"Pila"puheluista

Mitä mieltä ootte Kissin ja Energyn joka hiton aamu tekemistä pilapuheluista? Tykkään kuunnella ko. kanavia musiikin takia, mut mun mielestä pilapuhelut on kyllä suomalaisen radiojournalismin pohjanoteeraus! Eix radiotoimittajat keksi MITÄÄN muuta puheohjelmaa? Mauttomimpia on puhelut palvelunumeroihin, esim. 118:aan. Hauskuus on koko hommasta aika kaukana...
  • 2 / 11
  • kotvat auki
  • 27.3.2003 16:30
Just noitten kanavien juontajat on kyllä niitä, jotka tulee älykkyysjanalla heti planktonin jälkeen.
Meinasin revetä kun kuulin jonkun puffin energyllä jossa mainostettiin jotain zedin chattipalvelua tyyliin Haluatko tutustua julkkiksiin... Chattaa juontajiemme kanssa!

AARGH!
Menkääpäs itse juontajaksi ja katsotaan sitten mitä te saatte aikaiseksi... :> Ja koittakaas ensin tutustua noihin juontajiin, ennen kuin sanotte että älykkyys on planktonin tasolla.. :D Pilapuheluista löytyy kyllä monta varsin hauskaakin juttua...
  • 5 / 11
  • Listener
  • 15.4.2003 13:35
Tethys, ei ne radiojuontajat itse sitä pääsääntöisesti päätäkkään, minkälainen linja kanavalla on. Pilapuhelut on suurilta osin tuottajien ja kanavajohdon toive.

Makuja tietysti on monia, mutta mielestäni nuo pilapuhelut on ainoastaan infantiileja ja helvetin tyhmiä. Rimanalituksia.
Ylen kanavia ja Radio Novaa lukuunottamatta lähetysten taustalla ei ole mitään suurta ja mahtavaa "tuotanto-organisaatiota", vaan ohjelmissa äänessä olevat toimivat myös tuottajina - ja näillä on varsin suuri päätösvalta ohjeman sisältöä ajatellen. Toki kanavan ohjelmallisen johdon kanssa asioita ruoditaan ja kanavalla on omanlaisensa "linja", erityisesti musiikillinen sellainen.

Mitä eri asemien pilapuheluihin tulee, niin - aivan totta - makuja on hyvin monia.
  • 7 / 11
  • gesundheit
  • 23.4.2003 17:39
Pilapuhelut ovat tyhmiä ja lapsellisia. Kissin ärsyttävä miesjuontaja vielä vetää aina keskusteluun jotain pikkutuhmaa.
Mun mielestä pilapuhelut yms. Kissin ja Energyn "ohjelmatarjonta" on vain osa sitä samaa viihdemössöä, jota tarjoavat esim. MTV3 tai Nelonenkin. Henkevyys ja sivistävyys siitä on kyllä aika kaukana. Verratkaapa vaikka Ylen Ykkösen aamuohjelmia Kissiin ja Energyyn. En tarkoita sitä, että Energyn musiikin lomassa pitäisi olla esitelmiä kreikkalaisista raunioista, mutta jotain rakentavampia juttuja siellä voisi olla. Kansa on tyhmää ja siksi tällä menolla jääkin.
Ei siellä vois olla hei mitään rakentavaa. Kyllä juttu plankton-juontajista on täysin totta, sen voi jokainen ajatteleva ihminen päätellä kuuntelemalla esim. NRJä. En itte kuuntelis ellei salilla olis pakko.
Useimmat kaupalliset radiokanavat on suunnattu _hyvin_ nuorelle kohderyhmälle ja "ohjelmat" tehdään _hyvin_ halvalla. Tärkeintä on toitottaa oman radion erinomaisuutta ja välittää muka kevyttä hyvänolontunnetta kuulijoille unohtamalla täysin kaikki ikävät tai vaikeat asiat ja olemalla soittamatta mitään sellaista musiikkia, joka saattaisi jollain tavalla ärsyttää valtaosaa kuvitellusta kohderyhmästä tai saattaisi tuoda mainosten lomaan ikäviä ja ostopäätöstä vaikeuttavia mielleyhtymiä

Siksi asemilla äänessä olijoiden kädet ovat varsin sidotut - toisaalta sinne ei kai kannata hakeutuakaan sellaisen, jolla olisi kunnianhimoa tehdä vähääkään syvällisempää juttua mistään "oikeasta" aiheesta. Niinpä tyhjänpäiväisten musiikkikappaleiden välit täyttyvät tyhjänpäiväisestä lässytyksestä ja vielä tyhjänpäiväisemmistä puhelinsoitoista, joista kuulijalle on luvassa palkinto, mikäli tämä osaa riittävästi ylistää juuri kyseistä radioasemaa.

Ei kiitos, sanon minä - en toisaalta kyllä kuulukaan kyseisten asemien kohderyhmään, joten sinänsä aivan turha kirjoitus...
On toki syytä muistaa että kanavat nykyään (onneksi) suunnataan kohderyhmille.

Minä nautin siitä että saan kuunnella työpäivieni ajan radiosta juuri sitä kevyttä hyvänolontunnetta aiheuttavaa musiikkia joka ei ärsytä kanavanvaihtokynnykselle ja niitä kevyitä jorinoita mitä toimittajat höpisevät musiikin väliin. Kevyt hyvänolontunne radiosta tekee minut hyvänoloiseksi! (voi kun tekisi kevyeksikin;)

Onneksi niitä ikäviä ja vaikeita asioita ei tuputeta minulle ihan joka tuutista sentään, ne ehdin kyllä saada tietooni illan uutisista ja päivän lehdistä. Ylen kanavia en kestä kuunnella juuri siksi että siellä toimittajat syventyvät pitkäksi ajaksi johonkin minua täysin kiinnostamattomaan aiheeseen. Minua kiinnostaviin asioihin syvennyn sitten itse esimerkiksi netitse tai kirjastossa.