Klassisia Lainauksia Kirjoista

  • 1 / 5
  • Kokuma
  • 30.10.2002 1:02
Ja sitten mielellään sellaisia, jotka ovat jotenkin tärkeitä kirjan juonen, tapahtumien tms. kannalta tai muuten sellaisessa kohtauksessa että ne ovat jääneet varmasti monelle kirjan lukeneelle mieleen.

Ja minäpä aloitan:

"En tunne puoliakaan teistä niin hyvin kuin pitäisi, enkä pidä puolistakaan niin paljon kuin ansaitsisisitte."

(Ja kuka sanoi ja missä kirjassa?:)
.
..
.
..
.
..
.
..
.
..
.

Taru Sormusten Herrasta: Sormuksen Ritarit.

Lause Bilbon syntymäpäiväpuheesta.
Yleisö ei tosin ollut oikein varma pitikö tuo ottaa kohteliaisuutena vai ei :D
  • 2 / 5
  • Arocle
  • 30.10.2002 19:02
Minä hyrskähtelin kovin nauruun ensimmäistä Discworld opusta lueskellessa, kun tuli lyhykäinen kohta tohelosta ennustajaeukosta... Kirja olis siis englanniksi minulla mutta tässä pätkä siitä..

"At about this time hitherto unsuccesful fortuneteller living on the other side of the block chanced to glance into her scrying bowl, gave a small scream and within the hour, had sold her jewellry, various magical accountrements, most of her clothes and allmost all her other possessions that could not be conveniently carried on the fastest horse she could buy. The fact that later on, when her house collapsed in flames, she herself died in freak landslide in the Morpork Mountains, proves that Death, too, has a sense of humour."

Tämä siis tapahtui samoihin aikoihin, kun kaaaaukaa saapuneen herra turistin omaisuuden arvoa tutkittiin ja ja ennustaja ilmeisesti tällöin huomasi, ettei ihan kaikki tässä ollut kohdallaan. En tiedä.. :) Mutta tuo kohta oli minusta vaan jotenkin hassu. Ei ehkä klassinen, mutta ainakin ironinen.
  • 3 / 5
  • Pete
  • 31.10.2002 13:57
Muistatko muuten Arcole, että yhdessä Discworld -kirjassa verrattiin alaviitteessä C.M.O.T. Dibblerin kuuluisia 'Buns with sausages in them' (containing only pork, or at least pig, or at least something that has sometimes been near a pig) niihin makkaroihin, joita voi ostaa puolenyön jälkeen Helsingin rautatieasemalta? (Jälkimmäiset olivat muistaakseni koko tunnetun universumin kauheimpia, mutta edelliset eivät jääneet kauaksi jälkeen...)

Mikä kirja?
  • 4 / 5
  • Arocle
  • 31.10.2002 23:35
Täytyy myöntää, et oon vasta melko uus Discworld-fani, joten en ole lukenu moista kirjaa, mis toi on... En ainakaan saa nyt mieleeni. :) Nuo on kyl aika loistavia... Kieli on aivan omaa luokkaansa ja Rincewindin lakooniset kommentit ja Kuoleman ääni... :-D
Boethius: De Consolatione philosophiae

"Quis legem det amantibus? Maior lex amor est sibi."
eli...Kukapa voisi määrätä lain rakastaville? Mahtava laki on rakkaus itse.