Helsingin homokapakat

  • 1 / 31
  • Nalle Karhunen
  • 19.1.2002 14:37
Mielestäni suurin osa Helsingissä olevista homokapakoista on ahdistavia tunnelmaltaan, koska ne ovat liian pieniä, pimeitä ja savuisia. Samoin niiden asiakaskunta koostuu - ainakin osittain - ihmisistä joiden mielestä homokapakkaan tuleva on julkista omaisuutta kaikille ja näin ollen myös kaikki saavat kähmiä ja kouria tätä mistä nyt sitten sattuvat haluamaan. Hämäryys ja savuisuus ei niinkään haittaa, mutta ärsyttävät kopeloääliöt pitävät kyllä ainakin tämän homon poissa baareista aika tehokkaasti. Siis, tämä on minun mielipiteeni ja mikäli jollakulla on muu, niin sen voi ihan vapaasti myös ilmaista.
Toisalta asia voidaan yleistää siten, että suurin osa helsingin kaikista kapakoista on ahdistavia tunnelmaltaan... Ja niissäkin osa (erityisesti uroista, mutta myös naisista) on kovin päällekäyviä. Sikäli yli-innokkaat eivät ole yksistään homobaarien ongelma.

Mua lähinnä häiritsee ihan kaikissa baareissa savuisuus. Illalla humalassa siihen savuun kyllä tottuu, mutta aamulla savu muistuttaa itsestään vaateiden pahana hajuna ja päänsärkynä. Ainakaan itselläni pelkkä juominen ei jysäriä aiheuta.

Mutta kaikesta huolimatta ainakin minun mielestäni baari on ihan kiva paikka törmätä tuttuihin ja pitää jopa hauskaa. Homobaariin menen heterobaaria mieluummin myös siksi, että tiedän silloin olevani paikassa, jossa tiedän varmasti, mikä on homman nimi.
  • 3 / 31
  • Tupakoimaton
  • 19.1.2002 16:24
Minusta pitäisi kieltää tupakointi kokonaan ravintoloissa, ellei ravintola pysty hoitamaan asiaa niin, että tupakoitsijoille on varattu sellainen paikka, josta savut eivät siirry tupakoitsijoiden puolelle. Esim. DTM:ssä tupakointi pitäisi kieltää kokonaan.
Tupakoijana olen tietysti kovin jäävi sanomaan mitään siitä savusta, mutta jos en saa kapakassa polttaa niin jään kyllä saman tien kotiin. Tupakka vain on asia joka liittyy monilla viinankäytön yhteyteen...

Muutenkin olen ilmeisen erikoinen, sillä kertaakaan Hgissä asuessani en kokenut minkäänlaista ahdistelua missään (homo)kapakassa liikkuessani... minua olisi melkein saanut vähän puristellakin ;) Enkä tietääkseni ole mitenkään fyysisesti vastenmielinen (tai sitten minulle ei _taas_ ole kerrottu jotain :)

Se mikä minua useimmiten häiritsee on melutaso. Sitä tuntee olonsa niin kovin vanhaksi kun tekisi mieli vaan koko ajan käyttää korvatulppia. Kun kahdella kaverilla on vaan jo kuulo-ongelmia ja ikää on joitain vuosia päälle 20 niin jossain mennään mielestäni metsään...
Itse en tupakoi mutta toisaalta en vastusta sitä että muut ihmiset tupakoivat baarissa ollessaan. Pitäisi kuitenkin varmistaa, että paikan ilmanvaihto toimii sillä tasolla, ettei savusta tarvitse kärsiä jos ei niin halua. DTM:ssähän ei tunnu olevan minkäänlaisia alueita joissa tupakointi olisi kielletty ja ilmanvaihto siellä on totutusti huono (silmiä särkee, nenä menee tukkoon, seuraavana päivänä päänsärky ja vaatteet haisee). Mutta kai sitä pitää vähän kärsiä siitä hyvästä että saa juhlia. :)
Noh.. mä en voi sietää tupakan savussa istumista.. tuli taas pari päivää sitten todettua että e.v.v.k. savuiset baarit tms. paikat. Kärystä saa vain vitutuksen, kun vaatteet haisee helvetin pahalle.
Jos paikassa ei ole kunnon savutonta aluetta, niin sinne ei kyllä tule mentyä toista kertaa noin vain.
  • 7 / 31
  • Nalle Karhunen
  • 22.1.2002 11:57
No kuka tykkää mistäkin, on sen oma asia. Mielestäni kuitenkin juuri tuo pimeys ja hämäräperäiset toimintatavat ovat omiaan pitämään homokulttuurin pimeänä ja hämäränä, koska baarit ja niissä käyvät ihmiset ovat kuitenkin koko seurakunnan näkyvin osa.

Muut mieltävät hyvin nopeasti kaikki homot pimeissä luolissa kulkeviksi, seksin perässä juokseviksi hinteiksi. Tai siis on mieltänyt jo. Olisi kiva kun saisi sellaisen ravintolan joka olisi avoin ja valoisa. Ei siis sellainen, että ikkunat on teipattu mustalla kontaktimuovilla ja valot niin himmeitä että hyvä että näkee. Siinä voi sitte ohikulkijat pällistellä, kun heidän anaaliyhdynnässä jatkuvasti elävät hintit juovatkin ja syövät ihan normaalisti ravintolan antimia aivan kuten hekin.

Tosin mustat lasit tuovat yksityisyyttä ja nekin jotka ovat täysin kaapissa uskaltautuvat alan kuppiloihin. Monet heistä saattavat kuitenkin pettyä seuraan, kun ensimmäinen toive juttelukumppanilta onkin jotta joko pääsee pukille - jos huonosti käy.

Mutta takaisin asiaan jankuttaen. Edes yksi valoisa puppeliravintola keskustan tienoille jossa ihmiset näkisivät, että tämä ei nyt kuitenkaan ole ihan sellaista millä he lapsiaan pelottelevat iltaisin jos ei iltapuuro maistu.
Mutta mutta... Enpä ole hirveän montaa sen ihmeemmin valaistua heteroyökerhoakaan nähnyt, ja olen sentään heteroyöelämääkin nähnyt aikas monta vuotta... (ja siihen totaalisesti kyllästynyt, kun ei juopuneiden himokkaiden pojujen ravia kiimaisten kännisten naisten perässä jaksa hirveesti katsoa)... Keskikaljakuppiloista toki on usein näkyvys suoraan kadulle, mutta en sellaisessa paikassa viihdy.

Yökerhojen on vain tapana olla suhteellisen pimeitä - ihan tunnelman luomisen kannalta jo. Niin hetero- kuin homopaikkojenkin. Kai sillä hämäryydellä rakennetaan jotain unenomaista arjesta irti olevaa fiilistä. En minä ainakaan viihtyisi missään kirkkaasti valaistussa hallissa.

Ja mietitäänpä lisää... Con Hombresista tai Lostarista näkyy muuten ihan suoraan kadulle - ja toisin päin. Ja vielä... muistetaan toki, että Helsingin homobaarit ovat aivan keskellä kaupunkia, pääkatujen varsilla, parhailla liikepaikoilla, eikä millään pimeillä kujilla kaupungin laidalla.

Mutta mikä Helsingistä oikeasti puuttuu, on nimenomaan homoille suunnattu ruokaravintola. Olettaisin, että sellaisessa olisi sunnuntailounaallakin välittömämpi tunnelma kuin vastaavassa heteroille suunnatussa paikassa.
Mä olen tuosta ihan samaa mieltä nallun kanssa. DTM:n synttäreissä viime syksynä ikkunaverhot oli kerrankin avattu ja paikka oli mielestäni paljon mukavampi, kun saattoi katsella ohikulkevia ihmisiä. Olkoonkin, että kyseisessä baarissa ikkunoita on vain yhdellä seinällä. Mutta silti. Ja mikä ihmeen pointti on Herkunkin mustilla ikkunoilla? Ollaan kuitenkin jo 2000-luvulla, ja homoantipatiaa kokevat ihmiset saavat pysyä Vantaalla jos eivät kestä homobaarin ohi kävelemistä.

Muutenkin kaipaisi pelkkien viinajuottoloiden lisäksi esimerkiksi jonkinlaista gay-henkistä kahvilaa, johon voisi päivälläkin poiketa juomaan kupposen teetä. Liekö tuollainen edes mahdollinen perustaa? (Teetähän voi aina terästää kuitenkin.)
No L&F on tähän asti aukaissut ovensa klo. 16, nykyään näköjään myöhemmin ko siellä mitään ruuhkaa koskaan ole ollut... No eihän se mikään kahvipaikka oikein ole vaikka joitain leivänkannikoitakin on ainakin ennen saanut.
Jaahas...
Tuli tännekkin eksyttyä ja näyttää meidän homojen ainoa ongelma olla yökerhoissa se että niissä poltetaan, ja seuraavana päivä yksi niistä 250 paidasta ( jokainen homo omistaa paljon vaatteita, ei tosin mitään päällepäntavaa! FAKTA! ) haisee tupakalle... ( Pesukoneet / pesulat on keksitty !!! )

Toinen ongelma on yökerhojen pimeys... smo on siinä oikeassa että pimeydellä ja hämäryydellä luodaan kuvaa jostain muusta kuin siitä tavallisesta... se jopa tekee osan ravintolassa-olon hauskuudesta...
Aikoinaan (199o-luvun alussa) Helsingissä oli yökerho nimeltä Victor's ( nykyinen G.W. Sundmans -ruokaravintola! ) jonka sisäpihalle oli rakennettu aito beach... palmuja, hiekkaa etc...

pitäkää hauskaa...nähdään yössä...
" ainoa ongelma olla yökerhoissa se että niissä poltetaan, ja seuraavana päivä "

No, kerro toki jos sydämmelläsi on muita ko aiheeseen liittyviä murheita. Jysärille tai aamun huonoon omaantuntoon ei voi auttaa muut kuin henkilö itse (ennakoivalla?) toiminnallaan :)

" yksi niistä 250 paidasta ( jokainen homo omistaa paljon vaatteita, ei tosin mitään päällepäntavaa! FAKTA! ) "

Et taida tuntea kovinkaan montaa homoa kovinkaan hyvin? :)

" pimeydellä ja hämäryydellä luodaan kuvaa jostain muusta kuin siitä tavallisesta... "

No jonkin verran on tullut klubeja, reivejä ym kierreltyä ja kyllä ne järjestäen kaikki on olleet yhtä pimeitä loukkoja. Tosinkin yleensä siitä syystä että yleensä ravintolan sijainti on sellainen ettei ikkunoita jos niitä on ole järkevää aukaista tai siitä ollut mitään muuta hyötyä kuin lisämelua naapureille. Toisaalta parhaat bileet on olleet paikossa joissa on ollut toisaalta "pimeä" bailualue ja toisaalta valoisa (jos nyt suomessa niin voidaan sanoa) "vilvoittelualue". Esim. dtm:ssä tämä onnistuisi vallan helposti kuten esim. synttäribileissä, L&Fssähän ko jako jo on ja Herculeskin pääsisi lähelle jos poistaisi ikkunahimmennykset. Ja kannattaa muistaa että vasta kahvilakulttuuri toi Suomeen suuret ikkunat julkisivuihin eikä siitäkään ole niin hirveän montaa vuotta. Erilaisuudella (muista vastaavista), muuttumisella ja asiakkaiden rakentavia kommentteja kuuntelemalla ravintolat nykyään pärjäävät ;)
Itse homokapakassa työskentelevänä tiedän, että tupakansavu tarttuu todella helposti vaatteisiin ja hiuksiin, jopa levyihin.Siihen on vain totuteltava tai sitten alettava kehittelemään menetelmiä. Itse kun en polta niin tunnistan hajun jo heti.
Työpäivän(yön) jälkeen laitan kaikki vaatteeni tuulettumaan teranssille ja itse käyn joko saunassa tai suihkussa, niin johan hajut lähtee.
Joskus olen jopa tuulettanut levystöni ja pyyhkinyt levykeissit pesuainerätillä, onhan hajut lähtenyt.
Se on vain tämän ammatin varjopuolia.
On vain osattava hankkia tarpeeksi vaatteita ja omopulveria niiden pesuun.Ja asennetta.
Kukahan ostais Strindbergin ja julistais sen homokahvilaksi? Se olisi oikein sopiva... ;)

Tarvitaan yksi tai kaksi ei-yökerho homokahvilaa/ravintolaa helsinkiin.
Oletpa oivan ajatuksen saanut, Sonari! :D

Mua on kovasti harmittanut vuoden takaisin Kööpenhaminan reissuni jälkeen, ettei Helsingissä ole sellaista paikkaa, joka olisi esimerkiksi päiväsaikaan kaffela ja sitten illalla ravintola tms tms tms.

Toisaalta kovasti olisin myös sellaisen paikan kannalla, jonne voisi sitten päästää niitä ns. alaikäisiäkin istumaan ja aikaansa viettämään, koska sellaisetkin paikat Helsingistä kokonaan puuttuu.

Mutta tuo kaffelaidea oli aivan ihastuttava! :D

--Druusi Puumis
Tupakka kuuluu niin tiiviisti suomalaiseenkin meininkiin, ettei ole juuri toivoa että siitä päästään (minulle n. 15 polttaneelle, n. 10 vuotta sitten lopettaneelle on samantekevää polttaako joku).

Hki koko-päivä-gay-kahvila-illalla-gay-baari voisi ehkä toimia... idea on hieno, eikä mikään uusi. Ravintola on kuitenkin bisnes jonka pitää kannattaa ja jopa tuottaa, se ei ole mikään kiva harrastus. Euroopassa isoissa kaupungeissa on tilanne vähän toinen, voi olla erikoispaikkoja, ja silti porukkaa riittää.

Esim. Herkku / Hombres olisi hyvällä paikalla, voisi toimia päivälläkin, mutta eipä ole kokeiltu? Molemmissa katunäkymä, mikä olisi kahvilassa must. Haloo! Kahvila on ikävä homma, kun pitäisi olla homoja tyydyttäviä hienoja tuotteita, edullista, iso valikoima... eikä mikään säily seuraavaan päivään?

Hyvä henkilökunta on kallista suomenkin palkkakustannuksilla (jos hoitaa palkanmaksun oikein). Se että saako hienohelma-homoja tulemaan paikkaan on pirun vaikea kysymys. Henkilökunnan valinta on siinäkin tosi tärkeä. Valitettavan usein palveluammateissa on täysin siihen sopimattomia ihmisiä (tällä EN viittaa edellämainittuihin paikkoihin!).

Lopuksi... jokaisella on vapaus avata ravintola jos ajattelee sen kannattavan... ;)
Mun näkemykseni on se, et Hesaan pitäs kehittää joku Oulun Huikkaa muistuttava vähän isompi ja parempi...
niille jotka ei oo koskaan Oulun homobaarissa koskaan käyny, kerrottakoon, et katutasossa (josta näkee ulos, muttei kovin hyvin sisään) voi vaikka juoda kahvia ja kaljaa ja jutella ihmisten kans ja tutustua kivoihin tyyppeihin jne... ja sitten sieltä on raput alakertaan, diskohelvettiin (kansanomaisesti Manala) ja siel on kans ihan kivaa... yläkerras soiteltiin tossa joskus vajaa vuos sitten tyyliä Ultra Bra ja alakerrassa sitten tasokasta diskomusaa..
Lähtekääpä kehittelemään tuosta... sitten tietysti jos ruvetaan oikein mukavuudenhaluiseks ni sit tietysti kabinetti ja saunaosasto ja uima-altaat ja... sitten pieni hotelli,vidovuokraamo ja Setan toimistotilat... pitäis vaan ostaa yks kortteli Hesan keskustasta, ja se maksaa :=)
Mut ottakaa tosta tarinasta ny jotain irti..
Tommonen kaksikerroksinen sydeemihän helsingissä jo on. Heteromyönteinen homobaari "Lostari" - Lost & Found, jonka alakerrassa on "Hideaway Bar". Ideahan on kutakuinkin sama.

Sääli vaan, että em. baari on niin kovin heteroiden kansoittama ja homot on sieltä varsin karanneet pois...

Mutta yläkerta on hillitympi ja sieltä on isot ikkunat kadulle. Alakerrassa on sitten vanhan talon kellariin rakennettu tila tanssilattioineen, jonka tunnelma on vähän erilainen.
Joo, mikähän siinä on, että jos jossakin homopaikassa on hyvä meininki, niin sitten käy kuten Mamalle ja LF:lle, että heterot valtaavat sen? Ja sitten se onkin kohta jo kuin mikä tahansa muu bailupaikka. On se vaan niin coolia ja trendikästä mennä ihan oikeeseen homokapakkaan missä voi nähdä ihan oikeita homoja, eiks ookin! Siellä voi vaikka nähdä kuinka miehet pussailee ja kaikkee jännää! Eikö heteroväelle ole tosiaankaan mitään yhtä hyviä bailupaikkoja olemassa? Minua ei totisesti tippaakaan innosta olla gay-baarissa kuin joku eksoottinen eläintarhan asukas, jota tullaan ihmettelemään samalla kun osoitetaan avaramielisyyttä ja suurta suvaitsevaisuutta kun suvaitaan bailata samassa diskossa.
Tai sitten hyvä meiniki tarttuu. Muistan aikoinaan (kieltolain aikaan joskus 80-luvulla) kun Bugatti Roballa oli saanut jatkoajan kahteen. Jostain kumman syystä kaikki Gambrinin asiakkaat ryöhäsivät sinne Gambrinin valomerkin jälkeen ja "valtasivat" paikan homoille. Miksi homma ei voisi toimia toisinpäin? Olisiko homojen sisäänpääsy pitänyt evätä jotta hyvä heteropaikka ei olisi mennyt pilalle?
No eipä ollut mitenkään erityisen mieltä ylentävää käydä vihteeksi perjantaina mamassa kun heterotytöt ovat "ajaneet" läsnäolollaan kaikki homot pois. Kyse onkin siitä tarvitseeko vähemmistö enemmistöltä vai enemmistö vähemmistöltä 'suojaa'. Kyllä homot haluavat olla jossakin keskenään rauhassa eivätkä siihen sovi pikkupil*ut ja heitä kohta seuraavat heteropojat. menköön johonkin ällöheteropaikkaan joita en tässä viitsi mainostaa nimeltä.
Kaiken lisäksi Dtm on SETA ry:n omistama ravintola, ei suinkaan minkään yksityisen tahon. Siis pitäisikö taustalla kuitenkin olla myös seta:n ideologia?? Homot ovat olleet ko. paikan kohdeyleisö ja varma tulonlähde, eivät trendiklubbaajat.
minä (heterotyttö? - olenhan jo 28-v...) käyn kyllä tasan niissä paikoissa, jossa mieleni tekee, olipa kyseessä sitten hetero- homo- tai jotain siltä väliltä paikka. ja jos parhaat ystäväni sattuvat olemaan homoja ja bilettävät mieluiten mammassa/herkussa, ei siinä ole paljon vaihtoehtoja, jos haluan ystävieni kanssa hipata.

niin että anteeksi kamalasti, kun julkean käydä häiritsemässä Sinua ja kaltaisiasi mammassa - sitä en kyllä ymmärrä, miten heteroiden läsnäolo voi pilata jonkun himpulan illan... emmehän me käsittääkseni saalista samoilla apajilla, vai???

ja huom! itse en katso olevani mikään trendihippaaja, olen käynyt mammassa suunnilleen siitä lähtien, kun paikka auksesi silloin joskus ammoisina aikoina. ystäväni ovat minulle ystäviä, eivät trendikkyyden osoitus. hauskaa viikonloppua joka tapauksessa, onneksi menen maalle, ettet vahingossakaan törmää helsingin yössä ainakaan tähän heteroon... =)
Niin ...hassuuu..... heterot eivät saisi käydä homo baareissa bilettämässä mutta sitten homot saavat käydä heteropaikoissa kuolaamassa nöpöjä teinei...jotka todellakin ovat kuolattavampia kuin mamassa tms homobaarissa. Minua ei kyllä lainkaan häiritse heterot homobaareissa....
Oon jo pidemmän aikaa miettinyt,mitä mieltä homot ovat esim. heterotytöistä baareissa...luin jo muutaman mielipiteen ylempää, mutta ne tuskin vastaavat kaikkien mielipidettä:) Kysymykseni kuuluu: Mitä mieltä homot ovat siitä jos hetero (nainen) haluaa tulla bailaamaan homobaariin ihan vaan kivan ilmapiirin takia! Esim. itse kävisin paljon mieluummin homobaareissa tanssimassa, koska siellä ei tarvitse sietää limaisia ja lääppiviä kundeja jotka yrittävät pilkun tullen pokata mukaansa kenet tahansa ei-kaksilahkeisen,joita heterobaarit ovat tulvillaan! En siis halua lähteä tarkastelemaan "homojen ihmeellistä maailmaa", vaan ainoastaan bailata hyvässä ilmapiirissä ja nauttia tanssimisesta!En ole vielä uskaltautunut homobaariin, koska en halua "astua kenenkään varpaille"...
Haluaisin kuulla mielipiteitä, puolesta ja vastaan!
Iloista kesän odottelua kaikille!( johan se kesä melkein on:)
En usko, että suurimmalle osasta homoja heterotytöt homopaikoissa on paha asia. Mielestä tietty "mixed crowd" on osallaan rikkaus, mutta tottahan se on, että viime aikona esim. mama on vajonnut syvälle ja siellä hengailee nykyisin aika tylsän oloista porukkaa ja mielestäni todella paljon heteropariskuntia. Ne ei ainakaan pelasta paikkaa, mutta mamahan on muutenkin jo ongelmissa eli homot on hylänneet sen itsekin... huono juttu sillä paikka on muuten mainio ja ennen paras gay klubi koko kaupungissa. Nykyisian vastinetta ei ole, vaikka Herkku onkin aika suosittu... ei kuitenkaan sama asia.
Ai mitä vikaa siinä on jos heterotytöt käy homopaikoissa? Ennen ei ehkä mitään, mutta nyt kun Pore on suljettu ja minunkin ystävineni täytyy siirtyä Mamaan tai johonkin muuhun paikkaan, niin tulee ongelmia. Ujona tyttönä minulla on muutenkin vaikeuksia lähestyä naisia ja jos pitää vielä "varoa", että tuleekin lähestyneeksi heteroa... No, onneksi Seta järjestää naisten bileitä, niissä ainakin voi olla omiensa seurassa.
siteeraan jostakin aikaisemmin lukemaani "kun hetero muijat eksyy homoraflaan niin pian ne hetero jätkätkin sinne eksyy" ja siinä sitten meni se homorafla. ei siinä mitään että heteroita käy homorafloissa, mutta kun ne tuppaa sitten paisumaan kansanvaellukseksi jolloin "alkuperäiskansa" lähtee karkuteille. hyvänä esimerkkinä DTM, siitä paikasta on tullut pillereitä napsivien heteroiden temmellyskenttä. onneksi on herkku, mutta hups keikkaa, nyt on sitten alkanut heteroilla myös senkin paikan valtaus. kunpa se olisi niin yksinkertaista että "homot ja heterot, käsikädessä kohti parempaa tulevaisuutta".
Olen itse naisellinen lesbo, ja en ole enää vuosiin aktiivisesti käynyt Mamassa, joskus 1993-1994 kyllä kävin. Kävin nyt Vapariviikolla yllättäen Mamassa ja kyllä mulla oli alkuillasta sellainen fiilis, että homomiehet kattoi silla lailla, että mitä toi heteromuija tänne tulee, mutta sitten toimeliaana naisena, kävin iskemässä erään naisen baaritiskiltä ja me siinä sitten käveltiin käsikädessä pitkin paikkaa, niin johan loppuivat katseet.
Toisaalta ymmärrän kyllä erittäin hyvin,ettei miehistä ole kivaa, jos heteronaiset valtaavat Maman. Luin itse kerran Anna-lehteä ja siinä eräs heteropariskunta kertoi miten olivat tutustuneet toisiinsa Maman vaahtobileissä, silloin kyllä tuli mieleen, että onko Mama noin perusteellisesti menettänyt luonnettaan, ei silloin 90-luvun alussa tuollaista ollut, että heterot siellä pariutuivat. Meidän homojen ja lesbojen pitää sitten vallata joku kiva paikka heteroilta, jos paikat alkaa vähetä. Onneksi Kaisaniemen naisten bileisiin pääsee sisälle vain naiset. Ehdottakaa miehet Mamaan joitain sellaisia iltoja, jolloin sisään pääsisivät vain miehet ?? Voisko toi toimia, Seta kuitenkin omistaa sen paikan, ??
Jaa että avoimet ikkunat kadulle. Turussa edesmenneen ja ainoan homopaikan Jack's & Mike'sin (sijaitsi talon kulmassa) seinäpinta-alasta tais olla ainakin puolet lattiasta kattoon olevaa lasia. Siinä sitä oli ohikulkijoilla ihmeteltävää. Nykyinen samojen omistajien perustama paikka Studio sitten taas on hiukan erilainen...ikkunat on peitetty ja sisään pääsee vain miehet ovikelloa soittamalla. Että siihen suuntaan kehitys länsirannikolla...
sais kehittyy vielä enemmän siihen suuntaan. ei kaikki homot halua bailata akvaariossa. lisää kunnon "tom´s clubi"-menoo.