Maan Lapset

  • 1 / 4
  • Kokuma
  • 17.5.2002 12:28
Eli romaanisarja, jonka aloitti maailmankuulu Luolakarhun Klaani vuonna 1980, ja johon on myöhemmin tullut liuta jatko-osia.

Uusin, 'Shelters of Stone'/'Luolien Suojatit' (5.) julkaistaan Elokuussa Suomessa, ja on julkaistu jo viime kuun lopussa yli 20 muussa maassa.

En tiedä onko teistä kukaan koskaan lukenut kyseistä sarjaa, mutta itse menetin sydämeni näille kirjoille joskus 90-luvun puolessavälissä, ja luin silloin kaikki tähänastiset 4 osaa (noin 2400 sivua yhteensä) aivan ahmimalla.

Nyt Maan Lapset -sarjasta on tehty tarkistettu laitos, ja tähänastiset 4 osaa on julkaistu tämän kevään aikana uudella (aika tyhjänpäiväisellä...) ulkonäöllä varustettuna.

Päätin ostaa tämän uuden laitoksen omakseni, kun olen kyllästynyt kirjaston resuiseen 80's painokseen, ja nyt hyllystäni löytyy jo Luolakarhun Klaani, Hevosten Laakso ja Mammutin Metsästäjät, jota juuri eilen illalla pääsin aloittamaan.
4., Tasangon Vaeltajat, saapuu tänne paikalliseen rupukirjastoon ilmeisesti ensi viikolla, ja minä pyyhällän heti ostamaan omani pois ennenkuin joku muu innokas ehtii edelle.
Uuden laitoksen saa kohtuu-halpaan hintaan 25€/kpl, halpaan siihen nähden että kirjat ovat 600-900 sivuisia tiiliskiviä.

Monikaan homosisko-, ja -veli ei kyseisestä kirjasarjasta varmaankaan perusta, koska pääosassa on nainen ja kirjojen sivuilla kuvataan aika paljon heteroseksiä (tosin on Tasangon Vaeltajissa yksi homopari ja Mammutin Metsästäjissä vihjaillaan paljon Mamutoi-miesten luontaisesta bi-seksuaalisuudesta ;), mutta se ei minun kaltaistani epä-heteroagressiivia ihmistä haittaa tippaakaan.

Kirjasarja kertoo gro-magnon (homo sapiens) tytöstä, Aylasta, joka jää orvoksi 5-vuotiaana maanjäristyksessä, ja jonka ottaa hoiviinsa neanderthal-ihmisten (homo sapiens neanderthalensis) klaani, jossa tyttö varttuu naiseksi outojen ihmisten ja tapojen keskellä.
Myöhemmissä osissa kuvataan Aylan karkoittamista klaanista, ja yksinäistä elämää pienessä arolaaksossa kaukana kaltaisistaan ihmisistä, sekä kuinka komea sinisilmäinen gro-magnon mies Jondalar löytää tiensä hänen laaksoonsa, ja heidän pitkää vaellustaan Jondalarin kotiluolille kauas länteen.

Kirjat ovat pullollaan mielenkiintoisia henkilöhahmoja, jännittäviä tapahtumia ja koskettavia kohtaloita.
Vaikka en mikään itkupilli olekaan, voin myöntää että viimeksi pari päivää sitten vollotin kuin pieni possu lukiessani Hevosten Laaksoa, kun Jondalarin veli kuoli luolaleijonan kynsiin.

Itse asiassa kävin tänään 'tuulettumassa' hieman isommassa paikassa, Äläjärvellä, ja ostin samalla sarjan 4. osan, Tasangon Vaeltajat sikäläisestä INFO-kirjakaupasta.

Tulihan pitkä kirjoitus...

....Niin piti vain kysy että onko joku muu lukenut näitä kirjoja koskaan?
  • 2 / 4
  • Kokuma
  • 17.5.2002 17:34
Voi äh..!

Kyseinen isompi paikka on tietenkin ALAJÄRVI, eikä 'Äläjärvi'.

Ajatus oli taas hieman hukassa :P
  • 3 / 4
  • Arocle
  • 6.7.2002 23:19
Itseasiassa olen kauan ajatellut ostaa ja ainakin testata ensimmäistä osaa mieluiten kovakantisena. Vaikuttaa ainakin varsin mielenkiintoiselta kirjalta.
  • 4 / 4
  • Kokuma
  • 24.7.2002 17:57
Luolakarhun Klaani (eli se 1.) varsinkin on sellainen, että se tempaa lukijan mukaansa ensilauseista lähtien, etkä voi irrottaa silmiäsi kirjasta ainakaan ennen 100. sivua :)

Luolien Suojatit (= 5.) tulee ensi kuussa Suomeksi, ja WSOY aikoo ilmeisesti laittaa pystyyn jonkun suurimittaisen TV-mainoskampanjan.

Nuo 4. vanhaa osaa saa tosiaan nyt kirjakaupoista kovakantisena 22-25€ /kpl, suosittelen lämpimästi.