensin, etten tätä aihetta tänne kyllä laita, mutta koska kovasti haluaisin kuulla erilaisia mielipiteitä tästä aiheesta, niin tässä menee.

Kommentoikaa siis, kiitos.
Joo, taitaa olla nykysin tilanne sellainen että kaikki 16 vuotiaat ovat niin "valistuneita" ettei ne sattumanvaraisesti hyppää vaikkapa 3-kymppisen sänkyyn vaan jos niin tekevät niin tekevät sen sitten "vakaasta tahdosta." Ja aina kun jotain tapahtuu yhteisestä halusta niin miksi se olisi jotenkin erityisen vahingollista? Ongelma taitaa olla 14-15 vuotiaat jotka jo kovasti vonkaavat ja on sitten kyseessä homo- tai heterosuhde niin lakisääteiset rajat on aina kysymysmerkki.
Nythän ollaan kai tiputtamassa tuota eroottisten kuvienkin ikärajaa tuonne 16 vuoteen, ja se on sittenkin tarkemmin ajateltuna merkityksellisempää koska kyseiset kuvat voi koska tahansa edestään löytää, ja sellaisiin suhtautuminen vaihtelee kovinkin paljon. Toisaalta digikameroiden tulo on pitänyt huolen siitä että jo hyvinkin nuoret pistävät ko. kuvia "jakeluun" nettiin ihan omaehtoisesti. Mutta niinhän se on että vanha lausahdus "kyrpä ja järki seisoo yhtäaikaa" pitää edelleen paikkansa! Pitäisikö siis tälläisissä asioissa tuomita "täyttä ymmärrystä vailla" :P
  • 6 / 37
  • Rokkihomo
  • 11.8.2004 18:51
Kumpi? Vai kummatkin?

Mitä mahtavat sanoa ystävät, kaverit - ja omat perheet -??
  • 7 / 37
  • Statisti
  • 11.8.2004 19:14
Kyllä eduskunta on siis kaikessa viisaudessaan päätynyt siihen olettamukseen, että 16-vuotias on seksuaalisesti jo niin kypsä, että hänellä on seksi- ja parisuhdekäyttäytymiseensä täysi itsemääräämisoikeus, jota vanhemmat, naapurit ja kaverit eivät saa loukata. Vaikka tämän kumppani olisikin kolmekymppinen. Ja tämä kaikki sillä olettamuksella, että kumpikin osapuoli haluaa juuri sellaista suhdetta, joka heillä on. Pakottaminenhan onkin sitten jo rikos.

Onkin sitten kunkin oma asia miettiä onko tällainen ikäero normaalia. Myös silloin, jos suhteen nuorempi on kolmekymppinen ja vanhempi on jo 44-vuotias.
"Onkin sitten kunkin oma asia miettiä onko tällainen ikäero normaalia. Myös silloin, jos suhteen nuorempi on kolmekymppinen ja vanhempi on jo 44-vuotias."

Statisti nyt vain alkaa taas levitellä rönsyjä tähän keskusteluun, jonka perimmäinen aihe oli 16 vai 18? Se mitä sitten "täysi-ikäiset" suhteidensa ikäerona harrastaa, ei kuulu tähän keskusteluun ollenkaan. Ikäerokeskustelu käydään toisaalla:
http://ranneliike.net/keskustelu.php?act=rthrd&grpid=4&thrdid=629

Ja jos statistin mielestä jo 14 vuoden ikäero on kauhistuttavaa, pöyristyttävää tai muuten moraalitonta, ehdotan, että opettelet suvaitsevaisuutta - ikäeroja on kaikenlaisissa ihmissuhteissa isoja ja pieniä... Ja tuolta mainitsemastani ikäerokeskustelussa voitkin sitten kommentoida esim. minun ja bf:ni ikäeroa.

Toki seurustelun ja parisuhteen osalta pelkästään ikä ei sano mitään, myös henkinen kypsyys, henkilökemia ja molempien sosiaaliset taidot selviytyä ihmissuhteissa ovat merkittävämmät kuin mitkään ikärajat tai -erot. Tiedän kokemuksesta yhden 49 vuotiaan ja yhden 34 vuotiaan, joiden sosiaaliset taidot ovat teini-ikäisen tasoa.

Toisaalta; elämäni varrella ( 48v) olen todennut usein, että on niin hetero- kuin homopareja, joiden ei koskaan olisi pitänytkään päätyä yhteen. Molempien oman parhaan, turvallisuuden ja jälkeläisten kuin ympäristönkin turvallisuuden vuoksi.
  • 9 / 37
  • Rokkihomo
  • 11.8.2004 20:51
Kiitos, Arkadas, ikäerokeskustelu löytyy tosiaan täältä "suhteet" -osiosta toisaalta.

Toisaalta, kiitos, Statisti, koskapa juuri näistä "normaalius" -asioista voisikin mielestäni keskustella lisää. Kyllähän minä tiedän, mikä omasta mielestäni ja tilanne tilanteelta on "normaalia" ja mikä ei, ja toki myös, millä perusteilla (ja kun en tiedä, pohdin lisää). Ne ovat ne muiden ihmisten käsitykset ja perustelut, joita ei voi tietää, mutta joiden kanssa lopulta kuitenkin pitää elää - tavalla tai toisella.

Nehän ovat ne muiden ihmisten käsitykset
"normaaliudesta", jotka tekevät asioista hankalia.
Niitä on kuitenkin syytä pohtia (näistä aiheutuvia ongelmia siis), vai mitä?
Niin, tämä keskusteluhan kehittyi näihin moraalikysymyksiin, kun tuo ensimmäisen tekstin esittämä tekninen puoli tuli selville heti kättelyssä. Keskustelu edes livenä ei ole keskustelua, jos sen sisältö ei elä keskustelun edetessä.

Vastasinkin sinulle siellä toisessa keskustelussa, kun sekoittelit sinne lainauksia täältä. Mutta vaikka siellä sanoinkin, että yli 15 vuoden ikäero on mielestäni yleensä hiukka liikaa, ei se suinkaan tarkoita että se suhde ei toimisi, jos osapuolet muuten ovat hyvin yhteensopivia. Eikä sellainen ikäero ole minulle kauhistus.

Itselleni en kyllä voisi kuvitella kumppania, joka on jompaan kumpaan suuntaa yli 15 vuoden ikäeroinen (ah, mikä sana). Koen tällaisen seurustelukumppanina liian etääksi. Ainakin fyysisesti. Ikäero kuitenkin näkyy kehossa.

Ja juu, kyllä niitä lapsukaisia löytyy kaikenikäisistä.
Statisti, toivottavasti et pahastu oheisen kommentin editoimista tänne, jonne se kai oikeastaan kuului.
Eli:

"16-vuotiaalla kun ei sitä hyvän parisuhteen edellyttämää syvällisyyttä ja elämänkokemusta ole. Hän on väkisinkin vielä hieman lapsellinen ja oppimaton.

Jotkut selittävät tällaisen parisuhteen (esim. juuri 16-vuotias ja 30-vuotias yhdessä) siten, että vanhempi etsii rumasti sanottuna 'nuorta ja kaunista lihaa', nuorempi vanhemmasta miehestä oidipaalista suhdetta, eli eräänlaista isähahmoa vanhemmasta miehestä.

Eli tämä on oma mielipiteeni. Mutta pitää muistaa, että 16-vuotiaalla on oikeus omaan seksuaalisuuteensa. Ja jotkin 16-vuotiaat voivat tosiaan olla myös varsin kypsiä henkisesti, kuten sanonta kuuluu. Eli kyllä asian moraalinen oikeellisuus on tällaisessa tilanteessa loppujen lopuksi tapauskohtaista eikä sitä voi ratkaista keskustelupalstoilla."

Tuo siis statistin sanomaa, ja nyt jatkaa Rokkihomo: sain tuosta pari käsitystä asiasta, joita osasinkin odottaa. Asiaa ei tosiaan voi "ratkaista" keskustelupalstoilla, mutta kai sitä täällä voi pohtia -? (Kun kerran pohdituttaa)
Aivan, tänne se kuului. Mutta piti sijoittaa se sinne toisaalle, kun se oli vastaus siellä toisaalla esitettyyn väittämään, jonka perusteena oli lainaus tässä keskustelussa aikaisemmin esittämästäni mielipiteestä.

Monimutkaista? Jep!

Siis, älkää lainailko ristiin keskusteluja. Ainakaan kovin impulsiivisesti.

Ja kyllä ikäeroja voi pohtia, mutta jos on olemassa jo jokin toinen keskustelu aiheesta, siirryttäköön siis sinne. Tosin itse en kyllä jaksa asiasta jauhaa, koska ikäerot ovat niin tapauskohtaisia. Pääasiahan on, että suhteen molemmat osapuolet ovat onnellisia. Eikös juu? Itseltäni tuollaiset yli 15 vuoden erot eivät siis oikein luonnistu, mutta sehän onkin meikäläisen oma pikku rajoite.
Yritän vielä puhaltaa tuulta tähän:

16-vuotias on ruumiinsa puolesta aikuinen, mutta täysi-ikäinen 16-vuotias ei ole (eli mielensä puolesta ei aikuinen?).

16 v. kolmekymppisen kanssa yhdessä on kolmekymppiselle "nuorta kaunista lihaa" ja 16-vuotiaalle kolmekymppinen on "isähahmo". Tällaista suhdetta ei siis voisi pitää "oikeana" tai "aitona", vaan tällaiseen "poikkeustilanteeseen" pitää löytää ns. "syitä" -?

Kuitenkin moraalinen oikeellisuus on tapauskohtaista? (Toivottavasti...)

Entä sosiaalinen oikeellisuus? Olisiko tästä kokemuksia tai ajatuksia?
Siis 16-vuotias on seksuaalisuutensa puolesta niin fyysisesti kuin psyykkisestikin jo niin kypsä, että lainsäätäjä on katsonut, että tällainen henkilö ei tarvitse enää erityistä suojaa niin kuin tuota ikää nuoremmat ihmiset tarvitsevat. (En ole tosin itse tätä ikärajaa tarkastanut laista, vaan luotan tässä asiassa tämän palstan antamaan tietoon, koska se vastaa omaa muistikuvaani vuosien takaisesta uutisoinnista.)

18-vuotiaan täysi-ikäisyyden kanssa sillä ei siis sinänsä ole ilmeisesti mitään tekemistä. Täysi-ikäisyyys liittyy lähinnä muihin juridisiin asioihin kuten esim. sitoviin sopimuksiin, täydelliseen rikosoikeudelliseen vastuuseen ja esim. oikeuteen ajaa autoa. Etenkin tämän kesän uutisia katsoessa tulee mieleen, että jotkut 18-vuotiaat eivät olisi vielä tähän autonajoon olleet henkisesti tarpeeksi kypsiä, kun on tullut niin paljon ruumiita kaahailun ja alkoholin vuoksi. Eli 18-vuotiaalta odotetaan normaalia aikuisen harkintakykyä muissa kuin seksuaalisissa asioissa.

Käsitykseni mukaan tällainen ikäraja on tehty selkeästi pedofiilien yms. varalta, jotta voidaan perustaa tuomio johonkin ikäreferenssiin. Ehkä tätä ajatusta voisi selventää käsitteellä "namusetä", joka hyödyntää lapsen herkkäuskoisuutta seksuaalisten tarpeidensa tyydyttämiseen pääsemiseksi. Lapsi on tässä siis manipuloinnin uhri eikä nuoren ikänsä tuoman "sinisilmäisyyyden" (sinisilmät hei: se on vain yleinen sanonta, ei millään pahalla) vuoksi kykene puolustamaan itseään. Jotta tämä namusetä voidaan tuomita törkeyksistään, pitää määritellä missä menee seksuaalisesti kypsän ihmisen ja ei-kypsän ihmisen välinen ikäraja.

Lisäksi olen antanut itseni ymmärtää, että oikeus saattaa katsoa läpi sormien sellaisia suhteita, joissa toinen on hieman alle 16-vuotias ja toinen vanhempi, mutta suurin piirtein samaa ikäluokkaa, esim. 19-vuotias, jos on selvästi havaittavissa, että kyseessä on molemminpuolinen aito rakkaussuhde eikä mikään seksuaalinen ryöstösuhde. Tosin jokin oire asioiden huonosta laidasta on ollut, jos tällaista asiaa joudutaan pohtimaan oikeudessa asti.

Nuo ajatukset isojen ikäerojen tulkinnoista (isähahmot, jne.) eivät ole meikäläisen, vaan jos pistät esim. Googleen hakusanan "oidipaalinen", huomaat että näitä suhteita on tutkittu laajasti.

Isot ikäerot eivät ole harvinaisia, joskaan eivät niin yleisiäkään. Niin hetero- kuin homosuhteissa. Siksi sellaiset saattavat aiheuttaa ihmisissä hämmästystä. Silloin kyseessä on sosiaalinen hyväksyntä tai sen puute riippuen siitä, kuka kulloinkin asiaa pohtii. Esim. juorulehdet raportoivat heti, jos jollakin julkkiksella on suhde huomattavasti eri ikäiseen ihmiseen. Minä kyllä toki tällaiset suhteet hyväksyn, jos suhteen molemmat osapuolet sitä haluavat. Itse asiassa minulla on lähipiirissä tiedossani yksi homosuhde, jossa ikäero on 14 vuotta ja heillä on mennyt vuosikausia hyvin suhteessa. Mutta itselleni sellainen suhde ei vain luonnistuisi. Siinä tökkii meikäläisen oma biologia tuolla korvien välissä.
Isot ikäerot ovat homomiehillä yleisiä.

Henkikirjoittaja Peter Oljemark mainitsi Z-lehden artikkelissa alkuvuodesta 2003, että miesten kesken parisuhteita olivat rekisteröineet silmiinpistävän usein parit, joitten osapuolten välinen ikäero oli 15-30 vuotta.
Hmm. Ihan tosi? Homojen ikäerot oli siis yleensä tavattoman paljon suurempia, kuin esim. vastaavien heteroparien? Tietty homot muodostaa melko pienen vertailtavan joukon kun tilastollisesti ajatellaan, mutta silti...

Muutenkin tämä ikävouhkaaminen mun homofrendien keskuudessa yms. on yleensä ollut tyyliin, "no voi hyi! Ethän sä sen kaa voi deittailla kun se on jo ainakin 31!", sit taas toisaalta, monet vanhemmat sit tykkää pääosin nuoremmista.

Itelläni tyyppi on tärkeempi yleensä kuin ikä, mutta totta on että kun ikäero kasvaa suureksi, suuntaan tai toiseen, niin se näkyy jo fyysisesti. En mielelläni ihan teinin näkösten kanssa seurustele, mut sit taas toisaalta kovin vanhat tyypit ei myöskään ehkä kauheesti mulle käy.

16- vuotiaat pojat nimenomaan on kyllä noin 98% ajasta aivan liian nuoria ja kypsymättömiä mihinkään, useat niistä on seksuaali-identiteetiltään vielä ihan metsässä ja muutenkin. Tytöistä en sitten tiedä.
"16- vuotiaat pojat nimenomaan on kyllä noin 98% ajasta aivan liian nuoria ja kypsymättömiä mihinkään, useat niistä on seksuaali-identiteetiltään vielä ihan metsässä ja muutenkin."

Hm. Jossakin mielessähän lopulta vain oma kokemus on totta. Kun olin 16-v, olin mielestäni tarpeeksi vanha mihin vaan - ja olen kyllä edelleen sitä mieltä, että olin.

Vanhempani tuskin olisivat olleet samaa mieltä.
Niin, ja täytyypä vielä muistuttaa, että ajantasaisen lakitekstin voi aina tarkistaa osoitteessahttp://www.finlex.fi. Ei tarvitse arpoa muiden nettilähteiden luotettavuutta.
no siis oikeesti kylläkin on vielä toi et 16v ja 16v voi harrastaa yhes seksiä mut 16v ja 18v. ei voi..poliisit tulloo ja viä..
niin siis..tottahan kukin voi vaikka sekaantua lasten hyväksikäyttöön..mikäs siinä..oma on elämänsä jos haluaa sen takia linnaan mukiloitavaks hengiltä, ettei voi kunnoittaa toisen ihmisen lapsuutta..kyllä ne 15-16v.lapsia vielä on uskokaa tai älkää..!
Seta ry on virallisena organisaationa vaatinut suojaikärajan laskemista viiteentoista vuoteen.
Police: olet väärässä väittäessäsi aiemmin, että 18 v. täyttänyt ei saa harjoittaa seksiä 16 v. täyttäneen kanssa. Seksi 16- mutta ei vielä 18-vuotiaan kanssa on rikollista vain, jos vanhempi osapuoli on jotenkin selvästi määräävässä asemassa nuorempaan nähden ja tapahtunutta ei voida siksi pitää nuoremman puolelta täysin vapaaehtoisena. Olettamuksia ei kannata esittää tietona.

Lapsuuskaan ei ole uskon asia, vaan laissa selvästi määritelty: 16-vuotias ei ole enää seksiasioissa lapsi. Kun ihmisellä on jo halut ja kyky sekä ainakin periaatteessa tarpeeksi järkeä (monille sitä ei kartu koskaan), seksin kategorisesta kriminalisoinnista katsotaan olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Dr. No: Olisi kovin ystävällistä perustella ilmaan sohaistut väitteensä viittaamalla edes jollain tavalla johonkin kannanottoon tai lausuntoon. Tässä tapauksessa siis kaipaisin tietoa, milloin ja miten "Seta ry on virallisena organisaationa vaatinut suojaikärajan laskemista" nykyisestä 16 vuodesta? Tämä on tietysti täysin mahdollista, mutta haluaisin tietää myös perustelut ja asiayhteyden.
Seta ry toi virallisen kantansa laaja-alaisesti mediassa julki 1990-luvulla seksuaalirikoslainsäädännön uudistuksen valmistelun yhteydessä. Asia on myöhemmin vaiettu kuoliaaksi. Uusi suojaikärajat yhtenäistänyt laki astui voimaan viitisen vuotta sitten.
Ok. Lammittelin tata keskustelua taannoin ns. "ihan oikeista syista".

Lopulta olen helpottunut, etta en nayttanyt tata keskustelua 16-v. ystavalleni - siita huolimatta, etta han kylla olisi kaivannut muutakin ymmartavaa kommenttia kuin vain omani.

Nimim."pippeli": Esim. Quntele on parempi foorumi noille jutuille, eiko vain -?

Nimim. "police": En usko.

Nimim. "public eye": Kiitos.
niinkuin sanoin,miten vain itse elämänne haluatte elää.se mitä kerroin on suoraan poliisien suusta,sen vannon...=0/
niin ja siis 16v. ON lapsi vaikka kuinka olisi seksuaaliset halut heränny..ei se sitä tarkota et sit ollaan aikusia...ei todellaka..17v:kin on lapsi,mutta melkei kuiteski jo aikunen..ja eiköhän toi aikusuus korvien välistä kuitenkin lähde,onhan niitä aikusia iältään mut korvien väli..on näköjään mitä on..
toiset uskoo näemmä vain mitä haluaa olevan tosi ..meitä on monen moisia todella..
Hmmm.. eikös toi seksinsuojaikärajan lainsäädäntö mene nimen omaan niin että yleinen suojaikäraja on 16v. molemmille sukupuolille. Eli yli 18v. ja yli 16.v voi harrastaa seksiä keskenään vapaaehtoisesti? Mutta jos kyseessä on auktoriteettisuhde, eli esimerkiksi opettaja-oppilas, on molempien osapuolten oltava yli 18v? Näin muistelen lain menevän. Mutta kaikki laithan ovat tulkintakysymyksiä loppujen lopuksi oikeudessa. Ainakin jos raiskaustuomioita katsoo. (vakituinen työpaikka katsotaan lieventäväksi asianhaaraksi..) Eli pointti oli se että jos 16v. ja 18v. lukiolainen vaik harrastaa seksiä keskenään, ei poliisilla pitäisi olla asiaa pidättää ketään.. mutta jos se lukion 32v. bilsan ope sekstaa 17.v oppilaan kanssa, voidaan syyte nostaa? (ja tämä oli vian kuvitteellinen esimerkki :) )
Niin joo, ja tulipa mieleeni tositapaus yläasteen ajoilta, kun oisko ollut 26v. miespoliisi seurusteli 14v. tytön kanssa, kenenkään puuttumatta asiaan. Tosin ainahan voimme uskoa että kyseinen pariskunta ei harrastanut seksiä...
...Lain mukaan siina ei ole ongelmaa, alaka usko muuta vaittavia kommentteja tasta lakiasiasta.
Ainakin Setan sivuilta loytyy selvitys noista suojaikarajoista (ja niiden muuttumisista pari vuotta sitten). Ehka linkkivinkki oli tassakin keskustelussa tuolla ylempana.

Toinen asia ovat sitten ymparilla olevat ihmiset, joilla saattaa olla kaikenlaisia mielipiteita asiasta. Lienee yksilokohtaista, kuinka paljon merkitysta niilla sitten on
(toivottavasti ei paljoa tai "liikaa").
"Toinen asia ovat sitten ymparilla olevat ihmiset, joilla saattaa olla kaikenlaisia mielipiteita asiasta. Lienee yksilokohtaista, kuinka paljon merkitysta niilla sitten on
(toivottavasti ei paljoa tai "liikaa")."

Niinpä! Tossa iässä kaveripiirit ovat täysin erilaiset ja jomman kumman/molempien kaverit/tutut/läheiset eivät vältämättä hyväksyy asiaa. 24v ehkä vielä osaa antaa oman arvonsa sellaselle, mutta se nuorempi osapuoli? Siinä iässä ku kaverit ovat tärkeämpi osaa elämästä (tai siis tietty näin ylestettynä taas)
Entäs mitä tekee 16v, kotona asuva poika jonka vanhemmat estävät asian kaikin keinoin? Ei mitään. Siihen kaatu ehkä suhde joka toimisi jos nuorempi olisi 18v, mut "älylliesesti samalla tasolla"...
Mielestäni ajatus ikärajoituksesta vaikuttaa sopivalta. Olen kävellyt ohi mm. sellaisten ravintoloitten, joissa ovessa on ollut ikärajoitus > 25 vuotiaille (jos nyt muistan tuon oikein). En minäkään haluaisi, että joku 50 vuotias tulisi lääppimään minua maksaläikkäisillä käsillänsä. Ymmärrän asian hyvin.
Nyt putosin lopullisesti kärryiltä tässä keskustelussa. Vaikka jätettäisiin sikseen se kaiketi nimimerkin 'imagination' toteama fakta, että ihmisen käsiin ilmestyy "maksaläikkiä" hänen täyttäessään 50, en käsitä miten 'imagination' välttyisi tällaisten ihmisten seuralta, jos ravintolan ikärajaksi on määritelty 25.

Sitä paitsi en halua, että kukaan, olipa hän minkä ikäinen tahansa, tulee lääppimään minua kun olen mennyt viettämään hauskaa iltaa ravintolassa. Refleksini voisi olla ajatusta nopeampi...
Itse olen nainen ja aloin ekan kerran seurustella tytön kanssa ollessani 15, tyttöystävä oli 18. Tuossa elämäntilanteessa jo kolme vuotta tuntui, ei välttämättä siksi, että toinen olisi ollut jotenkin älyllisesti kehittyneempi vaan siksi, että esim. vanhemman oma seksuaali-identiteetti oli vahvempi. Tyttöystävän oli vaikeaa asettua minun asemaani, kun kaverit, äiti ja iskä vaikuttivat aivan eri tavalla mun ajatteluun kuin hänen ajatteluunsa ja koin seurustelun ongelmallisempana siksikin.

Eli, what's the point... *väsy*Oon varmaan joskus aiemminkin kirjoittanut samasta asiasta täällä. Ehkä se, että semmoset 15-vuotiaat on vielä melkein lapsia, ja ympäristön kritiikki voi sattua lujaa. Mun vanhemmat pystyivät jo kolmeen vuoteen vedoten esittämään aika veemäisiä argumentteja suhdettamme vastaan (vihjailuja suojaikärajoista, epäilyjä tyttöystäväni kehityksen tasosta ja motiiveista jne.) , joten jos ikäero olisi ollut vaikka 10 vuotta, en tiedä, miten olisi käynyt. Tarkemmin erittelemättä voin todeta, että tyttöystävä kyllä vaikutti ajatteluuni jonkin verran niin hyvässä kuin pahassa - ehkä enemmän kuin hän olisi ilman ikäeroa vaikuttanut. Vaikka en vaihtaisi nuoruudenrakkautta poiskaan, siihen liittyi mun kohdalla valitettavasti aika monia negatiivisia juttuja myös tuon ikäeron vuoksi. Mutta huom. _minun_ kohdallani.

Murrosikäinen on herkkä otus, ja sitä pitää varoa! Ja mitä taas tulee näihin 16 vee ja 40 vee -parisuhteisiin, niin huh huh - miettikää vähän. Vetoan niinkin epämääräiseen ja itsetyytyväisen itseoikeutettuun käsitteeseen kuin terve järki.
En nyt ymmärrä pitääkö muka suojaikäraja laskea, eroahan ei tule vain kuin vuosi. Eikä homot ole heteroihin tässä asiassa epätasa-arvoisessa asemassa, mutta käytännössähän tilanne tietysti varmasti on aivan eri.

Se riippuu ihan ihmisestä kuinka kakru vielä 16- vuotiaana on. Itse en alkanut omaan sukupuoleeni sekaantumaan kuin 17- vuotiaana, mutta kyllä mullakin välistä oli reilustikin vanhempia partnereita (siis jopa lähes 2x enemmän ikää), eikä niitä kai poliisi pidättänyt. Ihan turhaan olisivat pidättäneet, kyllä mä aika tasan tarkkaan tiesin mitä tein ja kenen kans olin tekemäs.