Kaappi-heterot?

  • 1 / 32
  • mister X
  • 4.11.2004 22:06
Rupes pelottamaan, kertokaas rakkaat ihmiset syntyykö nyt kun tämä homous on nykyää oon trendikästä ja supersiistii, et kaikki haluis olla homoja, kun me osataan vaikka mitä..(katoin eilen sen homot laittaa heteromiehen elämän uusiks sarjan) ja järkytyin pahasti..enkä katso enää koskaan sitä. syntyykö kyseisten sarjojen takia tulevaisuudessa kaappi-heteroja? pyörii homo baareissa ja kattelee miehii, mutta on heteroita kaapissa? ahistaa! kertokaa!
Mister X, en ole aivan varma, onko ahdistuksesi aitoa, mutta kysymyksesi on hyvä. Siitä voisi syntyä vaikka millaisia ajatuskulkuja.

Tulipa mieleeni pieni episodi viime vuosikymmenen puolivälistä, jolloin "homoavioliittokeskustelu" velloi Suomessa valtoimenaan. Yksi pojistamme, silloin ehkä 12 vuotta, ahdistui tilanteesta ja kysyi minulta: "Mitä tapahtuu, kun homot ottavat vallan maailmassa?"

Hänen pieneen päähänsä oli syntynyt uhkakuva homoista, eikä hän tiennyt kuinka sitä käsitellä. Koomista tilanteessa oli se että hän kysyi asiaa minulta, homomieheltä. Identiteettini hän kyllä tiesi. Minä en ilmeisesti kuulunut niihin uhkaaviin homoihin.

Keskustelimme tänään jumpan jälkeen miesporukassa siitä, kuinka monilta suomalaisilta miehiltä puuttuu täysin tyylitaju. Kuumana kesäpäivänä kaupungilla otetaan paita pois ja kuljetaan kamalissa shortseissa, mahtavan olutmahan roikkuessa vyön yli. Nuo kadullakulkijat eivät ilmeisesti ollenkaan tajua miltä oikeasti näyttävät muiden silmissä.

Ilmeisesti nämä kanssakeskustelijani näkisivät mieluusti joidenkin heteromiesten menevän oikopäätä heterokaappiin ;-)

Kukaan heistä ei maininnut nähneensä tuota mainitsemaasi tv-sarjaa.
Ehkä tulee kaappiheteroja, ehkä ei..

Enemmänkin mä näen homman niin että tuommoiset tv-sarjat yrittää naurulla mitätöidä homoseksuaalisuuden ja homot.

Siis eräs alistamisen muoto... Pelottavasta tulee huvittavaa ja ei enää uhkaavaa, lähinnä naurettavaa.
Hienoo sitten joskus kun bf sanoo että pitää lopettaa suhde ku musta tuntuu että oon hetero =)
  • 6 / 32
  • Ilopilleri
  • 5.11.2004 10:23
Heterous on aina ollut ja tulee myös tulevaisuudessa olemaan "normi". Heterous on oletusarvo, eikä kukaan koskaan ole mitään muuta ennen kuin tosin todistetaan. Lähtökohtaisesti siis kaikki ovat heteroita. Tällainen ns. "heteronormatiivisuus" ei kovin äkkiä muutu, vaikka TV:ssä olisikin pari hassua homppelia heteroita stailaamassa ja vaikka homot laajemminkin hyväksyttäisiin.

Yhteiskunta, kulttuuri ja mediat ovat heterouden läpikyllästämiä. Kaikki suorastaan "tihkuu" heteroutta. Tällaisessa tilanteessa ajatus siitä, että joku ei muka tajuaisi olevansa hetero, on aika absurdi.

Täytyy muistaa, että syy siihen miksi on olemassa ns. kaappihomoja on juuri tämä yhteiskunnan heteronormatiivisuus ja hetero-olettamus: moni homo ei tule edes ajatelleeksi, että hän ehkä onkin jotain muuta kuin hetero. Päinvastainen asetelma, eli homonormatiivinen yhteiskunta (jossa kaikkien oletusarvoisesti odotettaisiin olevan homoja kunnes toisin todistetaan) voisikin ehkä tuottaa "kaappiheteroita". Kukin voikin sitten itse tykönään miettiä, että kuinka todennäköistä tuollaisen yhteiskunnan syntyminen on ja siis kuinka todennäköistä on, että meillä yhtäkkiä olisi keskuudessamme "kaappiheteroita".
  • 7 / 32
  • mister x
  • 5.11.2004 10:40
no onneks noi sarjat on jo poissa muodista jenkeissä, niin ne tulee olemaan täälläkin HYVIN pian poissa...siinä suomi perässä, ois vaan tullu joku ohjelma "tavallisen" homon elämästä..ehkäpä tajusitte mitä tarkotan?
  • 8 / 32
  • Ilopilleri
  • 5.11.2004 11:01
Se piti vielä lisätä tuohon edelliseen viestiini, että oleellinen syy homojen kaapissa olemiseen on häpeän ja syyllisyyden tunteet. Kulttuurissamme edelleen halveksitaan homoseksuaalisuutta, ja homoja pidetään toisen (ellei kolmannen) luokan kansalaisina. On vaikea kuvitella, että hetero salaisi heteroseksuaalisuutensa, koska häpeäisi sitä ja koska odottaisi, että muut ihmiset tulevat hylkäämään hänet ja syrjimään häntä koska hän on hetero (!!). Kaapissa eläminen on siis yksi keino yrittää suojella itseään, eikä heteroilla kyllä sellaiseen ole tarvetta.
Olen itse tullut siihen tulokseen että kyllä homoa pidetään alhaisimpana olentona mitä maa päällään kantaa.
Olit sitten minkä uskontokunnan kannattaja tai roudun/ihonvärin edustaja, homot ovat jokaisessa ryhmässä se halveksituin. Miksi?
Uskoisin koska ihmisen oma seksuaalisuus(valitettavasti) on niin vahva osa oma identiteettiä (alusta saakka) ja jos joku yht´äkkiä kysenalalaistaa sen voi se horjuttaa korttitaloa hieman.
Minulle oma seksuaalisuuteni oli selvää pässinlihaa alusta saakka, kunnes Muut!! kysenalaistivat sen. Siksi olen oppinut kasvattamaan omaa minä kuvaani perustumaan muuhunkin kuin pelkään seksuaaliviettiini.

Hetero miehet varsinkin vanhemmat kenelle olen kertonut omasta homoudestani, heille asian ymmärtäminen on ollut suunattoman vaikeaa. Miksi?
Koska ei ole koskaan tarvinnut tajuta että asiat voisivat olla toisinkin päin. He ovat vaan keskittyneet siihen olennaisempaan...Minä ja minun seksuaaliset haluni, eikä siihen ole tarvinnut liittää mitään toisten tuomitsemista tai häpeää.
Ainoa mikä tuo heille päänsärkyä ovat ne tavalliset ongelmat, onko kaluni liian pieni, potenssi jne......
Ilopilleri ja DNKY, elleivät kirjoituksenne ole vitsejä, ne ovat malliesimerkki sisäistetystä homofobiasta.

Te yritätte tunkea kaikkia homoja oman ahdistuksenne muottiin. Pyydän, ettette yleistä. Jos kertomanne on omaa kokemaanne, niin pidetään se sellaisena, eikä kaikkien homojen kokemana. Minä en ainakaan kuulu kuvailemaanne joukkoon!
JuhaniV kirjoitti: "Ilopilleri ja DNKY, elleivät kirjoituksenne ole vitsejä, ne ovat malliesimerkki sisäistetystä homofobiasta.

Te yritätte tunkea kaikkia homoja oman ahdistuksenne muottiin. Pyydän, ettette yleistä. Jos kertomanne on omaa kokemaanne, niin pidetään se sellaisena, eikä kaikkien homojen kokemana. Minä en ainakaan kuulu kuvailemaanne joukkoon!"

??? Mihin ihmeen ahdistukseen muottiin? Minua ei ahdista mikään, ainakaan oma homouteni. Minua ahdisti nuorena 70-luvulla kun en sattunut kasvaan misään hippi kommuunissa missä siihen aikaan oli kaikki sallittua, kaiketi...???
Enkä pysty kertomaan mistään muusta kuin omasta kokemuksistani ja ihmisistä (ja heidän mielipiteisään) jotka ovat ympäröineet minua elämäni aikanaan. En ole Suomen Gallupin tiedottaja, sori...
Ja teen havainnot oman päätelmä kykyni mukaan esim heteroiden käyttäytymisestä. Ja jos sanoin että hyvin moni pitää homoja hyvin alhaisina tässä maailmassa se ei todellakaan tarkoita sitä että se heilauttaa minua suuntaan tai toiseen.
Like my life....I´m fabulous!!!
Jos sinua JuhaniV on koko elämän ympäröinnyt äärettömän suvaitsevainen ihmisjoukko, niin Hienoa!!! Good 4 u
Se ei silti meinaa sitä että Kaikki homot ovat kasvaneet jossain gay Shangri-La:ssa kuten sinä miten ilmeisemmin olet.
Pyydän anteeksi jos kirjoitin hieman huonosti (ei ole ensimmäinen kerta) koska tarkoitus oli vaan selittää meidän homojen hyväksyntää koko maailman kansojen silmissä.
Kun tässä elämäni aikana on tullut seurattua jo useamman vuoden ajan juutalaisten vinkunaa kuinka huonosti heitä on kohdeltu ja kohdellaan vieläkin, mustat, naiset, mustalaiset, vähemmistö uskontokunnat, alkuperäiskansat jne, jne...
Tähän sakkiin jos heitetään homot samalle viivalle niin kyllä homot vie pidemmän korren....jos kaikilta maailman kansoilta kysytään, valitettavasti näin vaan on.
Kuten sanoin jo aikasemmin, se ei minua heilauta.
Ehei, parahin JuhaniV, ei minua ahdista tippaakaan. Joskus angstisina teinivuosina kyllä ahdisti, mutta nykään olen varsin tyytyväinen ja onnellinen elämääni homoseksuaalina.

Ei kirjoitukseni ollut mikään vitsi. Elämme aivan selvästi heteronormatiivisessa yhteiskunnassa, jossa homot kuuluvat jonkinlaiseen pariah-luokkaan. Edelleen monet homot häpeävät seksuaalisuuttaan ja kokevat syyllisyyttä sen johdosta, sekä pelkäävät muiden ihmisten reaktioita. Ei tämä ole kokonaan eilispäivää, vaikka monet niin haluavatkin kuvitella. Suomessa olemme kyllä saavuttaneet merkittäviä ihmisoikeuksia (kiitos SETA:n), mutta yleinen asenneilmapiiri on siitä huolimatta edelleen melko negatiivinen. Tavallinen kansa ei kulje aivan samassa tahdissa älyllisen eliitin ja lainsäätäjien kanssa. Sama ilmiö nähtiin USA:n presidentinvaaleissa: Bush keräsi taakseen enemmistön yhdysvaltojen kansalaisista äärikonservatiivisella ideologiallaan. Nyt monet amerikkalaiset homoseksuaalit ovatkin jo suunnittelemassa muuttoa Kanadaan tai Eurooppaan.

Se, että sanon heterouden olevan normi, ei tarkoita sitä, että itse arvottaisin heterouden homouden yläpuolelle. Totean vain sen tosiasian, että kulttuurimme on heteronormatiivinen ja kaikkien ihmisten implisiittisesti oletetaan olevan heteroita, kunnes he itse toisin ilmoittavat. Heterous on siis tilastollinen ja kulttuurillinen normi. Ei sitä miksikään muuta homojen saavuttamat yhtäläiset ihmisoikeudet.
Minusta te kaikki käsittelette tärkeätä teemaa. Milloin homoseksuaalisuus hyväksytään myönteisenä voimavarana? Onhan se totta, että monet homoseksuaalit ovatkin yhteikunassamme lahjakkaita ja kulttuuria eteenpäin kehittäviä, mutta heille ei anneta tunnustusta homoseksuaalina.

Kuinka paljon on myös naisia, jotka kokevat homomiehet kilpailijoinaan ja mustamaalaavat heitä kateellisuudesta? Onko niin, että myös naiset kahlitsevat heteromiestä omassa vallanhimossaan ja riippuvuudentarpeissaan? Voiko suomalainen mies toteuttaa itseään vapaasti? Voiko suomalainen mies itse etsiä omaa ruumistaan ja kehollisuuttaan? Kysyn vaan.
Ilopilleri: "...oleellinen syy homojen kaapissa olemiseen on häpeän ja syyllisyyden tunteet."

DKNY: "...homoa pidetään alhaisimpana olentona mitä maa päällään kantaa. "

Sisäistettyä homofobiaa nuo asenteenne ovat. Näin minä asian näen.

Osa sisäistettyä homofobiaa on myös siinä, että jatkuvasti tuodaan keskustelussa esille yhteiskunnan kielteisiä puolia suhteessa homoihin ja lesboihin. Mielestäni tuollainen julistaminen ei paljoa eroa polvirukoilijoiden julistuksesta eduskuntatalon portailla. Sellainen ei rakenna yhtään mitään. Mihin me tarvitemme tuollaista "julistamista".

Rakentavaa olisi tutkia keskenämme sitä, millä keinoin sateenkaari-ihminen tässä yhteiskunnassa voi elää hyvin ja mitä kehitystä on tapahtunut meidän asioissamme.

Kävin juuri pitkän keskustelun erään asiantuntijan kanssa homojen ja lesbojen oikeuksista suomalaisessa yhteiskunnassa. Hänestä yksi erittäin merkittävä askel on ollut parisuhdelain hyväksyminen. Sehän on adoptio-oikeutta ja sukunimen vaihdon puuttumista paitsi sama kuin avioliittolaki, joka säätelee ja suojaa laajalti parikumppaneiden oikeuksia (myös velvollisuuksia).

Minulle tuli vaikutelma, ettemme oikeasti edelleenkään tajua tuon lain monitahoista ja syvää merkitystä tässä yhteiskunnassa. Se vaikuttaa ehdottomasti myös asennetasolla. Lain säätämisen jälkeen vaatimukset oikeuksiemme vähentämisestä ovat vaikutuksiltaan hyttysen ininää.
JuhaniV kirjoitti: isäistettyä homofobiaa nuo asenteenne ovat. Näin minä asian näen.

Osa sisäistettyä homofobiaa on myös siinä, että jatkuvasti tuodaan keskustelussa esille yhteiskunnan kielteisiä puolia suhteessa homoihin ja lesboihin. Mielestäni tuollainen julistaminen ei paljoa eroa polvirukoilijoiden julistuksesta eduskuntatalon portailla. Sellainen ei rakenna yhtään mitään. Mihin me tarvitemme tuollaista "julistamista".

??? Olen hämmästynyt JuhaniV eli kun emme sano ongelmaa ääneen niin sitä ei ole silloin olemassa??
Jos näin on niin en voi muuta kuin onnitella sinua realistisesta ongelmien ratkaisusta...........
Mitä hyötyä on nostella yhä uudestaan esille jo tiedossa olevia epäkohtia? Jos joku tuo ongelman esille, olisi samalla hyvä esittää ajatuksia siitä, mitä on mahdollista tehdä tai kuinka toimia, että ongelma poistuisi. Muussa tapauksessa tuollainen puhe on vain masokistista itseruoskintaa, jollaiseen "huvitteluun" minä en ainakaan tunne tarvetta osallistua.

Tämä keskustelu on julkista. Sitä lukevat sellaiset ihmiset, jotka tarvitsisivat kenties aineksia oman identiteettinsä ylösrakentamiseen. Kielteisillä asioilla herkuttelu on haitaksi noille kanssaihmisillemme. He eivät ehkä osaa elämäntilanteessaan ymmärtää, että on kysymys vain osatotuudesta.

Ehdotan siis, että edes tasapainon vuoksi puhumme myös myönteisistä asioista ja otamme ehkä hiukan vastuuta muistakin.
.....ok, mutta tosia asia on silti se mitä sanoin eikä se muuksi muutu. Kerroin samalla tavalla asian Isälleni jotta hän ymmärtäisi asian todellisen laidan, ettei kyse ole mistään `hetken päähänpistosta´. Myös sen että mitä heidän asenne on saanut aikaiseksi.

Kukaan ei olut jeesaamassa minua lapsena 70-luvulla kun rakensin omaa identiteettiäni ja tässä sitä ollaan hengissä.
Ainakin realismin taju on minulla kohdallaan....ja tässä ajassa on Todella helpompaa tiedostaa olevansa homo.
Käsillä on tonneittain tietoa ja yhteyden saaminen toisiin on todella helppoa.
Jos nyt sanoo tällä foormumissa miten asiat vielä tässä maailmassa ovat ja joku menettää yöunet siitä hyvästä niin onneksi meillä on JuhaniV joka jakaa Suffelin niille jotka sitä tarvitsevat.
Muille sanon: `Olkaa ylpeitä mitä olette, ei tänne maailmaan synnytty muita kumartamaan´. Rock On!!!
Juupa juu, mieluummin Suffeli kuin likaämpäri niskaan.

Kun tulin kauan sitten "piireihin" pitkän epäröinnin jälkeen, nuori lesbonainen tarjoili minulle suoraan ja selkeästi perusfaktat: "Ai sä oot uus täällä. Sun on hyvä tietää että kaikki panee täälla kaikkia ja homojen parisuhteet ei koskaan kestä."

Minulta meni melkoisesti aikaa tajuta, että eihän se niin oikeasti ollut. Jopa nykyisen parisuhteen aloitimme tästä syystä sopimalla, että koetetaan elää yhdessä yksi päivä kerrassaan. Yhteisiä päiviä on sitten kertynyt tänään 11 458.
Maailma on toisinaan melko karu paikka, eikä se muutu miksikään sillä, että ummistamme silmämme epäkohdilta ja rakentelemme vaaleanpunaisia pilvilinnoja. Mielestäni hymistelyn ja itsensä selkään taputtelemisen sijaan pitäisi pyrkiä realistisesti näkemään ne seikat missä vielä on korjaamisen varaa ja pyrkiä korjaamaan niitä.

Halusitpa sinä JuhaniV sitä tai et, niin yhä edelleen monet homoseksuaalit elävät kaapissa. Miksi luulet heidän elävän niin ellei siksi, että he pelkäävät toisten ihmisten reaktioita? Useimmat heistä elävät niin, koska he kokevat sillä tavalla _suojelevansa_ itseään ja lähimmäisiään parhaiten. Tästä siis päästään tämän threadin alkuperäiseen aiheeseen, eli siihen, että "kaappiheteroiden" olemassaololle ei ole yhteiskunnassamme samalla tavalla edellytyksiä kuin kaappihomojen olemassaololle: heteroseksuaalisuus mielletään normaaliksi ja hyväksi. Heteroseksuaalista elämäntyyliä arvostetaan.

Siitä, että tiedostan monien heteroiden ennakkoluuloisen ja homofobisen asenteen homoja kohtaan ei voi mielestäni vetää sitä johtopäätöstä, että olisin itse sisäistänyt heidän homofobiansa. Ymmärrän itse oman arvoni. Itsetuntoni on kunnossa enkä kaipaa minulle vieraiden ihmisten hyväksyntää. Minulle riitti aikanaan kun sain selville, että läheiseni ja perheeni hyväksyvät minut juuri sellaisena kuin olen. Minun ei myöskään tarvitse mielenrauhani säilyttämiseksi pettää itseäni ja kuvitella, että homot nauttisivat kansan keskuudessa jotenkin laajempaa hyväksyntää kuin miten todellisuudessa on. Miten on sinun laitasi, JuhaniV?
Ilopilleri, teen kirjoituksestasi sellaisen johtopäätöksen, että kaapissa olevat homot pysykööt kaapissa suojellakseen parhaiten itseään ja lähimmäisiään. Tulkitsen periaatteitasi, että homojen on vain hyväksyttävä, että tämä yhteiskuntamme on ennakkoluuloinen ja asenteellinen ja sinä asiantilan sellaisena hyväksyt.

Eikö tuo asenne ole hieman kummallinen? Sinä siis hyväksyt, että homojen syrjintä on ihan OK?

En aivan ymmärrä, mitä oikeastaan kysyt minun laidastani. Otaksun olevani varsin realistinen näissä syrjintäkysymyksissä. Katson rakentavani tätä yhteiskuntaa paremmaksi ajattelemalla ja toimimalla niin, että epäkohtiin tulisi muutos ja homot voisivat tulla ulos sieltä kaapeistaan ja elää tasavertaisina ihmisinä tässä maailmassa. Voihkimalla vain olevaa tilannetta ei mitään kehitystä saavuteta.
Tämä juttu liusuu nyt hieman ohi alkuperäisestä aiheesta ja uskon että tässä on nyt kyse tulkinta erheestä, kummallakin ja samoin minulla.
Itse lähdin vain toteamaan että näin on näreet viellä tässä maailmassa vielläkin, en mitenkään märehtimään surkeudessa mutta vain toteamaan faktan. Asia ei minua latista päinvastoin antaa minulle enemmän ruutia puolustaa omaa paikaani tässä maailmassa, vaikka sitten huutelevia maahanmuutajia vastaan......ihan nyt vaan esimerkiksi.

Valitettavan monet ihmiset (aikuiset) ovat sellaisia loosereita käsittelemään asioita realistisesti ja mielummin pitävät asiat puhumattomina. Kun asiaa ei puhuta selväksi, sitä ei ole olemassa....siis tällä periaatteella.
Enkä nyt puhu JuhaniV:stä enkä kaappihomoista vaan esim omista vanhemmistani ja heidän ongemistaan.
Isäni on sanonut minulle usein että älä ole niin kova sanoissani kun olen ilmoittanut kantani esim hänen terveydentilaan ja alkoholin käytön vaikutuksesta.
Hän kieltää asian väittäen terveydentilan huonontumisen johtuvan jostain aivan muusta.....yeah, what ever.
Me ihmiset olemme hauskoja olentoja, me uskottelemme itsellemme mitä suurempia valheita tai uskomuksia ja täydestä menee. Parempi vaihtoehto kuin kohdata totuus, se satuttaa.
Tähän samaan motiiviin olen kuullut monen homon perusteleen syyn miksi eivät ole kertoneet vanhemmilleen asian todellsita laitaa, parempi olla puhumasta koko asiasta, jokainen säilytäkööt oman illusion asiasta.
Minä suon sen kyllä heille jos he ITSE sen näkevät paremmaksi vaihtoehdoksi. Uskon kyllä että vanhemmat tietävät kyllä mutta kun asiasta ei puhuta.....sitä ei ole olemassa silloin.
Itse olen saanut suoraan puhumisestani nyt julman ihmisen maineen.....yeah so what! Minulle asiat itsessään ovat selvää pässinlihaa ja niin haluan niiden olevan tästäkin eteenpäin....helpottaa ainakin kohdata todellisuus.
Syrjintää esim en silloin hyväksy mutta en kyllä kielläkkään sen olemassa oloa.
Ymmärtääkö kukaan pointtiani???
Johtopäätöksesi on väärä, koska luet rivien välistä sellaista mitä sinne ei ole kirjoitettu. En ole missään vaiheessa väittänyt, että kaapissa eläminen olisi hyvä tai toivottava ratkaisu. Olen vain todennut sen kylmän tosiasian (ilman piileviä intohimoja), että monet homot elävät kaapissa ja että he tekevät sen juuri siksi, koska kokevat tarvetta suojautua muiden ihmisten mahdollisilta ikäviltä reaktioilta. Tällaista suojautumisen tarvetta ei heteroilla nähdäkseni ole, joten ns. "kaappiheteroiden" ilmaantumisen pelkääminen on siis melko naurettavaa.

Olen toki itse sitä mieltä, että yhteiskuntaamme pitää kehittää hyväksyvämpään suuntaan niin, ettei kenenkään enää tarvitsisi "suojautua" kaappiin. Valitettavasti tilanne ei kuitenkaan vielä ole niin auvoinen. Kaikki homoseksuaalit eivät vielä tänäkään päivänä uskalla elää vapaasti ja avoimesti omina itsenään. Mielestäni huomion vetäminen tähän tosiasiaan ei ole mitenkään väärin tai moraalisesti tuomittavaa. Tämän tosiseikan ja siihen johtavien syiden kieltäminen sen sijaan on.
DKNY kirjoitti: "Ymmärtääkö kukaan pointtiani???"

Koetan ymmärtää.
Minusta alkaa tuntua siltä, että puhumme Ilopilleri, DNKY ja minä samoista asioista hieman toistemme ohitse. Johtunee siitä tämä ymmärtämisen vaikeus.

Kannatan ilman muuta sitä, että epäkohtia pitää voida nostaa esille ja tarkastella niitä. Tapa, jolla tarkastelu tehdään ja asioita kommentoidaan voi olla hyvinkin erilainen.

Minä tavoittelen sellaista tapaa, että kun epäkohta nähdään, ryhdytään miettimään kuinka sitä voitaisiin muuttaa paremmaksi ja sen jälkeen toimitaan. Oma kokemukseni on, että epäkohdasta voivottelu on usein ainoastaan se mitä jotkut ihmiset saavat aikaan. No toki se ehkä palvelee puhujan oman tunnetasapainon säätelijänä ja kenties egon kohottajana.

Realismi on hyvä ottaa mukaan tällaiseen kuvioon mukaan.

Olen sitä mieltä, että Bushin valinta Yhdysvaltain presidentiksi toiselle kaudelle oli suuri vahinko sikäläiselle sateenkaariyhteisölle ja mahdollisesti jopa maailmantaloudelle, sekä maapallon luonnolle. Kerryä en toki pidä paljoakaan parempana, vaikka häntä presidentiksi toivoinkin.

Amerikkalainen kaverini kysyi vaalituloksen jälkeen mielipidettäni. Totesin, ettei minulla ollut äänioikeutta noissa vaaleissa. Hänen maanmiehensä ovat valinnan tehneet ja siihen on tyydyttävä. Mielipiteelläni ei ole merkitystä. Hän ei ole vielä kommentoinut.

Tällä halusin osoittaa, että jos jotain seikkaa ei ole mahdollista muuttaa, on parasta todeta se ja ryhtyä tekemään jotakin ruikuttamista rakentavampaa.
Minä olen itse omassa elämässäni kokenut sen, että olemalla avoin, joutuu silmätikuksi työpaikalla. Silloin joutuu kaikenlaisten projektioiden kohteeksi. Minua on syytetty asioista, joihin olen ollut täysin syytön, koska on ihmisiä, jotka haluavat pahaa ja kokevat minut kilpailijanaan. Sitten nämä klikkityvät. Se jatkuu vuodesta toiseen. Sitä on mahdotonta lopettaa.

Sitten on aina näitä heteronaisia, jotka pilaavat minun suhteeni heteromiehiin töissä, koska he heittävät siihen aina epäilyttävän leiman. Jos minulla on jonkun heteromiehen kanssa hauskaa, se sabotoidaan. Eräs nainen sanoi suoraan minun kuullen eräälle miehelle: "Etkö sinä ole enää kiinnostunut meistä( siis naisista)?" Toisin sanoen, jos joku mies viihtyy minun seurassani, hänen heteroutensa kyseenalaistetaan.

Homot eristetään monella tavalla. Se on henkistä väkivaltaa ja se on minulle arkipäivää. Sitä ei kukaan koskaan lopeta, koska kun asioita yrittää selvittää, kaikki kielletään ja minua syytetään valehtelijaksi.

Kaappihomona et koskaan joudu kokemaan mitään tällaista.

JuhaniV: Miksi seta on keskittynyt vain suuriin kaupunkeihin? Entä koko muu Suomi, jossa on pakko elää kaapissa pärjätäkseen?

Asioista täytyy voida puhua niiden oikeilla nimillä eikä ylläpitää mitään kiiltokuvakulissia. Minä en enää hirveästi jaksa innostua siitä, että asettaa itsensä alttiiksi, koska se on henkisesti hyvin raskasta ja tekee elämän helvetiksi. Se saattaa murentaa mielenterveyden.

Kannattaa kyllä keskittyä homoseksuaalien keskinäiseen verkostoitumiseen, koska ei meitä kukaan puolusta. Se on naivia väittää mitään muuta. Poliitikot voivat puhua ihan mitä vain.
mies kirjoitti: "Miksi seta on keskittynyt vain suuriin kaupunkeihin?"

Koska Perähikiän Kauhtuan kylän kolme kaapissa olevaa homoa ja lesboa eivät aio perustaa sinne Setan haaraosastoa.

mies kirjoitti: "Kannattaa kyllä keskittyä homoseksuaalien keskinäiseen verkostoitumiseen"

Ja millä tavoin sinä henkilökohtaisesti olet tätä verkostoitumista edistänyt? Kirjoittelemalla haavekuvia nimimerkin takaa? Kerro vihdoinkin jotakin konkreettista omista toimistasi, joita olet kehunut. Ensimmäistäkään sellaista ei ole näissä keskusteluissa sinulta julki tullut. Veikkaan, ettei tule nytkään.
JuhaniV: En ole kehunut yhtään mitään, vaan kertonut tehneeni oman osani. Olet vain utelias.
JuhaniV kirjoitti: "..jos jotain seikkaa ei ole mahdollista muuttaa, on parasta todeta se ja ryhtyä tekemään jotakin ruikuttamista rakentavampaa."


Niin. Olenko mielestäsi sitten ruikuttanut? Oman käsitykseni mukaan olen vain todennut miten asioiden laita tällä hetkellä yhteiskunnassamme on. Ruikutukset tulivat tämän jälkeen jostain ihan muualta kuin minulta. Minä vain yksinkertaisesti totesin (threadin aiheeseen kommentoidakseni), että yhteiskuntamme ei ole - eikä todennäköisesti koskaan tule olemaankaan - sellainen, että meidän tarvitsisi ihmetellä ns. "kaappiheteroiden" ilmaantumista. Tämän pyrin perustelemaan esittämällä ne tosiseikat, mitkä yhteiskunnassamme ajavat homoseksuaaleja elämään kaapissa. Jos tämä on mielestäsi ruikuttamista niin ei voi muuta sanoa kuin että onpa sinullakin käsitykset.
JuhaniV: On harhaluulo, että asiat olisivat ihmeemmin muuttuneet myönteisempään suuntaan, kun homot vaeltavat suuriin kaupunkeihin voidakseen elää rauhassa kiusaamiselta, mikä nyt on esim. Hollanninkin kohdalla muuttunut huonompaan suuntaan muslimisiirtotyöläisten takia. Kun asuu suuressa kaupungissa, menee perspektiivi siihen, mitä se elämä on kaupungin ulkopuolella jossakin maan reuna-alueilla, jossa yhdenkään asian ei ole tarvinnut muuttua satoihin vuosiin. Suomessa ei tarvitse mennä mihinkään reuna-alueille. Tilanne muuttuu 1t matkan jälkeen jo paljon.

Setalla ei ole rahaa levittäytyä pieniin kuntiin tai kaupunkeihin. Miksi homot eivät lahjoita Setalle rahaa enemmän tai liity jäseneksi? Joskus Seta voisi olla enemmän asiakaslähtöisempi ja kysellä, mitä heiltä tavalliset homot odottaisivat.

Verkostoitumisella tarkoitan esim. homoseksuaalien yksityisyrittäjien tukemista käyttämällä heidän palvelujaan tai jotakin muuta vastaavaa. Se voisi lähteä ja kehittyä siitä eteenpäin. Homoseksuaalien olisi hyvä myös tukea kaltaistensa työllistämistä ottamalla heitä palvelukseensa. Homoseksuaalien tulisi myös ostaa ja tukea homojen tekemiä kirjoja, taideteoksia ja elokuvia esim.dvd:t jne.
Kaikkea tällaista.
En ole koskaan nähnyt missään listattuna meikäläisten pyörittämiä yrityksiä ja niiden palveluja. Miksi?
Toistan itseäni. Voidakseen saavuttaa tasa-arvoa tässä yhteiskunnassa homojen on syytä integroitua eikä eristätytyä. Mies hyvä, minun mielestäni linjasi on väärä. Sillä ei saavuteta sitä turvallisuutta, mitä ideoissasi koetat ajaa takaa.

Ostin jokin aika sitten melkoisella rahalla palvelua yrittäjältä, jonka tiedän ei-heteroksi. Kokeilin ihan vain periaatteen vuoksi. Palvelu ei ollut laadultaan lähellekään sitä mitä odotin ja lopulliset kustannukset olivat korkeammat kuin muualla. En osta enää vain sillä periaatteella, että joku palvelun tuottaja sattuu olemaan ei-hetero. Luotettavuus, osaavuus ja myös hinta merkitsevät. Toki tärkeää on, että voin olla palvelua tarvitessani juuri oma itseni, eikä piilotella omaa identiteettiäni.
Homoseksuaalien yrittäjien palvelun taso paranee, kun heitä tuetaan, koska silloin heillä on jatkuvasti työtä, he oppivat virheistään ja heillä on varaa ostaa esim.parempia laitteita.
Homoseksuaalien yrittäjien olisi hyvä myös tukea toisiaan ja antaa tarvittaessa apuaan toisille, vaikka ongelmatilanteessa( Miten sinä ratkaisit tämän ongelman? )

Voihan jonkun laitteen myös lainata hätätilanteessa, jos jollakin on asiakas, jonka palvelu sitä vaatisi tai voi tehdä yhteistyötä eli ohjaa asiakkaan sinne, missä se homma hoidetaaan paremmin tai tekee osan ja toinen jatkaa jne.
Homoseksuaalina yrittäjänä huomauttaisin, että haluan profiloitua ammattitaitoiseksi ja luotettavaksi yrittäjäksi, en homoyrittäjäksi. Toivon, että asiakkaat käyttävät palvelujani siksi, että ne ovat laadukkaita ja kilpailukykyisiä, en siksi, että he haluavat tukea minua, koska olen homo, ja odottavat siksi myös minulta vastapalveluksia.

Lisäksi pelkään pahoin, että homojen kysyntävoima ei riitä, vaan tarvitsen muitakin asiakkaita. Palveluni eivät liity millään tavalla seksuaaliseen suuntautumiseen, joten en näe syytä korostaa sitä toiminnassani. Jos alalla leviäisi tieto, että "se on se homoja palveleva homoyrittäjä", jollekulle saattaisi tulla mieleen tukea mieluummin tavallista heteroyrittäjää, joka ei kannata apartheid-järjestelmää.