Avoimuus Seta-järjestöissä?

• 1 / 10
  • lanneliike
  • 5.11.2010 11:37
Näinä aikoina kokoontuvat Seta ja sen alajärjestöt syyskokouksiinsa mm. valitsemaan luottamushenkilöitä toimintaansa. Peräänkuulutan järjestöiltä jälleen salaseuramaisesta toiminnasta luopumista ja valitsemaan hallituksiin vain henkilöitä, jotka suostuvat esiintymään julkisuudessa koko nimellään. Ja ainakin puheenjohtajat / varapj:t omalla naamallaan. Ja olemaan tavoitettavissa. Olen kuullut että Seta-järjestöjen piirissä olisi aktiivisesti ohjeistettu hallituksien jäseniä salaamaan osoitetietonsa, puhelinnumerot jne. Pitääkö tämä paikkansa? Tietysti kaikki voivat omalta kohdaltaan miettiä mitä tietoja julkisista rekistereistä itsestään haluaa löydettävän mutta tämänkaltaisen päiväkäskyn antaminen Setalta tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Olisikohan Setaa edes olemassa jos kaikki olisivat toimineet yhtä salamyhkäisesti menneinä vuosikymmeninä, jolloin ilmapiiri oli oikeasti vaarallinen.

Asiaan liittyvää keskustelua löytyy mm täältä: http://ranneliike.net/keskustelu.php?act=rthrd&grpid=20&thrdid=9004
  • 2 / 10
  • vaeltaja2006
  • 5.11.2010 19:01
Olen kohtalaisen usein yhteydessä Setan, Hesetan ja Trasekin ihmisiin. Saan aina tietoa ja haastatteluja pyytäessäni. Käyn myös erilaisissa tilaisuuksissa eikä sitä estetä - päinvastoin ollaan avuksi. Minusta avoimmuus on jatkuvasti lisääntynyt. Myös Amnestyn HLBTI-ryhmä toimii avoimesti, samoin MSC:n puheenjohtaja ilmaisi viime vuonna valintansa jälkeen, että puheenjohtaja on valmis haastateltavaksi (tosin sellaista juttutuokiota ei ole sovittu).

Vuoropuhelua halutaan, mutta ymmärrän hyvin, että kaikki eivät anna esim. puhelinnumeroitaan tai sähköpostiosoitteitaan, koska on toimisto ja nettisivut, joiden kautta yhteydet järjestyvät. Ympäri maata on niin paljon häiriköitä, että puhelinnumeroita ei kannata jaella. Ehkä voisimme enemmänkin kertoa järjestöasioista täällä ranneliikkeessä, erityisesti näin syyskokousten aikaan. On vain ollut hieman epävarmaa, miten paljon kiinnostusta tunnetaan järjestöjen toimintaa kohtaan.

Tilanne oli paljon huonompi vielä 5 vuotta sitten. Kun täällä ranneliikkeen keskustelupalstoilla kyseltiin vuosikokousasioista, jotkut aktiivit reagoivat kielteisesti: "Mitä se teille kuuluu. Tulkaa mukaan toimintaan ja kokouksiin". Mutta tilanne on muuttunut. Vielä kun muistaisimme, että elämää on Helsingin ulkopuolellakin, asiat olisiva ihan mukavasti.
Vaeltaja toteaa, että Setasta saa haastatteluja ja tietoja. Näin siis kun lähtee aktiivisesti hakemaan tietoa siltä suunnalta. Täällä Setaan liittyviä asioita on tiedotettukin hyvin. Herää kysymys, kerrotaanko Setassa Ranneliikkeestä mitään muuta kuin linkki jossakin verkkosivuluettelossa. Ainakin minulla on mielikuva, että vuorovaikutus on ollut varsin yksisuuntaista. Setan toimintaa tuetaan julkisin varoin. Siltä voisi edellyttää hieman monipuolisempaa ja tasapuolisempaa yhteydenpitoa.
Seta on suositellut luottamushenkilöilleen, että he salaisivat kotiosoitteensa. Minusta tämä on hyvin järkevää. Suomessa on tehty viimeisen puolen vuoden aikana useita homofobisia iskuja, joten uhka on todella olemassa. Esimerkiksi syyskuussa Oulun Setan aktiivin kotia tuhrittiin verellä ja maalilla.

Sähköpostiosoitteen voi ilman muuta pitää julkisena tietona. Puhelinnumeronkin, ellei häirikkösoittoja ala tulla liiaksi. Toistaiseksi minulle ei ole tullut yhtään ainutta.
  • 5 / 10
  • Public eye
  • 6.11.2010 13:00
Mihin ihmeeseen kukaan satunnainen netin selailija voisi oikeasti tarvita jonkun Setan järjestön luottamushenkilön kotiosoitetta? Järjestöjen osoitteet ovat yleisessä jakelussa, ja sitä kautta kehen tahansa henkilöistä saa kyllä halutessaan yhteyden.
  • 6 / 10
  • lanneliike
  • 7.11.2010 1:46
En ole ihan varma mihin Public on vastauksensa tarkoittanut?! Minä, tai kukaan mukaan tämän ketjun kirjoittajista ei ole vaatimassa luottamushenkilöiden kotiosoitteita julkisuuteen. Asia varmaan selviää P:llekin kunhan luet rauhassa tuon avausviestin. Liáina: Seta oli ohjeistanut alajärjestöjen luottamus- ja toimihenkilöitä henkilötietojensa salaamiseksi JO elokuussa ilmeisestikin "vain" Helsinki Priden välikohtauksen perusteella. Mielestäni Seta toimi harkitsettomasti ja turhaa pelkoa lietsoen.

Itse pidän Ranneliikettä homosuomen epävirallisena STT:na ja Vaeltajaa sen hyvänä toimittajana, joka muistaa tehdä juttujen taustoituksetkin huolella. Mutta en todellakaan voi ajatella, että Setan maksavana jäsenenä tyytyisin lukemaan järjestön kuulumiset vaikkapa Hesarin tai Iltasanomien tai Ranneliikkeen palstoilta. Ja kuten Juhani muistutti, Seta ja sen alajärjestöt saavat myös yhteiskunnan tukea jolloin esim. ko. varojen käytöstä (=toiminnasta ja myös siitä päättävistä henkilöistä) pitää pystyä kertomaan avoimesti.

Setan + alajärjestöjen toimintaan pitää saada henkilöitä jotka haluavat ja uskaltavat esiintyä omalla nimellään ja naamallaan yhteisen asian puolesta. Nyt annetaan osittain mielikuva että Setan toimintaan osallistuminen on hävettävää, rikollista tms piiloteltavaa. Jos me emme usko omaan asiaamme niin miten siihen voi uskoa valtaväestö?
Pidän varsin outona sitä, että nimimerkki Lanneliike vaatii ketään muuta esiintymään julkisuudessa täysin avoimesti. Hän kuitenkin kirjoittaa itse täyden anonymiteetin takaa. Edes henkilökohtaisessa profiilissa ei hänestä ole mitään mainintaa!

Periaatteeni on se, että jokainen määritelköön itse oman julkisuusasteensa. Virallisessa tehtävässä toimiva henkilö on voitava tavoittaa. Sellaiseksi riittää sähköpostiosoite ja organisaation puhelinnumero ja osoite kirjeitse tapahtuvaa yhteydenottoa varten. Johtotehtävissä, kuten vaikkapa Setan puheenjohtaja, vaatimus tavoitettavuudesta ja näkyvyydestä on muita korkeampi. Näin on myös tapahtunut.

Oma linjani on ollut esimerkiksi täällä julkaisemieni tapahtumatiedotteiden kohdalla, että siivoan niistä pois puhelinnumerot, ellei erityisen painava syy julkaisemista tue. Tämä jopa sellaisessa tapauksessa, että olen saanut täyden oikeuden aineiston julkaisemiseen. Mielestäni sähköpostiosoitteen pitää riittää ilmoittautumiseen ja tiedusteluihin.

Järjestöelämässä monissa tehtävissä toimineena olen huomannut sen, että julkisuuteen tulee tiedoista vain jäävuoren piskuinen huippu. Pelkästään niiden tietojen perusteella, taustoja tutkimatta, on aika epävarmaa mennä vaatimaan yhtään mitään. Kanssamme samoja katuja tallaa ihmisiä, jotka itse katsomansa syyn tullen voivat olla oikeasti vaarallisia kanssaihmisilleen. Oma arveluni on se, että poliisilla on meitä paljon laajemmat tiedot vaikkapa noista ääriorganisaatioissa toimivista. Luulen nimenomaan poliisin antaneen Setalle ohjeet yksityisyyden suojaamisesta. Kysymyksessä on silloin vakavasti otettava asia. Meillä ulkopuolisilla ei sellaisen vaatimiseen ole mitään syytä, eikä erityisesti silloin kun itse piiloutuu täysin nimimerkin suojaan.
lanneliike kirjoitti:

> "En ole ihan varma mihin Public on vastauksensa tarkoittanut?! Minä, tai kukaan mukaan tämän ketjun kirjoittajista ei ole vaatimassa
> luottamushenkilöiden kotiosoitteita julkisuuteen. Asia varmaan selviää P:llekin kunhan luet rauhassa tuon avausviestin. "

Varmaan tuo mielikuva syntyi myös useammalle muullekin lukijalle. Sillä siinä avausviestissä kirjoitit:

> "Peräänkuulutan järjestöiltä jälleen salaseuramaisesta toiminnasta luopumista ja valitsemaan hallituksiin vain henkilöitä, jotka suostuvat esiintymään
> julkisuudessa koko nimellään. Ja ainakin puheenjohtajat / varapj:t omalla naamallaan. Ja olemaan tavoitettavissa. Olen kuullut että Seta-järjestöjen
> piirissä olisi aktiivisesti ohjeistettu hallituksien jäseniä salaamaan osoitetietonsa, puhelinnumerot jne. Pitääkö tämä paikkansa?"

Ihan kirjaimellisesti et siis kuuluttanut julkaisemaan osoitetta, mutta helposti tuosta avausviestistä saa sellaisen mielikuvan, että osoittensa salassa pitävä ei ole mielestäsi sopiva henkilö järjestöjen toimintaan.

Hyvä, että asia tuli oikaistua.
Setan keskiverto tai pienempi jäsenjärjestö saa vuosittain tukea yhteiskunnan varoista sen verran minimaalisesti, että sillä perusteella on melko kyseenalaista vaatia yhtään mitään. Avustussumma kattaa lähinnä vaivan, joka aiheutuu hakemusasiakirjojen tekemisestä. Mikä se on sitten sopiva ja riittävä määrä, että esim. Setan paikallisjärjestön pj on tavoitettavissa? 24/7? Jos sattuu vaikka äkillinen homohätätilanne.

Hävettävää Setan paikallistason toiminnassa on, mutta ei siinä mielessä mihin lanneliike käsittääkseni viittaa. Yleensä kaikki toimii ihan hyvin ja joskus jopa erinomaisesti. Mutta joskus toiminta on niin luokattoman tumpeloa, että pitää miettiä haluaisiko myöntää julkisesti kuuluvansa samaan porukkaan.

”Setan + alajärjestöjen toimintaan pitää saada henkilöitä jotka haluavat ja uskaltavat esiintyä omalla nimellään ja naamallaan yhteisen asian puolesta.”
Nyt lanneliikkeelle on käynyt pieni sekaannus. Pitäisi tietysti lukea, että ”toimintaan pitää saada henkilöitä PISTE”.
Juhani hyvä, kyllä sinä minut tunnet - moikkaan kyllä kun kohdalle osutaan. On joskus jopa vaihdettu enemmän kuin kaksi sanaa. En kyllä useinkaan ymmärrä sinun när(k)ästyksiäsi, otetaanpa nyt vaikka tämä anonyymius : olisitko oikeasti tyytyväisempi jos henkilökohtaisessa profiilissani lukisi esim. että käyn kuntosalilla, kuuntelen Madonnaa, tykkään pojista, asun Kivihaassa etc. Tämän keskustelupalstan yleisin tapa on kyllä kirjoitella nimimerkin suojista (kts: http://ranneliike.net/profiili.php) - ja siksi toisekseen mistäs me tiedämme että JuhaniV on Juhani Viherlahti, on yhtä helppoa väittää olevansa JV kuin kuuntelevansa Madonnaa.

Voin kyllä lohduttaa sinua ja muitakin - ihan henkilökohtaista kokemusta ja julkista esiintymistä homoasiassa löytyy yllinkyllin. Tosin eihän tuohonkaan tarvitse uskoa, niinkuin ei mihinkään netissä kirjoitettuun. Ihan noin yleisenä havaintona sekä täällä että "talon sisällä" voin sanoa että kesän prideiskun jälkeen Setasta on tullut homojen oma kirkko, jonka pappien (luottamushenkilöiden) toimia/toimettomuutta ei saa kyseenalaistaa. "Järjestöelämässä monissa tehtävissä toimineena olen...." Juhani hyvä, älä jeesustele!