Kiihottaminen kansanryhmää vastaan netissä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiihotus_kansanryhm%C3%A4%C3%A4_vastaan
suomi24:n "Maailman menoa" palsta pullistelee ihan kamalia kommentteja homoja kohtaan, esim. Pride-iskun jälkeen kommentoitiin "lisää kaasua ensi kerralla" yms. Onko mielestänne aivan naurettava/ylireagoitu idea, jos marssin poliisiasemalle tekemään tutkintapyynnön näistä?
Se, että poliisi soittaa yllättäen näille kirjoittajille, voisi vähimmillään edes säikäyttää vähän ja jatkossa miettiä mitä kirjoittelee.
Haluaisin mielipiteitä tästä.
Minusta ei ole sopivaa uhata väkivallalla yksittäistä ihmistä tai kansanryhmää. Ei netissä tai muutenkaan. Tai kehoittaa väkivaltaan ketään kohtaan. Siinä valossa tällaiset vihapuheet voi vallan hyvin saattaa viranomaisten tietoon.
  • 3 / 16
  • Cyoon Zirkov
  • 16.8.2010 0:00
minusta viranomaisille ilmoittamisessa ei ole mitään väärää, antaa heidän tehdä arvionsa siitä tekevätkö asialle mitään.
  • 4 / 16
  • Riquman1990
  • 16.8.2010 9:07
Musta ainakin tutkintapyynnön tekeminen viranomaisille on ajanhukkaa ja sananvapauden rajoittamista. Sananvapauteen kuuluu oikeus olla myös homoista mitä mieltä haluu, vaikkei homot siitä pitäskään.

Mun mielestä on vaan parempi, et juntit meuhkaa netissä eikä hakkaa homoi esim. kadulla. Mua henkilökohtasesti homofoobikoiden kirjotukset lähinnä naurattaa. Elämässä on karseempiiki asioita.
Sananvapaudesta ja ilmaisunvapaudesta on keskuteltu täällä(kin) ennenkin.

On eri asia pitää jostain asiasta tai olla pitämättä jostain asiasta (ja ilmaistakin se) kuin suoranaisesti yllyttää esimerkiksi väkivaltaan jotain yksittäistä henkilöä tai kansanosaa vastaan.
Mun mielestä tutkintapyyntö kannattaisi tehdä, jos marssit poliisiasemalle säästät meiltä muilta sen vaivan : )
Anna mennä. Toisaalta jos joku huutelee samalla lailla ajatteleville "totuuksia" jotka he jo allekirjoittavat valmiiksi, onko se suoranaista kiihotusta kansanryhmää kohtaan? Mene poliisiasemalle, päättäkööt sinilakit mistä kannattaa tehdä esitutkinta, homovastaisista nettikirjoituksista, omaisuusrikoksista, raiskaustapauksista, lasten hyväksikäytöstä, korruptoituneista kansanedustajista... Poliisin resurssit ovat rajalliset, mutta jokainen on velvollinen tekemään tutkintapyynnön kun tuntee vääryyttä tapahtuneen. Jos asiat ovat oikeasti niin huonosti, että tuntee olonsa uhatuksi nettikirjoittelun takia, tutkintapyyntö kannattaa tosiaankin tehdä.
Jos joka kerta, kun homoi tai mitä tahansa vähemmistöö loukataan netissä tehtäs rikosilmotus, ei poliisi muuta ehtis tehdäkään ku käsitellä niitä. Väkivallalla uhkaamista ei tietenkään pidä hyväksyy, mut jos joku kirjottaa vaikkapa "homot vittuun", ni ei siitä pidä loukkaantuu, vaan lähinnä nauraa.
Riquman, mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei tässä kukaan ole mistään random haistattelusta rikosilmoitusta tekemässäkään.

Mitä ajat takaa? Pitäsikö vastaisuudessakin vain pysytellä hiljaa silloinkin kun rikoksen tunnusmerkit täyttyvät?
Suurin osa nettikirjottelusta on aika harmitonta tyyliin "perätuupparit sitä, perätuupparit tätä". Rikoksii on karkeesti sanottuna vaan väkivalta-, huume-, seksuaali- ja omaisuusrikokset. Se, jos sanotaan, et "homot pitäs kaasuttaa" ei ihan varmaan täytä rikokseen tunnusmerkistöö, koska eihän tää henkilö varsinaisesti uhannu tehdä sitä, vaan sano pelkästään mielipiteensä homoista ja siitä, mitä homoille pitäs tehdä. Sen sijaan jos hyökkää kaasusumuttimen kanssa homoi vastaan, on rikos tai se jos netissä kuvailee yksityiskohtasesti, miten meinaa ottaa kaasusumuttimen käteensä ja kaasuttaa homot hengiltä.

Mä korostan sitä, et mä en missään tapauksessa oo samaa mieltä ku nettikirjottajat, mut mä kannatan sananvapautta eikä sitä saa rajottaa sillä perusteella, et joku loukkantuu toisen mielipiteestä. Kunnianloukkaussyytteen tietysti voi repii, jos loukataan henkilökohtasesti.

Aika harvoin tällaset tapaukset sitä paitsi johtaa syytteen nostamiseen tai tuomioon, joten rikosilmotus mun mielestä aika turha. Mikä muuten on kiihottamista kansanryhmää vastaan? Taitaa olla sitä, et joku ihan aktiivisesti kampanjoi homoi tai maahanmuuttajii vastaan, kuten esim. Jussi Halla-aho.
Ennkkotaupauksia tarvitaan kipeästi Suomessa, jotta viharikosten käsittelyyn saadaan tuntumaa

Kamarille vaan, eihän se ole epäröivän kansalaisen, vaan viranomaisen asia arvioida, milloin kriteerit täytyvät.
Puheet ovat tekoja ja sanat voivat satuttaa, pahastikin, ja yhden henkilön puheet ja kirjoitukset voivat saada toiset turvautumaan konkreettisempaan väkivaltaan. Se mitä Riqman pitää harmittomana vitsinä, voi loukata jotakuta toista pahasti. Nämä 'samanmieliset' homofoobit saavat voimaa nimen omaan iskulauseidensa toistamisesta, kunnes on aika ryhtyä tositoimiin, vaikkapa kaasuiskuun Helsinki Pridella. En lainkaan ihmettelisi, jos kesäkuisen iskun tekijät kertoisivat saaneensa idean ja intoa tekoonsa nettifoorumeilta.

Rikosilmoitus nettifoorumeista tuskin johtaa mihinkään: rikoslain pykälät ovat tälä hetkellä sen verran sekavat. Tekeillä on kuitenkin lakimuutos, jossa mm. täsmennetään tätä 'kiihottamista ja solvaamista kansanryhmää vastaan'. Teitysti netissä kirjoitetaan ja julkaistaa mitä vaan, koska kukaan ei siihen puutu, tietenkään poliisi ei reagoi, koska kukaan ei vaadi siltä toimintaa
olin usean päivän poissa, ja kiva huomata, että kommentteja on tullut. Osaako kukaan teistä antamaan lainopillisia neuvoja, jos marssin poliisiasemalle? Erityisesti nämä askarruttaa:
Tulostanko kyseiset viestit poliisille? Sivuston ylläpito (esim. tämä suomi24) voi ehtiä poistaa kyseiset viestit ennenkuin ne saavuttavat poliisitutkinnan...

Saako mahdollinen vihakirjoittelusta epäilty tietää minun nimeni??

Voinko minä itse jossakin tapauksessa joutua maksamaan esim. oikeudenkäyntikuluja jos kyseessä ei poliisin mielestä ollutkaan rikos?
Mieli tekisi tehdä rikosilmoitus useastakin kirjoituksesta, mutta se arvelluttaa mihin se voi johtaa.
Kuten sanottu, jo poliisilta saatu puhelu voisi säikäyttää sen verran että jatkossa miettii mitä nettiin kirjoittelee.

asiasta toiseen... tuo riquman on aivan uskomaton... yritän jaksaa ajatella kliseisesti että on *rikkaus* että me ihmiset ollaan niin erilaisia :)
Rox2010, kysy poliisilta kaikki noi kysymykset, jos sä nyt kuitenkin päätät tehdä rikosilmotuksen. Tuskin sulle mitään seuraamuuksii tulee, vaikkei sitä tyyppii tuomittaskaan (kuten ei todennäkösesti tuomitakaan). Tulosta ne kirjotukset kuitenkin poliisille.

Niin, millä tavalla mä oon uskomaton? Mä kerroin vaan niinkun asiat on, on vaikee määritellä, mikä on kiihottamista kansanryhmää vastaan ja mikä mielipiteen ilmasemista. Sananvapaus on perusoikeus.