Homoaktivisti murhattu

  • 1 / 5
  • -Mobile-
  • 20.10.2004 14:51
En tiedä, saako tänne laittaa linkkejä mutta kokeilen kepillä jäätä. Sierra Leonen homojen ja lesbojen oikeuksien puolesta taistelevan järjestön johtaja FannyAnn Eddy on murhattu. Osoitteessa http://www.qx.se on aiheesta juttu ja jutussa on samalla linkki afrikkalaiselle internetsivulle, jossa on aiheesta enemmän.

Tässä kohtaa pitää taas muistaa, kuinka onnellisessa asemassa me suomalaiset seksuaalivähemmistöihin kuuluvat olemme. Ja samalla ilmenee, miksi homojen on syytä pitää ääntä itsestään. Muuten meidän ihmisoikeutemme vain huononevat.
  • 2 / 5
  • Ruohonjuuri
  • 20.10.2004 15:30
Lapsikuolleisuus on alhaisin Ruotsissa, missä vain kolme lasta tuhatta lasta kohti kuolee ennen 5-vuotispäiväänsä. Tilaston toisesta päästä löytyy Sierra Leone, missä lapsikuolleisuus on 284 tuhatta lasta kohti.
  • 3 / 5
  • Tyristi
  • 21.10.2004 12:32
Sierra Leone on niin väkivaltainen maa että kyseinen ihminen on voinut saada surmansa ihan homoudesta riippumattomista syistäkin.
  • 4 / 5
  • Pojotor
  • 21.10.2004 22:31
Mä olen asunut Sierra Leonessa. Olin siellä, kun tämä muutama vuosi sitten päättynyt järkyttävä sisällissota alkoi. Minulla on yhä edelleen lämmin suhde maata kohtaan ja vaikka en ole siellä päässyt käymään ihan hiljattain, olen säännöllisessä yhteydessä sikäläisiin tuttaviini ja entisiin kollegoihin.

Ja nyt siis asiaan: kyllä ex-kollegat Freetownista väittävät tämän aktivistin tulleen tapetuksi homoaktivistiudensa takia. Homoseksuaalisuutta ja lesboutta on Sierra Leonessa paljonkin, mutta sen sallitaan toteutua vain tribalismikuvioissa - poppamiehet ja noidat saavat tehdä mitä haluavat. Sen sijaan tavallisen kansan edesottamuksia ei katsota hyvällä.

Osin tämän selittänee uskomattoman alhainen tietotaso. Sierra Leone on ollut vuositolkulla viimeinen tai toiseksi viimeinen YK:n inhimillisen kehityksen mittarissa. Esimerkiksi lukutaitoaste on alle 20 %, mikä tarkoittaa sitä, että miehistä joka kolmas ja naisista vain kymmenkunta prosenttia on lukutaitoisia ja kykenee hankkimaan tietoa mm. homoudesta, puhumattakaan mistään muusta tärkeästä.
  • 5 / 5
  • Lilit
  • 22.10.2004 13:13
Tyristi kirjoitti: "Sierra Leone on niin väkivaltainen maa että kyseinen ihminen on voinut saada surmansa ihan homoudesta riippumattomista syistäkin."

Olisi voinut, mutta ei saanut. Hän oli työskentelemässä yömyöhään paikallisen "Setan" (SLLAGA) toimistossa. Murhaajat murtautuivat rakennukseen kun Fanny Ann oli jäänyt yksin. He raiskasivat hänet, hakkasivat häntä päähän jollain 'terävällä esineellä', ja lopuksi mursivat hänen niskansa.

Fanny Ann oli tunnettu henkilö ja häntä oli uhkailtu aikaisemminkin. Häneltä jäi leski ja 9-vuotias poika.