Tekeillä nuorten tv-dokkari

  • 1 / 7
  • Jenni
  • 11.3.2003 17:45
Olen tekemässä nuortendokumenttia seksuaalisen identiteetin löytämisestä ja ulostulokokemuksista Yle1'lle.

Ohjelman idea lähti Ylen nuorten toimituksen saamasta katsojapalautteesta, missä toivottiin aihetta käsiteltäväksi, sekä siitä kun huomasin, miten vähän asiasta keskustellaan esim keskivertokoulussa.

Ohjelman kohderyhmänä ovat n 12 -18 v nuoret ja toivon löytäväni alle 23 vuotiaita homo/lesbo/bi/trans-ihmisiä haastateltavaksi ohjelmaa varten. Haluaisin käsitellä dokumentissani oman seksuaalisen suuntautumisen löytymiseen ja ulostuloon liittyviä kysymyksiä tuoreeltaan ja haluaisin nimenomaan kuulla ihmisiltä, jotka ovat tulossa kaapista tai se on tapahtunit lähimenneisyydessä.

Jos kiinnostusta löytyy tällaiseen projektiin osallistumiseen, niin heitä viesti! Tai muutenkin, yhteydeotto ei sido mihinkään.

Saa myös kommentoida, minkälaisia pointteja tällaisessa dokkarissa tulisi nostaa esille!

KIIIITOS!

terv Jenni ---- jenni.linko@yle.fi
  • 2 / 7
  • pietar
  • 13.3.2003 13:51
Sellainen positiiviseen sävyyb tehty dokkari ois aika jees. Eikä sitten liian helsinkikeskeistä, maalla asuvat nuoret ovat kai niitä ahdistuneimpia ja televisio (ja netti) ainoita tietokanavia.
  • 3 / 7
  • Sunshine
  • 13.3.2003 22:34
Olen iältäni kohderyhmään sijoittuva bi-tyttönen. Pikkukaupungissa asustelen ja joutunut kärsimään jo aika tavalla suuntautumiseni takia. Ei siis hirveästi houkuta saada naamaansa tv:n, mutta jos on jotain muuta missä voisin olla avuksi, niin olen käytettävissä... :)
  • 4 / 7
  • Antti
  • 14.3.2003 11:00
Olen jo joitakin vuosia "yli-ikäinen" kuuluakseni kohderyhmään - toki siihen kuuluin vuosia sitten. Hieno asia että asiasta tehdään dokkari.

Olen ollut muutaman kerran pääkaupunkiseudulla kouluissa puhumassa homoudesta psykan-, uskonnon- ja elämänkatsomustiedon tunneilla. Suosio oli valtava ja herättä todella paljon keskustelua - myös jälkeen päin.

Varsinkin pienillä paikkakunnilla voi kokea olevansa ainoa laatuaan ja ulostulo ei ole aivan yksinkertaista.

Kiitos jo etukäteen!

Antti
  • 5 / 7
  • Timo
  • 12.4.2003 20:13
Siinä vaiheessa, kun homoudesta voidaan käydä keskustelua niin positiiviseen kuin negatiiviseenkin sävyyn asian oikeilla nimillä, olemme päässeet pitkälle.

Sen aika ei taida olla vielä Suomessa käsillä; homoista ja homoseksuaalisuudesta annetaan mediassa välillä turhankin sympaattinen kuva. Noin niin kuin asennekasvatus mielessä. Kyllä homoissakin, lesboista nyt puhumattakaan, löytyy harvinaisen vittumaista porukkaa. Ihmisiä mekin ollaan, miksi sitä kaunistelemaan.
  • 6 / 7
  • Public eye
  • 13.4.2003 12:28
Siitä en voisi olla enempää samaa mieltä, että homoista ja lesboista (aivan tasapuolisesti) löytyy kusipäitä siinä missä heteroistakin. Tosin en ole huomannut kenenkään koskaan missään muuta väittäneenkään.
Enkä ole kuullut kenenkään esimerkiksi TV ykkösen sunnuntaivekkarin auvoisia heteropariskuntia katselleen koskaan tulleen siihen tulokseen, että kyseisessä (sinänsä useimmiten aika öklössä) ohjelmassa väitettäisiin kaikkien heteroiden olevan samanlaisia. Taitaa vaan olla niin, että toimittajatkin ovat vain ihmisiä ja sympaattisista henkilöistä on mukavampi tehdä ohjelmia, olivatpa he sitten seksuaaliselta suuntautumiseltaan mitä tahansa.
Ja homoista on pitkään saanut puhua tiedotusvälineissä erittäin negatiiviseen sävyyn, joten sellaistakaan julkisuutta en kaipaisi yhtään lisää. Tosin ne negatiiviset jutut ovat useimmiten täysin asiantuntemattomia, asenteellisia ja perättömiä. Rakentava kritiikki on kyllä aina paikallaan.
  • 7 / 7
  • Jenni
  • 20.4.2003 16:54
Dokkari on nyt kuvattu ja alan sitä pian leikkaamaan. Kiitos kaikille kommenteista ja yhteydenotista!

Nimeä dokkarilla ei vielä ole, mutta se tulee ulos elokuun puolenvälin jälkeen (mahdollisesti syyskuussa) . Laitan vaikka ilmoitusta lähempänä, kun aika varmistuu.

HYVÄÄ KEVÄTTÄ KAIKILLE!