Kadetti ei saa olla homo?

Lainaus STT:n linnan juhlia käsittelevästä uutisesta:

"Viime vuonna naiskadetti ei suostunut tanssimaan häntä hakeneen naisen kanssa, ja Antti [jutun mieskadetti] sanoo, ettei hänkään suostuisi miehen hakuun. - Siellä meidän odotetaan olevan heteroita. Siitä syntyisi kohu, eikä meidän tehtävämme ole olla mukana sellaisessa."

Tästä tekisi mieli kysyä presidentin kanslialta kommenttia...
Minusta jokaisella on oikeus kieltäytyä, eikä ketään voi pakottaa edes linnanjuhlissa tanssimaan jos siltä tuntuu.
Mut toisaalta taas jos sinne on komennettu niin sit pitää toimia lain puitteissa eli sinne vaan komesti ja ylpeesti härkäparia valssaamaan. Se on kyl aika hienon näköistä kun Toimi vetää tangoo jonkun ison uroskadetin kanssa tai sit naiskadetti ja Päivi Räsänen. Siin olis kyl aihetta kylil juoruilla.
  • 3 / 41
  • mcqueenish
  • 1.12.2004 10:35
Ahaa...siis myös Tarjan reviirillä vallitsee edelleen tällainen ahdistunut suhtautuminen todelliseen tasa-arvon toteutumiseen.
Todellista juhlan tuntua henkisi nimenomaan se, että ihan jokainen saisi juhlia omana itsenään valtakunnan kaikkien ihmisten veroeuroilla kustannetussa tilaisuudessa.
Ja mikä kuvastaisi henkilötasolla paremmin todellista itsenäisyyttä kuin se, että tanssii haluamansa henkilön kanssa? Kadeteilla ei saisi olla missään tapauksessa oikeutta kieltäytyä kenenkään asiallisesta tanssiinpyynnöstä.
Mitä mieltä olette, miten Tarja on mielestänne edistänyt vähemmistöjen asemaa kuluneella virkakaudella? Toki hänen välineensä konkreettisiin muutoksiin ovat rajatut, mutta entäpä toiminta mielipidevaikuttajana?
"Mut toisaalta taas jos sinne on komennettu niin sit pitää toimia lain puitteissa"

Mitäs puolustusvoimissa sanotaan tehtävän tahallisesta laiminlyömisestä?
Mitä ihmettä, homojen suvaitsevaisuus loistaa taas!

Eikös lainsäädäntö lähde siitä, että jokaisella on oikeus omaan vakaumukseensa ja seksuaaliseen suuntautumiseensa. Se koskee myös heteroja.

Kenenkään ei tarvinne tanssata homoseksuaalin kanssa, jos ei tahdo. Ei työssä, ei vapaalla, ei virantoimituksessa.
  • 6 / 41
  • mcqueenish
  • 1.12.2004 11:12
Kadetit eivät ole toteuttamassa linnassa seksuaalista suuntautumistaan valitsemalla sen mukaisen partnerin vaan viihdyttämässä linnan vieraita ja pelastamassa tanssihaluiset sinkut pinteestä. Linnan homo tai lesbovieraat sen sijaan ovat kutsuttuja vieraita ja valitsevat mieleisensä kadetin, as simple as that. Että se siitä homojen suvaitsemattomuudesta, ainakin tämän asian tiimoilta.
"Eikös lainsäädäntö lähde siitä, että jokaisella on oikeus omaan vakaumukseensa ja seksuaaliseen suuntautumiseensa. Se koskee myös heteroja."

Ei lähde.
Esimerkiksi laki ei tue sellaista vakaumasta että homoja saisi syrjiä kirkon virantäytössä vaikka syrjijän vakaumus ja näkemys olisi mikä tahansa.
Mielenkiintoista olisi myös nähdä kuinka paljon omaa vakaumusta kunnioitetaan asepalveluksessa.

"Kenenkään ei tarvinne tanssata homoseksuaalin kanssa, jos ei tahdo. Ei työssä, ei vapaalla, ei virantoimituksessa."

Voisitko selventää sanomalla mitä muuta heteroiden ei tarvitse virantoimituksessa tehdä homoseksuaalille jos eivät tahdo? Voiko poliisi/palomies vedota vakaumukseensa ja kieltäytyä pelastamasta homoseksuaalia? Voiko taksikuski päättää että "vakaumukseni nyt kieltää homoseksuaalien kyyditsemisen"?

Heterot eivät ole olleet suinkaan kainoja ilmaisemaan omaa vakaumustaan.
  • 8 / 41
  • Opisk.poju78
  • 1.12.2004 11:21
Yhtenä syynä ovat tavalliset fobiat.

"Mitä ajattelevat muut kadetit, koko armeijakunta, koko juhlijakunta, lehdistö, mun kaverit, mun perhe, sukulaiset, kaikki, jotka töllävät teevetä, ja minä tanssin yhden homo kanssa tv-kameran kuvattavana. Valokuvaajien kuvat minusta ja homosta huomenna etusivuilla! Ajattelevat, että minäkin olen yksi homo. Minä tahraan maineeni ikuisesti, kannan ikuisesti homoviittaa ylläni... Ei ikinä!

Ehkä noin ajattelee moni näistä uroksista.

Ennen kuin me mellastamme täällä puolesta ja vastaan, voisimme kysäistä "asiantuntijalta" tai paremmin "ylemmältä taholta", mikä on asian laita? Voinko minä 6.12 linnan juhlissa tanssittaa homomiehenä kadettimiestä/ homonaisena kadettinaista?
Minusta kadeteilla pitää olla oikeus kieltäytyä tanssimasta kenen kanssa haluavat (ellei heitä ole erikseen määrätty tanssimaan kaikkien pyytäjien kanssa), mutta silmääni tökkäsivät erityisesti kaksi viimeistä lausetta: "Siellä meidän odotetaan olevan heteroita. Siitä syntyisi kohu, eikä meidän tehtävämme ole olla mukana sellaisessa."

Onko tosiaan niin, että vielä Halosenkin juhlissa jonkun "oletetaan olevan hetero" ja jos ei ole, niin "siitä syntyy kohu"?
Stacy, äläpäs riehaannu! En tarkoittanut yhtään mitään muuta kuin linnantansseja. Tietysti, jos kadettien tanssittaminen käsitetään samanarvoisena tehtävänä muiden tehtävien kanssa niin sitten siitä ei voi kieltäytyä vakaumukseen eikä muuhunkaan vedoten.

Mutta onko kadeteilla 6.12. todella velvollisuus tanssittaa ketä tahansa? Voidaanko tanssittaminen rinnastaa täysin virantoimitukseen. Kuka tietää faktat.

Aikalaisessa haavemaailmassa elää sellainen henkilö, joka kuvittelee, että kadeteille ei olisi mikään juttu tanssittaa samaa sukupuolta olevaa. Noh, en minä ainakaan moista lähtökohtaisesti odota, enkä näe asiaa minkäänlaisena kynnyskysymyksenä. Kuullostaa aika hurmokselliselta alkaa moista vaatimaan.
"Onko tosiaan niin, että vielä Halosenkin juhlissa jonkun "oletetaan olevan hetero" ja jos ei ole, niin "siitä syntyy kohu"?"

Taitaa olla. Naiskadettien univormuun kuuluu pakollisena osana hame ja mieskadettien univormuun housut.

Juhlat eivät ole Halosen juhlat vaan Suomen Tasavallan Presidentin juhlat.
> Juhlat eivät ole Halosen juhlat vaan Suomen
> Tasavallan Presidentin juhlat.

Onko näin? Presidentillä ei kai ole virkansa puolesta mitään velvollisuutta järjestää niitä ja jokainen onkin tainnut tehdä aina pikku viilauksia edellisiin juhliin verrattuna.
Siis lukeeko jossain lakikirjassa että kadetit ovat heteroseksuaalisia ja saavat tanssia vain vastakkaisen sukupuolen kanssa???
Uskon että moni homokadetti on suostunut ihan vapaaehtoisesti tanssimaan linnassa heteronaisen kanssa. Miksi heterokadetti saisi kieltäytyä vastaavasta homomiehen kanssa? Miten niin muka tasa-arvoon vedoten?
Kadetit eivät ole esittelemässä seksuaalista suuntautumistaan linnan tansseissa vaan viihdyttämässä vieraita.
Niinpä. Perinteisiinkään ei oikein voi vedota tai muuten naiskadetejakaan ei pitäisi olla paikalla. Ainoa tasa-arvomielessä pätevä perustelu kieltäytymiselle on, jos tämän seuralaispalvelun työntekijät voivat vapaasti valita ketä tanssittavat. Jos sen sijaan aatteelliset tai uskonnolliset syyt sallitaan poikkeustapauksina sääntöön, pitäisi heidän voida kieltäytyä myös vääräuskoisten tai -väristen tanssittamisesta. En tosin tiedä vaikka näin olisikin.

Skandaalin välttäminen sinänsä on hyvä perustelu koska kadettien tehtävänä linnassa kai on olla "smooth", mutta silloin voidaan kysyä, eikö kanslia voisi yksinkertaisesti ja asiallisesti todeta, että "juhlissamme mies- ja naisparien tanssiminen ei ole skandaali". Sen jälkeen pitäisivät puolustusvoimat ja muut roskalehdet kitansa taatusti kiinni.

Ettei kenellekään tulisi paha mieli, kadettikoulu voisi vaikka aivan erikseen valita joukostaan jotkut kaksi, joita saman sukupuolen tanssittaminen ei järkytä ja kainommat voisivat sitten ohjata kysyjät heille.
"Perinteisiinkään ei oikein voi vedota tai muuten naiskadetejakaan ei pitäisi olla paikalla."

Perinteiden takia naiskadetit joutuvat tulemaan paikalle hameasussa. Tanssittaessa housupukuinen mies vie ja hameasuinen nainen on vietävänä.
Otsikkona kun on ”kadetti ei saa olla homo?” ja keskustelu onkin ihan muusta aiheesta.

No, lyödään sitten lusikka soppaan: kyllä, kadetilla (on sitten hetero, homo tai jotain siltä väliltä) pitää olla oikeus kieltäytyä tanssikutsusta miehen/naisen kanssa (valitkaa vapaasti). Tämä siis sillä edellytyksellä, ettei heidän komennuksessaan nimenomaan käsketä toisin. Sitähän ei meistä täällä taida kukaan tietää mikä on asioiden oikea laita.
”Viime vuonna naiskadetti ei suostunut tanssimaan häntä hakeneen naisen kanssa”

Ymmärtäkseni kadeteille linnanjuhlien tanssipartneriksi pääseminen on kunnia ja sinne pyritään. Tuskin kukaan sinne vasten tahtoaan joutuu. Eli kukaan homokadetti ei siellä joudu vasten tahtoaan tanssimaan vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Oikein tai väärin, mutta ko. naiskadettia tanssiin hakenut naisihminen on kyllä käyttäytynyt varsin epäkorrektisti.

Jos haluaa kohahduttaa presidentin itsenäisyyspäivän juhlilla tanssimalla samaa sukupuolta olevan kanssa, tehköön sen oman partnerinsa tai asian hyväksyvän toisen osapuolen kanssa. Linnassa juhlien ajan ”työskentelevän” kadetin vonkaaminen tuollaiseen ilmeisen julkisuuskipeään tekoon on – hmm – älyvapaata.
Miettikääs kuka kansanedustaja haluaisi kohahduttaa!
5 pisteen vihje: "Vittu haisee hyvältä"

Tästä Ruotuväen jutusta se selviää:
http://www.mil.fi/ruotuvaki/index.dsp?action=read_page&pid=19&aid=213

Jostain olen muuten saanut sen käsityksen, että kadetit eivät ole enää tanssivaiheessa siellä töissä. Sikäli siis eivät olisi velvollisia tanssimaan kenenkään kanssa, elleivät tahdo. Muutenkin epäilen, että ketään voisi velvoittaa tanssimaan oli kadetti tai ei. Kadettien korrekti käytös tosin on jonkin sortin sisäinen velvoite vastata myönteisesti tanssiinkutsuun.
> Jos haluaa kohahduttaa presidentin itsenäisyyspäivän
> juhlilla tanssimalla samaa sukupuolta olevan kanssa,
> tehköön sen oman partnerinsa tai asian hyväksyvän
> toisen osapuolen kanssa.

Tätä juuri kritisoin uutisessa: kadetin ei sovi tanssittaa saman sukupuolen edustajia ja vaikuttaa siten homolta, koska "heidän oletetaan olevan heteroja".

Ei toisten tanssipareissa minusta mitään kohahtelemista ole. Tai jos on ihan pakko, niin lienee syytä mennä vessaan kohisemaan peilin eteen.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kadettienkin, mikäli he ovat linnassa vapaaehtoisesti eivätkä varsinaisesti komennuksella, pitää saada valita tanssiparinsa vapaasti.
Minulla on sellainen muistikuva, että kun Raikka Hiltunen oli vielä Setan pääsihteeri, hän ja hänen miehensä tanssivat - pariskuntana kutsuttuina - söpösti frakeissaan kyllä Halosen parketilla. Tästä lienee muutama vuosi aikaa. Ehkä lattialla on nähty muitakin pareja - ovathan linnassa käyneet ainakin muumimamma ja Hilkka Pietilä.
Tässä vielä lainaus tuosta Ruotuväen jutusta:

"Naiskadetti edusti uljaasti sukupuoltaan ja antoi merkin saadusta tapakasvatuksesta. Joku ero on oltava lavatansseilla ja itsenäisyyspäivän juhlilla, Raili Malberg [jonkun ihmeen Tapaseuran PJ] korostaa."

Raivostuttavia tuollaiset Konservatiivisuusseurat.
Ei Hilkka vaan Tuulikki Pietilä. No, kyllä Hilkkakin varmaan on joskus linnassa ollut, mutta ei Toven kanssa.
""Naiskadetti edusti uljaasti sukupuoltaan ja antoi merkin saadusta tapakasvatuksesta. Joku ero on oltava lavatansseilla ja itsenäisyyspäivän juhlilla, Raili Malberg [jonkun ihmeen Tapaseuran PJ] korostaa.""

Ilmeisesti tuo tapaseura on ennekin antanut varsin omituisia kannanottoja. Sellainen oli ainakin se että he palkitsivat Uosukaisen vuoden käyttäytyjänä. Uosukaisen puheita taas on saatu selitellä tässä ja naapurimaassa.

Skandaalihan tämä tapaus on ja minusta on käsittämätöntä ettei tapausta varten ollut protokollaa presidentin kanslian eikä kadettikoulun puolelta. Toivottavasti ainakin jälkikäteen on tehty.

Itsenäisyyspäivän tansseilla ei ole mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa. Niillä on sen sijaan tekemistä itsenäisyyden juhlistamisen kanssa.
Kerrankin on pakko tunnustaa, että olen samaa mieltä Stacyn kanssa.
Linnan juhlissa taistellaan raivopäin paikasta salamavalojen räiskeessä, seuraavan päivän lööpeissä ja ämmäinlehtien ('scuse my french, ei tarkoita vain ns. naistenlehtiä) väriaukeamilla.

Jos neiti Meriläinen on halunnut tanssahdella naiskadetin kanssa, oletan että motiivina ei ole nimenomaan naispuolisen tanssipartnerin kaipuu ja miehen hyljeksintä, vaan juuri edellä mainittu julkisuudenkipeys. Sellaiseen mukaan meneminen olisi ollut kadetilta aika tyhmää, koska hänet olisi syyttömänä ulkopuolisena samalla vedetty julkisuuden valokeilaan.

Toinen asia on se, miten kadettien oikeasti pitäisi suhtautua samaa sukupuolta edustavan tanssiinkutsuun. Julkihomon pokkauksesta heillä mielestäni ei pitäisi olla oikeutta kieltäytyä, kun kerta tanssittajiksi on komennettu. Eri asia sitten on, mistä jokainen tietää, kuinka "julkinen" homo/lesbo kukin vieraista on. Juhlan järjestäjät ovat toivottavasti antaneet selvät ohjeet tänä vuonna.
Tietysti Rosa toivoisi että kadetti olisi täydessä varustuksessa ja olisi muistanut ottaa savut mukaan he he..... :-)
Tai sit jos kadetti olisikin ilmavoimien kadetti niin voisi olla vielä paremmat jatkot tiedossa ho hoo... :-)
Miksi kukaan haluaisi laittaa samaa sukupuolta olevan kadetin niin kiusalliseen tilanteeseen, että pyytäisi tätä tanssimaan kanssaan linnan juhlissa? En minä ainakaan halua olla ottamatta toisen tunteita huomioon, vaikka hän olisikin tekemässä työtään. En esimerkiksi halua tunkea katsomaan jotain miesstrippariryhmää, jos ilmoituksessa lukee: "unohtumaton ilta naisille". En halua myöskään tanssia kadetin kanssa, koska TIEDÄN, että hän ei halua tanssia kanssani, ainakaan julkisesti.
Prinssille: mistä tiedät? Siitäkö, että kadettien odotetaan olevan heteroita?

Tämä sama aasimaisuus on muuten myös perjantain Metro-lehdessä.

Kyllä minulla olisi yksi työpaikka helvetissä jos olisin homoseksuaali kadetti ja haluaisinkin tanssia samaa sukupuolta olevan kutsuvieraan kanssa.
Minä en taaskaan ilmeisesti käsitä mistä hemmetistä mesotaan. Siitäkö, ettei kaikki juhliin tulevat kadetit ole biseksuaaleja, joiden voidaan olettaa mieluusti tanssiavan sukupuolesta huolimatta kenen tahansa kanssa? Olisiko hyvä tilanne merkitä sellaiset kadetit rastilla, jotka tanssivat myös samaa sukupuolta olevien kanssa?

Kyseessä on vuosittaiset linnan juhlat, joissa juhlistetaan itsenäisyyttä. Kyseessä ei ole yhdenkään ihmisryhmän forum, jossa osoitetaan mieltä puolesta tai vastaan. Tai no, kyllähän siellä kaduilla huudellaan.

Esim: Jos juhliin tulee yksinäinen homoseksuaali, joka ei kykene tanssimaan vastakkaisen sukupuolen kanssa, on syytä moisen ihmisen käydä tutkituttamassa päänsä. Turha ruveta itkemään siitä, ettei hänelle ole järjestetty sopivaa tanssittajakadettia.

Sinne tuskin on järjestetty esim. romaaneille romaanikadettia? Entäs mustille samaa etnistä ryhmää olevaa kadettia? Lihavalle lihavaa kadettia? Ei, homoseksuaalit tarvitsevat ihan omat kadettinsa. Muuten tulee syrjintäsyyte ja paha mieli, jos joutuu vastakkaisen sukupuolen kanssa tanssimaan ihan väkisin..

Jos homoseksuaali juhlissa tulee kumppaninsa kanssa, heitä tuskin kukaan estää tanssimasta keskenään.

Yrittäkää löytää isompia vääryyksiä välillä. Tämä on naurettavaa kitinää.
Kaksi vuotta sitten homopari tanssi linnassa, ja vauhdikkaasti. TV 1:n kuvaaja vain turhan nopeasti siirsi kameransa pois tanssiparista. Kyllä linnaan tänä vuonnakin menee ainakin yksi homopari. En sitten tiedä, tanssivatko yhdessä.
Niin, kitinäähän tämä loppujen lopuksi on, mutta ymmärrän kuitenkin niitäkin, jotka ovat yrittäneet sanoa, että tässä on kyse periaatteesta. Kylmä ja kiistämätön totuushan on, että tasa-arvo ei tässä tapauksessa toteudu aivan täysin. Yksinäinen homo tai lesbo ei voi juhlistaa Linnassa itsenäisyyttä aivan samalla tavalla ja yhtä estoitta kuin yksinäinen hetero. En nyt ota kantaa siihen, pitäisikö pystyäkään. Jätän sen niille, jotka ovat valmiita ryntäämään asian takia barrikaadeille. Tämä seikka on kuitenkin helppo sivuuttaa olankohautuksella, koska kyse on niin perinteikkäistä ja korkean tason juhlista, joissa homopareja käy harvakseltaan. Mielestäni kyse ei ole myöskään siitä, että pitäisi aiheuttaa tahallista kohua vaan siitä, että jokainen vieras saisi juhlia linnassa tasapuolisesti luontevalla tavalla. Vaakakupeissa ovat siis pohjimmiltaan tasa-arvo ja salonkikelpoisuus. Etnisyys on tavallaan sama asia, mutta sitä ei voi mielestäni ihan suoraan rinnastaa "homo-ongelmaan", koska kyse on todella perustavanlaatuisesta, sukupuoleen liittyvästä asiasta. Sivuhuomautuksena todettakoon, että itselleni ei tuota vaikeuksia tanssia naisten kanssa. Homot ja lesbot ovat kuitenkin tässäkin tapauksessa hankala ryhmä, joka ei ole lähestulkoonkaan samalla viivalla muiden kanssa. En sitten tiedä, miten se edes voisi olla mahdollista tilaisuudessa, joka on niin lujasti sidoksissa perinteisiin. Joku viisaampi saa keksiä tähän ratkaisun. Ehkä kadettien tanssittaminen ei ole se oikea ratkaisu. Esim. avec-käytännön muuttaminen voisi olla parempi. Lienee parasta hyväksyä tällä erää tosiasiat ja elää niiden mukaisesti. Vai onko? Mielestäni tällaisista asioista sopii ja tulee keskustella vähemmistöryhmän sivuilla. Ei se ihan turhaa kitinää ole. Mutta kuten sanottua, kyse on itsenäisyyspäivän juhlista ja se on tärkeintä.
P.S. Olen menossa Linnan juhliin, mutta pidän omana tietonani, ketä aion tanssittaa! :)
Kiitos Näin on.

Hei haloo, tää on mun mielestäki ihan naurettavaa. Naurettavia on etenki ne oikeuksiensa puolustajat, jotka kun kerran ovat vähemmistöön kuuluvia (tai muuten asiaan vihkiytyneitä), vaativat jopa paikkansa linnanjuhlien tanssilattialta samaa sukupuolta olevan kadetin kanssa . Ja periaatteessa huolimatta kadetin omasta tahdosta!

ja Stacy, mistäkö tiedän, että kadetti ei halua tanssia kanssani, ainakaan julkisesti. Minä yleistän rajusti. Nimenomaan oletan, että kadetit ovat seksuaalisuudeltaan yhtä moninaisia kuin koko muu kansa ja jotka tästä huolimatta eivät halua kuvaansa iltalehtien kansiin tällaisen asian johdosta. Vaikkapa uraansa suojellen.
Hei, hitsin mielenkiintoinen keskustelu.

Olen homomies ja minullekkaan ei ole ollut mikään ongelma tanssia naisen kanssa häissä ym. muissa juhlissa. Päinvastoin, hauskaa on ollut. Se, että puolustusvoimissa työskenteleville tanssiminen samaa sukupuolta olevan kanssa tuntuu oudolta tuskin yllättää ketään. Monessa muussakin "miehisessä" ammattiryhmässä pidetään kynsin ja hampain kiinni vallitsevasta sukupuolijärjestemästä ja juuri tähän järjestelmäänhän oletus siitä, että kaikki ovat heteroita, ja että on sopivaa tansia ainoastaan "vastakkaista sukupuolta" olevan kanssa, laajalti perustuu

Miten sitten romuttaa tämä järjestelmä? On hyvä, että tällaiset omituisuudet nousevat esiin. Linnan emäntähän on ihmisoikeusvaikuttaja, jolle erinäisten vähemmistöjen oikeudet ovat olleet hyvinkin tärkeä asia. Ehkä tästä asiasta olisi hyvä kirjoittaa hänelle. Jos nuo kadettien kommentit/käytös on sillä tavoin kuin tällä palstalla on esitetty asiasta kannattaa tehdä kysely?

Voiko joku kuvitella, että kadetti voisi kieltäytyä tanssista esimerkiksi tummaihoisen diplomaattikunnan edustajan kanssa vetoamalla Tatu Vanhasen rotuoppeihin?

Se että kadetti tanssii samaa sukupuolta olevan kanssa ei kerro mitään hänen seksualisuudestaan, se ei välttämättä kerro edes tanssiin hakijan seksualisuudesta.

Hyvää itsenäisyyspäivän odotusta.
Tämä(kin) keskustelu osoittaa aika tavalla, mikä ihmisillä on mielessä... MINÄ SITÄ, MINÄ TÄTÄ, MINÄ... voi vittu!!! Kun mummo kuolee, niin onko homoilla päällimmäisenä se, että saanko MINÄ ja MINUN MIEHENI olla siinä ja siinä penkkirivissä... PRKL!!
aikoinaan vuonna 1996 tapasin marraskuussa yhden kadetin lomilla Helsinkiläisessä kapakassa. En tiennyt että hän oli kadetti alussa, mutta asia selvisi illan mittaan. Niin päädyttiin silloiselle asunnolleni ( asuin silloin Hkissä) ja asiasta whiskyn kautta kehittyi muutakin kun inttijuttua:).. no hänelle tuli moraalinen paniikki parin (kiihkeän) tunnin jälkeen.. ja saman vuoden Itsenäisyyspäivän vastaanoton televisioinneissa näin hänet kadettien rivistössä. En tätä kehumisen takia ilmoittele, mutta kyllä kadeteistakin kaikenlaisia löytyy..niinkuin kaikista, kaikenlaisista ihmistä.

hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille.
"Kun mummo kuolee, niin onko homoilla päällimmäisenä se, että saanko MINÄ ja MINUN MIEHENI olla siinä ja siinä penkkirivissä... PRKL!!"

Ei juuri sen enempää kuin tavanomaisilla heteroillakaan, jotka perinteisesti kyttäävät jopa hautajaisissa, että mitä toikin täällä tekee, kuka se oikein luulee olevansa ja mitä se tuolla istuu.
mies-vm68 kirjoitti: ".. no hänelle tuli moraalinen paniikki parin (kiihkeän) tunnin jälkeen."

Tuosta kertomuksesta tuli mieleeni tapahtuma omasta historiastani, jonka opetus voisi olla: Pitäkää näppinne erossa heteromiehistä!

Kaksi hyvää ja mukavaa miespuolista työtoveriani sai tietää minun olevan homon. He halusivat kumpikin mennä oitis kanssani sänkyyn. Suostuin, koska elin silloin lähes täydellisessä puutteessa. Kumpaakin olin pitkään katsellut hyvin kiinnostuneena, mutta pitänyt ajatukset omana tietonani.

Seuraukset olivat katastrofaaliset. He saivat kumpikin megaluokan morkkiksen. Teki pahaa nähdä se, voimatta asialle yhtään mitään. He eivät pystyneet todennäköisesti koskaan purkamaan noita tunteita. Välimme menivät erittäin huonoiksi, eivätkä ne koskaan korjautuneet.

Varsinainen pommi seurasi kymmenien vuosien jälkeen, lähtiessäni talosta. Minulle tarjoiltiin läksiäisiksi kommentti: "Tiedätkö, että talossa liikkuu juttu, että olet raiskannut "Pekan", kun hän oli sammuneena." Arvattavasti minä sain silloin megaluokan raivarin. "Pekka" on mielestäni täydellinen raukkis. Hän ei pystynyt käsittelemään omaa ahdistustaan, vaan yritti ulkoistaa sen tekemällä minun viakseni koko tapahtuman.

Onnekseni tuossa työyhteisössä oli viisas naiskolleega ja hyvä ystäväni. Hänen kanssaan asian purin, enkä ryhtynyt hölmöilemään lisää.

**********

Pidän hyvin arveluttavana ja eettisesti vääränä houkutella esimerkiksi viinan voimalla joku sänkyyn. Seuraukset voivat olla vakavia tuolle ihmiselle ja joskus myös itselle.

Ehdotan, että otamme vastuuta myös heteroveljistämme. He eivät aina ymmärrä mitä ovat haluamassa tai tekemässä.

Pahoittelen, että poikkesin otsikon aiheesta.
Ihan lyhyt kommentti viim. puheenvuoroon:
Ei se aina noinkaan mene ;-)
Ne morkkikset voivat jaada myos pois, tai varsin lieviksi...
Moraalinen paniikki voi tulla myös homomiehelle, joka ei ole täysin pystynyt hyväksymään itseään.