Ei haukku haavaa tee!

"Kato, toi Pillu on taas tuolla!"! Ei ihan mikään tavattoman harvinainen lausahdus kuulla mitä oudoimmissa asiayhteyksissä. Homoilla tuntuu olevan ihmeellinen 'trendi' käyttää vastakkaisesta sukupuolesta äärimmäisen halventavia ja alistavia nimityksiä. Kun kysyy syytä saa vastaukseksi, että "kyllä poikaporukassa voi noin sanoa ilman, että se loukkaa".

Meillä kaikilla on joskus vekkuleitakin 'lempinimiä', mutta missä menee sitten se raja että lempinimestä tuleekin herja, joka voi loukata kuulijaa/kuulijoita pahastikkin?
(teksti, Druusi - Jälkieditointi, Hiiru)

Me homotko muka sovinisteja tai rasisteja?

”Eihän tällainen väite voi yksinkertaisesti pitää paikkaansa! Mehän olemme niitä, joita aina haukutaan ja parjataan kaikissa tiedotusvälineissä ja kaduilla. Me emme ikinä alentuisi samaan kuin ne... ne hiivaviivat, jotka Stockmannilla eivät tajua jättää hyökkäysvaunujaan kotiin – ja vielä parempaa, pysyä itse siellä, kun me olemme siellä ostoksilla!

Niin! Ja tuossa muutama päivä sitten, kun olin Dtm:ssä iltaa viettämässä hyvien ystävieni kanssa, niin ajatella, mitä siellä näin! Siellä oli joku lehmä sellaisen jumalaisen pojan kaulassa kiinni ja kehtasivat siellä olla heteroita! Sellaista ällöttävää syljenvaihtoa, että alkoi ihan ällöttää! Eihän sellaista nyt voi hyväksyä, ei!

Ja sitten jos erehtyy poikaystävänsä kanssa pusuttelemaan vaikka rautatieasemalla, niin saa niin murhaavia katseita ja huutelua peräänsä. Kyllä on kamalaa, kuinka suppeamielisiä ne älykääpiöheterot oikein osaa olla!

Mutta eihän tämä mitään. Tätä kieltähän vain käytetään silloin, kun ollaan poikaporukassa ja eihän se silloin halveeraa ketään! Sehän vain piristää muuten niin harmaata ja arkipäiväistä kieltä!”

Valitettavasti tämä on arkipäivää homopiireissä. Pysähtykääpä joskus itsekin kuuntelemaan oman kaveripiirinne – ja omaa puhettanne ja miettikää hetkinen millä tavalla puhutte ihmisistä ympärillänne. Ovatko naissukupuolen edustajat naisia, vai pilluja, vitunkantotelineitä (kuten armas sotilasmestarini armeijassa tuppasi heitä nimittämään niinkin ahkerasti, että sai herjaussyytteen naissotilailta) tai jotain muita halventavia nimimerkkejä? Puhutteko heteroista kaveripiirissänne, kuin ne olisivat paiseruttoon verrattavissa oleva sairaus Maan päällä? Onko kyse vain sellaisesta asiasta, jota todella tapahtuu vain suljetussa tilassa, niin pienessä piirissä, ettei kukaan siitä voi mahdollisesti loukkaantua. Minun mielestäni ei ole. Koen loukkaantuvani hyvin usein tuollaisista puheista, vaikka en olekaan nainen ja hetero. Ja en nyt edes lähde miettimään kaikkia mahdollisia ”arkista, harmaata kieltä” rikastuttavista kielikuvista, millä voisi kutsua eri puolilta maailmaa olevia ihmisiä.

Ja missä kulkee se hyvän maun raja? Päteekö tällaiseen kielenkäyttöön se sama sääntö, mikä pätee kirosanojen käyttöön, sellaiseen tottuu ajan kanssa. Ja miten on paljonpuhutun kotikasvatuksen laita? Varmasti ainakin osa kielenkäytöstä ja muiden kulttuurien, elämäntapojen ja rotujen arvostuksesta ja siitä, miten sellaisiin suhtaudutaan, tulee lapsuudenkodista ja siellä opitusta mallista. Nykyaikana voi ihmetellä, mihin suuntaan sitä ollaan menossa, kun naisista puhutaan pilluina (vaikkakin ilmeisesti vain poikaporukoissa, jolloin se ei loukkaa ketään), vanhempia ihmisiä kehoitetaan ”pitämään turpansa kiinni”, kun nämä sanovat aiheellisestikin esimerkiksi julkisissa kulkuneuvoissa jostain asiasta lapsille tai nuorille tai aikuisemmille. Puhumattakaan siitä, kun homot ovat rasistisempia heteroita kohtaan, kuin heterot ovat homoja kohtaan. Onko tämä sellaista esimerkkiä, mitä haluamme näyttää muille itsestämme?

Sitä paitsi, viikon lopussa on se aika vuotta, jolloin vanha kansa katsoi uuden vuoden alkavaksi. Jos ei halua odottaa joulukuun loppuun saakka, voi aina nyt tehdä ”uuden vuoden lupauksen” ja koettaa tarkkailla sitä, mitä suustaan päästelee ja missä tilanteissa.
  • 3 / 18
  • Rokkihomo
  • 26.10.2004 21:41
"I can say 'nigger' because I'm 'a faggot'".

Tama repliikki loytyy amerikkalaisesta elokuvasta "Threesome".

Heraako ajatuksia - ?

(Kylla, olen tehnyt jo itselleni paidan tuolla sloganilla.)
  • 4 / 18
  • Public eye
  • 26.10.2004 21:51
Ihan kiva slogan, tosin IMHO se voisi todellisuudessa kuulua korkeintaan vain "I can say 'nigger' because I'm 'a nigger'" tai "I can say 'faggot' because I'm 'a faggot'".

Asiat eivät nimittäin välttämättä ole yhteismitallisia, vaikka minä päättäisinkin, että ne sitä ovat. Lisäksi en voi tietää, onko joku, joka mielestäni on samanlainen 'faggot' kuin minä itse, myös omasta mielestään sellainen.
No en kyllä myönnä mitään. Itse en ainakaan edes taipuisi käyttämään noin verbaalisesti raiskattuja sanontoja kenestäkään, en naisista, miehistä, heterosta tai mistä lie.

En itse kyllä koe häiritsevänä että heterot nuoleskelevat toisiaan DTM:ssä, mutta sen kysymyksen ehkä esittäisin, että miksi juuri homobaariin pitää heteroiden tulla toisiaan nuoleskelemaan, jos kerran 98% kaupungin baareista kuitenkin sopii täydellisesti juuri tähän tarkoitukseen? Täytyy kyllä myöntää, että itse en ainakaan muista nähneeni tähän päivään mennessä toisiaan nuoleskelevia heteroita mamassa. En vetäisi siitä ollenkaan hernettä nenääni, mutta ymmärrän ehkä että joku saattaisi kokea sen hieman eri tavalla.

Aika iso osa mun ystävistäni on (yllätys, yllätys) tyttöjä, joten halventavien nimitysten käyttäminen heistä olisi tosiaankin jotain sellaista mitä en tekisi. Enkä kyllä muutenkaan kaveripiirissäni ole sitä niin paljoa todistanut, vaikka myönnän että tässä ajatellesani pari miespuolista homokaveria tulee mieleen. No jaa, ehkä jutussa on joku pointti. En kuitenkaan näe sitä mitenkään epidemiallisena ongelmana.
  • 6 / 18
  • Rokkihomo
  • 28.10.2004 19:17
Siis:

ainakin mina ja useampi ystavani olemme vuosien mittaan useamman kerran tormanneet yhtaalla rasismiin ja toisaalla erityisesti sovinismiin - ja puhun nyt nimenomaan homokulttuur(e)ista.

En allekirjoita. Irvailen.
Eihan taa nyt ollenkaa koske vaan naisia, hei! Miettikaapa milla tyylilla me homot esim muista homoista puhutaan! Se on vaan sellanen tyyli, yleensa ei todellakaan oo loukkaustarkoitus, vaan herkutella tietyilla sanoilla.
Nimimerkki "Vittu" - vai on kyse "herkuttelu tietyillä sanoilla"?

Minusta on aika mautonta kun joitain tuntemattomia vastaantulevia naisia nimitetään vittutangoiksi tms. - eikä asiaa auta vaikka kuinka nimitettäisiin muita homoja ihan kuinka mauttomilla nimityksillä. Molemmat ovat mauttomia ja loukkaavia tapoja.

Onko se niin hauskaa olla "näppärästi vittumainen"? Minua yököttää kun näiden verbaalisesti ketterien homojen juttuja joutuu vierestä seuraamaan.

Mautonta. Varisinkin kun nimittelyn kohteet eivät ole yleensä mitenkään nimittelyynsä vaikuttaneet.

Menkää aukomaan leukojanne ja keksimään pikkunäppäriä haukkumanimiä niille jotka homoja todellakin sortavat. Listan kärjessä eivät todellakaan ole naiset ja homot.

Toivon, että saisitte kunnon löylytyksen moisesta kielenkäytöstä - kotona käytöstapojen opetus on näköjään jäänyt vähiin...

Herkuttelua??? Voi helvetti mitä kyrpiä nämä jotkut hinturat ovat... hävettää kuulua samaan seksuaalivähemmistöön.
"En itse kyllä koe häiritsevänä että heterot nuoleskelevat toisiaan DTM:ssä"

Heterot saunan taakse!

"mutta sen kysymyksen ehkä esittäisin, että miksi juuri homobaariin pitää heteroiden tulla toisiaan nuoleskelemaan, jos kerran 98% kaupungin baareista kuitenkin sopii täydellisesti juuri tähän tarkoitukseen?"

Siksi että he ovat heteroita. Heteroilla on aina OIKEUS. Sen sijaan jos homoseksuaalit nuoleskelisivat toisiaan "heterobaarissa" niin tulisi oitis turpaan.
Noh noh Stacy, eipäs olla ankaria. Heteroita tarvitaan. Ainakin synnyttämään lisää homoja. Vitsi, vitsi....

"Herkuttelua"? Hmm. No jaa-a. Eikö voitaisi herkutella vaikka ranskaa puhumalla?
Stacy on oikeassa. Silloin, kun seurustelin, tanssin miesystäväni kanssa heteropaikassa ja heti tuli henkilökuntaa ja lopetti tanssimme ja jouduimme poistumaan.

Kokeilkaa, jos uskallatte.
"Silloin, kun seurustelin, tanssin miesystäväni kanssa heteropaikassa ja heti tuli henkilökuntaa ja lopetti tanssimme ja jouduimme poistumaan."

Vai että ihan henkilökunnan puolesta? Tuosta voisi vetää syrjintäkanteen.
Joo ihan samanlaisia kokemuksia on minullakin... oli vielä pikkujouluaika ja hitaita oli tanssimassa useampi pariskunta ja minä myös, siis samaa sukupuolta olevan kanssa ja eikös sellainen jollakin hevossteronilla itsensä täyteen pumpannut karju tullut heti kiskomaan meitä erilleen kertoen, ettei tämä kuulu heidän imagoonsa.

Raha kelpasi kyllä. Heteroille pitää näyttää homon paikka ja sillä siisti. Itse en suostu kompromisseihin enää.
Olen törmännyt usein ihmisiin, joilla on niin kova tarve olla hauskoja ja päästä joukon keskipisteeksi, että he ovat valmiita uhraamaan toisen ihmisen - joko nimittelemällä jotain tuntematonta tai sanomalla jollekin kaveriporukkaan kuuluvalle jotakin täysin tunteetonta ja julmaa. Nämä ihmisparat yrittävät säälittävästi pönkittää omaa olematonta itsetuntoaan toisia latistamalla. Jos ei saa ihmisiä nauramaan ilman nimittelyä tai loukkaamista, niin eikö riitä kantti sitten edes vääntää vitsiä vain itsestään? Ei ilmeisesti.
Miksei mua oo koskaan kukaan tullut sättimään jos oon jätkän kanssa danssannu hetskupaikassa????? Oon välillä yrittäny jopa provosoida, mut ei mitään...ei yhtään mitään...Ihan on saanu olla kuin muutkin pariskunnat.
Tota, mun kommentti tuohon on se että itse en puutu sellaisen henkilön tekemisiin, joka on ilmiselvästi menettänyt kokonaan todellisuudentajunsa. Ehkä tämä sama oli mielessä niillä muilla tanssijoilla.
Vai ei haukku haavaa tee???

No niin voi ehkä sanoa joku hyvän itsetunnon omaava henkilö. Ihminen joka on ollut aina suosittu ja muiden suosiossa. On osannut kertoa oikeita vitseja oikeissa paikoissa.

Entä se ihminen, joka ei ole saanutkaan niitä kansikuvakundin kasvoja tai urheilijan kroppaa. Entäs jos onkin ylipainoinen, silmälasit omistava ja hiukan erikoisen puhetavan omaava henkilö. Ja on ollut joku kiusaamisen uhri peruskoulussa.

Valitettavasti olen saanut huomata että sama "roolijako" jatkuu myös aikuiselämässä. Onneksi olen jo aikoja sitten päättänyt etten halua olla IN. Olen tyytyväinen itseeni omana itsenäni. Surukseni olen vaan huomannut kuinka muita lähimmäisiäni sorretaan siitä jos he ovat erilaisia. Ja vaikka he kuinka haluaisivat miellyyttää kanssa ihmisiään. Niin ulkonäkö seikat jylläävät edelleen tässä
"homomaailmassa".

Onko pakko tosiaan olla IN????
Heteromaailma on IHAN samanlainen, ehkä vain hieman eri mittakaavassa.