Seta juhli 30 vuottaan juhlaseminaarilla

  • 1 / 43
  • JuhaniV
  • 27.11.2004 22:35
Setan juhlaseminaarissa DTM:ssä Helsingissä tänään oli paikalla melkoinen joukko nuoria ja vanhoja setalaisia, sekä myös vieraita. Teemana oli "Minun Setani". Tilaisuus oli itse asiassa Seta-vaikuttajien kavalkadi, osa paikalla omana itsenään, osa kuvien muodossa. Jotkut heistä ovat joukostamme poistuneet.

Melkoisen paljon Seta onkin toimintansa 30 vuoden kuluessa saanut aikaan. Oikeastaan on aika vaiketa edes kuvitella Suomea ilman Setaa.

Tilaisuutta veti sympaattiseen tyyliinsä tv:stä tuttu Mikko Silvennoinen.

Erittäin mielenkiintoisia olivat Setan puheenjohtajan Tiia Aarnipuun ja veteraanivaikuttaja Jorma Hentilän puheenvuoro siitä kaikesta missä Seta on ollut mukana ja mitä kehitystä samaan aikaan yhteiskunnassa onkaan tapahtunut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asioissa.

Transsukupuolisuuden asiantuntija Veronica Pimenoff kertoi kuinka asiat ovat kehittyneet transsukupuolisuuteen liittyvissä asioissa.

Setastahan on sanottu, että sen tarkoituksena on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Setan Pohjois-Suomen nuorisotyöntekijä Saija Himanka kertoi millainen on nykytodellisuus pohjoisessa. Kertomuksesta päätellen Setalta eivät työt lopu vielä pitkään aikaan. Käsittämättömän takapajuisia käsityksiä ja torjuntaa löytyy pohjoisesta, mutta aivan varmasti myös etelästä. Kenties täällä kuitenkin hieman vähemmän mm. Setan valistustyön seurauksena.

Oma muisteluni ei liity aivan suoraan Setaan. Se on Iltasanomien lööppi 12. elokuuta 1966 kissankorkuisin kirjaimin: "HOMOPESÄ PALJASTETTU". Sitä en unohda koskaan. Sellainen shokki se oli.
"Tilaisuus oli itse asiassa Seta-vaikuttajien kavalkadi"

Rivijäsenethän Setasta ovatkin lähteneet.

"Melkoisen paljon Seta onkin toimintansa 30 vuoden kuluessa saanut aikaan. Oikeastaan on aika vaiketa edes kuvitella Suomea ilman Setaa."

Niin tai nälkävuosia, talvisotaa, korruptiota tai Kekkosta.

"puheenvuoro siitä kaikesta missä Seta on ollut mukana ja mitä kehitystä samaan aikaan yhteiskunnassa onkaan tapahtunut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asioissa."

Toi on hyvä jos se on esitetty tuossa muodossa. Yleensähän Seta nappaa itselleen kunnian kaikesta vaikka Setan aktiivinen asiaan vaikuttaminen on monesti ollut nollan luokkaa.

"Transsukupuolisuuden asiantuntija Veronica Pimenoff"

Ei ole asiantuntija. Transseksuaalisuuden asiantuntijoita ovat transseksuaalit itse. Mitä taas tulee transseksuaalien hoitoihin, niin Pimenoff ei ole toiminut vähään aikaan eikä tiedä nykytilanteesta muuten kuin kuulopuheiden perusteella.

"Setan Pohjois-Suomen nuorisotyöntekijä Saija Himanka kertoi millainen on nykytodellisuus pohjoisessa. Kertomuksesta päätellen Setalta eivät työt lopu vielä pitkään aikaan. Käsittämättömän takapajuisia käsityksiä ja torjuntaa löytyy pohjoisesta, mutta aivan varmasti myös etelästä."

On ihmeellistä että Pohjois-Suomesta on löytynyt vielä Setan piiristä rehellinen henkilö joka uskaltaa sanoa miten asiat ovat! Takapajuisuutta Setan kannalta varmasti edustaa se että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Onneksi sellaista ei pääse ikinä tapahtumaan täällä etelässä, vaan asioista aina vain hymistellään.

"Oma muisteluni ei liity aivan suoraan Setaan. Se on Iltasanomien lööppi 12. elokuuta 1966 kissankorkuisin kirjaimin: "HOMOPESÄ PALJASTETTU". Sitä en unohda koskaan. Sellainen shokki se oli."

Toivon "homopesän" rakentamisonnea kaikille homoille. Sen paljastamista en kylläkään toivo, vaikka monet sen kyllä keltaiselle lehdistölle paljastavatkin.
  • 3 / 43
  • Public eye
  • 28.11.2004 14:16
Rivijäsenet eivät ole lähteneet Setasta. Kyllä meitäkin siellä paikalla oli koko joukko.

Eivätkä kaikki varmasti olleet edes jäseniä. Stacy luonnollisesti pysytteli poissa, kun hän muutenkin tietää jo kaiken, mitä viimeisten 30-40 vuoden aikana on tapahtunut.
Public eye: "Eivätkä kaikki varmasti olleet edes jäseniä. Stacy luonnollisesti pysytteli poissa, kun hän muutenkin tietää jo kaiken, mitä viimeisten 30-40 vuoden aikana on tapahtunut."

Bernard Shawta lainatakseni: "Ei tarvitse syödä koko munaa huomatakseen että se on mätä".

Hesari:
"Homot ja lesbot juhlivat muistellen ikävää menneisyyttä -
Nykyinen Helsinki on suvaitsevainen kaupunki"

Helsinki on maanpäällinen helvetti.
Olin typerä kun uskoin setapropagandaan ja luulin että täällä olisivat ihmiset jotenkin suvaitsevaisia.

Seta voi korkeintaan onnitella itseään siitä että se on jo 30 vuotta kehunut itseään. Kun tämä on niin katteettomasti omakehuinen maa muutenkin niin kyllä on vaikea ymmärtää suomalaista oman kehun historiaa ilman itsekehuista Setaa.

Ehdotankin että Helsinkiin pystytetään monumentti suomalaiselle itsekehulle ja Seta saisi kunniapaikan sen jalustana. Koska oma kehu haisee ehdotankin monumentin luojaksi Miina Äkkijyrkkää.

Älkää hyvät ihmiset pohjoisesta uskoko Setan VALHEISIIN ja tulko tänne etelään seksuaalipakolaisiksi! (Ellen olisi kotiutunut tänne (kaikkeen tottuu paitsi kylmään rautaan perseessä) niin muuttaisin itsekin takaisin Itä-Suomeen.

Tony Halme, Päivi Räsänen, Olavi Mäenpää ja Seppo Lehto asuvat kaikki täällä "suvaitsevaisessa" Etelä-Suomessa!!

Vai onko sittenkin kysymys yrityksestä nuoleskella heteroita perusteettomasti kehumalla heitä suvaitsevaisiksi?

Seta on ansa.
  • 7 / 43
  • Kilttipoika
  • 29.11.2004 8:57
Joo-o, olipa taas yllättävää tekstiä Stacylta. Jotenkin tuntuu, että tämä mielipide on tullut näillä palstoilla jo ennenkin selväksi. Jos ei ole uutta sanottavaa, en tiedä, onko järkeä samaa toistaa joka väliin.
Ilta-Sanomissa oli 10. elokuuta 1966 yli etusivun yltävä kahden rivin versaaliotsikko "Homoseksuaalipesä Helsingissä", iso kuva naispoliisista, joka kuvatekstin mukaan "varjostaa kahta miestä, jotka kulkevat mitään aavistamatta pitkin Vallilan katuja. Nainen kuuluu etsiväryhmään, joka tutkii tänään IS:n keskiaukeamalla paljastettavaa homoseksuaalijuttua", ja pienempi kuva mieshahmosta, joka tekstin mukaan on "yksi 'pesän' vieraista. Hän poistunut sieltä tietämättä poliiseista, kamerasta". Muita juttuja etusivulle ei ole sopinut.

Juttu täyttää koko keskiaukeaman. Otsikon ylärivi yltää yli koko aukeaman: "Sotapoikien pyydystystä, alttiiden alivuokralaisten hankintaa, saarnamiesten iskentää..." Pääotsikkona on yksi sana, suurin punaisin versaalein: "Pesä".

Yli neljänneksen aukeamasta täyttää kuva miehestä ulkoiluttamassa koiraa, jota toinen mies on kumartunut rapsuttamaan, ja alla teksti: "Toimitusjohtaja H. pyydystämässä. Koira on erinomainen huomion kiinnittäjä. H. kulkee hitaasti, pysähdellen kadunkulmasta toiseen taluttaen lemmikkiään. Se kerää katseita, miesten katseita. Sitä kumartuu taputtamaan ohikulkija ja vetelehtijä toisensa jälkeen. Nyt vuorossa on vaalea nuorukainen, jollaisia H. kutsuu 'keltasirkuiksi'. Punertavatukkaiset ovat 'punatulkkuja'."

Toisessa kuvassa mies kurkistaa ikkunasta kadulle. Teksti: "Tähystystä. Harvoin näkee missään miestä niin usein ikkunassa kuin toimitusjohtaja H:n asunnossa. Eniten siellä majailevat H. itse ja hänen kamaripalvelijansa E. Ja miehet suorastaan päivystävät ikkunassa huudelleen huoneeseen havaintojaan kadulla kulkevista miehistä."

Itse jutusta käy ilmi, että ainakin toinen toimittajista on homoksi tekeytymällä keplotellut itsensä H:n asuntoon. Jutussa sitä kuvataan yksityiskohtaisesti - ja vihjailevasti. Lisäksi toimittaja kirjoittaa keskustalustaan H:n kanssa ja siitä, mitä H. on kertonut hänelle homojen tapaamisista. Väliotsikoista käy ilmi jutun luonne: "Alivuokralaisia edullisesti", "Kersantti kuin mehiläinen", "Varusmiesten saalistaja", "Ruotsalaisia saarnamiehiä", Yhteyksiä muualle".

Jutun ingresissä kirjoitetaan, kuinka "Homoseksualismi on saamassa yhä avoimempia ja vaarallisempia muotoja Suomessa" ja kuinka "homoseksualistit kohdistavat pyrkimyksensä tällä hetkellä armeijaan - mm. sen upseeriainekseen, alipäällystöön ja muusikkojen keskuuteen - vanhastaan tunnettujen taiteilijapiirien lisäksi".

Jutun ovat kirjoittaneet Juha Numminen ja Matti Klemola, jotka tuolloin olivat vähän yli parikymppisiä toimittajanalkuja ja tekivät sittemmin näkyvän toimittajanuran. IS:n päätoimittaja oli tuolloin Olavi Aarrejärvi. Ilman hänen myötävaikutustaan IS ei olisi julkaissut juttua.

Voiko joku kuvitella, että mikään itseään kunniallisena tiedotusvälineenä pitävä lehti voisi julkaista tällaista juttua tänään - tai olisi julkaissut sitä enää 1970-luvun puolivälin jälkeen? Väittääkö joku, että juuri mikään ei ole Suomessa muuttunut?
"Joo-o, olipa taas yllättävää tekstiä Stacylta. Jotenkin tuntuu, että tämä mielipide on tullut näillä palstoilla jo ennenkin selväksi. Jos ei ole uutta sanottavaa, en tiedä, onko järkeä samaa toistaa joka väliin."

Toistamisesta huolimatta Seta ei ole oppinut mitään. Kerran iskin veitsen oveen niin oppivat heti. Senkin teho laskee jos sitä tekee useammin kuin kerran.

On ehkä mielikuvituksen puutetta se että kun Seta toistaa omaa kehuaan niin minä taas toistan ikäviä realiteetteja, mutta niin kauan kuin Seta toistaa, toistan minä myös oman kantani.
"On ehkä mielikuvituksen puutetta se että kun Seta toistaa omaa kehuaan niin minä taas toistan ikäviä realiteetteja, mutta niin kauan kuin Seta toistaa, toistan minä myös oman kantani."

Oma kanta ei ole sama kuin reaaliteetit, Stacy hyvä. Minä muistan lapsena lukeneeni jotain homojen hakkaamisesta Helsingissä ja kaikkea muuta iljettäviä herjauksia milloin mistäkin lehdestä niin, että pelkäsin niin paljon, että kaappia piti lujittaa koko ajan milloin mitenkin. Kyllä tässä maassa asiat ovat muuttuneet niin merkittävästi, että siitä voi kyllä SETAn suuntaan kumartaa ja syvään. Minä ainakin haluan esittää syvimmät kiitokseni niille vanhemman polven SETA-aktivisteille ja myöhemmillekin siitä, että elämäni on helpompaa ja nautittavampaa kuin koskaan aiemmin.
Viitaten tuohon iltapäivälehden juttuun 60-luvulla:

Olisiko aiheellista nyt pyytää oikaisua ja anteeksipyyntöä? Eihän ne mitään oikaisua tee - eivätkä anteeksi pyydä - mutta ihan kiusallaan sen voisi tehdä. Tietenkin lehti voi vedota tuolloiseen lainsäädäntöön, jonka valossa juttu oli ihan asiallinen. Siinähän paljastettiin rikollisten pesä, niin ikävää kuin se onkin myöntää. Lainsäädäntö sinänsä oli tietysti kammottava.

Onko tuo johtaja H. siis ollut joku ihan oikea henkilö? Miten kävi hänen elämälleen ja johtajanuralleen tuon jutun jälkeen? Menikö työpaikka? Lähtikö henki oman käden kautta? Iskikö masennus, alkoholismi tai yhteisön eristäminen? Joutuiko pakkoanalyysiin ja eheyttäjän kynsiin? Pääsikö oikein itse Stenbäck asialle vai oliko jo oppipoika manaamassa demoneja johtaja H:n päästä?

Eipä voi tuntea muuta kuin pyhää vihaa kun miettii näitä asioita!
Setan juhlaseminaarissa saimme tietää myös, että kyseisen jutun laatineet toimittajat ovat myöntäneet silloisen juttunsa karmeuden ja todenneet sen olleen koko uransa täydellinen pohjanoteeraus.
Kundi-78:n kysymykseen: Herra H. oli aivan todellinen henkilö ja ehkäpä vielä aivan ensimmäinen homomies, joka esiintyi julkisuudessa omalla nimellään, Holger von Glan.

Holger esiintyi Marraskuun liikkeen vuosikokouksessa 29.11.1968 Ilkka Taipaleen ja Claes Anderssonin vetämässä paneelikeskustelussa Vanhalla ylioppilastalolla.

Tässä on FinnQueerin artikkeli Holger von Glanista tuossa kokouksessa:
http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=128_1_1
Keskustelin erään ystäväni kanssa Homopesä paljastettu -jutusta. Hän kertoi Hymylehden aikanaan jahdanneen innokkaasti myös homoja. Eräs tapahtuma on hänen muistinsa mukaan jossakin 1968 paikkeilla.

Lukki-ravintolassa Helsingin Malmirinteellä oli homotanssiaiset. Ehkä aivan ensimmäisiä Suomessa. Hymylehden valokuvaaja ja toimittaja tunkeutuivat paikalle. Syntyi aikamoihen paniikki. Osa ihmisistä pakeni ulos takaoven kautta, osa piiloutui pöytien alle.

Kuvia julkaistiin Hymylehdessä ja myös ystäväni jotkut tunnistivat kuvista. Hän muisteli, että jutussa olisi jopa mainittu ihmisiä nimeltä. Osa heistä oli julkisuudessa tunnettuja henkilöitä.

Hän kertoi kuulleensa, että joillekin jutun julkaiseminen olisi aihetuttanut vaikeuksia, jopa työpaikan menetyksen.

Hän kertoi tuon tapahtuman olleen hänelle erittäin traumaattinen ja hän alkoi pelätä jopa, että hänestä puhuttiin kaupungilla. Lopulta hänelle ei valokuvasta aiheutunut kuitenkaan erityisongelmia, paitsi tuo pitkään jatkunut pelko. Hänelle on edelleenkin vaikeata ja epämiellyttävää palata muistoissa tuohon tapahtumaan.

Homot olivat siis tuohon aikaan vapaata riistaa.

Itse pysyin tuolloin tiukasti kaapissa paljastumista peläten. Ostin jokaisen Hymylehden. Kukin julkaistu homojuttu lisäsi pelkoani paljastumisesta. Se pelko oli läsnä joka hetki. Olen joskus miettinyt, että millä voimavaroilla pelon kestin kuitenkin selväjärkisenä.

Ensimmäisen, vuoden kestäneen parisuhteeni solmin Amsterdamissa, koska homoseksuaaliset teot olivat silloin Suomessa rikollisia. Parisuhteen katkaisi pitkä välimatka ja puhelinlaskut.
Herra H. poistui joitakin vuosia sitten joukostamme henkisesti vireänä, mutta fyysisesti sairaana. Vainotuksi joutuminen ei häntä vahingoittanut.

Juha Numminen sanoi Seta-lehdessä 10 vuotta sitten, että juttu kertoo paljon toimittajistaan. "Nyt tarkasteltuna reportaasi...antaa osuvan kuvan siitä, miten tietämätön, typerä, ajattelematon ja elämää kokematon silloinen toimittaja Juha Numminen oli. Toisaalta se juttu kuvastaa osin myös yleisiä asenteita 60-luvun Suomessa. Siihen suhtauduttiin aivan vakavasti esimerkiksi tietyillä viranomaistahoilla. Jutun etiikkaa on turha pohdiskella: sitä ei ole. Sellaista juttua ei julkaisisi tietenkään enää yksikään päivälehti Suomessa, eikä siinä näkisi mitään hohtoa surkeimmillakaan sensaatioilla ratsastava aikakauslehti."

Matti Klemola puolestaan sanoi em. Seta-lehden numerossa jutun olleen ala-arvoinen. "Reportaasi on luultavasti tyhmin juttu, mitä olen ollut tekemässä. Vuonna 1966 homoseksuaalisuus oli kriminalisoitu, ja poliisi kiinnostui eräistä jutussa esille tulleista seikoista. Itse olin tuolloin nuori, 21-vuotias, ja toimittajana kokematon. Nyt en missään tapauksessa kirjoittaisi tuollaista juttua, eikä mikään päivälehti sellaista julkaisisi."

Jutun kirjoittaneita toimittajia ei tietenkään voi vapauttaa vastuusta; he ovat itse valmiit vastuunsa myöntämään, kuten edeltä voi lukea. Päävastuullinen kuitenkin on Ilta-Sanomien tuolloinen päätoimittaja Olavi Aarrejärvi, joka hänkin teki pitkän uran toimittajana. Päätoimittajana hän viime kädessä päätti, mitä lehteen laitetaan.
"Kyllä tässä maassa asiat ovat muuttuneet niin merkittävästi, että siitä voi kyllä SETAn suuntaan kumartaa ja syvään. "

Muista nuoleskelu kanssa! Lipi, lipi!

Tätä minulle on sattunut henkilökohtiasesti parin viime vuosikymmenen aikana:
- Asuntomurto. Poliisi ei saanut murtautujaa kiinni vaikka syyllisyys oli päivänselvä.
- Toistakymmentä tappouhkausta.
- Toistakymmentä murhayritystä. Murhayritykset ja tappouhkaukset yhä selvittämättöminä poliisin pöytälaatikossa.
- Lukuisia päällekarkauksia.
- 400 julkista herjaa.
- Muutama outtaaminen.
- Selkeä työsyrjintätapaus, jossa työpaikka jäi saamatta.

Jos olisi suinkin mahdollista lähtisin pois tästä kaupungista joka on ollut minulle kuin loppumaton painajainen. Lähtisin vaikka sinne pohjoiseen jossa suhtautuminen kuulemma on niin kauheaa.

Kaiken kukkuraksi en ole ainoa, vaan olen kuullut muiltakin samanlaisia kokemuksia. Ne keskittyvät kaupungin pahamaineisimpiin lähiöihin.

"Minä ainakin haluan esittää syvimmät kiitokseni niille vanhemman polven SETA-aktivisteille ja myöhemmillekin siitä, että elämäni on helpompaa ja nautittavampaa kuin koskaan aiemmin."

Oma kehu haisee: olet itse sellainen aktiivi.

Ai että minua inhottaa ja puistattaa setakraattien omakehuisuus!
Työpaikallanikin olen sanonut sen että jos minä en ole itse nähnyt sinivalasta se ei ole todiste sen puolesta ettei sinivalasta ole olemassa.

Harrastuspiireissä törmäsin mieheen joka oli saanut runsaasti nälvimistä kehnojen varusteidensa takia. Minullakin oli alkuun kehnot varusteet, mutta ei kukaan tullut sanomaan minulle niistä. En minä silti lähtenyt leimaamaan tuota miestä valehtelijaksi, vaan ihmettelinpä vähän miksi hän oli joutunut silmätikuksi, kun oli kaiken lisäksi varsin mukava tyyppi.

Valitettavasti Setassa on vallalla käsitys jonka mukaan syrjintää ei ole koska sitä ei tapahdu keskeisille Seta-toimijoille. Sattumoisin nämä henkilöt käyttävät harvoin julkisia liikennevälineitä ja asuvat mukavissa lähiöissä tai kantakaupungissa. Kaikki minuun kohdistuneet tapaukset sijoittuvat maantieteellisesti metroradan läheisyyteen ja etenkin Siilitiestä itään. Kannelmäki on toinen paha paikka mutta enpä hengaile siellä juurikaan.

Tuki mitä tämä "ihmisoikeusjärjestö" antaa syrjintätapauksissa on nolla, koska ihmisoikeusjärjestö Setalla ei ole ihmisoikeusongelmia olemassakaan. Kun sitten puhuu ihmisten kanssa, minun tapauksessani lähinnä lesbojen kanssa olen puhunut, ilman mitään vastakkainasetteluja ja rennossa ilmapiirissä, alkaa karmea totuus paljastua. Aika usein ihmiset ovat luulleet että he ovat ainoita jolle näin on tapahtunut.

Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan.

Pienoisen sodan jälkeen on minun elämäni muuttunut rauhaisaksi ja olipa minulla onnistunut parisuhdekin tuossa kesällä ja ihan oltiin ulkona kaapistakin. Se oli vähän liian iso onni salattavaksi meidän molempien mielestä.

Täällä idässä pahimmat dorkat ovat varmasti juoneet itsensä hengiltä, vetäneet ainetta tai jopa päätyneet vankilaan tai tarinalla on muutoin onnellinen loppu, mutta uusi sukupolvi luusereita on kasvamassa. Onneksi he eivät tunne minua.

Mutta sitä minä en unohda enkä anna anteeksi että Seta johti minut ansaan ja johtaa jatkuvasti ihmisiä ansaan.
Stacy kirjoitti:
"- Toistakymmentä tappouhkausta.
- Toistakymmentä murhayritystä. Murhayritykset ja tappouhkaukset yhä selvittämättöminä poliisin pöytälaatikossa."

Nyt minusta alkaa tuntua, että kaikki ei tarinoissasi aivan mätsää. Ensin vain tuli mieleeni oma osuutesi väittämiisi tapahtumiin. Toiseksi, mitä tekemistä Setalla on niiden kanssa.

Pohdinpahan vain argumenttejasi hiljaa mielessäni. Ei, en pyydä sinua selittämään yhtään enempää.
Aloitetaanpa lopusta:
"Toiseksi, mitä tekemistä Setalla on niiden kanssa."

En ole syntynyt Helsingissä, vaan olen elänyt suuren osan elämääni muualla. Valitsin Helsingin asuinpaikakseni pelkästään sen Setan luoman suvaitsevaisuusmyytin takia eli kuulun pohjoisen pakolaisiin.

Nyttemmin on ruvennut Kuopio ja Joensuu houkuttelemaan taas, mutta vahinko on jo tapahtunut. Sitä paitsi minä olen jo jossain määrin kotiutunut tänne. Ei noissa kaupungeissa enää tunneta minua, sieltäkin on väkeä lähtenyt muualle. Tunnettavuudesta olisi hyötyä sopeutumisessa monellakin tasolla (ystävät, työpaikka jne).

"Nyt minusta alkaa tuntua, että kaikki ei tarinoissasi aivan mätsää. Ensin vain tuli mieleeni oma osuutesi väittämiisi tapahtumiin. "

Niin, aivan niin kuin threadissa miljoona muslimia Alankomaissa homot ovat syyllisiä eikä suinkaan muslimit, näinhän sinä tahdot tietysti sanoa? Oma vika jos joutuu kiusatuksi. Älä sitten nillitä jos joku lehti puhuu homopesästä vaan usko että se oli sinun vikasi.

Minä olen asunut ehkä kaupungin pahamaineisimman lähiön pahamaineisimmalla kadulla. Täällä lähes koko väestö on muualta muuttaneita. Rikoksia tapahtui ylipäätään paljon. naapuritalossa oli tuhopoltto. Autoja on viety. Kaverini pysäköity auto sabotoitiin kolmessakymmenessä minuutissa (bensaletku katkaistiin). Lähikaupassa ollessani näin kerran ryöstön. En ole koskaan nähnyt missään ryöstöä aikaisemmin.

Tämä on ainoa lähiö Helsingissä jossa väen keskeisin poismuuttosyy on rikollisuus.

Kun sanoin osoitteeni ystävilleni, he eivät halua tulla käymään yöllä. Jotkut ovat sanoneet etteivät he uskalla kävellä tällä alueella edes päivällä. Tämä profiloitui Tony Halmeen keskeisenä kannatusalueena.

"Pohdinpahan vain argumenttejasi hiljaa mielessäni. "

Se ei ole hiljaa mielessäsi jos kerrot asiat täällä.
  • 25 / 43
  • Kilttipoika
  • 30.11.2004 10:04
Olisi kiva kuulla jonkun muunkin mielipide Stacyn naapurilähiöstä. Jotenkin kuulostaa aika hurjalta paikalta. Toisaalta tuntuu, että toisille sattuu ja tapahtuu herkemmin kuin toisille.
"Tony Halmeen keskeinen kannatusalue" - eikös se sitten ole Jakomäki tai Kontula?

Olen itse asunut Itä-Helsingissä vähän aikaa olosuhteiden pakosta. Minulle siellä ei tapahtunut mitään, mutta...

Taloyhtiössä oli tulipalo, naapuri talossa tuholpoltto, kadun toisella puolella 1. krs:n asunnossa ryöstöpahoinpitely, parin korttelin päässä roskiksen tuhopoltto. Jalkpallokentällä somalien ja skinnareiden joukkokahakka. Raiskauksia, puukotuksia, ryöstöjä ja pahoinpitelyjä Kontulankaarella tapahtuu lähes kuukausittain... Nämä on kaikki, paloja lukuunottamatta uutisoitu myös hesarissa.

Avatkaa silmänne!
Setaa tuskin voitaneen pitää vastuullisena Meri-Rastilan rikollisuusasteesta. Seta ei ole ainakaan minua houkutellut Pohjois-karjalasta minkäänlaisella mainonnalla, eikä minkään kohtuuden tai totuuden nimessä Stacyäkään.

Mutta mukavahan se on laittaa kaikki minkä näkee Setan syyksi.

Olisikohan sinulla jotakin, mitään uutta tarjottavaa mihinkään keskusteluun tämän Seta-kaunasi rinnalle/ tilalle.
Stacy, kymmeniä tappouhkauksia?voisiko itsessäsi, omassa käytöksessäsi olla jotain vinossa? Kerroit tuossa aikaisemmin mm. heiluneesi veitsen kanssa ja iskeneesi sen oveen...Ei kuulosta kovin täysjärkisen ihmisen toiminnalta...
Sitäkin voi sitten miettiä, että syyttääkö koko elämänsä muita omista valinnoistaan ja epäonnistumisistaan, vai suostuuko ottamaan vastuun omasta elämästään ja omista päätöksistään, kuten aikuinen ihminen tekee. Me kaikki viime kädessä teemme itse omat päätöksemme ja kannamme niistä seuraukset. Niin julmalta kuin se kuulostaakin, niin normaalilla käsityskyvyllä varustetulta aikuiselta ihmiseltä odotetaan tässä yhteiskunnassa harkinta-, päätöksenteko- ja vastuunottokykyä.

Olen samaa mieltä siitä, että nykyään Seta näyttää pyrkivän jonkin verran hymistelemään ja sulkemaan silmiään yhä esiintyviltä ongelmilta, mutta ei Setaakaan nyt ihan kaikesta kuitenkaan voi syyttää (välillä tämä Seta-vaino tuntuu saavan koomisen absurdeja mittasuhteita..). Moni tuntuu ajattelevan hyvin mustavalkoisesti Setasta ja projisoivan omia pettymyksen tunteitaan kyseiseen järjestöön: Setassa ei ole mitään positiivista, ei ole koskaan ollutkaan eikä tule koskaan olemaankaan. Pahan Alku ja Juuri, Absoluuttinen Paha. Onkohan näin?

Vai olisiko sittenkin niin, että joku teki valintoja elämässään, pettyi valintoihinsa, ja halusi löytää syntipukin epäonnelleen? Ehkä, kuka tietää. Ehkä omaa elämäänsä ja omia valintojaan voisi yrittää tarkastella objektiivisesti, ja todeta, että itsehän sitä on elämänpäätöksensä tehnyt. Ehkä voisi uhriksi heittäytymisen sijaan oivaltaa, että kukin lopultakin vastaa itse omista valinnoistaan.
Samalla tavoin voisi kyseenalaistaa niitten seta-aktivistien motiiveja, jotka vuodesta toiseen jaksavat vaahto suussa räyhätä Ari Puonnista ja Päivi Räsäsestä. Ehkä homo-onnelaa ei löytynytkään kaapista ulostulosta ja seta-aktivismista huolimatta ja omista valinnoista johtuva paha mieli puretaan pahaiseen aslanistiin ja kansanedustajaan. Paljon suuremmat ihmisoikeusuhat hymistellään näkymättömiin.
Homo-onnelaa ei ole eikä tule, koska homot kaltoinkohtelevat toisiaan.
2Stacy
30.11.2004, 07:03 "Kyllä tässä maassa asiat ovat muuttuneet niin merkittävästi, että siitä voi kyllä SETAn suuntaan kumartaa ja syvään. "

Muista nuoleskelu kanssa! Lipi, lipi!"

joitain mä nuoleskelisin ihan mielelläni;-)

"Oma kehu haisee: olet itse sellainen aktiivi.

Ai että minua inhottaa ja puistattaa setakraattien omakehuisuus!"

Aktiivisuudesta: joo olen ollut ainakin kouluttajana aktiivinen ja myös mediassa, joten ehkä voin nostaa siinä suhteessa häntääni on se sen verran kiihottavaa akti(ivi)na oloa :-) ai niin ja voihan se tietysti haistakin ainakin ne 3-4 tuhatta kilometriä autossa protuleireille kouluttamaan esimerkiksi.
Vaikka en setakraattien heimoon/luokkaan/lahkoon mahdukaan, niin kerron nyt kuitenkin seuraavaa.

Muutama vuosi sitten luennoin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asioista Kutemajärven seksifestareilla noin 200 lääkärille ja sairaanhoitohenkilöstöön kuuluvalle. Viime kerralla teemana oli "Miehen syli". Se luento keräsi tuollaiset 50 kuulijaa, mikä yllätti järjestäjätkin.

Paljon muutakin mukavaa olen puuhannut, mutta huolehdin nyt hieman Stacyn sydämestä, enkä kerro tämän enempää.

Juhani

P.S.
Vaatimattomuus on muuten yksi parhaista hyveistäni!
:-)
Pari päivää poissa, ja helvetti on irti tässä threadissä... jopas jotain. Kuinkas nyt Stacy olet niin hermostunut???
"Stacy, kymmeniä tappouhkauksia?voisiko itsessäsi, omassa käytöksessäsi olla jotain vinossa? Kerroit tuossa aikaisemmin mm. heiluneesi veitsen kanssa ja iskeneesi sen oveen...Ei kuulosta kovin täysjärkisen ihmisen toiminnalta..."

Kiitos. Kyllä tässä vuosien mittaan on mielenterveys hieman horjahdellut kun on joutunut kokemaan suoranaista vainoa täällä, siis Vuosaaressa, mutta todellakin tuo veitsen iskeminen Z-lehden oveen tapahtui kuitenkin vasta kaiken sen jälkeen mitä minulle oli ensin tapahtunut Vuosaaressa.

Mä olen yhtä paljon vastuussa kuin tuossa Alankomaa-threadissa olevat marokkolaisten kiusanteon kohteiksi joutuneet homot. Kuulostaa muuten pelottavan samankaltaiselta sillä erotuksella että tavalliset hollantilaiset ovat suvaitsevaisia ja ongelma keskittyy marokkolaisiin, kun taas täällä rettelöinti koskee kaikkia kansanryhmiä, eestiläiset ja venäläiset poissulkien.

"Hyypiö
30.11.2004, 12:42 Sitäkin voi sitten miettiä, että syyttääkö koko elämänsä muita omista valinnoistaan ja epäonnistumisistaan, vai suostuuko ottamaan vastuun omasta elämästään ja omista päätöksistään, kuten aikuinen ihminen tekee. Me kaikki viime kädessä teemme itse omat päätöksemme ja kannamme niistä seuraukset. "

Itsestään selvyyksiä jotka eivät tähän asiaan liity millään tavalla. Minä en voi ottaa vastuuta siitä että taho jota pidin luotettavana jakaa minulle väärää informaatiota. Itse asiassa lähes ainoa joka on antanut vaihtoehtoista informaatiota olen ollut minä itse.

Jos noita vastuukysymyksiä ruvetaan miettimään niin samalla tavalla ihmiset voitaisiin pistää vastuuseen esimerkiksi terveydestään. (Ja mitä tulee terveyteen niin ani harvalla olen nähnyt E-koodinumerolistan mukana ruokakaupassa tai ani harva jättää kampaajaopinnot kesken koska on kuullut kampaajien varhaisesta kuolleisuudesta).

"Setassa ei ole mitään positiivista, ei ole koskaan ollutkaan eikä tule koskaan olemaankaan. Pahan Alku ja Juuri, Absoluuttinen Paha. Onkohan näin?"

Tuossa taannoin Z-lehdessä on ollut hyviä artikkeleita. Jos Setasta haluaa keksiä jotain hyvää niin ne nimenomaiset Z-lehden jutut ovat sitä. Nämä jutut olivat aiheiltaan eheytysliike, naisten ongelmien psykologisointi, homoseksuaalien osuus viime sodissa, enkä totta puhuen viime Z-lehdessäkään nähnyt mitään muuta pahaa kuin hinnan. Aika iso organisaatio tarvitaan julkaisemaan kourallinen hyviä artikkeleita.

"Vai olisiko sittenkin niin, että joku teki valintoja elämässään, pettyi valintoihinsa, ja halusi löytää syntipukin epäonnelleen? Ehkä, kuka tietää. "

Tuollaiset ihmiest löytyvät kyllä tuolta Aslanin riveistä tai sitten uusnatseista.
Minut on muuten bannattu ilman mitään selityksiä tältä sivustolta. Setakratia ei kestä totuutta!

Jus-tsen-ko!
Stacy!

Aika moni on seurannut miten vain valitat, haveksit ja syytät muita koko ajan kaikesta ja kaiken aikaa keskustelussa. Sanavalintasi ovat loukkaavia, epäkorrekteja ja täysin asiattomia sekä hyvin useasti myös kesksutelun sääntöjen vastaisia. Onko siis ihme että sinut on bannattu keskustelusta. Ja koska sinut on bannatti, luulis itseään noin fiksuna ja kaikkivoipana pitävän ihmisen tajuavan sitten myös pysyvän poissa. Mutta ei, järjestä ei ole häviääkään - on vain kaikille katkeraa nillitystä ja parkumista jolle ei näy loppua vaikka muut eivät oikeasti ole edes kiinnostuneita. Jos elämä on niin kovaa, niin hanki apua. Sitä todella tarvitset!

Ihme, että ylläpito on jaksanut sinua näinkin kauan. Kiitos pitkämielisyydestä ylläpidolle. Ei varmasti ole ollu helpoin neiti tuo Stacy.
Stacy: Nyt kommentoin tätä banniasiaa julkisesti.

Sinua on varoitettu jo aiemmin. Et ole ottanut kauniisti esitetyistä kehoituksista onkeesi. Et ole ottanut jyrkemmin esitetyistä varoituksista onkeesi. Vaihtoehtoja ei ole.

Bannaamisen syynä eivät ole käsittelemäsi asiat, vaan tapasi toistaa ja toistaa samaa teemaa viestistä toiseen. Olemme jo saaneet riittävän monta kertaa huomata, ettet pidä Setasta. Riehumista on katseltu läpi sormien, vaikka muilta käyttäjiltä on tullut jo valituksiakin. Nyt ylläpidon oli pitkien keskustelujen jälkeen pakko ottaa järeämmät aseet käyttöön.

Ole hyvä, ja pysyttele foorumilta pois pari viikkoa. Sitten katsotaan uudelleen. Sen jälkeen Sinä joko hyväksyt ranneliike.netin keskustelufoorumin käyttäytymissäännöt tai pysyt kokonaan poissa. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa.

Sami Mollgren
Päätoimittaja
Stacy on oikeassa. Meillä on valta manipuloida ihmiset muuttamaan Kaliforniasta Vuosaareen, jos se tarkoitusperiimme sopii. Käytämme lahjakkaimpiakin yksilöitä häikäilemättömästi pelinappuloina ja tykinruokana.
Upotimme Estonian, koska laivalla olleet tukholmalaiset poliisit olivat päässet jäljillemme Palmen murhassa. Arafat kuoli aidsiin, jonka sai agentiltamme Sharon Cohenilta (aka Dana International). Me olemme vastuussa prinsessa Dianan kuolemasta, Konginkankaan bussiturmasta ja Bermudan kolmion katoamisista. Setan rinnalla Al-Qaida ja Spectre ovat kärpässarjaa. Mutta mitään et voi todistaa, päädyt huumattuna pehmustettuun huoneeseen sopertelemaan salaiittoteoriotasi, ja maailmanvalta jää meille. *sadistista ja mielipuolista naurua*
"Stacy on oikeassa. Meillä on valta manipuloida ihmiset muuttamaan Kaliforniasta Vuosaareen, jos se tarkoitusperiimme sopii. Käytämme lahjakkaimpiakin yksilöitä häikäilemättömästi pelinappuloina ja tykinruokana."

Joo, mutta unohdit mainita että annoit tuon lausunnon vasta kun sinulle oli soitettu viisi tuntia kristillisiä joululauluja.
Olen kyllä DKNYn kanssa samaa mieltä. SMO hyvä lukitse tämä aihe pliis :-)?