Salilla kuohuu.

Moi kaikille.

Kuntoilun harrastajana käyn itä-helsinkiläisellä kuntosalilla.

Ja olen törmännyt muutamiin tosihyviin tyyppeihin, heteroita kaikki, kait. Ei väliä.

Eräs näistä alkoi levittää selkäni takana sanaa että taidan olla homo. Parikuukautta olen saanut kuula vihjailua, vinoilua, naureskelua ym. salilla käydessäni.

Kahdesti minua on uhkailtu hakkamisella. Nämä raukat tekevät sen taitavasti. Ei kasvotusten, eikä kun liikkuvat yksin. Vaan porukalla ja selän takana.

Suihkussa eräs heilutteli nyrkkejään,huuteli törkeyksiä (potkunyrkkeilijä)

ja haastoi matsiin. Kävelin kylmän viileästi pyyhe lanteilla ohi pukkariin, vedin verkkarit päälle ja himaan.

Todellisia uhkatilanteita ollut parikolme.

Ja näistä olen selvinnyt ison kokoni/viileiden hermojeni avulla.

Nyt kannan taskussa stilettiä itsepuolustukseksi ja toivon etten tee jotain peruuttamatonta, kun seuraava tilanne edessä.

Vittuilu kyllästyttää.

Mitä neuvoksi?
  • 2 / 31
  • Public eye
  • 17.5.2004 11:15
Itse todennäköisesti vaihtaisin salia, pelkuri kun olen.



Oikea tapa toimia olisi tietysti mennä ihan "virallisesti" puhumaan salin henkilökunnalle/johdolle, ja katsoa, mikä heidän reaktionsa on.



Jos heidän mielestään asia on ihan ok eikä heillä ole mitään syytä mitenkään puuttua asiaan / osoittaa selvästi asiakaskunnalleen, että kaikki ovat yhtä tervetulleita heidän salilleen ja että asiakkaiden keskinäisiä uhkailuja ei suvaita, asian voisi viedä eteenpäin viranomaisille.



Myös uhkaus on rikos, ei se edellytä käsiksi käymistä. Suurempi juttu tietäisi myös salille ikävää julkisuutta, ja karkottaisi varmasti osan heidän asiakkaistaan (ei pelkästään homoja).



Uhkailuun vastaaminen stiletillä olisi kaikkein tyhmintä, siitä joutuisi vain itse erittäin pahasti kuseen. Eikös itse asiassa teräaseen kanniskelu julkisella paikallakin ole rikos?



Mutta kuten sanottu, neuvominen on helppoa, ja itse tuskin uskaltaisin viedä asiaa salin johdon jututtamista pitemmälle.
Public eye:lle vastaus.

Yksi pahimmista poskensa soittajista on saliohjaaja.

Eli se siitä "virallisesta salin ohjaajien kanssa keskustelusta"

Salia en vaihda. Periaatteesta. Turpaani voin saada mutta

paikattavaksi en lähde yksin, se on varmaa.
  • 4 / 31
  • Public eye
  • 17.5.2004 12:43
Sitä suuremmalla syyllä mielestäni pitäisi ottaa yhteys salin johtoportaaseen/omistajiin. Varsinkin jos kyseessä on ketju, heidän intresseihinsä kuuluu takuulla huolehtiminen yrityksensä maineesta.
Pe:lle

Sali yksityinen. Poskipelle on toinen omistajista.

Mitäs eteen...
  • 6 / 31
  • Public eye
  • 17.5.2004 12:50
No sitten en ymmärrä, miksi haluat kantaa rahojasi tuollaiseen lafkaan. Älä vaan sano että sali onkin ilmainen...
Niin, tämä on sitä arkipäivän rasismia. Törmään itse tähän henk.koht. ensi kertaa. Salia en aio vaihtaa koska viihdyn(olen viihtynyt tähänsaakka) hyvin ja luikkia pakoon muutaman mulkvistin vuoksi.

Elikkäs, onko muilla vastaavia kokemuksia? Kuinka toimia?

Sulkea korvat? Vetää kaikkia turpaan?/saada itse nekkuun?

Tai...?
Jos olisin sinun tilanteessasi, niin luultavasti jättäisin muiden puheet omaan arvoonsa ja kävisin salilla niinkuin aina ennenkin. Antaa muiden vaan puhua, mitä siitä suotta välittämään tai murehtimaan. Joidenkin mielestä ko. käytös olisi ehkä nössöyttä, mutta minusta on järkevää jättää typerysten puheet omaan arvoonsa eikä laskeutua heidän henkiselle tasolleen.



Eri asia tietysti on, jos ne puheet muuttuvat teoiksi... sitä ei tietystikään voi hyväksyä hiljaisesti missään tilanteessa. En kuitenkaan neuvoisi käyttämään sitä stilettiä, vaan ottamaan suoraan yhteyttä poliisiin.



PS. Älä anna niille sitä nautintoa mitä ne teoillaan hakevat, vaan pidä pää pystyssä ja käyttäydy kuten aikaisemminkin!
No huh, kyllä mun mielestä tuollainen on jo hyvinkin poliisiasia. Stilettia en itse käyttäisi, pasifisti kun olen (enkä halua joutua linnaan), mutta käsittääkseni tuollaisesta uhkailusta voi jo ilmoittaa poliisille. Tai... kertoa salin johdolle, että aikoo tehdä näin.
Tärkeintä on olla provosoimatta häiritsijöitä. Eli tietynlainen tyyni passiivisuus on ehkä paras keino myös jatkossa. Ehkä he sitten väsyvät asiaansa jonkin ajan kuluttua. Se, että he herjailevat ryhmässä ja selän takana, on jo sinänsä merkki siitä, että eivät ole intohimoisia homofobikkoja, vaan esimerkkejä siitä, että joukossa tyhmyys tiivistyy.



Jos joku kuitenkin käy käsiksi etkä sinä ole aloitteentekijä, itsepuolustus on aina sallittua, mutta oma voimankäyttö ei koskaan saa olla kirjaimellisesti tarpeettoman suuri. Eli, sinä ehkä menet hieman paikattavaksi, mutta tappelun aloitteentekijä ei välttämättä, jos sait puolustuksellasi hänet rauhoittumaan niin, että hän ei loukkaantunut. Sen jälkeen marssit poliisin tykö tekemään rikosilmoitusta törkeästä pahoinpitelystä, pieni oikeusdraama ja lopputulos on, että hän maksaa sinulle korvauksia ja sakkoja ellei jopa saa ehdollista. Ja sekös häntä sitten kismittää pitkän aikaa. Se on mojovampi rangaistus kuin se, että hänkin on paikattavana. Money talks ja rikosrekisteri painaa!



Toivottavasti et kuitenkaan joudu tähän tilanteeseen.
En oo vastaavaan törmännyt missään käymissäni saleilla. Luulisin, että sun kannattais vaan purra hammasta ja käydä edelleen samalla salilla. Tuskin ne muutamat idiootit jaksavat kovin kauaa jatkaa samaa linjaa, kun huomaavat ettet reagoi tilanteeseen. Ja tuskinpa he saavat suurempaa jengiä mukaansa, koska aika moni salilla käyvä menee sinne ainoastaan treenatakseen, ei puhumaan p***aa toisista. Tsemppiä sulle, treenataan vaan kovemmin!
Voit viedä asian käräjäoikeuteen, jos sinulla on todistajia uhkailusta. Jos sinulla ei ole todistajia tai sinun ja vastapuolen todistajien lausunnot kumoavat toisensa, eikä syyllisyyttä voida siten varmasti todistaa käräjäoikeudessa, syytetty on syytön. Häntä ei siten tuomita. Olet vaarassa siellä salilla. Maksat kiusaajillesi ja saat kärsiä uhkailuista. Turvallisinta olisi vaihtaa sali sellaiseen, jossa saisit rahoillesi vastineeksi myös hyvän palvelun. Pahimmillaan saat pysyvän vamman, tulet tuomituksi pahoinpitelystä käräjäoikeudessa tai menetät henkesi.
Kuntosaleilla on mun mielestä todella paljon hiukkasen 'kallellaan' olevaa sakkia. Tarkoitan että kiusaajilla ei taida itselläänkään olla puhtaita jauhoja pussissaan - piilohomoa ja kaappitapausta riittää. Vanha totuushan on, että pilkataan sitä, mitä itsessä pelätään.



Luulen että kiusaaminen kumpuaa omasta epävarmuudesta, itsestään varmalla heterolla ei ole mitään motivaatiota kiusata homoja.



Mutta miten tämä sinua Haba auttaa... ei ehkä paljon, mutta aina vähän helpottaa kun tietää miksi joku käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. Jos nyt sitten yleensä osun oikeaan.
Hei, kiitos kaikille kirjoittajille neuvoista. Lisääkin otan mielelläni vastaan. Päätin jatkaa harkkoja samalla salilla, riskeistä huolimatta ja matalalla profiililla provosoimatta/tulla provosoiduksi...

Katson mitä tapahtuu. Kuka taipuu ja koska.



Flunssabreikin jälkeen tänään(ti 18.5) taas puskemassa.

Kirjoitan lisää kuulumisia jos aihetta.

Moi



ps. Oikeesti, pistäkää kommenttia.
Olen samaa mieltä jokusen edellisen kirjoittajan kanssa. Rikosilmoitus kehiin vain. Ja kannattaa ottaa mukaan todistajaksi joku kaverisi, joka tietenkin salilla teeskentelee, ettei tunne sinua.
Ai niin, kerro toki meille tilanteen kehittymisestä kun jotain kerrottavaa ilmaantuu. Tapaus on mielenkiintoinen.
Aika pirunmoinen tilanne, täytyy sanoa. Ja aika uskomaton täällä pääkaupunkiseudulla, tuollaista vois tapahtua ennemmin jossain pienen kylän kuntosalilla. Sulje korvat kaikelta herjanheitolta ja keskity treenaamiseen. Sitten jos tilanne menee edelleen uhitteluksi ja fyysiseksi niin kyllä se melkein poliisiasia silloin on. Sen stiletin voit jättää kotiin, joudut vain ja ainoastaan vaikeuksiin sen kanssa.



Itse käyn yhdellä Kalliolaisella salilla ja vaikka täällä on muuten kaduilla löytyy häiriökäytöstä ja monen sortin tallaajaa, niin salilla käy varsin fiksun oloista porukkaa. Ja täällä riittää homoasiakkaita joka salille, ehkä juuri sen takia ns. heterokuntoilijat ovat vähän suvaitsevampia.



Ei muuta kuin tsemppiä treeneihin ja pidä pää kylmänä, vaikka huutelijat vähän v...taisikin!
Täytyy muistaa sekin, että ns. bodaripiireissä liikkuu myös alamaailmaan kuuluvia tai sen liepeillä hengailevia tyyppejä, jotka saattavat olla jo sen verran vinksahtaneita, että niiden kanssa ei ole leikkimistä.



Sen vuoksi olisin itse tällaisissa tapauksissa vähän vähemmän tarkka omista periaatteistani ja oikeuksistani, sillä vihamiesten hankkiminen tuollaisista henkilöistä ei tunnu kovin fiksulta oman hengen ja terveyden kannalta.



Tietysti on mahdollista, että uhkailevasti ja aggressiivisesti käyttäytyvät tyypit ovat 'vain' murrosikäänsä jämähtäneitä ja itsestään epävarmoja uhittelijoita. Varovainen kannattaa tietysti sellaistenkin kanssa olla.



Joka tapauksessa aina kun olen asiakkaan asemassa, valitsen rahoilleni sellaisia kohteita, että niiden vastaanottaja sietää minua tietääkseni muutenkin kuin vain rahojeni vuoksi.
Ei uskoisi, että suomalaiset miehet ovat oikiasti noin helvetin lapsellisia ja typeriä selvinpäin. Kännin piikkiin tuon vois laittaaki mutta että selvinpäin. Luulisi tyypeillä olevan sen verran hyvä itsetunto,ettei tarvitsisi henkseleitä paukutella tuohon malliin. Toivottavasti on vain lapsellista uhkailua, eikä mene sen pitemmälle. Ristus. Jaksamisia Haballe!
Kutsuisin itse kaikki homoystäväni tuolle salille ja levittäisin kaikkialla sanaa että sali on homojen suosiossa ja asiakaskunta koostuu pääasiassa homoista.
  • 22 / 31
  • Keittiöpsyk.
  • 20.5.2004 11:05
Minusta heteromiehiin toimii kyllä parhaiten huumori. Tuntematta tilannetta tarkalleen on tietysti vähän hankala antaa tarkkoja neuvoja. Aika usein kiusaaminen kertoo jonkin sortin huomion tarpeesta, joten minusta se, että jättää \"kiusaajat\" täysin huomiotta ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Se saatetaan tulkita ylpeydeksi tai heikkoudeksi ja se voi vaan provosoida entisestään. Suosittelisinkin vaan puremaan hammasta ja ottamaan kaiken \"huumorilla\" ja letkauttelemaan samalla mitalla takaisin. Ja jättämään stiletin kotiin...
Itsekin tiedän treenaavana, että ongelmia voi tulla, koska monille perussuomalaisille miehille treenaava ja fyysisestä olemuksestaan ylpeä homo on käsittämätön yhdistelmä, jota aletaan härkkiä.



Tiedän tasan tunteen, että ei tee mieli antaa periksi vaan pistää kova kovaa vastaan. Kun kerran lihaksia on vuosikaudet treenannut ja on jotain millä vähän puolustaakin oikeuksiaan, ei tee mieli alistua vaikka onkin ylivoima vastassa.

Olen näin kerran tehnytkin, vaikka siinä on riskinsä. Tässä tapauksessa kävi niin, että otin turpaan, jonka jälkeen jätkät tajusivat, että "perkele, sehän löi takaisin" ja niistä tuli jopa jonkin sortin kavereitani. Ongelma on, että homofobisia aina riittää ja kaverit haetaan apuun kun ei itse pärjätä.



Stilettiä en kuitenkaan missään nimessä ottaisi edes pelotteeksi. Enkä löisi ensimmäistä iskua.

Myös sitä huumoria voisi koettaa, niin huomaisivat että tavallinen kaveri sinäkin olet, sanoisi suoraan että miten asia on.



Salin vaihto voisi tietysti olla paikallaan, tai etsiä joku hetero treenikaveri, joka hyväksyy sinut ja käydä sen kanssa samalla salilla. Ehkä hölmötkin sitten tajuaisivat, että ei homous tartu.



Tsemppiä!
Tuo homojen kerääminen suurena joukkona salille ja huhun levittäminen asiakaskunnan homovaltaisuudesta vaikutti parhaalta idealta. Voitais lähteä sinne vaikka koko Ranneliikkeen ja Setapiirien vahvuudella.:D Toisaalta olisiko tuo sodanjulistus?
No moro, se on Haba.



Alkuun iso kiitos neuvoista/kommenteistanne.



"Jorma", lauma homoja mun salille olis paikallaan.

Taitaa jäädä kuiteskin teoriatasolle. Jo yhdenkin raahaaminen sinne seuraksi on vaivalloista. Kaveripiirini on kai enemmän innostunut tuoppien nostelusta kuin raudan.

Homovyöry salille aiheuttaisi ilmeisen verilöylyn, jollei heti niin viimeistään seuraavalla mun käynnillä. Jo eteisessä.





Viimeviikkoina ollut heterorakkeja irvailemassa vähän, saanut olla suht rauhassa. Siirtyneet kai ulkoruokintaan.



Nimimerkki "keittiöpsyk" kirjoitti hyvin.

Välinpitämätön asenne herjoihin todellakin voi viestiä heikkoudesta/ylpeydestä.



Itse olen perusilmeeltäni aika tosikon näköinen, jopa tyly/yrmeä(kuulemma). Silloinkin kun sisällä on ihan jees ja kiva olo. Nämä ominaisuudet yhdessä (vielä ujouden kanssa) voi antaa todellakin ylimielisen kuvan kaverista.

Hmmm. Kuinkas nyt eteenpäin?

Heittämään läppää hemmolle joille ollut tuppisuu vuoden?

Luonnettakinko muokkaamaan?
  • 26 / 31
  • kaverihesasta
  • 25.5.2004 16:32
Olisi mukava tietää sali, josta on kyse. Laitatko vaikka viestinä minulle, jos et tässä sitä halua kertoa.
  • 27 / 31
  • Homoliini25v
  • 25.5.2004 17:11
Voi räkä! Tosi ikävä kuulla että joku sali on noin kamalien ihmisten mafioima :(



Mun vinkit top 3 ;)



1) Ota yhteys Setaan, ne tietää mitä voit tehdä asialle laillisesti.



2) Vaihda salia! Keskustassa esim. Motivus (Kampissa) oikein hyvä sali, ja siellä jopa käy homoja. Töölö Gym...siisti. City Gym (Kampissa) sielläkin nähty homoja ;)

Ja näillä saleilla ystävällinen henkilökuntakin!



3) Huumori vois olla "paras" ase... Riippuu tietty millainen homoviha noilla toisilla on... itse (olen hyvin laiha homo, ja aika homomainen myös) olen selvinnyt muutamista kiusaamisista juuri pikku huumorilla.



Mutta jooh...
  • 28 / 31
  • Homoliini25v
  • 25.5.2004 17:15
Jäi kesken toi viesti :)



Elikkäs, mä ite en oo kokenut mitään negatiivista saleilla käydessäni. Vaikka tosiaan musta kyl varmalla huomaa että homohan se tuossa yrittää kynsiensä kanssa 5kilon painoa nostaa :) Ehkä keskustan saleilla vaan fiksumpaa porukkaa?



Mutta Haba kulta, kerro miten asia etenee...Pidän sulle kuules pekkua korkeella ja toivon parasta!!!!
No kaikkee sitä tapahtuuki! Huh huh! Vaiha Haba salii sanon mää! Antaa niitte kuule jäädä sinne omaa läävänsä rypeen!
Koitappa huumorilla;



jos kuulet jonku siella salilla homottelevan sinua, mene taputtamaan hanta tuttavallisesti olalle, katso suoraan silmiin ja sano: "Kylla homo homon tunnistaa ;-)"



Mutta varmista ensin, ettei silla ole puukkoa mukana ;-)



T:Huiskahanta
Haban tilanteeseen en ole koskaan salilla joutunut, enkä sitä todellakaan kenellekään toivo. Vaikuttaa juuri siltä hormonihirviö porukalta, joilla nappien käyttö pimentää koko nupin.



Itse seurasin sivusta eräällä salilla käytyä juoruilua, jossa eräs mies leimattiin homoksi koska hän sattui aina samaan aikaan yhden_tietyn_ihmisen kanssa salille. Kuuleman mukaan seurasi ja tuijotti ko. henkilöä. Pitkään sitä kesti, ja uhkauksia alkoi liikkua ihan julkisesti. Lopulta tuli suora riita (johon henkilökuntakin puuttui). Mies ratkaisi ongelman seuraavin sanoin: " Käyn salilla vain treenaamassa ja helvetin vaikeaksi te kyllä sen teette..."



Juoruporukka oli pitkään nolossa asemassa. Itsekin mietin pitkään, että mitä tuollaiset juorujen levittäjät oikeastaan tekevät kuntosalilla. Minä ainakin keskityn treenaamaan, enkä todellakaan kiinnitä huomiota ympärillä tapahtuviin asioihin.



Ehkä voisit kertoa, että haluat todellakin treenata rauhassa ja yksin. Vaikuttaa kyllä siltä, että asia pitäisi vääntää rautakangesta, ennen kuin mömmöistä sekaisin olevat hormonihirviöiden aivot tajuavat asian.



Saleilla on kyllä todellisiakin ahdistelijoita, jotka tekevät olon epämukavaksi.



Itse jakaisin ne kahteen ryhmään 1) tuijottelijat (myös miesten ja naisten välillä)

2) Syystä tai toisesta muista ilkeästi puhuvat.



Ensimmäisistä pääsee yleensä eroon kertomalla henkilökunnalle, jos vallitseva käsitys ei ole että kaikki valittavat turhasta.



Kuntosalit ovat todellakin kunnon kohottamista ja treenaamista varten! Jokaiselle pitäisi antaa treenirauha, olipa sitten homo tai ei. Haban tapauksessa tuntuu todella naurettavalta, miten ihmiset viitsivät tuhlata energiaansa tuollaiseen! Mieti vielä sitäkin vaihtoehtoa (vaikka olet periaatteen mies), että vaihdat salia. Luulisi että pelkästään treenaamiseen keskittyminen rauhallisessa ympäristössä tuo enemmän tulosta, kuin varmasti häiritsevä (ja pelottavan?) sali.



Lopuksi sanoisin, että viisain on se joka ottaa jalat alleen kun tappelu on lähellä.