Kuntavaalit 24.10.2004

Kunnallisvaalit toimitetaan Suomessa sunnuntaina 24.10.2004. Ennakkoäänestysaika kotimaassa on 13.-19.10.2004 ja ulkomailla 13. - 16.10.2004.

Onko ehdokkaan seksuaalisella tai sukupuolisella suuntautumisella merkitystä? Miten kunnallispolitiikassa voi ajaa seksuaalivähemmistöjen asiaa? Mitkä ovat kunnallisessa päätöksenteossa tärkeimpiä asioita?
Noita vasemmistoliiton gay-myönteisiä kyllä löytyy, mutta löytyykö ketään gay-vaihtoehtoja oikeistopuolueista meille ei-vasemmistolaisille?
Ranneliike.netin ylläpito ei vastusta ehdokkaiden osallistumista keskusteluun omalla nimellään ja ehdokasnumerollaan.

Toivottavaa tietysti on, ettei tästä tule kuitenkaan mitään vaali-ilmoitusfoorumia. Tämän foorumin tarkoituksena on keskustella asioista, ei mainostaa. "Olen se ja se, käy katsomassa vaaliohjelmani sieltä ja sieltä" ei ole hyvää keskustelua.

Toimivin (ja siistein) tapa on ottaa kantaa asioihin ja vaikkapa pistää viestin "allekirjoitukseksi" oman nimensä, puolueensa ja ehdokasnumeronsa.

Varsinaisille vaali-ilmoituksille on paikka ranneliike.netin vaalisivuilla osoitteessa
http://ranneliike.net/kuntavaalit2004.php
Mainitulle sivulle kasaillaan muutakin vaaleihin liittyvää.
Samm: vaikka en nyt hirveästi ilahdu oikeistolaisuudesta, niin mun ymmärtääkseni ainakin Helsingistä löytyy kokoomuslaisia homoja kunnallisvaaliehdokkaista.

Suurissa kaupungeissa homoja löytyy poliittiselta kentältä varmasti laidasta laitaan, eri asia on sitten pienemmät kaupungit ja pienemmät piirit.
"Noita vasemmistoliiton gay-myönteisiä kyllä löytyy, mutta löytyykö ketään gay-vaihtoehtoja oikeistopuolueista meille ei-vasemmistolaisille?"

No mutta vasemmistoliittolaisethan ovat oikeistolaisia.
Moi!

Mun Z-lehden haastattelussa oli jo näitä pointteja, vielä laajemmin niitä oli Z-lehden kunnallisvaaliohjelmassa (www.seta.fi)

Eli

-Varmistaa, että kuntapalveluissa huomioidaan seksuaaliset vähemmistöt, eikä tehdä hetero-olettamista tai harjoiteta homofobiaa
-Annetaan asiallista opetusta seksuaalivähemmistöistä. (Huonona esimerkkinä Muhoksen ja Turun tapahtumat)
-Kunnan työnantajana täytyy huomioida seksuaalivähemmistöön kuuluvat työntekijänsä
-Kunnan täytyy tukea seksuaalivähemmistöjen sosiaalipalveluita tuottavia yhdistyksiä (mm. Setaa)

Anssi Pirttijärvi / ehd. no. 80 / Turku / SDP
Avoin? Liberaali? Millä tavalla (...paitsi että mainoksia pulppuaa eri viestiketjuihin, jotka eivät mitenkään liity kuntavaaleihin)? Ja eikös liberaalit ja RKP ole ihan eri puolueita?
Oikeassa olet siinä suhteessa että Liberaalit ja RKP ovat eri puolueita. Mutta kyllä liberaaleja mielipiteitä saa olla muillakin. Ilokseni löysin kerrankin henkilön joka haluan äänestää. David Lindström saa ääneni.
Äänestäkää, mutta älkää äänestäkö Keskustaa tai Kokoomusta. Molemmat puolueet ovat selkeästi homovastaisia ja muutenkin varsin konservatiivisia.
Höpöhöpö - äänestäkää yksilöä. Ainaskin Kepussa on ihan homojakin ehdolla... SDP on taantumuksen linnake, jos multa kysytte.
Mä ainakin oon niin korviani myötä täynnä kaikkia puolueita ja poliitikkojen omia kähmintöjään, että en aio äänestää ketään (suurten) puolueiden listoilla olevaa. Eli jäljelle jää oikeastaan vain sitoutumattomien tms. ryhmien edustajat. Toivottavasti heidän joukostaan löytyy täysjärkisiä ehdokkaita.
Tervehdys! Tässä olisi tarjolla ehdokas pienestä puolueesta. Politiikassa tosiaan kähmintä tuntuu näyttelevän isoa roolia. Sitä vastaan olisi tarkoitus toimia, mikäli valtuustoon tulen valituksi. Eronnen 99% ehdokkaista siinä, että haluan (kunnallis)poliitikkojen(kin) roolin paljon nykyistä vähäisemmäksi ja yksilöiden päättävän itse omista asioistaan. Mitään heikompien heitteillejättöyhteiskuntaa en kuitenkaan ole ajamassa, vaan lisää vapautta ja vähemmän holhousta.
Liberaaliterveisin,
Harri Turunen
Helsinki
348
Vaalisivu:http://www.iki.fi/harttu
"http://www.iki.fi/harttu"

Aika kova juttu, Harza, puhut vähän siihen tyyliin että olet kolmas niistä ehdokkaista joita saattaisin äänestää. Sinulla on harvinainen kyky ajatella asiat itse.
Ikävä kyllä minulla on vain yksi ääni, joten taktikoinniksi menee.
Onko suuntautumisella merkitystä politiikassa? Politiikka on raakaa työtä eikä siinä kysellä sinänsä seksuaalista suuntautumista. Kun heilutan puheenjohtajan nuijaa sosiaalilautakunnan kokouksessa, ei sillä ole merkitystä miten nuijaani muualla heilutan. Vähemmistöasema tuo
kyllä toivon mukaan ymmärrystä muita vähemmistöjä kohtaan ja oma kokemusmaailma vaikuttaa tietenkin katsontakantoihin, mutta muuten homous ei pahemmin vaikuta, vaan muu poliittinen ajattelu.

Mutta tärkeää on myös kokoussalin ulkopuolinen asenneilmapiirin luominen. Illallistapöydissä istutaan aina mies ja nainen rinnakkain, juhliin tullaan eri sukupuolisen kumppanin kanssa, pöytäkeskusteluissa ei kysytä homon elämästä mitään jne. Ihan samaa kuin työpaikoilla.

Kun olin rivipoliitikko ei minun homouteeni suuremmin kiinnitetty huomiota, mutta kun tulin budjetiltaan Suomen suurimman lautakunnan johtoon(budjetti suurempi kuin koko Vantaan kaupungin), suhtautuminen muuttui. Viraston tiedotusyksikkö oli huolissaan, että jospa se marssittaa miesystävän julkisuuteen, jospa se ei ymmärrä päivähoitokysymyksiä jne.
Viimeksi pari viikkoa sitten olin puhumassa naisten turvakodin avajaisissa ja minun jälkeeni puhui poliisi. Hän aloitti, että ennen naisilla oli korvakorut ja miehillä silmät mustana, nyt miehillä on korvakorut ja naisilla silmät mustana. Kuinka hänelle tuo tulikaan mieleen juuri minun, jolla on korvakoru, jälkeen? (Vaikka onhan heteroillakin korvakorut.)
Tai kerran kaupungin kutsuilla, nainen tuli pauhaamaan minulle, että "kyllä minä tiedän, että olet homo ja tuollaisen homon voi pudottaa miltä paikalta tahansa." Siinä menee ihan sanattomaksi ja ymmälleen. Ikäänkuin homous olisi minun heikko kohtani, jolla voi kiristää.
Tai kerran sattumalta viereeni istuikin illallisilla mies niin johan apulaiskaupunginjohtaja huolestui, että miten tuossa kaksi miestä istuu rinnakkain. Eihän sellainen ole tapana.
Tapauksia olisi kerrottavaksi monia.

On tehtävä paljon työtä, että saa uskottavuuden, vähän niin kuin naisilla tai mustilla. Yksi esimerkki uskottavuuden saamisesta oli esitykseni lautakunnassa avustaa Setan parisuhdekurssia. Sain lähes koko lautakunnan puolelleni, yhtä kokoomuslaista ja kepulaista lukuunottamatta ja Seta sai rahansa. (Toki muutenkin muitakin esimerkkejä on.)

On tärkeää, että politiikassa on mukanana kaikenlaisia ihmisiä, homoja, lesboja, vammaisia, mustia, lihavia, laihoja jne. Sellainenhan oikeakin maailma on.
www. vihrealiitto.fi/saukkonen, numero 924, Helsinki
Pikaisen googlettamisen perusteella Arin uskottavuudessa on aukkoja.

http://kotisivu.mtv3.fi/kiahaavisto/hs.html
Kirjoitus Helsingin Sanomille 29.12.2003
Sosiaalilautakunnan puheenjohtaja Ari Saukkonen kirjoittaa Helsingin Sanomissa 23.12. ettei akuuttia vaaraa yksityistämisestä ole. Hänen kantansa vaihtelee keskustelukumppanin mielen mukaan.


http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000253&posting=22000000002327693
Lapsia liukuhihnalla
Kirjoittanut: espoolainen äiti 9.2.2004 klo 11.00
Helsingin sosiaalilautakunnan puheenjohtaja Ari Saukkonen antoi luvan viime vuonna, että päivähoidon laadusta saa säästää.

Ja että oikein 'nuija'. Jotain muita tietoja on ollut liikkeellä.
Paljon paremmin helsingillä nyt menee kun Vihreät ja kokoomus on johdossa, verrattuna demari aikaan.

suomi24:sen keskustelupalstojen jutuista ei paljon järkeä löydä.

Vaaleissa aina se ongelma että ei voi olla varma kenelle annettu ääni todella menee, eli hyviä ehdokkaita löytyis varmaan joka puolueesta, niin kannattaa silti tarkastella puolueen yleistä linjaa..
Olinpa kerran työttömänä ja minulta hajosi ainokaiset talvisaappaat. Sossusta sitten rahaa utelemaan kun ei päässyt mihinkään menemään ilman kenkiä. Rahaa ei tippunut. Asia kierrätettiin sinunkin lautakuntasi kautta eikä rahaa tullut.

Sen sijaan sinun hallintosi aikana sosiaalilautakunnalla on ollut varaa katsoa läpi mm. ilmanputsarin hankkimista tupakoijalle, rahaa joka annettiin kolmannen henkilön pieksättämiseksi ja huviristeilyjä Ruotsiin.

Toisaalta taas sitten vanhusten ja vammaisten kuljetuspalveluihin rahaa ei riitäkään millään.

Niin kauan kuin Ari ei itse älyä lähteä puolueesta pois boikotoin Vihreitä.
"Paljon paremmin helsingillä nyt menee kun Vihreät ja kokoomus on johdossa, verrattuna demari aikaan."

Ainoa hyvä johto Helsingissä oli alkuvuodesta 1918.
Niin, Arin pitäisi määrätä, että Stacylle on annettava rahaa aina kun Stacy haluaa, muuten se saattaa äänestää vaikka ketä...

Oikeasti luulisin, että sossussa on jotkin yleiset kriteerit, millä sitää rahaa annetaan ja kenen katsotaan olevan suurimmassa tarpeessa. Seiskaa lukemalla löytyvät tietenkin kaikki mahdolliset väärinkäytökset, joilla ovelat helsinkiläiset ovat sossun alipalkattuja virkailijoita onnistuneet höynäyttämään.
"Public eye kirjoitti: "Niin, Arin pitäisi määrätä, että Stacylle on annettava rahaa aina kun Stacy haluaa, muuten se saattaa äänestää vaikka ketä..."

Niin, no ei voi Aria ainakaan omien suosimisesta moittia....

"Oikeasti luulisin, että sossussa on jotkin yleiset kriteerit, millä sitää rahaa annetaan ja kenen katsotaan olevan suurimmassa tarpeessa. Seiskaa lukemalla löytyvät tietenkin kaikki mahdolliset väärinkäytökset, joilla ovelat helsinkiläiset ovat sossun alipalkattuja virkailijoita onnistuneet höynäyttämään.""

En mä lue mitään seiskaa vaan minulla on kasoittain ihan oikeita sossun päätöksiä. Ehkä jos niistä yrittää jotain linjaa vetää, niin mitä enemmän henkilö itse yrittää, sitä vähemmän hän saa sossusta ja mitä enemmän henkilö vetää ranttaliksi, sitä enemmän sossu ymmärtää.

Sossun virkailijat ovat ylipalkattuja. Lain rikkomisesta palkkio maksetaan sakkona tai vankeutena.

Helsingin(kin) tapauksessa on se, ettei kunta pysty maksamaan monille edes minimitoimeentuloa. Vanhusten ja vammaisten hoito ja kuljetuspalvelut ovat ihan retuperällä ja lasten ruokailua puistoissa ollaan sahaamassa pois.

Samaan aikaan rahaa riittää kyllä sosiaalitoimistojen remontteihin. Käväisin kerran pitkän ajan jälkeen sossussa ja melkein huudahdin hämmästyksestä kun vanha paikka oli remonteerattu linnakkeeksi panssarilasiovineen ja kyttineen. Tämä ja rahan epätasainen jakelu ovat pääsyyllisiä siihen miksi Helsingin tilanne on katastrofaalinen ja miksi pelastusarmeijan leipäjonoissa riittää kävijöitä.

Ari Saukkonen on todellakin syyllinen kaikkeen tähän.

Lisää Ari Saukkosta ja hänen viherkokoomustaan niin huomaamme suurten osien Helsingistä muuttuvan slummiksi.
Vaalit ovat tulossa ja Ari ehtana opportunistina on saapunut kosiskelemaan homoja. Samat imelät luritukset nähtiin edellisten kunnallisvaalien alla syksyllä 2000. Muutoin ei hammastikku juuri taaksensa ole katsellut. Pitkäaikaisen työpaikkansa SETA ry:n riveissä ja teologin koulutuksensa sekä julkaisemansa homo-oppaan hän on pyrkinyt kokonaan salaamaan laajoilta massoilta. Mutta äänestää Aria kuitenkin pitäisi.

Suomen teologit - Finlands teologer 1999:

Saukkonen, Ari Jukka
s. 25.4.1962

Teologian kanditaatti 1987

SETA ry:n sosiaalisihteeri 1989-1995

http://www.seta.fi

Tilaa luettavaa SETAn julkaisusarjasta:

Aristelematta – homomiehen elämästä
Kirja sisältää Setan sosiaalisihteerinä viisi vuotta työskennelleen Ari Saukkosen kirjoituksia. Osa jutuista on julkaistu aikaisemmin mm. SETA-lehden (nyk. Z-lehti) Aristelematta -palstalla; suurin osa on uusia, ennen julkaisemattomia. Kirjoituksissa pohditaan homomiehen näkökulmasta niin rakastumisen kuin poliitti-sen vaikuttamisenkin ongelmia.
1995, 97 s. ISBN 952-9862-04-0. Hinta: 8,50 euroa.
Nyt täytyy taas ties kuinka monennen kerran sanoa, että Tohtori Ein pointti meni täysin ohi. Mainostaako hän Ari Saukkosta vai tämän kirjaa, onko tarkoituksena outata hänet olettaen, että kellään ei ole aavistustakaan kuka Ari Saukkonen on, vai mitä ihmettä?

Itse olen sitä mieltä, että jos joskus politiikkaan hairahtuisin (ei tosin pelkoa), en ainakaan seksuaalivähemmistöjen asiaa ryhtyisi ajamaan. Sen verran epäkiitollista joukkoa tunnumme olevan. Eiköhän myös Ari Saukkosella ole muitakin ihmisryhmiä ajateltavanaan, ei politiikassa yhden asian ajajana pitkälle potkita eikä _pelkästään_ yhden ryhmän etujen ajatteleminen asioita kenenkään kannalta edistä.
oletko ite homoseksuaali vai pelkästään homoystävällinen...saattaa olla että ääni on tulossa Vaasasta.
Ja mitäköhän, "kai", ehdokkaan seksuaalikäyttäytyminen neljän seinän sisällä vaikuttaa siihen, kannattaako häntä äänestää vai ei? Kunnallisasioita hoidetaan tietääkseni julkisesti, ja siinä yhteydessä ei seksillä liene kovinkaan suurta osuutta, ajatuksilla ja arvoilla sen sijaan kyllä.
Kiitos Ari Saukkonen !

Muistutit juuri kirjoituksellasi, miten paljon tärkeämpää on äänestää itsensä kanssa samoilla linjoilla olevaa henkilöä ennemmin kuin toista homoa! Luulisi Suomen suurimman kaupungin sosiaalilautakunnan puheenjohtajalla olevan tärkeämpiäkin asioita mietittävänä ja hoidettavana kuin oma heikko itsetunto ja ympäristön mahdollinen suhtautuminen omaan homouteen.
Kuinkahan paljon tuo oman homouden pohtiminen vie energiaa oikeiden ongelmien hoitamiselta. Helsingissä noita sosiaalisektorin ongelmia on sen verran, että niiden hoitamiseen tarvittaisiin aivan todellisia osaajia.
Kiitos Irokeesi !

Puit omat aatokseni hienosti sanoiksi. Arin vinguntaa on vuosien varrella kuultu todella paljon ja vielä lisää.

Setapelle Public Eye voisi aukaista silmänsä ja ymmärtää, ettei ranneliike ole seta.fin suljettu foorumi, jossa kaikki tuntevat Ari Saukkosen.
Mistään Setan suljetusta foorumista en tiedä, kun minulla ei ole sinne pääsyä.

Mutta sanoit sen itse: "Arin vinguntaa on vuosien varrella kuultu todella paljon ja vielä lisää." Eikö näin ollen ole melko ilmeistä, että ainakin Helsingin homopopulaatio, joka on vähääkään kiinnostunut kunnallispolitiikasta, tuntee ja tietää jo Ari Saukkosen?
Terppa!
Kuten jos aikaisemmin olen tuonut asian esille, ei ihmisen seksuaalisella suuntautumisella ole erityistä merkitystä. Toki me lgbt -ihmiset varmaan yleisesti olemme puolustamassa ainakin tiettyjen vähemmistöjen asemaa juuri senkin takia, että itse kuulumme ihmisjoukkoon, joita on laskennallisesti vähemmän valtaväestöstä.

Suurempi merkitys mielestäni on poliittisella suuntautumisella. Kuuluuko ihminen oikeistoon, vasemmistoon vai sille välille. Minulle punertavana demarina oma puolue edustaa sitä oikeaa foorumia tuoda asioita esille ja puolustaa heikompiosaisia - myös homoja. Mutta en ole koskaan halunnut korostaa vain yhtä ominaisuutta itsestäni.

Jos vertaa kansainvälisesti tämänhetkistä tilannetta suomessa, arvioisin tilanteen täällä, varsinkin Helsingissä, olevan nyt saman kuin esim. Tukholmassa 10 vuotta sitten. Homot ja lesbot ovat alkaneet näkyä medioissa huomattavan paljon, populistiset lehdet puhuvat "Homobuumista". Tämänkin on osaltaan totta.

Jos vielä mietin miten voisi parhaiten ajaa seksuaalivähemmistöjen asemaa esim. kunnallispolitiikassa ja yleensäkin elämässä, niin olemalla oma itsensä, avoin, peittelemättä asioita turhaan. Vain olemalla julkisesti mitä on (siis ei erityisesti korostomalla homouttaan) voi "valtaväestön" mielipiteisiin pikkuhiljaa vaikuttaa...

No, jos mennään puhtaaseen poliittiseen propakandaan, niin mielestäni kunnallispoliikan tärkeimpiä asioita ovat kaupungin tai kunnan julkiset palvelut ja miten ne on tuotettu. Mielestäni ne tulisi jatkossakin tuottaa verovaroin siten, että jokaisella kaupunkilaisella on niihin pääsy. Ja vaikka kilpailuttaminen lyhyellä juoksulla toisikin säästöjä, voi se vuosien kuluttua merkitä huononnusta palveluihin ja ihmisten työsuhteisiin.

Että näin...
Terveisin,

http://www.janiryhanen.com
nro 94, Helsinki.
(jos mainos sallitaan;))
Harri Koivisto, kerros vähän mitä sulle suvaitsevaisuus merkitsee!
Onko se vain että uskallat heittää tänne ädin, vai onko sinulla jotain enemmän mistä voisit kertoa. Miksi juuri tämä foorumi, vai kylvätkö ädejä myös kennel-liiton, marttaliiton, elokuvanystävien ja Karjala takaisin -liiton keskusteluihin?
Nimittäin mä haluisin äänestää taas kokoomusta (älkää sylkekö mun päälle, ystävät!) mutta en nyt oikein saa makua tänkertaisista ehdokkaista.
"Harri Koivisto, kerros vähän mitä sulle suvaitsevaisuus merkitsee!
Onko se vain että uskallat heittää tänne ädin, vai onko sinulla jotain enemmän mistä voisit kertoa. Miksi juuri tämä foorumi, vai kylvätkö ädejä myös kennel-liiton, marttaliiton, elokuvanystävien ja Karjala takaisin -liiton keskusteluihin?"

Kyllä pitää olla aika epätoivoinen kokoomuslainen heteromies jos täällä itseään mainostaa, sen verran kuitenkin riskaabelia sen puolueen kannattajakunnassa on homokuntaa mielistellä.
  • 39 / 51
  • Helsinki456
  • 21.10.2004 21:00
Tommi ja Stacy,

Itse olen hetero, mutta minulla on jo vuosia ollut homokavereita. Minusta Helsinki on suurkaupunki ja suvaitsevaisuus on se, mikä erottaa suurkaupungin pikkukylästä. Se, että vähemmistöjen edut turvataan, ei voi olla pois enemmistöltä, ei minkään puolueen mielestä, ei ainakaan minun mielestäni.

Omasta mielestäni olen hyvä ehdokas homoystävilleni, miksi en siis muille?

Kennelliitto, Marttaliitto, Elokuvanystävien liitto ja Karjala takaisin -liitto : )

Pidän koirista, vaikka en sellaista omistakaan. Martat ovat varmaan ok, mutta ei kuulu tuttavapiiriin yhtään marttaa... Elokuvista pidän, Karjalaa en toivo takaisin.
Niin tsemppiä kaikille ehdokkaille....
David (rkp) Ville (vihr) Juha (kok)
on on mun suosikkeja
No, vaikka nimi onkin tiedossa niin eipä Helsingistä noin 700 km pohjoiseen saakka ole kaikki kristallinkirkasta pääkaupunkiseudun politiikassa... Eli luetaan näitä kannanottoja muuallakin kuin kirkolla!
  • 42 / 51
  • A. Fagerholm
  • 22.10.2004 11:41
Kai:

Olen homoystävällinen homoseksuaali. numeroni on 288. ;)
"Omasta mielestäni olen hyvä ehdokas homoystävilleni, miksi en siis muille?"

Siksi että kaikki poliitikoksi aikovat ovat kovin paljon ystävää tällä viikolla, mutta palataan asiaan ensi viikolla.

PS. On jo perjantai ja vaalilupaukset ovat säilyneet lähes neistseellisinä tähän asti (Kaikkien mielestä palveluita pitää parantaa, mutta teiden talvikunnossapidon supistus on uusin päätetty leikkaus). Tämä on varmasti ennätys!

Vai johtuisiko se siitä että vammaisten kuljetuspalveluista päättävä valtuuston kokous on vasta ensi viikolla? Siitähän on odotettavissa inhorealistista sosiaalidarwinismia johon vain Helsinki pystyy!
Mitä järkeä on heteroiden janiryhästen ja harrikoivistoisten rynnätä johonkin homofoorumille vaalien alla vakuuttamaan ajavansa juuri homojen asiaa?

Toisen kotisivuilla tärkeänä homoja koskettavan vaaliteemana on päivähoito.. Toinen taas korostaa ajavansa säälittävien huono-osaisten homojen asiaa.

Ehkä sen takia homon ääni ohjautuu homolle, koska hänellä voisi olla sen verran älliä päässä, etteivät homot ole mikään yhtenäinen ryhmä huono-osaisia vaan joillakin voi ihan oikeasti mennä ihan mukavasti kun rahaa ei tarvitse käyttää jälkikasvun neliöihin, ruokkimiseen ja vaatettamiseen. Ja haluaisi vain elää rauhassa omaa elämäänsä ja päättää itse mihin palkkatulonsa käyttää.
  • 45 / 51
  • */*/*/*/*/*/
  • 22.10.2004 21:35
Olen itseäni ja muita vastaan.
En kannata mitään, ketään ja kaiken vähiten itseäni.

Inhorealistit, nro***
Alex...

Mistä sait päähäsi, että nuo mainitsemasi ihmiset olisivat heteroita?
No ovat itse halunneet korostaa sitä, ettei ehdokkaan seksuaalisuus ole tärkeää eivätkä halua omaa seksuaalisuuttaan korostaa. Kuitenkin kalastelevat ääniä myös homoilta.. Itse tulkitsisin heteroksi enkä ala muuta väittämään elleivät itse halua asiaa korjata.

Ehkä vähän hätäistä ja kaipa tuostakin joku voi loukkaantua, mutta jos ovat biseksuaaleja, homoja tai transseksuaaleja niin pysyköön rauhassa syvällä kaapin syövereissä eikä sitten kommentoida sitä seksuaalisuutta enää..
Moi Alex.
Kuka on sanonut etten olisi homo?! Hassua, että minun pitäisi alkaa ratsastamaan sillä, että olen homo (tai jos en olisi) tai todistelemaan homouttani...yleensähän se menee toisin päin;)
Täälläkin kirjoittaessani olen korostanut sitä, että asioiden hoidon kannalta ei ole mitään väliä mikä seksuaalinen suuntautuminen on! Pääasia on se miten muuten ajattelee asioista ja miten haluaisi hoitaa yhteisiä asioita.

LGBT-ihmiset eivät todellakaan ole yhtenäinen joukko, niin en ole ajatellutkaan. Meistä löytyy ihmisiä niin oikealta kuin vasemmalta, ja kun äänestämisen paikka tulee, jokainen pystyy äänestämään sitä kuka parhaalta tuntuu ja kenen uskoo parhaiten hoitavansa omia asioitansa valtuustossa.

Vaalipäivä on huomenna, omalta osaltani vaalityö on tehty, toivotan kaikille ehdokkaille tasapuolisesti onnea oli hän sitten vaikka mikä! Henk. kohtaisesti toivon, että valtuustot kokisivat nuorennusleikkauksen ja enemmän nuoria pääsisi sisään.

T, Jani
Ei kukaan, itsekään et ole seksuaalisuuttasi mainostanut kotisivuillasi tai täällä. Eikä minulle kenenkään heteronkaan tarvitse todistella omaa seksuaalisuuttaan, yleensä uskon ihmisten omaan sanaan.

Mutta silloin kun ihmiset tekevät tietoisen valinnan olla mainitsematta seksuaalisuuttaan ja tekevät ylikorostetun vaikeasti omat ilmaisunsa siitä, ettei seksuaalisuus mitään vaikuta vaan riittää että on suvaitsevainen ja ymmärtää huono-osaisempia homoja, niin minulla on tapana olettaa, että henkilö on hetero tai ainakin haluaa antaa sen vaikutelman. Siinä tapauksessa en ala kaivelemaan kaappien kätköjä vaan annan olla ihan hetero vaan. Niin kuin Marko Björsin.