HS-transfobia herättää raivoa

Sunnuntain 24.1.2010 Helsingin Sanomien juttu sivulla C1 kiinalaisesta taiteilijasta on saanut transihmiset Suomessa raivon valtaan. Omasta mielestäni tämä on vakavin yritys mustamaalata transihmiset sitten Dana Internationalin.

Kauhein lause on: "Toisin kuin sukupuoltaan korjanneet karut Suomen miehet Jin oli ennen leikkauksia eniten huolissaan tulevasta ulkonäöstään: kaunista piti tulla".
Tekstissä on asenteellisuuksien lisäksi myös selkeitä virheitä, kuten sanotaan transseksuaalien viettävän ennen leikkausta luppoaikaa transvestiitteina.

Helsingin Sanomille ja Setaan on lähtenyt kirje aiheesta:

Aihe:
Rikollinen kiihotus lehdessänne 24.1.2010 sivulla C1 juttu "Jin Xing".

Liitteet:

Otsikossa mainittu juttu oli pöyristyttävän rikollinen täyttäen ainakin kiihotuspykälän. En puutu jutun sinänsä lukuisiin asiavirheisiin, kuten esimerkiksi siihen, että transsukupuolinen eläisi luppoaikaa transvestiittina, vaan siirryn itse rikokseen: "Toisin kuin sukupuoltaan korjanneet karut Suomen miehet Jin oli ennen leikkauksia eniten huolissaan tulevasta ulkonäöstään: kaunista piti tulla".

Tekstissä myös vilahtelee vanhahtava sana "transseksuaali". Ylläoleva lause voidaan kääntää asenteeltaan vastaavaksi käyttäen etnistä määritelmää transsukupuolisen sijasta esimerkiksi tavalla "neekerit ovat rumia". En tosin tiedä, onko Helsingin Sanomille lause "neekerit ovat rumia" rikollinen. Sana "neekeri" on vanhahatava samalla tavoin kuin sana "transseksuaali". Se on vanhemman polven ihmisille sinällään ihan käypä sana, mutta kun se liittyy ulkonäkömääreeseen, se on selkeästi loukkaava ja herjaava.

Minä mietin ryntääväni heti poliisilaitokselle tai tekemään valituken Julkisen sanan Neuvostoon, mutta aloitan tämän kierroksen tekemällä suoran kysymyksen itse lehdelle ja sen toimitukselle: miten aiotte hyvittää tämän rikoksen?
Olen lisännyt myös sähköpostin saajaksi ihmisoikeusjärjestö Setan. Saan sieltä tarvittaessa apua jos tätä asiaa ruvetaan viemään eteenpäin tai ehkä he haluavat tehdä sen minun puolestani.
- Tuohtumisen arvoista? Kyllä.
- Oikaisun arvoista? Kyllä.
- Rikosilmoituksen arvoista? Ehkä paremminkin ymmärtämättömän, oikeaa tietoa tarvitsevan toimittajan harkitsemattomia sanoja.
Anarkistina minua ei kiinnosta ajaa asiaa virallisten kanavien kautta, mutta ei haittaa aina hieman välillä näyttää hampaita. Toivottavasti lempeämpi tie eli ensin Seta ja HS toimitus johtaa siihen, että virallisten kanavien käyttö on tarpeetonta.

Koska Setassa on aina ollut kitkaa trans/cis -asioissa, niin tässä tarjoutuu tilaisuus kuin lautasella näyttää Setalle tahto puolustaa transihmisiä.
Poris ampuu nyt itseään omaan jalkaansa! Samalla hän raivottaren tavoin käyttäytymällä pilaa oman ryhmänsä mainetta. Poris puhuu transihmisistä Suomessa käyttäen monikkoa. En ole kuullut kenenkään muun trans-henkilön lehtijutusta suivaantuneen.

Minä ryhdyin pohtimaan, millainen osuus juttuun haastatellulla Jin Xing:llä on lehden julkaisemaan tekstiin. En lähtisi yksin toimittajaa sormella osoittelemaan. Ehkei haastateltu taiteilija ole niin emansipoitunut kuin Poris. ;-) Huom. Poriksen inhoama Setakin kelpaa nyt hänen juoksupojakseen tai -tytökseen.

Kuten SMO tuossa edellä oikein huomautti, toimittajalta näyttää puuttuvan päivitettyä tietoa trans-aiheesta. Pääaihe on sittenkin kiinalainen taiteilija ja hänen loistava uransa.

Mietin kuinka minä toimisin Poriksen tilanteessa. Jos OIKEASTI haluaisin korjata asiaa, pyytäisin toimittajan hyvin kohteliaalla kutsulla kahville taikka peräti lounaalle. Toivoisin, että hän kuuntelisi minua ja oppisi nykyaikaisia käsitteitä minulle tärkeässä asiassa ja kenties myös sitä kuinka minä ajattelen näistä asioista. Toimittajana tuollaisen viestin saatuani en päästäisi kirjoittajaa ulko-ovea lähemmäksi ja heittäisin roskiin koko viestin ja jatkaisin kiinnostavammista aiheista.

Minun arvioni on, että tässä on Porikselle nyt tarjoutunut tilaisuus päästellä täysillä kenestäkään muusta välittämättä, tuoda itseään esille, antamatta analyyttisen pohdinnan mitenkään vaikuttaa päätöksiin toimenpiteistä tai vastineiden sisällöistä. Meteli näyttää olevan se hänen tärkein tavoitteensa, ei transihmisten asian tukeminen.

Luin tuon Hesarin kirjoituksen vielä uudelleen verkosta. Toimittaja Leena Pallari on kirjoittanut oikein sympaattisen ja kiinnostavan henkilöhaastattelun.

Kuinka ollakaan, sattuu hauskasti, että tämä keskusteluketju on Ranneliikeen Viihde-osiossa. :-))
JuhaniV kirjoitti: "Poris puhuu transihmisistä Suomessa käyttäen monikkoa. En ole kuullut kenenkään muun trans-henkilön lehtijutusta suivaantuneen."

Haluatko nimiä?
Ottaako sinua pattiin, kun en käy iskemässä veistä sanomatalon lasiseinään? Minä toimin täysin tyynesti, enkä ole mikään ihmeen raivotar. Sinun lähelläsi minun pitäisi kyllä ottaa vesikauhurokotus.

"Minä ryhdyin pohtimaan, millainen osuus juttuun haastatellulla Jin Xing:llä on lehden julkaisemaan tekstiin. En lähtisi yksin toimittajaa sormella osoittelemaan. Ehkei haastateltu taiteilija ole niin emansipoitunut kuin Poris. ;-) "

Jin Xing tuskin sanoo, että suomalaiset transnaiset ovat "karuja" eikä meitä kiinnosta ulkonäkö. Hän tuskin myöskään sanoo, että transvestismi kuuluu osana sukupuolenkorjausprosessiin.

Sinua nyppii koska tämä niin selkeästi näyttää viittaavan sinun kullannupuusi Marja-Sisko Aaltoon. Tämäkään ei ollut minun keksintöni.

"Huom. Poriksen inhoama Setakin kelpaa nyt hänen juoksupojakseen tai -tytökseen. "

Eikö ole reilua, että annan heille mahdollisuuden toimia? Se ei ole ensimmäinen kerta. Sappho-listalla minusta aikoinaan haluttiin Volttiin kolumnistia ja minä ajattelin sitten, mikä ettei, minä suostun, antaa vanhojen kaunojen olla. No, minä en kelvannut Voltille ja sitten se meni nurin.
Et sinä ole niin vanha, ettei sinulla raksuta. Minua kiinnostaa totuus. Jos minä annan toimia pelkästään niille, joihin minä ennestään luotan, en opi ikinä mitään niistä muista.

"Pääaihe on sittenkin kiinalainen taiteilija ja hänen loistava uransa. "

Se tuntuu olevan pikemminkin sivuaihe. Oikeasti olisin halunnut lukea siitä taiteesta enemmänkin.

"Jos OIKEASTI haluaisin korjata asiaa, pyytäisin toimittajan hyvin kohteliaalla kutsulla kahville taikka peräti lounaalle. Toivoisin, että hän kuuntelisi minua ja oppisi nykyaikaisia käsitteitä minulle tärkeässä asiassa ja kenties myös sitä kuinka minä ajattelen näistä asioista."

Mielenkiintoista. Et siis ole oikeasti halunnut korjata mitään minun kanssani, koska et ole kutsunut minua koskaan lounaalle etkä edes kahville, sen sijaan sinä haluat jatkaa suunpieksäjänä. Ei muuten, mutta kiva että tunnustit.

Toimittaja pitää kahvia tai lounasta halpana yrityksenä lahjontaan.

"Toimittajana tuollaisen viestin saatuani en päästäisi kirjoittajaa ulko-ovea lähemmäksi ja heittäisin roskiin koko viestin ja jatkaisin kiinnostavammista aiheista."

Sitten otan kovat konstit käyttöön.

"Luin tuon Hesarin kirjoituksen vielä uudelleen verkosta. Toimittaja Leena Pallari on kirjoittanut oikein sympaattisen ja kiinnostavan henkilöhaastattelun. "

Olet paljastanut todelliset karvasi, JuhaniV. Olli Stålström on pitkään tiennyt, että sinä olet porukan desantti ja petturi. Paljonko sinulle maksavat Puonti tai Emeleus? Pelkäätkö joutuvasi hyvin ansaitsemaasi helvettiin ja sen takia Juudaksena petät omat porukkasi? Mitä tulee Setaan tuossa edellä, niin Setassakin tiedetään, mikä mies sinä olet. Minäpä kerron sinulle helvetistä: Et sinä kuoltuasi muutu miksikään muuksi kuin mitä olet jo nyt: Nolla. Sinä olet ollut aina kuollut, et ole elänyt päivääkään.

"Kuinka ollakaan, sattuu hauskasti, että tämä keskusteluketju on Ranneliikeen Viihde-osiossa. :-))"

Tässä osiossa seurataan myös mediaa.

-------
Mutta enpä tullut tänne sian kanssa painimaan. Sika siitä tykkää ja itse likaantuu.

Mitä enemmän juttua katsoo, sitä enemmän se haisee.
Yleensä korkeakulttuurin tähdillä ei viitata ylelliseen elintasoon ja rahalliseen menestykseen. Juttu kuitenkin mässäilee Jin Xingin materiaaliset saavutukset elämässä. Taide ei ole yleensä se, millä elämässä kirnutaan rahaa ja siksi ihmisiä kiinnostaa enemmän taiteilijan henkiset saavutukset. Minua ei kiinnosta millä Aki Kaurismäki ajaa tai kuinka paljon rahaa Sofi Oksanen tienaa. Ehkä sellainen juttu on seiskalehdessä, mutta ei missään HS-kulttuurisivuilla.
Hesaria ei tähän talouteen tule enkä tuota nettiversiotakaan saa auki kun näemmä siitä ilosta pitäisi maksaa. No, oleellinen tuli ilmi jo tuossa aloitusviestissä ja olisin kyllä tehnyt ihan saman, eli antanut palautetta.

Ikävästi tuli mieleen eräs tapaus ns. nuorisolehden kanssa, joka pakinassaan (erittäin matala-arvoisessa sellaisessa) sivuutti transsukupuolisuutta omasta sekä myös kavereiden mielestä epämääräisessä valossa. No, palautetta lähti samantien useamman ihmisen allekirjoittamana. "Vastauskin" tuli ajan mittaan, mutta niin ympäripyöreästi että siitäkin tuli vaan taas pahalle tuulelle ja kyseinen lehti meni vielä syvemmälle pannaan. Heittomerkit sen takia, että esittämiini kysymyksiin ei tullut minkäänlaista kommenttia.

Toivottavasti Hesarin puolella olisi sen verran järkeä että osaisivat vähintäänkin pahoitella asiaa.
Jos palaute on ollut tyyliltään samanlaista kuin Poris tuossa alussa esittelee, niin keskusteluyhteyttä ei synny ja vastaus on juuri kuvailemasi kaltaista.

Muistuu mieleeni erään Ranneliikkeeseenkin joskus kirjoittelevan laaja ja äkäinen palaute Loka-Laitiselle Iltalehteen homoseksuaaleja käsitelleeseen pakinaan. Sain luettavakseni tekstin ennakkoon. Totesin, että turha luulla, että kyseistä tekstiä lehdessä julkaistaisiin, vaikka hän kovasti niin toivoikin. Kävi kuten ennustin. Loka-Laitinen todennäköisesti sai vain makeat naurut, koska oli onnistunut tyylilleen uskollisena jotakuta kolauttamaan.

Toki henkilöhaastattelu on aivan toinen asia, kuin pakina.
"Jos palaute on ollut tyyliltään samanlaista kuin Poris tuossa alussa esittelee, niin keskusteluyhteyttä ei synny ja vastaus on juuri kuvailemasi kaltaista."

Alunperin meinasin kyllä laittaa sellaisella ragella että savu tuli korvista, mutta onneksi soitin kaverilleni joka onnistui vakuuttamaan että paras tapa tehdä palaute, on ensin rauhoittua, ottaa etäisyyttä artikkeliin ja lukea teksti vielä uusiksi kun ei ole niin tunnekuohun vallassa ja vasta sitten lähettää kypsän nuoren miehen näkemys asiasta hillitysti ja harkitusti. Luetutin viestin vielä kourallisella ihmisiä, joten viestin asiallisuudesta ei ainakaan ollut puute. Ilmeisesti toimittajalla oli sitten jotakin hampaankolossa. (Eikä ollut ensimmäinen kerta kun sama toimittaja saa kuraa niskaansa ja kuulemma aika huonossa valossa koko ihminen).
JuhaniV kirjoitti: "Toki henkilöhaastattelu on aivan toinen asia, kuin pakina."

Niin on, se on HYVIN eri asia.

Otetaanpa esimerkiksi tämä paljon puhuttu Kaarina Hazard ja hänen kolumninsa Tony Halmeesta. Se oli kolumni eli edusti hänen mielipidettään ja hän arvosteli yhden ihmisen ulkonäköä. Tony itse oli eläessään aukonut päätä vähän asiasta kuin asiasta. Kaarina Hazardin oma ulkonäkö selviää nopeasti. Hazard kuitenkin kunnioitti Tony Halmeen identiteettiä (valkoinen heteromies).

HS:n kulttuuritoimittajan jutun ei pitänyt edustaa hänen mielipidettään, siinä moitittiin kokonaisen kansanryhmän ulkonäköä, sellaisen kansanryhmän, joka ei ollut kollektiivisesti ansainnut sellaista kohtelua (jos nyt sellaisia kansanryhmiä onkaan), eikä toimittajan oma ulkonäkö käy yhtään missään ilmi. Kansanryhmää verbaalisesti raiskataan kutsumalla meitä miehiksi ja vielä "karuiksi" sellaisiksi ja itse taiteilijaa kutsutaan useasti "pojaksi".

Muutama pikku ero. Silti Kaarina Hazard sai ihmiset raivoihinsa. Lopulta hän joutui pyytelemään anteeksi.
Pidän Asan tapaa toimia erittäin fiksuna. Osaisivatpa muutkin.

Jotkin ihmiset ovat luupäitä, eikä heihin tehoa edes asiallinen ja hyvin perusteltu kritiikki.

Olemme siis edelleen Viihde-osiossa. Jatkan keskustelua.

Kuten jo laajalti tunnetaan ja tiedetään, vaatimattomuus, itsensä korostamattomuus ja lempeys ovat eräitä minun parhaista luonteenpiirteistäni. Tässä yhteydessä koen kuitenkin asialliseksi viitata Ranneliikkeessä aiemmin käytyyn keskusteluun, johon linkki sanoman lopussa.

Ohjasin aikanaan arkkipiispa Jukka Paarmaa kaidalle tielle kirkon homokeskustelussa. Hänen esiintymisensä televisiossa kiinnitti nimittäin huomioni. Porikselle malliksi oikea tapa reklamointiin sanomassani nro 14. MINÄ sain ARKKIPIISPALTA pitkän henkilökohtaisen vastauksen tuohon sanomaani. Sanomassa nro 25 olen Paarman vastausta pohtinut.

http://ranneliike.net/arkisto.php?act=rthrd&thrdid=2402
"JuhaniV
26.01.2010, 08:11 JuhaniV
Olemme siis edelleen Viihde-osiossa. "

Tämä on vain niputettu Viihde-osioon, koska tänne kuuluu myös kirjoittelu lehdistöstä. Oikeasti tämä keskustelu kuuluisi etusivun uutisiin. Mertakeskusteluna lopetan tästä aiheesta pohtimisen tähän.

"Jotkin ihmiset ovat luupäitä, eikä heihin tehoa edes asiallinen ja hyvin perusteltu kritiikki."

Helsingin Sanomien kulttuuritoimittajan lasken kuuluvan näihin. Vinkkinä on se, että hän leimaa koko kansanryhmän. Omassa vastineessani vedän tämään ja lauseen "neekerit ovat rumia" välille yhtäläisyysmerkit. On ihan turha ruveta keskustelemaan rasistin kanssa. Ihan samalla tavalla on turha ruveta keskustelemaan kyseisen kulttuuritoimittajan kanssa. Siksi otinkin yhteyttä hänen esimieheensä. Minusta se, että otin yhteyttä siihen suuntaan ylipäätään on ollut kohteliaampaa kuin jos olisin valittanut Julkisen Sanan Neuvostolle antamatta Helsingin Sanomille mahdollisuutta vastineeseen jo sitä ennen.

"Kuten jo laajalti tunnetaan ja tiedetään, vaatimattomuus, itsensä korostamattomuus ja lempeys ovat eräitä minun parhaista luonteenpiirteistäni."

Kyllä, epäilemättä näin on.

"Ohjasin aikanaan arkkipiispa Jukka Paarmaa kaidalle tielle kirkon homokeskustelussa. Hänen esiintymisensä televisiossa kiinnitti nimittäin huomioni. Porikselle malliksi oikea tapa reklamointiin sanomassani nro 14. MINÄ sain ARKKIPIISPALTA pitkän henkilökohtaisen vastauksen tuohon sanomaani. Sanomassa nro 25 olen Paarman vastausta pohtinut."

Uskonnollinen keskustelu on edelleen vähän eri asia.
"Transnaiset ovat syntisiä" ei vertaudu väittämään "Suomalaiset transnaiset ovat karuja miehiä". Jälkimmäinen väite on vielä rasistinen kaiken lisäksi, kun taas syntisyys on asia, jonka voidaan katsoa koskettavan kaikkia. Suomessa valiitseviin kristinuskon muotoihin ei kuulu synnittömäksi julistautuminen kovaan ääneen. Omaan syntisyyteensä voi myös ainakin monen uskovan mielestä vaikuttaa, kun taas ulkonäköön vaikuttaminen on huomattavasti rajoitetumpaa.
Kulttuuritoimittajan loukkaus on siis luonteeltaan kaksoisloukkaus, ensin riistetään identiteetti ja sitten vielä haukutaan ulkonäköä.

"Pidän Asan tapaa toimia erittäin fiksuna. "

Turha yrittää mielistellä.
Tällainen lähtee Julkisen Sanan Neuvostolle:

Valitus artikkelista Helsingin Sanomat 24.1.2010 Kulttuuri C1 Jin Xing

27.1.2010

Yksilöidyt kohdat, joita journalistin ohjeissa on rikottu tässä artikkelissa:

11. Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja sepitteellisestä aineistosta.
20. Olennainen virhe on viipymättä korjattava.
26. Jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava. Etnistä alkuperää, kansallisuutta, sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, vakaumusta tai näihin verrattavaa ominaisuutta ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti.

Perustelut:
Artikkeli on täysin toimittaja Pallarin mielipiteiden värittämä. Erityisen huolestuttava on lause ”Toisin kuin sukupuoltaan korjanneet karut Suomen miehet Jin oli ennen leikkauksia eniten huolissaan tulevasta ulkonäöstään: kaunista piti tulla”.

Tässä artikkelissa Pallari käyttää naisista solvaavasti nimitystä ”miehet”. Hän asettaa ne vastakohdaksi sille, että Jin halusi olla kaunis. Toisin sanoen hän paitsi halveeraa suomalaisia transnaisia verbaalisella raiskauksellaan kutsumalla näitä ”miehiksi”, hän myös väittää näitä ”rumiksi”. Hän myös muualla käyttää vanhahtavaa nimitystä ”transseksuaali”, mikä minusta sinällään on oikein, mutta kun se liittyy selkeästi puolueelliseen lausumaan, se syventää herjausta, ”neekeri” yksinään on hyväksyttävä, vaikkakin kohottaa kulmakarvoja, mutta jos sanotaan, että ”neekerit ovat rumia”, niin sehän on selkeä rasistinen kiihotus. Samalla tavalla kun leimataan kaikki suomalaiset transnaiset paitsi rumiksi niin myös todellisuudessa miehiksi (eli siis valehteleviksi teeskentelijöiksi) kysymys on tahallisesta kiihotuksesta kansanryhmää vastaan.
Muutama rivi alaspäin: ”Lännessä olisi pitänyt käydä psykoterapiassa ja viettää luppoaikaa transvestiittina ennen leikkausta”.
Tässä sekoitetaan transvestiitti ja transsukupuolinen. Selkeästi siis halutaan jatkaa sitä herjausta, etteivät ”karut Suomen miehet” ole transsukupuolisia, eikä naisia lainkaan, vaan mekkoilevia miehiä, jotka viettävät luppoaikaa – ikään kuin jossain aurinkorannalla etelässä ja joiden päätä päälääkäri tutkii miellyttävissä terapiasessioissa. tämä on läpeensä valheellinen väittämä! Transsukupuoliset eivät ole psykoterapiassa (kuin ehkä vapaaehtoisesti), vaan sen sijaan tiukoissa psykiatrisissa tutkimuksissa, eikä ole luppoaikaa sen enempää kuin muillakaan.

Pallari maalaa tästä sellaisen karujen Suomen miesten pienen harrastuksen, ikään kuin metsästysmajailla makoillaan ja sitten vedetään mekot päälle ja meikit naamaan ja käydään terapiassa sen takia, ettei oltaisi vaarallisia muille ihmisille.

Tämä aineisto on selkeästi toimittajan mielipiteen värittämä ja se raiskaa - - - voinko korostaa sitä enemmän – raiskaa, siis riistää, riisuu alasti, nöyryyttää ja häpäisee suomalaisen transnaisen perustavanlaatuisen itsemäärittelyn tai niin kuin teidän talossanne sanotaan: ilmaisunvapauden.

Pallarin oma sukupuoli kuitenkin säilyy arvostelun ulkopuolella. Monet kristitytkin käyttävät kovaa kieltä, mutta kristinuskoon kuuluu perisynnin käsite, niin sanoja kuin sanomisen kohde ovat samanlaisia synnissä rypijöitä. Rasisti taas Suomessa usein on rotupuhdas ja Pallari mitä ilmeisemmin uskoo olevansa ”oikea” nainen. Siksi tämä vertautuu rasismiin eikä normaaliin, kiivaaseen kielenkäyttöön, joka sekin on aika yllättävää paikassa, josta uskoisi löytävänsä asia-artikkelin.

Tyyli puhuu sen puolesta, että tämä on asia-artikkeli eikä mielipidekirjoitus, siinä on kuvia ja ilmeisesti faktojakin, vaikka jopa Jiniä pidetään ”miestanssijana”, häneen viitataan ”poikana”. Jotenkin asenteellista on myös se, että puhuttaessa kulttuurihenkilöstä keskitytään hänen elämänsä materiaaliseen puoleen. Ei minua kiinnosta vaikkapa, millä Jorma Uotinen tai Aki Kaurismäki liikkuvat. Jostain syystä taitelija haluttiin esittää puhtaasti materiaalisen perässä juoksijana. Ehkäpä Pallari haluaa autosta puhumalla korostaa hahmon maskuliinisuutta, toisaalta sanotaan myös se, että hän pitää Vuittonin käsilaukuista. Pallari on ihan pihalla. Tällaiselta ihmiseltä pitäisi kynät katkoa!

Lähetin Helsingin Sanomiin selityksen keskeisistä virheellisyyksistä heti sunnuntaina. Nyt on keskiviikko, enkä ole saanut vastaukseksi muuta kuin hiljaisuutta.

Journalistin ohjeissa sanotaan, että sananvapaus on demokraattisen yhteiskunnan perusta. Pallari tehokkaasti sensuroi toisten ihmisten ilmaisunvapautta mitätöiden koko kansanryhmän yhteisen kokemuksen. Hänen sananvapautensa on vapautta sanoa ”turpa kiinni” ryhmälle ihmisiä, joita hän ei suostu kohtaamaan silmästä silmään ja Helsingin Sanomat on se kailottava megafoni, jonka yli eivät vastalauseet pääse kuulumaan.

Stacy Siivonen
Helsingissä, 27.1.2010
tämä voi tapahtua tosiaan vain Suomessa ...

ymmärrän, että Poris on raivoissaan, mutten näe syytä niin kovaan raivariin ...
montako kertaa on moni kuullut juttuja hinttareista, hinteistä ja muista?

lehti-ihmiset (:-))) ovat yleensä vähällä koulutuksella pääseet hommiin, eivätkä ne ole yleensä minkään alan asiajantuntioita, kovasti sitä vanhaa taistolaista, joilla oli poliittinen toiminta tärkeämpi opintojaan ... eihän heidän kanssaan kannata mistään ruveta keskustelemaan, kun he yleensä eivät ymmärrä, mistä on kysymys ... (onko tarpeeksi herjausta lehti-ihmisiä kohtaan kostoksi? ....:-)

tyhmyys voitetaan aina huumorilla ...
Ja taas tuo yksi ottaa taistolaisuuden esiin... Ei liity millään tavalla tähän(kään) asiaan.
EUR kirjoitti: "montako kertaa on moni kuullut juttuja hinttareista, hinteistä ja muista?"

Helsingin Sanomissa? Kulttuurisivuilla? Kerro minulle!
Tämä vertautuu minulla lähinnä "homopesään" 1966, eikä sekään ollut Helsingin Sanomissa ja toimittaja pyyteli sitä anteeksi myöhemmin. Tässä tapauksessa ei ole anteeksipyyntöä kuulunut. Turha se varmaan onkin, koska en usko, että tätä annetaan anteeksi.
Kellastunut "homopesäkin" otetaan aina silloin tällöin esille Setassa niin kuin jokin pyhäinjäännös. Minusta tosin 1950-luvun kirjoitelmat ovat vieläkin "rapeampia".
Joskus puhuttiin homojen/lesbojen kohdalla lääketieteessä (psykiatrian puolella) perversioista: perverssi taipumus (verraten esim. pedofiliaan) jne... : /
Itselleni on vieläkin täysin hämärän peitossa, mikä tässä puheena olevassa Hesarin jutussa on se kamala loukkaus...
Kirjeeni Julkisen Sanan Neuvostolle jää lähettämättä. Helsingin Sanomat vastaa:

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Tervehdys

Kiitos palautteestasi. Olen pahoillani siitä, että Leena Pallarin juttu tanssija Jin Xingistä loukkasi sinua. Missään tapauksessa se ei ollut jutun tarkoitus, eikä mielestäni juttua lukemalla mitään loukkaamistarkoitusta ollut havaittavissakaan. Voi olla, että suomalaisten (syntymässään) miesten kutsuminen kategorisesti karun näköisiksi on turhan rentoa heittelyä, mutta ei se kyllä missään mielessä rikollista ole.

Tottahan suomalaismiehet ovat keskimäärin kookkaampia ja kulmikkaampia ja heidän karvankasvunsa on runsaampaa kuin kiinalaisilla - ei kai sitä voi kieltää. Tähän Pallari ymmärtääkseni viittasi. Ja varmaankin hän halusi sanoa, että Suomessa sukupuolenvaihdoksen fyysiset haasteet ovat em. syistä meillä suuremmat, mutta siitä huolimatta transsukupuoliset siihen ryhtyvät - juuri siksi, ettei ulkonäkö ole sittenkään se tärkein asia vaan kehon korjaaminen koetun sukupuolen mukaiseksi.

Tiedän, että transsukupuolisuuteen liittyy paljon väärää tietoa ja ennakkoluuloja ja ymmärrän hyvin, että aihepiiriä käsitteleviä juttuja luetaan siitäkin syystä tarkalla silmällä. Siitäkin huolimatta väittäisin, että tämä juttu positiivisena sankaritarinana pikemminkin hälvensi kuin lisäsi pelkoja ja väärinkäsityksiä omalta kannaltaan väärään sukupuoleen syntyneitä kohtaan.

Ystävällisin terveisin,

Saska Saarikoski

Esimies

Kulttuuritoimitus

Helsingin Sanomat
--------------------------------------------------------------------

Tämä on taas niin tätä: kielletään syyllisyys, käytetään väärää termiä sukupuolenvaihdos. Anteeksipyyntö kuitenkaan olematta kunnolla anteeksipyyntö. Tämä on rekuperaatiota, tyynnytellään kritiikin terävintä kärkeä suostumatta kuitenkaan mihinkään todellisiin myönnytyksiin.
Maltillinen ja fiksu - ja ilmeisen vilpitön - vastaus Saarikoskelta.
Toivottavasti hän saa pyytämättä anteeksi myös käyttämänsä termin "sukupuolenvaihdos"... Kuten joku jo ehti mainita, sanomalehden toimittaja ei voi olla kaikkien alojen erikoisasiantuntija, kun esimerkiksi kulttuurin alaan mahduu aikamoinen kirjo asioita ja ilmiöitä elämän eri aloilta.
Nostan hattua myös Pora-liikkeen päätökselle olla nostattamatta enempää myrskyä tässä alun perin hyvin tarkoitusperin käynnistyneessa asiassa.
Nousi kyllä rajusti tämä Saarikosken pisteet.

Rento mutta silti hyvin asiallinen vastaus ns. ensimmäisessä vihassa kirjoitettuun harkitsemattoman kiivaaseen räyhäviestiin.
Mistä sinä tiedät, kuinka harkittua minun kiivauteni on?
Saskan tytär on Akuliina. Saska tietää kyllä kaiken kiivaudesta. Jopa niin paljon, että se kärsii suorastaan inflaation.
Ainakin JuhaniV:n arvio viestin roskiin heittämisestä oli taas täysin väärä. Sain vastauksen, niin kuin hänkin sai Paarmalta. Toisin kuin Paarman vastauksen kanssa, minä julkaisin vastauksen netissä.
Vaikka transseksuaalisuus ja poika-tyttö-poika -sanasekoilu ynnä karut transnaiset pistivät henkilökuvasta kieltämättä silmään, liiallisessa pilkunviilaamisessa on mielestäni vaaransa. Jos olisin leipääntynyt perustoimittaja, lakkaisin kertakaikkiaan käsittelemästä aiheita, joista tulee aina uutta ja yhä vaativampaa, aggressiivista palautetta. Niin paljon helpompaa olla tekemättä mitään. Tietysti asiallinen ja ystävällinen muistutus hyvistä sanavalinnoista voi olla paikallaan. Mielestäni jutun kirjoittaja oli tosiaan harvinaisen innoissaan tanssijasta ja teksti oli suoranaista ihailua täynnä, joten antaisin paljon anteeksi.

OffT. Uteliaisuus vaivaa: onko Akuliina nyt sitten tosiaan S:n, vai kenties J.Saarikosken lapsi?
pva1
28.01.2010, 16:08 "Vaikka transseksuaalisuus ja poika-tyttö-poika -sanasekoilu ynnä karut transnaiset pistivät henkilökuvasta kieltämättä silmään, liiallisessa pilkunviilaamisessa on mielestäni vaaransa. Jos olisin leipääntynyt perustoimittaja, lakkaisin kertakaikkiaan käsittelemästä aiheita, joista tulee aina uutta ja yhä vaativampaa, aggressiivista palautetta. Niin paljon helpompaa olla tekemättä mitään."

Olen samaa mieltä ja tietyssä vaiheessa, silloin kun oli translaki käsittelyssä, oli voimassa mediaboikotti, joka koski useita sanomalehtiä ja televisiokanavia, suurimpina poikkeuksina YLE ja naistenlehdet. Mediaboikotti ei kuitenkaan toimi nykyaikana, kun on ulkomaisia ja kotimaisia rikkureita, joita media käyttää säälimättä hyväksi ja lisäksi internet ja pornokulttuuri Thaimaassa, josta on tullut suosittu suomalaisten seksimatkakohde.

Samassa lehdessä, itse asiassa muutaman sivun päässä tästä artikkelista HS esitteli hitaan journalismin käsitteen. Jos tämä juttu olisi tehty hitaasti, se olisi ollut paljon parempi. Minua koskevan jutun teko alkoi joulukuussa ja ilmestyi heinäkuussa.

"Reiluja" transaiheisia juttuja on Suomessa vähän ja lähes aina niissä haastateltava olen ollut minä. Minä olen myös valinnut toimittajan huolellisesti etukäteen. Suomessa on yksi ainoa reilu transaiheinen kirja, Seranon "Whipping Girl", eikä sitä edes löydy Setasta. Kaikki keskeiset naistransaktiivit tykkäävät kirjasta ja ovat lukeneet sen tai sitten jotkut eivät ole vielä onnistuneet tilaamaan sitä. Tiia Aarnipuun teos on vähän liian yleistasoinen esitys, mutta se löytyy jokaisesta kirjastosta ja sitä lainataankin ahkerasti. Serano kuitenkin auttaa oikeasti ymmärtämään aihetta.

"Tietysti asiallinen ja ystävällinen muistutus hyvistä sanavalinnoista voi olla paikallaan. Mielestäni jutun kirjoittaja oli tosiaan harvinaisen innoissaan tanssijasta ja teksti oli suoranaista ihailua täynnä, joten antaisin paljon anteeksi."

Minusta se on kuin raiskaaja, pedofiili tai murhaaja, joka on jäänyt kiinni verekseltään ja kirkkain silmin kiistää syyllistyneensä yhtään mihinkään.

Korjaan, Takkiraudan mukaan Akuliina on Jyrki Saarikosken tytär, ei siis Saskan, mutta Hommafoorumissa väitetään Akuliinan isäksi myös Saskaa. Ken tietää.

Hausta löytyi muutakin mielenkiintoista:
"Saska Saarikoski puolusti Halla-ahon sananvapautta Hesarin terävässä kolumnissa. Ja päätoimittaja Janne Virkkunen korosti saman lehden päätoimittajaraadissa ettei tapaus kuulu oikeuteen." http://fi-lib.blogspot.com/search/label/Saska%20Saarikoski

Sellainen on siis Saskan käsitys sananvapaudesta. Tarkemmin siis tässä: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Saa+puhua+tyhmiä/1135249160984
Minustakin saa puhua tyhmiä, niin sanomalehdissä kuin vaikkapa ranneliikkeessä. Erityisen tyhmää on kuitenkin väittää olevansa aina oikeassa ja muiden olevan väärässä. Sekin olkoon kuitenkin pääsääntöisesti sallittua, ellei teksti sisällä suoranaista yllyttämistä väkivaltaan tai muihin rikoksiin.

Tyhmyyspoliisiksi en haluaisi ryhtyä, ja toivon, että sellaista virkaa kukaan muukaan itselleen havittele. Tyhmyyksiä voi aina yrittää varovasti oikaista toisen osapuolen vastaanottokyvyn puitteissa, kuitenkin mieluummin keskustelevalla otteella kuin sormea heristäen.
Eikö Saska Saarikoski mielestäsi pyytänyt vastineessaan anteeksi? Minusta virkettä "Olen pahoillani siitä, että Leena Pallarin juttu tanssija Jin Xingistä loukkasi sinua" ei voi lukea oikein muuten kuin anteeksipyyntönä.
Lähetin Saskalle vastineen hänen kirjoitukseensa:
----------------------------------------------------
Terve taas!

Kiitän vastauksesta!
Haluan kuitenkin oikaista muutaman väärinkäsityksen. Tanssija Jin Xingiä kertova juttu on loukannut hyvin montaa ihmistä. Pelkästään facebookissa Leena Pallarin eroa vaatii 39 ihmistä.

Pienellä haulla Saska osoittaudut sananvapauden kannattajaksi silloinkin kuin mielipide on tyhmä, kuten Halla-ahon tai Muhammed-pilakuvien kanssa. On kovin ylevää kannattaa sananvapautta.
Herää kysymys, koskeeko se sama sananvapaus myös oppilasta joka puhuu oppitunnilla? Voiko kuka tahansa mennä saarnastuoliin pitämään saarnan jos papin saarna ei miellytä? Voiko armeijan rivissä jutella? Voiko terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluva jutella potilaista kotonaan? Meillä on satoja, kenties tuhansia sukupuoleltaan epätyypillisiä lapsia. Voiko poika mennä kouluun hameessa ja meikata? Enpä ole koulumaailman kanssa tekemisissä, mutta sen tiedän, että kun minä olin koulussa, sekä sukupuolen ilmaisun vapautta että vapautta puhella omiaan tunnilla loukattiin roimasti eikä kukaan noussut puolustamaan sensuurin uhria.

Minä kun en tykkää hurskastelusta: joko on sananvapauden ritari loppuun asti tai sitten ei.

>eikä mielestäni juttua lukemalla mitään loukkaamistarkoitusta ollut
Rikolliset väittävät kiven kovaan syyttömyyttään vaikka heidät saadaan kiinni savuavan aseen kanssa. Jos vankiloihin menee, niin siellä tapaa lähinnä syyttömiä ihmisiä. Kaikki myös haluavat olla suvaitsevaisia, avarakatseisia ja luontoystävällisiä, teot ovat sitten jotain muuta.

Pallarin tapauksessa pää ajattelee ilmeisesti yhtä ja kynä kirjoittaa toista. Vilpitön hyvä tarkoitus ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että juttu oli verisesti loukkaava. Pallari on norsu posliinikaupassa tavalla, joka ei lainkaan naurata.

Lasitalossa ei kannattaisi heitellä kiviä.

Oli miten oli, kiitän Saskaa vastauksesta, vaikka ei se oikein anteeksipyynnöltä tuntunutkaan. Tämän pitää avata vakavia linjakeskusteluja Helsingin Sanomien sisällä. En halua kuitenkaan ajaa teitä katon reunalle enkä sen yli, tällä kertaa.
Pressiklubissa, jossa oli muun muassa Halla-aho, Salmen ja sinä sanoit, jos muistan oikein, että Helsingin Sanomilla oli "pedagoginen" suhde kansaan, edustaen vallanpitäjien ääntä. Sen ylimielisyys paistaa läpi, mutta ylpeys kulkee lankeemuksen edellä: te huijaatte kaikkia jonkun aikaa ja joitakin kaiken aikaa, mutta ette kaikkia kaiken aikaa.

Keisarilla ei ole vaatteita.
Kirjoitin: "...Nostan hattua myös Pora-liikkeen päätökselle olla nostattamatta enempää myrskyä..."

Ja niin hattu palaa takaisin päähäni. Mielestäni on yleensä parempi tarttua ojennettuun käteen kuin sylkäistä siihen. Tämä olisi ollut sellainen mahdollisuus. Se on nyt hukattu.
Public eye: Päätökseni pitää. En lähde käräjöimään JSN:oon.

"Mielestäni on yleensä parempi tarttua ojennettuun käteen kuin sylkäistä siihen."

On yksi asia tarttua ojennettuun käteen ja yksi asia hypätä kaulaan. Sitä paitsi en pidä kädenojennusta edes kovin vilpittömänä.
Saskan pitää tajuta, ettei hän pysty seliselillä muuttamaan mustaa valkoiseksi.

"Viimeinen tarjous" ei tarkoita etteikö voisi vähän tinkiä vielä sen jälkeen, etenkin kun tämä ei ole viimeinen tarjous, mutta jos olisin ottanut mukaan JSN:on, niin siirrän viimeisen tarjouksen päättämisen heille. Ei haittaa, että esitän täysin varmaa sen suhteen, että voittaisin tämän sekä JSN:ssa tai oikeudessa. Helsingin Sanomille on jo myönnytys kun minä suostun keskustelemaan enkä lähde käräjöimään. Myötätuulta on hyvä käyttää hyväksi sen sijaan että ryhtyisi lampaaksi.
Eiköhän se nyt riitä jo?!

Tyhmä, kunnon koulutusta vailla oleva kanamainen naisjournalisti teki tyhmyydessään virheen. Muttei se sitä tarkoita, että se pitää nyt julkisesti teurastaa, kivittää, pakkosterilisoida, viedä Siperiaan, repäistä v-villoistaan tai polttaa roviolla!

Poris, vaikka oot ihan hyvä tyyppi, mieti, eikö se sun reaktio muistuta kohta puolin Muhammadin tanskalaisten pilapiirrosten jupakkaa?

Mullakin saattaa olla vaikka kuinka paljon aukoja sivistyksessä (aika vähän kuitenkin ....), silloin voi tahattomasti loukata enemmän kuin itse kuvittelisi.

Ja tottakin on, että asialaiset eivät pidä meitä eurooppalaisia mitenkään kauniina ihmisinä - olemme liian isoja, vaaleanpunaisia ja ENNEN KAIKKE kamalan karvaisia ja heidän mielestä muutenkin haisemme omituiselle. Nuo asiat kuuluu yksinkertaiseti erilaisten ihmisrotujen ominaisuuksiin. Oletko muuten koskaan haistanut neekeriä? Heillä on omanlaatuinen tuoksunsa, eikä välttämättä kaikki sitä pidä kiihottavana. Samoin, kun moni mies ei pidä naissukupuolielimen hajusta ...
Oliko se haastattelu tehty Suomessa suomen kieltä käyttäen? Kenties he puhuivat englantia ... silloin ku kiinalainen ja suomalainen sössöttävät sitä enkua toinen finglishinä ja toinen pidgininä, eikö siinä ole runsaasti varaa väärinkäsityksiin?

p.s. mitäs Akuliina tytär, mutta iskä Pena oli aivan eri luokkaa, sekin taistolaisia ja kova sellainen, moskovan kominternan lehmien maidolla ruokittu, breznevin kulmakarvalla silitetty ...
No, sinulle vasemmistolaisuus on punainen vaate, itse puolestani olen vasemmistolainen. Kukin valitsee sen poliittisen laidan, jonka kokee ajavan hänelle itselleen tärkeitä asioita. Niinhän tämä edustuksellinen demokratia toimii :)
EUR
28.01.2010, 21:53 "Eiköhän se nyt riitä jo?!
Tyhmä, kunnon koulutusta vailla oleva kanamainen naisjournalisti teki tyhmyydessään virheen. Muttei se sitä tarkoita, että se pitää nyt julkisesti teurastaa, kivittää, pakkosterilisoida, viedä Siperiaan, repäistä v-villoistaan tai polttaa roviolla!"

Olen vasta kysynyt muutaman suoran kysymyksen.
Mitä tulee pakkosterilisaatioon, niin on pikemminkin transihmiset, jotka joutuvat kokemaan sen.

"Poris, vaikka oot ihan hyvä tyyppi, mieti, eikö se sun reaktio muistuta kohta puolin Muhammadin tanskalaisten pilapiirrosten jupakkaa?"

Kiva, että pidät minua hyvänä tyyppinä.
On kehnoa vastata kysymykseen kysymyksellä, mutta eikä Saarikosken vastaukseen tyytyminen ja muu lammastelu ole perin finnuiittimaista neo-tribalismia, jossa alistutaan jollekin alfa-urokselle ja pidetään hänen lausumiaan kyseenalaistamattomina. Minä en ole immuuni Saarikosken boheemille maskuliiniselle viehätysvoimalle, mutta en anna sen sekoittaa päätäni.

"Mullakin saattaa olla vaikka kuinka paljon aukoja sivistyksessä (aika vähän kuitenkin ....), silloin voi tahattomasti loukata enemmän kuin itse kuvittelisi. "

Sinä et ole kuitenkaan HS KULTTUURItoimituksessa. Siellä on KULTIVOITUNEITA ihmisiä, ei sellaisia rahvaanomaisia kuin minä, esimerkiksi. Totta puhuen minä en ymmärrä hittojakaan kulttuurista, paitsi ehkä ruoka -ja olutkulttuurista. Mutta kun minunkin silmilleni tuo artikkeli näyttäytyi junttimaisuuden huipentumana.

"Ja tottakin on, että asialaiset eivät pidä meitä eurooppalaisia mitenkään kauniina ihmisinä - olemme liian isoja, vaaleanpunaisia ja ENNEN KAIKKE kamalan karvaisia ja heidän mielestä muutenkin haisemme omituiselle. Nuo asiat kuuluu yksinkertaiseti erilaisten ihmisrotujen ominaisuuksiin. Oletko muuten koskaan haistanut neekeriä? Heillä on omanlaatuinen tuoksunsa, eikä välttämättä kaikki sitä pidä kiihottavana. Samoin, kun moni mies ei pidä naissukupuolielimen hajusta ..."

Minä toivoisin pääseväni haistamaan mustaihoista joskus. Itse asiassa minusta mustaihoiset ovat seksikkäitä. Mutta minä en haista paljon, minusta vain kahvin värinen iho on kaunis.
On silti väärin leimata ihmiset ryhmänä rumiksi. Herää kysymys, miten pärjäisi kilpatanssissa tanssija, joka on ruma.
Tuskin toimittaja tai tanssija ovat tavanneet ainoatakaan suomalaista transnaista. Aivan kuin Kaarina Hazardin tapauksessa, jos moittii ihmistä rumaksi, niin oma kuva kehiin.
Poris!
HS aina pidettiin ja vieläkin! pidetään aivan käsittämättömästä syystä totuuden torvena, sellaisena Pravda:na. Se, joka sinne pääsee duuniin, on jumalasta seuraava, mikäli ei uskovainen sitäkin suurempi (Saarikosken sikiö...). Repo-Ratio sekin koko HS... siitä lammastelusta vaan ...
Aika huvittava huomio Saarikoskesta alfauroksena ... vaikka mulla on aika kehittynyt mielikuvitus, en sitä pysty kuvittelemaan ...

Minä heidän "totuuksia" en kyllä koskaan ole uskonut. Siis Näin naapurissa .... Minkälaista paskaa ne jauhoivat Kekkosaikoihin.... En sen kuummemin kun kommari-Kansan Uutisten tai kepu-Ilkan totuuksiin.
Kultivoituneita HS:n toimittajia? Minkävärisen ja haujusen paskan he tekee?
mako: onhan se hyvää olla Suomessa vaikka kommarina, kun ei vaan anneta rakentaan sitä paratiisimaista yhteiskuntaa, onneksi

juu salonkikommarina minäkin pystyn kuvittelemaan olevani, jos vaan on tarpeeksi ostereita ja sampanjaa (gruusialaista tietenkin tai rassijskoe igriistoekin riittäisi)

kommunistit muuten yleensä eivät siedä sitä sinu mainitsemaasi edustuksellista demokratiaa ...
Jin Xingistä tuli joitain vuosia sitten tvstä dokumentti, jonka laitoin nauhallekin. Mahtava persoona. Itse olen sitä mieltä että en lähtisi tuollaisista "karut..." kommenteista nyt niin hirveästi vaahtoamaan, vaikka se mielestäni ei ole kovin tyylikästä kirjoittelua. Kyllä sitä omassa työssä kuulee joka päivä "vitun homo!" huuteluja ympäri koulua ja kaikki tuollainen on ärsyttävää mutta kiihkoton keskustelu on asiassa kuin asiassa ja tilanteessa aina parempi kuin ottaa herne nenään ja näyttää se pienikin raivo tyhmyydestä kärsivälle möläyttelijälle. tietty toimittajilta voisi odottaa aina korrektiutta kirjoittaessaan herkistä asioista. Onhan totta että ei kai kukaan kirjoittele jotain n-alkuisia viittauksia jos tanssijalla on pönäkkä takapuoli ja isot huulet. Eihän? Kirjoitetaan vain siitä kuinka mahtava tanssija on. Eikö?

Poris, kun olet aikas taitava kirjoittelemaan niin kannattaisi varmaan yrittää aina kirjoittaa vasta alkuvitutukselta selvittyä niin, saisit varmaan enemmän aikaan noin kansalaisaktivistina. Vai kuinka? Pidän sinusta kuitenkin aina hyvin paljon :)

Mini
"Kyllä sitä omassa työssä kuulee joka päivä "vitun homo!" huuteluja ympäri koulua ja kaikki tuollainen on ärsyttävää "

Jokaiseen tuollaiseen pitäisi puuttua.
Pitäisi puuttua. Määrätietosiesti. Asiallisesti.

Ei niin, että korvista nouseva savu näkyy samanaikaisesti seitsemän maakunnan alueella.
Transtukipisteen johtava sosiaalityöntekijä Maarit Huuska vastaa Helsingin Sanomille:
-----------------------------------------------------
Hei,

Työskentelen Transtukipisteellä johtavana sosiaalityöntekijänä.
Kyseinen juttu loukkasi myös minua, kun eläydyin siihen
miltä se tulee tuntumaan monista transnaisista.

En minäkään naisena haluaisi että minua kutsutaan rumaksi mieheksi.

Minusta on selvää, että juttu pyrki olemaan myönteinen ja että
hänen tarinansa kertomisella
varmasti on myös myönteisiä vaikutuksia.
Tanssijan elämäntarina on koskettava. Transsukupuolisuus
on kuitenkin aiheena hyvin herkkä, intiimi ja sensitiivinen
käsittelytapa voi toimia paremmin.
Transihmisillä on paljon kokemuksia siitä, miten heitä on
loukattu huumorin avulla ja heille nauramalla.

Minua häiritsi jutussa, että toimittaja oletti tietävänsä
miltä jotkut asiat jutun päähenkilöstä tuntuvat ja mielestäni
teki aivan vääriä johtopäätöksiä. Kuten, että armeijaan meno
todistaisi, ettei päähenkilö lainkaan kokenut vaikeaksi olla
transsukupuolinen lapsi.

Toivoisin myös, että trans-aktivistit voisivat ilmaista
kritiikkinsä asiallisesti, eikä loukkaavalla tavalla.
Rakentavaa kritiikkiä on jokaisen meistä ihmisistä
paljon helpompi ottaa vastaan.

Toivon, että HS edelleen antaa tilaa sukupuolen variaatiota
käsitteleville asiallisille jutuille eri näkökulmista.
Se on tärkeää!

Ystävällisin terveisin, Maarit Huuska, Transtukipiste
*jiukkasen vierestä mutta silti;
Quentin Crisp puhui jo 60-loppupuolella siitä miten toistolla saa aikaan kyllästymisen reaktion; valistuneisuus ei luo sietokykyä/tolerance; asioita pitää toitottaa joka välissä kunnes ihmiset kyllästyvät ja pyytävät keskustelemaan jostain muusta. Hassua että tämä "kyllästymisen ääni" tulee nykyään "liikkeen sisältä" -kertoo jotain ajastamme kenties?
"Toleration has become somewhat insulting."

(lainaus huitaustu Youtube pätkästä "Bernard Braden interviews Quentin Crisp (1968)")
smo
29.01.2010, 11:47
"Ei niin, että korvista nouseva savu näkyy samanaikaisesti seitsemän maakunnan alueella."

Täällä puhutaan paljon taktiikasta ja nimenomaan sävystä. Minä kysyn: miksi?
Minusta kesy alentuvuus on finnuiittien uus-tribaalinen tapa suhtautua asioihin.

Olen ollut kiltti (joka minut tuntee keskustelujen ulkopuolella tietää minun olevan kiltti ja säyseä ihminen), koska minua on alistettu ja uhkailtu 40 vuotta. Lapsena vastarinta oli lähes mahdotonta, minut pistettiin parvekkeen kaiteen levikkeelle istumaan tai heitettiin pyjamissani ja avojaloin ulos pakkaseen. Koulussa minua uhattiin tarkkiksella ja kasvatuslaitoksella ja ties millä.

Tein väärin. Olisi pitänyt karata kotoa. Olisi pitänyt pinnata koulusta. Parempi se kuin ikuinen alistuminen.
Olisiko syytä huomata, että kaikki muut ihmiset eivät ole syyllisiä lapsena tapahtuneisiin vääryyksiin ja alistamisiin. Ei Hesarin toimittajista kukaan ole mitenkään osoittanut haluaan heittää Pora-liike avojaloin ulos pakkaseen. Se käsitys on selvästi yksin Pora-liikkeen omassa pääkopassa.

Jos et aikoinasi karannut kotoa etkä pinnannut koulusta, sitä et voi enää korjata rähjäämällä kaikille netissä. Jos olet kiltti ja säyseä ihminen henkilökohtaisessa kontaktissa ihmisten kanssa, panosta niihin. Kirjallinen ilmaisu ymmärretään helposti väärin, varsinkin kun se sisältää pelkkää aggressiivista uhoa ja ties-kehen-kohdistuvaa mutta kaikkien niskaan kaadettua kaunaisuutta.

Kiltteys ja vastapuolen hyväksyminen asiallisena tasavertaisena keskustelukumppanina, joka ei ehkä tiedä asioista kaikkea mitä minä tiedän eikä ole kokenut kaikkea minkä minä olen kokenut, mutta joka kuitenkin saattaa olla oppivainen yksilö, ei merkitse alistumista eikä kesyyntymistä.
Public eye
29.01.2010, 13:56 "Olisiko syytä huomata, että kaikki muut ihmiset eivät ole syyllisiä lapsena tapahtuneisiin vääryyksiin ja alistamisiin. Ei Hesarin toimittajista kukaan ole mitenkään osoittanut haluaan heittää Pora-liike avojaloin ulos pakkaseen. Se käsitys on selvästi yksin Pora-liikkeen omassa pääkopassa."

Uusnatsitkaan eivät ole pistäneet juutalaisia henkilökohtaisesti uuneihin, mutta he kannattavat samaa ideologiaa.
Kun ideologia on tarpeeksi yleinen, se normalisoi myötäjuoksijoiden väkivallanteot.

Tämän väkivallan takana on Suomen väkivaltio, joka jo perusteiltaan on väkivaltainen ja joka aivopesee puolet väestöstään väkivaltaan ja alistamiseen.

"Jos et aikoinasi karannut kotoa etkä pinnannut koulusta, sitä et voi enää korjata rähjäämällä kaikille netissä."

Voin. Mielummin vaikka kuolen kun annan milliäkään periksi ihmisoikeuskysymyksissä. Elämä orjuudessa ei ole elämisen arvoista. Tungen kehotuskiellot heidän kurkuistaan alas!

"Jos olet kiltti ja säyseä ihminen henkilökohtaisessa kontaktissa ihmisten kanssa, panosta niihin."

Minua kiinnostaa ihmisten kuunteleminen. Itseeni lapsena kohdistettu raakuus ja rikolliset laiminlyönnit ovat tehneet minusta herkän vaistoamaan ihmisten tunteita ja ajatuksia, niin kuin tässäkin tapauksessa. JuhaniV haluaa maalata minusta "raivottaren" ja hän puhuu minun "puukkohippaloistani", mutta senkin tarkoitus oli sekoittaa pakkaa niin, että TOTUUS tulisi ilmi. Ihmiset ovat hienovaraisia,siis minun mielestäni - täynnä paskaa. Niitä pitää vähän ravistella niin että ne rupeaisivat kertomaan minulle sen, minkä vaisto kertoo minulle totuudeksi. Tipahtaa tämä "suvaitsevaisuuden" ja "sivistyksen" fasadi. Teen psykologista kirurgiaa: leikkaan kuoreen haavan ja paljastan pilalle menneen kudoksen, joka levittää sairautta koko ruumiiseen.

"Kiltteys ja vastapuolen hyväksyminen asiallisena tasavertaisena keskustelukumppanina, joka ei ehkä tiedä asioista kaikkea mitä minä tiedän eikä ole kokenut kaikkea minkä minä olen kokenut, mutta joka kuitenkin saattaa olla oppivainen yksilö, ei merkitse alistumista eikä kesyyntymistä."

Ennen kuin kukaan voi oppia ja tietää, hänen on ensin tajuttava oppimattomuutensa. Kuinka hän voi tajuta oppimattomuutensa, jos hänellä on päässä "olen suvaitsevainen"-jankutus koko ajan päällä? Vankiloissa oli ainekirjoitusprojekti, jonka nimi oli jotakuinkin: "Sattui tapahtumaan, että pääsi käymään". Tällaisia ne vankien kirjoitelmat ovat alkuun. Projektin lopussa tarkoitus on, että vanki kirjoittaa: "minä tein". Ihan samat mekanismit ovat vankilan ulkopuolellakin. Foobikon pitää kohdata se, että juuri hän on se suvaitsematon juntti mitä hän muissa halveksii.
JuhaniV kirjoitti: "Kun joku toitottaa totuutta, poistan varmistimen!"

Uhkailet väkivallalla ja kuitenkin syytät minua "puukkohippaloista".
Sinä olet hyvä esimerkki ihmisestä, jolla on sokeus omia tekoja/asenteita kohtaan.

Ymmärrän kuitenkin, että totuus saa sinut varuillesi. Se kertoo paljon.
Olisi monessakin mielessä hyvä, jos Pora-liike ajattelisi ennen kuin kirjoittaa, niin ei tarvitsisi paikkailla tekstejään niin ahkeraan jälkeenpäin.

Löytyihän se sanonnan "poistaa varmistin" merkityskin kun vähän ehti miettiä. Väkivallan kanssa sillä ei nykykielenkäytössä todellakaan ole mitään tekemistä.

Ja hyvä neuvo kenelle tahansa on olla hyvin varuillaan aina kuullessaan sanan 'totuus'.
Olisipa vaikka Marja-Sisko Aalto hoitanut tämän Hesarin kirjoituksen kommentoinnin Stacy/Poriksen sijaan! Jälki olisi ollut siistiä. Nyt Poriksen riehumisesta jää kaikille paha maku suuhun. Trans-ihmisten asiaa tämä tapa ei nyt vain ole edistänyt tippaakaan. Ehkä mieluumminkin vahingoittanut.
Maarit Huuska Hesarille: "...Toivoisin myös, että trans-aktivistit voisivat ilmaista kritiikkinsä asiallisesti, eikä loukkaavalla tavalla."

Poris, mitä mieltä olet Huuskan kommentin tästä kohdasta?
JuhaniV kirjoitti: "Poris, mitä mieltä olet Huuskan kommentin tästä kohdasta?"

Huuska on älykäs ja ottaa etäisyyttä trans-aktivisteihin. Yleensä transihmisten läheiset esittävät, mutta miksei myös HS-toimitus, että Transtukipiste ja Seta ylipäätään on transihmisten/homojen/lesbojen/vasemmiston yms. taskussa. Huuska tietää myös etteivät aktivistit tuollaisesta irtiotosta loukkaannu.
JuhaniV
29.01.2010, 23:30 "Olisipa vaikka Marja-Sisko Aalto hoitanut tämän Hesarin kirjoituksen kommentoinnin Stacy/Poriksen sijaan! Jälki olisi ollut siistiä. "

No, eipä tehnyt ei. Ehkä häntä kiinnostaa enemmän hänen omat kuin muiden asiat. Sitä paitsi hän ei ymmärrä lehtijutun sävystä yhtään mitään. Hänen mielestään varmaan hänen oma julkisuutensakin on täysin onnistunutta. Kun kaikki nauravat hänelle, hän itse nauraa mukana.
Ehkäpä juttu oli hänen mielestään oikein hyvä, aivan niin kuin sinunkin mielestäsi.

Ei ole kuitenkaan liian myöhäistä kirjoittaa. Tiedän, että toimitukseen on lähtenyt ainakin yksi vastine Maarit Huuskan jälkeen. Se on facebook-ryhmässä "Helsingin Sanomien transfobiaa vastaan" http://www.facebook.com/group.php?gid=271094452047&ref=ts

Public eye 51 / 56
29.01.2010, 19:25
"Löytyihän se sanonnan "poistaa varmistin" merkityskin kun vähän ehti miettiä. Väkivallan kanssa sillä ei nykykielenkäytössä todellakaan ole mitään tekemistä."

Ei kannattaisi tulkita sitten myöskään minun "puukkohippailoitani" väkivaltaiseksi uhkaukseksi Z-lehden työntekijöitä kohtaan.

Helsingin Sanomiakin kohtaan on oltu kilttejä sadat kerrat. Sitä on jopa boikotoitu, enkä usko, että kukaan transihminen varta vasten antaisi haastattelua sille, ellei sitten Marja-Sisko Aalto.
Puukkohippaloasiaan liittyy valitettavaa konkretiaa. Sekään ei silloin edistänyt trans-ihmisten asiaa, vaan vahingoitti!
Valehtelet: se on edistänyt transihmisten asiaa enemmän kuin mikään muu tällä vuosisadalla translakia lukuunottamatta.

Z-lehti nopeasti "puukkohippaloiden" jälkeen omaksui sukupuolisensitiivisen kielenkäytön, eikä pelkästään Z, vaan siihen kytkeyksissä ollut Seta. Nyt sukupuolisensitiivisyys on osa Setan kouluttajien koulutusta. Seta on levittänyt sukupuolisensitiivisyyttä muihinkin laitoksiin, kuten A-klinikkasäätiöön.

Ei se vielä mitään, Setassa jatkuvasti pohditaan sukupuolisensitiivisyyden parantamista keksimällä uusia, täsmällisempiä ilmauksia ja kritisoimalla vanhoja.

Nyt jopa minusta itsestäni tuntuu, että olen tässä asiassa jälkijättöinen.

Sinä voit tietysti olla sitä mieltä, että sukupuolisensitiivisyys on anaalista ja että ihmisiä kuin ihmisiä pitäisi kutsua nimellä "transu" tai miksei "hintti", "nekru", "ryssä" tms., joten siinä mielessä voit pitää kehitystä huonona varmasti kaverisi "ulosteromantiikka"-Emeleuksen kanssa.

Termisekamelska johtaa siihen, että esimerkiksi puheena olleessa artikkelissa transvestismi nähdään osana transsukupuolisen elämänkaarta.
Voisikos joku tehdä palveluksen ja selvittää tässä nykyisen poliittisesti, yhteiskunnallisesti, kulttuurisesti ja lbgt-henkisesti sensitiivisen terminologian, jotta tällainen tavallinenkin tallaaja pääsisi kärryille siitä, miksi ketäkin pitää kutsua.

Nimim. ihan tavallinen homo vaan
Resander kirjoitti: "Voisikos joku tehdä palveluksen ja selvittää tässä nykyisen poliittisesti, yhteiskunnallisesti, kulttuurisesti ja lbgt-henkisesti sensitiivisen terminologian, jotta tällainen tavallinenkin tallaaja pääsisi kärryille siitä, miksi ketäkin pitää kutsua."

Ehdottomasti ei: transu, transsu, sukupuolenvaihdos, shemale, hermafrodiitti, interseksuaali, -ismit (homoseksualismi, transvestismi, transseksualismi).
Harmaa alue: tiitti, tyttöily, transseksuaali, biologinen sukupuoli (joutaisi roskakoriin)
OK: transsukupuolinen, intersukupuolinen, transvestiitti, transnainen, transmies

Perusteluja: "Sukupuolenvaihdos" esittää, että syntymätodistuksen sukupuoli olisi jotenkin toimiva ja olemassaoleva. Siksi esimerkiksi transnainen ei ole ollut lapsuudessaan "mies" eikä "poika" (vaan on joutunut lähinnä puetuksi sellaiseksi ja kohdeltuna sellaisena).
Erilaiset "transsu" -sanat pornoistavat ja yhdistävät sekä transvestiitin että transsukupuolisen. Pornoistaminen on huono juttu, lähes 100% transaiheisista sivustoista on pornoa. "Shemale" on myös pornokäsitteistöä. "Nein, nein, nein, nein!"
Hermafrodismia esiintyy taas lähinnä alkueläimillä ja kasveilla, ei ihmisillä.

On ihan OK jos nimittelet ihmisiä omassa makuukammarissasi orjaksi, nekruksi, huoraksi, transuksi, shemaleksi olettaen että he tällaisesta nimittelystä pitävät, mutta kadulla tavattaessa nimitykset ovat sitten jotain muuta.
Mikähän sitten on poliittisesti korrekti termi tapahtumalle, jota aiemmin kutsuttiin sukupuolenvaihdokseksi? Kysyy mies, joka ei sitten ikipäivänä pääse tolkkuihin näiden trans- ja interterminologioiden kanssa.
Vielä viime vuonna törmäsin jossakin yhteydessä siihen, että transhenkilö itse käytti käsitteitä ristiin. Olisi mielestäni kohtuullista koettaa ymmärtää, etteivät kaikki ei-trans-ihmiset osaa oikopäätä käyttää heti ja joka tilanteessa oikeaa ilmaisua. Halolla päähän hakkaamista lipsahduksen vuoksi pidän huonona menetelmänä tiedon perille saattamiseksi. Suvaitsevaisuutta toivotaan siis puolin jos toisinkin.
Irokeesi kirjoitti: "Mikähän sitten on poliittisesti korrekti termi tapahtumalle, jota aiemmin kutsuttiin sukupuolenvaihdokseksi?"

Sukupuolenkorjaus.

JuhaniV
01.02.2010, 13:11 "Vielä viime vuonna törmäsin jossakin yhteydessä siihen, että transhenkilö itse käytti käsitteitä ristiin."

Mitä käsitteitä?

"Olisi mielestäni kohtuullista koettaa ymmärtää, etteivät kaikki ei-trans-ihmiset osaa oikopäätä käyttää heti ja joka tilanteessa oikeaa ilmaisua. Halolla päähän hakkaamista lipsahduksen vuoksi pidän huonona menetelmänä tiedon perille saattamiseksi. Suvaitsevaisuutta toivotaan siis puolin jos toisinkin."

Mitä sinä mietit, jos sinua kutsutaan hintiksi? Tiedän joidenkin vanhempien homomiesten käyttävän tuota nimitystä itsestään.
Itse noudatin Public Eyen kehotusta, enkä Saarikoskelle kommentoinut mitenkään sitä, että hän puhui "vaihdoksesta" "korjauksen" sijasta.
En ole kehottanut pidättäytymään kommentoinnista silloin kun kommentointiin on aihetta. Kaikesta voi puhua, ja jos on asiaa, se on syytä sanoa.

Mutta jos ei osaa sanoa tavalla, jolla on mahdollisuus mennä perille ja tulla ymmärretyksi oikein, on aina parempi olla sanomatta. Kiihdyksissä on aina parempi vetää riittävän kauan henkeä, niin on vähemmän seliteltävää jälkeenpäin. Uskon positiivisen ja rakentavan kommunikoinnin voimaan.
Public eye, minä en usko. Se tie on kuljettu niin poliitikkojen, pappien, median kuin tavallisenkin kansan kanssa niin monta kertaa, tuloksetta.

Kun netissä kirjoittelee esimerkiksi ihminen, joka perustelee mielipiteensä sanomalla "Raamattu sanoo" jota seuraa hänen omia mielipiteitään, niin joko hän ei ole lukenut Raamattua tai sitten hän on lukenut, mutta valehtelee. tällaisen ihmisen kohdatessa minä sanon suoraan, että hän on valehtelija ja valehtelijat heitetään Raamatussa tulijärveen. Se on Ilmestyskirjassa: "Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema."

Tämä ei ole myöskään ensimmäinen kerta kun median kanssa käydään tätä keskustelua, ei edes ensimmäinen kerta Helsingin Sanomien kanssa. Ensimmäinen kerta silloin vuonna muinoin olikin kohteliaan opastava.

Se vain ei toimi. SE EI VAIN TOI-MI.

Kovat konstit toimivat parhaiten, koska niihin sisältyy uhka konfliktin rajoittamasta laajentumisesta. Lopulta sitä rajoittaa Suomessa poliisi, jos muulta kerkiää tai viitsii. Netti on täynnä adresseja ja pyyntöjä ja facebook-ryhmiä. Minäkin olen mukana ryhmässä, joka vaatii Berlusconin eroa. Eroaisiko kukaan poliitikko sen takia, että häntä vastustavat ovat muodostaneet ryhmän facebookiin?
Minusta JuhaniV ja Pora-liike ovat sekä oikeassa että väärässä. Molemmat keinot (hiljainen vaikuttaminen ja räyhääminen) ovat joskus tehokkaita ja joskus taas tehottomia.

Hiljainen vaikuttuminen on eliitin jäsenen keino vaikuttaa toiseen eliitin jäseneen. Tällöin lopputulokseen vaikuttavat suhdeverkosto ja asian argumentit. Hyvillä verkostoilla varustettu saa asiansa läpi, sillä toinen eliitin jäsen ei halua saada vastaansa moista verkostoa. Hyvät argumentit taas toimivat, jos toinen on avoin muuttamaan kantaansa. Jos taas ei, niin saat vaikka seisoa päälläsi, eikä mitään tapahdu.

Räyhääminen taas on eliitin ulkopuolisen tapa vaikuttaa eliitin jäseneen. Hänellä ei ole suhdeverkostoa, joten vain asialliset argumentit voivat toimia (ks. edellä). Toisaalta häneen ei välttämättä edes suhtauduta tasa-arvoisesti, joten argumentit kokevat helposti inflaation. Räyhäämisen teho perustuu siihen, että eliitti ei halua julkista tappelua. Se on aina hävettävää, vaikka olisitkin oikeassa puolustaessasi itseäsi. Räyhäämisen uhan todellisuus vaikuttaa siihen kuinka tosissaan uhkaus otetaan (esim. Suomessa Greenpeacen räyhäkampanjat metsien puolesta eivät toimi, mutta Saksassa ne ovat suomalaiselle metsäteollisuudelle pahempi uhka, jolloin niihin myös suhtaudutaan vakammin).
Mike, määrittelisitkö mikä sinun mielestäsi on tässä tapauksessa eliitti/eliitit?

Näissä mielenilmauksissa on tärkeää huomata se, mikä on todellinen tavoite. 1) Saada aikaan mittava mekkala ja oman itsen tyrkylle nosto, vaiko 2) oman ryhmän asian edistäminen. Poriksen tavan toimia katson kuuluvan ensimmäiseen ryhmään. Hän mitä ilmeisimmin ei saa itseään esille vaikkapa SetaFoorumilla, jossa lienee edelleen olemassa trans-ihmisten oma keskustelualue. Poris tulee elämöimään Ranneliikkeeseen, jossa ainakin oman arvioni mukaan vain muutama trans-henkilö on jäsenenä. Arvioni perustuu käytettyihin puheenvuoroihin. Jos Poris haluaisi vaikuttaa oikeisiin kohderyhmiin oman ryhmänsä asiaa edistääkseen, niin Ranneliike on niistä huonoin vaihtoehto.
JuhaniV: Olet korkeastikoulutettu, taloudellisesti menestynyt ja sinulla on ilmeisen laaja suhdeverkosto. Olet siis osa eliittiä. Minusta siinä ei ole mitään väärää. Päinvastoin. On kuitenkin hyvä huomata, että kaikilla tilanne ei ole näin. Silloin mahdollisuudet vaikuttaa ovat erilaiset. Tällöin myös keinojen tulee olla erilaiset.

"Näissä mielenilmauksissa on tärkeää huomata se, mikä on todellinen tavoite. 1) Saada aikaan mittava mekkala ja oman itsen tyrkylle nosto, vaiko 2) oman ryhmän asian edistäminen."

Usein kohdat 1 ja 2 ovat sama asia. Nostamalla itseäsi, tuot myös asiallesi lisää painoarvoa. Nostamalla asiasi painoarvoa, nostat myös itsesi arvostusta.
Tämäpä menee nyt hiukan vaikeaksi. Koetan pohtia tässä asiaa eteenpäin. Mielestäni nuo kolme seikkaa eivät määrittele eliitin tunnusmerkkejä sinällään riittävästi. Näen henkilön kuuluvan eliittiin silloin kun hänellä on oikeasti vaikutusvaltaa esimerkiksi yhteiskunnallisen asemansa vuoksi. Siihen pääsemiseen on toki tarvittu esimerkiksi suhdeverkostoa, poliittistakin toimintaa ja mikä tärkeintä halua ja osaamista. Ei tarvitse olla äveriäs toimiakseen eliittiin kuuluvana. Erityistä yhteiskunnallista asemaa en katso itselläni olevan, vaikutusmahdollisuuksia ja halua kylläkin.

Koska eliitin viittaa päälleni koetat sovittaa, totean kuitenkin kaikkein mieluiten toimivani taustavaikuttajana. Esimerkiksi erityistä mielihyvää tunsin parisuhdelain ensimmäisen kierroksen aikana, kun Satu Hassi luki eduskunnan puhujapöntöstä pitkän otteen kansanedustajille lähettämästäni kirjeestä. Nimeäni ei tietenkään mainittu missään yhteydessä, eikä ollut tarpeenkaan. Itse asia oli tärkeä. Saada Suomeen parisuhdelaki.
Tuli mieleeni, että sinä tarkoitatkin eliitillä hyväosaista. Minä tarkoitan muuta, kuten edellä perustelin.

Olen kokenut mitä on olla oikeasti köyhä. Päätin tehdä kaikkeni, etten sinne enää koskaan palaisi.
JuhaniV
03.02.2010, 19:58 "Hän mitä ilmeisimmin ei saa itseään esille vaikkapa SetaFoorumilla, jossa lienee edelleen olemassa trans-ihmisten oma keskustelualue."

En ole kyseisellä foorumilla jäsenenä, koska siellä on kusipäinen moderointi. Erosin aikoinaan protestina, koska moderaattori moderoi häneen itseensä kohdistettua kritiikkiä. Aika moni muukin on lähtenyt siltä foorumilta pois, joskin taitaa olla niin, että pölyn laskeuduttua ovat palanneet takaisin. Oli miten oli, Transtukipisteen ja transihmisten välille on ensimmäistä kertaa 13 vuoteen syntymässä ihan oikea konflikti, johon minä en halua olla osallinen.

"Poris tulee elämöimään Ranneliikkeeseen, jossa ainakin oman arvioni mukaan vain muutama trans-henkilö on jäsenenä."

Minä 'elämöin' myös Takku-foorumilla, jossa todennäköisesti ei ole kovin montaa transihmistä. Entä sitten?

"Jos Poris haluaisi vaikuttaa oikeisiin kohderyhmiin oman ryhmänsä asiaa edistääkseen, niin Ranneliike on niistä huonoin vaihtoehto."

Niin, esimerkiksi facebook on aika hyvä. Kuten sanoin, tämä asia ei ollut alun perin minun keksimäni. Sain tiedon tästä facebookin kautta.

En tiedä, mikä on "oikea kohderyhmä" mitä tulee Helsingin Sanomien kulttuurisivuihin vaikuttamisessa. Olisikohan vaikka Johanna Korhonen joka kirjoittelee kolumneja Helsingin Sanomille?

Toinen asia:
JuhaniV
03.02.2010, 23:09
"Olen kokenut mitä on olla oikeasti köyhä. Päätin tehdä kaikkeni, etten sinne enää koskaan palaisi."

Kerro!
Minä olen ollut koditon ja huorannut kadulla. Ne rahat, mitkä minulla oli, varastettiin. Varkaat tapettiin. Asuin kerran murjussa, jossa oli +5°C sisälämpötila ja seinät paksussa homeessa. Pahemminkin olisi voinut olla. Aina on ollut mahdollisuus siihen, että olisi mennyt huonommin. Minulla on siis ollut onnea. Rahat vietiin, mutta minua ei tapettu. Minua on puukotettu, mutta minut saatiin ommeltua kasaan. Miten minä voisin olla palaamatta sinne takaisin? Kortti tuo ja kortti vie.
Pora-liike kirjoitti: "En tiedä, mikä on "oikea kohderyhmä" mitä tulee Helsingin Sanomien kulttuurisivuihin vaikuttamisessa."

Ihan hyvä olisi ollut esimerkiksi kulttuuritoimituksen esimies Saska Saarikoski, jonka kanssa oli vähällä syntyä aito, molemminpuoliseen kunnioitukseen perustuva keskusteluyhteys. Valitettavasti sitä ei syntynyt. Tosin transtukipisteen ja hänen välilleen se on saattanut syntyäkin.

(Ja kunnioituksella en tarkoita mitään muuta kuin toisen ihmisen arvostamista keskustelukumppanina, kaikkine vikoineen, tiedon puutteineen ja mahdollisine aiempine virheineen, mutta yhtä kaikki kunnioittamista tasa-arvoisena ja täysjärkisenä ihmisenä, joka ansaitsee asiallisen kohtelun ja käytöksen.)
Minä ihmettelen sinua, Public eye. "Keskustelu" minun ja Saska Saarikosken kanssa on sama kuin äidin "keskustelu" lapsen kanssa kun tämä on tavattu piparipurkilta varkaissa. Tässä tapauksessa tosin vastapuoli sanoo, että se, että hänellä on pipari kädessä ei tarkoita sitä, että hän olisi ollut varkaissa, vaan sitä, että hän itse asiassa laittaa oman piparinsa purkkiin muiden jatkoksi.
Poris: "En ole kyseisellä foorumilla jäsenenä, koska siellä on kusipäinen moderointi. "

Poris: "...huorannut kadulla. Ne rahat, mitkä minulla oli, varastettiin. "

Oletko koskaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään, olisiko värikkäisiin elämänvaiheisiisi ollut kuitenkin jotakin vaikutusta omilla valinnoillasi ja omalla käytökselläsi?
Juhanipa näyttää tuntevan Poriksen paremmin kuin hyvin. Hänhän ei varmasti antautuisi noin syvältäluotaaviin analyyseihin pelkästään Ranneliikkeeseen jätettyjen viestien perusteella. Vai kuinka on, Juhani?
peter kirjoitti: "Juhanipa näyttää tuntevan Poriksen paremmin kuin hyvin. Hänhän ei varmasti antautuisi noin syvältäluotaaviin analyyseihin pelkästään Ranneliikkeeseen jätettyjen viestien perusteella. Vai kuinka on, Juhani?"

Sitä minäkin ihmettelen. Eikä ole niin, että olisin jotenkin yrittänyt kätkeä itseni Juhanilta.

JuhaniV
05.02.2010, 08:01
"Oletko koskaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään, olisiko värikkäisiin elämänvaiheisiisi ollut kuitenkin jotakin vaikutusta omilla valinnoillasi ja omalla käytökselläsi?"

Olen tehnyt muutaman tietoisen valinnan, jolla on ollut negatiivinen vaikutus minun taloudelliseen tilanteeseeni, kun puhutaan köyhyydestä.
Tulin ulos kaapista ollessani Jehovan todistaja ja hankkiuduin reilusti erotetuksi, ovet paukkuen, suunnilleen. Olisin kuitenkin voinut feidautua hissukseen, lähteä pois maasta, mutta se olisi ollut IMO pelkurin tapa toimia. Minusta se osoittaa häpeää ja syyllisyyttä. Sen sijaan valitsin konfrontaation tien, joka johti siihen, että jäin työttömäksi, minut erotettiin seurakunnasta ja jouduin asunnottomaksi. Myännän olleeni pikkaisen draamakuningatar tässä.

Minulla on keskiluokkainen suku, joka antaa minulle murusia. Ehkäpä sinusta, JuhaniV, 400 euroa lahjaa kun tytär täyttää 40 vuotta on paljon, sinä päätät. No, olen rakastanut naisia, jotka tulevat uskissuvuista. Niissä tyttärelle on annettu lahjaksi oma asunto. Se tarkoittaa itsenäisyyttä, mutta tuollaiset pikkusummat eivät kasvata itsenäisyyteen. Sukulaiseni ovat myös ilkeitä ja suvaitsemattomia. Katkaisin välit heihin tyystin. He eivät pysty enää myrkyttämään minua passiivisella vihamielisyydellään, mutta pappa betalar inte. Minä olen täysin sen varassa, mitä työlläni saan.

Tässä siis kaksi valintaa, jotka ovat johtaneet siihen, että minä olen köyhä. Mutta minä olen vapaa ja puhunut suuni puhtaaksi.

JuhaniV tekee kaikkensa paetakseen köyhyyttä, minä teen kaikkeni paetakseni orjuutusta. Minä en tiedä JuhaniV:n sukutaustasta muuta kuin että se on Kannakselta, mutta minä olen tehnyt luokkaretken keskiluokasta köyhälistöön (ja ainakin hetkellisesti/laskennallisesti takaisin keskiluokkaan), minä olen ollut koko lapsuuteni rahan ja busineksen ympäröimä. Minä tiedän, ettei minulla tule olemaan ongelma rahan kanssa kuin väliaikaisesti. Siksi minua ei huolestuta köyhyyskään. Minua huolestuttaa minun vapauteni menettäminen.
Peter, meillä on Poriksen kanssa pitkä ja monipolvinen yhteinen taival aina SetaFoorumilta asti, ehkä jopa ennen sitä. Läheskään aina ei aurinko ole tämän suhteen yllä paistanut. Kertaakaan emme ole nokikkain kohdanneet, vilauksen toisistamme toki nähneet silloin tällöin. Kirjallisia esityksiä onkin sitten puolin ja toisin varsin runsaasti. Jonkinlainen siiamilaiset-kaksoset-syndrooma tässä taitaa olla. Eroon toisistamme ei päästä vaikka kuinka haluttaisiin. ;-) Olenkin joskus odotellut milloin ylläpito kyllästyneenä dumppaa meidät molemmat kerralla täältä ulos. Toruja on toki jo tullut.

Ehkä tämän pitkän keskustelun seurauksena trans-raivo on hieman laantunut. Oman ryhmänsä keskuudessa se ei näköjään Porikselta onnistu.
Pora-liike kirjoitti: " Minulla on keskiluokkainen suku, joka antaa minulle murusia. Ehkäpä sinusta, JuhaniV, 400 euroa lahjaa kun tytär täyttää 40 vuotta on paljon, sinä päätät. No, olen rakastanut naisia, jotka tulevat uskissuvuista. Niissä tyttärelle on annettu lahjaksi oma asunto. Se tarkoittaa itsenäisyyttä, mutta tuollaiset pikkusummat eivät kasvata itsenäisyyteen. "

Toivottavasti ymmärsin (taas) väärin? Itsenäiseksi tuleminen edellyttää siis vanhemmilta lahjaksi saatua asuntoa ja 400 euroa rahaa lahjaksi on vähän? Ihmettelee mies, joka on täysi-ikäiseksi tultuaan tullut toimeen omillaan ja itse tienaamillaan rahoilla ja edelleen osaa kiittää saadessaan lahjaksi 10 tai 20 euroa sukulaisilta, joilla ei ole aavistustakaan, mitä lahjaksi antaisivat.

Poris siis odottaa perintöä: "Minä tiedän, ettei minulla tule olemaan ongelma rahan kanssa kuin väliaikaisesti."

Me tavalliset ihmiset joudumme huolehtimaan toimeentulostamme ihan itse.
Jep, Keesi, ymmärsit väärin. "Keesi päässä, järki jäässä", laulaa yksi punk-yhtye. Enpä käy kuitenkaan nimittelemään, kun en itsekään ollut kovin selkeä sanoissani.

Irokeesi kirjoitti: "Itsenäiseksi tuleminen edellyttää siis vanhemmilta lahjaksi saatua asuntoa ja 400 euroa rahaa lahjaksi on vähän? Ihmettelee mies, joka on täysi-ikäiseksi tultuaan tullut toimeen omillaan ja itse tienaamillaan rahoilla ja edelleen osaa kiittää saadessaan lahjaksi 10 tai 20 euroa sukulaisilta, joilla ei ole aavistustakaan, mitä lahjaksi antaisivat."

On fantastista, jos saa lahjaksi jotain ilman että siihen on naru kytkettynä. Valitettavasti sellainen ei ole mahdollista minun sukuni kanssa. Nämä naiset, joiden kanssa olen ollut, ovat saaneet lahjaksi kokonaisen asunnon ilman että se olisi luonut heille minkäänlaista velvoitetta toiseen suuntaan, tai ainakaan he eivät sellaista tunnistaneet. Jos HS on oikeassa, aikuiset lapset saavat hyvinkin runsaasti rahaa suuren ikäluokkien vanhemmiltaan, oli siihen naru kätkettynä tai ei.
Pieniin lahjoihin on aina naru kätkettynä, koska ei vain voi ottaa lahjaa ja kävellä pois näkemättä omia vanhempiaan enää ikinä.

Näinpä minä tein, paitsi etten huolinut edes niitä rahoja. En ota pennin pyörylääkään vastaan, koska joka ainoa lahja luo velvollisuuden, josta he muistuttavat maailman tappiin asti. Mielummin vaikka kerjään ja huoraan.

Minusta perin hyvä rangaistus heille on se, että he makaavat paskavaipoissa joissain vanhusten slummissa.

"Poris siis odottaa perintöä: "Minä tiedän, ettei minulla tule olemaan ongelma rahan kanssa kuin väliaikaisesti.""

En odota, minä luotan oikeaan käteeni ja vasempaan ja päänuppiin siinä välissä. Minä osaan käsitellä rahaa ja elää budjettini mukaan.

"Me tavalliset ihmiset joudumme huolehtimaan toimeentulostamme ihan itse."

Enpä tiedä. Helsingin Sanomat sanoo jotain ihan muuta (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Puolet+vanhemmista+antaa+aikuisille+lapsilleen+rahaa/1135251326030 ) ja tässä asiassa taidan luottaa heihin. Jos minä tunnen jo kaksi ihmistä, joille on lahjoitettu kokonainen asunto Helsingistä, niin se on helkutinmoinen tulonsiirto nuoremmalle sukupolvelle.

1370 euroa puhtaana käteen vuodessa on aika paljon ja tuo on pelkkä keskiarvo.

Itse asiassa minun vanhempani vaativat minulta rahat takaisin siitä, että heillä meni rahaa minun ruokkimiseeni, vaatettamiseen, leluihin ja harrastusvälineisiin lapsena. Lapsena en ymmärtänyt, että kaikki mitä älysin vanhemmiltani pyytää (käytettyä rojua se useimmiten oli), joutuisin aikuisena heille maksamaan takaisin.

JuhaniV
05.02.2010, 14:14
"Ehkä tämän pitkän keskustelun seurauksena trans-raivo on hieman laantunut. Oman ryhmänsä keskuudessa se ei näköjään Porikselta onnistu."

Ihmeellistä, sinä oletat, että minulla on "oma ryhmä". Minulla on jonkinlaisia preferenssejä, kyllä. Tykkään enemmän Itäväylän pohjoispuolella olevasta tilasta kuin sen kainalossa olevasta, mutta Satamassakaan ei pidä minua kohdella itsestäänselvyytenä. Pelkään, että minut pistetään ruuvipenkkiin, säilytän ihmisiin aina etäisyyden. Toimin aina yksin. Harva on minua rakastanut eikä yleensä kovin pitkään. Päätohtori huomasi minusta sellaisen hälyttävän piirteen, että juuri kun olen sylissä ja syön kädestä, loikkaan lattialle, kävelen ovesta ulos enkä palaa enää koskaan. Minä en kesyynny, eikä minua pysty kesyttämään eikä sitomaan liekaan. Siksi on ihmeellistä, että sinusta minulla on "oma ryhmä". No, se ei ole ensimmäinen sinun ajatuksesi, joka minusta vaikuttaa ihmeelliseltä.
Menkää nyt herranjestas tämän threadin keskustelijat ja ERITYISESTI PORIS itseenne, ja lukekaa koko thread ja omat kommenttinne uudelleen, miettien minkälaiseen suohon olette saappaanne tökänneet, ja miten olette aivan idioottimaisten kommenttien antaneen itseänne provosoida!
Kyllä elämässä kivempaakin puuhastelua on, oikeesti...
Pete kirjoitti: " miten olette aivan idioottimaisten kommenttien antaneen itseänne provosoida!"

Kuuluuko tämä niihin?
Pete nyt valitettavasti puhuu totuuden ja viisauden sanoja. Pitäisi hivene harkita ja miettiä. Nukkua yön yli kuten Paavo Väyrynen aiemmin ja nyttemmin Sauli Niinistö ovat tehneet. Kyllä keskustelussa on saapa uponnut todella syvälle ja sitä on sieltä vaikea kovalle maalle takaisin saada.

Vain pieni pyynty, rauhoittukaa ja nauttikaa. Vaikkapa seksistä!
Kun Poris on jonkun pään ottanut, niin ei siinä selittelyt tai perustelut auta. Virhe ja etenkin vääryys on tapahtunut - ja etenkin vääryys on tehty Suuren Vihamielisyyden innoittamana. :)
Pete ja Oswald haluavat keskustelun palaavan takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Teen sen nyt.

Raivottaren tyylillä Poris on vaatinut trans-termistön oikeaa käyttöä. Kerroin aikaisemmassa sanomassani pitkästä ja monivaiheisesta urasta Poriksen kanssa. Muistuma sieltä: Muutamassa yhteenotossa hänen kanssaan sain laajan oppimäärän kuinka monipuolisesti homomiestä voi mollata. Termi "runkkari" oli sieltä siisteimmästä päästä. Tuota taustaa vasten minusta tuntuu aika omituiselta, että hän on nyt vaatimassa muilta pilkulleen oikeaa käsitteiden käyttöä transihmisistä puhuttaessa.
JuhaniV kirjoitti: "Pete ja Oswald haluavat keskustelun palaavan takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Teen sen nyt."

Et tee.

JuhaniV kirjoitti: "Muutamassa yhteenotossa hänen kanssaan sain laajan oppimäärän kuinka monipuolisesti homomiestä voi mollata."

En mollaa sinua homomiehenä. Mollaan sinua siksi, että manipuloit ja valehtelet ja teet sen aiken lisäksi vielä kömpelösti.

Esimerkki siitä, kuinka köyhyys todellakin on sinun ongelmistasi pienimpiä, ellet puhu hengen köyhyydestä:
"Tuota taustaa vasten minusta tuntuu aika omituiselta, että hän on nyt vaatimassa muilta pilkulleen oikeaa käsitteiden käyttöä transihmisistä puhuttaessa".

Näin psykopaatti pistetään polvilleen: Keskeiset sanat tässä on "nyt" ja viittaus minuun. Minä olen ajanut sanastollista sensitiivisyyttä Dana Internationalin euroviisuvoitosta lähtien, joten ei ole suinkaan "nyt" jolloin minä tästä asiasta puhun. Kyseisessä artikkelissa oli paljon suurempi ongelma kuin pelkkä terminologia. Naisia ei kutsuta karuiksi miehiksi suinkaan vahingossa tai huolimattomuuttaan. Nyt sanastollinen sensitiivisyys on keskeinen osa Setan, Transtukipisteen tai vaikka A-klinikan toimintaa. Siitä on tullut osa osaamista.
Helsingin Sanomissa oleva kirjoitus on paljon julkisempi kuin keskustelu minun ja jonkun JuhaniV:n välillä, vai näetkö itsesi yhtä tärkeäksi kuin Hesari. Suuruudenhulluutesi on saaavuttanut uuden lakipisteen!

Minä en myöskään arvostele homomiehiä, joskin ihmeelliseltä näyttää minusta homomiesten maailma, jos tuntisin pelkästään JuhaniV:n tai Kim Sjöströmin. Onneksi tunnen useampia.

Jatkossa kun JuhaniV yrität manipuloida, voisitko keksiä valheesi paremmin niin etteivät ne loukkaisi keskustelijoiden älykkyyttä. Pete ja Oswald ovat ehkä sinun mielestäsi tarpeeksi dorkia mennäkseen halpaan, mutta saatat vielä pettyä. Sinä et kerta kaikkiaan voi kusettaa kaikkia kaiken aikaa.
Kuinkahan paljon transihmisten asia on kärsinyt hallaa äänekkäimmän edustajansa toiminnasta?

Harmi, sinä meni tuhannen taalan tilaisuus. Ojennettuun käteen, kuten jo aiemmin kirjoitettiin, kannattaa aina tarttua, vaikka korpeaisi. Pienen piston omassatunnossa kokenutta toimittajaa olisi fiksusti käsitelemällä voinut "käänyttää" oikeaan suntaan. Mutta ei, pitää vaan julistaa vihaa.
Pete01 kirjoitti: "Kuinkahan paljon transihmisten asia on kärsinyt hallaa äänekkäimmän edustajansa toiminnasta?"

Äänekkäin on varmasti Marja-Sisko Aalto, hyvänä kakkosena tulee Chris Owens ja vastaus kysymykseesi on: suunnattomasti.

Pete01 kirjoitti: " Pienen piston omassatunnossa kokenutta toimittajaa olisi fiksusti käsitelemällä voinut "käänyttää" oikeaan suntaan."

OLETAT, että toimittaja koki piston omatunnossaan. Siinä meillä on ero. Kumpi olet mielummin, tyhmä vai paha? Jos toimittaja ei erota persettään maassa olevasta reijästä, hän on tyhmä, osaamaton ja sitä rataa, parasta jos eroaisi toimittajan työstä. Jos taas hän on paha, hänen on hyvä tietää, että hänen bluffinsa ei mene läpi. Ehkäpä hän vetäytyy koloonsa.
Taas on arveluttava uutisointi: http://m.hs.fi/inf/infomo;JSESSIONID=CB3E24AE98FDF46FD9BD.366?site=hstxt&view=news_kotimaa_child&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:i=1135252741786

"Poliisi epäilee, että pankkiryöstäjä oli naiseksi pukeutunut mies"

Jatko olikin asianmukainen:

http://m.hs.fi/inf/infomo;JSESSIONID=CB3E24AE98FDF46FD9BD.366?site=hstxt&view=news_kotimaa_child&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:i=1135252764759

"Jalkajousiryöstöstä epäilty jäi kiinni"

Paskalakkien epäily rosvon sukupuolesta osoittautui oikeaksi.

Ihmettelen, miksi tällainen asia piti ottaa esille, olihan artikkelissa ryöstäjästä valvontakameran kuva. Ei pankkirosvo jätä ympärilleen genitaaleja eikä hetun loppuosia. Tahdottiin vain tehdä raflaava otsikko. Onkohan miespuolinen pankkirosvo, jolla on sukkahousut päässä otsikoissa "naisten vaatteisiin pukeutunut"? Tuskinpa.
Ensimmäisissä sähkeissä jalkajousiryöstäjää arveltiin naiseksi. Myöhemmin tuli uutta tietoa. Ja vielä myöhemmin saatiin valvontakameran kuvakin.

Otsikko on tuollainen yksinomaan siksi, että aluksi tekijää pidettiin naisena, mutta myöhemmin - lisätietojen valossa - epäilys tekijän sukupuolesta muuttui. Rivienvälistä tulee joskus luettua sellaista, mitä siellä ei ole. Etenkin silloin kun se jotenkin liippaa läheltä. Mielestäni oli kirjoitettu täysin neutraaliin sävyyn ilman raflaavuutta.

Täysin eri asia on se, että miten määritellä mies ja nainen ja pitääkö tällaista määritelmään yleensä tehdä ja voiko määrittelyn tehdä pukeutumisen perusteella ja miksi ja miksi pitäisi ja ja ja ja.

Noh, minä olen vähän sellainen, etten kolttua päälleni pistä, koska mielestäni ON mies ja nainen ja minun miehisyyteni ei kolttu sovi. Mutta mä oonkin mikä oon.

PS. Heti kun näin kuvan, olin täysin varma, että ryöstäjä on mies.
Tässäkin tapauksessa siis hidas journalismi olisi pelastanut sähläykseltä. Suoli24:n transpalstalla ovat jo transfoobikot heränneet.
------------------------------------
Vihdoin julkista keskustelua?
totuus esiin9.2.2010 17:53
Ehkä vihdoin saadaan julkista keskustelua transuihin suhtautumisessa ja voidaan palataan vanhaan ja toimivaan hoitokäytäntöön eli tarvittaessa tahdonvastaiseen psykiatriseen sairalahoitoon, jos kokee olevansa toista sukupuolta kuin keho. Tässä kaikkessa transhölmöilyssä on unohdettu, että liiallinen vapaamileisyys kostautui aina.
---------------------------------------
Vitturahaa varsijoudella?
aetgbhatgnasrgnasrn9.2.2010 19:07
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=191607

Saatanan peelot, naiseksi pitää päästä ja rahat vaikka tryöstämällä. Homoista ja transuista julkinen rekisteri että voi ihmiset varoa ja lapsiaan suojella, homoja asuu nytkin koulujen liepeillä.
-------------------------------------------

Nyt siis jo suojellaan lapsiakin, ei pelkästään ökypankin pankkitukena saatuja rahoja.

Minua vain ihmetyttää, että joku voi näidenkin kommenttien jälkeen pitä suomalaisia suvaitsevaisina. Ei kauan tarvitse ravistella, kun otetaan tuo pedofiliakortti esille. Herää kysymys tuollaisten pedokorttien heiluttajista ovatko he kenties itse pedofiileja. HS otsikoi myös näin: http://m.hs.fi/inf/infomo;JSESSIONID=DF993233DEA8F9DD3186.366?site=hstxt&view=news_kotimaa_child&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:i=1135252763777 "Sadat oppilaat kokevat opettajan taholta seksuaalista härintää".

Uhka taitaa pikemminkin olla koulun sisällä.
Pora-liike kirjoitti: "Pete01 kirjoitti: "Kuinkahan paljon transihmisten asia on kärsinyt hallaa äänekkäimmän edustajansa toiminnasta?"
Äänekkäin on varmasti Marja-Sisko Aalto, hyvänä kakkosena tulee Chris Owens ja vastaus kysymykseesi on: suunnattomasti.

Marja-Sisko on rehellisyydellään ja avoimmuudellaan voittanut sydämiä puolelleen ennennäkemättömällä tavalla. Moni ihminen, jolle koko trans-teema on tuntematon, on joutunut ensimmäisen kerran pohtimaan asiaa kun tämä sankaripappi on antanut "poikkeavuudelle" ihmisen kasvot. En ole uskovainen mutta luulenpa että itse Jeesuskin tuota arvostaisi.

Tässä ei Poris ole tarkoitus loukata sinua henkilökohtaisesti, mutta suoraan sanottuina on hyvä jos mielipoiteesi eivät pääse Ranneliikkeen ulkopuolelle. Vahingoittaisit asiaasi nimittäin niin paljon.
Marja-Siskoa koskeva uutisointi on tehnyt hänestä täyden pellen. Yksi hyvä televisioseiintyminen hänellä kuitenkin on.
Ei Marja-Sisko mielestäni kyllä miltään pelleltä vaikuta, uutisoinninkaan valossa.
Kaikkea muuta kuin pelle. Hoitanut julkisuuden upeasti. Ei voi kuin kunnioittaa.

Toisin kuin eräät.
Niin ja Poriksellahan on se tulessa palamaton totuus itsellään hallussa? Siis se kaikki tieto ja nimenomaan OIKEA tieto, jonka hän haluaa muista mätäpaiseista kaivaa esille. Hän kun lienee se ainoa oikeamielinen ja juuri oikein, puhtaasti ilman paskaa ajatteleva, virheetön maan päällä. Siltähän toi kaahaus kuulostaa.

Sori mutta haiskahtaa vierestä kuultuna vakavasti ideologisen ja uskonnollisen fanatismin sekasotkulta, sokeelta missiolta. Aihe on eri mut kirkasotsainen paasaus ja totuudenjulistus sitä samaa soopaa.
Koirat haukkuu, karavaani kulkee. On aina kulkenut, tulee aina kulkemaan, terveiset sinne Aslaniin. Jokaista haukkaa jahtaa lauma variksia.

Miinun saavutukseni tiedetään, sen sijaan JuhaniV ja hänen rattopoikansa Pete01 ja Zukov = 0.
Nyt kun minun saavutukseni median suhteen aiemmin oli valtava menestys, niin että translaista saatiin pallonpuoliskon paras aikoinaan ilman sellaista mediaräksytystä, mikä on seurannut Marja-Sisko Aaltoa Imatran kaatopaikan tien varresta uutisvuoksena tähän päivään asti, en toki odota, että te tulisitte minua kiittämään.

Marja-Sisko Aalto on tämän maan Christine Jorgensen, jonka sukupuolenkorjaus sai aikoinaan "lavender scaren" aikaan populisti McCarthyn ajamana. Tämän jälkeen me olemme olleet kuin Yhdysvallat. Yhdysvallat "komeilee" myös suurilla väkivaltaluvuilla transihmisiä kohtaan.

En suinkaan sano, että tämä on Aallon vika, vaikka hänen olisi pitänyt ottaa oppia Jorgensenista, tämä on populistisen median vika. Media tappaa, niin Amerikassa kuin täälläkin. Onneksi täällä ei ole vielä ruumiita.

Jin Xingin jälkeen median haaskalinnut ovat jo siirtyneet repimään kappaleiksi tätä pankkirosvoa.
Eiköhän jo kannattaisi oppia olemaan kommentoimatta millään lailla Poriksen kirjoituksia, se on aivan turhaa. Räkyttäköön täällä itekseen niin kauan kuin viitsii. Sinänsä harmilliista, että varmastikin lannistaa muitakin keskustelunhaluisia ihmisiä :(
Kommentoida saa, jos on asiallista sanottavaa. Avaan uuden keskustelunaiheen, koska tämä HS-juttu on vanhentunut ja muuttunut off-topiciksi.
Pora-liike kirjoitti: "Koirat haukkuu, karavaani kulkee. On aina kulkenut, tulee aina kulkemaan, terveiset sinne Aslaniin. Jokaista haukkaa jahtaa lauma variksia.
Miinun saavutukseni tiedetään, sen sijaan JuhaniV ja hänen rattopoikansa Pete01 ja Zukov = 0.

Nyt putosin niin totaalisesti kärryiltä että menin aivan sanattomaksi ja se on minulta paljon se !