Sateenkaariperheet 2009
Ruotsissa eli vuoden 2009 lopussa 3 024 naista ja 2 835 miestä rekisteröidyssä parisuhteessa tai yksisukupuolisessa avioliitossa. Vuodesta 1995 voimassa ollut laki rekisteröidystä parisuhteesta poistui Ruotsin lainsäädännöstä vuoden 2009 toukokuun ensimmäisenä päivänä sukupuolineutraalin avioliittolainsäädännön astuessa voimaan.
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____290347.aspxTuossa tilastossa huomiota kiinnittää se, että rekisteröidyssä parisuhteessa /avioliitossa samaa sukupuolta olevan kanssa oli miehiä pariton määrä...
Sille lienee looginen selitys - voisiko olla esimerkiksi se, että jonkin parisuhteen toinen osapuoli asuukin Ruotsin ulkopuolella?
Oletteko katsoneet Yleltä tai BBC Primelta aivan mainiota sarjaa "The Vicar of Dibley"?
Suomeksi se on taidettu kääntää ensimmäisellä esityskerrallaan "Rouva kirkkoherraksi", mutta nyt uudemmalla esityskierroksella nimi taisi olla Dibleyn Kirkkoherra.
Kysehän oli Dawn Frenchin esittämän naispapin sopeutumisesta kovin konservatiiviseen ympäristöön.
Hupaisaa kyllä, kirkkovaltuuston pöytäkirjanpitäjä Frank (vanhempi mies) tunnustautuu yhdessä vaiheessa gayksi.
Vielä merkittävämpää on, että hän on todistettavasti koko brittein saarten tylsin ihminen.
Hänen omat vanhempansa tekivät itsemurhan hyppäämällä ulos ikkunasta käsi kädessä välttääkseen Frankin tappavan turruttavan jaarittelun.
Xius. Ovatko vanhempasi katselleet ikkunanripoja tai parvekkeenovea sillä silmällä? Jos, niin nyt on aika toimia...
Pete kirjoitti: "Hänen omat vanhempansa tekivät itsemurhan hyppäämällä ulos ikkunasta käsi kädessä välttääkseen Frankin tappavan turruttavan jaarittelun."
Ymmärrän, itsekin tunnen vastaavanlaisen ihmisen.
Vaikka kuinka ankarasti miettisin, en pysty keksimään miten tuo Peten hyvää-päivää-kirvesvartta-jaaritus liittyy tämän keskusteluketjun aiheeseen. Jos joku kanssakeskustelija pännii noin mahdottomasti, on hyvin yksinkertainen tapa päästä siitä yli: ÄLÄ LUE!!!!
Lisäksi olen sitä mieltä, että eräiden henkilöiden olisi syytä hankkia ohjelma, joka estää näppäimistön käytön noin puolenyön ja aamukuuden välisenä aikana. Saisivat toiset itsestä paljon (todellisuutta) fiksumman kuvan.
Ja muuten: tämäkään puheenvuoro ei liity mitenkään tämän keskusteluketjun aiheeseen, mutta se lumipalloefekti....
Public eye: Jos Peten kommentointi sua noin paljon ärsyttää, ni älä vastaa sen kommentteihin. Ei silti, kyllä sen kommentit muakin joskus ärsyttää, ei sen puoleen...
Hyvä on, hyvä on...
Älkää nyt suuttuko!
Se kun vaan menee nyt niin, että kun avaan "keskustelut" osion, niin siellä näkyy punaisella sellainen thread, johon on tullut uusi viesti. Ihan mielenkiinnosta sen sitten avaan.
Viesti onkin sitten jotenkin tähän tyyliin:
"Juuri julkistetun tutkimuksen mukaan Suomen käpytikoista noin 80 prosenttia kärsii pään puuhun hakkaamisen aiheuttamasta migreenistä. Osa näistä linnuista saattaa olla homoseksuaalisia" (Suomen Luonto 5/10)".
Mitä ihmettä minä tällaisella tiedolla teen? Miksi ihmeessä kukaan sen haluaa minulle tai muille kertoa? Miksei uutisen lähettänyt henkilö usko muiden lukijoiden kykyyn löytää ihan itse kiinnostavat uutiset netistä tai muusta mediasta?
Jos haluaisin pelata päivittäin tilastojen kanssa, olisin opiskellut tilastotieteilijäksi tai kirjanpitäjäksi enkä upseeriksi, enkä ainakaan hakisi niitä tilastoja täältä...
Anteeksi vain. Minusta vaan on niin turhaa lähetellä täysin yhdentekevää tietoa tukkimaan muuten mainiota sivustoa.
With love: Pete
EDIT: Huumorintajua teillä, arvoisat arvostelijani, saisi olla kyllä vähän enemmän. Ei tarvitse välttämättä olla tällaista omanlaistani, hieman kieroutunutta...
Pete, oletko miettinyt sitä, miksi juuri sinä reagoit reippaasti hänen kirjoitteluunsa? Miksi sadat muut Ranneliikkeen lukijat eivät reagoi? Toki osalla on syynä se, että he ovat vasta oppineet käyttämään vain yhtä näppäintä seuraavaan sanomaan siirtymiseksi. ;-)
Luen parhaillaan kirjaa, jonka avainajatuksena on FLOW. Sitä voisi kuvata ihmisen tilaksi, jossa esimerkiksi työ taikka harrastus sujuu pidäkkeittä jopa niin, että aika ja paikka unohtuvat. Kielteisistä tunteista kirjan kirjoittaja toteaa "Kaikki vuorovaikutustilanteet ovat myös kohtaamisia itsen kanssa, niissä voi tutustua myös itseensä".
Kenellekään ei ole voinut jäädä huomaamatta, että minun paras opettajani Ranneliikkeessä on Poris. Koulutus on kuitenkin vielä kesken. :-)
Pete: Jos jonkun kirjottajan alotusviesti ei sua miellytä, ni sun oo edelleenkään pakko siihen muuten reagoida ku et toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Samaan kategoriaan menee sekin, ku sä arvostelit mun tapaa kirjottaa.
JuhaniV:lle: Miten niin Poris on sun paras "opettaja" Ranneliikkeessä? Mä oon sen verran uus käyttäjä, niin mä en tätä vielä pitkään seurannu...
Pete, aamuyön tunteina kirjoitetut emotionaaliset jatkuvasti samaan virtuaalihahmoon kohdistuvat purkaukset viittaavat siihen, että kirjoittajalla on patoutuneita kyseiseen virtuaalihamoon virtuaalisesti purkautuvia todellisuudessa lihallisia tarpeita, jotka pitäisi purkaa jollain toisella tavalla.
Juupa juu ja niin varmaan...
Näistä lukuisista "aamuyön tuntien" kommentoinneista vaan sen verran, että olen siinä mielessä omituinen otus, että teen töitä (kielenkääntäjä) aika usein läpi yön. Joskus viiteen-kuuteen asti aamulla. On hiljaista ja rauhallista kun puolisko ja koira koisaavat, eivätkä kakarat ole kirkumassa leikkipuistossa naapurissa. Välillä teepaussilla tulee sitten silmäiltyä mm. tätäkin sivustoa.
Tämän suhteen perusolettamuksenne (sinänsä ihan looginen kyllä) on siis virheellinen.
Xius hyvä,
Olet todellakin aika lailla virtuaalinen, ja käytät sitä sanaa aika sujuvasti ja paljon.
Minä tarkoitan virtuaalisuudella sinun kohdallasi sitä, ettet jostakin syystä kehtaa kirjautua tämän saitin käyttäjäksi saatikka sitten omalla nimelläsi, kuten esim. minä, JuhaniV, ja lukuisat muut. Oletko jonkinlainen Avatar? Siis jonkun toisen (ehkäpä "virallisesti" umpiheteromiehen) nettiversio, joka voi ja saa liikkua gay -ympäristössä?
En tietenkään tarkoita, että omaa nimeä pitäisi välttämättä käyttää. Pelkkä kirjautuminen voisi olla luottamusta herättävä toimenpide...
Sorry, Riquman 1990
Kyllä tuo sinun kirjoitustyylisi edelleen häiritsee. Se vaan on niin turhaa. Eikö olisi helpompaa ihan vaan kirjoittaa perussuomea, kuin yrittää "kääntää" kaikki slangiksi, joka ärsyttää lukijaa, ja antaa viestin kirjoittajan älyllisestä vajavuudesta?
Riquman1990 kirjoitti: "JuhaniV:lle: Miten niin Poris on sun paras "opettaja" Ranneliikkeessä? Mä oon sen verran uus käyttäjä, niin mä en tätä vielä pitkään seurannu..."
Mietin parhaillaan kuinka ja missä kysymykseesi vastaisin. Tämän ketjun aloitusaiheeseen asia mitenkään liity, joten pitää keksiä jokin toinen paikka. Juuri nyt on pää tyhjä. Ei irtoa yhtään enempää.
Ei mun tarvi yrittää "kääntää" yhtään mitään; mä osaan kirjottaa sujuvasti sekä puhekielellä että kirjakielellä. Mä en vaan koe mitään tarvetta kirjottaa epämuodollisissa yhteyksissä kirjakieltä. Oot sä koskaan vaivautunu miettiin, millasen kuvan sä annat sun omasta älykkyydestä arvostelemalla toisii niiden kirjotustyylin tai muun sellasen perusteella? Sun "säkenöivät" älynlahjat ei oo ainakaan tällä foorumilla tullu esiin.
P.s. Sä oot muuten ainoo, jota mun kirjotustyyli on ärsyttäny. Se tietysti kertoo jotain sun itsetunto-ongelmista. Ei oo mun syytä, et sulla ei oo elämässä varmaankaan menny kaikki ihan putkeen...
JuhaniV: Ku sä keksit vastauksen, ni laita mulle viesti henkilökohtasesti. Ranneliikkeessä on sellanen viestiominaisuus, jossa voi laittaa viestin toiselle käyttäjälle.
Hyvä Riquman1999
Probs on, et sä et osaa kirjottaa sujuvasti uskottavalla puhetyylillä. Silleen, miten sä kirjotat, ei kukaan puhu. Ja miks pitäs? Sä vaan teet ittestäs tosi naurettavan yrittämällä olla jotenkin coolimpi kun ootkaan yrittämällä olla joku kainuulainen teinihomoikoni blää...
Ihan oikeesti tää Suomenkieli taipuu aika moneen junaan, eikä sitä vittu tartte ruveta tahallaan kirjotettuna raiskaamaan, jos ei tarvetta ole. Arkikäytössäkin sitä tapahtuu joka päivä...
Ihan oikeasti: haluan nyt vaan sanoa sanaseni suomenkielen puolesta. Kirjoitukseni oli puhekieltä, jota minä ymmärrän ja puhun joka päivä, mutta en välttämättä haluaisi lukea.
Mieluummin lukisin ihan oikealla Suomekielellä kirjoitettuja kommennteja.
Nyt ei kuule voi muuta ku nauraa. Mä sain oikeesti tän aamun parhaat naurut... :) Ja sitä paitsi, suomen kieli EI oo yhdyssana eikä sitä varsinkaan kirjoteta isolla alkukirjaimella. Mukavaa, et on olemassa sun kaltasii ihmisii, jotka piristää toisen päivää...
Kiitos, JuhaniV! Ikäväkseni täytyy kyllä todeta, ettet ole näyttänyt oppimisen merkkejä. Onkohan vika oppilaassa vaiko opettajassa, en osaa sanoa. Kovasti olen yrittänyt.
On se kyllä iloinen asia, että saatan olla jollekin noin kovasti iloksi kuin "Rikulle". Olen oikein otettu;-D
No ei maar. Poistun tänään näiltä taistelutantereilta ainakin kuukaudeksi sähköttömälle kesämökille koiran kanssa ja sen jälkeen varmaankin toiseksi mokomaksi "iloiseen" anoppilaan Glasgowhun. Saatan myös jäädä sille tielleni puoliskon työtilanteesta riippuen...
Hauskaa kesää kaikille!!!
Lopuksi haluan siteerata hieman soveltaen erästä suurmiestä (no ainakin minä pidän häntä sellaisena):
"Kanssachättääjät! Olen chätännyt monilla saiteilla, mutten ole koskaan tavannut kaltaisianne lievästi sanoen omituisia, joskus suorastaan paranoideja ja aika usein avoimen vihamielisiä, mutta silti aina yhtä hauskoja ja joissakin tapauksissa jopa samaa mieltä kanssani olevia kiinnostavia ja omanlaisianne chättääjiä." (ArtoT ja kumppanit poislukien)
EDIT: P.S. Riquman: Olen kerran aiemminkin vuosia sitten jankannut jonkun kanssa kyseisestä aiheesta ja näin kielenkäytön ammattilaisena se minua hieman hiertää. "Onko ensinnäkin a) kyseessä yhdyssana vai ei, vai ovatko molemmat versiot mahdollisia? ja b) pitääkö siinä tapauksessa, jos sana kirjoitetaan erikseen käyttää isoa alkukirjainta sanassa Suomi?"
Pirautin tuttavalleni, yliopiston tohtorille (joku "Suomen kieli ja kulttuuri" taitaa olla alansa muistaakseni. Lupasi selvittää ja selvitti.
Ilmeisesti tämä on yksi näiden meidän kielenoppineidemme lempikiistoista, jota kukaan ei ole onnistunut ratkaisemaan.
Kas kun: "Suomi" on erisnimi, joka kirjoitetaan kielessämme isolla alkukirjaimella. "suomi" on myös kielen nimi, joka taas kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Esim. sana "suomenkielinen" voisi olla myös Suomenkielinen, koska yhdyssanan ensimmäinen osa viittaa valtioon (erisnimi), ja vasta jälkimmäinen osa kertoo, että kyse on kielestä. Sitten tulee vielä tämä "Suomen kieli ja kulttuuri" ja Ruotsin suomalainen/ruotsinsuomalainen/ Ruotsinsuomalainen... Otapa sinä vaikka selvää lisää. Itse en enää viitsi, koska sauna, grilli ja hyttyset odottavat.
Ai niin. Mä kyllä kirjoitan 95%sesti englantia, jossa kielten nimet kirjoitetaan isolla, joten ei tarvitse välittää...
Kyllä jokainen todellinen (suomen) kielen ammattilainen tietää, että meillä on olemassa kielten nimien kirjoitusasua varten aivan selkeät normit.
Mutta kuten tässäkin viestiketjussa on todettu, jokaisella on omat kielenkäyttö- ja kirjoitustapansa, joita sitten noudattaa sopivaksi katsomissaan paikoissa. Toisin sanoen, Suomi on valtio, ja suomi on kieli. Yhtä kieltä ja yhtä valtiota ei voi sitoa toisiinsa, joten käsitettä "Suomen kieli" (saati Suomenkieli) ei voi olla olemassa.
Jotenkin pirun vaikee uskoo, et sä oisit kielenkäytön ammattilainen. Olemassa selkee sääntö, jonka mukaan Suomi valtiona kirjotetaan isolla, suomi kielenä pienellä ja suomalainen kansallisuutena pienellä alkukirjaimella. Tuliks sun ja sun tohtoriystävän nukuttuu lukion tunneilla?
Mäkin opin kieli oppi säännöt (huomaa kirjotusasu), vaikken mä ookaan mikään pilkunnussija, toisin ku eräät...
Kas kun; "Public Eye ja Rikukukalienetkin", ne säännöt eivät ole ihan niin selviä kuin luulette (tai minäkin aiemmin luulin), ja sitä juuri yritin teille selittää. Olkaapa hyvä ja ottakaa yhteyttä Helsingin Yliopistoon ja kysykää asiasta. Siellä tämä voidaan kyllä selittää (ja ehkäpä myös vääntää rautalangasta) teille, jos ei muuten jakeluun mene (jottei pahaa mieltä jäisi)...
Lappeenranta Cityssä varastoja täydentämässä oleva ja sen takia kompuutterin ääressä oleva, mutta huomenna takaisin mökille menossa on:
Pete
P.S. Kosketelkaa toisianne! (sanoi aikoinaan Holle Holopainen), kun teillä ei näköjään parempaakaan tekemistä ole...
Täytyypä pirauttaa yliopiston vahtimestarille. Vai olisikohan Kotimaisten kielten tutkimuskeskus kuitenkin parempi osoite?
No, copy-paste-toiminnolla Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuilta:
"Kielitoimiston seminaari tarjoaa tuoretta tietoa suomen kielen huollosta..."
Parissa tekstissä on tosiaan "Suomen kielen..." mutta aina erisnimen osana. Kuten Suomen kielen lautakunta.
Arvon Petteri Punakuono,
Suomen kielessä ON selkee sääntö, et suomen kieli kirjotetaan pienellä alukirjaimella, mut Suomen valtio isolla alkukirjaimella. Siinä ei oo mitään tulkintaa eikä mun tarvi kysyy Helsingin yliopistosta, vaan mä voin ihan peruskoulu-lukio-amispohjalta sanoo, et se on näin niin ku mä ja monet muut sen sanoo.
Kiitos swe/engl kaimani Peter. Tästä on juuri kysymys, ja se ei nyt vaan tunnu mahtuvan joidenkin ihmisten kaaliin...
Tämä thread on nyt kyllä lähtenyt niin hyppysistä, että jospa jätetään se nyt tähän, jos vaikka alkuperäiseen aiheeseen olisi jollakulla lisättävää.
Huomennataasmökille Pete
P.S. Riqujotakin: Nyt koulutustaustasi kerrottuasi ymmärrän ongelmasi kielenkäytössä ja otan osaa. Kyllä miehen saa pois amiksesta mutta ei amista miehestä...
Petteri Punakuno: Sä voit ihan vapaasti pitää ittees mua parempana. Siinä vaan on se, et sua vituttaa se, ku sä pitkän, turhan ja hyödyttömän koulutuksen jälkeenkin kituutat vielä akateemisissa sivistyshommissa, mut palkka on suunnilleen sama (tai huonompi) ku KUNNON ammattilaisella.
Tuskinpa sä kielenkääntäjänä tienaat puoltakaan siitä, mitä joku OIKEE työntekijä OIKEESSA ammatissa. Miehes rahoilla sä täällä provoilet... Mä sentään tuun omillani toimeen. Kyllä sä tiedät iteki, mikä sä oot.
Teitä akateemisii ei kato työelämässä tarvi kukaan. Te ootte tusinatavaraa.
Kai tuokin, jotenkin, liittyi sateenkaariperheisiin 2009. Melkein oikeasti ärsyttävää.
No niin tulihan se sieltä xD Feikeillä ja provohahmoilla on se hyvä puoli että niiden keskittyminen harvoin riittää kovin pitkään örvellykseen. Kun on saatu ihmiset suututettua niin homma alkaa nopeasti toistamaan itseään ja tyyppi lopulta paljastaa itsensä. Aika väsynyttä tässäkin tapauksessa.
Koko keskustelun sais mun puolesta poistaa. Aika turhii viestei myös noi pari viimestä (niin ku tääkin)...
Koulutukseni on kylläkin Kadettikoulu (3v) ja Kapteenikurssi (1v)
Naapurimaamme Norjan tilastokeskuksen mukaan Norjassa solmittiin vuonna 2009 283 yksisukupuolista avioliittoa. Tämän lisäksi 653 rekisteröityä parisuhdetta muutettiin yksisukupuoliseksi avioliitoksi. 1.1.2009 lähtien rekisteröidyn parisuhteen solmiminen ei ole ollut enää mahdollista.
From 1 January 2009 the Marriage Act was changed in such a way that two persons of the same sex can be married. Simultaneously, one no longer can contract partnership. Persons already in a partnership can change their partnership to a marriage.
During the first year of the new Marriage Act, 283 couples of the same sex were married. 63 per cent of these were women. 653 partnerships were changed to marriage during 2009. This was 32 per cent of the existing partnerships at the beginning of 2009.
http://www.ssb.no/english/subjects/02/02/30/ekteskap_en/