ADSL vai Kaapelimodeemi

Heivaan

Olen nyt kahden vaiheilla kun omaan asuntooni pitäisi saada kaista tänne Internetin ihmeelliseen maailmaan. Minulla on vaihtoehtoina *lisan ADSL paketti, joka halvimmillaan on saatavissa noin 300,00mk vanhaa rahaa kuussa. Vaihtoehtona olisi H*V:n kaapelimodeemista tämä uusi versio, 525 palvelu. Sen hinta on myös 300,00mk tienoilla kuussa.
Tutkailtuani jälkimmäisen palveluntarjoajan sivuja jotka selaimen iskivät kumoon vain joka sivulla ja kuultuani huhuja ko. palvelun jatkuvasta hitaudesta sekä huoltokatkoista tms, olen alkanut kallistua ADSL:n puolelle.

Kumpi on parempi sijoitus? Kummalla yhteydellä irkki pelaa, nettiradiot soi ja fileet vaihtuu työpaikan ja kodin välillä luotettavammin? Ja nyt en siis pyydä VPN ehdotteluja kiitos :-)

-Mik-ko
Minulla on ollut kaapelimodeemi nyt parin vuoden ajan, ja olisin siihen periaatteessa ihan tyytyväinen. Minulla ei ole kokemusta ADSL-palvelujen nopeudesta tosimaailmassa, mutta kyllä kaapelimodeemillakin minusta pääsee ihan tyydyttäviin liikennöintinopeuksiin sisään ja ulos. Eikä pelkkä teoreettinen huipunopeus tietenkään kaikkea kerro: jos lähettävän pään palvelin pukkaa dataa vain kilobitin sekunnissa, niin eipä mitkään 1 MB:n informaation moottoritiet siihen vaivaan tuo mitään iloa.

Huoltokatkotkaan eivät ole minua liiemmin haitanneet, enkä myöskään ole huomannut, että selain kaatuisi millään sivuilla - mutta sehän riippuu paljon ihan selaimesta eikä mitenkään tiedonsiirtotekniikasta. Jos selain on huono, niin ADSL ei sitä vikaa korjaa sen enempää kuin kaapelimodeemikaan. Aikanaan kyllästyin Netscape 4.7:n jatkuviin ongelmiin ja vaihdoin Exploreriin, ja sen jälkeen ei ole liiemmin vaivoja ollut. NS 4.73 on hiukan stabiilimpi, mutta kokemukseni mukaan se ei näytä läheskään kaikkia asioita sivuilla, mihin Explorer pystyy (kaiketi siksi, että jotkut sivut tuotetaan Microsoft-riippuvaisesti). NS 6 oli täysin surkea ja kammottava hirvitys, ja poistin sen välittömästi, kuten tekivät kaikki muutkin, joiden kuulin erehtyneen sitä kokeilemaan. Olen kuullut, että uusin 6-versio olisi jo siedettävä, mutta omaa kokemusta ei ole.

Mutta takaisin asiaan: minulla on ollut vakavia ongelmia kaapelimodeemin kanssa siksi, että kerrostalossa, missä asun, on varsin vanha ja huonokuntoinen sisäverkko. Sille ei taasen kaapelitelevisioyhtiö voi mitään, sillä sen vastuu verkosta rajoittuu vain kiinteistöön tulevaan vahvistimeen saakka, ja siitä asuntoihin lähtevä antenniverkko on taasen taloyhtiön vastuulla. Taloverkkomme kulkee osittain ulkona seiniä pitkin ja on alttiina säiden vaihteluille. Esimerkiksi nyt talvella, kun oli pakkasia, bitit hyytyivät täysin. Kun tuli plus-asteita, yhteys alkoi taas toimia. Myös myrskysäällä bitit katsovat parhaimmaksi jäädä suojaan. Kun taloyhtiöllämme on runsaasti muitakin rahareikiä, niin antenniverkon korjaaminen ei ole ihan kärjessä, kun laaditaan tulevan tilikauden budjettia.

Joten kannattaa ottaa selville, missä kunnossa talon antenniverkko on. Jos TV-kuvassa eri kanavilla on häiriöitä joko ajoittain tai pysyvästi, niin se viittaa siihen, että verkko on rapautumassa, ja kaapelimodeemilla voi tulla ongelmia. Kannattaa yrittää ahdistella isännöitsijää kyselyillä antenniverkon kunnosta, ja jos selvää juuta taikka jaata ei tule, niin silloin ADSL lienee turvallisempi ratkaisu.
Yksi asia on ainakin varma. Joko welho on alkanut ahneeksi tai kaapelimodeemi ei oikein lyö leiville. Ensin "rajoittamaton", joskin kieltämättä välillä varsin kiusallisen hidas kaapeliyhteys maksoi 245,-(41,20e)/kk. Sittemmin hinta nostettiin 275,- (46,25e)/kk ja nyt lanseerattiin uusi "525" jossa nopeuksia on rajoitettu meno 200kbs ja paluu 525kbs ja hinnaksi määrättiin 49,-e (291,30mk)/kk + modeemivuokra 6,-e(35,70mk)/kk, siis yhteensä 55,-e(327,-mk)/kk. Lisäksi tulee liittymismaksu 50,-e (297,30mk). Eli vuokra on noussut 33% alkuperäisestä, noin kahdessa vuodessa.
Elisa oli tyypillisen vaikeaselkoinen sivuillaan, mutta sen verran selvisi että perusvuokraan 50,-e/kk täytyy itse ostaa (tai vuokrata) verkkopääte (Soon näyttäisi myyvän 329,56e hintaan) ja nopeutta tarjotaan 256k/128k. Nopeampi (256k/512k) yhteys olisi verkkopäätteellä 74.06e (440,30mk)/kk ja ilman verkkopäätettä 66,06e (392,80mk)/kk. Lisäksi tulee ainakin kytkentämaksu 126,-e ja mahdollinen asennus, josta nörtti tietysti selviää itse ellei se ole pakollinen. Tampereella näyttäisi Soon vaativan lisäksi puhelinliittymän ja Soon-internetin (7,74e/kk) mutta nopeuskin on 256/256 n. 50e/kk vuokralla ilman verkkopäätettä. Että ota nyt sitten selvää.
Onneksi itse pääsin eLiSaHuArRaStA kokonaan eroon ja vaikka Welhon hitaus ja vuokran kallistuminen vituttaakin todennäköisesti edelleen ottaisin sen kun en mitään huippunopeuksia tarvitse. Tai riippuisi vähän myös vaatiiko elissa puhelinliittymän...
Vaikka HTV onkin nostellut palvelun hintaa, on se edelleen erittäin kilpailukykyinen hinnaltaan.
Toimivuudeltaan Welho on ollut käytössäni ihan hyvä sen jälkeen kun johdosta tuleva signaalitaso saatiin mittamiehen ja vaimentimen voimin oikeiksi.
Ulkomaanyhteydet nyt on vähän hitaita, tosin sekin puoli on parantunut viimeisen puolen vuoden aikana siedettäväksi. Huoltokatkot eivät ole juuri minua häirinneet. Tuntuu ajoittain olevan katkoja työpaikankin nettiyhteydessä vaikka se bisnesten takia on parasta mitä rahalla saa.
Vaikka ADSL-yhtiöt mainostavat "omaa kaistaa internettiin", kannattaa lukea tuo mainosslogan todellakin kirjaimellisesti. Nimittäin se oma kaistahan jatkuu omasta tietokoneesta enintään kilometrin-pari lähimpään puhelinkeskukseen, siitä lähtien käytössä on kuitenkin kaikille yhteinen internet verkkojen spagetti.
Esimerkkitilanteena voisi tuoda esille tiedonsiirron Helsingin keskustassa sijaitsevasta Welho-liittymästä Vantaalle Elisan ADSL-liittymään jonka vastaanottonopeus pitäis riittää monin kerroin Welhon lähetysnopeudelle. Mutta niin vaan nopeus oli mateluluokkaa vaikka juuri sitä ennen ja sen jälkeen muualla pystyi lähettämään paljon nopeammin.
Onko kellään kokemusta noista Elisan joulukamppanjan ADSL taloyhtiöliittymistä. Olen ymmärtänyt, että samaa putkea käyttää koko yhtiö (tai siis ne jotka liittymän ottivat) ja ongelmana olisi huippuaikoina hitaus.

Mulla itselläni on pelkkä Internet liittymä jota veloitetaan tyyliin käytön mukaan. Vasteajat siinä ovat ihan siedettävät (tosin koodi.netin galleria sivuja se ei aukaise minutissa eikä kahdessa). Olen ajatellut sitä ADSL liittymää mutta jos toi taloyhtiön juttu toimii tolla jakoperusteella niin enpä taida. Elisan mukaan mitään ogelmia ei ole - mutta miten käyttäjä näkökulmasta?
...ei sillä että olisin joskus käynyt koodi.netin galleriassa...se oli vaan esimerkki.
Kai se taloliittymäkin voi olla ihan reippaan nopea, ruuhka-aikaankin, jos se kapasiteetti on vaan mitoitettu oikein. Ja kapasiteettiahan saa jälkikäteenkin lisää kun vaan maksaa.
  • 8 / 10
  • ShyBoy18w
  • 6.3.2003 21:52
Mä taas olen lähinnä tutkiskellut näitä Turun suunnan tarjoamia yhteyksiä ja siellähän Auria tarjoaa ADSL 1mbts/384 yhteyden n 50€/kk joka on tosi hyvin ainakin mun mielestä =) Ja sit siellä kovasti taloyhtiöt ottaa kiinteistö kaistaa mutten minä vaan huolis kun ei tule juurikaan halvemmaks ja tossa on TAATTU se 1mbts kaista kun jaetussa sen on vaan parhaalla tuurilla käytössä =( Itse olen käytellyt täällä Huittisissa ADSL 256/256 dna internet yhteyttä ja on koko kaistan laajudelta dataaa sylkenyt kokoajan, ettei sinänsä valittamista. Täällä ollut kirjautumis syteemikin on nyt poistunut.. Joskus on ollut kyllä katkoksia mutta kun palvelu on muuten niin hyyvää ja asiakastukikin täysin ilmaista niin mikäs siinä sitten surffailessa. Toivottavasti tuleva kotikaupunkini Turku pystyy todellakin tarjoamaan mitä lupaa ;)
Kun joku tarjoaa nettiliittymää, jossa on TAATTU kaista, niin pitäisi huolestua. Internetin idea on alkuaan ollut olla best effort -verkko, jossa ei taata palvelulaatua (QOS). Tähän periaatteeseen yritetään kuitenkin koko ajan tehdä muutoksia. Siitä huolimatta mikään palveluntarjoajan ei voi taata tiettyä nopeutta koko Internetiin vielä pitkiin aikoihin - tuskin koskaan. Maailmassa on olemassa toinenkin verkko, jossa on aivan loistava palvelulaatu - PSTN-verkko eli julkinen puhelinverkko.

Kuluttajan nettiliittymissä tämä taattu nopeus on liikennöintinopeus kotoasi ensimmäiseen reitittimeen tai muuhun verkon elementtiin. Tämä nopeus on alimman tason nopeus eli tällä nopeudella et koskaan saa tiedostoja kopioitua esim. netistä. Todellinen maksiminopeus on noin 10% alempi riippuen teknisistä ratkaisuista. Hyvät operaattorit ovat mitoittaneet kotiverkkonsa niin, että oman verkon sisällä liikenne pitäisi sujua joustavasti loppukäyttäjälle.

Yritän tässä sitä sanoa, että ei ole suurta merkitystä onko kaapelimodeemi tai ADSL, jos verkko on muuten mitoitettu aivan väärin. Näin on käynyt jollain operaattoreilla valitettavasti - erimerkkejä mainitsematta. IP-pohjaisissa verkoissa palvelunlaadun 100% takaaminen on erittäin vaikeaa. Hyvät operaattorit todennäköisyyslaskennalla saavat kuitenkin mitoitettua verkkonsa niin, että suuri osa yhteyksistä lähialueille toimii käyttäjälle samalla nopeudella kuin on esim. ADSL-modeemiin konffattu siirtonopeus.

Eli - kun vaihdat nettiliittymää, kannattaa kiinnittää muihinkin asioihin huomiota kuin siihen kerrottuun nopeuteen. Se on vain pieni osa liittymän ominaisuuksista.
Puhut niin asiaa Fibe! Internetin perusideahan on että verkko on "yhteistä". Ei yhtään lämmitä ensimmäisellä kilometrillä supernopeakaan kaista jos loput 10000km johtoa sinne serverille on ruuhkasta tukossa.

Olen jo jonkun aikaa miettinyt että koska joku haastaa Elisan oikeuteen valehtelusta kun niin voimakkaasti korostavat "omaa kaistaa internettiin".