NHL-lehden alkajaisjuhlat
Eilen on kuulemma vietetty NHL-lehden alkajaisjuhlia. Olisi ollut hauska "uutisoida", miten projekti on edennyt, mutta emme kuulu siihen joukkoon, jolle asiasta kerrotaan. Täytyy vain odotella, mitä lehdissä kirjoitetaan.
Lehdellä näkyvät olevan kotisivut, joilla voi liittyä myös lehden postituslistalle "mahdollisten kutsujen tai tarjousten toivossa":
http://www.normihomolehti.fi/
Kyllä mikä tahansa kaupallisesti (=mainosrahoitteisesti) toimiva yritys haluaa mahdollisimman paljon julkisuutta, joten kannattanee ilmoittautua.
Kiitos tuosta kotisivun osoitteesta. Sivu ilmeisesti aukesi eilen, koska aikaisemmin sitä ei löytynyt. Sivulta saa ladata lehden ykkösnumeron.
Kutsut eivät mitenkään eritysesti kiinnosta. Tietoja ja vinkkejä sen sijaan kaivataan.
Ihan tasokkaasti tehdyltä lehdykältähän tuo vaikutti mainoksia myöten. Onnittelut Voima-kustannukselle. En kuitenkaan kutsuisi sitä normihomolehdeksi. Aika lesbo-trans-transv painotteinen tuo oli. Ehkä jopa kauempana normihomoista kuin edesmennyt Voltti, Z jne...
Siis oikein hyvä lehti, mutta ei minulle.
Näin juuri maalta kaupunkiin palanneena täytynee metsästää lehti käsiini ja tutustua siihen tarkemmin.
Lukemisen jälkeen sanoisin lehden olevan (aavistuksen viher-vasemmistolaisen suuntaunut) homoversio City-lehdestä. Ilmaisjakeluna voisin lukea sen nopeasti läpi bussimatkan tms. yhteydessä. Mutta en minä ko. julkaisusta kyllä mitään maksaisi. Niin yhdentekeviä ja yksinkertaisia oli suurin osa jutuista. Taitto ja kuvat olivat kivoja, mutta lehtiä ensisijaisesti luetaan - ei katsella.
Eipä tarvi miettiä "mitä z-lehden jälkeen". Kiva lehti, jota silmäilee ja lukee mielellään.
Mike79 kirjoitti: "Taitto ja kuvat olivat kivoja, mutta lehtiä ensisijaisesti luetaan - ei katsella."
Kunnioitan mielipidettäsi, mutta olen kuitenkin hieman toisella kannalla. Kirjat ovat lukemista varten, kun taas tämäntyyppisessä aikakauslehdessä kuvilla on tekstiä tärkeämpi tehtävä. Jos kuva vangitsee tai herättää lehden selailijan mielenkiinnon, tulee halu lukea myös, mitä niiden oheen on kirjoitettu. Harva lukee lehteä kannesta kanteen, ja otsikot ja kuvat ovat se, mikä saa lukemaan myös ingressin. Jos mielenkiinto edelleen pysyy yllä, vasta seuraavana vuorossa on leipäteksti.
Itse en NHL:n ensimmäisen (ruudulta läpi selaamani, ei lukemaan houkuttelevan) version perusteella vielä sanoisi uudesta lehdestä sitä enkä tätä. Toivottavasti lehti kuitenkin löytää riittävästi avustajia, joilla on näkemystä normihomouden kirjosta. Muuten lehti jää räpiköimään ensimmäisen numeronsa kieltämättä aika kaidalta vaikuttavalla linjalla, joka johtaisi todennäköisesti kananlentoon.
Mistäs löytyy nuo ilmaisjakelutelineet, josta tuota lehteä saa? Ainakaan Helsingin rautatieasemalta en vielä ole löytänyt...
Ainakin Kinopalatsista sitä sai vielä toissa päivänä. Ensimmäinen numero ei minusta valitettavasti ollut oikein nimensä mukainen: lähinnä kaikenlaisia erikoisuuksia isoilla värikuvilla eikä juuri mitään "normihomon" elämään kuuluvaa.
No niin. Nyt olen saanut lehden luettavakseni. Omasta mielestäni ei mikään tajuntaa räjäyttävä paketti, mutta ihan viihdyttävää lukemista.
Neljän vuosittaisen numeron julkaisutahti ei mahdollista jatkuvaa ajan hermolla olemista, mutta ehkä syvaluotaavampaa otetta erilaisiin ilmiöihin.
Lehden nimeä on jo ehditty pyöritellä; miten hyvinkin erilaiset elämän ilmiöt ja "normi" mahtuvat samaan pakettiin? Ehkä jotenkin siten, että normaalisti jokaisessa on kuitenkin ainakin pieni "valtavirrasta" poikkeava ulottuvuus? Ja toisaalta ääripäiden keskiarvo on keskikohta.
Itse en kyennyt samastumaan lehden maailmaan, mutta se antoi minulle hetkittäin kurkistusreikiä johonkin sellaiseen, jota minä kutsun nimellä queer.
Hahhah, kiitos vain tätä ketjua lukeneelle toimittajalle kunniasta tulla tuolla yllä olevalla viestillä lainatuksi uuteen numeroon. :)
"Palautepalstan" sarkastisesta sävystä on hiukan vaikea arvailla onko tämä nyt toimituksen näkökulmasta onnistuminen vai epäonnistuminen, mutta: pidin uusimmasta numerosta *huomattavasti* ensimmäistä enemmän. Itse asiassa siinä oli tällaiselle normihomolle, jollaisena siis itseäni pidän, enemmän kiinnostavaa luettavaa kuin yhdessäkään Z/Voltti -lehdessä vuosiin.
(Ja ehdin muuten lukea numeron kiinnostuneena lähes kannesta kanteen ennen kuin huomasin kommenttini päätyneen takasivulle, joten se ei ehtinyt päästä vaikuttamaan mielipiteeseen.)