Desmond Tutu homoista!

Etelä-Afrikkalainen arkkipiispa ja rauhan nobelisti Desmond Tutun voimakas puheenvuoro julkaistiin Washington Post'issa. Ei mitään uutta ja mullistavaa, mutta mielestäni vahva ja vaikuttava viesti niin kaikille afrikkalaisille kuin kristityille ympäri maailmaa. Lainaamisen arvoista tekstiä erilaisiin mietintöihin ja puheisiin, yms. (joku vähemmän kiireinen voisi sen suomentaa jollekin laajalevikkiselle foorumille?).


http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/03/11/AR2010031103341.html?wpisrc=nl_opinions

"Hate has no place in the house of God. No one should be excluded from our love, our compassion or our concern because of race or gender, faith or ethnicity -- or because of their sexual orientation."

"Sexual orientation, like skin color, is another feature of our diversity as a human family. Isn't it amazing that we are all made in God's image, and yet there is so much diversity among his people?"

"And my fellow clerics, of all faiths, must stand up for the principles of universal dignity and fellowship. Exclusion is never the way forward on our shared paths to freedom and justice."
O.K. Yritän ainakin, mutta jumalainen puheenparsi ei ole oikein omaa alaani, vaikka kääntäjä olenkin...

"Hate has no place in the house of God. No one should be excluded from our love, our compassion or our concern because of race or gender, faith or ethnicity -- or because of their sexual orientation."

"Sexual orientation, like skin color, is another feature of our diversity as a human family. Isn't it amazing that we are all made in God's image, and yet there is so much diversity among his people?"

"And my fellow clerics, of all faiths, must stand up for the principles of universal dignity and fellowship. Exclusion is never the way forward on our shared paths to freedom and justice."


"Herran tykönä ei vihalla ole sijaa. Kukaan ei saa jäädä rakkaudestamme, myötätunnostamme tai huolenpidostamme paitsi rodun tai sukupuolen, uskonnon tai kansallisuuden - tai seksuaalisen suuntautumisen vuoksi."

"Seksuaalinen suuntautuminen, kuten ihonvärikin, on vain yksi osoitus ihmissuvun monimuotoisuudesta. Eikö olekin ihmeellistä, että meidät kaikki on luotu jumalan kuviksi, ja silti me, hänen kansansa, olemme niin erilaisia."

"Ja pappisvelijeni kaikista uskonnoista tulee nousta puolustamaan yleisiä keskinäisen kunnioituksen ja veljeyden periaatteita. Syrjintä ei koskaan voi olla tienä yhteisellä taipaleellamme vapauteen ja oikeuteen."
  • 3 / 15
  • taxidriver
  • 16.3.2010 12:46
Mun mielestä homous on päätös, ei kukaan synny homoksi, joten en tajua tutun vertauksia... omaa ihonväriään ei tosiaan voi valita, mutta muuten elämä on täynnä valintoja.
  • 5 / 15
  • taxidriver
  • 16.3.2010 12:54
..no, itsehän olen aikanaan valinnut niin sairaan fetissin itselleni, että nyt ihan mielelläni yritän elää ilman seksuaalisia tuntemuksia.

Siis häpeän itseäni, ei Jumala siunaa mun himojani.
  • 6 / 15
  • Public eye
  • 16.3.2010 13:15
Ei oikein kuulosta omalta valinnalta... Ammattinsa voi valita ja vaatetuksensa sekä uskontonsa, mutta ei sitä, mikä herättää seksuaalisen himon. Mutta tämänhän jo varmasti tiesitkin. Mutta mistä sinä tiedät, mitä se valitsemasi jumala siunaa ja mitä ei.
  • 7 / 15
  • taxidriver
  • 16.3.2010 13:33
No, jos ei ole oma valinta... niin sitten olen sairas. Ja raamatusta voin lukea minkä mun Jumala sallii mulle.
  • 9 / 15
  • taxidriver
  • 16.3.2010 14:26
..niinpä niin, voit ehkä miettiä että mistä näitä pöpipäitä oikein tulee?

No, Jumala kutsuu meitä aina vain lisää teidän kiusaksenne.
Niin, taksikuskeiltahan saa seksuaalipsykologian oppituntien lisäksi erinomaisia sijoitusvinkkejä.
siunaust sulle taxidriver. uskovan tie o joskus kivine, mut jumala johdattaa omiaa.
edit. kuiteski tääl o vähä erilaine missio kui sulla
Laitoin viitteen Tutun puheenvuoroon tänne siksi, että hänen aitoa kristillistä vakaumustaan lienee aika vaikea kiistää, vaikka hän suhtautuu homoihin ei vain laupeudella vaan kunnioituksella, mutta eihän se tietysti toimi kaikkien kohdalla.

Toisaalta minusta on aikalailla tragikoomista seurata näitä puheenvuoroja, joissa väitetään kuinka homous on synnillinen valinta, mutta usko siunaus ja lahja. Pitäisi ehkä ryhtyä ajamaan sairausluokitusta "itseä häiritsevä uskonnollisuus" ja toivoa, että joku lähtisi markkinoimaan terapiaa, joka eheyttäisi nämä uskonsa vinouttamat ihmiset terveeseen seksuaalisuuteen.
Sairausluokitukseen voisi minun puolestani myös lisätä ympäristöä häiritsevän uskonnollisuuden.
Olen aina kunnioittanut eteläafrikkalaisen anglikaanisen kirkon Kapkaupungin arkkipiispan ja Nobelin rauhanpalkinnon saajan, Desmond Tutun, avarakatseisuutta ja kristillistä lähimmäisen rakkautta.
taxidriver kirjoitti: "..niinpä niin, voit ehkä miettiä että mistä näitä pöpipäitä oikein tulee?
No, Jumala kutsuu meitä aina vain lisää teidän kiusaksenne."

Heh heh, ateistina on onneksi paljon helpompaa.

Minua ei 1800-1900 vuotta sitten ihmisten kirjoittamaan satukirjaan perustuva jumala kiusaa, mutta sitäkin enemmän ihmiset, jotka saavat elämäänsä sisältöä vainoamalla vähemmistöjä.