Hei hei Seta ja HeSeta!

Kyllästyttyäni Setan tarjontaan ja ala-arvoisen näköiseen ja sisältöiseen lehteen, päätimme mieheni kanssa olla enää maksamatta Setan jäsenmaksua.

Z on jäänyt 70-luvulle DDR-vaikutteiseen toimitus- ja taittomaailmaan. Aiheet pyörivät lähinnä lesbojen elämän ympärillä... Vähäistäkin mallia voisi ottaa (länsi)eurooppalaisista vastaavista lehdykäisistä (esim. Ruotsi, UK).

HeSetan surullisennäköinen A4-moniste on vielä kaameampi näyttö järjestön dynaamisuudesta. Tapahtumakalenterikin koostuu kymmenestä naistenbileestä. Ainoa olemmille sukupuolille suunnatut uudenvuoden bileet huipentuvat DJ Hannelen humppatuokioon.

Tästä voi päätellä, että homomiehet eivät enää ole kiinnostuneita em. järjestöjen touhuista. Pitäisikö perustaa erillinen homojärjestö?

P.S. City-lehden uudella kortilla saa DTM:stä paremmat edut kuin Seta-kortilla...
Mä olen tietysti täysin väärä hlö kommentoimaan koskapa en ole ollut koskaan Setan / HeSetan toiminnassa mukana / jäsenenä, mutta mun korviin on kantautunut jo usean vuoden ajan huhuja kaupungilla että ed. mainitut järjestöt olisivat lesbojen miehittämiä ja lesbot sanelee kaikki mitä siellä tehdään...tätä huhua voimistaa myös toi aihevalikoima mikä munkin havaintojen mukaan on aika lesbokeskeistä.

Itse liittyisin välittömästi vain homomiehille tarkoitettuun järjestöön...jotenkin tykkään enempi miesseurasta:)!
Olen samalla tavalla jäävi sanomaan, kun en kuulu kumpaankaan järjestöön, MUTTA onko tosiaan noin. Ainakin, mitä Z-lehteä olen verkossa selannut, niin kyllä siellä on naiset ja miehet yhtä lailla edustettuina. Voisi ottaa myös huomioon, että homoille ravintoloita on (Helsingissä) pilvin pimein, mutta lesboille ei omaa ravintolaa ole. On siis vain hyväksi, että naistenbileitä järjestetään. Lesboille ei myöskään ole samankaltaista sivustoa kuin tämä maanmainio Ranneliike (hatunnosto suuresta työstä ylläpitäjille). Homokulttuuri ainakin minun silmääni osuu paljon näkyvämmin kuin lesbokulttuuri, olisitte onnellisia siitä.

Elikäs eiköhän kannattaisi taas jättää itsekkyys vähän sivummalle, sitä tässä maailmassa on ihan tarpeeksi. Olen myös aiemmin yrittänyt kysellä, että mistä kummasta tuo lesbojen ja homojen välinen kauna ja kyräily lähtee, se on vaan niin kummallista eikä sillä todellakaan saavuteta mitään. Piis&laav.
Oli ihan pakko kirjoittaa, koska pilkun nussiminen on niin kivaa... Juliusta, hänen miestään ja myös muutamia muita on ilmeisesti huijattu, koska Setalla EI ole ollut henkilöjäseniä enää vuosiin. Setetan jäseniä ovat ainostaan rekisteröidyt yhdistykset. Kenelle te niitä rahojanne olette antaneet?

Setassa ainakin hallituksen on paikat jaettu tasan miesten ja naisten ja muiden kesken. HeSetasta en tiedä. Mutta miksi nähdä hirveästi vaivaa ja perustaa uusi yhdistys. Paljon helpompaa on maksaa jäsenmaksu, mennä vuosikokoukseen porukalla ja äänestää itsensä ja kaverit hallitukseen ja järjestää sen jälkeen sellaista toimintaa mistä pitää. Keskiverto yhdistyksissä vuosikokouksissa käy niin vähän porukkaa, että ei pitäisi olla iso ongelma. Lesbotkaan tuskin purevat kokouksessa, mutta on varmaan ihan hyvä istua riittävän etäälle.

"Tästä voi päätellä, että homomiehet eivät enää ole kiinnostuneita em. järjestöjen touhuista. Pitäisikö perustaa erillinen homojärjestö?" Jos homot eivät ole kiinostuneita yhdistyksen toiminnasta niin ne lesbotko ko yhdistyksessä järjestäisivät jotain kivaa homoille. Ongelma taitaa olla se että monia homoja ei kiinnosta olla aktiivisesti mukana vaan keskistyvät lähinnä valittamiseen. Vähän paha alkaa lesboja syyttämään siitä, että ovat liian aktiivisia järjestöihmisiä.

Z on kyllä vähän kuivahko ja ulkoasu on paikoin raskaan oloinen. Z on kulttuurilehti ja kulttuuri on vakava asia. Kulttuuri ei naurata. Onhan lehdessä lesboasiaa, koska eihän se ole vain miehille suunnattu. Z lehteä on kuitenkin vähän vaikea verrata ns kaupallisiin julkaisuhin.

Kurkistettaampa esim. mitä mainoksia Attitudesta löytyy. Koko sivun mainokset: Audi (koko aukeama), Marlboro (koko aukeama), Sophie Ellis Bextor, Calvin Kline, Nivea for men, joku säätiö, Wilkinson, huonekalufirma, kultaseppä, Saab, huonekaluja, Ford ka (aukeama), jne jne jne. Z:n kaikki koko sivun mainokset: Vino kino, Baffin books, Rakkautta ja anrkiaa ja dtm. Eli Z ei ainkaan mainostuloilla pysy pystyssä sikäli kun pysyy.
Juu on nussiminen kivaa... pilkunkin.

Ilmeisesti meitä on huijattu oikein olan takaa, sillä ovat Setasta lähettäneet jopa jäsenkortinkin... No onneksi ei ole enää ongelma.

Eikä mulla mitään lesboja vastaam ole, lähinnä pettynyt homotoimijoihin. Ja itsekin oon laiska paska, joten suuta vois sen puoleen pitää soukemmalla. Kuitenkin arvelisin, että jos perustettaisiin esim. järjestö tyyliin Miesliiga, joka järjestäisi "vain miehille" tapahtumia ja toimintaa, voisi olla kysyntää.

Enkä tarkoittanut kaupallisia lehtiä. Esim. Ruotsin "Seta" jakaa aivan ilmaiseksi sanomalehtityyppistä lehteään, joka tyylikäs ja mielenkiintoinen ja vain muutamia mainoksia. Mutta siellä onkin kaikki niiiin paljon paremmin ;-)

Jos olisin mainonnasta päättävä ja saisin Z:n malliksi nähtäville, ei olisi ihan helppo kuvitella kirkuen pyrkivänsä saamaan oman yrityksensä mainosta vääristyneissä väreissä ao. lehden sivuille. Ja onkohan Z:n mainosmyyjä tehnyt ihan kaikkensa? Homothan kuluttaa VISAt säpeleiksi.
"Setetan jäseniä ovat ainostaan rekisteröidyt yhdistykset. Kenelle te niitä rahojanne olette antaneet?"

Mikä tää juttu sitten noista alennuskorteista on? Tarkoittaako tää sitä, että mamaan pääsee alennuksella sisälle rekisteröidyt yhdistykset vai näihin setaan rekisteröityneisiin yhdistyksiin rekisteröityneet yksilöt vai mitä?
En tiedä mitä kortteja muualla jaellaan, mutta Helsingin seudun seta tuossa kyllä lukee, ei siis seta.

Mutta koska dtm ei ole ilmoittaunut uudesta alennuskäytännöstään niin harkitsen oisko se city card kannattava valinta. Saishan sillä tietty pari illallista puoleen hintaan ja sen sellaista pientä, minulle tosin suh merkityksetöntä eduntapaista.

Niin, eikö Z-lehden mainsotilaa myydä vai eikö se mene kaupaksi. Laittaisko stokka, Marimekko, Kerma, Teatteri, Tillander, Skanno tai ZAZA ilmoitustaan lehteen edes ilmaiseksi. Sanoisin että eipä taitaisi laittaa. Entäpä Okopankki tai Silja? Luottokunta? R-kioski, joka sentään myy homolehtiäkin?

Ei siihen setan aluejärjestöön sen lehden tai alennusten takia kuuluta, joten ehkäpä minäkin jatkan. Hyödyllisempää se on kuin tv-lupamaksun maksaminen nykyisellä tarjonnalla. Siitähän mä luovuinkin. Yle on syvältä!
Setassa ei ole henkilöjäseniä vaan sen jäseninä ovat jäsenjärjestöt kuten Heseta, Jyväskylän Seta, Dreamwear club ry, Kuopion Seta Hile ry, MSC Finland, Oulun SETA ry, Rovaniemen SETA ry, STEAM ry jne jne. Kyseissä jäsenjärjestöissä on puolestaan henkilöjäseniä ja se jäsenkortti on ko jäsenjärjestön jäsenkortti. Eli jos olet ry niin voit liittyä Setaan, mutta jos olet henkilö voit liittyä Setan jäsenjärjestöön. Ja henkilö saa Setan jäsenjärjestön kortilla mahdollisesti joitakin alennuksia.

Seta ja Z elävät lähinnä kädestä suuhun. Kaikki menee mikä tulee. Seta toiminta pyörii lähinnä RAY:n avustuksilla... ei kun siis käytännössä yksiomaan RAY:n rahoilla. Seta järjestää kaikkea "tylsää" seminaaria, kolutustoimintaa, suunnitelee kansainvälisiä homosalaliittoja heteroiden kiusaksi yms ja bileiden järjestäminen on paikallisjärjestöjen vastuulla. Ja Z:n tuotto on pakkasen puolella, mutta niin kunnon kulttuuri- ja mielipidelehdellä pitääkin olla.

Bileistä tulikin mieleeni, että ei siitä DTM:stäkään ole Setalle suoranaista hyötyä, koska varsinainen omistaja on SETA-säätiö Ravintola Oy Afroditen kautta. SETA-säätiön "tarkoituksena on edistää seksuaaliseen tasavertaisuuteen pyrkivää toimintaa, ja tarkoitustaan se toteuttaa tukemalla taloudellisesti tällaista toimintaa... Säätiö toteuttaa tarkoitustaan jakamalla apurahoja".

Mulla on nyt sivistyksessä lehden mentävä aukko. Mitä se RFSL jakaa ilmaiseksi Ruotsissa?

Kyllä kai "miesten yhdistyksellä" voisi olla kysyntää. Voi olla että osasta tuntuu, että nykyisissä yhdistyksissä ollaan "liian" tasapuolisia tyyliin: jokaista homo-sanaa kohden pitää olla yhtä monta lesbo-sanaa ja pitää myös muistaa tietty prosenttiosuus trans-, bi-, yms-sanoille. Mutta onko rajaus miehet liian laaja? Riittääkö yhdistyksen ydinajatukseksi, että jäsenet ovat miehiä ja homoja...
Uskomatonta... täällä homot valittavat että kaikki on liian lesbokeskeistä ja HeSetassa on liian vähän miehiä toimimassa. Tyypillistä, että ei itse tehdä mitään ja sitten valitetaan jos ei kaikki mene niin kuin itse haluaa.

En tiedä HeSetasta, mutta mielestäni Z-lehti ei ole tippaakaan naispainotteinen.
Musta on niin vaikeeta toi aktiivisena oleminen kun noi linkit ei oo koskaan toimineet tuolla hesetan sivulla (siis-> tapahtumat, uutiset, honk). Tää siksi että kun sivu uutena julkaistiin niin ton honkin takana oli urli johonkin lehteen jos oli pyyntö tulla toimimaan aktiivijäsenenä. No mä siihen vastasin ja sainkin kutsun mailitse mut en mä sit mennyt sinne kun noi linkit lakkas toimimasta. Mä ajattelin että toimintakin oli lakannut.
Joo, toi Z-lehden tyyli on paremminkin tyylitön. En tajuu, mikä niillä toimituksessa on takana. Aiheet ei ainaskaan tällästä kehä III takana asuvaa kauheesti kiinnosta ja sit mun mielestä ne aiheet on paremminkin lesbovoittosia ku meille homoille suunnattuja.

Sehän ny tiedetään et Z-lehti tekee joka kerta yli 100 juuron tappion ku sieltä lehti lykästyy ulos. Ja me jäsenethän sekin maksetaan tavalla tai toisella.

Ymmärrän kyllä, et jos lehden linja on tollanen, niin on kyllä pirun vaikee saada siihen maksavaa mainostajaa.
Kuiteski siä toimituksessa on immeisiä niin et päät yhteen kolisee, niin luulis niitten saavan jotain aikasekskin.

Mitä sit tulee tohon homojen ja lesbojen suhteeseen yhdistyksissä, niin valtakunnallisessa Setassa edustajat on jaoteltu tassapuolisesti. Mut paikalliset jäsenjärjestöt on sit ihan eri asia.
Luulen et setajärjestöissä on sama ongelma ku yleensäki yhdistyksissä, et naiset on paljon aktiivisempia ku me äijät.

Meidän kundien pitäis varmaan vaan ottaa itteemme niskasta kii ja vallottaa järjestö ja ruveta duunaileen sellaisia juttua josta ite tykätään - niinhä lesbotkin on tehny jo vuosia.

Mut ny heitänkin pallon muille ja utelen et millasta toimintaa homot haluis jäsenjärjestöihiinsä?
Semmoiset isä-poika leirit, mitä seurakuntakin järjestää. Niin ne ois kivoja.
sellanen pikkuseikka tästä homo/lesbo/tasa-arvosta, että jos mulla ei muisti petä, niin eikö homoja ollu tilastollisesti enemmän kuin lesboja? Näin ollen siis tasa-arvo syrjii homoja?

Ja sitten vois kysyä tästä korttihässäkkäpilkunnussinnasta, että eikös kuitenkin Vaasan setaankin kuuluva henkilö saa jäsenkortillaan alennusta? Joten miksei voida puhua Setan jäsenkortista... koska siis kyllähän minäkin esim. kuulun SLU:un (suomen liikunta- ja urheilu), mutta välikäsien kautta..

Juu, ja jotkut lesbot on kivoja ja jotkut ei... mut ei mulla ainakaa oo mitään onlyBoyz-toimintaa vastaan..
Jotenkin itselleni on ainakin tullut tunne, että Setassa on tavallaan "unohdettu" homomiehet. Tuntuu, että järjestöstä on vähitellen tullut enemmän trans-ihmisten ja lesbojen vyöhyke. Etenkin Z-lehdessä ja sen sisällössa asia on tullut hyvin pitkälle esille.

Tosin onhan Suomeen saatu rekisteröintimahdollisuus samaa sukupuolta oleville henkilöille. Se tuskin tarkoittaa sitä, että työtä homomiesten eteen ei olisi vielä tehtävänä.
Tarkennus edelliseen - siis parisuhteen rekisteröintimahdollisuus... :)

Ainakaan vielä kukaan ei ole keksinyt ideaa rekisteröidä seksuaalivähemmistöjä. ;)
Tällä hetkellä varmasti lainsäädäntöön kipeimmin kaivattavat uudistukset koskevat lesboja ja trans-ihmisiä enemmän kuin homomiehiä, joten muualla kuin homomiehissä lienee julkisen keskustelun painopiste ihan luonnostaan. Mitä tulee esimerkiksi vähän vähemmän näkyvään valistustyöhön ja sosiaalipalveluihin, niin en saata uskoa, että miehiä olisi Setassa unohdettu mitenkään.

Erityisesti valtakunnallinen Seta tekee paljon työtä, joka ei suoraan näy tavalliselle kaduntallaajalle - ellei satu omalle kohdalle. Oppilaitoksissa ja muissa paikoissa tehty asiallisen tiedon levittäminen kuitenkin hyödyttää monia ihmisiä - mitä suurimmassa määrin myös miehiä. Ei Setan tekemän työn arvoa voi mitata yksistään lehden ja järjestettyjen bileiden pohjalta. Kyse on paljon laajemmista ja kauaskantoisemmista asioista.

Paikalliset yhdistykset järjestävät erilaisia kokoontumisia - myös bileitä. Helsingissä ei ole samanlaista tarvetta sekabileitä ajatellen kuin maaseudulla ja pikkukaupungeissa. Helsingissä on erilaisia baareja erityisesti miehille jo olemassa runsain mitoin.

Vaikka erilaiset bileet ovat jo itsessään tärkeitä kohtauspaikkoja, ne ovat myös keino kerätä varoja paikallisten yhdistysten muuhun työhön, eli erilaisiin sosiaalipalveluihin ja valistustyöhön. Myös vapaaehtoiset ovat tärkeitä Setan toiminnan kannalta. Yhdistys ei ole rahassa kylpevä laitos, mutta sen ajamat asiat kuitenkin koskettavat meitä kaikkia.

Koetetaan muistaa, että on vielä paljon ihmisiä, joille ei ole helppoa olla homo (tai muuhun seksuaaliseen tai sukupuolivähemmistöön kuuluva). Mielestäni on tärkeää, että löytyy yhteisvastuullisesti ajattelevia ihmisiä - joilla on halua tukea ihmisiä, jotka kamppailevat samojen ongelmien kanssa kuin ehkä joskus itse on joutunut. Meillä ihmisillä vain tuppaa olemaan tapana unohtaa veden varassa vielä pulikoivat, kun itse olemme päässeet kuivalle maalle.

Eihän muinaisia asioita aina pitäisi niin kaivaa - vaan katsoa eteenpäin. Silti on hyvä muistaa, että Setan piiristä - nimenomaan vapaaehtoisen työn pohjalta on lähtenyt käyntiin suomalainen AIDS-valistus, yleisesti ottaen lainsäädännön parantamiseksi on Setassa tehty paljon töitä. Ei ole hirvittävän monta vuotta siitä kun homolle oli varsin helppo antaa kenkää töistä... Meillä vain on ikävä tapa unohtaa...
Suomeenhan on juuri saatu "maailman liberaaleimpiin kuuluva" translaki. Joka astuu voimaan nyt vuodenvaihteesta.
Mitä lainsäädäntöä nyt transihmisten asioihin yhä tarvitaan?
voisiko SMO selventää kyseistä ajatuksenjuoksuaan?
Ihan suotta Z-lehteä täällä morkataan. Ihan hyvä, että joku edes kirjoittaa meikäläistenkin juttuja. On ihan turha odottaa, että pitkään aikaan saataisiin joku upea viikkolehti, missä olisi koko ajan upeita juoruja kenenkin tekemisistä ja kaikkea muuta "kiinnostavaa" hömppää.

Suomessa on kuitenkin niin pienet markkinat, että mitään suureellista on ihan turha vaatia. Olen itse käynyt Z-lehden toimituksessa, ja täytyy sanoa, että ihan upean lehden ovat saaneet pienimuotoisella toiminnalla aikaiseksi.

Erillinen homojärjestö pelkästään miehille olisi tietysti homomiesten mieleen, mutta kuka sellaista alkaisi pyörittää - ja mistä ne resurssit tehtäisiin. Täytyisi olla tosi paljon luppoaikaa harrastaa, koska elinkeinoa siitä on ihan turha kuvitella vähään aikaan.

Mainostaminen Z-lehdessä on kallista suhteutettuna painoksen ja lukijoiden määrään. Tästä tulee välttämättä pattitilanne, koska lehden pitäisi saada mahdollisimman paljon mainostuloja ja mainostajan jotain hyötyä mainoksestaan. Meidän kuppiloissamme Mann's Streetin ja Herculeksen mainokset ovatkin olleet suurimmaksi osaksi lähinnä kannatuksen vuoksi. Eritoten Mann's Street on suunnattu jo hieman varttuneemmalle porukalle, joka varmaan keskimääräistä vähemmän lukee Z-lehteä. Välillä oli vaihe, että emme mainostaneet ollenkaan, koska koko lehden toiminta tuntui meistä loukkaavan itsekeskeiseltä. Toki täytyy ymmärtää, että suositaan omia juttuja omassa lehdessä mahdollisimman paljon. Lehti on kuitenkin kehittynyt parempaan suuntaan pienen notkahduksen jälkeen, joten ollaan vaan kaikki tyytyväisiä. Toimituksessa ihan varmaan kukin yrittää parhaansa. Z-lehti on paras ja ainoa valtakunnallinen lehti, joka on kaikkien saatavilla.

Zetalaiset ovat kuulemma saaneet upean paikan aikaiseksi Roballe. Täytynee mennä ihmettelemään, kun kiireiltään ehtii. Ties vaikka saataisiin jotain uusia ideoita, kun petrataan taas Herculesta ja Mann' Streettia ;)

Terveisin,
Erkki Koski
tj (Mann's Street & Hercules)
Micke: Koska voimassaolevaa lainsäädäntöä trans-ihmisistä ei ole ollut, on se ollut tapetilla. Ajatuksieni esilletuomisessa oli kieltämättä aikamuotovirhe tuon trans-asian kohdalla. Toisaalta, laki ei ole voimassa - joten sitä tarvitaan yhä, eikä aiemmissa kirjoituksissa puhuttu yksistään tuoreimmasta lehdestä (tai Setan ihan viime päivien toiminnasta), vaan sain käsityksen, että keskustelua käydään tässä pidemmän aikajakson tapahtumista.

Kun parisuhdelaki hyväksyttiin, siitä sen voimaantuloon oli monta kuukautta. Tuona välinä lain tulevia ja mahdollisia vaikutuksia pohdittiin lehdessä laajasti - ja lain voimaantulon jälkeen pohdittiin sitten sen toteutuneita vaikutuksia. Vieläkin parisuhdelaki näyttää olevan tapetilla - tällä hetkellä lähinnä kirkon suhtautuminen siihen. Parisuhdelain tiimoilla on siis menossa jonkinlaista jälkihehkua, tarinan paketointia kokonaisuudeksi.

Ja on hyvä muistaa, että lainsäädännöllä vaikutetaan erityisesti viranomaisten tapaan toimia ja rakennetaan muutenkin normeja. Se ei siltikään muuta asenteita suoraan. Siksi ongelmat eivät ole poissa päiväjärjestyksestä - ei trans-ihmisten kohdalta, ei homomiesten kohdalta, ei lesbojen kohdalta... Viimeisiä koskee erityisesti avusteinen lisääntyminen, mieshomopareja myös (perheen sisäinen) adoptio, vaikka sekin korostuu lesbojen kohdalla. Kahden samaa sukupuolta olevan vanhemman perheessä elävän lapsen tilanne on edelleen hyvin ajankohtainen.

Mitä tulee tuoreimpaan lehteen (vaikka se ei nyt pidemmän ajanjakson kehityksestä olekaan täysin edustava otos), niin kyllä se minusta varsin tasa-arvoiselta vaikuttaa. Ehkä jopa hivenen mieskeskeiseltä?

Pääkirjoitus on kirjoitettu naisen näkökulmasta, mutta on kuitenkin sisällöltään sellainen, että koskettaa miehiäkin. Muista lehdistä saksituissa korostuu uskonto ja parisuhdelaki.

Uutisissa aiheena olivat mm. avusteinen lisääntyminen, ILGA:n kokous, kirkon suhtautuminen homoihin ja homopareihin, Pariisin pormestarin puukotus, työehtosopimukset ja parisuhdelaki, seksuaalivähemmistöjen historiankeruu, Britannian adoptiolaki.

Pikku-uutisissa käsiteltiin NY:n homoparien tunnustamista, Etelä-Afrikan adoptio-oikeutta, Israelin parlamentin ensimmäistä julkihomoa, Jamaikalaishomojen asemaa, Britannian "lapsitestamenttia", Ranskan/italian parisuhdetilannetta, Ruotsin valtiopäivien julkihomoja, Zürichin kantonin parilakia, Brasilian tunnustamaa lesbosuhdetta, Vietnamissa palkittua homoromaania, Pariisin homoarkistoa, Hong-Kongin asenteista, kanadalaislukion poikaparin tanssioikeutta, Joan Crawfordin elämänkerta, homovastaisen nettisivun sulkemista, NY Timesin homo/lesbohääilmoja...

Juoruissa aiheena olivat mm. Skandinavian julkkisparien vauvabuumi, kymmenvuotias DTM, Pekka Haaviston parisuhde, nuorille suunnattu homoromaani, israelilainen homojen suosima yökerho.

Muita aiheita olivat: Menovinkki Tove Janssonin muistonäyttelystä, ruotsinkielinen homoadoptionäytelmä, sateenkaariperheen poika Pönö, "Aina nainen, aina mies" - Espen Ester Benestad, kolumni "kiltti" - suomalainen elämänmeno ulkomaalaisen silmin, maailman AIDS-päivän info, Toikan kolumni, AIDS-valistus -aiheinen juttu, AIDS-positiivisen tarina, naisen feminiinisyyden esilletuominen ulkonäössä, monisivuinen drag-aiheinen juttu, Romeo-kissasta kertova juttu, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt työelämässä -tutkimuksen esittely, Egyptin homo-oikeudenkäynti, Jukka Keiteleen kolumni ja sateenkaarimessu.

Mukana on myös "Varjoelämää ja julkisia salaisuuksia" -tutkimuksen esittely, jonka tiimoilta oli mukana myös yhden "varjoelämän" esittely, kirja-arvosteluja ja musiikki- ja DVD-esittelyjä - molemmissa sekä miehille että naisille. Helsingin uusi Vogue-sauna esitellään, lesbosarjakuva on tarjolla ja perinteinen Jarna-Petterin palsta myös.

Lehdessä on myös lukijakysely, eli kannattaa vastata, jos lehteen jotain haluaa. Lisäksi perinteinen kaupunkiopas on mukana tuttuun tapaan. En nyt sanoisi, että Z olisi mitenkään naiskeskeinen, transkeskeinen tai oikeastaan mieskeskeinenkään. Tämän hetken puheenaiheita ja tapahtumia peilataan aika monesta erilaisesta näkökulmasta.

Z ei ole suoranainen ajanvietelehti, vaan monipuolisesti ajankohtaisia aiheita käsittelevä makasiinilehti. Z-lehteä lukemalla pysyy selvillä nyt tapetilla olevista asioista. Siinä puhutaan asioista, joita muuten joutuisi etsimään sirpaleina eri tiedotusvälineistä. Ei Z sovi kaikille, eikä kiinnosta kaikkia. Ei jokainen juttu ole jokaista varten. Harva kai jaksaa Suomen Kuvalehteä, Hifiä, Tuulilasia, Seuraa, Seiskaa, Helsingin Sanomia tai muutakaan lukea kannesta kanteen.

Mielestäni Z on onnistunut siinä, mikä sen tarkoitus on. Se niputtaa sateenkaarimaailmaa koskevat tapahtumat tehokkaasti.
Z-lehden ulkoasua olisi valmiina parantamaan varmasti useampikin alaa opiskeleva nuori. Ottakaa yhteyttä alan kouluihin joissa opetetaan graafista alaa ja tarjotkaa työharjoittelu-mahdollisuutta tms. :)
"Mitä lainsäädäntöä nyt transihmisten asioihin yhä tarvitaan?"

Jos vaikka alkajaisiksi pääsisi eroon mielisairausluokituksesta, sekä nimityksistä "transseksuaalisuus" ja "sukupuolenvaihto" (seksuaalisuus on täysin eri asia ja ainoa vaihdettava "sukupuoli" on henkilötunnuksen loppuosa). Ensimmäinen olisi erittäin tärkeää, sillä nykyään(kin) olemme täysin lääkäreiden armoilla. Mitään takeita mistään ei ole.

Älkää puhuko asioista joista ette mitään tiedä. Ei ole pakko ajaa transihmisten asiaa mutta älkää viitsikö lyödä enempää kapuloita rattaisiin. Tämä on ihan riittävän hankalaa ilmankin.
Yhdyn Narf:n mielipiteeseen. PK-seudullakin toimii useita kouluja joissa opetetaan graafista suunnittelua. Joten ei muuta ku sieltä harjoittelija kehiin laittamaan ulkoasu uusiksi. ( tosi huono täällä vain laukoa näitä mielipiteitä, ehkäpä olisi tehokkaampaa laittaa viestiäsuoraan asianomaiselle lehdelle :) ) Ulkomailta todellakin löytyy lukuisia graafisesti todella upeita julkaisuja joista saa vain kotimaisen version ilmestymistähaaveilla. Mutta markkinat kun täällä tuppaa olemaan kovin rajatut jolloin levikki jää pieneksi niin ketä suurempaa yritystä mielii lähteä maksamaan tuhansia euroja mainostilasta joka tavoittaa vain kourallisen kuluttajia. Tai sitten julkaisun on kiinnostettava myös muita kuin meitä "vähemmistön edustajia". Tsemppiä Z-lehdelle!
Kuulkaas nyt ääliöt!

Teillä on täällä Suomessa yksi parhaista tasavertaisuuslaeista maailmassa, joten alkakaapa arvostaa sitä ja lopettakaa vinkuminen tai palatkaa toisen maailmansodan keskitysleirien maailmaan, jos siltä tuntuu! Maksatteko jäsenmaksuja SETA:lle? Ymmärrätteköhän ihan täysin kuinka se on taistellut saadakseen teille teidän perusoikeutenne. Se tukee teitä jos joudutte HIV - testiin, tai jos tyttö/poikaystävänne on väkivaltainen, tai jos tarvitset sukupuolenmuutosta!

Kukahan se mahtaa olla, joka tulee avuksesi, jos joudut HIV-testiintai tyttö/poikaystäväsi/puolisosi pieksee sinut tai jos tarvitset apua, tietoa ja tukea sukupuolenvaihdoksesta? Entäpä jos homofobinen ääliö olisi hyökännyt sinun kimppuusi. Kuka silloin auttaa? Entä jos kaverisi kimppuun? MITÄ TEIT?


"First they came for the Gypsies,
and I did not speak out
because I was not a Gypsy.

Next they came for the Trade Unionists`
and I did not speak out
because I am not a Trade Unionist,

Then they came for the Jews
and I did not speak out
because I am not a Jew,

Then they came for the homosexuals,
and there was no-one,
to speak out for me.

(Primo Levi)

Puolisonsa puolesta kääntänyt englannista (pl runo) Pete, Hauskaa vuodenjatkoa kaikille...
Totta - melkoinen matka on tultu.

Toisaalta on hyvä muistaa, että samanmielisyys ei sinällään anna mitään uutta keskusteluun, varsinkin jos keskustelijat syyllistetään tyyliin "...lopettakaa vinkuminen tai palatkaa ...".

On kuitenkin hyvä ymmärtää, että "vinkuminenkin" lähtee jostain. Se, tyrmääkö valtaapitävä eliitti vinkumisen, vai ottaako sen vastaan palautteena, on sitten eliitin oma asia.
Oon monta kertaa miettiny just sitä et miks ne homot,joilla on rahaa ei lahjoita sitä SETA:lle,vaan ne elää äärettömässä ylellisyydessä.Sit kun ne delaa niin niitten sukulaiset saa sen kaiken, jotka on ensinnäkin sitä homoa haukkuneet tms.vastaavaa.SETA:n pitäis enemmän velvottaa homoja ottamaan osaa niihin kuluihin,siis ennenkaikkea niitten ,joilla on säännölliset tulot-ei tietenkään niiltä,joilla ei ole mitään.Vai?
No ei sitä rahaa tarvitse ruveta testamenttaamaan, kun nyt maksaisivat edes kannatusjäsenmaksun
Lehti on ihan tasokas, mutta kaiken kaikkiaan koko Setan touhussa näkyy se diletantti ote: kuka vaan saadaan jotain tekemään, otetaan mukaan. Kait työnjohtokin vähän takkuilee.

Setalla on mm. ihan superyksinkertaisia sivareita. Onhan niillä jotain vilpitöntä yritteliäisyyttä, mutta tehokkuudesta ja älykkyydestä en mene takuuseen.

Rahallahan saisi, mutta sitä ei ole.
Niin eiköhän jokainen sivari ole yksilö eikä voi sanoa että se että on sivari olis huono vaihtoehto - tai toisalta että hyvä.
  • 31 / 34
  • Mielenterveys
  • 22.3.2003 12:14
Niin tiedoksi kaikille: useiden paikallisten Setojen jäsenyys on mahdollinen ilman Z -lehden tilausta.

- Valtakunnallinen Seta tekee arvokasta työtä lainsäädäntö- ja ihmisoikeuskysymyksissä.

- Homojen ja lesbojen mielenterveys- ja terapialalvelut ovat Setan piirissä retuperällä. Pitkäkestoisempaan, vaativampaan terapiaan ei olla satsattu. Ongelmat pyyhitään maton alle ja tarjotaan lyhytterapeuttista, sosiaalityöntekijän tai muun apua, jos sitäkään. Homoilla ja lesboilla on parisuhde-, päihde-, netti-, seksi- ja mielenterveysongelmia, joihin ei olla tartuttu. Monilla homoilla on ongelmia, eivätkä ne poistu silmiä sulkemalla.

- Helsingiissä sijaitsevassa toimistossa työskentelee kokonaista 9 työntekijää (nettisivujen mukaan), eikä juuri lainkaan muissa kaupungeissa. Z -lehden, markkinoinnin ja Baffin Booksin hoito vie todella paljon resursseja. Harvemmin ilmestyvä tiedottava lehti riittäisi sähköisen median ja netin aikakaudella.

- Seta ja sen jäsenjärjestöt joutuvat jatkuvasti ottamaan kantaa siihen missä määrin sitoudutaan hedonistisia arvoja korostavaan, kaupalliseen, irtosuhteita suosivaan homobaarikulttuuriin, tuootteistettuun seksiin jne.
Nimimerkki Mielenterveys on sitä mieltä, että Homojen ja lesbojen mielenterveys- ja terapialalvelut ovat Setan piirissä retuperällä.

Asia ei ole niin yksinkertainen, kuin ehkä ajattelet. Haluat Setan tarjoavan homoille ja lesboille pitkäkestoista ja vaativaa terapiaa.

Minun mielestäni se ei voi olla Setan tehtävä. Miksi rakentaa päällekkäisiä mielenterveyspalveluita? Verorahoilla tuotettuina noita palveluja on jo tarjolla muualla. Setan rahkeet eivät riittäisi taloudellisesti kyseisiä palveluja tuottamaan siinä laajuudessa, kuin olisi mielekästä.

Setasta löytyy asiantuntijuutta kohdata hädässä olevia sateenkaari-ihmisiä ja ohjata heitä eteenpäin pätevän avun piiriin.

Kyllä tuota pitkäkestoista terapeuttista toimintaa löytyy ainakin HeSetasta. Kuudetta vuotta toimii miesryhmä, johon sitoudutaan vuodeksi kerrallaan. Sitäkin, kuten monta muuta Setan toimintaa vedetään vapaaehtoisvoimin, palkatta.
"Homoilla ja lesboilla on parisuhde-, päihde-, netti-, seksi- ja mielenterveysongelmia, joihin ei olla tartuttu."

Ja nämä liittyivät seksuaalisuuteen miten??

"Pitkäkestoisempaan, vaativampaan terapiaan ei olla satsattu"

Paljonko yhteiskunnalla tai kirkolla on resursseja satsata näihin palveluihin?? Näillä molemmilla on sentään veronkanto-oikeus ;)

"Monilla homoilla on ongelmia, eivätkä ne poistu silmiä sulkemalla. "

Niin, siksi mm järjestetään pride marsseineen, taisteltiin parisuhdelain puolesta ym - mm ihmisten silmien avaamiseksi. Ja julkaistaan jopa sitä paljonparjattua z-lehteä joka löytyy tai löytyi ainakin joidenkin kirjastojenkin lehtihyllystä.

"Harvemmin ilmestyvä tiedottava lehti riittäisi sähköisen median ja netin aikakaudella. "

Setan jäsenyysehtoihin kannattaisi siis lisätä kiinteä internetliittymä ja tietokone? Niin kauan kun jokaisella jäsenellä ei ole näitä niin asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Eikä varmaan vielä pitkiin aikoihin sen jälkeenkään vrt mm. kirjastojen lehdet.
Homot ja lesbot tulee kohdata kokonaisina ihmisinä. Setan ei tulisi korostaa liikaa seksiä ja seksuaalisuutta. Olen saanut sen kuvan, että yhteiskunnan palveluihin ei olla oltu kaikelta osin tyytyväisiä ja että moonella homolla on korkea kynnys hakea apua julkiselta sektorilta. Mutta nyt onkin tainnut tilanne kääntyä sellaisesksi, että Setalla ja sen jäsenjärjestöillä ei ole resursseja auttaa homoja ja lesboja, joilla on mielenterveysongelmia. Varsinaista terapiakeskusta Setasta ei tule tehdä, mutta ammattikoulutuksen saaneen työntekijän tuen piiriin tulisi Setassakin silti päästä. Onhan se aika kornia, että sitä paljon puhuttua asiantuntijuutta ja resursseja ei näytäkään konkreettisesti löytyvän, kun kyse on konkreettisesta avuntarpeesta. Että ne juhlapuheet taitavat olla asia erikseen myös homojen keskuudessa.