turun yöelämästä

  • 1 / 28
  • TKUdaikit
  • 11.2.2002 15:41
ihmetyttää turun biletyspaikkatarjonta. miksiköhän on niin tärkeää avata ainoastaan miehille suunnattu ravintola paikassa, jossa tarjontaa ei juurikaan ole... miksi?
tietysti olemassa on okkolakin, mutta viime käynnin yhteydessä meitäkin kehoitettiin olemaan suutelematta avoimesti, "koska siitä on tullut sanomista"...
tuntuu hassulta, että homot täytyy rajata lesboista, vaikka kuitenkin samassa veneessä ollaan. avoimuus ja suvaitsevaisuus ovat kaukana.
Vakiasiakkaana (ja sivusta asiaa vuosia seuranneena) voisin väittää että J & M alkoi jo potea samaa tautia kuin nyt Hki:ssä Mama... (ja Lostis paljon aikaa sitten...) eli "trendikkäät?" hetskuparit ja varsinkin pikkuiset hetskulikat (joita pikku gay-pojat, nuoret homopojat kun ei liiku ilman naisseuraa...). alkoivat vallata paikkaa...

Eli muutos oli kyllä tarpeen. Ja ymmärrän että samalla tyylin muutos oli varmaan paikallaan, niin monia vuosia kun paikka oli samanlainen tyyliltään (avoin isoine ikkunoineen jne). Nykyinenhän on pienenpikin, eli ei J & M:n asiakasmäärä sinne mahtuisikaan...

Uudesta tyylistä voi olla montaa mieltä, ja äänestys tapahtuu tietty jaloilla... ja paikallinen Seta käyttää tilannetta hyväkseen (sori vaan) ja kerää omilla bileillä rahat pois nyt useammin kuin aikaisemmin... valttina tietty tanssilattia vaihtelevan tasoisella musiikilla.

Ihan hyvät bileet yleensä, ei siinä mitään.
  • 3 / 28
  • TKUdaikit
  • 12.2.2002 15:31
ehkäpä muutosta jo olemassaoleviin paikkoihin oli paikallaan, mutta lesbona tilanne hieman tympii. eipä meistäkään silti mukavalta tunnu, kun heteroteinit osoittelevat sormella niinkutsutuissa homopaikoissa, mutta lienee selvää, ettei studio-tyyppinen tarjonta kovinkaan mieltä lämmitä.
jos paikkoja ei ole tarjolla, on tuskin setaa hyväksikäytöstä syyttäminen.
avoimuus puolestaan on toisaalta hyvä asia, mikäli homo/lesbokulttuuria halutaan tuoda esiin elämäntapavalintana siinä missä kaikki muutkin. ainakaan tässä asiassa ei "summerilla-sisään" tyyppinen suljettu klubityyli tunnu asiaa edistävän. ymmärrän linjauksen osana tarjontaa, mutta täällä tarjontaa ei juurikaan ole ja tilanne tuntuu enemmän ikävältä syrjinnältä. esim. dtm:ään vertaaminen on ehkä turhaa siinä mielessä, että helsingissäkin on yhä varaa valita useammasta menomestasta, joissa ei meidän lesbojenkaan läsnäolosta ole koskaan sanomista tullut....
  • 4 / 28
  • Zeppelin
  • 12.2.2002 15:43
Nyt pitää muistaa yksi asia: Suomi on vapaa maa ja koska kysymyksessä on yksityinen yritys, sen omistajat tietysti voivat lain puitteissa linjata oman ravintolansa liikeidean juuri sellaiseksi kuin itse haluavat. Ellei Turusta löydy muita rohkeita ravintola-alan yrittäjiä erilaisilla liikeideoilla, missä mahdollisesti lesbotkin otettaisiin mukaan, tai pääsisi tanssimaan, on turha syyllistää niitä, jotka uskaltavat tarjota edes sitä mitä nyt on tarjolla.
Eli rohkeita yrittäjiä järjestämään tarjontaa. Itse tulen varmasti käymään myös sellaisissa paikoissa, missä on lesbojakin, tai missä voi tanssia, olkoon vaikka kävelykadulla ilman seiniä.
SILTI on kiva käydä myös Studiolla ja kiitän siitä, että sellainen(kin) paikka on valittavana.
Mielelläni olen kannustamassa jotakuta perustamaan tyttöbaarin (vaikka vain tytöille), mutta en silti mollaa nykyisiä yrittäjiä.

Tusetan bileet on ihan jees :) Kiitti sille tiskijukalle, joka aina jaksaa toteuttaa mun toiveen ja soittaa Leidit lavalla :))
  • 5 / 28
  • TKUdaikit
  • 12.2.2002 16:43
tarkoitus ei ollut mollata ketään. on hienoa, että edes joku yrittää, itseämme vain säälimme, kun emme mahdu kenenkään yrittäjän kohderyhmään. olisi kaljaa kiva ryystää vapaasti muulloinkin kuin setan bileissä. pitäkää pojat hauskaa!
Onko nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin?
Turussahan on asukaslukuun nähden eniten ravintolapaikkoja asukaslukuun nähden suomessa, joten eiköhän kaljalle pääse niinä välipäivinäkin kun ei ole SETA:n bileitä. Ja kai sitä Kaljalla voi käydä niinkin ettei niin kauheasti tarvitse näyttää tunteitaan ja "pussailla" niin hirveän paljon,,vaikken minä ole Okkolassakaan moiseen syrjintään törmännyt..Hyvää kevättä kaikille.
Lähinnä pointtina kai olikin, että Turussa ei nyt ole yhtään paikkaa jossa naiset voisivat avoimesti näyttää tunteitaan toisia naisia kohtaan, tai tavata toisia bi-/lesbonaisia. Ehkä niitä tunteita ei välttämättä "tarvitse" näyttää baareissa ja muualla, mutta typerää olisi myös vaatia ihmisiä "hillitsemään" itseään ja olemaan omia itsejään vain kotona neljän seinän sisällä. Ns. tavallisissa baareissa kun tällä hetkellä on vielä se ongelma, että kun kaksi naista tai miestä osoittaa tunteitaan toisaan kohtaan on ympärillä kohta lauma töllistelijöitä ja hyvien ystävieni tapauksessa täysin väärää sukupuolta oleva henkilö tarjoamassa rahaa yhteisestä yöstä.
Ymmärrän siis täysin tarpeen joko seka-homobaarista tai naisten paikasta. Tilanteen paranemista odotellessa setan bileet sentään suovat jotain lohtua :)
Olen todella tyytyväinen uuteen Studioon, vaikka aluksi ihmetytti tämä ovisummerisysteemi ja naiskielto. Vanha J&M alkoi viime vuosina olla vihoviimeinen paikka: täynnä alle parikymppisiä hetskutyttöjä töllistelemässä homomeininkiä, volyymit niin kovalla ettei keskustelusta voinut haaveillakaan ja tupakansavua vaikka veitsellä leikkaisi.

Studio on toista maata; hiljainen taustamusa houkuttaa juttelemaan tuntemattomienkin kanssa ja tunnelma on leppoisa kuin kotibileissä. Asiakaskuntakin on vähän vanhempaa, kun nämä nirppanokkaiset 18-v diskoilijat menee johonkin muualle heiluttelemaan käsilaukkujaan.

Toivon tietysti, että naisetkin saisivat oman paikan tai joku perustaisi uuden sekapaikan. Mutta kai sitä voi välillä käydä muuallakin kuin vain homobaarissa? Vallatkaa joku baari, naiset!
Musta on ainakin aika masentavaa, kun ollaan vuosia huudettu tasa-arvoa ja "polvillaan" kerjätty ihmisiä huomaamaan meidät ihan tavallisina ihmisinä. Sitten tapetoidaan ikkunat ja ja lukitaan ovet. Kun mä nuorena poikana päätin tulla kaapista niin vein siskoni homolaan ja käskin katsella ympärilleen. "Tämä on mun elämää, tällänen mä olen". Mun on hirvittävän vaikeaa tajuta miksi taas pitää mennä "piiloon"? Miksi taas pitää aidata ihmiset karsinoihin? Kaikella on aikansa ja paikkansa. Mä luulen, että nyt mentiin ohi molemmista. Vaan niinhän joku jo kirjoitti -ihmiset äänestävät jaloillaan. Niin teen minäkin...
  • 10 / 28
  • Lindblom Bengt
  • 25.5.2002 15:38
Toivon että joku yksityinen yrittäjä perustaa uuden sekabaarin, jossa voi käydä sekä lesboja että homomiehiä. Toisaalta on niin, että Jaakolla ja Mikalla on ollut täysi oikeus yksityisyrittäjinä päättää siitä minkälaisen ravintolan he perustavat. Maailmalla on paljon baareja vain miehille ja niille on usein tyypillistä, että niihin mennään summerin kautta ja ikkunat on peitetty.

Joku syytti Turun Setaa homojen ja lesbojen rahastamisesta bileillä. Jollei Suomessa olisi ollut vahvaa SETA-liikettä ei Helsingissä ei Turussa eikä Tampereella olisi lainkaan homobaareja. SETA on muuttanut suomalaisten asenteita ja valtaosa työstä on tehty täysin vapaaehtoisvoimin. Jos joku luulee, että Turun Seudun SETA kylpee rahassa voi vapaasti käydä katsomassa järjestön tilinpäätöksen.

Toimiston vuokra, puhelimen ylläpito ja muut perusasiat vaativat rahaa ja yhdistyksen rahat riittävät niukka naukka juuri näihin toimintoihin.
Turun yöelämästä:

Tusetan pari kertaa kuussa järjestämät bileet ovat tällä hetkellä ainoita Turun seudulla järjestettäviä gay-pippaloita. Sääli, sillä alkaa näyttää siltä, että ilman kilpailevia firmoja Tusetan bileiden taso on laskennut täysin anteeksiantamattomalle tasolle. Kivahan sitä on pyörittää tekniikoiltaan paskaa ja muutenkin huonosti järjestettyä bisnestä, kun kilpailua asiakkaista ei synny ja homot ja lesbot tulevat paikalle, oli mikä oli.

Bilepaikkana toimivan Säätämön äänentoisto on ollut surullisen vinksallaan melkeinpä jokaisissa bileissä. Milloin musiikki on tullut vain yhdestä kaiuttimesta, milloin bassot ovat hävinneet ja ilmoille on tullut pelkkä diskantti. Myös valot ovat useamman kerran olleet päin seiniä. Erään kerran tanssilattiaa valaisi usean tunnin ajan yksi ainoa vilkkulamppu ja silloin tällöin pari normaalia valoa. Pimeässä ei ollut kovinkaan mukava tanssia, kun kavereita ei nähnyt, saati että olisi voinut kuvitella tekevänsä tuttavuutta uusienkin naamojen kanssa. Valot saatiin kuntoon vasta joskus kahden-kolmen aikoihin, eli silloin kun monet olivat paikalta jo häipyneet.

Tekniikkaongelmista on useasti huomautettu bileiden henkilökunnalle - DJ:lle, portsarille, narikkamiehille, baarimikoille - sekä jälkikäteen myös Setan toimistolla pyörineille tyypeille; parannusta asiaan ei ole tullut. Selityksenä äänen katoamisiin sun muihin on tarjottu sitä, että tekniikan toimivuudesta vastaavat viime kädessä Säätämön omistaja tai kuka ikinä (siis Setan ulkopuolinen henkilö), ja että järjestäjät eivät voi mitään sille, jos laitteet eivät toimi. Olen kuitenkin käynyt Säätämön monissa muissa tapahtumissa koko yön kestäviä reivejä myöten, ja mitään vastaavanlaisia ongelmia ei ole kohdalle sattunut. Eikö Tusetalla siis ole pokkaa/halua/uskallusta vaatia paikan omistajia takaamaan sen, että homojenkin pippaloissa tekniikka toimisi?

On alkanut tuntua siltä, että paikallinen Seta todellakin rahastaa näillä bileillään: 5/6 euroa plus euron narikka usein täysin keskinkertaisesta illasta on mielestäni aika kohtuutonta, etenkin kun Turussa ei vaan ole mitään muita kunnollisia homopaikkoja. Säätämöllä käy kuitenkin suurin osa tutuista ja tuntemattomistakin, eikä bileitä siksi haluaisi jättää väliin.

Maksavana asiakkaana ja tympiintynenä lesbona vaadinkin, että Turun Seta ryhdistäytyisi hieman ja ainakin yrittäisi parantaa tasoaan. Ei ole mukava kävellä aamuyöstä Humalistonkatua ylös ja puhua lähinnä siitä, miten paskat bileet Säätämö tälläkin kerralla tarjosi.
Tilanne Turussa on ongelmallinen. JM oli erittäin hyvä paikka varsinkin viikonloppuisin, ihmisiä riitti ja kaikilla oli mukavaa. Kun Studio avasi asiat muuttuivat. 20-30 vuotiaat jättivät tulematta Studioon ja paikan valtasivat 30-60 vuotiaat ylijäämähomot. Itse en halua käydä Studiossa. Paikka sinänsä on OK, mutta asiakaskunta on kamalaa entiseen paikkaan verrattuna.
Vanhemmat "30-60 vuotiaat ylijäämähomot" ovat ehdottomasti herkumpia kuin "18-29.999WEE määkylammaskakarat!
Tällastahan tää aina on...

J&M oli hyvä ja Studio on hyvä. Kaikkein parasta olisi,
jos tällaiset kaksi täysin erilaista paikkaa voisivat toimia
yhtäaikaa. 'Määkylammashomoille' ja 'ylijäämävanhuksille' olisi sitten tarvittaessa 'omat' paikat, joissa voisi olla kuten haluaa. Suuri osa porukasta kuitenkin varmasti haluaisi valita mielialansa mukaan kummassa käy... Itse ainakin pidän molempien seurasta tilanteen mukaan. Jopa naisten seura on välillä ihan piristävää, olkoonpa sitten lesboja
tai heteroja.

Tusetalle kiitos bileiden järjestämisestä. Autoitte taas monen ihmisen elämää, kun täytitte puutteen tarjonnassa.
Yksityisissä ei tällä hetkellä näytä halua/rohkeutta/taitoa löytyvän muuhun kuin valittamiseen, vaikka aivan selkeä
markkinarako on havaittavissa. Huhuja uuden seka-tanssipaikan perustamisesta on kyllä kuulunut, mutta mitään ei vaan näy? Siihen asti moni joutuu sekoilemaan hetskupaikoissa ja varmasti syntyy vähintäänkin kiusallisia tilanteita...

Sitten on vielä yksi ryhmä, jolle ei löydy toistaiseksi tarjontaa. Elikkäs sellaiset jo kumppaninsa löytäneet pariskunnat, jotka haluaisivat yhdessä käydä jossain ihmisten ilmoilla, mutta ilman iskutarkoitusta. Tällaisia tapauksia varten onkin nyt avattu oma keskustelupaikka,
jossa asiaa voimme yhdessä pohtia ja kontakteja toisiimme luoda. Muihin pareihin kun ei tunnu missään oikein törmäävän. Missä kaikki lienevät????? Eli:

http://www.run.to/turpa

Käykää katsomassa, osallistukaa keskusteluun...

Hauskaa kesän alkua kaikille
No niin, kun tuossa ovat taas kerran ikärasistit rintamalinjojen molemmilla puolilla viskelleet solvauksia puolin ja toisin, niin voi vain todeta, että yhtä suurta eri perhettä tässä kaikki ollaan. Hohhoijaa... jos joku saa paskahalvauksen siitä, että viereisessä pöydässä istuu liian nuoria/liian vanhoja/liian tummia/liian vaaleita/liian laihoja/liian lihavia/liian sopusuhtaisia/liian trendikkäitä/liian sovinnaisia/liian ihanmitähyvänsä ihmisiä, niin ei voi sanoa muuta kuin että omapahan on ongelmansa. Eikö olisi parempi, että sen p-halvauksen välttääkseen pysyisivät vain kotona pää peiton alla tai vaikka puhkoisi silmänsä, ettei tarvitsisi katsella kaikkea sitä kurjuutta? Semminkin kun niitä "vääriä" ihmisiä näkee jo kadullakin, ennekuin on edes ehtinyt perille sinne omaan ghettoonsa.
Siis, ongelma Turussa on se että tämä on pieni kaupunki ja sen takia myös vähän seksuaalivähemmistöjä. JM oli jälkikäteen ajateltuna kansainvälisen tason paikka: asiallinen kohtauspaikka kaikenlaisille seksuaalivähemmistöille.Siellä oli aina kivaa viikonloppisin,varsinkin lauantaisin jolloin paikka oli täynnä ja jonoa silloin tällöin ulkona. 20-30- vuotiaat olivat enemmistönä viikonloppuisin mikä on luonnollista koska silloin oli disko. MUTTA: JM oli paikka kaikenikäisille eikä mielestäni ketään katsottu pitkään esim. liian "korkean" iän vuoksi. Ongelma puhkesi kun Studio avattiin. Alle 30-vuotiaat jättivät tulematta ja paikasta tuli 30-60-vuotiaiden ylijäämähomojen kaatopaikka. 30-60-vuotiailla ylijäämähomoilla tarkoitan lähinnä miehiä jotka eivät syystä tai toisesta ole kelvanneet toisille. Kyseiset miehet eivät ole suosiossa homomarkkinoilla koska ovat a, rumia b, sosiaaalisesti rajoitteisia eivät kykene ottamaan kontaktia ja keskustelemaan c, lihavia d, alkoholiongelmaisia tai 50-60-vuotiaita jotka eivät tajua olevansa liian vanhoja 20- vuotiaille. Tilanne johti siihen että aloin ahdistua koko paikkaan. Tuli tunne että näihinkö on pakko tyytyä. Ja kun darkroom avattiin sinne rupesi änkemään ne jotka eivät muutenkaan saa seksiä. Suoraan sanottuna: vähänkin paremman näköiset boikotoivat Studiota ja sinne eksyvät ihmiset joutuvat pienen paikan "mukavan" ilmapiirin johdosta katselemaan kun ylijäämähomot änkeävät seuraasi. Lopuksi: JM kelpasi kaikille niille joilla oli enemmän tai vähemmän menekkiä. Ainoastaan seinäruusut valittivat paikasta. On turha syyttää esim. heterotyttöjä siitä että JM ei ollut kiva. Kaikki kauan JM:ssä käyneet tietävät että paikka oli viikonloppuisin lesbojen kansoittama. Ei sinne paljon heterotyttöjä mahtunutkaan.
Mitä opimme tästä?

Ei-kiiltokuvapoikien, kuten minun, kannattaa kiertää kaukaa homobaarit koska sellaiseen meneminen ei aiheuta muuta kuin pahaa mieltä. Itselle.

Ennemmin kannattaa liittyä gay-shakkiklubiin.



Kun sellaisia olisikin......
Turussa on pari kertaa ollut kaksi homobaaria. Toinen on aina joutunut lopettamaan lyhyen ajan kuluessa. Nyt vanhemmat miehet käyvät Studiossa. Myös Okkola on vanhempien miesten ja erityisesti lesbojen suosiossa. Nuoremmat käyvät Setan bileissä, joiden laatu on tosiaankin kyseenalainen. Hyviä vaihtoehtoja ei siis ole, mutta toisaalta tilanne tekee vaikeaksi perustaa hyvää vaihtoehtoa. Ja paikka Turku ei elätä kahta homobaaria, se on todettu useasti.

Äh!
olen itse turkulainen bi-tyttö ja todella ihmetellyt mistä löytää toisia bi-tyttöjä.Käyn usein okon huomassa ja pidän paikasta.kuitenkin kaipaan jotain menneen jm:n tyyppistä paikkaa, jossa voisi myös tanssia. Oli todellinen takaisku kun paikka sulki ovensa.no uutta vastaavaa odotellen...!
Turkuun tarvittaisiin uusi gay-baari, jossa voisi käydä niin lesbot kuin homotkin. Studio on liian pieni ja aivan vääränlainen menomesta pervoine teemoineen. Ei siellä kukaan normaali homo halua käydä! Aiempi Jack&Mikes oli hyvä... Sitäpaitsi vaihtelu virkistää, eli uusi paikkoja kehiin!
sulle varmaan,mutta kaikki maailman kaupungit on sulle samalla teemalla,ethän sä muutu vaikka menisit minne!!!
Studio on kyllä aika masentava verrattuna J&M:iin, jota sitäkin tietysti parjattiin aikoinaan armottomasti. Naisrasismi on rumaa. Setan bileissä kävin pari kertaa, mutta jokin sieltä puuttuu.

Nykyään käyn yksinomaan heteropaikoissa, joissa ihmisissä on energiaa ja elämäniloa. Hyvännäköisiä ihmisiä katsellessa tulee itsekin hyvälle tuulelle. Metropol, Puuteri, 57, Marilyn, ehkä myös Kino.

Paremman näköistä porukkaa kuin mitä Helsingissä olen missään ravintolassa nähnyt. Jos ette usko niin tsekatkaa itse.
Hmmm...noi oli ihan kivoja paikkoja sinänsä. Lynissä olen itekin muutaman kerran käynyt. Karaoke on ihan ok. 57 ja Metropolkin on tsekattu.... niissä vaan auttamattomasti tuntee itsensä eläkeläiseksi jo mun 24v bf:kin, puhumattakaan sitten minusta, heh.
Yksi paikka olis kyllä aika kiva ja siellä ollaan aina silloin tällöin istuskeltukin, varsinkin kun laulattaa (karaoke joka päivä), tai sitten on lähdetty studiolta jatkoille (04.00 asti joka päivä). Onpa siellä joskus joku muukin poikapari bongattu. Paikka on BailaBaila. Se nyt ei varsinaisesti ole mikään trendipaikka, asiakaskunnaaltaankaan, mutta tunnelma on ihan mutkatonta. Meikäläisiä vois tietty olla enemmänkin...
Tunnustaako joku muu käyvänsä siellä?
Kyllä tunnustaa. Mä olen edelleen pysynyt lupauksessani ja kieltäytynyt raottamasta Studion ovea. Tai painamasta kelloa, ihan miten vaan. Ei mene päähän miksei pääse sekaporukalla baariin. No on tästä surkeasta Turussa-Ei-Oo-Mitään! tilanteesta jotain hyötyäkin ollut. On tullut käytyä paikoissa joihin muuten ei olisi mennyt. Homola kun on aina niin "helppo" paikka. Ja hauskaa on piisannut. Kyllä se on niin, että se on sama missä räkälässä ja millasessa humppahälinässä istuu kunhan on mukava porukka! Ja on tullut tosiaan vedettyä muutama karaokebiisikin. Asia mitä en kuuna päivänä olisi homolassa tehnyt. Jotta pitäkööt ovet Studio kiinni naisilta tai miltä tahansa porukalta. Fakta on, että me löydetään huvia muualtakin!
Miten olis nyt lauantaina 28.9.? Olisko porukkaa liikenteessä? Meillä varmaankin on sellanen pikku ryhmä kasassa ja ollaan iltaa viettämässä kaupungilla. Varmaankin Studiolla poiketaan jossain vaiheessa (?), ehkä, koskapa ilmeisesti yksi tyttökin on mukana... mutta sitten ainakin myöhemmässä vaiheessa todennäköisesti Bailaan. Jos halukkaita mukaan liittyjiä, niin tervetuloa porukkaan.

Voi soitella, tai pistää tekstariakin... yhteystiedot täältä:

http://www.run.to/turpa

Ja voi ehdottaa jotain muitakin paikkoja...