Homoille vapautus armeijasta?

  • 1 / 38
  • Reserviläinen
  • 9.8.2003 22:42
Katselin ILGA:n nettisivuilta (www.ilga.org) mitä ne kertoo seksuaalivähemmistöjen tilanteesta Suomessa. Siellä pisti silmään seuraava tekstinpätkä:

"[Finland] has compulsory military service but men may be excused on the grounds of homosexuality" (Associated Press, January 12, 2000. World's Militaries and Gay Stance)

Onko asia todellakin näin? Onko jollakulla tietoa onko joku yrittänyt / saanut vapautuksen tolla perusteella? Jos asia todellakin näin on, niin mitenköhän puolustusvoimat tuon perustelee!? Sitä vois oikeen kysyä sieltä...

Itse olen jo intin käynyt, joten ei sillä omalta kannaltani sen suurempaa merkitystä, mut kiinnostaa tosissaan ihan muuten vaan!
Jos kokee oman homoseksuaalisuutensa ongelmaksi palvelun suorittamista ajatellen, on mahdollista saada psykiatrin lausunnon perusteella vapautus armeijasta.
Tunnen tätä asiaa sikäli, että olin SETA:n edustajana useasti yhteydessä Lääkintöhallitukseen ja mm. Puolustusvoimien psykologiseen osastoon 1980-luvun alussa, samoina vuosina kun homoseksuaalisuuden sairausleima poistettiin psykiatrisesta luokituksesta.

Mainittu amerikkalainen lähde on pahasti ajastaan jäljessä. Sairausleiman ollessa voimassa vuoteen 1981 saakka oli todella eräissä tapauksissa mahdollista saada vapautus palveluksesta pelkän homoleiman perusteella. Olihan se luokiteltu pysykkiseksi sairaudeksi. Vapautuksesta jäi papereihin homoleima loppuiäksi.

SETA:n kanta oli silloin, että koska homoseksuaalisuus sinänsä ei heikennä yksilön toimintakykyä, sitä ei tule käyttää palveluksesta vapauttamisen perusteena.

Puolustuvoimista saamieni tietojen perusteella vuoden 1981 jälkeen ei ole ollut mahdollista saada vapautusta asevelvollisuudesta pelkästään ilmoittautumalla homoksi. Tilastoista voidaan myös epäsuorasti päätellä, että homomiehet pääsääntöisesti suorittaman armeija siinä missä heterotkin.

Toki on mahdollista saada vapautus, mikäli lääkärintodistuksella osoitetaan yksilön kärsivän sellaisista sosiaalisista peloista, jotka tekisivät asepalvelun ylivoimaiseksi.

Tällaisia tilanteita voi olla erilaisilla ihmisillä erilaisista syistä. Pääosa homomiehistä ei koe asevelvollisuutta mitenkään ongelmallisena.

Monet, kuten esim. allekirjoittanut, nauttivat reippaasta ulkoilmaelämästä ja retkeilystä nuorten miesten kanssa.

Olisi mielenkiintoista tutustua tarkemmin niiden naisten taustaan, jotka suorittavat asepalveluksen.

Olli Stålström, yht.tri, reservin yliluutnantti
Lisään vielä edelliseen viestiini tarkennuksen, joka selvittää ILGA:n tietoihin pujahtanutta virhettä.

Kuten ILGA:n verkkosivuilta käy ilmi, Suomea koskevat tiedot oli kaikilta muilta juridisilta osin toimittanut silloinen pääsihteeri Rainer Hiltunen. Psykiatrista sairausleimaa koskevat tiedot minä toimitin ILGA:lle. Rainer teki juristina ja pääsihteerinä pilkuntarkkaa työtä.

Sensijaan asevelvollisuutta koskeva pieni osa ei olekaan SETA:sta, vaan lähteenä on ollut Associated Press vuodelta 2000. Jostakin syystä tämän kansainvälisen tietotoimiston tiedot eivät ole tässä asiassa olleet ajan tasalla.
Mä ainakin sain vapautuksen, kun kävin vain juttelemassa puoli tuntia nuorisovastaanotolla mukavan naisen kanssa.. Se ymmärsi hyvin ettei mua kiinnosta lähteä inttiin junttien sekaan ja sanoi suosittavansa mulle vapautusta vaikkei mussa mitään vikaa olekaan. Soitti vielä kollegalleen ja kysyi mitä kannataisi laittaa syyksi.
Parin viikon kuluttua sain kotiin pienen vihreän kortin, jossa lukee "On tänään tapahtuneessa tarkastuksessa lääkärintarkastusohjesäännön F65 nojalla vapautettu palvelemasta vakinaisessa väessä rauhan aikana jne..."

Ei sinne pakko ole mennä, jos ei kiinosta...
Poikaystäväkin yritti monta kertaa saada vapautusta astman ja ties minkä perusteella eikä onnistunut, mut heti kun sanoi olevansa homo niin onnistui...
Eli se kivikautisuus elää siinäkin asiassa yhä edelleen! Vai onko kyseessä kauan aikaa sitten tapahtunut asia?
1) Nainen joka sinulle ehdotti vapautusta, ei vaikuta asiantuntijalta. WHO:n sairausluokituksen kategoria F65 ei
sisällä lainkaan homouta. Siinä on vain fetisismi, transvestismi, exhibitionisti, voyeurismi, pedofilia ja sadomasokismi.

Täten et ole voinut saada vapautusta homouden perusteella. Homoutta ei ole listattu uusimman sairausluokituksen missään luokassa.

2) Jos sua ei kiinnosta lähteä inttiin junttien kanssa, voisit terapeuttisi kanssa valita jonkin todellisen häiriön, ettet pilaa homojen mainetta.

Voisit esim valita sosiaaliset fobiat = F40.1, tai sopeutumishäiriöt = F43.2, tai henkinen jälkeenjääneisyys = F70.

Tai jos et muuta keksi, valitse F99 = muualla määrittelemättömät mielisairaudet.
  • 9 / 38
  • surullinen
  • 16.8.2003 9:02
Minusta on myös kovin surullista että vedotaan homouteen jotta ei tarvitsisi mennä inttiin!
Millä tavalla se on "seksuaalista tasa-arvoa?"
Eikö se ole juuri sitä "ettei neideistä ole siihen?"
Jos on ideologialtaan armeijaa vastaan, sen on jotenkin hyväksyttävää. Silloinkin kunnioitan eniten aseetonta palvelusta mutta sivarikin on toki ok.
Kaikki muut tavat ovat yhteiskuntaa, ei armeijaa, vastaan.
Sanomattakin on toki selvää että todelliset terveydelliset syyt ovat luonnollisia syitä.
Muutama homo-tuttu on hakenut vapautuksen armeijasta ja oli kuulemma hyvin helppo ja nopea toimitus. "Diagnoosi" oli muistaakseni 'muu seksuaalisuuden kohdehäiriö' eli todennäköisesti juuri tuo yllämainittu F65.
Joo-os. Mä tunnen kanssa jonkun joka puhui itselleen vapautuksen. Tosin kiinnostavaa on, että missä kaikissa rekistereissä se näkyy. En tiedä.
Mä ajattelin hankkia vapautuksen, mutta erehdyin suorittamaan sivarin. Aika rankka kokemus. Mene tiedä kannattiko...
Niin olin sellainen "juntti" joka kävi intin ja olen valintaani tyytyväinen.
Minusta rakennustyömailla on enemmän "juntteja" kuin intissä......
Olen sitä mieltä eettisestä ja filosofisesta näkökulmasta, että seksuaalisen tasavertaisuuden periaatteen mukaan ketään ei saa asettaa huonompaan asemaan seksuaalisen suuntautumisensa perusteella - mutta ei myöskään antaa erioikeuksia, kuten vapautusta asevelvollisuudesta.
Toisaalta... eivätpä juuri aktiivisimpaan seksuaaliseen ikäänsä päässeet heteropojatkaan joudu nukkumaan armeijassa mielenkiinnon kohteidensa - naisten - kanssa samassa tuvassa.

Joillekin voi olla hyvin ahdistavaa joutua pakosta olemaan sellaisessa tiiviissä yhteisössä, jonka jäsenet saattavat saada hormoonit jylläämään - varsinkin kun tietää, että siinä yhteisössä kaikenlaiset intiimimmät suhteet on kiellettyjä - ja erityisen nurjasti suhtaudutaan homoseksuaalisiin suhteisiin.

Heteroilla tällaisia ongelmia ei ole - ja tuskin kaikilla homoillakaan, mutta tältäkin puolelta asiaa on hyvä ajatella. Joissain tilanteissa mielestäni armeija ei ole tarkoitettu ihan kaikille.
smo on siinä oikeassa, että jotkut homot saattavat ahdistua joutuessaan nukkumaan nuorten miesten vieressä.

toisaalta käsittääkseni suurin osa homomiehistä on käynyt intin ja monet kokevat miellyttävänä olla nuorten miesten seurassa.

onko ongelmien syy siis homous?

mielestäni olisi johdonmukaisempaa hakea vapautusta esim. sosiaalisten pelkojen tms. diagnoosin nojalla, eikä homouden perusteella.
Jopas taas sanan säilä roiskuu ...

Hyvä kide, sut on sit pedofiiliksi merkitty:)
Faery on siinä oikeassa, että kiden papereihin jää hänen loppuiäkseen sama merkintä kuin siihen vihreään korttiin: vapautettu lääkärintarkastusohjesäännön F65 perusteella.

Tulevat työnantajat, tiedustellessaan kiden asevelvollisuuden suorittamista, saattavat faeryn tavoin kysyä "oletteko ehkä pedofiili (F65.4)"?

Jos kide ei halua leimautua pedofiiliksi, jäljelle jää toki valinnat fetisisti (F65.0), transvestiitti (F65.1), exhibitionisti (F65.2), tirkistelijä (F65.3). ja sadomasokisti (F65.5.) tai virtsan ja ulosteen syönti (F65.8).

Tavallista miesten välistä rakkautta ei ole enää pääluokassa F65 eikä missään muuallakaan maailmassa missään sairausluokituksessa.

Se poistettiin häiriöiden luokituksesta Suomessa vuonna 1981 ja WHO:n kansainvälisestä sairausluokituksesta ICD-10 vuonna 1993.

Poikkeuksena ja viimeisenä maailmassa jäi voimaan Kiinan psykiatrinen sairausluokitus (Chinese Classification of Mental Disorders, CCMD-III), josta se kuitenkin myös poistettiin huhtikuussa 2001.

Muutos kesti Kiinassa niin kauan. koska se leimattiin Kiinan kansantasavallassa 1970-luvulla paitsi psykiatriseksi häiriöksi, myös länsimaiseksi rappeutumailmiöksi, ja kommunismin vastaiseksi "huliganismiksi".

Vasta aidsin tullessa näkyväksi Kiinassa 1990-lvuun lopulla, Kiinan viranomaisten oli otettava vakavasti homouden olemassaolo. Paikallisten ruohojuuritason homoaktivistien, Kiinan tiedeakatemian ja kansainvälisten homojärjestöjen ja psykiatristen organisaatioiden yhteistyöllä homouden moninkertainen poikkeavuudeksi leimaaminen saatiin murenemaan.

Leimaamisen ja sensuurin muurin murtumiseen vaikutti ratkaisevasti myös internet, joka antoi kansalaisille mahdollisuuden tutustua tilanteeseen muissa maissa. Vaikka Kiinan hallitus edelleen tarkkailee ja saattaa sensuroida internet-yhteyksiä, _tongzhi_ (homo-, bi-, lesbo- ja trans-) -yhteisö on jo verkostoitunut länsimaisten sisartensa ja veljiensä kanssa.

Tänä päivänä kide ei saisi siis pelkän homouden perusteella vapautusta enää edes Kiinan armeijasta.
"Jos kide ei halua leimautua pedofiiliksi, jäljelle jää toki valinnat fetisisti (F65.0), transvestiitti (F65.1), exhibitionisti (F65.2), tirkistelijä (F65.3). ja sadomasokisti (F65.5.) tai virtsan ja ulosteen syönti (F65.8).

Tavallista miesten välistä rakkautta ei ole enää pääluokassa F65 eikä missään muuallakaan maailmassa missään sairausluokituksessa."

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että transvestismi, sadomasokismi ja fetisismi (!) luokitellaan sairauksiksi? Onpa varsin mielenkiintoinen luokitusjärjestelmä.
Kyllä nuo phalen luettelemat ilmiöt ovat tämän päivän kansainvälisen tautiluokituksen ICD-10 mukaan edelleen psyykkisten häiriöiden luettelosssa.

Tämä häiriöiden luettelo luotiin moralistisessa kylmän sodan Yhdysvalloissa vuonna 1952. Ensimmäisessä amerikkalaisessa luokituksessa vuodelta 1952 olivat mukana kaikki sellaiset siemenen lennättämisen muodot, jotka eivät voi johtaa suvunjatkumiseen. Siis myös itsetyydytys oli viralllisesti luokiteltu psyykkiseksi häiriöksi. Ja tietysti homoseksuaalisuus.

1960-luvulla esitettiin paljon kritiikiä tällaista tieteen kaapuun puettu Mooseksen lakia kohtaan. Homous poistettiin tästä luokituksesta Yhdysvalloissa vuonna 1974 ja Suomessa 1981.

Muut seksikäyttäytymisen muodot, jotka eivät johda lisääntymiseen, jäivät tosiaan jäljelle häiriöiden luokitukseen. Tätä pykälää tiukasti tulkiten esim. housuja käyttävän naisen voidaan tulkita harjoittavan "fetisististä transvestismia" (F65.1).

Vielä tällä hetkellä häiriöluokituksessa on jäljellä mielestäni käsittämätöntä moralisointia. Esimerkiksi luokkaan F65.8. luokitellaan henkilöt, joiden itsetyydytysrituaaleihin kuuluu esineiden työntäminen virtsaputkeen tai peräaukkoon.

Tällainen sairausluokitus on herättänyt niin paljon kritiikkiä, että on todennäköistä, että seksuaalikäyttäytymisen erilaiset muodot poistetaan ehkä jo kansainvälisen sairausluokituksen seuraavasta painoksesta.

Pysyäksesi terveen kirjoissa, otapa siis varmuudeksi dildo pois pyllystä kun vedät käteen ;)
Tässä se taas nähdään. Vaikka homous onkin poistettu aikoja sitten virallisesta sairausluokituksesta, asenteet elää yhä edelleen.. Minkä takia homot ei muka voisi käydä armeijaa, eikö siellä ole tarpeeksi aikaa meikkailuun?

Itse olen armeijaa vastaan, mutta mielestäni velvollisuus pitää hoitaa vaikka sitten siviilipalveluksen muodossa, aivan kuin se 'normaaleillekkin' ihmisille kuuluu, pelkkä homous (lue: laiskuus) ei riitä mielestäni syyksi.
Itse oon käynyt armeijan. Kaikki 11 kuukautta tuli lusittua. Ja jos tarttee jotain sanoo, niin en ikinä enää tekis samaa. Armeija on oikeasti historiallinen muumio, josta ei oo suojaa edes sille itselleen.

Oon silti sitä mieltä, että suomalaisten tulis suorittaa jonkinlainen "isänmaanpalvelus". Eli opetella jokin taito, josta olisi hyötyä Suomen puolustamisessa. Olkoon taito sitten vaikka öljyntorjunta, auttava sairaanhoito, epidemioiden hoito tms. kunhan jotain osaa, mistä on hyötyä todellisten ja oikeiden uhkien torjunnassa.
Typerää ja vastuutonta hommaa hakea jonku homouden takia vapautusta armeijasta. Se kuuluu käydä! Jos sen vuoksi että on homo hommaa siitä vapautuksen niin on melkoinen yhteiskunnanpetturi. Menkää nyt edes suorittamaan aseeton asepalvelus jos se itse armeija on niin pirun pelottava paikka
"Armeija kuuluu käydä". Tuollaista ei homopiireissä pitäisi sanoa, se kuuluu samaan sarjaan kuin "kaikkien pitää perustaa perhe ja hankkia lapsia" tai "kunnon kansalainen kuuluu kirkkoon".

Tietenkään armeijaa ei kuulu käydä. Ne joita armeija kiinnostaa, menköön sinne, mutta ketään ei pidä painostaa.
Mikäli sanomasi:

"Armeija kuuluu käydä". Tuollaista ei homopiireissä pitäisi sanoa, se kuuluu samaan sarjaan kuin "kaikkien pitää perustaa perhe ja hankkia lapsia" tai "kunnon kansalainen kuuluu kirkkoon"."

sisältää huumoria niin ogay. Mutta jos se on vakavasti kirjoitettu, se on musta hyvin ristiriitainen "homopiireissä"-kohdaltaan! Tässä keskustelussa on mun mielestä tullut positiivisesti se esille että homous ei tuo mitään erioikeuksia intin suhteen. Siksi sitä ei tulisi verrata esim. perheen perustamiseen, joka ei ole sen paremmin heteroidenkaan velvollisuus.
Kannattaa muistaa kaikki asiat kun huutaa tasa-arvoista kohtelua heteroiden suhteen!

Oletettavaa on että mikäli armeija jätettäisiin täysin vapaaehtoiseksi, se supistuisi muutamassa vuodessa aika pieneksi, ja lopulta reservi kykenemättömäksi suoriutumaan puolustuksesta. Suomen väkiluku ei ole millään muotoa riittävä ammattiarmeijaan.

Ja todellakin, jos maalla ei ole uskottavaa puolustusta, sinne kyllä löytyy joku tulija joka sen ottaa "hoitoonsa."

Sellaisia sairauksia jotka estää armeijan suorittamisen on lukuisia, ja siviilipalvelukseenkin halukkaita riittää.
Nämä ei kuitenkaan ole mikään ongelma, koska kuitenkin suurin osa valitsee helpomman tavan, eli lähtee valtion järjestämälle poikaleirille oppimaan mm. sen mitä on yhteishenki ja miten toisetkin otetaan huomioon.

Mutta ne ennakkoluulot, ne ennakkoluulot!
Jos vaikka ajattelee sitä että lähes kaikki alokkaat sanovat kysyttäessä "ettei armeija ole ollenkaan niin paha paikka kun kaverit ovat kertoneet."
Johtunee siitä että asioista kerrottaessa vain ääri-ilmiöt korostuvat.
Armeija on ihan jees paikka. Jos siihen asennoituu niin. Tottakai jo asenne on alusta loppuun:"Tää on sieltä ja syvältä" niin sitten se olo siellä on ankeata. Itestä se on kiinni. Ymmärrän sen että armeijasta voi saada vapautuksen sairauden tai muun pätevän syyn takia, mutta tätä : "Iik... mun letti menee sekaisin... ja joudun pukeutumaan sellaisiin vaatteisiin jotka ei ole muodikkaita" asennetta, ja se takia vapautusta hakevia mä en oikein ymmärrä.
On se kyllä huvittavaa että homoutta pidetään hyväksyttävänä syynä vapautuksen anomiseen/saamiseen.
Yhtä hyvin voisi anoa vapautusta syynä vaikka blondit hiukset. Se homo joka homoutensa takia ei armeijaan lähde, on LAISKA!

Itse suoritan vapaa-ehtoista varusmiespalvelusta (ts-mies, mutta virallisesti nainen) ja myönnän että armeijan touhu on suurimmaksi osaksi naurettavaa ja älytöntä,osaksi ajan tuhlausta, mutta kyllä siellä hyödyllisiäkin asioita oppii.

Eikä se ole mikään syy, että homoilla on vaikeaa nukkua samassa tuvassa nuorten miesten kanssa, eikä se etteikö "neitihomot" jaksaisi. Meidän joukkueemme (naisellisetkin) naiset nukkuvat jätkien kanssa samoissa sissiteltoissa ongelmitta, ja pystyvät tekemään ainakin kaikki perusasiat siinä missä miehetkin.

Kyse on asenteesta ja sisusta. Jos on muuten terve ihminen, niin siellä pärjää jos vain haluaa pärjätä.
Jos oikeasti on fyysisiä tai psyykkisiä syitä vapautukseen ni se on tottakai hyväksyttävää, mutta naurettavaa on että laiskuuden takia ei inttiin lähde ja syyksi pistetään homous!
TreBoylla on hyvä pointti. Mielestäni jonkinlainen yhteiskuntapalvelu on perusteltua, siviilipalvelu tai "isänmaanpalvelu".

Tiesittekö, että siviilipalveluksen voi suorittaa sekä
SETA:ssa että Aids-tukikeskuksessa?

Siinä on upea ajatus ja kansainvälinen malli. Toivottavasti seuraavaksi saadaan Yhdysvaltain armeija edistämään maailmanlaajuisesti seksuaalista tasavertaisuutta ja torjumaan hiv-infektiota.
Mielenkiintoista, että homoissa tuntuu olevan näinkin vanhakantaista "koti, uskonto, isänmaa"-porukkaa. Sunnuntain Hesarissa homojen ja kulttuuriväen suhteellisen suuren osuuden väestöstä katsottiin viittaavan vaihtoehtoisuuteen, luovuuteen ja suvaitsevaiseen ilmapiiriin paikkakunnalla. Mutta mitä merkitsevät nämä tunkkaiset armeijaa puolustavat kirjoitukset ? Sitäkö, että monet homot ovat itse asiassa yhtä konformistisia ja porvarillisia kuin kuka tahansa heteromerkonomi ?

Mielestäni on edelleen väärin sanoa, että armeija kuuluu käydä. Armeijalle on vaihtoehtoja: sivari, totaali tai vapautuksen hankkiminen. Suomi on jäämässä "joka poika armeijaan"-ideologian viimeiseksi linnakkeeksi läntisessä Euroopassa, jotkut homot ilmeisesti lipunkantajina...
Markka-ajan loppupuolella puolustusvoiman viralliset webbisivut http://www.mil.fi ilmoittivat yhden varusmiespalvelusta suorittavan henkilön yhteiskunnan varoista maksettavan täyshoidon maksavan kuukautta kohden keskimäärin 4200 mk.
Mielestäni armeijan käyminen on jokaisen yksityisasia, mikäli joku katsoo sen omaksi kutsumuksekseen, se on hänen asiansa, samoin päinvastoin. En halua tuomita ketään, mutta itse on ole armeijaa käynyt. Minut on vapautettu vuonna 1995, nimenomaan homouden perusteella. Silloin koin sukupuolisen suuntautumiseni (se oli ennen kaapista ulostuloani) niin vaikeaksi asiaksi, että koin armeijan kaiken kaikkineen liian suureksi psyykkiseksi rasitukseksi. Voi olla, että jälkikäteen olisin päättänyt toisin, mutta tämä on jälkikäteistä jossittelua.

Otan kantaa anonyyminä, toivottavasti ymmärrätte.
Minusta on kyllä epäloogista ja homojen mainetta vahingoittavaa, että edelleen jotkut käyttävät homoleimaa vapautuakseen asevelvollisuudesta.

Kun näin turvautuu homouden (jo poistettuun) sairausleimaan, pitäisi johdonmukaisuuden vuoksi vaatia - eheytysliikkeen tavoin - palauttamaan homous sairaudeksi, ja siihen aikoinaan liittynyt työsyrjinnän perustelu.

Olisi asiallisempaa ja tarkempaa käyttää diagnoosina vaikkapa "sosiaalisia pelkoja" tai vastaavaa. Ei Suomessa ketään tänä päivänä väkisin raahata armeijaan.

Homoleiman käyttäminen vapautusperusteena pilaa, paitsi oman maineen, myös niiden homojen (enemmistö), jotka ei halua tuolla tavoin taktikoida.

Tasavertaisuuden käsite tarkoittaa yhtäläisiä oikeuksia - mutta myös velvollisuuksia.
Yhteiskunta takaa meille kaikille toimeentulon, opiskelun ja pyrkii vieläpä takaamaan turvallisuuden. Asiat on suomessa toisin sanottuna helvetin hyvin. Yksi pieni vastapalvelus mitä sinulta pyydetään on asevelvollisuuden suorittaminen. Jotkut idiootit vain ottavat sen asenteen että tämä on minun elämäni, eikä kukaan saa päättää mitä minä teen. Asia nyt vain on sellainen että se sinun elämäsi ei ole kokonaan sinun, sillä sinulla on velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan ja sinua määrätään pakkokoneistojen avulla. On puhdasta laiskuutta ja välinpitämättömyyden ja oman typeryytensä näyttämistä kieltäytyä armeijasta sen vuoksi etä on homo, tai ettei se nyt vain sovi minulle koska tukkani voi mennä sekaisin. Lisäksi homovastustajat saavat siitä lisää vettä myllyyn, kun taas yksi homo joka ei mene armeijaan.

Vakaumustaistelijat eivät eroa edellisistä laiskoista kovinkaan paljon. He viljelevät korusanojaan aseettomasta maailmasta ja siitä kuinka he eivt halua oppia tappamaan eivätkä edistää sodanuhkaa. He ovat niin pahoin korruptoineet mielensä näillä helmisanoilla etteivät hoksaa yhtä maailman suurinta tosiasiaa. Sotiminen kuuluu ihmisluonteeseen, ja paras keino estää sota on valmistautua sotaan. Pitämällä yllä voimakasta armeijaa, estetään parhaiten suome vastaan tehdyt hyökkäykset.

Jos on ihan pakko olla menemättä asepalvelukseen, voisi käydä vaikka aseettoman asepalveluksen. Tällöin ei opeteta tappamaan. Siviilipalveluksen jotenkuten ymmärrän, mutta totaaleille voisi langettaa erittäin ankarat rangaistukset, koska he ovat suoranaisia yhteiskuntapettureita.
Tuskin somalitkaan saavat vapaustusta pelkän ihonvärin perusteella, vaikka todennäköisesti siitä saavat kommentteja armeija-aikana kuulla.
Kuule Kjhgf, armeijaan menevät vain Suomen kansalaiset. Jos "somali" on Suomen kansalainen, hän ei ole enää "somali", vaan Suomen kansalainen. Varmaankin saa huomautuksiaan ihonväristä kyllä, mutta on väärin kutsua "somaliksi", kun todennäköisesti muitakaan varusmiehiä ei etnisöidä.
Menin aikanaan sivariin, koska olin tuolloin itse vielä niin lukossa oman seksuaalisuuteni kanssa. Tiesin olevani homo ja tiesin myös valtaväestön asenteet kaltaisiani kohtaan. En kokenut olevani henkisesti siinä tilassa, että olisin halunnut ottaa "paljastumisen" riskiä armeijassa. Ties minkälaista simputtamista ja henkistä (ja fyysistä) väkivaltaa siitä olisi voinut seurata.. Kun vielä mietitään sitä, että suurin osa heterojätkistä on sitä mieltä, että homoja ei armeijaan kaivatakaan, niin olin täysin valmis suorittamaan palvelukseni siviilissä. En omannut mitään erityistä näyttämisen halua. Mielestäni minun ei tarvinnut todistella kenellekään mitään.

Menin siviilipalvelukseen koska olen sitä mieltä, että se ei ole keneltäkään liikaa vaadittu. En ymmärrä totaalikieltäytyjiä. Mielestäni miehen on suoritettava kansalaisvelvollisuutensa - oli se sitten armeijassa tai siviilipalveluksessa, aivan sama. Kunhan vain tekee jotain hyödyllistä ja suorittaa velvollisuutensa. Eikä se siviilipalveluksen 13 kuukautta ole mitenkään kohtuuton palvelusaika.
Anoin aikoinani vapautusta intistä esittämällä useita lääkärintodistuksia homoseksuaalisuudestani. Vastaus oli aina kielteinen. 5.prikaatin lääkäri Kouvolassa lupasi, että "kyllä sotilaskuri parantaa teidän homoutenne".
Jatkuvan simputuksen seurauksena yritin itsemurhaa ja jouduin Tilkkaan. Sieltä sain vihdoin vapautuksen diagnoosina "constitutio psychopatica" (sairasmielisyys).Että silleen. Jouduin sotaoikeuteen, joka tuomitsi minut kolmeksi kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen. Syynä oli "vilpillinen menettely asevelvollisuuden suorittamisesta pääsemiseksi". Että silleen.
Lisäyksenä edelliseen: Kärsin vankeusrangaistukseni neljässä eri vankilassa ynnä Seutulan vankisiirtolassa.
Puolen vuoden jälkeen vapautumisestani sain ilmoituksen, että Korkein oikeus oli omasta aloitteestaan (todella!) tutkinut asiani ja mitätöinyt vankeustuomioni.