Musiikkia on mutta...

  • 1 / 21
  • MusiikkiLumppu
  • 13.3.2003 12:27
Olettekos huomanneet, esim. DISCO (ei todellakaan sanaa clubi voi käyttää) DTMssä saattaa sama biisi soida yhden illan aikana kolmekin kertaa! Ja vieläpä soitetaan ihan sama versio vaikka tarjolla olisikin useita muita versioita!! Yritetäänkö ihmiset saada tympääntymään johonkin biisiin vai mikä tässä oikein on takana?

Ulkomailla ainakin clubeilla (niin, clubeilla, ei ehkä lähiöiden discoissa) soitetaan uusimpia biisejä ja vaihdellaan mixausta jota soitetaan!! Että vaikka sama biisi soisikin niin eri versiot siitä, kyl te tajuutte ;) Mut miks nää Nikitat ja kumppanit ei tätä täällä SUomesaa oikeen hoksaa? Vai myydäänkö niille cd-sinkut viallisina että sieltä löytyy vain yks versio?
Hmm... Jos sä puhut alakerran musast, nii en oikee osaa siihe sanoo, mut ylhääl ainakin tulee ihan samat biisit illasta toiseen, varsinkin ne Ladyt-Lavalla soi jatkuvalla syötöllä. Kyl olis muitakin ihanii ikivihreitä soitettavaks kuin ne samta mitä ne soittaa aina. Mut ei siin, parempi sekin ku ei mitään!

-Lesbos-
Ilmeisesti Suomessa ei ole riittävän suurta (rahaa tuovaa) yleisöä, jotta jokin päivittäin auki oleva klubi voisi erikoistua niin pitkälle, että erilaisten miksausten ottaminen suuremmin huomioon lisäisi myyntiä. Päin vastoin siitä voi monissa tapauksissa olla jopa haittaa. Lauantaina on eniten yleisöä liikkeellä ja silloin on järkevää miellyttää "suurta yleisöä" jos siihen vain suinkin on mahdollisuus.

Ravintolassa muun syyn kuin yksinomaan musiikin ja tanssimisen takia olevat saattavat kokea erilaiset miksaukset aivan liian vaikeiksi, vaikka tanssimusiikkiin syvemmin vihkiytyneet siitä innostuvatkin. Nämä "himobailaajat" taas eivät välttämättä käytä rahaa ravintolaan kovinkaan paljon, vaan tanssivat ja juovat vettä kun jano yllättää.

Sen takia monissa harvoin järjestettävissä bileissä on suurempi pääsymaksu, jotta palkat, vuokrat, laitteiden kulut jne. asiat saadaan katettua - ja ehkä hankittua hitusen voittoakin. Niissä juoma ei virtaa samalla tavoin kuin normi-illanviettopaikoissa. Esimerkiksi dtm:ssä taas pääsymaksu on lauantaisinkin varsin edullinen, ja tulos tulee tiskiltä myytävästä juomasta.

Ja - uskokaa tai älkää, juuri niitä kolme kertaa illassa soivia hittibiisejä toivotaan eniten. Sama tilanne on ihan missä tahansa ravintolassa, radiossa - ja muuallakin, jossa musiikkia soitetaan. Sitä pyydetään kunnes se on kulutettu puhki. Keskivertokansalainen (ja -homokin) on pohjimmiltaan aika turvallisuushakuinen.

Sitä saa mikä toimii ja myy. Ei mitään ravintolaa voi täysin pitää hyväntekeväisyydestä auki. Dtm on homoravintola (jolla määrittelyllä jo rajataan asiakaskuntaa), eivätkä kaikki homot innostu samoista asioista. Kompromisseja on tehtävä. Yksittäiset bileet ovat tietysti eri asia, kun paikalle tuleva yleisö jo valmiiksi tietää, mitä tuleman pitää.
Ongelmahan on sama kaikissa paikoissa. Aina samat biisit, jotka kuulee myös radiosta tunnin välein, kiitos ah niin ihanien soittolistojen. Kyllä mä ymmärrän että niitä samoja biisejä käydään toivomassa yhä uudelleen ja uudelleen deejiin kopilla, mutta oon jo ite oppinu vähitellen arvostamaan enemmän dj:tä joka hyvillä musavalinnoilla luo onnistuneen illan.
  • 5 / 21
  • Soittolista
  • 13.3.2003 15:13
Olen kuullut että esim. DTMssä on tietyt soittolistat joista biisit tulee pääasiallisesti valita. Mutta vaikka esim. Kate Ryanin biisiä soitettaisiinkin illassa kolmekertaa niin siitä ihan hyvin voisi sitten ne kaksi extra kierrosta laittaa jo eriversion tulemaan, tai ainakin lyhyempänä kuin koko pitkänä 7minuutin...
Samat biisit tosiaan soi radiossa ja sit DTMssäkin useaan kertaan. TYLSÄÄ! Radiokanava Energy on maininnut että keskimäärin ihmiset vaihtaa heidän kanavaltaan 12 minsan kuuntelun jälkeen muualle ja palaa taas myöhemmin takas. Voiskohan toi vaihtelu johtua siitä että aian tulee ne samat biisit nii ihmiset yrittää löytää jotain muutakin kuunneltavaa?
Tästäkin aiheesta on tapeltu jo aiemmin...

DJ:t voivat katsoa ammatiaan kahdella tavalla: ensimmäiset pitävät itseään asiakaspalvelijoina, toiset taiteilijoina. Dtm:n DJ:t kuuluvat nykyään ensimmäiseen kategoriaan eli soitetaan asiakkaiden toivebiisejä. Aiemminhan Mamassa kävi viikonloppuisin soittamassa myös vierailevia tähtiä (Tab, Mr. A jne.) jotka lienee lukeutuvat jälkimmäiseen kategoriaan. Hyvä DJ osaa lukea yleisöä ja soittaa musiikkia joka vetoaa... Parina viikonloppuna on dtm:ssä soitettu oikein kivaa nostatuskiksua joka on saanut tanssivan yleisön vislaamaan, huutamaan ja nostamaan kädet kattoon. Tätä musiikkia ei kuule radiosta mutta jengi tanssii silti kuin viimeistä päivää. Harmi vain tällaisia kohotuksia tulee tanssilattialla yleensä vain parin biisin verran.

Kukaan ei ole vieläkään minulle selvittänyt täysin miksi profiloituminen on niin hankalaa. Vaikka kuutena päivänä viikossa soitettaisiin kahdessa kerroksessa listahittejä, niin miksei yhtä iltaa voisi alakerrassa pyhittää ns. oikealle tanssimusiikille. Uskon, että ihmiset tulevat dtm:ään myös muun kuin musiikin perässä, ja se että nämä "maksavat asiakkaat" (kyllä bilekansakin rahaa käyttää) eivät välttämättä saisi alakerrassa juuri sitä Britneyn biisiä kolmeen kertaan jota haluaisivat ei luulisi heilauttavan paikan taloutta suuntaan taikka toiseen. Bonuksena paikka saisi katu-uskottavuutta joka on tietyin osin kultaakin kalliimpaa.

Minne muuten jäi vanhan maman Pump? Toivottavasti kesällä nähdään myös Sun uudessa mamassa...
Kyllä kai tämän kokoisen kaupungin markkinoiden pienuus on syynä siihen, että kovin tiukka profiloituminen on vaikeaa - ja ennen kaikkea taloudellisesti kannattamatonta. Viikon ylivoimaisesti parhaat ravintolaillat lauantai ja perjantai sekä jo selvästi hiljaisempi keskiviikko on niitä iltoja jotka ravintolan elättävät. Muina iltoina voi järjestää niitä erikoisbileitä - jos uskotaan siihen, että vakiasiakaskunta ei ota siitä hernettä nenäänsä.

Ja ei. Tämä "tanssiva bilekansa" ei käytä rahaa likikään samalla tavoin kuin se porukka joka tulee paikalle viikko toisensa perästä vain siksi kun paikka sattuu olemaan tuttu homobaari, se paikka jossa on tutut kuviot ja ennen kaikkea tutut ihmiset. Lisäksi "Tanssiva bilekansa" lähtee nimekkään DJ:n perässä toisiinkin bileisiin jos sellaisia sattuu olemaan, mutta vakiasiakaskunta pysyy paikalla jos homma toimii.

Valitettavasti tuo "katu-uskottavuus" voi homobaarille joskus olla ongelma. Jos jokin homopaikka saa nimeä jollain muulla kuin homoteemalla, se väistämättä houkuttaa paikalle yleisöä, joka poikkeaa "normiasiakkaista". Näiden tulokkaiden olemassaolo muokkaa paikan luonnetta. Ja se taas saattaa karkoittaa perinteistä homoasiakaskuntaa - juuri sitä uskollista core-väkeä. Ja sitten mietitään että missä ne ihmiset ovat jotka paikkaa pitävät pystyssä.

Ja muistetaan että hyvin monille se Pritni on juurikin sitä oikeaa tanssimusiikkia ja se toisten mielestä oikeampi tanssimusiikki on näille pelkkää ärsyttävää jyskytystä ja renkutusta.

Ravintolan ylläpitäminen on bisnestä ja toimiakseen sen on tehtävä ratkaisuja joilla paikan tulot saadaan pysymään menoja korkeampina.
No mä aineskin tiiän läjän homoij ja lesboij jotka EI diggaa että samaa biisii tulee illasta toiseen aj useaan kertaan viel ain illas! Tää tuttu kuvio ei kyl kauheesti houkuta. Jos tulis vaihtelevammin biisii siinä mestas nii vois käydä vaik joka viikko, nyt tulee kartettuu sitä mestaa ja käytyy muualla ettei ihan ala DTM maistuun p¤skalle!! Ja siis meit ei oo mikää pikku porukka!!
Ihmettelen vaan, miks nämä klubbaaja-valittajat ei mene muualla järjestettäviin klubeihin? Musiikki olis ainakin toiveiden mukaista... Eix niiden väki oo tosi avarakatseista?
Aivan niin! Mä ainaki läksin DTM:ään aina lähinnä hengailee ja kavereit kattoo ja sit ku halusin jotain vaihteluu tai kuunnella kunnon klubimusaa, läksin johki muualle. Musta on mahdotonta Hesan kokoses kaupungis järkkää gay-klubia, mikä ois profiloitun vaan tiukkaan klubimusaan. Sillon, ku DTM:s kävi soittaas "taiteilija" -dj:t mä aloin kyl etsii muuta paikkaa. Mä kun olin elän jo aiemmin ne trance- sun muut paukutusajat, enkä tosiaan jaksan kuunnella sitä tykitystä enää. Ja voin vaan kuvitella, miten työläst se musa oli niiden vanhempien tyyppien mielest jota paikal oli. Niille se oli taatusti piinaa. Se on harmi, et jotku ei tajuu, et Suomes gay-klubit on pahimman luokan sulatusuuneja. Tääl on liian vähä porukkaa, et vois olla jokaiseen makuun sopiva paikka. Musta oli tosi väärin sillon aikanaa alkaa soittaa mamas tiukempaa musaa, ku aattelee, et asiakaskunta jakautuu ehkäpä haarukkaan 18-60 vuotta.

Sitäpaitsi mul on niistä "oikeist" (hetero-) klubeista vaan positiivisii muistoja. Kyl mä aina pidin mun poikaystävää kädest kiinni ja aina pussailtiiki. Kukaa ei koskaa kommentoinu MITENKÄ. Ei tultu kiljuu, et ihanaa homoi, voi ku söpöö tai V***:n homot painukaa....! Yleensä niis paikois oli tosi paljo tuttuja DTM:n naamoja ja muutenki kivaa porukkaa. Etenki kesällä Hesas on kivoi sesonki-klubei joita kandee käyda kattoos.

Ja sit voi viel todeta, et vaihteluki virkisti. Ku oli käyny pitkäst aikaa jossain muual, ku Mamas, oli sit taas seuraavan viikonloppun kiva mennä sinne kattoo tuttui ja kuunnella listakamaa. Välil voi sit käydä tanssahtaaski, jos oikeen innostuu ja Dj soittaa jotain vähä ihanampaa.
Höh!E mä aineskaa haluu mihkää huumeluolaan kuuntelee aivotonta mättöö! Mut vois välil hei vaihtaa biiseij!Tylsää ku ain samat biisit soi!!
"Musta on mahdotonta Hesan kokoses kaupungis järkkää gay-klubia, mikä ois profiloitun vaan tiukkaan klubimusaan."

Mä en ole ainakaan henkilökohtaisesti vaatinut, että DTM:ssä soitettaisiin _ainoastaan_ klubimusaa, vaan toivon, että esim. yhtenä iltana viikosta yksi tanssilattioista olisi klubbailijoille. "Kuusi ja puoli iltaa" jäisi näin muulle musiikille.

Viime viikonloppuna varsinkin loppuillasta Pasi soitti mukavaa trancea yms, tanssilattia oli täynnä ja kädet ilmassa. Ei tuntunut ajavan polkkakaan porukkaa pois. Tästä kiitos Pasille!

Itse käyn silloin tällöin myös ns. oikeilla klubeilla bilettämässä, mutta toisaalta myös DTM:ssä on kiva käydä kavereita moikkaamassa ja bilettämässä. Viime viikonloppu osoitti jälleen että molemmat onnistuvat, kunhan dj vain osaa hoitaa hommansa. (Lauantaina muistaakseni Kate Ryan ja In-Grid tulivat vain kerran!!)
Maksetaanko Daffylle ja Smolle siit et ne puolustelee mamaa, vai oletteko vaan niinku persettä nuolemassa.
Kyllä mä ainakin saan oman palkkani ihan muualta. Ei käy kieltäminen, etteikö dtm olisi mieleiseni paikka, enkä löydä em. paikasta juuri mitään huonoa sanottavaa nykyisellään. Lisäksi kannatan niitä arvoja, joita dtm:n taustalla olevat organisaatiot ajavat.
Mun palkkani tulee myös ihan muualta, vaikkakin se yleensä katoaa sitten Mamaan... ;)
Eli siis tällä saitilla ja mamalla EI ole mitään kahden kauppaa.

Onko Kuitenkin niin, että täällä käytävät teidän
vastaukset / keskustelut ovat enemmän Dtm yökerhoa suosivia kuin esim. Lostaria, Herkkua, Hombresia tai muuta vastaavaa gay painoitteista paikkaa?

Olisi mukavaa jos te saitista vastaavat täällä ymmärtäisitte, että lukijat / käyttäjät saavat tehdä mielipiteensä mukaan, ja te olisitte vähän niin kuin puolueettomia.

Välillä on tainnut käydä vähän sensuurikin... VAI?

Kuitenkin ihan respektillä...
Sikäli kuin keskusteluja olen seurannut, sensuuri on iskenyt lähinnä tapauksiin, joissa joku on lähenyt asiattomasti mustamaalaamaan Herkkua tai sen taustavoimia.
Ja toisekseen täällä kyllä mielestäni saa itse kukin omalla nimimerkillään kertoa omat henkilökohtaiset mielipiteensä siitä riippumatta, kuuluuko saittia ylläpitäviin joukkoihin vai ei, varsinkin, kun sitä ei mitenkään viesteissä tuoda esille.

Ainakin oma käsitykseni on, että eri suuntaiset näkemykset asioista ovat pässeet hyvin esille ilman, että kukaan ohjailisi keskustelua suuntaan tai toiseen. Älkäämme siis pyrkikö jatkossakaan rajoittamaan mielipiteenvapautta tällä foorumilla!
Ylläpidon ihmisten yksityishenkilönä esittämät kommentit yleisessä keskustelussa ovat kirjoittajiensa omia mielipiteitä, eikä niitä rajoiteta - tietenkään. Kuten ei muidenkaan käyttäjien mielipiteitä.

Ranneliike.net ei myöskään "vastaa" kysymyksiin, ellei kyse ole ranneliike.netiin liittyvästä asiasta.

Sensuuri iski kerran erääseen ravintolakeskusteluun, kun jutut menivät alatyyliseksi ja keskustelussa puitiin henkilökohtaisia asioita.

- Ylläpito
Olen sitä mieltä että jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja sen esiintuomiseen.
Jos viitsitte katsoa ylläpidon sivulta sille osoittamastani kysymyksestä dtm:n suhteen ja smo:n ylläpidon edustajana antama vastaus.
Ranneliike on hyvä sivusto ,mutta sitä pitää kehittää!!

Smo:n vastaus miksi dtm:stä tehdään juttuja on kun "siellä on monipuolinen ohjelmisto "....HALOO!!!
Siis muiden ravintoloiden ohjelmisto ei ole jutun arvoinen.
Koska olette tehneet juttuja Room:ista, Mann´s Street:stä tai vaikka kallion kuppiloista herccua unohtamatta.
Vastaukseen viitaten, pitääkö teidät aina kutsua?

Miettikää nyt hyvät ihmiset miltä tämä näyttää lukijalle.
Tai jos tämä sivu on demarin interaktiivinenmainos olisi siitä hyvä mainita.
Se että demari tukee toimintaanne on toki hyvä sillä kaikki maksaa, mutta rajansa kaikella.

Se että haluatteko kehittää tästä vielä paremman/uskottavamman riippuu tietysti teistä=)

Kuppiloiden sekakäyttäjä Niksu.
Yleensä tapahtumiin on tapana pyytää tai ainakin informoida tapahtumista, jos tapahtuman järjestäjällä on halu saada tiedotusväline tai vastaava paikalle. Se kuuluu ihan normaaleihin toimintatapoihin.

Mitä tulee "juttuihin dtm:stä", niin enemmän niissä on ollut kyse ohjelmasta, ei niinkään ravintolasta. Sinänsä ravintolaesittelyt voisivat ollakin mielenkiintoinen lisä tälle saitille. Pistetään korvan taakse.

Ranneliike.netin "linjakeskustelu" päättyy täällä ravintolaosiossa nyt. Jos tätä halutaan jatkaa, niin ranneliike.net -osio on soveliaampi paikka.

PS. Ranneliike.netillä ei ole rahoittajana yhtään ylläpidon ulkopuolista tahoa.