Tallinnan pride - edistysaskel Virolle

  • 1 / 75
  • Kundi -78
  • 1.8.2004 17:15
Hienoa että Balttiassakin uskalletaan vihdoin järjestää pride-tapahtumia. Se on yksi merkki hitaasti paranevasta ihmisoikeustilanteesta. Elokuussa siis menee monen tallinnalaisen naama näkkärille kun pride-kulkuen marssii kaupungissa.

Asenneilmapiiri on tietenkin Virossa surkea, mutta eipä se estä tapahtumaa toteutumasta. Jos katselee Tallinnan priden ohjelmaa, niin huomaa että järjestäjillä on todellista vieraanvaraisuutta ja tahtoa järjestää vierailijoillekin hyvä vastaanotto ja mukava kokemus.

Järjestävä taho tarjoaa mm. vierailijoille paikallisen kontaktihenkilön, joka voi opastaa ja avittaa turistia. Pienen budjetin vierailijoille järjestetään majoitusta kodeissa. Koska tapahtuma on siis tietenkin pieni ja osallistujamäärä varmasti aika alhainen, on tuollainen lämminhenkisyys mahdollista. Euroopan suuret pride-tapahtumat tarjoavat varmasti enemmän glitteriä ja glamouria, mutta veikkaan että tallinnalaiset keräävät pisteet kotiin juuri tuolla lämminhenkisellä asenteellaan.

Tosin täytyy tunnustaa etten itse varmaan uskaltaisi marssia Tallinnan kaduilla pride-kulkueessa. Toivotan kuitenkin onnea tapahtumalle!


http://pride.gay.ee
Pahoin pelkään että homma menee plörinäksi aivan täysillä. Viro kun on maana sellainen joka vielä kauhistelee sitäkin jos tummaihoinen seurustelee valkoihoisen kanssa ^_^
  • 3 / 75
  • Kundi -78
  • 1.8.2004 20:56
Onhan se ikävää ajatella, että Viron kansa oli ensin 70 vuotta sorrettuna Neuvostojen vallan alla ja maassa oli uskonto kielletty. Ja nyt maan uskovaiset ovat oikein raivokkaasti lähteneet hyökkäykseen homoja vastaan pride-tapahtumasta pelästyneinä.

Ilmeisesti sorron alla eläminen ei mitenkään kasvata ihmisen empatiakykyä, vaan välittömästi kun on mahdollisuus sorron jälkeen nostaa omaa päätä kurasta, aletaan heti vainota itseä heikommassa asemassa olevia.

Mutta sama vainohan täällä Suomessa on toisaalta käynnissä aika ajoin, ainoa ero on se, että meidän kristityt eivät ole itse eläneet sorron alla.
  • 4 / 75
  • Public eye
  • 1.8.2004 22:06
"...Viron kansa oli ensin 70 vuotta sorrettuna Neuvostojen vallan alla..."

Pienenä oikaisuna, joka ei varsinaisesti itse asiaa miksikään muuta, että Viro liitettiin Neuvostoliittoon 1940, oli Saksan miehittämänä 1941-1944 ja itsenäistyi uudelleen elokuussa 1991. Näin ollen tuo neuvostovalta kesti pisimmillään 51 vuotta, ellei Saksan miehitystä vähennetä koko ajasta.
Tallinnan Pride-tapahtumaa on vastustanut mm. Eestin kristillinen kansanpuolue väittäen tapahtumaa "perverssiksi" (STT).

Olen kuullut lahden takaa sellaisen tiedon, että vastustajille on todettu myös uskonnollisten tapahtumien häiritsevän joitakin ihmisiä. Jos Pride-tapahtuma kielletään, samalla perusteella pitäisi kieltää uskonnolliset tapahtumatkin.

Aika fiksusti vastattu mielestäni.

Olisi kiinnostavaa, jos esimerkiksi Ranneliikeen keskusteluihin osallistuva nimimerkki Mees kommentoisi tähän tapahtumaan liittyvää keskustelua ja asenneilmastoa Eestissä.
  • 6 / 75
  • Kundi -78
  • 2.8.2004 16:29
Anteeksi että menee aiheen vierestä, mutta:

Tuon "Eesti"-nimen käytön täytyy olla tietoista provosointia. Onhan se!? Maan nimi on nimittäin suomeksi yksiselitteisesti Viro ja kieli on viro. Viron kielellä Viro on Eesti ja viro on eesti. Yksinkertaista.

Vaikka virolaiset itse monesti ehkä haluaisivat suomalaisten käyttävän "Eesti"-sanaa, ei tuolla toiveella ole kyllä tuon taivaallista merkitystä meille. Yhtä hyvin ruotsalaiset voisivat toivoa maataan kutsuttavan nimellä "Sverige", mutta tuskin kukaan suomalainen tuohon lähtisi mukaan.

Perustellaanpa Viro-nimen käyttöä muutamilla huomioilla:

- Katso mistä tahansa tuoreesta suomalaisesta karttakirjasta, siellä on Viro, ei Eesti.

- Katso esim. yliopistojen kielikeskusten opinto-ohjelmat, siellä opetetaan viroa, ei eestiä.

- Helsingissä sijaitsee Viron lähetystö, ei Eestin.

- Suomen ulkoasiainministeriö antaa matkustustiedotteita koskien Viroa, ei Eestiä.
Tätä "Viro vs. Eesti" -keskustelua voitaisiin käydä ihan omassa viestiketjussaan tai sitten napata jokin jo olemassaoleva kielikeskustelu tähän tarkoitukseen.

Keskusteltakoon tässä viestiketjussa Pridesta.
Tallinnan Gay Pride on saanut luvan kulkueen järjestämiseen vanhassa kaupungissa, Kristlik Rahvapartei (EKRP) -puolueen voimakkaasta vastustuksesta huolimatta.

Kirjailija Andrus Kivirähk on kommentoinut julkisesti eestiläistä homofobiaa: "Katsokaamme kuitenkin toisiamme kasvoihin, eikä housuihin. (Vaadakem üksteisele ikka näkku, mitte püksi.)"
Tallinnan Baltic Moonbow Pride 2004 -tapahtuman järjestäjät toivovat erityisesti suomalaiselta sateenkaariväeltä vilkasta osallistumista pride-kulkueeseen (ja muihinkin tapahtumiin) ja tietysti tukea koko pride-tapahtumalle.



Nyt on mahdollisuus tehdä historiaa osallistumalla koko Baltian ensimmäiseen pride-kulkueeseen ja samalla päästä mukaan Viron GLBT-historiaan.



Kulkuepäivä on siis 14. elokuuta 2004. Lisää infoa tapahtumasta löytyy englanniksi osoitteesta http://pride.gay.ee/
Jo keväällä “totuteltiin” kansaa tapahtumakierteseen. Viron TV3 ohjelmassa “Koosolek” esintyivät pride-tapahtuman järjesäjät. He vakuutivat että valtaosa heistä ovat heteröja ja kulkue saa olemaan “siveysnormien mukaista”.
Siitä huolimata paikallisissa sanomalehtissa käsitellään aiheeta koko ajan. Kuiten olette jo huomanneet näkemyksia on aivan erilaisia.

Paikallinen homokansa on enimmäkseen varovaisen kiinostunut ja odottavaisella mielellä. Kuten Kundi –78 kirjoitti: “Tosin täytyy tunnustaa etten itse varmaan uskaltaisi marssia Tallinnan kaduilla pride-kulkueessa.”, ovat paikallisetkin aika varovaisia. Kaikki tapahtuva on sittenkin ensimmäista kertaa. Mutta jos ei ihan kulkueseen niin ainakin tapahtumaa seuramaan ovat luvaneet tulla kaikki kenen kanssa olen asiasta keskustellut.

Mutta … Tallinnan Baltic Moonbow Pride 2004 – tapahtumia tulee olemaan 12 – 15 elokuuta ja se ei ole ainoastaan kulkue.

Torstai 12.08.04
16.00 –17.00 näytetään X-baarissa ja Chillout’issä dokumenttielokuvia.
23.00 Gravity Clubissa disko
23.00 G-punktissa disko
23.00 “Yksinäisten yö” ainoastaan naisille X-baarissa

Perjantai 13.08.04
Päivällä taiteenäyttely. Illalla kulturitapahtuma jossa esitetään runoutta ja ajankohtaisia katkelmia kirjallisuudesta.
20.00 – 23.00 klubissa Chillout kirjallisuuden ilta (Erkki Otsman)
23.00 Latino & House Party X-baarissa
23.00 disko Gravity Clubissa
23.00 disko G-punktissa
23.00 Gay Special klubissa BonBon

Lauantai 14.08.04
14.00 kokoontuminen pride-kulkueeseen osallistumiseksi (X-baari)
15.00 pride-kulkueesen alku (X-baari)
16.00 – 17.00 pieni tori jossa myydään aiheeseen sopivia tuotteita; lasi viiniä ja konsertti X-baarissa (Eddy)
21.00 X-baarissa konsertti “Meiltä meille” – laulu ja tanssi aamuun saaka.
23.00 Glamour-party Gravity klubilla. Vaate-koodi: fancy. Meluisaa yö “sateenkaaren” hengessä.

Sunnuntaina 15.08.04
Matkat vanhalla kaupunkilla. Rauhallisia “istumisia” kahviloissa.


Arvelen varovaisesti että paikalle tulee enemistö paikallisesta gay–kansasta. Itse olen paikalla ihan varmaasti.

Infoa venejäksi http://www.gaycity.ee/pride/
ja englanniksi (kuten olette jo humanneet) osoitteesta http://pride.gay.ee/

– Toivottavasti saate selvää mun tekstista. Teen ihan varmaasti paljon kirjoitusvirheeitä, koska en ole päivääkaan oppinut suomea.
On mielenkiintoista nähdä millaiseksi muodostuu nimenomaan se kulkue - ja minkälaisia mielenilmaisuja kulkueeseen osallistuvat haluavat tuoda julki.

Helsingin priden järjestäjäthän toivoivat tänä vuonna että banderollit jätettäisiin kotiin. Mitenköhän käy Tallinnassa? Jos banderollit jäävät kotiin sielläkin, kyse on silloin varmasti uskaltamisesta. Viron lainsäädäntö ja asenneilmapiiri kun ovat vielä sellaisia, että luulisi paikallisen glbt-väestön olevan hyvin turhautunut tilanteeseen. Ja niinhän he ovatkin; tämä ilmenee esim. heille tehdystä haastattelututkimuksesta, jossa (muistaakseni) yli 50 % haastatelluista ilmaisi ajattelevansa ulkomaille muuttamista ja heistä melkein 30 % ilmoitti syyksi sen, että kokevat Virossa koko ajan väkivallanuhkaa.

Tosin ihmettelen sitä, että täällä Suomessa glbt-väestön keskuudessa ei paljonkaan puhuta tulevasta Tallinnan pridesta. Tietenkin Tukholman pride on kokoluokaltaan aivan erilainen, mutta luulisi että suomalaisiakin kiinnostaisi lähteä katsomaan miten priden tapahtuu virolaisittain.
Eestissä ilmestyvässä õhtulehdessä on tänään kahden sivun verran tarinaa homoista ja lesboista.

Eläinlääketieteen professorin haastattelun otsikko on "Homous on tavallinen eläinten kesken". Hänen mukaansa tiedetään ainakin 450 eläinlajia, joilla esiintyy homosuhteita. Tutkijat ovat jopa todenneet, että homot ja lesbot lintuvanhemmat ovat parempia kasvattajia, kuin heterolintuvanhemmat.

Samat homokeskustelut jouduttaneen ilmeisesti käymään Eestissä kuin aikanaan Suomessa.

No, hyvä kun keskustellaan.
Seuraan todella innokaasti ranneliike.net kesukusteluja. Olen huomannut että myös Suomessa ei ole vielä kaikki asiat ihan kohdallaan. Mitä siis toivotte löytyvän Virosta, jossa demokratia on vasta näin nuori.

Olen ihmetellut että olette Suomessa näin hyvin perillä Viron asioista. Opiskelette kieltä ja tiedätte meidan historiaa. Oletteko tilanneet sanomalehtia tai luette internetista? Joka tapauksessa kiitetävää.

Aivan vaikeata on tässa tapauksessa ylläpitää keskustelua tulevasta GLBT–tapahtumasta. Kaikilla on ihan omat perusteet tulla, tai olla tulematta Pride’lle. Yhteiskunnassa jossa 10 – 15 vuotta sitten seurasi homoseksuaalisesta aktiviteetista 2 – 5 vuoden linnanreissu , järjestätään ensimmäista kertaa Gay Pride. Olen ihan varma että kukaan ei osaa arvata mitä tulee olemaan. Tehtävässa on liian monta tontematonta.

Johnny, jos luit Õhtuleheteä, näit varmasti myös sivun yläreunassa otsikon. ”Paraadi ootel. … Võimsa kampaania tõttu võib üritust kajastavate žurnalistide arv varjutada paraadil osalejate hulka.” ( Voimakasta kampaniasta johtuen, aiheeta käsitelevien journalistien määra voi kasvaa suuremmaksi kun kulkueseen osallistuvien määra.) – Todellakin, melkein joka päivaa käsitellaan jossakin sanomalehdessä virolaisten homofobiaa. Olit oikeassa kun kirjoitit “Samat homokeskustelut jouduttaneen ilmeisesti käymään Eestissä kuin aikanaan Suomessa.”

Minä en ole järjetäijen joukossa, siksi en osaa vastata kysymykseen: jäävätko banderollit kotiin. Aivan varmasti löydätte kaikiin kysymyksiin vastaukset, kun tulette 14 – 15. elokuuta Tallinnassa käymään. Jos asutte Helsinkissä, ei pitäis olla ongelmia olleenkaan. Kaikki gay-paikat tulevat olemaan auki aamuun asti ja seuravana aamuna pääsette taas laivalla koti–suomeen. Smo sanoilla: “Nyt on mahdollisuus tehdä historiaa osallistumalla koko Baltian ensimmäiseen pride-kulkueeseen ja samalla päästä mukaan Viron GLBT-historiaan.” ja tietysti tukeaa koko pride-tapahtumaa.


Lähetinhttp://www.everyday.com koko kansan keskustelusivulle kysymyksen: “Mitä mieltä olet Tallinnan gay-kulkueesta”. Katsotaan mitä vastauksia tulee olemaan ja mikä ovat prosentit (puolesta – vastaan).
Niin, täytyy vielä todeta se, että mielestäni on jo lähtökohtaisesti hienoa että Tallinnassa uskalletaan järjestää pride. Se vaatii ihailtavaa rohkeutta paikalliselta glbt-väestöltä - siis siltä osalta joka tapahtumaan aikoo osallistua. Jo pelkkä järjestäminen on itsessään arvokasta ja hienoa toimintaa!

On selvää että ensimmäiset pridet kohtaavat paljon vastustusta, ehkä osanotto kulkueeseen ja muihin tapahtumiin on olematonta ja voi olla että moni on jälkikäteen näistä syistä pettynyt. Tämä ei kuitenkaan vähennä sen asian merkittävyyttä, että jo pelkkä priden järjestäminen tai järjestämisen yrittäminen näyttää Viron kulkevan kohti länsimaista ihmisoikeuksia ja erilaisuutta suvaitsevaa yhteiskuntamuotoa.

Tie tulee olemaan pitkä ja kivikkoinen, niin se on ollut muissakin maissa, Suomessakin. Ehkä Viroa kuitenkin auttaa se, että samat keskustelut käydään siellä muutama vuosikymmen myöhemmin kuin esim. Suomessa ja näin jotkin naapurimaat voivat toimia esimerkkeinä. Virolaiset voivat esim. nähdä sen, ettei homoseksin dekriminalisointi ole meilläkään johtanut ihan koko yhteiskunnan tuhoutumiseen - ei myöskään homoseksuaalisuuden poistaminen sairausluokituksesta.
Mees, vastaan sanomaasi

Miksi olen kiinnostunut Eestin/Viron (valitse sopiva vaihtoehto) asioista? Syitä on monia. Yksi syy on oppia tuntemaan teitä ja vaikuttaa kenties asenteisiin lahden kummallakin puolella. Tallinnassa asuva nuori tuttavani ei suostunut tulemaan Suomeen siksi, että "kaikki suomalaiset ovat juoppoja". Kun hänet lopulta saatiin suostutelluksi tänne, hän kolmen viikon aikana tömäsi tasan yhteen humalaiseen. Hänen hämmästyksensä oli suuri. Toivoisin Suomesta välittyvän teille myös myönteisiä mielikuvia.

Eestiläisiä/virolaisia lehtiä silmäilen internetin kautta ja tietenkin siellä käydessäni luen paperiversioita. Heikon kielitaitoni vuoksi se on työlästä. Siksi Eestissä/Virossa asuva ystäväni niitä tulkkaa ja tiedottelee.

Kieliopintoni jatkuvat syksyllä. Yksi pojistamme innostui lähtemään myöskin kielikurssille. Se oli minulle hyvin myönteinen yllätys. Ryhdyin heti miettimään hänen motiivejaan. Selitykseni tällä hetkellä on se, että hän toivoo kenties löytävänsä lahden takaa itselleen tyttöystävän.

Mees, sinä huomasit minun kommenttini suvaitsevaisuuden ilmapiirin kehityskulusta maassasi. Jatkan kommenttiani pidemmälle. Otaksun, että myös sateenkaari-ihmiset ja -yhteisöt siellä teillä joutuvat käymään aivan samat kasvukeskustelut, kuin Suomessakin. Perustelen tätä sillä, että muutaman gay-aktivistin tapaamisen yhteydessä kommentit minulle olivat sävyltään sellaisia, joita kuulin kauan, vuosikymmeniä sitten Suomessa.

Olen pohtinut, josko te voisitte tehdä sellaisen yhteiskunnallisen kvanttihypyn, mikä teillä tapahtui esimerkiksi tietoliikennetekniikassa. Satun tuntemaan työni puolesta tuon alueen niin teillä kuin meillä. Siirryitte kerralla 30-40 vuotta sitten Suomessakin käytetystä tekniikasta suoraan digitaalisiin keskuksiin ja valokuituun. Väliin jäi monta teknisen kehityskulun vaihetta.

Ihmisille en usko sen noin vain onnistuvan. Yhteiskunnalliseen kasvamiseen menee oma aikansa. Harmillista, mutta kvanttihyppy ei luonnistu.

Minusta tuntuu hyvältä, että keskustelu lahden yli Ranneliikkeen sivujen kautta luonnistuu. Sanoit ettet ole opiskellut suomen kieltä. Minulla on tallinnalaisia tuttavia, jotka kertovat oppineensa kielen Suomen TV:n Pikkukakkonen-ohjelman avulla. Näinkö myös sinun kohdallasi? :-)
Johnny’lle. Kyllä, aluksi katselin TV lastenohjelmia. (Ei ainoastaan “Pikku kakkosta”) Sen jälkeen olin parikin vuotta kirjeenvaidossa suomalaisen kanssa. Sitten käteeni eksyi Arto Paasininnan “Jäniksen vuosi”. … … … . Parikin vuotta en ole suomea puhunut ja kielitaitoni on vähän ruosteessa, mutta edelleenkin ymmärrän kaiken puhutun–kirjoitetun.
Pelkäänpa että se ei ole erityisemmin kiinnostava aihe. Keskusteluksi on toinen teema. Jos joku halua, saa ihan vapaasti lähetää minulle suoraan sähkepostia nimimerkin alla olevaan osoiteseen (odies@hot.ee).

Kvanttihypyn osalta olen ihan samaa mieltä. Tosi on että yteiskunnan kasvuun menee oma aika. Ei kenellekään ole mahdollista parissa päivässa opetaa sellaisia asioita, mihin he ovat vankaasti uskoneet vuosia. (Jopa raamatussakin kerrotaan miten Mooseksella meni 40 voutta ennen kuin juutalaiset unohtivat kultaisen epäjumalan ja löysivat luvatun maan.)
Ihan oikeassa olet, Kundi –78. Tie tulee olemaan pitkä ja kivikkoinen. “On selvää että ensimmäiset pridet kohtaavat paljon vastustusta, ehkä osanotto kulkueeseen ja muihin tapahtumiin on olematonta ja voi olla että moni on jälkikäteen näistä syistä pettynyt. Tämä ei kuitenkaan vähennä sen asian merkittävyyttä, … ” Olen kanssasi 100 % samaa mieltä. Kiitos ytävallisesta asenteesta.
Mun mielestäni Virolle saattaa olla etuakin, ettei ole samalla lähtöviivalla tässä teknillistymiseen viimeiseen asti uskovassa maailmassa.Kun oltiin viikko Viron kierroksella, jotenkin se tuli esiin myönteisesti. Ei ollut nettipistettä joka kulmalla, ei playstationia tai tietsikkapelejä naputtavia mukuloita.

Kas kummaa, vastaan tuli lapsia, jotka vielä leikkivät suomalaisittain jotain "perinneleikin", kuurupiilon tapaista, hyppäsivät joukolla narua pihassa, eläväiseltä elämä siellä näytti, enkä tarkoita tässä Tallinnaa vaan muita pienempiä kaupunkeja.

No, kyllä ne ruotuun oppivat vähitellen, kun meikäläisiltä saavat näitä "hyviä"vaikutteita!
Äänestyksen prosentit itse asiassa ovat kiinostavia:
1.) Vapassa maassa on jokaisella oikeus ilmaista omat mielipiteet. 32% (2444)
2.) En välitä siitä ollenkaan. 27% (2032)
3.) Tehköön mitä haluavat, pääasia että minuun ei kosketa. 21% (1622)
4.) Olen jyrkästi tämmöista perverssia vastaan. 18% (1349)
5.) Osallistun itsekin tapahtumaan. 2% (160)
Oho!
Jos nyt ymmärrän oikein, 7600 kertaa on asiasta otettu kantaa. Mukana voi tietenkin olla niitä, jotka ovat äänestäneet toistuvasti. Silti Prideen on mittava kiinnostus.

Jos äänestyksestä jotain voi arvella, niin Pride-paraatia tulee seuraamaan suuri määrä ihmisiä.

Äänestyksen jakautuma on myös mielenkiintoinen. Mielipiteet ovat hajonneet laajasti.
Edeleenkin joka päivä käsitellan gay-kultuuria.
Pari päivää sitten sanomalehti “Postimees” kerrotiin Gay Pride’sta Amsterdamissa. Suuret kuvat antoivat hyvän kuvan värillisesta sateenkaarijuhlasta.
Tänaan keskipäivalla vanhempan kansan suosima radiokanavan Vikerraadio ohelma “Päeva süda”, kertoi kustannusliikeen “Ilo” juuri julkaistusta kirjasta “Kuuvalgus koidikul”. Sen (yli 500 sivua) kirjan kirjoiti Igor Bonn. Kehuuttiin jokaista, itsea sivistyneeksi pitävän, lukemman sen kirjan, ennen kuin aijotaan sanoa jotakin homoseksuaalisuudesta.
Soitetiin Villige People musiikia ja muutenkin tunnelma oli yllätävän homo-myönteinen.
Ennustan että huomenna alkava Tallinnan Pride tulee olemaan todellinen edistysaksel koko Virolle.

Tervetuloa Tallinnaan.
Eestin Pävälehdessä on kirjoitus, jossa verrataan Tallinnan 80-luvun lopun laulujuhlaa eestiläisten kaapista ulostuloksi, sen näyttämiseksi, että ovat erilaisia kuin venäläiset. Homoparaatissa on kyse saman kaltaisesta kaapista ulostulosta.

Kirjoittaja on (hetero) Randel Länts.
Verkkokeskustelusta Eestissä/Virossa:

"Neli päeva gay-paraade - tule jumal appi"

"Neljä päivää homoparaatia - Jumala meitä auttakoon"

Verkkokeskusteluissa on taivastelua riittänyt. Hyvinkin kielteisiä kantoja on tullut esille. Syrjintää ja halveksimista.

Mietin, että kuinka nopeasti he ovatkaan unohtaneet aivan äskettäisen, koko kansakuntaan kohdistuneen syrjinnän ja alistamisen. Eivätkö he ole siitä yhtään mitään oppineet?

Mitä sanoo nimimerkki Mees?
"
"Neli päeva gay-paraade - tule jumal appi"

"Neljä päivää homoparaatia - Jumala meitä auttakoon"
"

Saannen korjata että "tule Jumal appi" on suomennettuna "tule Jumala auttamaan". Ja Jumalat aina isolla.

jatkakaa...
Arvon nameles (tämä siis pienellä?),

sanontoja ei yleensä käännetä sanasta sanaan, vaan korvataan lähinnä vastaavalla sanonnalla toisessa kielessä. Näin säilytetään parhaiten alkukielisen tekstin tarkoitus ja sävy, muuten tulos saattaa vaikuttaa jäykältä tai jopa koomiselta.

Ja se pienellä kirjoitettu 'jumal' oli kai suoraa sitaattia alkuperäisessä ilmiasussaan.

Pahoittelen poikkeamista tekstiketjun aiheesta, en voinut vastustaa.
Mitenkäs tämä Tallinnan pride-kulkue sujui? Oliko joku paikalla myös? Itse en Virossa päin juuri nyt pyöri joten ei ole omakohtaista tietoa.
"Eesti Päevaleht kertoo, että Viron ensimmäinen homoparaati sujui rauhallisesti. Tallinnan Poliisin arvion mukaan kulkueessa oli vajaa 200 osanottajaa, eikä mitään tietoja ongelmista tai järjestyshäiriöistä ole tullut. Tapahtuman järjestäneen Mea Culpan edustajan Lisette Kampusin mukaan tulevaisuudessa on tarkoitus järjestää uusia vastaavia tapahtumia.

Pride-aihe käynnisti jo ennakkoon vilkkaan keskustelun suvaitsevaisuudesta ja seksuaalisuudesta. Maassa ei aiemmin ole käyty laajaa homokeskustelua. Erityisesti Kristillinen kansanpuolue oli tapahtumaa jyrkästi vastaan. Sosiaalidemokraattien nuoret sen sijaan näkivät paraatissa harppauksen kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa."

http://ranneliike.net/artikkelit.php?alue=uutiset&juttu=uut907506353
Sateenkaarisymboli on mielestäni ongelmallinen. Jostakin luin, että se kertoo maailman tuhosta: ensimmäinen maailma tuhoutui vedenpaisumukseen ja seuraava (nykyinen) tuleen. En ole aivan varma.
Kuulemma Tallinnan pride-kulkueessa ei nähty plakaatteja tai banderolleja. Aika kumma juttu minun mielestäni.

Nyt kyllä monelle virolaiselle jäi epäselväksi minkä takia ko. ihmiset marssivat. Monikaan ei varmasti tajua että kyseessä on ihan perustavanlaatuinen ihmisoikeuksien peräänkuuluttaminen. Moni tavallinen tallaaja ymmärtää pride-kulkueen tyyliin "Siellä sitä mennään ja ylpistellään." tai "Miksi sitä nyt pitää niin kuuluttaa mitä makuukamarissa tekee ja kenen kanssa - eihän me normaalitkaan ihmiset niin tehdä." Ehkä heille olisi kannattanut plakaatein ja banderollein kertoa mistä on kysymys.

Tasa-arvoisemmissa ja suvaitsevammissa maissa hieman ehkä ymmärrän asenneilmapiirin ja lainsäädännön muuttuessa, myös priden tyylin muuttamisen pikku hiljaa hauskaksi tapahtumaksi ihmisoikeuksien peräänkuuluttamisen sijaan - mutta Virossa ei mielestäni ole tällaiseen vielä varaa. Ei todella!

En millään muotoa ymmärrä miksi paikallinen hlbt-väestö halusi hukata mahdollisuutensa saada kerrankin sanansa kuuluviin. Miksei kukaan marssija ilmaissut marssivansa esim. syrjintää tai jatkuvaa väkivallan uhkaa vastaan? Miksei kukaan ilmaissut marssivansa sitä vastaan, että Virossa homoja nimitellään perversseiksi ja pedofileiksi? Miksei kukaan ilmaissut marssivansa sitä vastaan, että joutuu pelkäämään potkuja töistä tai häätöä vuokra-asunnosta jos oma homous/lesbous paljastuu?

Ihmettelen todella. Toivottavasti sentään tapahtuman järjestäjät ymmärsivät selvittää tiedotusvälineille näitä taustoja minkä takia tapahtuma järjestettiin. Tarkoitus kun varmaan oli Tallinnassakin viestittää suurelle yleisölle jokin sanoma, ei pelkästään tarjota mahdollisuus pällistellä friikkijoukkoa kuin Korkeasaaren apinoita.
Tallinnan pride kulkue vilahti eilen tvssä, taisi olla nelosen uutiset. Siinä kyllä näkyi plakaatteja ja värejä, oli ainakin värikkäämpi kuin helsingin vastaava. No hesassa tuli vähän vettä....
Ja jos en ihan väärin nähnyt, niin näkyi siellä olevan muutama helsinkiläinenkin joukkossa. Itsekin olisin mennyt, mutta en saanut hotellia enää. mm Olympian respa ei edes tuntenut pride sivuilla mainittua erikoishintaa...

Tvssä haastateltiin paikallista karikärkkäistä, kommentit näköjään on ihan samoja molemmin puolin lahtea.
No se on nyt ohi.
Valitettavasti en ole henkilökohtaisesti seurannut Pride’ja muualla. En osa verrata Viron Pride’a toisiin samankaltaisiin. Siksi kirjoitan vain omat mielipiteeni.

Pientä se kyllä oli. Poliisi väittaa että 200 ihmista oli mukana kulkueessa, järjestäijen mukaan 500. Pelkäänpa etta poliisi oli oikeassa. Ne toiset 300 seurasivat varmaan katsoijen joukosta. Sää oli vähän tuulinen mutta sateeton. Kulkueseen osallistuijen mieliala oli korkealla. Kyllä siellä värejä löytyi. Sateenkaari–lippujen alla olivat paikalla “Divat” ja enkeli, paholaisia sekä “intiaaneja”. Oli myös banderolleja, ainakin alkupuolella. Kulkueen jälkeen oli X–baarin edessa eri tiedoutusvälineiden edustaija ja kameramiehiä. (oikeasti puoli katua oli niitä täynna). Jokainen sai sanoa haluamansa ja toivottavasti meni myös sanomaa perille.

Moonbow Pride 2004 ajaksi oli paikalle tullut GLBT-kansaa ympäri Viroa. Oli myös paljon ulkomaan vieraita. (Saksasta, Skotlannista, Bulgariasta, Liettuasta, Ruotsista jne.) Tietysti Suomestakin. Kuitenkin ei ollut kaikki gay–paikat täynna. (Esimerkiksi 14.08 oli Nightmanissa vain parikymmenta ihmista.) Minusta oli, illasta aamuun, aivan täynnä vain Gravity mutta ihmisiä riitti myös BonBoniin. Jopa Club 69 oli miehiä täynna aamuun saaka..

Tärkein on sittenkin että Tallinnan Pride onnistui. Se oli ensimmäinen. Toinen tulee olemaan jo helpompi järjestää.
Minusta karnevaalityyppinen hyvää mieltä katsojille tuova kulkue tai näytös muuttaisi asenteita paljon nopeammin ja tehokkaammin. Tylsiä tuollaiset "työläistyyppiset" "vappukulkueet". Se on jo mennyttä aikaa. Mielenosoituksen tilalle paraati.
Nimimerkille "mies":

Tuo karnevaalikommenttisi osoittaa kyllä sen, ettet ollenkaan ymmärrä millaista on hlbt-väestön elämä Baltian maissa.

Väitätkö että muut maailman sorretut vähemmistöt pitävät karnevaaleja sen sijaan että peräänkuuluttaisivat omia ihmisoikeuksiaan? Mielenosoittaminen vaan vaatii vielä paljon enemmän rohkeutta kuin "hauskanpito" karnevaalihengessä.

Miten mielenosoittaminen voisi olla Virossa vanhanaikaista, kun sitä ei ole siellä tämän asian tiimoilta koskaan tehty? Siellähän vielä 90-luvun alussa häkki heilahti homoille ja vielä -94 valtiovalta julisti että "Virossa ei ole homoja."

Mietipä tätä kun kannustat sorrettua viron hlbt-väestöä karnevaaleihin mielenosoituksen sijaan.

Jos Sinä itse esim. joutuisit päivästä toiseen pelkäämään oman fyysisen ja psyykkisen turvallisuutesi puolesta, pitäisitkö sen kunniaksi karnevaalit? Ihanko oikeasti pitäisit?
Itse en näe perinteistä mielenosoitusta kyltteineen ja iskulauseineen enää nykymaailmassa parhaaksi mahdolliseksi tavaksi vaikuttaa asenteisiin. Valmiin "totuuden" huutaminen ei ole likikään yhtä tehokasta, kuin herättää ihmiset ajattelemaan itse. Megafonit ja kyltit saavat lisäksi monet jättämään osallistumisen väliin, vaikka muuten voisikin lähteä mukaan asian puolesta.

Tärkeää on myös voittaa tiedotusvälineiden huomio - ja sehän onnistuu siten, että jotain tavallisesta poikkeavaa ja kiinnostavaa tapahtuu. Sitä myötä asialliselle tiedolle syntyy kanava ja keskustelu herää käyntiin. Tietoa on kyllä olemassa, mutta se pitää myös saada niin kiinnostavaan muotoon, että se päätyy yleisön saataville. Näin tapahtuukin nyt seksuaalisten vähemmistöjen suhteen Virossa. Moni ei aiemmin ymmärtänyt seksuaalivähemmistöjä edes olevan olemassa!

Olettaisin virolaislla olevan vielä meitäkin tunkkaisemman kuvan perinteisistä mielenosoituksista. Neuvostomiehittäjän masinoimat järjestelmää kannattavat "mielenosoitukset" kangastelevat erityisesti vanhempien ihmisten mielissä. Stalinin vallan aikaan eläneistä nuorimmat ovat vielä työiässä, ja kyllähän erilaisia enemmän tai vähemmän masinoituja mielenosoituksia käsittääkseni nähtiin vielä 1980-luvullakin - jos ei muuta, niin vappuna.

1980-luvun lopussa Viron itsenäisyyttä puolustaneet mielenosoitukset sujuivat aika vähin kyltein, sen sijaan erilaiset symboliset asiat olivat vahvasti mukana. Katkeamaton ihmisketju Baltian läpi Tallinnasta Vilnaan, Tallinnan pommitusten muistaminen tuomalla kynttilöitä raunioihin, tuhansien virolaisten Siperiaan kyydittämisen muistaminen kynttilöillä Ülemisten rautatieasemalla jne. Niillä ravisteltiin maailmaa heräämään. Toisaalta laulujuhlat, muistomerkkien korjaaminen ja erilaiset muut kevyemmät tapahtumat loivat yhteisöllisyyttä ja myönteistä ilmapiiriä.

Sateenkaariliput, ilmapallot ja iloiset värit luovat iloisen kulkueen. Siinä on mukana symboliikkaa ja yhteisöllisyyttä. Se herättää positiivista huomiota, jonka ohella faktaakin päätyy tiedotusvälineisiin. Antaa kulkuetta arvostelevien homokammoisten hoitaa osa työstä. Heidän verratessaan homoja pedofiileihin, murhaajiin sun muihin pahantekijöihin, heräävät viimeistään ajattelevat ihmiset.

Virolaisen yhteiskunnan arvot ja normit ovat monessa suhteessa melko vanhoillisia. Osaltaan neuvostomiehitys sai 50 vuodeksi virolaiset takertumaan omiin entisen itsenäisyyden ajan arvoihinsa, jotta virolaisuus ja virolainen ajattelutapa säilyisi venäläisten ylivallasta huolimatta. Nyt Virossa on kuitenkin herännyt julkinen keskustelu seksuaalivähemmistöistä, ja ainakin oman käsitykseni mukaan sen on herättänyt nimenomaan Pride-touhu.

Oveen koputtamalla se yleensä avataan ja asiaa kysytään. Sen jälkeen voi esittää asiansa rauhallisesti ja sitä ehkä kuunnellaan.
Laitan tämän oheisten lukuisien viestien oheiseksi:

...Viime viikonloppuna tallinnalainen kollega (käsittääkseni heteroseksuaaleihin lukeutuva) pahoitteli minulle Tallinnan Priden nostattamaa melua - mutta oli hyvillään kun kerroin nähneeni pätkän kulkueesta Suomen televisiosta (en sanonut mitään negatiivisemmista uutisista, joita olin kyllä kuullut).

Pari vuotta sitten olin lomalla etelämpänä Baltiassa, Vilnassa. Kaupungissa on yksi gay-klubi, auki 2 tai 3 iltaa/yötä viikossa, sisään pääsi ovisummerilla vartijoiden ohi jos päästivät, ja naisilta pyydettiin kaksinkertainen sisäänpääsymaksu.

Silti, luulenpa että Vilnan ekat Pridet järjestetään pian. Toivottavasti niissä on sekä mielenosoitushenkeä että kauniita värejä - niin voin vaikka osallistua ;-)
Voitko osallistua ulkomaiseen tapahtumaan.Mina en voisi kun en ole kansalainen,voiko euroopassa kuka vaan osallistua?
Eurooppa on jännä paikka.

Euroopassa tosiaankin ulkomaalainen saa kävellä kadulla. Aika hieno juttu. Näin ollen myös ulkomaalainen saa osallistua Pride-tapahtumaan - sitä kai edellisessä haluttiin kysyä.

Eurooppa on muuten yllättävän iso paikka. Yleensä ei ole mieltä kysyä saako Euroopassa tehdä sitä tai tätä, koska kansalliset lainsäädännöt ovat hyvin erilaisia.
Cocon viesti on kummallinen. Ensilukemalta tulkitsin sen vitsiksi, koska pidän eurooppalaisena tällaista asiaa itsestäänselvyytenä. Tuo voi kuitenkin olla todellisuutta jossakin puolella palloa. Coco, haluaisitko valistaa meitä hieman enemmän?
Pahoittelen, että tämä seuraava menee hieman ohitse keskustelun otsikon.

Entäpäs jos Tallinnan tai Helsingin paraatiin olisi tuppautunut mukaan joku kantaen julistetta "Kaikki homot joutuvat helvettiin". Allekirjoituksena vaikkapa Helluntaiseurakunnan Polvirukoilijat.

Kuinkas silloin olisi menetelty?
Johnny: luulenpa, että niin sanottu joukon sisäinen kontrolli olisi käytännössä hoitanut asian hyvin pikaisesti pois päiväjärjestyksestä.

Fiksumpi tapa tietysti olisi selkeän hajuraon jättäminen kyseisen kyltin kantajaan, jolloin hänen ilmeinen kuulumattomuutensa muuhun kulkueeseen tulisi selväksi. Itse asiassa kyltin viesti toimisi juuri päinvastoin kuin sen kantaja toivoo.
Mietityttää periaatteessa siis se, voiko lain mukaan noin vain mennä mukaan mielenosoituskulkueeseen, kenties täysin vastakkaisilla julisteilla varustautuneena.

Olen myös sitä mieltä, että juliste toimisi itseään vastaa tuollaisessa tilanteessa.

Muistan lukeneeni joskus kymmeniä vuosia sitten poliittisissa mielenosoituksista Suomessa, että omien plakaattien kantajat poistettiin kulkueesta suorastaan väkivaltaisesti. Sellaista en pidä sopivana sateenkaarikulkueissa.
Täällä Saksassa en usko että edes paikkalinen kylähullu tulisi häiritsemään paraatia omilla mielenilmaisuillaan.Usovaiset ovat yleensä kulkueen reunoilla omilla kylteillään: Jeesus rakastaa homoja myös.
Sen verran arkipäivää nämä täällä ovat, jos polemiikkia löytyy niin ne käydään varmaan lehtien sivuilla tai kokousmuotoisissa tapahtumissa.
Nämä polvirukoiliat, kauhistelu lehtien palstoilla ym. kuuluvat varmaan köyhempienmaiden profiliin jossa ei olla viellä totuttu mihinkään uuteen ja se pelottaa näitä yksinkertaisia ihmisiä.
Kuten esim USA:ssa (tämä fanaatikkojen luvattu maa) Paraatit saavat olla rauhassa ja se hyökkäys homoja kohtaa käydään sitten muita aseita käyttäen....valitettavasti.
Huom, DKNY, kyseessä oli siis kuvitteellinen tilanne. Aivan samoin Suomessa kuin Saksassakin jopa ääriuskovaisilla on niin paljon itsesuojeluvaistoa, etteivät he tunkeudu provokaatioineen järjestäytyneen mielenosoituksen/paraatin keskelle.

Siitä, että esimerkiksi homojen kauhistelua esiintyisi vain "köyhemmissä" maissa en olisi niinkään varma. Esim. Yhdysvalloissa äänekkäisiin fundamentalisteihin kuuluu hyvin äveriästä porukkaa, eikä esim. Itävalta kuulune aivan köyhimpien maiden kastiin. Silti siellä esiintyy voimakkaita homojen ja muiden vähemmistöjen vastaisia liikkeitä.
Ok ymmärsin kyllä että tilanne oli kuvitteellinen ja kuvittelin itse että moinen ei tapahtuisi täällä Saksassa. Tarkoitin että paraatit sinäänsä saavat olla rauhassa aika monessa maassa koska ovat jo moni vuotinen tapahtuma ja tuovat rutkasti rahaa kyseiseen kaupunkiin.
Tarkoitin pikemmnkin tällä `köyhemmillä mailla´ tilannetta jossa paraati pidetään ensimmäistä kertaa ja sen tuomat reaktiot.
Joka maassa on omat ääriliikeet jotka vihaavat, värillisiä, juutalaisia ja tietysti kaikkien fanaatikkojen kesto suosikki: Homot. Nämä ääriryhmät oli niitä sitten monta ryhmässä tai 1 ihmisen missio toimivat parhaalla katsomalla tavallaan, mutta parateihin he eivät tule mukaan. Johtuen varmaan syystä että jäävät alakynteen.
Niin, ja eihän se paavikaan kovin köyhältä mieheltä vaikuta. Karberoobikin hameineen kaikkineen on taatusti Pariisin muotiluomusten hintatasoa. ;-)
Tässä keskustelussa on Tallinnan Priden kulkueen 200-500 marssijan määrää verrattu jättitapahtumiin vaikkapa Tukholmassa.

Pidän itse tuota eroa epäoleellisena. Ehdottomasti tärkeintä oli Priden pitäminen Tallinnassa ja marssi. Toinen tärkeä seikka oli Pridea edeltänyt julkinen keskustelu lähes jokaisessa mediassa. Nyt homot ovat olemassa ihmisten tietoisuudessa myös Eestissä.

Suomessa katson homojen tulleen selvästi näkyviin aikanaan AIDS-kalabaliikin myötä.

Valitettavasti tuossakin keskustelussa lesbot jäivät taustalle.
Jatkona Tallinnan Pride-tapahtumaan vielä otteita Newsweek International -lehden arviosta tilanteesta Baltiassa.

Juttu on otsikoitu "Baltialainen kaappi: Jos kysytään, älä kerro". (Otsikolla viitataan USA:n armeijan käytäntöön Don't ask, Don't tell)

Liettuan johtava päivälehti otsikoi: "Ketkä hallitsevat maailmaa? Vastaus: Homot, juutalaisten kanssa tietenkin". Lehden otsikointi kuvastaa häpeilemättä Baltiassa vallitsevia asenteita.

Jutussa todetaan homojen ja lesbojen elämän olevan Baltian maissa piiloteltua ja maanalaista. Tutkimusten mukaan kaikki kolme Baltian maata ovat kehittyneistä maista lähellä asteikon alapäätä asenteissaan. Vuonna 2003 tehty kyselytutkimus selvitti, että keskiverto liettualainen eläisi mieluummin rikoksista tuomitun, kuin homohenkilön naapurina.

Homofobia on juurtunut syvään lähes kaikkiin instituutioihin, hallintoon, kirkkoon ja mediaan. Vuonna 2001 kolme Latvian kansanedustajaa, mm. parlamenttaarisen ihmisoikeuskomission sihteeri, ilmoittivat homoseksuaalisuuden olevan pederastiaa (poikarakkautta) ja poikkeama normaalista.

Ei aivan kaikki ole siellä kielteistä. Suhteellisen kehittyneessä Eestissä/Virossa (valitaan mieleinen vaihtoehto) pidettiin äskettäin Baltian ensimmäinen Gay Pride. Vastaavat juhlat kiellettiin Rigassa, Latviassa. Lainsäätäjät kaikissa kolmessa valtiossa ovat ilmoittaneet, ettei parisuhdelakeja tulla säätämään.

(Tarkistin muuten itsekin asian Tallinnasta. Siellä lainsäätäjä vetosi siihen, että heillä on kiirellisempiäkin lakeja tekemättä, kuin homojen parisuhdelaki.)

Koko juttu on luettavissa osoitteessa:
http://www.msnbc.msn.com/id/5708133/site/newsweek/
No eivät ne köyhät pidä karnevaaleja nimenomaan sen takia että ovat köyhiä - eivätkä tuo karnevaaleissa nimenomaan köyhyyttään esille! Kukaan köyhä ei juhli karnevaaleissa nimenomaisesti sitä että on köyhä, sillä köyhien asiat ovat huonosti. Mitä juhlimista siinä on!? Pitäisi pikemminkin sanoa, että Brasiliassa karnevaaleihin osallistuvat MYÖS köyhät, mutta syy karnevaaleihin ei ole köyhyyden ilon julistaminen.
Törmäsin Tartossa (Eestissä/Virossa) melkoiseen tapahtumaan, joka näyttää heijastuneen Suomeen asti. Laivat olivat täynnä nuoria. Tallinnasta Tarttoon piti kulkea tupaten täynnä olevissa busseissa, pitkän odottelun jälkeen.

Tartossa oli "Freedom Parade" -tapahtuma. Paikalla oli tuhansia nuoria. Emajoen läheisyyteen oli ajettu ainakin kuusi suurta rekkaa, joissa jokaisessa teknolaitteet täysillä. Vatsanahkani resonoi satojen metrienkin päässä.

Näin paljon viittomakieltä käyttäviä nuoria. Ymmärrän tämän hyvin, koska musiikki oli kirjaimellisesti koskettavaa. Ehkäpä osa heistä oli joskus ollut kuulevia, mutta tekno tehnyt selvää kuulosta.

Koulut ja yliopisto ovat täällä alkamassa. Tekno-juhla ilmeisesti sitten päättää vapauden - kosteasti.

Pukeutuminen ja käyttäytyminen oli vähintään värikästä. Joukossa oli varmasti myös sateenkaarinuoria, mutta heitä ei tietenkään mitenkään voinut erottaa.

Juhlijat jättivät jälkeensä valtavan roskamäärän. Sunnuntaiaamuna kaupunki oli siivottu ja siisti.
Johnny:
"Törmäsin Tartossa (Eestissä/Virossa) melkoiseen tapahtumaan, joka näyttää heijastuneen Suomeen asti."


Miten toi liitty Viron homotilanteeseen? Ja se taitaa olla kylläkin niin päin, että kyseinen (tekno)kulttuuri on heijastunu Suomesta Viroon.
No, kyllä se jotenkin liittyy. Sain Eestistä/Virosta yksityisviestin tuosta Tarton tapahtumasta. Kopioin siitä osan tähän sanomaan kirjoittajan luvalla:

"Tapahtumaa on jo parikin kertaa Tartossa ollut. Kuulema ovat sen esikuvan ottaneet Berliinista. ( Muistaakseni Freedom Parade olikin alunperin seksuaalivähemmistöjen järjestelema.) Ainakin pukeutuminen ja käyttäytyminen on
vähintään värikästä. Tallinnan Pride kulkuella on siinä kovasti vielä oppimista."
Jatkan vielä tähän Eestin homojen tilanteesta.

Olen kokenut heihin lähestymisen useita kertoja hankalaksi. Hieman samaa olen kuullut joiltakin muiltakin suomalaisilta. Syitä olen etsinyt itsestäni, kulttuurieroista, kielivaikeuksista, "poroista" jne. Mikään niistä ei ole lopullisesti asiaa selittänyt.

Nyt minulle Eestissä käydessäni sitten väännettiin rautalankaa oikein kunnolla.

Kun lähestymisen vaikeudesta mainitsin, keskustelukumppanini totesi, että etkö sinä lainkaan tajua mikä merkitys neuvostoajalla on ollut homojen elämään. Ei se syvä pelko ja tarve salata oma identiteetti ole minnekään lopullisesti kadonnut. Yhä edelleen luottamus syntyy varovasti ja pitkän ajan kuluessa, jos on yleensä syntyäkseen.

Olen ollut täysin sokea tuolle seikalle. Runsas kymmenen vuottakaan ei ole siis riittävä aika pelkoja kokonaan poistamaan.

Olen kiitollinen kohtaamalleni ihmiselle, että hän suostui asian minulle suoraan sanomaan.
Yks vaan saa nyt varmasti hepulin, mutta siitäkin huolimatta kerron Suomen kulttuuriviennistä Eestiin.

Ikkunani alla Tartossa juhli iso joukko eestiläisopiskelijoita lauantaiyönä aina aamuneljään asti. Uni ei tullut ja jouduin kuuntelemaan heidän jorinoitaan. Meidän kaikkien niin kovasti rakastama ex-mäkihyppääjä Matti Nykänen oli pitkän keskustelun aihe. Nykäsen vaiheita pohdittiin monelta puolelta.

Nykäsen lisäksi toinen vientituote, sana "vittu" oli keskustelijoilla käytössä. "Vitun" tiedetään rantautuneen jo ajat sitten Tallinnaan, mutta nyt se siis osataan Tartossakin, ainakin opiskelijapiireissä.
Todellakin Tartossa 8 kerta taphtunut tekno-juhla "Freedom Parade" on kopioitu Berliinista ja se on alkuperäis nimeltään "Love Parade" maailmalla aika tunnettu.

World's biggest party - a moving monster of excitable fun-lovers dressed in anything from, well, practically nothing to alien outfits and furry underwear. Anything goes, and boy does it go - well into the night, as love, freedom and techno are celebrated in a high energy frenzy.

Ja tosiasia on myöskin se että ensimmäiset Berliinin "Love Parade" olivat seksuaalivähemmistöjen organisoituja. Tartossa sitä puolta erityisesti ei mainosteta mutta sateenkaari-väkeä on sielläkin joka kerta varmasti paikalla.
No en mä nyt ihan noin helposti hepulia saa :) Sitäpaitsi, mitä aihetta hepuliin siinä on, että virolaiset omaksuu seurustelukulttuuriinsa suomenkielen sanoja ja suomalaisia puheenaiheita? Positiivistahan se vain on. Sitäpaitsi kun ne kerran on jo pöllineet meidän kansallislaulun ja kansalliseepoksenkin, niin mitä nyt yhdestä kirosanasta tai Nykäsestä? ;)
Tää menee nyt vähän aiheen ohi, mut kun tosta technosta tuli puhe, niin nyt täytyy olla oikeen pikkusieluinen ja kinata.. :P Ravet yms. on ollu Suomessa kauan ennen Viroa. Täällähän ne alko jo joskus 80-luvun loppupuolella. Tsekatkaa vaikka tää:

http://www.phinnweb.com/finn/
Yks vaan kirjoitti: "...kun ne kerran on jo pöllineet meidän kansallislaulun ja kansalliseepoksenkin..."

Tämä oli toivottavasti vitsi eikä osoitus tietämättömyydestä, eikö vaan?

Virolla ja Suomella on molemmilla omat kansalliseepoksensa, (Kalevala/Kalevipoeg) ei niitä kukaan ole mistään "pöllinyt", ellei kansanrunouden keräämistä pidetä niiden pöllimisenä runonlaulajilta.

Maamme-laulu taas on, kuten tunnettua, saksalaisen Paciuksen säveltämä 1800-luvun hitti, jota hoilotettiin samaan aikaan molemmin puolin Suomenlahtea.
Runeberg teki siihen _ruotsinkieliset_ sanat, ja ruotsiksi sitä täällä laulettiin.

Viro itsenäistyi noin kaksi ja puoli kuukautta Suomen jälkeen, ja siinä vaiheessa molemmissa maissa oli varmaan muutakin ajateltavaa kuin kansallislaulujen syynääminen. Jossain vaiheessa sitten huomattiin, että kummassakin maassa on sama kansallislaulu.

Kuka pölli keneltä, on toisarvoinen kysymys. Toki laulun vironnuksessa käytettiin osittain pohjana suomenruotsalaisen Runebergin ruotsinkielisiä sanoja, mutta siihen laulun suomalaisuus jääkin.
Osoittaa aikamoista tietämättömyyttä historian suhteen, jos väittää virolaisten pöllineen kansallislaulunsa tai kansalliseepoksensa Suomesta. Pikemminkin pitäisi sanoa, että Virossa on historian saatossa tehty samanlaisia asioita samoista lähtökohdista kuin meilläkin. Suomalainen ja virolainen sivistyneistö oli 1800-luvulla paljon tekemisissä toistensa kanssa. Olisi kiinnostava tietää, mikä olisi tilanne, jos sota ei olisi välillä keskeyttänyt vuosikymmeniksi kontakteja.

Viron kansallislaulun sävel on saksalaista syntyperää olleen suomalaissäveltäjä Fredrik Paciuksen käsialaa ja samainen sävellys on käytössä Suomenkin kansallislaulussa. Suomen versiossa lopussa on kertosäe, Viron versiossa ei.

Johann Voldemar Jannsen on tehnyt Viron kansallislaulun sanat. Laulun ensiesitys oli 1869, virallisesti laulusta tuli Viron kansallislaulu vuonna 1920. Neuvostomiehityksen aikana laulun laulamisesta saattoi saada pikakyydin Siperiaan.

Suomen kansallislauluun ruotsinkieliset sanat on tehnyt Johan Ludvig Runeberg ja laulu esitettiin ensi kertaa julkisesti 1848. Suomenkieliset sanat kirjoitti Paavo Cajander vuonna 1889.

Virolaisten lääkärien Friedrich Reinhold Kreutzwaldin ja Friedrich Robert Faehlmannin kokoama Viron kansalliseepos Kalevipoeg on kyllä syntynyt Elias Lönnrotin kokoaman Kalevalan innoittamana, mutta sen runot toki ovat yksinomaan virolaista kansanperinnettä.

Sekä Kalevalassa että Kalevipoegissa on molemmissa tekijöidensä sepittämiä lisäyksiä, jotta tarinaan saataisiin punainen lanka. Eepoksissa on paljon samaa, sillä onhan kansanperinteessämmekin niin paljon samaa.

Mitä tulee muuhun lainailuun, niin se on tietysti vääjäämätöntä. Usein se on hyvästä, mutta ei tietenkään aina. Ei siinä aina pysty poimimaan rusinoita pullasta. Virolaisen seurustelukulttuurin juuret muuten ovat Saksassa, kun taas meillä paljolti Ruotsissa.
Kai jollain tapaa kunnioitettavaa tuo jopa varjeleva suhtautuminen Viroon, mitä tässäkin ketjussa olen huomaavinani. Mutta come on, jotkut tektstit kuullostaa jo pikkusen pateettisilta.

Mutta suomalaisen seurustelukulttuurin juuretko Ruotsissa? Pah! Ehkä länsirannikolla. Mutta valtaosin Suomessa olen huomannut enemmän yhtäläisyyttä ryssäläisiin tapoihin. Etenkin nyt, kun kaikki äijäily ja machismo on pinnalla.
Jos rehellisyys on jonkun mielestä pateettista, niin se kertookin henkilöstä paljon...

Ja mitä Suomen seurustelu- eli tapakulttuuriin tulee, niin mitä sen ruotsalaisista juurista venäläisyys ei onnistunut pilaamaan, amerikkalainen uhoamis- ja meuhkaamiskulttuuri on kyllä lopullisesti tuohonnut.

Sekä ruotsalainen että venäläinen seurapiirikulttuuri saivat muuten merkittäviä vaikutteita Ranskasta, mutta siitä on jo aikaa...
  • 67 / 75
  • NiinPikkuinen
  • 1.9.2004 14:25
Voi että, ajatelkaa nyt miten ihastuttava kulttuuri meillä on! niin paljon erilaisia vaikutteita eri suunnilta ja silti ihan oma, itsenäinen kulttuuri. Kuka pölli keneltäkin mitä on hieman tietämättömästi asetelty kysymys. Harmillista vain, että monikulttuurinen historiamme ei juuri tämän päivän rasismissa näy.
”Aika entinen ei koskaan enää palaa...”
Suomen (ainut) kansainvälisin ja monikulttuurisin kaupunki menetettiin tuonne rajan taakse toisessa maailmansodassa. Eikä se enää sellaiseksi muuttuisi vaikka takaisin lahjoitettaisiin.
Mitäpä olis Suomi ilman muualta historian aikana tullutta vetoapua. Lähes kaikkien Suomen suurimpien ja vanhimpien yritysten alkujuurilta löytyy ulkomaanihmeitä perustajina: on skottia, sveitsiläistä, saksalaista, venäläistä jne.
Minkähänlainen takapajula Suomi olisikaan ilman vieraista maista tänne tulleiden aikaansaannoksia ruotsalaisia unohtamatta.
Rasistisesti ajattelevat ihmiset tosin onnistuvat nuo ehdottomasti positiiviset kulttuurisaannot kääntämään puheeksi ruotsalaisesta herravallasta ym.
Public Eye:"Jos rehellisyys on jonkun mielestä pateettista, niin se kertookin henkilöstä paljon..."

No johan kolahti... Selvennyksenä, tarkoitin, näitä toistuvia liki hurmiota läheneviä kommentointeja kuinka Viro on muuttunut nopeasti yms. ja kuinka se ja tuo on siellä niin hienoa, että... Ymmärrän kiinnostuksen läheiseen naapurivaltioon ja olen iloinen muutoksesta siellä minäkin, mutta...

Tuntuu, että niin kovin monella (myös tämän ketjun ulkopuolella) menee överiksi. Silloin tulee sietoraja vastaan.

Rehellisyydellä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
Kaikella kunnoituksella … mutta … mitä yhteista sillä kaikella on keskustelun teeman kanssa: “Tallinnan pride – edistysaskel Virolle”. Ei nyt ihan sitä että se ei olis kiinostavaa lukemista, mutta miten tämä kaikki liitty Viron homotilanteeseen? Pohditte täälla suomalaisen identiteetin ongelmia. Perustakaa sitä varten uusi keskustelupalsta.
*Taputtaa meesin kommentille*

Meinasin juuri ehdottaa samaa. Ei todellakaan liity kauheen paljon Viron homotilanteeseen tai prideihin noiden jutut. Toisaalta mikäs mä olen sanomaan kun omatkin juttuni tais tossa aikasemmin poiketa aiheesta jonkin verran :P
Jos Tarton Freedom Parade’lla oli Baltic Moonbow Pride’n ja sateenkaarikansan kanssa vielä jonkunlainen yhteys (muistan kuinka 8 vuotta sitten selitettiin, esikuvaksi otettun, Berliinin Love Parade, alkuperää), siis viimeisilla kommenteilla ei ole mielestäni Viron gay-elämän kanssa mitään yhteytta. Se, mitä ja miksi Suomessa on sekä mistä mitä on tullut, onkin enemmän Teidän omaa identiteetikysymysta.

Väkisin tule myöskin päähän ajatus että joku täälla ei tunne olleenkaan ei Kalevalaa eikä Kalevipoeg’ia. Han näyttää kaikille vain omaa tietämättömyyta.
Eiks Kalevi oo suklaata?

Joo ohitin silmäillen noi muut kommentit kun ymmärsin, etteivät kovin paljon liipanneet itse aihetta...uteliaisuuttani kuitenkin kysyisin....mitä Viron laki sanoo homoista?

Ymmärsin että NL aikaan homoille työnnettiin seiväs sinne jos kiinni jäivät mutta miten nyt itsenäisen Viron aikana laki määrittelee homojen oikeudet - onko edistystä tapahtunut ja onko Tallinna Pride saavutus vai palkinto? Mä itse näkisin sen ulkopuolisena palkinnoksi työstä, jonka joku - kuka - on tehnyt homojen aseman parantamiseksi.....
No, Tallinnassa kuitenkin pidettiin pridet ja suuri osa kansaa seurasi tapahtumaa naama näkkärillä. Siitäpä saivat! ;-)

Mutta miettikääs tätä: Pridet yritettiin järjestään myös Riiassa ja Vilnassa, mutta molempien pääkaupunkien johto kielsi tämän. Aika heikko esitys esim. EU-Latvialta!

Vilnan tapausta en ihmettele. Patavanhoillinen katolinen maa - mitä muuta olisi voinut odottaakaan. Mutta Riika kyllä yllätti. Miten ihmeessä Baltian maitten suurin kaupunki voi kieltää pridet!? Eikö ne tajua edes hävetä!?

Kun siellä nyt muutenkin niin halutaan nuoleskella "länttä", ja siinä sivussa EU-huumassa on suostuttu jopa erinäisiin ihmisoikeusasioiden parannusseikkoihin, niin olisi kyllä luullut että pitkin hampain olisivat Riiassakin suostuneet antamaan homoille oikeuden kävellä kadulla - niin vastenmielistä kuin se onkin.

Eli tuosta balttiporukasta virolaiset kyllä keräsivät pisteet kotiin tällä kertaa!
Nykyisin homoseksuaalisuus on Virossa lainsäädännön näkökulmasta täysin laillista. Suojaikärajat ovat samat homoilla ja heteroilla, ja käsittääkseni jonkinlainen syrjintäsuojakin on. Sen sijaan parisuhdelaista jouduttaneen haaveilemaan vielä pitkään, adoptiosta nyt puhumattakaan.

Paljolti tuo virolaisen lainsäädännön (edes jotenkin siedettävä) nykytila lienee yhteisen eurooppalaisen tähtilippumme ansiota. EU on puolipakolla vaatinut Viroa (ja muitakin uusia jäsenmaita) modernisoimaan lainsäädäntöä, vaikka selkeä poliittinen tahto on puuttunut. Toki paikallisten homo- ja erityisesti lesboaktiivien toiminta on vaikuttanut myös. Toivottavasti nyt käynnistetty pride-tapahtumien perinne nostaa keskustelua pinnalle jatkossakin.

Ja juu. Kalev on paikallinen suklaakarkkitehdas. Ensimmäisen kerran muistan syöneeni Kalevin suklaakonvehteja joskus 1980-luvulla, kun äiti oli käynyt Neuvosto-Eestissä. Hivenen eksoottisen makuisia muistan niiden olleen. Sittemmin Kalevin tuotteita on tullut syötyä enemmänkin. Firma on muuten peräisin neuvostoajalta, kun pieniä konditoria-alan yrityksiä yhdistettiin yhdeksi valtionyritykseksi. Vuonna 1948 tehtaan nimeksi tuli "Kalev". Viime vuonna tehdas muutti pois Tallinnasta naapurikuntaan ja avasi sinne modernin uuden tehtaan.